Omaan kämppään 15v?

help me!!

Niin eli olen 15v 9lk ja kotona tilanne vaikea ja ahdistava, muttei kuitenkaan sellainen, että huostaanottoa tms. tarvita.. Haluaisin siis muuttaa mahdollisimman pian omaan asuntoon. Ajattelin hankkia iltatyön, mutta eihän sillä vielä elämistä makseta. Vanhemmat tuskin auttaisivat rahallisesti yhtään, mutta heille kyllä sopii että muutan. Elikkä saanko siis kelasta, sossusta, taimuualta mitään tukea, vaikka en ole opiskelija? Ja saanko lapslisäni itselleni jos muutan?

103

5209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hip1

      Kannattaa varmaan jutella vielä koulussa kuraattorin kanssa, jos hän osaisi auttaa perheonglemiin.. olet niin nuori ja joihinkin asioihin tarvitaan 18 vuoden ikää, esim vuokra-asuntoon tulisi vanhempiesi allekirjoitus. Mutta jos ongelmasi muuttoa vaativat (itse muutin aikoinaan samoista syystä, tosin vanhempana) niin sossuun kannattaa olla yhteyksissä ajoissa, eli varaa aika ja selitä tilanteesi, saat toimeentulotukea ja kelalta asumistukea. Muutto noinkin nuorelle on iso asia, mutta hienoa jos jaksat ottaa vastuun kodista, töistä ja koulusta.

      • raakkuna1

        Olen Suomen aito Kansallistietäjä Raakkuna, ja minulla on täydellinen selvyys tilanteestasi kotona vanhempiesi kanssa. Olet kuitenkin kummankin vanhempasi mielestä varsin varhaiskypsä henkilö, ja sen tähden sinun mielipiteesi omaan asuntoon siirtymisestä, on huomioitu jokseenkin myötäilevästi. Ja sanoisin sinulle kuitenkin että isäsi mielestä olet perheessä todella tärkeä henkilö, ja äitisi on kuitenkin aidosti ystäväsi. Niin etköhän sinä kuitenkin haluasi vielä jatkaa noin 2 vuoden ajan perheesi kanssa, sillä väitän että vanhempasi jopa tarvitsevat läsnäoloasi.


      • Vähän mahiksia.
        raakkuna1 kirjoitti:

        Olen Suomen aito Kansallistietäjä Raakkuna, ja minulla on täydellinen selvyys tilanteestasi kotona vanhempiesi kanssa. Olet kuitenkin kummankin vanhempasi mielestä varsin varhaiskypsä henkilö, ja sen tähden sinun mielipiteesi omaan asuntoon siirtymisestä, on huomioitu jokseenkin myötäilevästi. Ja sanoisin sinulle kuitenkin että isäsi mielestä olet perheessä todella tärkeä henkilö, ja äitisi on kuitenkin aidosti ystäväsi. Niin etköhän sinä kuitenkin haluasi vielä jatkaa noin 2 vuoden ajan perheesi kanssa, sillä väitän että vanhempasi jopa tarvitsevat läsnäoloasi.

        Sossun kautta tuetun nuorisoasumisen piiriin tai tukuasuntolaan. Siinä vaihtoehdot. Ensin on tehtävä vastikkeeton, vapaaehtoinen huostaanotto eli nuori otetaan haltuun.
        Sen jälkeen Sosiaalitoimi sanelee ehdot.


      • iem
        raakkuna1 kirjoitti:

        Olen Suomen aito Kansallistietäjä Raakkuna, ja minulla on täydellinen selvyys tilanteestasi kotona vanhempiesi kanssa. Olet kuitenkin kummankin vanhempasi mielestä varsin varhaiskypsä henkilö, ja sen tähden sinun mielipiteesi omaan asuntoon siirtymisestä, on huomioitu jokseenkin myötäilevästi. Ja sanoisin sinulle kuitenkin että isäsi mielestä olet perheessä todella tärkeä henkilö, ja äitisi on kuitenkin aidosti ystäväsi. Niin etköhän sinä kuitenkin haluasi vielä jatkaa noin 2 vuoden ajan perheesi kanssa, sillä väitän että vanhempasi jopa tarvitsevat läsnäoloasi.

        Jos vanhempasi on joskus suivaantuneet murrosikäsi kiukkuihin ja ohimennen sanoo, että muuta vain, niin tuskin sitä tarkoittavat, tietävät varmaan, ettei se ole niin yksinkertainen juttu, että pakataa marketin pussiin vähän vaatetta ja lähetään. Täysikään, kun pääset, niin oot varmaan iloinen, kun asustelit kotona.


      • Näin
        Vähän mahiksia. kirjoitti:

        Sossun kautta tuetun nuorisoasumisen piiriin tai tukuasuntolaan. Siinä vaihtoehdot. Ensin on tehtävä vastikkeeton, vapaaehtoinen huostaanotto eli nuori otetaan haltuun.
        Sen jälkeen Sosiaalitoimi sanelee ehdot.

        Puhut ehkä Etelä-Suomen asutuskeskittymistä? Harvassa paikassa Suomessa on tällaisia nuorisoasumisen piirejä tai tukiasuntoja. Tukiasuntoja saattaa jopa löytyä, muttei niitäkään lähellekään joka kunnasta ja niistä on usein pulaa, koska ne ovat lastensuojelunuorille tarpeellisia.

        Huostaanotolle ei välttämättä ole tarvetta. Suomessa asuu kyllä muitakin alaikäisiä nuoria yksinään ilman vanhempiaan. Monilla paikkakunnilla näin käy esimerkiksi peruskoulun päättyessä, kun nuori joutuu muuttamaan suurempaan kaupunkiin lukioon tai ammattikouluun opiskelemaan. Kaikissa paikoissa ei ole oppilasasuntoloita (lukioissa ei yleensä koskaan), eivätkä ne ole välttämättä muutoinkaan parhaimpia paikkoja asua. Pohjoisemmassa Suomessa tällainen omilleen muuttaminen yhdeksännen luokan jälkeen on melkolailla tavallista, vaikkakaan ei tietenkään erityisen yleistä. Entisaikaan asuntolat olivat yleisimpiä, kun kulkeminen oli vaikeaa.

        Huostaanottoa ei ole mitään syytä tehdä, mikäli sille ei ole minkäänlaisia perusteita. Vanhempien tulisi kuitenkin kustantaa alaikäisen lapsensa elatus ja opiskelu sekä pitää tästä muutenkin huolta. Alaikäiselle voidaan tehdä jossakin tapauksessa oma toimeentulotukilaskelma, mutta mikäli vanhemmat ovat elatuskykyisiä, heidän tulee elatuksesta vastata. Toki toisen asteen opiskelija saa opintotukea, mutta se on suhteellisen pientä.

        Eli, mikäli vanhempasi eivät ole erityisen elatuskykyisiä tai epäilet, etteivät he sinua tukisi tai auttaisi, kehoittaisin sinua etsimään oman asuinkuntasi tai -kaupunkisi Internet-sivuilta sosiaalitoimiston / lastensuojelun puhelinnumeron ja soittamaan siihen sekä kertomaan tilanteesi. Jos se tuntuu liian vaikealta, mene juttelemaan kuraattorille tai terveydenhoitajalle tilanteestasi ja painota, että tarvitset apua. Heillä ei ole resursseja eikä mahdollisuuksia sitä tarjota (keskustelua lukuunottamatta), joten sosiaalitoimen puoleen kääntyminen on välttämätöntä.


      • Theo11
        Vähän mahiksia. kirjoitti:

        Sossun kautta tuetun nuorisoasumisen piiriin tai tukuasuntolaan. Siinä vaihtoehdot. Ensin on tehtävä vastikkeeton, vapaaehtoinen huostaanotto eli nuori otetaan haltuun.
        Sen jälkeen Sosiaalitoimi sanelee ehdot.

        Jos saatkin sos-huollon asunnon voit varautua siihen että ne tulee vielä myöhään illalla omilla avaimilla asuntoon ja tupakat viinat ym.kielletty ei saa olla näkyvillä, eikä huonoa seuraa. Eli onko se sinusta vapaampaa kuin kotona asuminen,lapsihan oltet?


      • 22222222222222222222

        Minä halusin pois kun olin 14 vuotias. Odotin kiltisti 18vuotiaaksi. Aloin ostaa ajoissa huonekaluja, astioita... Ei tullut niin kalliiksi kerralla hankkia.

        Älä hosu asiassa. Vaikka ajatus poismuuttamisesta tuntuu paratiisilta, siinä on omat varjonsa.


    • 9865

      Sossu voi kyllä kieltäytyä maksamasta toimeentulotukea. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia.

      Jos ei ole opiskelija, miksi pitäisi hankkia vain iltatyö?

      • fourteen

        Peruskoulu...


      • maailmanmatti

        Todellakin toimeentulotukea ei makseta alaikäisille, ellei perheen taloudellinen kokonaistilanne sitä osoita ja silloinkin se yleensä suoritetaan huoltajalle. Olisihan se kivaa vanhempien elatusvelvollisuuden kannalta potkaista lapsi pihalle jollain tekosyyllä ja vapautua elatusvelvollisuudesta..... kyllä yhteiskunta pitää huolen. Sitäpaitsi jos lapsi otetaan huostaan voidaan (ja aina myös pitäisi) vanhemmilta periä todellisuudessa naurettavan pieni asiakasmaksu, joka ei liene edes kuukauden ajalta yhtä kolmasosaa lapsen yhden vuorokauden laitoshoidon maksusta. Voi ihmisiä.... eläimet yleensä pitävät pennuistaan huolen niin kauan, että nämä selviävät omilla konteillaan.......Ehkä ihminenkin sitten, kun kohoaa eläimen tasolle.


    • römpsänaattori-t1000

      itse myin "piparia" jotta sai maksettua luxus-elämän kotoa muuttamisen jälkeen, uskomattoman suuria summia "pokat" suostuu maksamaan nuoresta tytöstä, olin itse jo 18v mutta näytin nuoremmalta.

      Voi siis yhden viikonlopun hommilla saada parinkin kuukauden vuokrat kasaan, jos kehtaa kävellä vähän hassusti seuraavat pari päivää.

    • llllllllllllllllllll

      ^Koska hän on 9. luokalla ja opiskelee päivät.

    • koettu

      hae sijoitusta nuorille tarkoitettuun tukiasuntoon. niihin 15 v. ikäraja. sossun kautta haetaan. pitää olla lastensuojelun asiakkuus. se ei ole välttämättä paha asia. saat muutakin tukea. elatusapua haet kelasta. se on 151€ kuussa.

    • 17 v muuttanu

      itse muutin 17 v pois kotoo, kun meni hermot isään ja olin muutenki omasta mielestäni kypsä muuttamaan ja puhuin silloin ammattikoulussa kuraattorille ja pääsin muuttamaan vittuun paskasta perhe-elämästä kauniiseen yksiöön omaan ihanaan rauhaani ja nauttinu siitä jo 4 vuotta toimeentulotuen ja muiden tukien ansiosta, lukiotaki pystyin käymään ja oli kyl se muutto nii hyvä, ei yhtään kaduta. Kannatan kyl muuttoo, jos haluut säästää hermos ylisuojelevilta/ muuten vaan pimahtaneilta vanhemmilta =)!

      • näin tehty

        Tukia et "noin vaan" saa vaan vanhemmat ovat velvollisia sinut elättämään. Ainoastaan jos olet lastensuojelun asiakas, voivat he lastensuojelun toimenpiten tietyissä tilanteissa maksaa vuokrasi jne mikäli vanhemmillasi ei ole siihen taloudellisesti mahdollisuutta. Lastensuojelun asiakkuus voi olla tosi hyvä juttu siinä tapauksessa, jos tilanne on kotona tosi hankala. ELi ei tarkoita välttämättä ollenkaan mitään huostaanottoa, vaan lastensuojelutoimenpiteitä avohuollon tukitoimin.


    • hae apua

      Ota ensin yhteys oman paikkakuntasi lastensuojeluun tai sosiaalitoimeen. Jo 15 -vuotias voi asua tuetusti itsekseen. Oma tyttäre i aikoinaan karkaili kotoaan ja halusi itsenäiseen elämään. Kotona ei häntä pahasti pidetty, muuten vain oli vaikea murrosikä. Yhteistyössä lastensuojelun kanssa järjestimme asunnon, joka oli tuettu, eli tarvittaessa hankittiin jopa vuodevaatteet. Koulunkäynti sujui ihan hyvin. Vuokra maksettiin ja ruoka kaupungin taholta. Näin se elämä sujui pari vuotta kunnes olikin ammattikoulu edessä ja senkin tyttäreni keskeytti ja lähti töihin. Mutta on kyllä myöhemmin hankkinut hyvän ammatin.

      Koville se itsenäistyminen otti, mutta kannattaa hakea apua elämäntilanteeseen, josta ei itsekseen selviydy. Koulukuraattori tai terveydenhoitaja ovat myös niitä joille voisi asiasta puhua.

      • Asun kotona 18.v

        Perussuomalaisista kodeista lähdetään maailmalle keskimäärin kolmekymmentäviisi vuotiaana. Oma isäni muutti yksin asumaa kuusitoistavuotiaana. Äiti seitsämäntoistavuotiaana.


      • tällaista tälla kert
        Asun kotona 18.v kirjoitti:

        Perussuomalaisista kodeista lähdetään maailmalle keskimäärin kolmekymmentäviisi vuotiaana. Oma isäni muutti yksin asumaa kuusitoistavuotiaana. Äiti seitsämäntoistavuotiaana.

        Tiedätkö myös miten kokoomuslaisista tai demarikodeista lähdetään maailmalle, vai onko persut vain lähellä sydäntäsi?

        Itse lähdin heti armeijan jälkeen kun oli ammattiopiskelu takana, sitä ennen kotona pystyi käymään lähinnä nukkumassa. Onneks oli paljon kavereita joiden kanssa kului aika, muuten olis tullut vedettyä alkoholisti-isää muutaman kerran turpaan. Tähän vois vielä sanoa, että oli tuosta dillestä jotain hyötyäkin, kävin duunissa ja opiskelin samaan aikaan jo 14 vuotiaasta eli käytännössä elätin itseni vaikka himassa asuinkin, isällä meni rahat ja 2 omakotitaloa viinaan.


    • itsekin muuttanut

      Itse muutin kotoa kun olin 15v, kun aloitin amiksen.
      Kuraattori osaa neuvoa varmasti :>
      Itse sain/saan edelleen kelalta opintotukea ja sen asumislisää, hyvin pärjäsin. Itselläni oli opiskelija-asunto, jonka vuokraan (280e) sisältyi netti, vesi, sähkö ja pyykkituvan käyttö.
      Tsemppiä! muista harkita asiaa tarkkaan ja mieti opiskelujutut kuntoon :)

    • 25 itsenäisyys

      On hyvä että nuori pohtii työntekoa vakavana vaihtoehtona omillaan asumiseen, eikä oleta kaiken tulevan yhteiskunnan puolesta. Osoittaa jonkinasteista itsenäistä ajattelua ja kypsyyttä.

      Alle 18-vuotiaille ei kuitenkaan ihan helpolla töitä irtoa, joten yhteiskunnan tukemana varmaankin asuisit muutaman vuoden ennen tosissaan omillesi päätymistä. Juuri tällaisia tilanteita varten yhteiskunnassa on tukirakenteita, kunpa olisin itse tiennyt tämän olevan mahdollista, olisin varmaankin selviytynyt elämästäni eri tavalla.

    • mummo maalta

      Tällä laillahan sitä mahdollistetaan jo keskenkasvuisten tyrkkääminen yhteiskunnan eli meidän veronmaksajien rahoilla elämiseen, kun kotona menee "sukset ristiin" vanhempien kanssa, jos ei saa tehdä kaikkea sitä mitä omaan pikkupäähän juolahtaa. Tarttis kasvaa ensin aikuiseksi ja oppia elämän perusasiat ja oppia tulemaan omillaan toimeen eikä tuudittautua siihen että kyllä sossu maksaa.,

    • This is The World

      olen yksimielinen poikana ja sanon sen sitten niin, jos sex on kädessä, alkoholiton ja huumeeton suunta oleilla, rahaa ei saa, mutta jaossa ei onnettomia suhteita ja luulisin yhteiskunnan tavalla tai toisella verottavan, mutta en suosittele epävirallisen verottajan käden ojennusta - kyllä minä ainakin siunattua "ole siunattu" edellämainittujen tosi asioiden oleilla

      • Siis mitä?

        Sinä se osaat ilmaista asiat selkeästi.


    • jepatijee

      Taitaa kyseessä olla taas vain yksi angstinen teini, jonka kasetti ei kestä kun isä ja äiti yrittävät laittaa rajoja. Ihanko ajattelit hankkia iltatyön? Hienoa, mutta tolla iällä pääset korkeintaan paskoihin siivousfirmoihin, jotka kyykyttävät työntekijöitään 100-0 - hyvä jos edes sinnekään. Onhan se hienoa jo noin nuorena pyrkiä ihan sossun elätettäväksi ja siihen kun on kerran tottunut niin mikäs siinä muiden elätettävänä olla..

      Ja ei se yksinasuminen mitenkään ruusuista ole. Pitää siivota, tehdä ruokaa, käydä kaupassa,pyykätä tms. vaikka kuinka raskaan työpäivän jälkeen ei millään huvittaisi. Niin ja sun pitäis vielä opiskellakin. Olet ihan liian pentu muuttamaan omillesi, maailma on kova paikka - oota ainakin siihen asti kun olet täysi-ikäinen.

      • 7r4784784

        No mutta. Alentuvilla ja halventavilla vastauksilla joku ystävällinen sielu tässä jepatijee osoitti, millaisia ihmiset todellisuudessa ovat: alentuvia, nimitteleviä ja epäkunnioittavia. Siihen tosiaan sopii kyllä maailmassa varautua. He luulevat ettet tule selviämään siivouksesta ja pyykeistä, koska heille itselleen se on ylivoimaisen raskasta ja korostaakseen omaa viisauttaan he nimittelevät pennuksi, koska itse ovat siitä kovin tykänneet.

        Todella hieno vastaus, siitä huokuu se arvostus, mitä tulet sitten nuorilta keräämään takaisin, kun he pyyhkivät ryppyistä persettäsi vanhainkodissa, kun olet kääpä, hyödytön ja pelkkää vaivaa enää. Noin samana esimerkkinä, että ihanko ajattelit tuolla epäkunnioittavalla jauhannalla esittää fiksua?

        Maailma on tosiaan kova paikka. Ap:lle vinkiksi, että noita sitten riittää. Nyt epäasialliseen ja halventavaan vastaukseen riittää sun nuori ikä, mutta se on sama 10 vuoden päästä, tai siihen riittää sun sukupuoli, tai naama, tai minkä syyn ne milloinkin keksii: ihan sukupuoleen ja naamaan katsomatta.

        Mun mielestä jo pelkästään se että sä puhut siivoomisesta ja ruoan laitosta "kovana elämänä kovassa maailmassa" kuvaa aika hyvin sitä tasoa, miltä sä neuvot. Tulevaisuuden varalle tiedoksi, että ihmisiä voi yrittää auttaa omista lähtökohdistaan ihan normaalistikin, ja halventamatta. Nuoria voi ymmärtää ihan ihmisinäkin eikä se tee sua piiruakaan aikuisen kuuloiseksi että sä nimittelet nuorta "pennuksi" vaikka se lapsi periaatteessa olisikin.
        Opettele puhumaan ihmisille. Sitten sä saatat kuulostaa ihan fiksultakin. Nyt et. Veikkaisin ton perusteella että sulla on ikää just se 20 vuotta ja sä muutit kotoota ehkä 6 kk sitten: nyt tiedät elämästä kaiken ja olet tosi aikuinen. Jou, jou. Elämäsi tulee vielä muuttumaan.

        Tosin, siinä sä olet oikeassa, että maailma on kova paikka ja että 15-vuotiaan ei pitäisi joutua asumaan vielä yksin, 18-20 vuotta ois paljon parempi. Mielummin vaikka 20-22 vuotta. Mutta jos kotona on asiat huonosti, jotain ratkaisua saa ja pitää etsiä. Tässä en kuitenkaan ota kantaa siihen sen enempää.


      • suol24
        7r4784784 kirjoitti:

        No mutta. Alentuvilla ja halventavilla vastauksilla joku ystävällinen sielu tässä jepatijee osoitti, millaisia ihmiset todellisuudessa ovat: alentuvia, nimitteleviä ja epäkunnioittavia. Siihen tosiaan sopii kyllä maailmassa varautua. He luulevat ettet tule selviämään siivouksesta ja pyykeistä, koska heille itselleen se on ylivoimaisen raskasta ja korostaakseen omaa viisauttaan he nimittelevät pennuksi, koska itse ovat siitä kovin tykänneet.

        Todella hieno vastaus, siitä huokuu se arvostus, mitä tulet sitten nuorilta keräämään takaisin, kun he pyyhkivät ryppyistä persettäsi vanhainkodissa, kun olet kääpä, hyödytön ja pelkkää vaivaa enää. Noin samana esimerkkinä, että ihanko ajattelit tuolla epäkunnioittavalla jauhannalla esittää fiksua?

        Maailma on tosiaan kova paikka. Ap:lle vinkiksi, että noita sitten riittää. Nyt epäasialliseen ja halventavaan vastaukseen riittää sun nuori ikä, mutta se on sama 10 vuoden päästä, tai siihen riittää sun sukupuoli, tai naama, tai minkä syyn ne milloinkin keksii: ihan sukupuoleen ja naamaan katsomatta.

        Mun mielestä jo pelkästään se että sä puhut siivoomisesta ja ruoan laitosta "kovana elämänä kovassa maailmassa" kuvaa aika hyvin sitä tasoa, miltä sä neuvot. Tulevaisuuden varalle tiedoksi, että ihmisiä voi yrittää auttaa omista lähtökohdistaan ihan normaalistikin, ja halventamatta. Nuoria voi ymmärtää ihan ihmisinäkin eikä se tee sua piiruakaan aikuisen kuuloiseksi että sä nimittelet nuorta "pennuksi" vaikka se lapsi periaatteessa olisikin.
        Opettele puhumaan ihmisille. Sitten sä saatat kuulostaa ihan fiksultakin. Nyt et. Veikkaisin ton perusteella että sulla on ikää just se 20 vuotta ja sä muutit kotoota ehkä 6 kk sitten: nyt tiedät elämästä kaiken ja olet tosi aikuinen. Jou, jou. Elämäsi tulee vielä muuttumaan.

        Tosin, siinä sä olet oikeassa, että maailma on kova paikka ja että 15-vuotiaan ei pitäisi joutua asumaan vielä yksin, 18-20 vuotta ois paljon parempi. Mielummin vaikka 20-22 vuotta. Mutta jos kotona on asiat huonosti, jotain ratkaisua saa ja pitää etsiä. Tässä en kuitenkaan ota kantaa siihen sen enempää.

        Ihan tyypillinen kateellinen suomalainenhan tuo vaan on. Puskista on hyvä huudella kun oma elämä on perseestä. Itse olen huomannut, että kun elämä tökkii niin alkaa helposti vetämään muita omalle tasolle eli suoraan sanottuna vittuilemaan ja vähättelemään. Suomessa menee näemmä todella surkeasti kun noita ääliöitä löytyy pilvin pimein.


    • tohvelinkukka1

      Meiltä kaikki kolme lasta on muuttaneet 15 vuotiaina pois vanhempiensa luota. Eivät kuitenkaan yhteiskunnan tukien varaan vaan vanhempien venyvien rahalompsien tukemina. Hyvin on mennyt - nyt kaikki ovat yli kahdenkymmenen. Ja myös itse olen ollut 15 kun muutin kotoani. Maalta on lähdettävä peruskoulun loppumisen jälkeen opikselujen perään ja lähtö on tiedossa jo etukäteen, joten ehkä lähtijätkin ovat kypsempiä. Tästäpä johtuen perinteiset peräkamaripojat ja -tytöt asuvatkin nykyisin kaupungeissa.

    • Petu...
    • aikaisin pois kotoa

      Itse lähdin 15 kesäisenä pois kotoa (tällå hetkellä 19). Emme tulleet äitini kanssa kovin hyvin toimeen kun niin samanlaisia ollaan. 15 vuotiaana elin omalla lapsilisälläni, opintotuella (korotetulla vanhempien tulojen vuoksi) ja asumistuella. Joskus kävi äitini kanssa kaupassa jolloin hän osti kaapit täyteen ruokaa. Niillä tuilla ei herroiksi elänyt mutta eli kuitenkin. Sossusta en lähtenyt koskaan rahaa rankumaan. Näin neljä vuotta myöhemmin ajateltuna oli täysin oikea ratkaisu lähteä omilleen. Omilleen asumisessa sitä luonne ja käyttäytyminenkasvaa. Helpommalla pääsee tietty vanhempien nurkissa asumalla, mutta... :) rohkeasti vaan omaa vuokra-asuntoa katsomaa! Soluasunto oli ainakin omalla kohdalla jyrkkä ei enkä sellaiseen koskaan joutunutkaan :)

      • Ongelmatapaukset

        Tuo solu-asunnoille jyrkkä ei, on kyllä nuorilta ihmisiltä todella lapsellisen kuuloista, ja ehkä jos vika ei ollut äidissä vaan sinussa, eli et olisi tullut vieraiden kanssa soluasunnossakaan toimeen. Soluasunto, mahdollisesti opiskelija-asuntosäätiön kautta (jos tulee vähänkään toimeen kämppiksen kanssa) on mitä parhain tapa muuttaa omilleen. Tosin en sitäkään alaikäisille suosittelisi.


    • älä hötkyile

      Kokemusta on ja siis älä loukkaannu, älä ota pahalla, vaan opi ettei sinulle käy kuten minulle kävi.
      Ensinnäkin, 15-vuotias on aivan liian nuori vastaamaan itsestään yksin. Hän on fiksu, pärjää monessa ja osaat sinäkin käydä töissä sekä täyttää papereita, mutta usko opis, tarvitset perhettä ja tukea, ihmisiä etkä yksinäistä ja liian itsenäistä elämää. Ehkä jos kaikki menee hyvin, pärjäät, mutta jos jotain sattuu, riskit ovat suuret.
      Aivotkin kehittyvät parhaimmillaan vielä 20-25-vuotiaaksi (niillä ketkä eivät ryyppää niitä pysähdyksiin teininä).

      Iltatyö ei tosiaankaan riitä, tarvitsisit täyspäiväisen työn. Et sa lapsilisääkään, jos vanhempasi eivät sitä anna. Mutta voisit saada tukea, jos vanhempasi todistavat kirjallisesti, etteivät sinua tue eivätkä auta ja selvitätte asiat sosiaalitoimen kanssa. Silloin voit saada tukea. Mutta ettei sinua oteta huostaan, sinulla täytyisi olla tuki-ihmisiä. Onko sinulla? Kuka sinua tukee elämässä? Täti, serkku, siskot, ketkä? Tämä asia sinun täytyy miettiä joka tapauksessa, koska ihminen tarvitsee toisia. Kaverit eivät riitä, heillä ei ole aikuisen älliä yhtään enempää kuin sinullakaan. Sinulla pitää olla aikuinen ihminen, joka ei halua sinulta mitään, ei pyydä mitään, vaan suostuu olemaan "sijaisvanhempi tai -sisko" ilman pyyntiä mistään.

      Omaan asuntoon voisit päästä sosiaalitoimen kanssa neuvottelemalla, niin että vanhempasi ovat mukana, voisitte neuvotella asioista ja sopia tuista.
      Lisäksi he varmaankin sitten antaisivat myös lapsilisät sinulle. Saisit ehkä jonkun tukihenkilön ja apua ja aikuisen sitä kautta, ilman huostaanottoa tms.

      Mä paasaan noista tukihenkilöistä ja oikein hoidetuista asioista koska... Mäkin olisin pärjännyt jos... ja iso jos. Kaikki ois mennyt. Jos. Ei mennyt. Kävi todella ikäviä asioita ja mä olin täysin yksin. Selviydyin sen minkä pystyin, muttei ne keinot 16-vuotiaalla kovin kummoisia ole, kun riittävän paha paikka tulee. Maailmassa voi tulla, ilman omaa syytä. Siitä lähti semmoinen helvetti ja sotku yksin, ilman aikuisia, eikä kukaan auttanut, ei sossut eikä muut.
      Maailma on helvetin kova, julma ja kipeä paikka, kun sattuu olemaan väärään aikaan väärässä paikassa. Jos sulla ei sillon ole mitään muuta kun peruskoulu, iltatyöt ja surkeet välit vanhempiin, sä olet kusessa. Mutta jos sulla on asiat sovittu, tukihenkilö, ihmisiä, joihin voit luottaa ja jotka auttaa, sä selviät.
      Raha on tässä maailmassa helpoimmasta päästä järjestää. Töitä, tukia, kaikkee. Vanhempasi ehkä jopa auttaisivat kuitenkin, ne voi joskus yllättää.

      Mutta muuten.
      Joten. Nyt kun osaat miettiä mieti

      - raha, mistä, miten, paljonko
      - kysy sossulta yms. asioita, ota selvää, etsi tietoa.
      - tukihenkilö, raha-asioissa yms.
      - mistä apua milloinkin
      - henkinen tuki, voisitko saada tukiperheen ja tukisiskon?
      - ystävät
      - mitä odotat yksin asumiselta, miksi
      - kuinka aiot jatkossa opiskella?
      - voisitko odottaa ensi vuoteen ja muuttaa opiskelija-asuntoon?
      - voisitko saada opintotukea silloin?

      jne. ota selvää, mieti monelta kantilta, ole realistinen ja muista että töitä ei noin vaan hankita enää, joskus ne voi olla kiven takana... Sinulla pitää olla nyt malttia, järkeä ja fiksuutta hankkia tietoa. Oppisopimus olisi yksi mahdollisuus saada töitä, palkkaa ja muuttaa pois kotoa peruskoulun jälkeen.

    • näin on

      alaikäisenä ei saa vuokrasopimusta omiin nimiin minkään vuokrausfirman kautta ainakaan.

    • eräs äityliini +40

      Hei
      Omalla tyttärelläni oli aikoinaan kova halu kokeilemaa siipiään 16v .
      Vaikkei hänelläkään vielä ollut omia vakinaisia tuloja ja opiskelut kesken , niimpä me vanhemmat suostuimme siihen että hän muutti oppilaitoksen asuntolaan , siellä on aikas turvallista ja edullista kokeilla itsenäistymisen alkeita. Opintotuki sekä kotoa sovitu kuukausiraha ilta ja viikonlopputöistä muuta taskurahaa hän hankkii.

      Ihan hyvin on tyttö pärjännyt ja tuntuu kuin nyt meidän on paljon helpompi keskustellakin normaalielämään kuuluvista asioista, jopa säännöistäkin ilman ns. teinikiukkukohtauksia. Tosin ei meillä ole kotosalla ollut mitään suuria ongelmia .

      Tyttö on hyvin ymmärtänyt sen ettei raha kasva puussa , vaan sen eteen on tehtävä töitä ja muutoinkin elettävä säästeliäästi.

      Ja hän on myös valmis palaamaan asumaan kotiin , kun asuntola on esim. koululomilla kiinni.

      Ite siis kannustan vanhempia antaa nuorille mahdollisuuden harjoittelemaan itsenäisempää elämää ja rahankäyttöä sekä ottamaan vastuuta itsestään sekä oppia myös huomioimaan muita.

      Sillä ainakin meidän tyttö asuu soluasunnossa jossa on huomioitava kämppiskin.

      Ja hänen on osattava butjetoitava varansa puhelin ja nettilaskuihin, ruokaostoksiin , kokailtava omat ruuat, siivottava sekä pyykättävä omat pyykit.

      Vaatteisiin, harrastuksiin ja suurempiin tarpeellisiin hankintoihin ja ostoksiin me vanhemmat tietysti avustamme entiseen malliin kuin hän asuisi kotosallakin.

    • kukka hattu täti

      jos ei huostaanottotarvetta ole, sinnittele syksyyn asti vanhempien luona, ja suuntaa katse kohti tulevaisuutta. suunnittele elämää peruskoulun jälkeen. hae opiskelemaan, jos et ole hakenut. syksyllä voit muuttaa sitten vaikkapa opiskelija-asuntolaan. sitten ainakin saat kelan opintotukea asumislisää. suosittelen opiskelua.

    • Alle 17-vuotiaat ei kuitenkaan ole oikeutettuja työmarkkinatukeen.

      • Ja ite muutin pois kotoa vasta 24-vuotiaana.


    • Asiaapuhuva

      Ymmärtääkseni 17-vuotiaana sinulla on vasta mahdollisuus muuttaa omaan kotiin koska silloin saat tukia sun muita. Alle 17-vuotiaan elatus tulee kotoa. Jos kotonasi on oikeasti ongelmia ja päätät ottaa yhteyttä sossuun niin sossut saattavat ottaa sinut huostaan ja pistää sinut nuorisokotiin kunnes täytät 17 tai 18 vuotta. Mieti asiaa tarkkaan onko kotonasi oikeasti ongelmia vai onko ne ihan vähäisiä ongelmia? Ei se nuorisokotikaan mikään hirveä paikka ole vaikka niin siitä puhutaan ja puolivuotta kun olet ollut siellä saat mahdollisuuden jälkihuolto tukimenetelmään missä periaatteessa sossu elättää sinut 21 ikävuoteen asti elikkä näihin kuuluvat esim. n.2000e asuntoon tarvittaviin huonekaluihin sun muihin tai jos sinulla on jo ne omasta takaa niin voit käyttää sen 2000e vaikka autokorttiin kuten itsekkin tein, sossu maksaa laskut (paitsi. Puh ja netti laskut) koulu kirjat, vaatteet, bussikortit,liikunnan harrastukset, sun muut maksaa. Eli se on todella hyödyllinen asia loppujenlopuksi. Mutta en todellakaan käske sinua menemään nuorisokotiin jos kotona on ongelmia vaan se miltä sinusta tuntuu (jaksatko perheesi ongelmia vielä sen 2 vuotta vai menetkö nuorisokotiin vai mitä)

      • Asiaapuhuva

        ja niin maksaa myös vuokrat ja saat joka kuukausi käyttö rahaa 477e elikkä (Ruokaan,röökiin,puh laskuun, netti laskuun, ja mihin ikinä nyt käytätkään rahan.) Ja jos joku sanoo ettei se mee näin niin ihan omasta kokemuksesta kerron että näin se menee :) Eli tämä ei koske niitä ihmisiä jotka ovat asunut kotona kunnes muuttaneet omaan asuntoon niille taas kuuluvat ne perus asiat kuten (vuokra,sähkölasku,vesilasku, ja se 477e joka kuukausi)


      • Ei nyt ihan noin
        Asiaapuhuva kirjoitti:

        ja niin maksaa myös vuokrat ja saat joka kuukausi käyttö rahaa 477e elikkä (Ruokaan,röökiin,puh laskuun, netti laskuun, ja mihin ikinä nyt käytätkään rahan.) Ja jos joku sanoo ettei se mee näin niin ihan omasta kokemuksesta kerron että näin se menee :) Eli tämä ei koske niitä ihmisiä jotka ovat asunut kotona kunnes muuttaneet omaan asuntoon niille taas kuuluvat ne perus asiat kuten (vuokra,sähkölasku,vesilasku, ja se 477e joka kuukausi)

        Se ei oikeastaan aina mene noin.

        Eli ensinnäkin, jälkihuoltonuorten tukeminen rahallisesti on hyvin kuntakohtaista. Joissakin kunnissa on määritelty minimisumma, joka jokaiselle jälkihuoltonuorelle varataan. Kaikissa kunnissa näin ei kuitenkaan ole, eli sellaiselle nuorelle, jonka varat eivät ole kertyneet vanhempien maksamina, ei ole välttämättä varattu tiettyä rahallista tukea.

        Lisäksi tuo minimisumma, vaikka olisi määritelty, ei ole välttämättä tuo n. 2000 euroa, vaan se vaihtelee kuntakohtaisesti.

        Kertyneiden varojen käytöstä sovitaan, eli kaikkea ei todellakaan välttämättä korvata. Riippuu paljon siitä, paljonko varoja on kertynyt, eli mihin ne riittävät. Riippuu paljon myös siitä, paljonko huoltajat tukevat.


    • Elementary

      Vaikka muutto voisi olla ahdistavan tilanteen takia perusteltu, teet itsellesi valtavan karhunpalveluksen mikäli muutat ilman suunnitelmaa lyhytnäköisesti. Elämässä pitää selvitä myös ikävuosien 16-19 jälkeenkin, ja silloin parhaiten auttaa, jos on käynyt vähän kouluja (ymmärrän kyllä, että 19-v tuntuu todella kaukaiselta kun on nuori, mutta se tulee yllättävän äkkiä!).

      Suorita siis peruskoulu loppuun ja hakeudu sen jälkeen opiskelemaan jotain sellaista alaa, joka mahdollistaa opiskeluasuntoon / toiselle paikkakunnalle muuttamisen tuettuun solu-asuntoon yms.

    • habla.

      Älä älä kuule untuvikko kuvittelekkaan että tuo tulee onnistumaan. Päädyt vain kadulle persettäsi myymään kun ei laskut lakkaa juoksemasta.. Voi voi kun on tyttörukalla kovat kuvitelmat itsestään. Opettele käytöstavat, niin tulet toimeen ihmisten kanssa jatkossa.

      • Rewekki

        Kuules habla kaikki eivät sössi raha asioitansa samalla tavalla kuin sinä... Ryypiskeleminen ja rahan hassaus muuhun kuin ruokaan ja laskuihin tietenkin ajaa sinut kadulle myymään persettä 5e/tunti taksalla.


    • Kyllä siivet kantaa

      itse muutin kotoa pois 16 vuotiaana ja poikani jatkoi perinnettä pari vuotta sitten. Hän muutti 17 vuotiaana yksin Lontooseen ja hyvin on ainakin toistaiseksi pärjäillyt.

    • jeeess lisää näitä

      kakaroita yksin asumaan. Taas saa yhteiskunta elättää
      teinixäpärää, kun luulot ovat kakaralla liian suuret.
      Roskasakki vaan lisääntyy tollaisten kakaroiden takia prkele!!!

    • sinä olet lapsi viellä ja sinun pitää ikävä kyllä totella isää ja äitii

    • kljsjklajldhjkdhjk

      Miksi sossu alkaisi kustantamaan toisen asuntoa, kun koti on olemassa. Luulisi ettei ole velvoitetta maksaa penskalle kun on kotona vähän vaikeeta.

      15 v. liian nuori.. muutoinkin..

      Jos vanhempasi kustantaa, voi kai vaikka kolmivuotiaana..

    • dont

      Ei vittu kannata...

    • maria---1

      Saisitte hävetä ketkä haukutte aloittajaa, eivät kaikki nuorena pois kotoa muuttaneet ole sossulusmuja, sanoisin päinvastoin ne jotka pitkään vanhempien hoivissa ilmaiseksi elelevät kohtaavat elämässään enemmän ongelmia ja ovat uusavuttomampia kuin nuorena kotoa muuttaneet. Jos aloittaja jaksaa tehdä töitä ja nähdä vaivaa yksinasumisen vuoksi niin siitä vaan kunhan laskut maksaa. Kieltämättä tuoikäisenä kun yksin muuttaa on alttiimpi mielenterveysongelmille yms jos ei ole tarpeeksi laajaa tukiverkostoa, mutta jos on kotona vaikeaa niinkuin itselläni oli hänen ikäisenään pois vaan kunhan osaa laskunsa maksaa ja ruokaa tehdä. Itse muutin 15-vuotiaana pois koska äitini oli sairaalloisen kontrolloiva hermoraunio jota en jaksanut enää katsoa, menin töihin ja muutin poikaystäväni luokse(asuntoa tuskin olisin itse mistään saanut) maksoin puolet vuokrasta ja laskuni tunnollisesti aina, ja nyt kun olen 23-vuotias, olen samaisen miehen kanssa naimisissa ja olemme jo maksaneet yli puolet omistusasunnostamme Espoossa sekä kunnollisen auton kokonaan. Opiskelen korkeakoulussa ja elämä hymyilee, äitikin rauhoittui kun en ole enää "häiritsemässä". Tsemppiä aloittajalle, muista että jos luottotiedot menee niin se on peli menetetty, et saa edes puhelinliittymää avattua saati asunto-tai autolainaa, älä mokaa :)

      • habla.

        Eihän nyt vitussa skidejä oteta töihinkään mihinkään.. Ruohoa leikkaamaan hautuumaalle. Eiku kesää odottelemaan.........


      • täti-monica**

        maria---1
        Tuossa on riskinä se, ettei välit poikakaveriin säily, tulee ero ja on pakko palata kotiin, tai löytää hetkessä uusi poikaystävä. Mieluusti sellainen, joka asuu yksin. Ja ap:n tapauksessa myöskin se, että on riippuvainen mahdollisesta poikakaveristaan. Tunnettu juttu, että huono kotitilanne "ajaa" pois kotoa. Tytöt hommaamaan poikakavereita ja pojat huonoille teille.


      • Ongelmatapaukset
        täti-monica** kirjoitti:

        maria---1
        Tuossa on riskinä se, ettei välit poikakaveriin säily, tulee ero ja on pakko palata kotiin, tai löytää hetkessä uusi poikaystävä. Mieluusti sellainen, joka asuu yksin. Ja ap:n tapauksessa myöskin se, että on riippuvainen mahdollisesta poikakaveristaan. Tunnettu juttu, että huono kotitilanne "ajaa" pois kotoa. Tytöt hommaamaan poikakavereita ja pojat huonoille teille.

        Etenkin jos kotona riitelee vanhempien kanssa, on erittäin suuri riski että seurustelu suhteetkin on yhtä riitaa, eikä kestä, joten ne ei välttämättä ole nuorelle mikään tukiverkko, päinvastoin. Jos ei olla kypsiä hoitamaan asioita vanhempien kanssa, niin voi oletusarvoisesti varoittaa että kaikki muutkin asiat omilleenmuuttaessa menee perseelleen, ennen kuin aikuistuu ja sitä järkeä sinne teinin pääkoppaan vihdoinkin kertyy - ja joillakin siihen menee vuosien sijaan vuosikymmenkin.


      • asssssss
        habla. kirjoitti:

        Eihän nyt vitussa skidejä oteta töihinkään mihinkään.. Ruohoa leikkaamaan hautuumaalle. Eiku kesää odottelemaan.........

        Ennen vanhaan kyllä pääsi, kun monet kävivät vain kansa- ja kansalaiskoulun ja sitten töihin. Ikää kai oli 15 - 16v riippuen mihin aikaan vuodesta oli syntynyt. Kaverini sai nuorena töitä urheilukaupan myyjänä. Vuosi taisi olla 1972.


    • jatka kotona vain

      Minua isä ajeli pistoolin kanssa takaa 13 - vuotiaana. Läksin 16 - vuotiaana
      opiskelemaan. Ope minusta tuli.

    • sanonpa vaan

      15 on vielä ihan lapsi

    • Aloittajalle

      Olet varmaan vielä liian nuiori asumaan omillasi, etkä alaikäisenä saa mitään tukia yhteiskunnalta, koska vanhempasi ovat vielä elatus velvollisia. Jos vanhempasi vuokraavat omille nimilleen asunnon ja vuokraavat sen sulle ja elättävät sut niin se kai on yksi keino, taikka sitten lähteä opiskelemään jonnekin kauemmaksi ja muutta opiskelia asuntoon tai asuntolaan opiskelu paikkakunnalle.

    • täti-monica**

      "Vanhemmat tuskin auttaisivat rahallisesti yhtään, mutta heille kyllä sopii että muutan."

      Oletko nyt ajatellut asiaa ihan loppuun asti?

      Vanhempasi ovat elatusvelvollisia, ei Kela, sossu eikä kukaan muukaan. Eli ts. muuttosi on mahdoton, ellei molemmat vanhemmat sitoudu auttamaan sinua rahallisesti. Mahdollinen asunto on myös vuokrattava jommankumman vanhemman nimiin js takuuvuokra on maksettava. Vanhempasi ovat vastuussa sekä sinusta että asunnosta. Kaikenlisäksi vielä suhteellisen pitkään, lähes 3v ennenkuin täytät 18v.

      Jos tilanne kotona on tosiaan hirmuisen vaikea, niin sinun tulisi ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Tosin siellä on perinteisesti paljon ruuhkaa. Voi olla ettei tapauksesi saisi heitä vakuuttuneeksi siitä, että pääsisit sijoitusperheeseen tai nuorisokotiin.

      Mitä jos hannkisit ensin sen iltatyön. Kun päivisin kävisit koulua ja töissä iltaisin, niin ehtisit vain nukkumaan kotona. Eikö se ahdistus helpottaisi?

    • teinin äiti

      Mikähän siellä kotona ahdistaa? Ei me vanhemmat olla aina kivoja. Asetetaan sääntöjä,kysellään tyhmiä,nalkutetaan turhasta ja ikävä kyllä unohdetaan mitä on olla teini. Mulla asuu enään nuorin lapsi kotona ja meillä oli välillä aika kireitä tunnelmia kotona. Ei osattu kommunikoida eikä kuunnella toisiamme. Nyt tilanne on huomattavasti helpottunut koska päätin opetella kuuntelemaan lastani.
      En tiedä pystytkö puhumaan vanhempiesi kanssa mutta toivottavasti olet ainakin yrittänyt.
      Olet saanut täällä monia neuvoja yksin asumiseen liittyen.
      Tosiasia on, että lain mukaan vanhempasi ovat elatusvelvollisia. Ikäsi vuoksi vanhempasi myös allekirjoittavat vuokrasopimuksesi ,mikä tarkoittaa, että heidän vastuullaan on se,että vuokrat tulevat maksetuksi. Soisiaalitoimen tukiasuntoon vaaditaan 17-vuoden ikä. Alle 17-vuotiasta ei laiteta omilleen.
      Kerroit, että kotoa muuttaminen sopii vanhemmillesi. Minäkin sanoin lapselleni, että muuta vaan kun kiukuspäissään sen silmilleni heitti. Tiesin kyllä ettei se olisi onnistunut. Mistä 15-vuotias saisi sellaisen työn jolla pärjää rahallisesti. Monikaan vuokranantaja ei ole halukas vuokraamaan niin nuorelle asuntoa.
      Mitä jos sinnittelisit vielä. Voithan vaikka kotona asuessasi hankkia jonkun osa-aikatyön ja säästää tulevaa muuttoa varten. Jos sulla ei ole kotona välitöntä vaaraa ja esim.oma huone minne paeta niin pysy kotona vielä muutama vuosi.Vaikka nyt susta ei tuntuiskaan siltä, että asiat voi muuttua niin kyllä ne vaan voi. Tiedän kun olen kolmen teinin kanssa elänyt. Ja hei, siitä ahdistavasta tunteesta kannattaa puhua jollekkin.

    • tosijuttuasdjshajlsd

      Saathan sä lapsilisät 105 euroa. Lisäksi molemmat vanhemmat ovat velvollisia maksamaan susta elatusmaksuja, eli 150 euroa per aikuinen. Sulla on jo 400 euroa nettotuloa kasassa.

      Sitten jos emet siivoamaan kahdesti-kolmesti viikossa, varmaan tienaat sen 400 euroa nettoa kuukaudessa. Sitten saat Kelalta asumistukea, joka parhaillaan on 80% asunnon vuokrasta.

      Kyllä sulla alkaa olee 400 euron vuokraan varaa. Parasta elämänkoulua onkin yksinään asuminen, kuhan et sitten bailaa etkä kavereittes kaa dokaa kämpästä häätöä.

      Tsemii vaan jos asennetta ja munaa löytyy 15-kesäseltä :)

      • .........

        Älä höpäjä "tosijuttuasdjshajlsd"
        Elatusmaksut ovat eroperheiden juttu. Yksikään vanhempi ei ole velvollinen maksamaan lapselle elatusmaksuja. Mistä luulet ap:n saavan asunnon, josta sitä vuokraa maksella? Alaikäiselle ei vuokrata.


      • Näin
        ......... kirjoitti:

        Älä höpäjä "tosijuttuasdjshajlsd"
        Elatusmaksut ovat eroperheiden juttu. Yksikään vanhempi ei ole velvollinen maksamaan lapselle elatusmaksuja. Mistä luulet ap:n saavan asunnon, josta sitä vuokraa maksella? Alaikäiselle ei vuokrata.

        Ei se ole höpöttämistä. Kyllä lapsilisä voidaan hakea alaikäiselle itselleen maksettavaksi ja myös elatusmaksu voidaan määrätä.

        Mutta asiat täytyy selvittää ennen ratkaisujen tekemistä, ettei tule yllätyksiä.


      • vfgfhhy
        ......... kirjoitti:

        Älä höpäjä "tosijuttuasdjshajlsd"
        Elatusmaksut ovat eroperheiden juttu. Yksikään vanhempi ei ole velvollinen maksamaan lapselle elatusmaksuja. Mistä luulet ap:n saavan asunnon, josta sitä vuokraa maksella? Alaikäiselle ei vuokrata.

        ei kyllä vanhemmat juurikin maksavat ja jo 12 v saa sanoa mielipiteensä asioistaan.


      • .......
        vfgfhhy kirjoitti:

        ei kyllä vanhemmat juurikin maksavat ja jo 12 v saa sanoa mielipiteensä asioistaan.

        Mielipiteen sanominen ja asikoista päättäminen on kaksi eriasiaa. 12 vuotias ei voi päättää missä asuu, vaikka hänen mielipidettään asiasta kysyttäisiin.


    • Kantapään kautta

      Ilmanmuuta lapset voivat muuttaa yksin asumaan. Kysykää keltä äidiltä tai mummilta tahansa niin ovat samaa mieltä vapaassa maassamme. Voi voi kun lapset ovat paljon kehittyneimpiä kuin me jotka kouluissamme laskimme helmitauluilla ja meidät tuotiin vesikelkoilla kirkonkylän kouluun.Nyky lapsista tulee viellä pääministereitä ja tietävät että täytyy silloin olla myös ripaus elämänkoulua.

    • nähnyt

      1960-luvulla oli vielä sellaisia duuneja joissa pääsi ammattiin kiinni 15-vuotiaana. Mutta ne olivat sellaisia duuneja joissa ei paljoa tienannut ja rikkoi paikkansa jo aikaisin: tiilenkantajaa, sekatyömiestä, karjapiikaa. Ei onnistu nykyisin.. Niele ylpeytesi ja puhu sossun kanssa. Ilman sitä et saa asuntoa kuitenkaan - ja jos päätät muuttaa kimppaan kavereitten tai poikaystävän kanssa, siinä käy yleensä juuri niin huonosti kuin brittiläisissä poliisisarjoissasi, 18-vuotiaana myyt itseäsi, 20-vuotiaana otat ekan tujauksen heroiinia, 25-vuotiaaksi et välttämättä elä. Nykymaailma on valiettavasti p-ska paikka.

      • hohhoijaa

        No kyllä sulla on valosat ajatukset ja vilkas mielikuvitus. Monella elämä alkaa hymyillä vasta nimenomaan itsenäistymisen ja omilleen muuton kautta. Sitä kautta kun alkaa maailman kuva ja elämän kokemukset laajenemaan.


    • voix mää muuttaa

      asuun yxin kun oon 12wee?
      Mun broidi muutti yxin asuun kun oli 13wee.
      Iskä ja äiskä ovat sitä mieltä että mitä aiemmin kotoa muuttaa sitä parempi niihhh!!!

    • thyjghjjhkjhk

      Pidän sitä kyllä varsin kummallisena että kaupunki tai valtio maksaisi asumisesi kun mitään pakottavaa tarvetta ei ole alaikäisen poismuutolle. Kuulostaa siltä että sinulla on murrosiän ongelma kotona etkä tule äitisi kanssa toimeen angstailun takia ja haluat muuttaa pois. Kaupunkisi tai valtio ei sellaista varmasti maksa. Itsekin sanoit ettei huostaanotolle ole tarvetta. Siinä tapauksessa olet valitettavasti sidottu äitiisi vielä kolme vuotta, sitten pääset omillesi kun 18 tulee lasiin. Ellet siis maksa ylläpitoasi omalla palkalla. Kelastakaan et saa työmarkkinatukea kun olet koulussa ja vasta 15-vuotias. Opintotukea et myöskään saa. Sossukaan ei ole pakotettu kun et ole lastensuojelun tarpeessa.

    • Piikkisika

      Otat kai 5 poikakaveria asuntoosi niin vuokranmaksu menee helpommin,ainakin ikäisesi ajatteluin.Aivan turhaa kakistelua keltään,näin on käynnyt monet kerrat.Kaikki eivät ole yhtä välkkyjä kuin te,sen paremmin kuin kaikkien vanhemmatkaan.

    • ikaoke1623

      Kasvahan vielä kotona.

    • Potee

      Vanhin tyttäreni joutui opiskelunsa vuoksi muuttamaan pois kotoa omaan asuntoon heti peruskoulun.
      Soluasunto ei tullut kysymykseenkään vaanhalusimme hänelle ehdottomasti yksiön. Onneksi saimme opiskelija-asunnon.
      Taloudellisesti pärjäsi kunavitimme, mutta pröystäilyyn ei ollut varaa. Meidän vanhempien tulot vaikuttivat niin kauan kaikkiin tukiin kunnes täytti 18 vuotta.
      Hyvin on pärjännyt ja vastuuntuntoiseksi aikuiseksi kasvanut. Nyt on jo 23 vuotias.

    • onnea elämään

      Jos todella haluat omaan asuntoon, sinun täytyy miettiä millä pärjäät. Ei sossu ja kela ole ne vaihtoehdot. Itse muutin omaan kämppään 15 vuotiaana. Isä kuoli ja äitillä ei ollut ylimääräistä rahaa. Kävin koulua ja aloitin mainosten jakajana. Kolmena päivänä viikossa herätys klo 4, että kerkis vielä kouluun. Sit sain jonkun ajan päästä siivoustyötä. Pääsin kahvila työhön. Helppoa ei ole niin nuorena saada töitä. Mut voi onnistua. Koita kuiteskin olla vielä kotona ja pärjätä vanhempies kans. Olen tällä hetkellä 34 vuotias ja ihan hyvin pärjään omillaan elämässäni.

    • Maria---1

      Täti Monica, olet aivan oikeassa, minulla kävi tuuri. Teknisesti tuonikäisenä kotoa muuttaminen on hyvin vaikeaa, eikä tietenkään suotavaa muutakuin pakon edessä, ja otinkin enimmäkseen kantaa näihin yleistäjien kommentteihin että kun tuon ikäisenä muuttaa pois niin on automaattisesti hylkiö ym sossupummi lopun elämänsä. Se ei todellakaan pidä paikkansa, ja on mielestäni väärin alentaa nuoren itsetuntoa tuollaisilla kommenteilla että hänestä tulee väistämättä luuseri jos muuttaa pois. Kyllä tuonikäisenä on jo aika hyvä käsitys elämästä, rahasta ja "aikuisuuden ongelmista" jos on edes jonkinlaisen kasvatuksen saanut. Edelleen, tsemppiä aloittajalle:)

    • kokenut yksilö

      15-vuotiaana muutin omilleni, eipä tuo kannattanut, huumeet vei, elämä oli risaista ja jälkikäteen katsottuna hyvin tyhjää ja onnetonta. sain lapsen ja lopetin kaikki hölmöydet, omaa lastani en ikimaailmassa päästäisi omilleen niin nuorena, kuin itse läksin. pysy kotona vaan, paljon kauemmin on sitä aikaa, kun saa olla kotona äidin luona, kuin omillaan maailmalla.

    • voiei

      Asuntoja on muutenkin vaikea saada. Pitääkö 15 -vuotiaan muuttaa kotoa ja viedä joltakin todella tarvitsevalta asunto? Pitäisi olla säännöt sellaiset, ettei niin nuoren kannattaisi taloudellisestikaan muuttaa kotoa.
      15v. on täysi lapsi vielä. Kummallista, jos jotkut vanhemmat antavat luvan muuttaa!
      Mielestäni se on vastuunsiirtoa yhteiskunnalle omasta lapsesta.

      • olet väärässä

        kuule, joka maassa 15-16 vuotiaat lähtevät opiskelemaan, kouluihin jotka sijaitsevat usein eri paikkakunnilla kuin mistä he ovat kotoisin. Ja näihin aikoihin muutenkin, nuori (ei lapsi enää) alkaa itsenäistymään ja rakentamaan omaa tulevaisuuttaan. Ei se ole vastuunsiirtoa vain valmistamista nuorta omaan itsenäiseen elämään ja irtipäästämistä.
        Ja jos jollain on vaikeat kotiolot, nuorella on ihan senkin takia lupa muuttaa pois, jos vanhemmat ei pysty antamaan tukevaa turvallista ilmapiiriä kotona.
        Vahvempia ja itsenäisempiä, oma-aloitteisimpia ihmisiä heistä tulee, jotka ovat eläneet ja kokeneet ITSE asiat nuoresta lähtien, eikä ne joita on yli suojeltu ja kontrolloitu vauvasta vanhuuteen asti.


    • Kaikkea hyvää

      Hei help me!!

      Lukaisin saamasi vastaukset ja kyllä taas näkee miten ihmisten on nimettömänä helppo kirjoittaa ala-arvoisia kommentteja, jotka eivät auta ketään. Varsinkaan, kun kukaan ei tunne tarkkaan tilannettasi. Monet vastaukset tosin ovat ihan asiallisia. Vastasit kertoen varanneesi ajan sossusta ja kiitit kaikkia vastauksista. Mielestäni oli tosi hienoa, että lyhyesti ja ytimekkäästi kerroit tämänhetkisen tilanteen etkä alentunut kommentoimaan typeriä vastauksia. Sellaiset pitääkin jättää omaan arvoonsa ja tehdä rohkeasti omat ratkaisunsa sen pohjalta, mikä tuntuu järkevimmältä. Tähän saat varmasti apua sossusta. Olet kyllä kovin nuori, mutta ikä numerona ei ratkaise kaikkea. Tarvitaan myös kypsyyttä nähdä asiat realistisesti, ja sekin kehittyy päivä päivältä. Toivon sinulle iloa ja rohkeutta, mutta myös tarvittaessa malttia suunnitellessasi elämääsi!

    • Vieläkin teini

      Okei, pakko myöntää, että tässä ensimmäisenä tuli mieleen, että sinulla ja vanhemmillasi on mennyt sukset ristiin jonkun turhaakin turhemman asian johdosta. En sano tätä siksi, että olisin ilkeä vaan siksi, että olen itse ollut samassa tilanteessa. Olin 15 ja olin varma, että muuttaisin viimeistään 16-vuotiaana pois sieltä "typerästä natsivanhempien omistamasta vihan ja masennuksen tukikohdasta". Syynä siis oli se, että minulla ei ollut omaa huonetta eikä näin ollen yksityisyyttä.
      Järkyttävä tragedia teini-ikäiselle tytölle.
      Asiaa ei myöskään auttanut se, että vanhempani olivat työttömiä ja masentuneita. Minua inhotti, että olimme köyhiä ja että kotona oli niin painostava ja aneeminen ilmapiiri. Vähemmästäkin syntyy riitelyn aihetta, varsinkin kun en purkanut ärtymystäni keskustelemalla vaan kiukuttelemalla kuten teini-ikäiset tapaavat tehdä.

      En kuitenkaan muuttanut ja vuosien kuluessa aloin hieman enemmän ymmärtää vanhempieni näkökulmaa. Miksi he saattoivat tiuskia, miksi he komentelivat, miksi tekivät niin kuin tekivät. Vika ei ollutkaan pelkästään heissä ja olin ollut aivan turhaan ylidramaattinen marttyyri.

      Vaikutat kuitenkin fiksulta nuorelta, joka ei tee isoja päätöksiä hetken mielijohteesta, kuten minä useasti tein. Toivotan siis onnea sosiaalitoimiston kanssa sekä paljon onnea asunnon hakuun ja elämään sen jälkeen! Ehkä jostain opiskelija-asuntolasta tärppäisi.

    • vieras4

      Suosittelsin että haet nyt opiskelemaan ja kun saat vahvistuksen opiskelupaikasta niin haet myös opiskelija-asuntoja. Niin monot nuoret joutuvat tekemään 9 luokan jälkeen kun asuvat niin kaukana isommista kaupungeista joissa koulut on. Itsellä on myös muutama asunto vuokrattavana enkä vuokrannut sitä edes 18 vuotiaalle kotoaan muuttavalle, joka olisi ollut tukien varassa. Eli yksityiseltä sinun voi olla hankala saada asuntoa.

    • toukkatyttö

      nyt jos olet 9 luokkalainen, suorita koulu loppuun, sitä on vain pari kuukautta. Haet yhteishaussa mahdollisimman moneen paikkaan. Opiskelet että saat päättötodistuksen.

      Kun sitten kesällä siirryt opiskelijastatukseen saatuasi opiskelu- paikan, on paljon helpompaa. Otat selvää opiskelija-asunnot, opintotuet ikäisellesi, sosiaalitoimen kanssa asioit ja nyt jo juttelet kouluterkalle tai kuraattorille.
      Varmasti saat haettua lapsilisäsi itsellesi tulemaan jos muutat erilleen. Tarvitset apua ja ohjausta.

    • kolme vuotta vielä..

      Sellaista ei pääsääntöisesti saa ottaa töihin, jolla on oppivelvollisuus kesken.

      Sossut ja kelat ei anna sulle mitään, olet vanhempisi holhouksessa, et voi myöskään itse hoitaa mitään asioistasi, vaan tarvitseet kaikeen holhoojiesi suostumuksen.

      Tuo on ihan normaalia että nuorella tulee halu omileen. Pärjäilet nyt vaan vielä muutaman vuoden niin sitten pääset muuttamaan omaan.

      • assssssssss

        Oppivelvollisuushan kai loppuu kuten ennenkin,eli n. 16 vuotiaana (vai olisiko jo 15 v).


    • nimimerekki

      hanki töitä tai koulupaikka toiselta paikkakunnalta. Ja unohda kaverien kanssa ryyppääminen; koska joudut ottamaan hoidettavaksi kaiken mitä vanhempasi ovat puolestasi tehneet.

    • joku vain

      Et sä saa omaa kämppää alaikäisenä mistään! Itse olen tehnyt töitä tuon ikäisenä puhelinmyynnissä.. Keskustele sossun kanssa, jos ne maksaisi sulle asunnon... Ne varmaan tuputtaa jotain huostaanottoa, kun olet alaikäinen. Töiden saaminen on todellakin kiventakana, on täysi ikäisenkin hankala saada duunia mistään.

    • Laitoksen läpikäynyt

      Moikka.
      En ehdota missään nimessä ottamaan sossuun yhteyttä.
      Tuolla aikaisemmin sanottiin että laitos ei ole paha paikka vaikka niin sanotaan.
      Kun sen myllyn on itte käyny läpi, ei sitä toivo es viholliselleen. Monessa laitoksessa olleena tiedän, että on hyviäkin päiviä, mutta multa meni normaali nuoruus itsepäisyyden takia, ja menetin silti rakkaat vanhemmat. Laitoksessa saat kyllä tukea, mutta minkälaista, sitä ei voi koskaan luvata. Ne laitokset jotka avaa sossuille ovet hymyillein, ei välttämättä ole sitä enää sen jälkeen kun sossut sieltä lähtee. Se voikin olla sitten ihan eripaikka kun mihin luulit että sut määrättiin. Sain muuttaa omilleen 17-vuotiaana, mutta sekään ei onnistunut koska olin laitostunut, ilman kavereita, vieraassa kaupungissa, yksin. Mulla oli vaan tukihenkilö, joka kävi sillon tällöin kysymässä onko kaikki ok. Mitähän siihen pitäisi vastata, kun oli vielä vuosi täysi-ikäisyyteen ja paluu laitokseen avoinna jos alamäessä taotaan. Eli kahden tulen välissä eläminen ei tuota tulosta. Nyt olen 19-vuotias, ja sohvaltani kirjottelen surkuttaen samalla kuinka väärin valitsin. En suosittele samaa tietä sinullekkaan...

      • vasta 19

        Olet vasta 19 ja koko elämä edessä. Olet nyt myös aikuinen ja voit tehdä elämässäsi mitä haluat. Teini vuodet on kaikilla vaikeita ja myrskyisiä ja silloin niitä virheitä tehdään ,mutta silloin niitä saakin tehdä. Ota nyt itseäsi niskasta kiinni, ja lähde ihmisten ilmoille, opiskelemaan, töihin, matkustelemaan tai harrastamaan...ihan mitä vaan ja solmi uudelleen välit kuntoon vanhempiesi kanssa, jos mahdollista.


    • Siinä on niin monta mutkaa matkassa kun pitää tehdä sähkösopparit,hakea tuet ja lisät,huonekalut yms yms. Mielestäni silloin on valmis muuttamaan omilleen kun osaa ottaa vastuun elämisestään,osaa laittaa ruokaa ja siivota.
      Kaikki maksaa.
      Itse olen 16v ammattilukiolainen ja pärjään hyvin yksikseni,mutta jos et osaa näitä perusjuttuja niin turha haaveillakkaan että yksin asumisesta tulisi mitään.

      • Money pysy rajana

        Tässä muistan ja niinhän se menee, kyllä sitten olisi suoralta kädeltä alkaa retkeilyharrastuksena menee, ja katsella ...


    • VOIT MUUTTAA

      Muutin itsekin 15-16 vuotiaana? Oletko menossa opiskelemaan peruskoulun jälkeen? Itse hain opiskelemaan toiselle paikka kunnalle peruskoulun jälkeen ja silloin tuli muutto sitten omilleni. Tosin muutin opiskelija asuntoon (yksi huone ja wc) jaettava keittiö ja suihkut käytävällä. Mutta siihen asuntoon pääsin koulun kautta ja eikä varmaan maksanut kun 100 euroa kuukausi. Koulusta sai ruoan ja sitten eleltiinkin tyypillisellä makarooni, instant kahvi linjalla, eli normi opiskelijan tyyliin.
      Vanhempani avustivat kyllä hieman, joten siinä suhteen sinulla ja minulla on eri tilanne. Yksi vaihtoehto on muuttaa yhden tai parin kaverin kanssa jol'et ole menossa minnekään opiskelemaan. Silloin voit jakaa vuokra ja ruoka kulut heidän kanssaan. Opintotukea saisit, mutta jos et opiskele, niin silloin et saa kelasta käsittääkseni mitään tukea, koska sinulla ei ole ammattia. He patistavat sinua hakemaan opiskelu paikkaa, ja se kannattaa muutenkin tehdä. Jos pidät välivuoden ja haet vain töitä, niin silloinhan tulet saamaan tarpeeksi rahaa jonkun pienen kämpän vuokraukseen.
      Mieti nyt ensin kaikki vaihtoehdot läpi ja tee ratkaisusi sitten, kun kaikki on suunniteltu selväksi.

    • 6+4

      Ketjusta bongattua:
      "olen yksimielinen poikana ja sanon sen sitten niin, jos sex on kädessä, alkoholiton ja huumeeton suunta oleilla, rahaa ei saa, mutta jaossa ei onnettomia suhteita ja luulisin yhteiskunnan tavalla tai toisella verottavan, mutta en suosittele epävirallisen verottajan käden ojennusta - kyllä minä ainakin siunattua "ole siunattu" edellämainittujen tosi asioiden oleilla "
      Kirjoittajalla on sana hallussaan, nyt romaanin tekoon.

    • ----

      Nykyisin, niin... on toisin. Vuonna 1985 ainakin tilanne se, että kun kotoa sai maalimalle 15 v. mukaan muutaman sata markkaa, sen piti riittää ns. eteen päin.

      Itse etsin kotiapulaishommia/jne mitä ikinä, ja koulutila antoi navettavuoroviikonlopuiksi tuhdin ruokapaketin palkan omaisena etuna.

      Laske mitä tarttet per kk. Asuminen, ruoka, laskut... Onko tuloissasi varaa? Vanhempiesi PITÄISI huoltaa sinua, kunnes täytät 18. Eikiva, jos tilanteesi on niin karsea, että sinun pitäisi päästä pois kotoasi. Ota jos tosiaan paha, yhteyttä soskuun, ja kerro tilanteesi. Sitä kautta saat apua.
      Tiesithän, ettei alle 18 v. voi virallisesti itse päättää itseään koskevista ilman vanhemman/vanhempien suostumusta? Jos lastensuojelutapaus, sosku päättää.

    • Omilla jaloilla

      Ota yhteyttä nuorten turvakotiin,niitä on Espoossa,Vantaallahelsingissä,Tampereella ja Turussa.'
      Sieltä voi hakea tuettua ensikotia.
      Ehdottomasti paras ratkaisu noin nuorelle kuin sinä.

    • Itsekkin 15-vuotias

      Itse pohdin joku aika sitten samaa, mutta kun ajattelin tarkemmin, niin nuorelle olisi liikaa käydä koulujen yms lisäksi iltatöissä, maksaa laskut sun muut. Helppoa se ei ole. Kannattaa ihan oikeesti miettiä. Minulla on tosi ärsyttävä iskä ja me riitelemme päivittäin, mutta en sen anna nyt vaikuttaa elämääni, (iskä oli oikeastaan se syy). Muutan pois kotoa varmaan joskus 17-19-vuotiaana.

    • jaiks4sssss

      Haet mahd. moneen koulupaikkaan esim. ammattikouluihin eri paikkakunnille. Joissakin ammattikouluissa on mahdollista asua ilmaisissa opiskelija asunnoissa, jotka ammattikoulu ylläpitää. Asuntola siis koulun läheisyydessä. Kehoitan kuitenki miettimään kotoa poismuuttamista noin nuorena. Ymmärrät sitten vanhempana.

    • vararikossa

      lähdde opiskelemaan sitten ammattikoulun ku peruskolusta pääset tai suoraan töihin. Kannattaako luottaa kohta persaukisen valtion pieniin tukiin!

    • kohtalontoveri1

      Olen itsekin muuttanut omilleni 15-vuotiaana; kypsyys ei ole fyysisestä iästä kiinni! Itsellänikin oli hankala perhetilanne ja olo helpottui kun pääsi omaan rauhaan. Kelasta ja sossusta pitäisi kyllä saada jonkin verran, on meinaan molempien tuilla eletty silloin muutama vuosi, lapsilisätkin pitäisi sulle sitten tulla (ainakin jos sen niin sopii).

      Jos et kerran opiskele niin perusiltatöistä pitäisi käsittääkseni saada tarpeeksi tienestiä elämistä varten. Jos ei, niin harkitsepa kokopäivätyötä (ainakin hetkellisesti, kunnes tie kenties vie opiskelujen suuntaan?). Mutta suosittelen kyllä omaa itsenäistä asumista jos siltä vaan tuntuu!

    • 44455666666666666666

      Ei kukaan yksityinen vuokraa asuntoa alaikäiselle ellei ole jonkun vanhemman kirjallista takausta vuokranmaksusta. Mutta jos näin takuilla asunnon vuokratuksi saat niin kyllä siihen tulottomana kelasta asumistuen saat ja sossusta lopun toimeentulotukena.
      Minä olen kerran tehnyt tällaisilla takuilla vukrasopimuksen, sopimuksentekohetkellä juuri 16 vuotta täyttäneen tytön kanssa. Vuokralaisen välitysfirman kautta tämä vuokralainen tuli. Kyllä se sen vuokran maksoi. 2 vuoden päästä ilmoitti että haluaisi tehdä uuden vuokrasopimuksen poikaystävänsä kanssa ja sen sitten niin tein. No pari vuotta vielä olivat siinä ja sitten lähtivät. Asunnon jättivät kyllä rumaan kuntoon, ja sitä oli tahllaankin hajotettu ja paskattu.

      • anne*

        Alaikäinen ei vaan saa Kelasta asumistukea eikä sossusta toimeentulotukea. Vanhemmat kun ovat elatusvelvollisia, ei Kela, ei sossu.

        Jos ap huostaanotettaisiin, niin tilanne tietysti muuttuisi. Sitä se tuskin tekee, koska ap itsekin on sitä mieltä ja varmaan lähes kaikki nuoret voitaisiin huostaanottaa. Se ahdistus kun jokaisella. Joillain usein enemmän, toisilla harvemmin vähemmän ja kaikkea siltä väliltä.

        Itse olen työskennellyt nuorisokodeissa. Hyviä laitoksia, mutta laitoksia silti. Jos sinne pääsisikin pelkästä ahdistuksesta, niin voisi hyvin olla, että kotona ahdistaisi vähemmän.


    • anne*

      Sinulla on siis ahdistava tilanne, ja haluaisit muuttaa. Asiassa on monta tenkkapoota. Tärkeimpiä on tuo

      "Vanhemmat tuskin auttaisivat rahallisesti yhtään, mutta heille kyllä sopii että muutan"

      Koska olet alaikäinen, vanhempasi ovat elatusvelvollisia. Eli
      1. Et voi muuttaa ilman vanhempiesi suostumusta
      2. Suostuessaan muuttoosi, vanhempiesi pitäisi elättää sinua. Se puolestaan on melko mahdotonta, vaikka olisi keskituloiset vanhemmat, joilla ei olisi muita elätettäviä.
      3. Kukaan ei vuokraa asuntoa 15 vuotiaalle ja vaikka vanhemmat vuokraisivat sen, niin sittenkin asunnon hankinta on kiven alla. Yksityiset pienet asunnot ovat järkyttävän hintaisia. Kunnallisiin vuokra-asuntoihin on järkyttävä jono. Lisäksi asunnot vuokrataan hakijan asunnon tarpeen mukaan. Oma täysi-ikäinen (20v) lapseni on kiireellisenä asunnottomana asunnonhakijana, ollut jo yli puoli vuotta. Asustellut olohuoneessani.

      Monet ovat ehdottaneet, että käännyt sosiaalitoimiston puoleen. Hyvä niin. Itse kuitenkin korostaisin, ettei sosiaalitoimisto ole sama kuin asuntotoimisto. Sosiaalityöntekijät pyrkivät tekemään kaikkensa, että välit vanhempiisi paranisivat, ahdistuksesi häviäisi ja pystyisit asumaan kotona eri tukitoimenpiteiden ansiosta vähintään vielä pari vuotta.

    • onnellinen11

      tämän päivän 15 vuotias tyttö on kuin 70luvun 20vuotias tyttö hän haluaa oman elämän tämähän on kateellisten vanhempien naisten provo haloo kumpi miestä kiinnostaa vanha liha vai tuore nuoriso on tänä päivänä kehittyneempi kuin ennen vanhaan eläkää nuoriso 2013 vuotta eikä toisten pakottamaa entis aikaa ollut suhteessa tytön kanssa joka oli tavatessa 14 vuotta nyt oltu yhdessä 24vuotta jonka ajalta 3 poikaa ja hyvin menee vaikka olen puolisona 15vuotta vanhempi tsemppiä nuoret naiset rakkaus löytyy vanhemmista miehestä

      • tosi on

        kyllä kerrankin täällä asiaa kyllä nuorelle naiselle paras kumppani on vanhempi hän on niin sanottu toinen isä eikä mikään yhteiskunnan elätettävä sosiaali pummi


    • aihurjaa

      minä muutin kotoa 15vuotiaana perinnöksi sain tosi pahat peräpukamat ja 300metriä etumatkaa repikää siitä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe