Kääk, onko muita toimintaterapeutin koulutukseen hakijoita? Tai onko kenelläkään kokemusta pääsykokeista, minkälaiset ovat olleet ja miten kannattaa varautua?
Olen itse hakemassa tälle alalle, Metropoliaan olisi tarkoitus laittaa ykkösenä menemään mutta jännittää suuri hakijamäärä ihan hulluna!! Kuopioon olisi helpompi päästä, mutta sijainti hieman jarruttaa..
Olisin niin kiitollinen vastauksista :-)
Toimintaterapeutti pääsykoe
4
5337
Vastaukset
- TTannu
Moi!
Mahtavaa, että haet toimintaterapeutiksi! Itse olen kolmannen vuoden opiskelija, ensi syksynä siis jo valmis toimintaterapeutti!
Itse olin siis pääsykokeissa Jyväskylässä kolme vuotta sitten, joten en tiedä kuinka vastaa tämän vuoden ja Metropolian kokeita. Mutta tälläiset oli minun pääsykokeet: kaksiviaheiset, ryhmätilanne ja yksilöhaastattelu. Ryhmätilanteessa meille luettiin tarina, jota meidän piti jatkaa muovailemalla savesta (eli tarinan jatko piti muovailla savesta). Yksilöhaastattelussa kysyttiin perinteisiä kysymyksiä, miksi haluat opiskella tätä, onko jotain esteitä, miksi sinut pitäisi valita yms. Ennen pääsykokeita piti tehdä ennakkotehtävä, jossa oli suurinpiirtein samanlaisia kysymyksiä kuin haastattelussa.
Meillä ei siis ollut mitään varsinaista "koetta", johon olisi pitänyt lukea.
Toivottavasti tästä oli apua!- dddddas
Minua kiinnostaisi tietää, että miten koit onnistuneesi pääsykokeissa? :) Että miksi juuri sinut valittiin? Millaisia piirteitä sinusta toimintaterapeutilla pitäisi olla?
Itse olen päässyt jo toiselle terveysalan linjalle AMK:iin, mutta nyt haluaisin vaihtaa toimintaterapeuttilinjalle, koska se kiinnostaa vielä enemmän!
Kivalta kuulostaa tuo teidän pääsykokeenne! Metropoliassa taitaa olla hiukan erilainen?
- raksu781
Ainakin vielä pari vuotta sitten Metropolian pääsykoe oli kaksivaiheinen:
1. Kirjallinen koe ennakkoon ilmoitetusta kirjasta. Kokeessa oli kaksi esseekysymystä.
2. Haastattelu (kesto noin 20 min). Haastattelu tehtiin ennakkoon palautetun "Minä toimintaterapeuttina" -tyyppisen esseen perusteella. Haastattelijana oli opettaja. Haastattelussa kartoitetaan, millainen tyyppi olet, oletko motivoitunut alalle ja kuinka paljon tiedät toimintaterapiasta. Tähän osioon on helppo valmistautua kirjoittamalla se ennakkotehtävä hyvin (= selvittää itselleen, miksi just toimintaterapia) sekä lukemalla toimintaterapiaan liittyviä artikkeleita (esim. kirja TOI - suomalaisen toimintaterapian historia, toimintaterapeuttiliiton nettisivut) jne.
Kokeeseen kannattaa mennä omana itsenään. Meidän vuosikurssille valikoitui ainakin tosi erityyppisiä ja erilaisen taustan omaavia ihmisiä. Joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Tärkeintä, että kaiken perustelee ja osoittaa olevansa kiinnostunut. Tsemppiä!- Anonyymi
Minä hain Metropoliaan ja sain vain pääsykoepäivämäärän ja ajan. En ainakaan huomannut mitään ennakkotehtävää tai luettavaa kirjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713488
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851506Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251249- 1581212
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35961
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16943Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk89771- 62745