Kääk, onko muita toimintaterapeutin koulutukseen hakijoita? Tai onko kenelläkään kokemusta pääsykokeista, minkälaiset ovat olleet ja miten kannattaa varautua?
Olen itse hakemassa tälle alalle, Metropoliaan olisi tarkoitus laittaa ykkösenä menemään mutta jännittää suuri hakijamäärä ihan hulluna!! Kuopioon olisi helpompi päästä, mutta sijainti hieman jarruttaa..
Olisin niin kiitollinen vastauksista :-)
Toimintaterapeutti pääsykoe
4
5225
Vastaukset
- TTannu
Moi!
Mahtavaa, että haet toimintaterapeutiksi! Itse olen kolmannen vuoden opiskelija, ensi syksynä siis jo valmis toimintaterapeutti!
Itse olin siis pääsykokeissa Jyväskylässä kolme vuotta sitten, joten en tiedä kuinka vastaa tämän vuoden ja Metropolian kokeita. Mutta tälläiset oli minun pääsykokeet: kaksiviaheiset, ryhmätilanne ja yksilöhaastattelu. Ryhmätilanteessa meille luettiin tarina, jota meidän piti jatkaa muovailemalla savesta (eli tarinan jatko piti muovailla savesta). Yksilöhaastattelussa kysyttiin perinteisiä kysymyksiä, miksi haluat opiskella tätä, onko jotain esteitä, miksi sinut pitäisi valita yms. Ennen pääsykokeita piti tehdä ennakkotehtävä, jossa oli suurinpiirtein samanlaisia kysymyksiä kuin haastattelussa.
Meillä ei siis ollut mitään varsinaista "koetta", johon olisi pitänyt lukea.
Toivottavasti tästä oli apua!- dddddas
Minua kiinnostaisi tietää, että miten koit onnistuneesi pääsykokeissa? :) Että miksi juuri sinut valittiin? Millaisia piirteitä sinusta toimintaterapeutilla pitäisi olla?
Itse olen päässyt jo toiselle terveysalan linjalle AMK:iin, mutta nyt haluaisin vaihtaa toimintaterapeuttilinjalle, koska se kiinnostaa vielä enemmän!
Kivalta kuulostaa tuo teidän pääsykokeenne! Metropoliassa taitaa olla hiukan erilainen?
- raksu781
Ainakin vielä pari vuotta sitten Metropolian pääsykoe oli kaksivaiheinen:
1. Kirjallinen koe ennakkoon ilmoitetusta kirjasta. Kokeessa oli kaksi esseekysymystä.
2. Haastattelu (kesto noin 20 min). Haastattelu tehtiin ennakkoon palautetun "Minä toimintaterapeuttina" -tyyppisen esseen perusteella. Haastattelijana oli opettaja. Haastattelussa kartoitetaan, millainen tyyppi olet, oletko motivoitunut alalle ja kuinka paljon tiedät toimintaterapiasta. Tähän osioon on helppo valmistautua kirjoittamalla se ennakkotehtävä hyvin (= selvittää itselleen, miksi just toimintaterapia) sekä lukemalla toimintaterapiaan liittyviä artikkeleita (esim. kirja TOI - suomalaisen toimintaterapian historia, toimintaterapeuttiliiton nettisivut) jne.
Kokeeseen kannattaa mennä omana itsenään. Meidän vuosikurssille valikoitui ainakin tosi erityyppisiä ja erilaisen taustan omaavia ihmisiä. Joten yhtä oikeaa vastausta ei ole. Tärkeintä, että kaiken perustelee ja osoittaa olevansa kiinnostunut. Tsemppiä!- Anonyymi
Minä hain Metropoliaan ja sain vain pääsykoepäivämäärän ja ajan. En ainakaan huomannut mitään ennakkotehtävää tai luettavaa kirjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123940MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar802049Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214908Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3818