Mitä kateus on?

Kertokaa joku

Mistä kateus syntyy? Miksi jotkut ihmiset tuntuvat olen hyvin kateellisia ja pahansuopia ystäviäänkin kohtaan, vaikka heiltä itseltäänkään ei näytä puuttuvan mitään? En pysty ymmärtämään kateutta.

16

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+16

      Kateus syntyy huonommuuden tunteesta, jota ihminen ei itselleenkään välttämättä myönnä. Siitä syntyy tarve vertailla, arvostella ja jopa kiusata muita ihmisiä vertailemalla ja arvostelemalla, jos ympärillä on sellaisia ystäviä, jotka eivät huomaa mitä on meneillään. Muiden ulkonäkö ja ominaisuudet sekä saavutukset ovat kateellisen jatkuvan kiinnostuksen kohteena. Hän on se, joka huomaa toisen lihavuuden, tyhmyyden, ansiottomasti saadun menestyksen työssä jne. Eikä epäröi puhua muista pahaa.

      Kateudessa on kyse siitä, että oma paha olo pannaan muiden syyksi eli muissa nähdään niitä piirteitä, joita itsessä ei pystytä hyväksymään tai joita haluttaisiin itselle. Ystävänä kateellinen ihminen on kuin myrkkyä.

      • Hyvä ihminen

        "Kateus syntyy huonommuuden tunteesta, jota ihminen ei itselleenkään välttämättä myönnä. Siitä syntyy tarve vertailla, arvostella ja jopa kiusata muita ihmisiä vertailemalla ja arvostelemalla, jos ympärillä on sellaisia ystäviä, jotka eivät huomaa mitä on meneillään. Muiden ulkonäkö ja ominaisuudet sekä saavutukset ovat kateellisen jatkuvan kiinnostuksen kohteena. Hän on se, joka huomaa toisen lihavuuden, tyhmyyden, ansiottomasti saadun menestyksen työssä jne. Eikä epäröi puhua muista pahaa.

        Kateudessa on kyse siitä, että oma paha olo pannaan muiden syyksi eli muissa nähdään niitä piirteitä, joita itsessä ei pystytä hyväksymään tai joita haluttaisiin itselle. Ystävänä kateellinen ihminen on kuin myrkkyä."

        Hieno ja selkeä typistys kateudesta, pähkinäkuoressa!
        Koko asian ydin tulee selvästi esille, ja avautuu luultavasti tyhmällekin narsulle.

        Vilpittömän hyvää lämmintä kesää ja juhannusta vaan sinullekin, kuka lienet! Menen uimaan...


    • Peilinä

      Kateus on kaksisuuntainen ilmiö, ilman toisen osapuolen joko tietoista tai tiedostamatonta manipulointia se ei tapahdu.

      Oma kateellisuus jotakuta kohtaan kertoisi siitä, että elää itse toisten kautta, eikä tunnista itseään, ei rakasta ja arvosta itseään.

      Kateus liittyy myös narsismiin, eli itsekeskeisyyteen jonkalaisia ikävä kyllä on 100 prosenttia. Kaikentaustalla on aina itsekkyys. Itsekkyytensä kanssa pitää oppia olemaan sinut ja tasapainossa.

    • mkcv

      Kateus syntyy narsistisista yllykkeistä eli jokin uhkaa minuuden haurasta eheyttä (ns. rajatunne vihan ja pelon ohella). Henkilöt, joiden toimintaa rajatunteet ohjaavat, reagoivat muita herkemmin aggressiolla eli omien tunteiden ulkoistamisella, kateushan ilmenee aggressiivisena toimintana, aktiivisena pyrkimyksenä kieltää toisen ihmisen arvo sekä kokemuksena siitä, että arvonriisto on oikeutettu. Kateutta voi provosoida tiedostamatta (esimerkiksi säälin osoittaminen provosoi kateutta), mutta suurin osa ihmisistä ei kärsi hauraasta minuudesta, jolloin kateuden tunnetta ei synny provosoitunakaan.

      Kateus ilmenee usein samassa henkilössä sekä taipumuksena nähdä itsensä kadehdittuna että kokea itse kateutta. Tälläisilla henkilöilla on heikko itsetuntemus eli heidän käsitys omasta itsestään ja käyttäytymisestään poikkeaa selvästi siitä mitä muut heistä ajattelevat. Heikko itsetuntemus puolestaan johtaa yhteentörmäyksiin ympäristön kanssa, koska henkilö ei pysty korjaamaan käytöstään, vika on aina ympäristössä. Kateellisen on siis vaikea ymmärtää, että hänen käyttäytymisensä tuntuu muista sopimattomalta ja asiattomalta, vaan hän näkee toimintansa oikeutettuna. Jopa väkivaltainen käyttäytyminen on oikeutettua. Edelleen, jopa omien lasten saavutusten mitätöinti koetaan hyväksyttävänä.

      Kateellinen kokee itsensä epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi ja väärinymmärretyksi, mutta hänen auttamisensa ystävän keinoin on vaikeaa. Jos kateellisuutta on valmis tutkimaan omassa käyttäytymisessään, siitä voi päästä eroon. Tämä tietysti pätee muihinkin tunteisiin. Muiden käyttäytyminen vaikuttaa meihin, mutta he eivät synnytä tunteitamme. Tunteemme eli reagointitapamme ihmisiin ja tilanteisiin ovat peräisin kauempaa kokemuksistamme. Kateellisuuden juuret ovat lapsuudessa aivan niin kuin 10 16 kirjoitti.

    • marisoli

      mkcv, asian ytimessä.

      Mutta miten auttaa tuo ihminen loputtomasta suosta ylös?
      Oman läheiseni kanssa tilanne on jatkunut vuosia, ellei koko nuoruus- ja aikuisiän.
      Keskustelemalla ei taida tulosta tulla, sen verran sähkökenttää hän tuo tullessaan. Negatiivisen elämänasenteen ja ilmapiirin voi sulkea omasta elämästään omilla valinnoilla, Mutta läheistä ei haluaisi sulkea pois elämästään vaikeuksista huolimatta ja onhan asioita jotka on pakkokin hoitaa. Sopuisassa ja hyväksyvässä ilmapiirissä sekin voisi onnistua.
      Onko kokemusta ulospääsystä?

      • mkcv

        Luulisin, että arvostamalla ja osoittamalla hyväksyntää pakolliset asiat voi hoitaa kunnialla. Pahan puhumiseen ja muiden haukkumiseen voi suhtautua humoristisesti kyseenalaistaen ja ilmaista näin, ettei ajattele samalla tavalla. Mutta jos ihminen ei havaitse kateellisuuttaan, ei ole paljoakaan tehtävissä. Kateellisuuden käsitteleminen ystävän kanssa ystävän aloitteesta ei uskoakseni onnistu.


    • kateellisille

      Kateellinen ihminen on vailla todellista rakkautta. Asiat ja olosuhteet voivat olla kunnossa mutta tunne että joku todella oikeasti välittää ja on aito, konstailematon rakkaudessaan puuttuu.
      Parisuhde ei aina takaa aitoja tunteita ja silloin ihminen purkaa katkeruuttaan ja kateuttaan toisiin ihmisiin.
      Rakkautta ei saa toiselta väkisin, roikkumalla eikä kiristämällä. Toinen vain pakenee entistä kauemmaksi.
      Rakkauden puute on hyväksyttävä joskus hetkellisesti ja opeteltava seisomaan omilla jaloillaan, elämässä on muitakin oivallettavia asioita.

      • Historia opettaa

        Kirjoituksesi on suoraan "parhaasta" "ystävästäni"! Oikea syyllistämisen, eristämisen ja syyttämisen ammattilainen.
        Vertailee itseään minuun ja muihin ja on kuin virheetön yli-ihminen jutuissaan.
        Loukkaa, haukkuu ja manipuloi, eikä kaikki ympärillä olevat huomaa mitään koska hänellä on jo kaikkea ja minulla ei.
        Uskovat tämän valheet tämän takia, eivätkä havaitse tämän hirviön julmaa kateutta.
        Minähän se kateellinen olen kun en omista puoliakaan, mitä tämä ja nauravat jos tuon asian edes esille. Näin tämä "frenemy" voi haukkua ja manipuloida aivan vapaasti pelkäämättä joutuvansa kateudestaan kiinni.

        Rakkaus tämän suhteessa on pelkkää pintaa koska syyttää monaasti myös kaunista vaimoaan asioista joista pitäisi osata olla vain hiljaa.

        Onneksi vielä jonain päivänä hän joutuu vielä tilille teoistaan ja sanoistaan. En usko pahansuopien ihmisten pitkäaikaiseen porskuttamiseen ja lopulta aina hyvä voittaa pahan. Nähty monen moneen kertaan.


      • osaan sanoa EI
        Historia opettaa kirjoitti:

        Kirjoituksesi on suoraan "parhaasta" "ystävästäni"! Oikea syyllistämisen, eristämisen ja syyttämisen ammattilainen.
        Vertailee itseään minuun ja muihin ja on kuin virheetön yli-ihminen jutuissaan.
        Loukkaa, haukkuu ja manipuloi, eikä kaikki ympärillä olevat huomaa mitään koska hänellä on jo kaikkea ja minulla ei.
        Uskovat tämän valheet tämän takia, eivätkä havaitse tämän hirviön julmaa kateutta.
        Minähän se kateellinen olen kun en omista puoliakaan, mitä tämä ja nauravat jos tuon asian edes esille. Näin tämä "frenemy" voi haukkua ja manipuloida aivan vapaasti pelkäämättä joutuvansa kateudestaan kiinni.

        Rakkaus tämän suhteessa on pelkkää pintaa koska syyttää monaasti myös kaunista vaimoaan asioista joista pitäisi osata olla vain hiljaa.

        Onneksi vielä jonain päivänä hän joutuu vielä tilille teoistaan ja sanoistaan. En usko pahansuopien ihmisten pitkäaikaiseen porskuttamiseen ja lopulta aina hyvä voittaa pahan. Nähty monen moneen kertaan.

        Kateellisen ihmisen ystävänä on kyllä todella raskasta. Varsinkin niinä päivinä kun ystävälläni on mennyt huonosti, hän pyrkii mollaamaan ja vähättelemään minua, pyrkii esittämään etäistä ja muka niin coolia.. Myös kumppania hän vähättelee ja kaikki vika on luonnollisesti hänessä. Hänellä on taipumus vetää aina välillä roolia, esittää ihan toista minää, silloin kun kokee asemansa uhatuksi ts. jollakin on paremmin asiat kuin hänellä (parempi ammatti, parempi ulkonäkö, parempi duuni). Pyrkii vähättelemään tai mollaamaan myös minua muiden edessä tai takana. Pyrkii luomaan kulisseja, osoittaa kuinka hänellä on varaa kalliisiin merkkivaatteisiin ym. (henkilö ei edes käy töissä, vaan pyrkii laiskottelemaan ja luistamaan kaikesta mistä vaan voi, menee sieltä missä rima on matalin) Vaikka samanlaisen vaatteen saisi halvemmalla, hänelle on tärkeintä osoittaa ympäristölle, että hänellä on varaa merkkikuteisiin. Merkki ja sen tuoma status on tärkeämpää kuin itse vaate. Pettyy jos toinen ei pidä kalliina häne osoittamaansa vaatetta. Sama muussakin, sisustuksessa, ruossa jne. Häneen pätee aika lailla narsismin luokituksesta huono itsetunto, jota hän yrittää paikkailla nousemalla muka muita ylemmäs, keksii itselleen titteleitä ja työpaikkoja, pyrkii esittämään älykästä eikä vissiin itse huomaa, että tämä roolin vetäminen näkyy muille selkeästi läpi. Kait ajattelee, että muut eivät tajua. Pitää siis tässä suhteessa muita tyhminä ja manipuloitavina. Löytää aina jonkun, jota syylistää omista virheistä ja jonka yläpuolelle voi nousta haukkumalla tätä. Aina muissa on vika, ei hänessä.

        Narsismin luokituksesta on tuttua nuo kaikkivoipaisuuskuvitelmat, kuvittelee itsestään aivan liikoja ja sitten kun todellisuus lyö kasvoille, syyttää siitä muita. Työelämässä kuvittelee saavansa tyyliin johtajan pestejä ja palkkaa peruskoulupohjalta. Kuvittelee olevansa hyvä manipuloija ja sormia napsauttamalla saavansa tahtonsa läpi. Huono itsetunto tulee siinä vaiheessa esiin kun toiset ihmiset keskustelevat koulutuksista ja työelämästä, kokee heti asemansa uhkaksi jos joku edes mainitsee titteleitä, vaikka puhuttaisiinkin noin yleisellä tasolla asiasta. Roolin vetäminen siis alkaa tästä eli alemmuudentunteesta.

        Raskasta keskustella tällaisen kanssa, kun keskustelussa kääntää kivet ja kannot, mistä voisi piikitellä tai mollata.

        Olen lukenut tuota narsismin kuvausta ja todennut, että olen kerännyt näitä kateellisia narsisteja ympärilleni useampia. Kai he ovat sitten vaistonneet, että olen kiltti ja ahkera. Vaistonneet, että minua voi käyttää hyväksi ja manipuloida. Nyt kun olen pikkuhiljaa näistä kateellista narsisteista päässyt osittain eroon, huomaan, että ympärilläni ei oikeastaan olekaan ystäviä. Suurin osa siis ystävistä on aikaisemmin koostunut näistä kateellisista narsisteista. Olen ilmeisesti tiedostamatta antanut itsestäni sellaista kuvaa, että minua voi manipuloida ja vapaasti haukkua, alistaa, väheksyä ym. Muutamat ystävyyssuhteet loppuivat siihen kun nämä minun ystäväni eivät enää kestäneet olla rinnallani kateellisina, pelkäsivät, että eivät kelpaa rinnallani omana itsenänsä. Enää en kelpuuta ystäväkseni huonoitsetuntosta, kaikesta kateellista ihmistä.


      • Historia opettaa
        osaan sanoa EI kirjoitti:

        Kateellisen ihmisen ystävänä on kyllä todella raskasta. Varsinkin niinä päivinä kun ystävälläni on mennyt huonosti, hän pyrkii mollaamaan ja vähättelemään minua, pyrkii esittämään etäistä ja muka niin coolia.. Myös kumppania hän vähättelee ja kaikki vika on luonnollisesti hänessä. Hänellä on taipumus vetää aina välillä roolia, esittää ihan toista minää, silloin kun kokee asemansa uhatuksi ts. jollakin on paremmin asiat kuin hänellä (parempi ammatti, parempi ulkonäkö, parempi duuni). Pyrkii vähättelemään tai mollaamaan myös minua muiden edessä tai takana. Pyrkii luomaan kulisseja, osoittaa kuinka hänellä on varaa kalliisiin merkkivaatteisiin ym. (henkilö ei edes käy töissä, vaan pyrkii laiskottelemaan ja luistamaan kaikesta mistä vaan voi, menee sieltä missä rima on matalin) Vaikka samanlaisen vaatteen saisi halvemmalla, hänelle on tärkeintä osoittaa ympäristölle, että hänellä on varaa merkkikuteisiin. Merkki ja sen tuoma status on tärkeämpää kuin itse vaate. Pettyy jos toinen ei pidä kalliina häne osoittamaansa vaatetta. Sama muussakin, sisustuksessa, ruossa jne. Häneen pätee aika lailla narsismin luokituksesta huono itsetunto, jota hän yrittää paikkailla nousemalla muka muita ylemmäs, keksii itselleen titteleitä ja työpaikkoja, pyrkii esittämään älykästä eikä vissiin itse huomaa, että tämä roolin vetäminen näkyy muille selkeästi läpi. Kait ajattelee, että muut eivät tajua. Pitää siis tässä suhteessa muita tyhminä ja manipuloitavina. Löytää aina jonkun, jota syylistää omista virheistä ja jonka yläpuolelle voi nousta haukkumalla tätä. Aina muissa on vika, ei hänessä.

        Narsismin luokituksesta on tuttua nuo kaikkivoipaisuuskuvitelmat, kuvittelee itsestään aivan liikoja ja sitten kun todellisuus lyö kasvoille, syyttää siitä muita. Työelämässä kuvittelee saavansa tyyliin johtajan pestejä ja palkkaa peruskoulupohjalta. Kuvittelee olevansa hyvä manipuloija ja sormia napsauttamalla saavansa tahtonsa läpi. Huono itsetunto tulee siinä vaiheessa esiin kun toiset ihmiset keskustelevat koulutuksista ja työelämästä, kokee heti asemansa uhkaksi jos joku edes mainitsee titteleitä, vaikka puhuttaisiinkin noin yleisellä tasolla asiasta. Roolin vetäminen siis alkaa tästä eli alemmuudentunteesta.

        Raskasta keskustella tällaisen kanssa, kun keskustelussa kääntää kivet ja kannot, mistä voisi piikitellä tai mollata.

        Olen lukenut tuota narsismin kuvausta ja todennut, että olen kerännyt näitä kateellisia narsisteja ympärilleni useampia. Kai he ovat sitten vaistonneet, että olen kiltti ja ahkera. Vaistonneet, että minua voi käyttää hyväksi ja manipuloida. Nyt kun olen pikkuhiljaa näistä kateellista narsisteista päässyt osittain eroon, huomaan, että ympärilläni ei oikeastaan olekaan ystäviä. Suurin osa siis ystävistä on aikaisemmin koostunut näistä kateellisista narsisteista. Olen ilmeisesti tiedostamatta antanut itsestäni sellaista kuvaa, että minua voi manipuloida ja vapaasti haukkua, alistaa, väheksyä ym. Muutamat ystävyyssuhteet loppuivat siihen kun nämä minun ystäväni eivät enää kestäneet olla rinnallani kateellisina, pelkäsivät, että eivät kelpaa rinnallani omana itsenänsä. Enää en kelpuuta ystäväkseni huonoitsetuntosta, kaikesta kateellista ihmistä.

        Juuri noin! Hieno kirjoitus!

        "Raskasta keskustella tällaisen kanssa, kun keskustelussa kääntää kivet ja kannot, mistä voisi piikitellä tai mollata."

        Mahdotonta noiden ja niiden kaveripiirin kanssa on todellakaan mistään keskustella. Käyttävät kaikkea arkaluontoista ja henkilökohtaista tietoa lyömäaseena. Kaivelevat jopa kymmeniä vuosia vanhoja juttuja yhä esille kuin asiat olisivat vielä kuin silloin ennen.
        Surullisia ihmisiä kun eivät kykene nauttimaan siitä mitä elämä on heille jo antanut. Suorastaan säälittäviä reppanoita kun oikein tarkkaan asiaa ajattelee.
        Samankaltaisia "ystäviä" muistan jo lapsuuden ajoilta. Ja lapset ne vasta ilkeitä toisilleen ovatkin. Oikeita pikkupiruja, mutta lapsentasollahan ne aikuisetkin kateelliset pohjimmiltaan on.

        Ei näitä jaksa aina ajatella. Surkimuksia, mitä surkimuksia. Otetaan me ei kateelliset vaan ihan rennosti ja annetaan kateellisten nukkua huonosti jatkossakin.

        Kamalia ihmisiä.


      • 6+7
        osaan sanoa EI kirjoitti:

        Kateellisen ihmisen ystävänä on kyllä todella raskasta. Varsinkin niinä päivinä kun ystävälläni on mennyt huonosti, hän pyrkii mollaamaan ja vähättelemään minua, pyrkii esittämään etäistä ja muka niin coolia.. Myös kumppania hän vähättelee ja kaikki vika on luonnollisesti hänessä. Hänellä on taipumus vetää aina välillä roolia, esittää ihan toista minää, silloin kun kokee asemansa uhatuksi ts. jollakin on paremmin asiat kuin hänellä (parempi ammatti, parempi ulkonäkö, parempi duuni). Pyrkii vähättelemään tai mollaamaan myös minua muiden edessä tai takana. Pyrkii luomaan kulisseja, osoittaa kuinka hänellä on varaa kalliisiin merkkivaatteisiin ym. (henkilö ei edes käy töissä, vaan pyrkii laiskottelemaan ja luistamaan kaikesta mistä vaan voi, menee sieltä missä rima on matalin) Vaikka samanlaisen vaatteen saisi halvemmalla, hänelle on tärkeintä osoittaa ympäristölle, että hänellä on varaa merkkikuteisiin. Merkki ja sen tuoma status on tärkeämpää kuin itse vaate. Pettyy jos toinen ei pidä kalliina häne osoittamaansa vaatetta. Sama muussakin, sisustuksessa, ruossa jne. Häneen pätee aika lailla narsismin luokituksesta huono itsetunto, jota hän yrittää paikkailla nousemalla muka muita ylemmäs, keksii itselleen titteleitä ja työpaikkoja, pyrkii esittämään älykästä eikä vissiin itse huomaa, että tämä roolin vetäminen näkyy muille selkeästi läpi. Kait ajattelee, että muut eivät tajua. Pitää siis tässä suhteessa muita tyhminä ja manipuloitavina. Löytää aina jonkun, jota syylistää omista virheistä ja jonka yläpuolelle voi nousta haukkumalla tätä. Aina muissa on vika, ei hänessä.

        Narsismin luokituksesta on tuttua nuo kaikkivoipaisuuskuvitelmat, kuvittelee itsestään aivan liikoja ja sitten kun todellisuus lyö kasvoille, syyttää siitä muita. Työelämässä kuvittelee saavansa tyyliin johtajan pestejä ja palkkaa peruskoulupohjalta. Kuvittelee olevansa hyvä manipuloija ja sormia napsauttamalla saavansa tahtonsa läpi. Huono itsetunto tulee siinä vaiheessa esiin kun toiset ihmiset keskustelevat koulutuksista ja työelämästä, kokee heti asemansa uhkaksi jos joku edes mainitsee titteleitä, vaikka puhuttaisiinkin noin yleisellä tasolla asiasta. Roolin vetäminen siis alkaa tästä eli alemmuudentunteesta.

        Raskasta keskustella tällaisen kanssa, kun keskustelussa kääntää kivet ja kannot, mistä voisi piikitellä tai mollata.

        Olen lukenut tuota narsismin kuvausta ja todennut, että olen kerännyt näitä kateellisia narsisteja ympärilleni useampia. Kai he ovat sitten vaistonneet, että olen kiltti ja ahkera. Vaistonneet, että minua voi käyttää hyväksi ja manipuloida. Nyt kun olen pikkuhiljaa näistä kateellista narsisteista päässyt osittain eroon, huomaan, että ympärilläni ei oikeastaan olekaan ystäviä. Suurin osa siis ystävistä on aikaisemmin koostunut näistä kateellisista narsisteista. Olen ilmeisesti tiedostamatta antanut itsestäni sellaista kuvaa, että minua voi manipuloida ja vapaasti haukkua, alistaa, väheksyä ym. Muutamat ystävyyssuhteet loppuivat siihen kun nämä minun ystäväni eivät enää kestäneet olla rinnallani kateellisina, pelkäsivät, että eivät kelpaa rinnallani omana itsenänsä. Enää en kelpuuta ystäväkseni huonoitsetuntosta, kaikesta kateellista ihmistä.

        "Enää en kelpuuta ystäväkseni huonoitsetuntoista, kaikesta kateellista ihmistä."

        Hieno kirjoitus minustakin. Minulla oli pitkäaikainen ystävä, joka oli minulle kateellinen, mutta vasta viime vuosina tämä kaikki paljastui minulle täydessä laajuudessaan. Muut tietysti olivat sen huomanneet ajat sitten ja yrittäneet kertoakin sen minulle. Halusin vain silti ajatella hänestä hyvää, mutta raja tuli vastaan.

        Kaikenlainen ystävyys ei enää minullekaan kelpaa. Sellaisen ihmisen, jolla on tarve aina arvostella muita, en halua olla tekemisissä muutamaa tuntia kauempaa. Myöskään rehentelyä en jaksa kuunnella paria tuntia kauempaa. Tällaisille ihmisille voin olla hyvän päivän tuttu, en enempää.

        Vaatii paljon käsitellä omaa pimeää puoltaan rehellisesti. Surkeaa on, jos ei vielä vanhempanakaan ole ollenkaan selvillä siitä minkä vaikutuksen oma käyttäytyminen muihin tekee. Sokeuden hinta on se, että ihmiset vähitellen kaikkoavat ympäriltä, koska vanhemmiten ihmiset monesti eivät enää jaksa pitää yllä epätyydyttäviä ystävyyssuhteita, joissa ei ole koskaan oikeastan viihtynyt.


      • Historia opettaa
        6+7 kirjoitti:

        "Enää en kelpuuta ystäväkseni huonoitsetuntoista, kaikesta kateellista ihmistä."

        Hieno kirjoitus minustakin. Minulla oli pitkäaikainen ystävä, joka oli minulle kateellinen, mutta vasta viime vuosina tämä kaikki paljastui minulle täydessä laajuudessaan. Muut tietysti olivat sen huomanneet ajat sitten ja yrittäneet kertoakin sen minulle. Halusin vain silti ajatella hänestä hyvää, mutta raja tuli vastaan.

        Kaikenlainen ystävyys ei enää minullekaan kelpaa. Sellaisen ihmisen, jolla on tarve aina arvostella muita, en halua olla tekemisissä muutamaa tuntia kauempaa. Myöskään rehentelyä en jaksa kuunnella paria tuntia kauempaa. Tällaisille ihmisille voin olla hyvän päivän tuttu, en enempää.

        Vaatii paljon käsitellä omaa pimeää puoltaan rehellisesti. Surkeaa on, jos ei vielä vanhempanakaan ole ollenkaan selvillä siitä minkä vaikutuksen oma käyttäytyminen muihin tekee. Sokeuden hinta on se, että ihmiset vähitellen kaikkoavat ympäriltä, koska vanhemmiten ihmiset monesti eivät enää jaksa pitää yllä epätyydyttäviä ystävyyssuhteita, joissa ei ole koskaan oikeastan viihtynyt.

        "Surkeaa on, jos ei vielä vanhempanakaan ole ollenkaan selvillä siitä minkä vaikutuksen oma käyttäytyminen muihin tekee. Sokeuden hinta on se, että ihmiset vähitellen kaikkoavat ympäriltä, koska vanhemmiten ihmiset monesti eivät enää jaksa pitää yllä epätyydyttäviä ystävyyssuhteita, joissa ei ole koskaan oikeastan viihtynyt."

        Se on se kateuden karu hinta se. Enkä tarkoita kaikkia yksinäisiä yleistäkseeni vaan juuri tuota kateellista pohjasakkaa. Yksinäisyytensä ansainnutta katkeraa kerhoa. Toisten ahdingoista iloitsevia katkeria sieluja.


    • Happy Day ,today

      "Osaan sanoa EI" nimimerkin kirjoitus toi aivan kylmät väreet. Olin 100% :sti tuollaisessa kaverisuhteessa. ETENKIN tuo merkkivaatejuttu kolahti niin, en voinu KÄSITTÄÄ miten jollekin voi olla niin tärkeetä aina KOVAAN ääneen kailottaa mistä oli merkkivaatteensa ostanut ja en tosiaan ostanut alesta jne jne Aivan pöljää, ihan kun ihminen olisi jäänyt johonkin 10v tasolle. Tai no... taitaa sen ikäisetkin jo tänä päivänä olla fiksumpia. Ihanaa olla "ei kateellinen" ihminen ja nauttia elämästä muiden samankaltaisten kanssa !!!!!! Hyvää kesää kaikille .

    • tuttua on

      Kauniimmalle ollaan aina kateellisia ;)

      • kerroit itsestäsi

        Eli sinä olet aina kateellinen, kun joku on sua kauniimpi ;)


    • LoputonSuo

      Roolia vetävä nainen on kateellinen milteipä kaikille ympärillään oleville naisille,ei tarvitse olla kaunis.Hän ei voi sietää että joku HÄNEN mielestään "ruma" nainen on saanut miehen,joka on suht komea ja joka aidosti rakastaa vaimoaan vielä 25 yhteisen vuoden jälkeenkin. Hän kadehtii myös yhden tuttavansa miestä joka ahertaa puutarhatöissä vaimonsa kanssa,tai naista jonka mies vie parheen lapsia harrastuksiin 2 iltana viikossa. Hänen oma parisuhteensa ei siis voi hyvin ja hänen pitää piikittelyllä yrittää "kostaa" se asia muille, hänelle tulee silloin parempi olo. No, pitemmän päällehän hän huomaa(mutta ei myönnä) että ihmiset huomaavat hänen kateutensa,mutta silloin vaan pyritään näyttelemään lisää. Ja lisää. Ja paremmin, ja vielä paremmin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe