Toimintaterapeutti pääsykoe

Nortski

Kääk, onko muita toimintaterapeutin koulutukseen hakijoita? Tai onko kenelläkään kokemusta pääsykokeista, minkälaiset ovat olleet ja miten kannattaa varautua?

Olen itse hakemassa tälle alalle, Metropoliaan olisi tarkoitus laittaa ykkösenä menemään mutta jännittää suuri hakijamäärä ihan hulluna!! Kuopioon olisi helpompi päästä, mutta sijainti hieman jarruttaa..

Olisin niin kiitollinen vastauksista :-)

4

4937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TTannu

      Moi!

      Mahtavaa, että haet toimintaterapeutiksi! Itse olen kolmannen vuoden opiskelija, ensi syksynä siis jo valmis toimintaterapeutti!

      Itse olin siis pääsykokeissa Jyväskylässä kolme vuotta sitten, joten en tiedä kuinka vastaa tämän vuoden ja Metropolian kokeita. Mutta tälläiset oli minun pääsykokeet: kaksiviaheiset, ryhmätilanne ja yksilöhaastattelu. Ryhmätilanteessa meille luettiin tarina, jota meidän piti jatkaa muovailemalla savesta (eli tarinan jatko piti muovailla savesta). Yksilöhaastattelussa kysyttiin perinteisiä kysymyksiä, miksi haluat opiskella tätä, onko jotain esteitä, miksi sinut pitäisi valita yms. Ennen pääsykokeita piti tehdä ennakkotehtävä, jossa oli suurinpiirtein samanlaisia kysymyksiä kuin haastattelussa.
      Meillä ei siis ollut mitään varsinaista "koetta", johon olisi pitänyt lukea.

      Toivottavasti tästä oli apua!

      • dddddas

        Minua kiinnostaisi tietää, että miten koit onnistuneesi pääsykokeissa? :) Että miksi juuri sinut valittiin? Millaisia piirteitä sinusta toimintaterapeutilla pitäisi olla?

        Itse olen päässyt jo toiselle terveysalan linjalle AMK:iin, mutta nyt haluaisin vaihtaa toimintaterapeuttilinjalle, koska se kiinnostaa vielä enemmän!

        Kivalta kuulostaa tuo teidän pääsykokeenne! Metropoliassa taitaa olla hiukan erilainen?


    • raksu781

      Ainakin vielä pari vuotta sitten Metropolian pääsykoe oli kaksivaiheinen:
      1. Kirjallinen koe ennakkoon ilmoitetusta kirjasta. Kokeessa oli kaksi esseekysymystä.
      2. Haastattelu (kesto noin 20 min). Haastattelu tehtiin ennakkoon palautetun "Minä toimintaterapeuttina" -tyyppisen esseen perusteella. Haastattelijana oli opettaja. Haastattelussa kartoitetaan, millainen tyyppi olet, oletko motivoitunut alalle ja kuinka paljon tiedät toimintaterapiasta. Tähän osioon on helppo valmistautua kirjoittamalla se ennakkotehtävä hyvin (= selvittää itselleen, miksi just toimintaterapia) sekä lukemalla toimintaterapiaan liittyviä artikkeleita (esim. kirja TOI - suomalaisen toimintaterapian historia, toimintaterapeuttiliiton nettisivut) jne.

      Kokeeseen kannattaa mennä omana itsenään. Meidän vuosikurssille valikoitui ainakin tosi erityyppisiä ja erilaisen taustan omaavia ihmisiä. Joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Tärkeintä, että kaiken perustelee ja osoittaa olevansa kiinnostunut. Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Minä hain Metropoliaan ja sain vain pääsykoepäivämäärän ja ajan. En ainakaan huomannut mitään ennakkotehtävää tai luettavaa kirjaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe