Siementen idätys

Aloittelijalle neuvoja

No niin.. Nyt on istutettu ensimmäiset siemenet multiin.. Mustasilmäsusannaa ja kelloköynnöstä joista olisi toiveena saada
Parvekkeelle kukkia kesäksi.
Aloittelijalta hölmö kysymys.. Kannattaako siemenet pitää auringossa ikkunanäärellä odottamassa
Itämistä vai onko valolla siinä mitään hyötyä?

5

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi lady

      Jos ikkuna on auringon puolella, lämpö edesauttaa itämistä. Valolla ei ole niinkään itämisvaiheessa merkitystä. Kosteutta pidättämään kantsii laittaa harsopala, reijitetty muovi taikka vain sanomaleden sivu. Heti kun itäneet, valoa runsaasti ja jos suinkin mahdollista saa olla viileähkö tila. Näin saa tosi tukevia taimia. Liian lämpimässä niistä tahtoo tulla honteloruipeloita. Päiväksi ulos heti kun sää sallii ja sielläkin niitä voi suojata harsolla. Yöksi sisälle. Itselläni on lasitettu parveke ja saan tomerat taimet, kun ulkoilutan niitä heti kun uskon, että eivät saa kylmää.

      Onnistumisen iloa!

    • poltinkarva

      Yleensä taimille on eduksi, jos ne ovat yöllä muutaman asteen viileämmässä kuin päivällä. Taimien siirtely kannattaa tehdä hellävaron. Pienet imujuuret katkeilevat helposti.

      • Aloittelija kyselee taas

        Kiitos vastauksista! Kyselin jo tuolla taimi osiossakin tästä sekä siitä että mahtaako
        Mun siemenet edes itää kun istuttin ne tavalliseen kukkamultaan?
        Onko toivoakaan, lueskelin lisää näitä palstoja ja kaikki tuntuvat käyttävän
        Istutusmultaa.


    • garlic*

      Toiset siemenet tarvitsevat valoa itämiseen ja toiset eivät. Siksi toiset siemenet peitetään kylvettäessä ja toisia ei. Valoinen ja viileähkö paikka saa aikaan tukevia ja vihreitä taimia. Pimeä ja kuumassa paikassa taimista tulee vaaleita pitkiä honkeloita. Taimimullassa on vähemmän ravinteita. Siemenessä itsessään on itämisen alkuun tarvittavat ravinteet, sen takia mullan ei tarvitse olla niin lannoitettua. Onko itäminen kärsinyt liian rikkaasta kukkamullasta? Olisi kiva kuulla kokemuksia miten aloittajan taimien kasvatus etenee! Itse pitkästä aikaa ostin siemeniä joita olisi tarkoitus kokeilla :)

    • Aloittelija päivittä

      Siemenet itivät tosi hienosti, itämisprosentti lähentelee varmaan sataa, koska jokaisesta potista on tullut 1-3 taimea. Osaan laitoin vain yhden (kelloköynnös) siemenen, Mustasilmäsusannaa meni vaihdellen muutama siemen / potti ja samettikukkaa laitoin vielä isompaan asitiaan itämään, ja siitäkin on varmasti suurin osa itänyt. Taimet on nyt mielestäni hyvällä alulla, eli sirkkalehtien lisäkis kaikkiin on tullut jo jonkin verran lehtiäkin :) Tästä innostuneena laitoin vielä toissa viikonloppuna tomaatinsiemeniä itämään ja niistäkin iti suurin osa ja taimissa on nyt pienet sirkkalehdet :)
      Jännityksellä odottelen nyt, että mitä niistä kasvaa ja milloin voisin aloittaa niiden "ulkoiluttamisen" tuossa lasitetulla parvekkeella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe