Tässä taannoin käväisin yhden tuttavani luona. Hänen miehensä oli kalastamassa ja rouva herkutteli: paistoi pannulla perunaa ja makkaraa. Hän kertoi, että yleensä heillä syödään riistaa ja kalaa. En ole minäkään pitkään aikaan ostanut makkaraa, mutta eilen teki mieli ja ostin grillimakkaraa, jota paistoin pannulla. Hyvältä maistui.
Herkut vaihtelevat.
61
534
Vastaukset
- suosittelen
minäkin pitkästä aikaa paistoin sipulirenkaita maksapihvin päälle, olipas ihana makuelämys..
- 1943
Maksaa ei joka paikasta saa, ostitko pihvit valmiina? Ennen vanhaan ostin kyläkaupasta naudanmaksaa viipaleina ja paistoin silavaviipaleiden kanssa. Ja kauan sitten söimme melko usein jauhetusta sianmaksasta tehtyjä pihvejä.
- sieltä saa
1943 kirjoitti:
Maksaa ei joka paikasta saa, ostitko pihvit valmiina? Ennen vanhaan ostin kyläkaupasta naudanmaksaa viipaleina ja paistoin silavaviipaleiden kanssa. Ja kauan sitten söimme melko usein jauhetusta sianmaksasta tehtyjä pihvejä.
Halpahallit myyvät naudanmaksaa jauhettuna, pakasteessa pötkö 8 € kilo..
- 1943
sieltä saa kirjoitti:
Halpahallit myyvät naudanmaksaa jauhettuna, pakasteessa pötkö 8 € kilo..
Kiitos vinkistä. En ole seurannut tarjontaa. Onkohan enää broilerinmaksaa pakasteena?
- suosittelen
ostin valmiina ja ihan oli kokomaksaa eli ei jauhetusta, jotain uutuustuotetta varmaan, mutta jos anemiaa maksahan on siksi hyvää välillä myöskin...
- 1943
Meillä toinen lapsista ei syö lihaa ja siksi en ole katsonut, mitä on tarjolla. Yksin ollessani tyydyn yleensä kyläkaupan tuotteisiin.
Tänään herkutellaan savukirjolohella ja perunamuussilla. Jälkiruuaksi on mansikkasoppaa. Mämmiä syödään vasta viikon päästä, kerman ja sokerin kera...
- 1943
Ostin mämmiä siksi, että kermaa oli jääkaapissa. Hyvältä maistui. Tänään paistan perunoita ja grillimakkaraa.
Poika-mies, pika-pannu:
HK-sininen reiluiksi paloiksi
Iso klöntti voita kuumalle pannulle
Perään kourallinen kuiva-sipulia
Annetaan Sipulin turvota
Makkara-palat joukkoon
Reippaasti Suolaa
Käristetään kunnes käry on sietämätön.
Avataan tölkki ja nautitaan, myös makkarasta.
Vaihteluaa saadaan erilaisilla käryn-määrillä.
Myöskin erimerkkisillä kahta-en-vaihda-mausteilla.
H.- 1943
Onko sulla palovaroitin päällä?
1943 kirjoitti:
Hyvä huomautus...;) Noilla mausteilla voi tapahtua vaik räjähdys....;)
1943 kirjoitti:
"1943"
Että niinku olis tupakka-miehellä? :)
Jos olisi, saattaisin saada palo-kunnalta ansio-merkin.
H.- ...
Ruotsalaisia mausteita ?
Suomalainen kun ei syö ruotsalaista sinappia.
=DW= ... kirjoitti:
Ruotsalaisia mausteita ?
Suomalainen kun ei syö ruotsalaista sinappia.
=DW="..."
Pyydän huomauttaa pään käytöstä:
Minua ei ole helppoa lukea, jos ei enste ajattele.
...erimerkkisillä...
H.
- ...
Spydäri on kyllä herkkua.
Välillä tekisi mieli hypätä junaan ja mennä Tillikkaan syömään sitä Ainakin ennen oli, että tarjoilija roudasi sitä pöytään niin monta lautasellista, kuin jaksoi syödä. Mutta oli se hyvää. Ja on kotitekoinen tietenkin. Spydärissä perusidea on, pitää paistaa hyvät potut raakana ja kuorineen ja rutkassa rasvassa. Mieluusti läskiä, sipulia ja mitä nyt sattuu laittamaa. Mutta rasvassa ei saa säästellä.
Iteasiassa rasvaiset ruuat kuuluvat luontevasti kevääseen. Talvi vienyt energiaa ja tarvitaan kaloreita. Vaikka kaikki ei ruumiillista duunia teekkään, tulee se talvella nälkä toimistoihmisellekin. Pakkasessa kun kuluu energiaa ruumiinlämmön ylläpitämiseen.
Joo, herkut vaihtelee. Rössöpotuista tullut keuhkottuakin. Mutta olen patologinen alatoopin syöjä. Maalaisalatoopia lautaselle, päälle väkiviinaetikkaa, kermaa, mustapippuria. Jotain ranskanpullan tyyppistä vaaleaa leipää, päälle paksusti voita. Maitoa. Iteasiassa ihan terveellistäkin murkinaa, alatoopissa itessään ei edes ole rasvaakaan, siksi kermaa ja voita, oletan.
Maksaa tehnyt mieli pitkään. Siis laskuja ja kalavelkoja. Myös paistettua naudan maksaa ja sipulia, pottuvoita :D
=DW=- ...
Täsmennys.
Tarkoitin Tampereella, Tammerkosken rannalla olevaa, aitoa ja alkuperäistä taiteilijaravintola Tillikkaa. Niitä muitakin, tossa tsadissa, Malmilla on siinä A-klinikan vieressä räkälä, nimeltään myös Tillikka. Oletan, Malmin tillikasta saa kai lähinnä nestemäistä ravintoa.
=DW= - 1943
Mikä se spydäri on? Lihahyytelöä ostan silloin tällöin, se on vähärasvaista ja maistuu ilman kermaakin.Sillähän on monta nimeä, äiti puhui sileestä. Tullee ruotsin gelé-sanasta.
- 1943
... kirjoitti:
Täsmennys.
Tarkoitin Tampereella, Tammerkosken rannalla olevaa, aitoa ja alkuperäistä taiteilijaravintola Tillikkaa. Niitä muitakin, tossa tsadissa, Malmilla on siinä A-klinikan vieressä räkälä, nimeltään myös Tillikka. Oletan, Malmin tillikasta saa kai lähinnä nestemäistä ravintoa.
=DW=Tuolla Tampereen Tillikassa olen kauan sitten käynyt tansimassa, voiko pitää paikkansa? Malmin Tillikassa en ole koskaan käynyt, vaikka viiden kilometrin päässä asuin muutaman vuoden.
- ...
1943 kirjoitti:
Mikä se spydäri on? Lihahyytelöä ostan silloin tällöin, se on vähärasvaista ja maistuu ilman kermaakin.Sillähän on monta nimeä, äiti puhui sileestä. Tullee ruotsin gelé-sanasta.
Spydäri = pyttipannu tsadin slangilla.
=DW= - yks vaan...
Olin viime kesänä Tillikassa ja söin paistetut silakkapihvit ja eipä niillä ollut mitään tekemistä silakkapihvien kanssa.
Spydärin olen siellä vuosia sitten syönyt ja hyvää oli.
Tampere on muuten ihan kuollut paikka sunnuntai-iltaisin.
Tiedän paikan, en ole käynyt. Kuten en yleenskään käy ravintoloissa. Viimeisin käynti, jossa söin hodarin pekonilla, tulos oli ruokamyrkytys. Paikka oli Ideapark.
Syön kotona, tai kylässä. Mut ainakin tietää mitä syö, kun itse laittaa...- ...
Kompataan, osittain.
Mä käyn muutamia kertoja vuodessa jossain pitsalla, joskus kepapilla tai hampurilaisketjuissa. Siis pikaruokapaikoissa. Paras on, ylläripylläri, Ikea. Siellä aivan erinomainen hinta/laatu suhde hodareilla. Ja pakko on aina välillä, käydä kokeilemassa mieskuntoaan muutamalla perinteisellä grilliiä.
Vaan, "oikeassa" ravintolassa harvoin, ehkä kerran pari vuodessa. On niitä hyviä, moniakin. Ne vaan pitää ite testata. Karsein pettymyt oli "kuuluisa" kalaravintola Silakka tsadissa. Joopajoo, öljyssä paistetut silakat ja jauhepottumuussi.
Vaan, jos viittii ite tehdä, kyllä kotiruoka on laadukasta, ainakin useimiten mieluisan makuista, itselle. Olen edelleen sitä mieltä, että grillaan maapallon parhaat pihvit :D
Kotiruoka-asioissa kyse lähinnä elintarpeista. Jos saa ostetuksi hyvää, ruoka lähes aina hyvää. Ravintolassa aineet voi ollakin oikein hyviä, mutta kokki huiskii urakalla mitä sattuu, lopputulos niinkuin enenpi kiinni tekijästä, kuin aineista. Kotona toisinpäin.
Muuten. Tuolla nuorisopalstalla menossa voileipäreseptikisa. Itekkin kerroin "parhaat" reseptini.
=DW= ... kirjoitti:
Kompataan, osittain.
Mä käyn muutamia kertoja vuodessa jossain pitsalla, joskus kepapilla tai hampurilaisketjuissa. Siis pikaruokapaikoissa. Paras on, ylläripylläri, Ikea. Siellä aivan erinomainen hinta/laatu suhde hodareilla. Ja pakko on aina välillä, käydä kokeilemassa mieskuntoaan muutamalla perinteisellä grilliiä.
Vaan, "oikeassa" ravintolassa harvoin, ehkä kerran pari vuodessa. On niitä hyviä, moniakin. Ne vaan pitää ite testata. Karsein pettymyt oli "kuuluisa" kalaravintola Silakka tsadissa. Joopajoo, öljyssä paistetut silakat ja jauhepottumuussi.
Vaan, jos viittii ite tehdä, kyllä kotiruoka on laadukasta, ainakin useimiten mieluisan makuista, itselle. Olen edelleen sitä mieltä, että grillaan maapallon parhaat pihvit :D
Kotiruoka-asioissa kyse lähinnä elintarpeista. Jos saa ostetuksi hyvää, ruoka lähes aina hyvää. Ravintolassa aineet voi ollakin oikein hyviä, mutta kokki huiskii urakalla mitä sattuu, lopputulos niinkuin enenpi kiinni tekijästä, kuin aineista. Kotona toisinpäin.
Muuten. Tuolla nuorisopalstalla menossa voileipäreseptikisa. Itekkin kerroin "parhaat" reseptini.
=DW=Pitääkin mennä kurkkaan sun reseptiä. Grillattuna ostan joskus kylkeä, se on liian hyvää. Paikallinen k-kauppa grillaa itse...
maa1rina kirjoitti:
Pitääkin mennä kurkkaan sun reseptiä. Grillattuna ostan joskus kylkeä, se on liian hyvää. Paikallinen k-kauppa grillaa itse...
"maarina"
Pidä kuitenkin mielessäsi miksi kaupoilla on Grilli.
Ja miksi niiden Grillien antimet ovat erityisen mureita :)
Ajatteles:
Liha myyntiin, ei mene kaupaksi, mutta myynti-aika on mennyt.
Laitetaan marinadiin ja myyntiin, ei tuu kauppoja, mutta rohkeutta riittää.
Laitetaan Grilliin.
Jos ei vieläkään mene kaupaksi, menee lukitsemattomaan, vähä-varaisten peltiseen löytö-koriin takapihalle.
Vain Musta-makkara elää, kauan, luonnollisesti.
H.
Sattui olemaan sopivasti (alennuksesta hamstrattuja) erilaisia lihoja karjalanpaistiin. Eilen - ei kun toissapäivänä, eilen olin muualla - oli pakko pistää (huom. päiväykset!) uuniin. Oli silavaa ja luuta sun muuta mitä nyt ko. ruokaan kuuluu. Siellä hautuili ihan tavallisessa sähköuunissa, ensin kuumemmassa, sitten lämpöä alentaen ja lopulta haudutellen. Mausteet ihan ne maalaiskodin perinteiset, eli paljon sipulia, pippureita, pari laakerinlehteä ja suolaa.
Maistoin jo kun otin pois uunista, herkullista. Nyt on ruokaa pariksi-kolmeksi kerraksi valmiina, senkun keittää omakasvattamat perunat ja tekee salaattia, puolukkaakin on omasta takaa.
Tuolta ketjun alusta poimin ainakin naudanmaksapihvit sipulirenkaiden kanssa. Ostan maksaa heti seuraavaksi kun kaupassa sopivalle hyllylle muistan vilkaista. Kaikki muutkin ohjeet siellä oli hyviä.
Grillaus muuten ON nimenomaan miesten työtä, minä en "uskaltaisi" edes yrittää...- ...
Vinkkiä.
Meitsi tekee aina joskus karjalanpaistia, pidän liharuuista ja siitä tietenkin.
Noh, perusjuttu just, kuin mainitsitkin erilaisia lihoja, mieluusti luuta, sipulia, pippuria. Mutta vain aavistus suolaa.
Suolaa voi aina lisätä, ei poistaa.
Monesti itekseni mökillä, teen karjalanpaistin, ei tarvi kokkailla päiviin yhden tyypin tarpeisiin. Mä siis teen aikas peru karjalanpaistin. Siinä haudutellessa, pari perunaa kuorineen voi heittää sekaan kypsymään. Lautaselle ehkä vähän lisää suolaa. Helppoa ja maukasta.
Vaan, sitten viritteleminen. Kun on samaa ruokaa, moneksi päiväksi, se käy tylsäksi. Mä viritelen karjalanpaistia päittäin. Aina kun lämmittää hellalla kattilassa, lisään jotain. Aloitan yleensä vihanneksista, porkkanaa, punajuurta, jotain, mitä nyt sattuu aina löytymään. Sekä mausteitakin. Loppuviikosta edessä on sitten lautasellinen todella maukasta Chilo con carneeta :DD
Mutta toi systeemi tosiaan toimii hyvin vähän niinkuin peruskastike, saa paljon variaatioita.
Mainiten. Tossa joskus oli käsittämättömän hyvää Karjalanpaistia. Sian suolalapaa, jokin naudan keittolihapala ja, jotain ihmeen poroa, mitä sain halvalla pakasteena Kylmäsen tehtaan myymälästä. Mä en tiedä, mitä se poro oli. Pakaste, kilon pusseissa. Näytti niinkuin ois selkäranka perkattu suurpiirteisesti ja pätkitty paloiksi. Luuta oli plajon, samaten luuydintä, mutta tilavuuteen nähden paljon lihaakin.
Meinaan vaan, mökille pitäis hinautua, aattelin tehdä kattilallisen kaalikeittoa, poronlihasta. Keitot, Karjalanpaisti, muutama muukin ruoka, joka vaan paranee, kun sitä lämmittelee ja hauduttelee muutamia päiviä. Tokikin, jossain vaiheessa suuri herkkuruoka on sitten karmeaa solkkua, joka voi olla jopa homeessa.
Ja vinkkien vinkki. Karjalanpaisti kandee laittaa talvella ulos, pakkaseen. Sitten kun sitä levyllä tai uunissa kuumentaa ja sulattelee, liha koka kerta mureutuu ja maku paranee.
Sanokoon hygienia-fanaatikot ja terveysvouhottajat mitä tahansa, näin se on. Mikä tahansa liha, mitä ostat kaupasta, on suunnilleen riiputtamatonta. Nytkin pitääpi laittaa lammasta ens viikonpoluksi. Ostin paistin. No huomenissa jääkaappiin sulamaan. Muutaman päivän päästä marinadiin. Sitten muutaman päivän päästä onkin hyvin riiputettu ja marinoitu paisti valmis uuniin.
Jaa fastfood, no kyllä mä eineksiä ja makkaraa syön kans paljon, vaikka paketteineen jops nälkä on.
=DW=
Eipä sitä miestä löydy, aina kun gillata haluaa. Itse olen sen tehnyt, jopa miehen eläessäkin.
- mimmimummi*
Olen "työnpuolesta" syönyt lounasravintoloissa.. paljon on mahtunut kaikenlaista ruokamuistoa... mutta nyt muistui taivaallisen hyvä maksapihvi..sipulia ja valkoinen kastike johon oli ripautettu puolukoita päälle... ah..
Mikäs ihmeen makkara päivät nyt on kun minullakin eilen.. makkara-perunoita ja salaattia - painepotilas
Makkarat nykyään niin kovin suolasia ettei pahemmin tule syötyä muuten kun joskus lisukkeeksi pienen määrän paistan perunoiden kanssa, paljon sipulia joukkoon ja lopuksi muutama kananmuna. Palviryynimakkara on parasta
- ...
Suola.
Monet ruuat tuntuu nykyään, kuin Jozo- pakettia purisi. Monet muutkin, minäkin asiaa ihmettelee. En tiedä, mistä johtuu. Tuntuisi, että nykyään suolaa ei niin tarvittaisi säilöntäaineeksi kuin aikanaan, koska kylmäketjujenkin pitäisi ola kunnossa. Makuaisti tietenkin muuttuu iän myöten heikommaksi. Ja kun nauttii virvokkeita ja polttaa ketjussa tupakkaa, kärsiihän se makuaisti siitä.
Siis kuitenkin, monet ruokatarvikkeet on niin suolaisia, että ei mieluusti osta. Leipä yks, juustot, einekse, makkarat... valmisruuat siis yleensäkin. Järkttävän suolaisia.
Mun mielestä suola on paitsi säilöntäaine, myös mauste. Aikanaan, ennen jääkaappeja jne, se on ollut tärkeä säilöntäaine. Pippureilla samaa vikaa, lisäksi pippurit peittävät elintarvikkeitten mädäntyneen makua. Aikanaan, kun kotonakaan ei ollut jääkaappia, meillä tönkkösuolattiin kesäisin lihaa. Ja, yleinen mauste oli muuten pöytäetikka. Oli oikein karahvikin sitä varten.
Mun oletus on. Suola on elintarviketeollisuuden ja kaupan tahto. Kierron pitäisi olla paljon nopeampaa, jos suolaa vähennetään. Se nostaisi kuluttajahintaa ja kuluttajahan nyt haluaisi ruokansa mieluusti ilmaiseksi. Eli, halvalla hinnallaq saa reilusti suolaa.
Sama juttu marinadeissa. Perusmarinadi, mitä lihoissa ja kaloissa, sehän on karmean makuista. Jos ostaa kanan jalkoja ja aikoo kokata, homma aloitettava marinadien pois pesemisestä. Broilerin koivet ei maksa paljon mitään. Ja niissä saa maksaa siitä marinaadidesistäkin, mikä pakkauksessa on. Lopputulos, ostat ilmaa, sen takia, että tuoreet koivet on muka kalliimpia, koska niitten hinnassa ei niinkään oteta huomioon itse tavaran, siis lihan hintaa, vaan , logistiikka, kiertoaika, työaika jne maksaa enenpi, kuin itse tuote.
Jaajaa, ryynimakkarat on kyllä hyviä, samaten Kärkkäri.
=DW= ... kirjoitti:
Suola.
Monet ruuat tuntuu nykyään, kuin Jozo- pakettia purisi. Monet muutkin, minäkin asiaa ihmettelee. En tiedä, mistä johtuu. Tuntuisi, että nykyään suolaa ei niin tarvittaisi säilöntäaineeksi kuin aikanaan, koska kylmäketjujenkin pitäisi ola kunnossa. Makuaisti tietenkin muuttuu iän myöten heikommaksi. Ja kun nauttii virvokkeita ja polttaa ketjussa tupakkaa, kärsiihän se makuaisti siitä.
Siis kuitenkin, monet ruokatarvikkeet on niin suolaisia, että ei mieluusti osta. Leipä yks, juustot, einekse, makkarat... valmisruuat siis yleensäkin. Järkttävän suolaisia.
Mun mielestä suola on paitsi säilöntäaine, myös mauste. Aikanaan, ennen jääkaappeja jne, se on ollut tärkeä säilöntäaine. Pippureilla samaa vikaa, lisäksi pippurit peittävät elintarvikkeitten mädäntyneen makua. Aikanaan, kun kotonakaan ei ollut jääkaappia, meillä tönkkösuolattiin kesäisin lihaa. Ja, yleinen mauste oli muuten pöytäetikka. Oli oikein karahvikin sitä varten.
Mun oletus on. Suola on elintarviketeollisuuden ja kaupan tahto. Kierron pitäisi olla paljon nopeampaa, jos suolaa vähennetään. Se nostaisi kuluttajahintaa ja kuluttajahan nyt haluaisi ruokansa mieluusti ilmaiseksi. Eli, halvalla hinnallaq saa reilusti suolaa.
Sama juttu marinadeissa. Perusmarinadi, mitä lihoissa ja kaloissa, sehän on karmean makuista. Jos ostaa kanan jalkoja ja aikoo kokata, homma aloitettava marinadien pois pesemisestä. Broilerin koivet ei maksa paljon mitään. Ja niissä saa maksaa siitä marinaadidesistäkin, mikä pakkauksessa on. Lopputulos, ostat ilmaa, sen takia, että tuoreet koivet on muka kalliimpia, koska niitten hinnassa ei niinkään oteta huomioon itse tavaran, siis lihan hintaa, vaan , logistiikka, kiertoaika, työaika jne maksaa enenpi, kuin itse tuote.
Jaajaa, ryynimakkarat on kyllä hyviä, samaten Kärkkäri.
=DW=Nostit tapeetille suolan, ja ihan asiaa puhuit. Suolaa ei saa olla liikaa, mutta ei ruoan suolatontakaan saa olla. Varovasti on vaikkapa makkarasoppaan suolaa lisättävä, jos ollenkaan, varsinkin jos jonkin liemikuution mukaan laittaa. Muita mausteta voi pistää runsaamman jälkeen, mitä nyt kotoa löytyy.
Itselläni on taipumusta verenpaineeseen, puoliskolla päinvastoin, siinä välimaastossa ruokien kanssa liikutaan. Olen vähentänyt suolan käyttöä ruoanlaitossa entisestään kun löysin sormisuolan. Hoksasin tutkia asiaa netistä kun saimme jouluksi kivalta naapurilta Stockmanin laadukkaan lahjapaketin, sellaisen mikä sisältää erilaisia laadukkaita ruoka-aineita. Mukana oli kaunis pikkupullo jonka sisällössä lukee: 'Blue Persia -suola. Lisäaineeton ja runsaasti mineraaleja sisältävä iranilainen vuorisuola. Käytetään sormisuolan tavoin ruoan viimeistelyyn'.
Siispä laitamme naftisti suolaa ruokiin, ja rakeinen kaunis persiansuolapullo pöytään. On muuten tosi maukasta - ja vielä kaunistakin, ihan pöydän koristus ;-)
Tapolan mustamakkara on muuten minunkin lemppari. Lisänä puolukkasurvos.saimaantaka kirjoitti:
Nostit tapeetille suolan, ja ihan asiaa puhuit. Suolaa ei saa olla liikaa, mutta ei ruoan suolatontakaan saa olla. Varovasti on vaikkapa makkarasoppaan suolaa lisättävä, jos ollenkaan, varsinkin jos jonkin liemikuution mukaan laittaa. Muita mausteta voi pistää runsaamman jälkeen, mitä nyt kotoa löytyy.
Itselläni on taipumusta verenpaineeseen, puoliskolla päinvastoin, siinä välimaastossa ruokien kanssa liikutaan. Olen vähentänyt suolan käyttöä ruoanlaitossa entisestään kun löysin sormisuolan. Hoksasin tutkia asiaa netistä kun saimme jouluksi kivalta naapurilta Stockmanin laadukkaan lahjapaketin, sellaisen mikä sisältää erilaisia laadukkaita ruoka-aineita. Mukana oli kaunis pikkupullo jonka sisällössä lukee: 'Blue Persia -suola. Lisäaineeton ja runsaasti mineraaleja sisältävä iranilainen vuorisuola. Käytetään sormisuolan tavoin ruoan viimeistelyyn'.
Siispä laitamme naftisti suolaa ruokiin, ja rakeinen kaunis persiansuolapullo pöytään. On muuten tosi maukasta - ja vielä kaunistakin, ihan pöydän koristus ;-)
Tapolan mustamakkara on muuten minunkin lemppari. Lisänä puolukkasurvos.Tapolan mustamakkaraa en ole koskaan edes maistanut, saati syönyt. Yök...
maa1rina kirjoitti:
Tapolan mustamakkaraa en ole koskaan edes maistanut, saati syönyt. Yök...
"maarina"
Lutunen, pitäisiköhän sinun muuttaa lähemmäksi kaupunkianne?
Sinulla on selvästi luonne-vika. :)
Ajattele nysse, parin desin kylmä Maito ja Puoluka-hillo mustiksella.
Nuorena oli minullakin sata kilsaa Dambereen herkkujen ääreen, nautin kyllä Jyskälässäkin, matkaa 60 kilsaa.
Mut kotikunnassani oli aina varalla Helmi-täti, joka mustaa möi, 48 vuotta pötköön.
Kuitupitoista pötköä riitti.
Lisätietoa Jukka Virtasen kirjoista.
Kauniit tyttäret oli Helmillä, mutta liian nuoria leikittäväksi asti.
Mutsi niitä sit tarvittaessa hyysäsi, kilttejä lapsia olivat he.
H.maa1rina kirjoitti:
Tapolan mustamakkaraa en ole koskaan edes maistanut, saati syönyt. Yök...
Minulla kun ei ole ennakkoasenteita, tai ainakin kovasti olen yrittänyt päästä niistä eroon. Eka kerran näin kyseistä tuotetta Jykylän Citymarketin myyntitiskissä vuonna 1983. Katsoin kummissani ja kysyin myyjältä että mitä TUO on. Näytti nimittäin kamalalta. Myyjä selitti mitä se on ja sanoi perään että se on Oikein Hyvää. Siihen saumaan en (ennakkoasenteeltani?) pystynyt tuotetta ostamaan, mutta ostin myöhemmin ja totesin myyjän olleen ihan oikeassa.
Voi miten paljon meiltä jää kokematta (ja nauttimatta) ennakkoluulojen vuoksi. Mutta en minäkään käärmeenlihaa söisi, tai, hmmmm... kukapa tietää?- maitoa ja makkaraa..
saimaantaka kirjoitti:
Nostit tapeetille suolan, ja ihan asiaa puhuit. Suolaa ei saa olla liikaa, mutta ei ruoan suolatontakaan saa olla. Varovasti on vaikkapa makkarasoppaan suolaa lisättävä, jos ollenkaan, varsinkin jos jonkin liemikuution mukaan laittaa. Muita mausteta voi pistää runsaamman jälkeen, mitä nyt kotoa löytyy.
Tapolan mustamakkara on muuten minunkin lemppari. Lisänä puolukkasurvos.ei reissua Tampereelle ettei Tammelan torilla käytäisi mustalla, mukaan tarttuu yleensä pari tuliaispakettiakin muutamalle mustan ystävälle
hunksz kirjoitti:
"maarina"
Lutunen, pitäisiköhän sinun muuttaa lähemmäksi kaupunkianne?
Sinulla on selvästi luonne-vika. :)
Ajattele nysse, parin desin kylmä Maito ja Puoluka-hillo mustiksella.
Nuorena oli minullakin sata kilsaa Dambereen herkkujen ääreen, nautin kyllä Jyskälässäkin, matkaa 60 kilsaa.
Mut kotikunnassani oli aina varalla Helmi-täti, joka mustaa möi, 48 vuotta pötköön.
Kuitupitoista pötköä riitti.
Lisätietoa Jukka Virtasen kirjoista.
Kauniit tyttäret oli Helmillä, mutta liian nuoria leikittäväksi asti.
Mutsi niitä sit tarvittaessa hyysäsi, kilttejä lapsia olivat he.
H.Ei se ole paikasta kiinni. En voi syödä sellaista missä on ohraryynejä. Mustamakkarassa niitä on. Verilettuja olen syönyt, tehnyt itsekkin. Ne puolukka hillolla ja kylmällä maidolla, niin jo menee...
Mulla onkin yks Jukka Virtasen kirja, voitin se viime vuonna Runoraadin arpajaisista.
Tapasin siellä myös Jukan..Oli pitämässä esitelmää itsestään...- -suunsa polttanut-
saimaantaka kirjoitti:
Tapolan mustamakkara on muuten minunkin lemppari. Lisänä puolukkasurvos.Suolaa on todellakin monessa valmisteessa liian paljon, ainakin feta juustoissa.
Monta ruokaa pilataan liialla maustamisella. Ei maistu enää ruoassa muu kuin mausteet. - ...
maa1rina kirjoitti:
Ei se ole paikasta kiinni. En voi syödä sellaista missä on ohraryynejä. Mustamakkarassa niitä on. Verilettuja olen syönyt, tehnyt itsekkin. Ne puolukka hillolla ja kylmällä maidolla, niin jo menee...
Mulla onkin yks Jukka Virtasen kirja, voitin se viime vuonna Runoraadin arpajaisista.
Tapasin siellä myös Jukan..Oli pitämässä esitelmää itsestään...Sivusta.
Tapolan mustassamakkarassa ei ole ohraryynejä. Ruisrouhetta ja ruisjauhoja kyllä.
En muista, mitä Savupoikien mustassa makkarassa on. Tapola tavallaan muodostunut mustanmakkaran tavaramerkiksi, koska se on onnistunut tulemaan tunnetuimmaksi. Ollut muitakin kuin nuo kaks, mutta en tiedä, onko enää. Sen verrran erikoistuote ja pieni menekki, hankala saada valmistusta kannattavaksi.
Mustaa makkaraa saa ihan hyviin kaupoista, ostan useinkin. Vaan kyllä se pitäisi mun mielestä syödä voipaperista Tammelantorilla kioskista ostettuna. Ainakin aikoinaan, sitä sai ostaa metritavarana, elikkäs sanoi, paljonko haluaa ja myyjä lappasi vaakalle ja hinta tuli kilohinnan mukaan. Puolukkahillo sisältyi hintaan. Mun mielestä mustaanmakkaraan sopii ketsuppi älyttömän hyvin.
Muistui mielen yks hupaisa citykertomus aikojen takaata, oletan, totta ainakin osa.
Tampereen keskustorilla oli kai maapallon pienin grillikioski, rakennettu auton peräkärryjen päälle. En ole varma, muistaakseni siellä myytiin lähinnä suomi-makkaraa. Hyvä ja suosittu grilli, ostaminen ei ollut niin hankalaa kuin nykyisin subbarissa.Parikin juttua.Keskustorin kioskista.
Ekaksi, kun se oli pieni, nuorisolla oli tapana kaata se viikonloppuisin sen sulkemisen jälkeen jostain syystä, yrittäjä kai laski vahingot makkaran hintoihin.
Yokaks. Popeda- niminen orkesteri oli palannut keikalta kotio ja menneet makkaralle Keskustorille. Ehkä alkoholilla vaikutusta asioihin. Mutta olivat ottaneet kioskin keikkapussin perään ja vieneet treenikämpille. Myyjä oli tiedon mukaan kummastellut toiintaa suuresti.
Sitä ihmetellyt, pitsoja, kepappeja, melkein mitä tahansa voi nykyisin tilata kotiin puhelimella. Mytta snakarilta ei voi tilata kotiinsa möttöstä, ei niillä ole kotiinkuljetusta.
=DW= - mimmimummi*
... kirjoitti:
Sivusta.
Tapolan mustassamakkarassa ei ole ohraryynejä. Ruisrouhetta ja ruisjauhoja kyllä.
En muista, mitä Savupoikien mustassa makkarassa on. Tapola tavallaan muodostunut mustanmakkaran tavaramerkiksi, koska se on onnistunut tulemaan tunnetuimmaksi. Ollut muitakin kuin nuo kaks, mutta en tiedä, onko enää. Sen verrran erikoistuote ja pieni menekki, hankala saada valmistusta kannattavaksi.
Mustaa makkaraa saa ihan hyviin kaupoista, ostan useinkin. Vaan kyllä se pitäisi mun mielestä syödä voipaperista Tammelantorilla kioskista ostettuna. Ainakin aikoinaan, sitä sai ostaa metritavarana, elikkäs sanoi, paljonko haluaa ja myyjä lappasi vaakalle ja hinta tuli kilohinnan mukaan. Puolukkahillo sisältyi hintaan. Mun mielestä mustaanmakkaraan sopii ketsuppi älyttömän hyvin.
Muistui mielen yks hupaisa citykertomus aikojen takaata, oletan, totta ainakin osa.
Tampereen keskustorilla oli kai maapallon pienin grillikioski, rakennettu auton peräkärryjen päälle. En ole varma, muistaakseni siellä myytiin lähinnä suomi-makkaraa. Hyvä ja suosittu grilli, ostaminen ei ollut niin hankalaa kuin nykyisin subbarissa.Parikin juttua.Keskustorin kioskista.
Ekaksi, kun se oli pieni, nuorisolla oli tapana kaata se viikonloppuisin sen sulkemisen jälkeen jostain syystä, yrittäjä kai laski vahingot makkaran hintoihin.
Yokaks. Popeda- niminen orkesteri oli palannut keikalta kotio ja menneet makkaralle Keskustorille. Ehkä alkoholilla vaikutusta asioihin. Mutta olivat ottaneet kioskin keikkapussin perään ja vieneet treenikämpille. Myyjä oli tiedon mukaan kummastellut toiintaa suuresti.
Sitä ihmetellyt, pitsoja, kepappeja, melkein mitä tahansa voi nykyisin tilata kotiin puhelimella. Mytta snakarilta ei voi tilata kotiinsa möttöstä, ei niillä ole kotiinkuljetusta.
=DW=Hauska juttu tuo citykertomus...Popedasta
Kyllä moni luulee että Tapolassa on ohrasuurimoita...näyttävät ja maistuvatkin aivan kuin olisi...mutta kai tuoteselostus on se joka sanoo totuuden. mimmimummi* kirjoitti:
Hauska juttu tuo citykertomus...Popedasta
Kyllä moni luulee että Tapolassa on ohrasuurimoita...näyttävät ja maistuvatkin aivan kuin olisi...mutta kai tuoteselostus on se joka sanoo totuuden.Ennen siinä oli, nykyisin en ole tuoteselostta siitä tarkistanut. Lähikaupasta sitä saisi...
- mimmimummi*
jytynmamma.9 kirjoitti:
Ennen siinä oli, nykyisin en ole tuoteselostta siitä tarkistanut. Lähikaupasta sitä saisi...
Kyllä niin satavarmasti vois sanoa et on ohraa... mutta Tapolan sivuilla kävin katsomassa...ei pitäisi olla..uskotaan...uskotaan
- kalafani
makkara on ihan hyvää, paitsi ei tää HK:n sininen, joka on pelkkää jauhoa.
- 1943
Mielestäni tuo mainitsemasi makkara sopii hyvin makkarakeittoon. Mieleen tuli tapaus, kun olin armeijan muonitukseen tutustumassa maastossa. Ruokana piti olla makkarakeittoa, mutta jostain syystä mukana oli vain lauantaimakkaraa. Se ei ollut hyvää keitossa.
- Maggarata
Pätkä Hakalan Suomi-makkaraa, siihen päälle sinappia ja pitkä hörppy kylmää maitoa. Maidon puutteessa olutkin käy. UUHH...IIHHANA maku.
- bessie*
Useamminkin voisi makkaraa ostaa.
Vain itselleni en oikein viitsi ruveta laittamaan jotain, minkä kypsentäminen ottaa pari tuntia ja ylikin.
Makkara on nopea ja maukas ruoka. Valinnan varaa on. Katselen yleensä ensimmäiseksi lihapitoisuuden. Pidän myös aika napakoista, mutta rakenteeltaan mahdollisimman sileistä makkaroista.
Kun en joka tapauksessa syö kuoria, saatan lämmittää makkaran mikrossakin, mutta kyllä paistettu/grillattu minullekin paremmin maistuu.
Erilaisista tapahtumista en juuri koskaan selviä makkaraa ja päärynätrippiä ostamatta. - hillon kanssa
verimakkaraa mielelläni söisin jos vain sitä jostain saisin, Atria sitä valmistaa, vaan ei ole täällä meilläpäin kaupoissa saatavilla
- ...
Sivusta.
Monissa makkaroissa on kyllä vertakin. Ryynimakkaroissa kai kaikissa. Kannattaa tutkailla tuoteselosteita ja makkaran väriä, tottakai. Sitäpaitsi, ei se Atrian verimakkarakaan niin älyttömän veripitoista ole. Maku perustuu mun käsittääkseni kosteuteenja mausteisiin, enenpi kuin vereen sinällään.
Aikanaan, Hirvaskankaan Essolla oli maapallon parasta punajuurigrillimakkaraa. Siinä oli paljon punajuurta, muistelen 20%. Se oli siis niin hyvää, että toista en ole maistanut. Ei tullut monesti ees grillattua tai paistettua, kyllä se tuli useimiten syödyksi suoraan paketista.
Se punajuurimakkarasta. Tehdas kuulemma lopetettiin, koska se oli pieni ja nykysäännösten mukaan ois pitänyt tehdä niin suuria investointia, että ei ne niistä maksuista ois ikinä selvinneet.
Verimakkaralla kannattajansa, mutta lukumäärä ei ole suuri. Joku Atria saa sen valmistamisen kannattamaan, mutta teitin lähikauppa ei sen myymistä.
=DW=
- karkialampi
Oletteko käyneet Pyynikillä munkkikahveilla? Siellä pitäisi olla parhaat munkit.
Aikanaan sotkussa munkit maistuivat tosi hyville.
Vuosi takaperin kävin Sandiksen sotkussa, ja join munkkikahvit, mutta ei maistunut enää yhtä maukkaalle, kai jotain laihkarimunkkeja, jottei soltut liho liikaa.- munkki&rinkilä
Karkialammella oli hyvät munkit, ainakin v-76, vaan kyllä on Pyynikilläkin vallan maistuvaiset, aina juuri paistetut. Parolassa myös kahviossa hyvät vadelmahillomunkit, sotkusta en tiedä.
- ...
On käyty, hyvät munkit.
Mäkin kerran kävin santahaminan sotkussa munkkikahvilla. Ei se ollut sellainen makukokemus, kuin oli muistikuvissa. Oletan, resepti todennäköisesti muuttunut ja itellä makuaistikin.
Sitä vaan jaksan haikailla, mistä ihmeestä löytäisi sitä kahviksi kutsuttua armeijan petroolia, se oli aikanaan mun mielestä parasta kahvia mitä ikinä saanut. Enkä ole saanut muuten senjälkeenkään.
=DW=
- karkialampi
Aivan, sitä petroolia oli mun aikana v-68 keskiviikkona ja sunnuntaina tarjolla, ja täytyy sanoa, että monenlaisia sumppeja on tullut juotua, vaan ei petroolin veroista.
Siinä olisi näille nykyajan baristoille mallia . - parit nakit
Muistan nuoruudessani erään grillikioskin Helsingin Kalliossa,Hesarin ja Flemarin kulmassa.Siitä sai Alppileivän leipomia ihania lihiksiä.
Kun tultiin pikkutunneilla puolipyörryksissä kotia,oli nälkä ja energia hukassa,ostimme siitä aina lihiksen joka oli rapeaksi pariloitu,pari nakkia väliin,kaikki mahdolliset sörsselit,pari kahden desin pikku maitopurkkia mukaan ja eiku syömään.
Maku oli taivaallinen vaikka aamulla taas suussa oli kaljan ja sipulin maku,viis siitä.
Päivä lähti käyntiin ja töihin.
Mitään niistä ei ole enää jäljellä,enää. - mallia-48
Samanlaisia muistoja on myös itselläni grillin kautta kotiin, ja aamulla lasillinen vettä, Mallboro huuleen, eikun menoksi.
Nokialainen "Kuuuma Koira" on todella erikoinen. Syöty on sitäkin, ei paha....;)
- ...
Nälkä.
Vaan lisää taas ruokatottumuksista. Höyhtyän grilli nyt tietenkin on suomen paras, Kuka muistanee Aavikko Teboilin Tupoksessa. Maapallon parhaat höyrymakkarat. Rekkamiesten ja monen muun suuri suosikki. Sitten lopettivat sen, kun tuli moottoritie. Tekivät sen sijaan julmetun suuren ABC- aseman. Kaikilla hienouksilla kaupat, ravintolat, lounget rekkakuskeille, saa sieltä kyllä pensaakin.
Vaan oli mennä pisnekset pieleen. Ei saanut enää höyrymakkaraa, kaikkea muuta kyllä. Rekkakuskit ilmoitti, jos ei höyrymakkara ilmesty myyntiin, ajavat ohi. Ilmaantuo höyrymakkarakone ja piha täynnä rekkoja :D
Höyrymakkarakoneita ilmaantunut nykyisin muillekin pensiksille. Ei rekkakuski välitä aina seisovista salaattipöydistä tai piiperrysvoileivistä. Höyrymakkara se rekan tiellä pitää.
=DW=- ?+?
Tainnut virrata paljon vettä Oulujoessa, kun Höhellä kävit viimeksi?
- ...
?+? kirjoitti:
Tainnut virrata paljon vettä Oulujoessa, kun Höhellä kävit viimeksi?
?
Viime vuodella, oisko ollut syksyä. Onko se muka lopetettu? Olettaisin, että olisin kyllä kuullut siitä. Eihän tuosta ole älyttömästi edes aikaa, kun rakensivat uuden rakennuksenkin, entinen paloi, tai jotain. Letkungrilli lopetettiin, olikohan jotain vuosi sitten. Ja lentävä lautanen kans. Kahviaula meni ajat sitten. Sarkka toimii kuten aina on toiminut, se ainakin varma. Sitäpaitsi muistelen, Pytinki, missä sarkka sijaitsee on suojeltu talo.
=DW= - ...
... kirjoitti:
?
Viime vuodella, oisko ollut syksyä. Onko se muka lopetettu? Olettaisin, että olisin kyllä kuullut siitä. Eihän tuosta ole älyttömästi edes aikaa, kun rakensivat uuden rakennuksenkin, entinen paloi, tai jotain. Letkungrilli lopetettiin, olikohan jotain vuosi sitten. Ja lentävä lautanen kans. Kahviaula meni ajat sitten. Sarkka toimii kuten aina on toiminut, se ainakin varma. Sitäpaitsi muistelen, Pytinki, missä sarkka sijaitsee on suojeltu talo.
=DW=Piti tarkistaa.
Kaupparekisterissä on, viimevuoden tiedot löytyi. Lisäksi netissä oli helmikuulta tältä vuodelta maininta jostain vuoden ravintolasta, jonka keskusteluissa joku kirjoitti, että vaikka ruuat olisi kummassakin ilmaisia, menisi Höyhtyälle :D
=DW= - ?+?
... kirjoitti:
Piti tarkistaa.
Kaupparekisterissä on, viimevuoden tiedot löytyi. Lisäksi netissä oli helmikuulta tältä vuodelta maininta jostain vuoden ravintolasta, jonka keskusteluissa joku kirjoitti, että vaikka ruuat olisi kummassakin ilmaisia, menisi Höyhtyälle :D
=DW=Tasosta oli kyse.
- ...
Rönsyilee aihe, mutta haitannooko tuo mittää.
Mullapa on "kalakukko" (pilkityist ahvenist) ja "lanttukukko" uunissa nyt kypsymässä. En olekkaan tänä vuonna viel ehtinyt tehdä "kukkoja",isännän herkkuja vaikka kyl ne mullekkin maistuvat. Ovat sopivast valmiit ja vähän jäähtyneetkin jo syötävään kuntoon, kun mies tulee töistä. Mulla on (Pekkas) vapaata ja töihin vast pääsiäisen jälkeen niin ehtii tehdä pääsiäisen herkkujakin itse. Lammasta; lammasta sen olla pitää! Mä kylläkin teen lammas/kaalia en mitään lampaan viulua osta- liian kallista. Lihapiirakkaa tulee itse tehtyä, mut uunipellillä uunis. Ei siis uppopaistettuja, vaan hyvää se on uunipiiraskin. Helppo tehdä kun kaupast saa ostaa riisi/ohra sekoituksen valmiina ja keitto aikakin olematon, verrattuna jos keittelee ohraryynejä. Taisinpa poiketa alkuperäisestä aiheestanne. Hauskaa Pääsiäistä: kaikille!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1514529Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1983959Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi342689Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102472100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es342209Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks91802Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1181592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491454- 341325
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241321