Äiti

mummu ja äiti

Vaikka elämme kolmatta vuosi tuhatta, on kasvatuksessa kulmakivenä tai kivijalkana Äiti.
Täällä voi puhua anopista, mummut voi turista keskenään ja äitien jutuille on oma paikkansa, mutta entä mietteet omasta äidistä joka saattaa olla jo kuollut...
En ihan usko ettei jokaisella olisi omaan äitiinsä nähden ajatuksia.
Tietysti meillä on kiitos päivä Äitienpäivä, mutta Äitiys ei ole ainoastaan onnistunutta hyminää siitä.

Minun äidilläni oli 4 poikaa ja 5 tyttöä. Kesken menoja. sanoo ettei edes laskenut..
Silloin kuten myös nykyään pojat ja tytöt kasvatettiin eri lailla..
Poika oli oikeastaan lapsi, tyttö oli äidin apulainen ja joka paikan höylä. Poika oli tuleva yhteiskunnan tukipilari joka elämään tytön piti helpottaa passaamalla ja piikomalla arkitöistä. Meillä tuo korostui, koska kaksi pojista kuoli 0 kk iässä.

Monia asioita ei ollessaan lapsi edes kritisoinut, ne vaan hyväksyi, koska mitään rinnastusta ei asioihin saanut ja pienenyhteisön jäsenenä ei vertailu kohteita ollut.
Yhteiskunta muuttui valtavaa vauhtia, koko elinkeinorakenne meni uusiksi jo viime vuosi tuhannella. Tämä muutos ei ole vanhempiemme aikaan saama tai muutos..

Kasvatus?
Mitä ovat ominaisuudet, joilla kasvatetaan muuttuvaan yhteiskuntaan. Jo viime vuosi tuhannella oli tutkimus että työikäinen ihminen joka on palkkatyössä joutuu työhistoriansa aikana tekemään vähintäin kolmea eri laista työtä koska ammatit muuttuvat/loppuvat.
Loppuneita ammatteja joihin ikäluokastani hakeuduttiin: Linja-auton rahastaja, maidontarkastaja joka kulki taloissa, piika, renki, metsätyömies, aputyömies ( teki kaikkea fyysistä työtä kaikkialla.)

Jos omaat sekä tyttö että poika lapsia, miten ja missä kasvatat heitä eri lailla?

Huomioi se että kasvatusta on myös sanaton hyväksyntä jo iloinen ihailu, jopa tehokkaampana kuin tokaisu kyllä se meidän poka osaa.

5

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun äiti ei näe

      http://yle.fi/uutiset/lapsena_koettu_kiintymys_kantaa_lapi_elaman/6548187

      Lapsena koettu kiintymys kantaa läpi elämän
      Omaa vanhemmuutta työstäessä joutuu kohtaamaan lapsuutensa.

      Samat kipukohdat tai toisaalta hyvätkin asiat siirtää helposti eteenpäin, sanoo kehityksen ja kasvatuksen psykologi Pirjo Tuovila.

      Pääsääntöisesti tiedämme, että vanhemmat pyrkivät olemaan hyviä vanhempia. Joskus se ei vaan onnistu.

      - Pirjo Tuovila

      Mitä enemmän näkee käyttäytymisen taakse, sitä enemmän on mahdollista tulla avuksi ja olla hyväksyvä.

      - Pirjo Tuovila

      Vaikea käytös on monesti kiintymyksen testaamista. Tuovila muistuttaa, että käyttäytyminen on aina kommunikointia.

      - Pitäisi päästä pinnan alle, viesteihin, joista lapsellakaan ei ole olla ajatusta.

      Miten he alkavatkaan kukoistaa.

      - Pirjo Tuovila

      Kiintymys parantaa. Tuovila on konkreettisesti nähnyt, miten hyvinkin traumatisoituneet lapset ja nuoret ovat saaneet apua.

      - Miten he alkavatkaan kukoistaa, kun syntyy uusi todellinen kiintymys ja tunnesuhde aikuiseen. He alkavat löytää itsestään niitä kykyjä, jotka ovat olleet piilossa tai sammuneet.
      .

    • Meillä näin

      Meidän sukumme on jo ainakin kolmen sukupolven ajan pitänyt tyttölapsia poikia parempina!

      • Naimaton neiti

        Meillä on aina vihattu miehenpuolia, kaikki lapsenikin ovat tyttöjä.


      • Meillä näin
        Naimaton neiti kirjoitti:

        Meillä on aina vihattu miehenpuolia, kaikki lapsenikin ovat tyttöjä.

        Huonostippa teillä, Naimaton neiti. Meillä rakastetaan miehiä, mutta heistä ei ole kuin siihen yhteen asiaan ja siinähän he yleensä ovatkin hyviä.


    • päivänsäde

      Minulle on syntynyt ensin kolme poikaa, jotka osaavat kotitaloustyöt siinä missä konehommatkin, vauvan vaipatkin vaihtuu ihan näppärästi. Mieleeni ei ole edes tullut, ettei heidän tarvitsisi tehdä niitä hommia.Sitten syntyi neljä tytärtä, ensimmäinen on pilalle hemmoteltu, tuittupää. Kun ei saanut tahtoaan läpi, niin isä riensi avuksi huutamaan.
      Loput tyttäret osallistuvat myös kotihommiin ja ammattihaaveet ovat aika miehisiä ja hetkeäkään en epäröi, etteivätkö pärjäisi. Samalla tavalla kasvatettuja kuin pojatkin, koskaan en ole töihin komentaessa tarkistanut sukupuolta.
      Jotain vikaa kasvatuksessa on varmaan ollut, kun viikonloppuisin kerääntyy olohuone täyteen nuorisoa ja juttu lentää, vanhinta tytärtä ei ole näkynyt pariin vuoteen kuin myös isänsä on maisemasta kadonnut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe