Mikä on romanikulttuurissa tapana kohdella vammaisia lapsia? Hylätäänkö ne jo heti syntymästä vai piilotellaanko jossaen perähuonessa häveten? Ennenmuinoinhan niin tehtiin myös valkolaisten keskuudessa, mutta valkolaisten käsitykset ovat onneksi menneet eteenpäin vuosien saatossa. Mustalaiskulttuuri kun junnaa vielä samoissa asetelmissa kuin satoja vuosia sitten.
Kehitysvammaiset lapset?
3
109
Vastaukset
- avastate
No itse romanina en tunne montaa kehitysvammaista porukoissa mutta pari tunnen ja hyvin, ovat kasvaneet muitten mukana ei meillä ole mitään piilottelun tarvetta eikä heitä hylätä ovat ihmisiä siinä missä muutkin.
En tiedä miten on ennen vanhaan ollut romaneilla kun ovat joutuneet elää ulkosalla ja koko ajan matkan päällä hevosilla ja jalkasin, miten on voitu kehitysvammaisten tarpeet täyttää.
Mustalaiskulttuuri on iätön tai ajaton, niin tottakai se junnaa samoissa asetelmissa kuin tuhansia vuosia sitten mutta kyllä kulttuuri taipuu ja venyy koko ajan, muokkautuu eri aikojen saatoissa mutta myös kestää erilaiset myrskyt ja raivot. Joillakin on täysin väärä käsitys mustalaiskulttuurista, useimiten kyse on epätiedosta, väärästä tiedosta ja myös luulo tiedosta. Kyseessä ei todellakaan ole mikään barbaari kulttuuri vaikka monet rasistit niin tykkää mieltää ja kääntää. - ei ymmärrä
Mun ihmetyttää kun te valtavästöstä joku tekee kysymyksiä niin sit kuitenkin sielä on jossakin kirjoiettuna jotakin nekatiivistä.Me vastataan kysymyksiin jos ne on asian mukaisia kysymyksiä.On monta asiaa varmaan meilläkin mihkä emme osaa vastata mut vastataan jos voimme.Me ei laitetta lapsia komeroon eikä piiloon.Lapset on Jumalan lahja on ne terveitä tai sairaaita.Jokainen haluais terveet lapset ja itse olla terve mut aina ei kohtalo sääli meitä antaa monta kertaa ennenpi kun jaksais kantaa.Mä olen monta kertaa ihmetellyt näitä asioita miksi ja minkä takia sairaudet koskee ihmistä et jopa pienellä lapsella on syöpä tai joku muu sairaus.Mä en ole saanut vastausta siihen mut yhden asian olen saanut tietää kun tappelin Jumalan kanssa ja ihmettelin kun mun pikku serkku on kehitys vammanen,et miksi Jumala.Mä tuon osan olsin pikemin ansainut,minä joka olen ollut kelvoton enkä aina kuunellut Sun ääntäsi.Sitten tuli raamattun paikka mieleen Jumalalle on sielu ennenpi kun ruumis sielu on ikuinen kun Jumala puhalsi ihmiseen Henkensä mut ruumis mätäneen ja maatuu.Kiitos kuitenkin Jumalalle et on lääkäreitä ja muita hoitajoita jotka osaa näitäkin potilaita hoittaa.Jumalan siunausta kaikille ja Jumala siunatkoon erkoisemin niitä ihisiä jotka toisia ihmisiä auttaa tavalla ja toisella siihen kuuluu niin ampulansi miehet poliisit kun tullit myös palomiehet
- ymmärtää
Kehitysvammaiset ei hirveästi erotu normiromaneista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064572Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293393No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452380- 391418
- 361343
- 381196
- 141102
- 1591026
- 27978
- 6944