Vastaisku sähkönkorotusta vastaan

halvempi vaihtoehto?

Täytyykin sitten ensitalveksi ottaa käyttöön nuo uudet ja edulliset lämmittimet, jotka toimivat kaasulla.
Niitähän on saatavilla jos jonkin näköisinä.
Kiva seurata vaikka 3 kuukauden ajan, paljonko se vaikuttaa sähkönkulutukseen.

Kaasu tuskin tulee samoihin hintoihin kuin sähkönsiirto, jos eivät keksi kaasunsiirtomaksua.
Meillä kun on suora sähkölämmitys, niin pysyy ainakin kämppä jotenkin lämpöisenä.

Mutta jos se homma yleistyy, niin nostetaanko kaasun hinta pilviin?
Näinhän se on ollut muissakin korvaavissa jutuissa.

7

67

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkö on jokaisen oma valinta, hölmöydelle ei voi mitään.
      Sähkö on kuten tie, jonkun on rakentaminen maksettava,
      Mitä huonompi tie, sen kalliinpi pitää auton olla.

Saunassa on aina hyvä, kun kuuntelee, missä eniten kiehuu, ja kuinka kalliisti.
      Ja miksi.
      H.

• Tuli vielä mieleeni, että fiksu lapsi, fiksusti opetettu, osaa yleensä katsoa tulevaisuuteen luottavasti.
        Ja osaavasti.

H.

• ...

Ennustaminen aina epävarmaa.

Noin hinnasta, sähkön hinnan nouseminen vaikuttaa kukkaroon ehkä satasen/pari vuodessa. Ihan matematiikkaa, en ole itseltä viittinyt laskea.

Sähkön kulutukselle voi tehdä paljonkin. Onhan tuosta jokapaikassa ollut, puolenkymmentä astetta lämpöjä alas ja villasukkaa jalkaan. Säästölamput, joita ei polteta turhaa, turhat härpäkkeet pois päältä jne.

Kaasu on ollut halpaa. Vaan siinä pari huonoa puolta, samat kuin öljyssä. Ei olla omavaraisia, kaikki tuontikamaa, no kaasua tehdään marginaalisesti muutamissa pienjalostamoissa suomessakin. Mutta ei ole yhtään öljykenttää, ei ensimmäistäkään kaasukenttää itellä.

Eli hinta voi muuttua ihan miten vain tulevaisuudessa. Meille kaasu tulee venäjältä. Venäjä usein käyttänyt kaasu/öljyputkia poliittisina aseina naapurimaita vastaan. Lisäksi se voi hinnoitella tuotteensa mitenitse haluaa.

Kaasulämmittimissä myös pari kehnoa puolta. Kyllä niistä oma hajunsa tulee. Yks on hapen kukutus, palaminen vaatii happea. Kun polttaa kaasua, täýtyy saada happea sisälle jostain. Elikkäs ulkoa. Se pitää lämmittää talvella ja siihen kuluu energiaa. Vetoa voi tulla, mikä myös huono juttu lämmityksen kannalta, tuntuu kylmemmältä kuin onkaan jne

Mä olen kyllä vannoutunut kaasun ystävä liesisä ja grilleissä, miksei muutamissa muissakin asioissa. Vaihdoin aikanaan tähän tsadin slummiluukkuun sähköliefen tilalle kaasulieden ja parikin kaasugrilliä. Että siis mun mielestä sellasiin hommiin todella hyvä asia. Mutta lämmitystä en laittaisi.

Ai niin, olen muuten käynyt kaasusaunassakin :D

Tuttavilla oli aikanaan mökillä kaasulämmitin. Myivät pois, puu tuli paljon halvemmaksi.

Niettä ilpoa, maalämpöä, puuta, muttei mieluusti kaasua tai öljyä. Suomeen kai joskus viimein saadaan lisää atomivoimaa, tuulivoimaa jne, siis omaa sähkövoimaa.

=DW=

• mimmimummi*

Viestini ei näy.. laitan uuden..
      Sähköyhtiö onnitteli laskun yhteydessä ...olet onnistunut pudottamaan sähkön kulutustasi 20% vuodessa.... heh.. laskut ovat ainakin olleet isompia kuin ennen ja tottumuksiani en ole muuttanut ..

• Kulutan / Maksan.

Olen haistavinani sähkön käryä!

Eikö teillä ole varaa pitää sähköä saati maksaa laskuja?

Vihje: paluu päre valaisuun ei ole huono idea. Se myös lämmittää.

• kysyn vaan

milset laittanut tätä omalla nikilläsi DW?

• ...

Tutut tuntee, muista ei väliä.

En ole rekisteröitynyt tähän portaaliin vuosikausiin kuin meiliin tai erittäin satunnaisesti keskusteluihin. On portaaleja, mihin kirjoitan omalla nimelläni rekiströitynä, tämä ei kuulu niihin. Tagi saa riittää, löydän itse viestini tarvittaessa. Viimeksi katsoin yli 11 000 viestä. Osa läppää, osa hömppää, osa mitä lie. Mutta osa erittäin hyviä kolumneja. Tarkoitus joskus kahlailla niitä läpi tarkemmin. Sieltä löytyy paljon mielenkiintoista materiaalia ja pohdintaa. Olen jotain keräillyt kovalevyllekin, mutta suoli24 toimii tavallaan pilvipalvelimena, muut hoitaa tekniikan, itse ei tarvitse siitä välittää.

Muuten rekisteröidyin tänne 2001 helmikuussa. Nimimerkki ja proffili on edelleen olemassa, ei vain mitään syytä käyttää sitä enää.

=DW=

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      36
      2161
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2002
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      387
      1663
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1631
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1082
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      73
      895
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      889
    Aihe