NAS-verkkokovalevy - kumpi paremi?

varmuuskopio

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/35915/dgrmh/Western-Digital-My-Book-Live-Duo-4-TB-verkkokovalevy#tab-product-links
Tuote 35915

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/51129/cnxrv/Buffalo-Linkstation-Mini-1TB-Ultrakompakti-ultrahiljainen-ja
Tuote 51129

Mitä näillä on eroa muuta kuin tallennustilavuus? Ovatko molemmat ns. NAS-verkkokovalevyjä?
Onko kummassakin samat ominaisuudet? Toisessa mainitaan, että saa yhteyden webin kautta mistä vain (=web access), puuttuuko se ominaisuus toisesta vai eikö sitä vain mainita samalla termillä?
Liitetäänkö kumpikin siis modeemiin verkkopiuhalla?
Voiko molemmat liittää myös suoraan tietokoneen verkkoliitäntään?
Onko kummassakin mahdollisuus, että tiedostot ovat kahdessa eri paikassa siten, että koneilta viedään toiseen osaan ja tiedot automaattisesti kahdentuvat toiselle? Onko se just se Raid1-ominaisuus?

Olisiko parempi vain hankkia kaksi erillista verkkokovalevyä ja itse huolehtia samat tiedostot kumpaankin?

Olisi tarkoitus saada tiedostot niin, että niihin pääsee suoraan sekä pöytäkoneelta että läppäriltä ja DLNA-yhteensopivasta telkkarista.
Modeemini on tämä:
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Tiedostot/laajakaista/ZXDSL_931WII_V3.0_VDSL2_Modem_Maintenance_Manual.pdf

1

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+6

      Mulla on itsellä muutama Buffalon tuote (hieman kalliimmasta päästä tosin) mutta pääasiassa oon ollut niihin tyytyväinen. Ovat ainakin kovin helppokäyttöisiä. Kannattaa muuten muistaa, ettei kannata asentaa mukana tulevia ohjelmistoja tietokoneille, sillä toimii ehdottomasti paremmin ilman.

      Kummatkin ovat NAS-laitteita eli toimivat keskitettynä tallennuspaikkana siten, että pääset käyttämään samoja tietoja miltä vain koneelta. Itse en käytä Buffaloissa Web Access -ominaisuutta, joten en osaa siitä sanoa.

      Kumpikin laite yhtälailla kytketään Ethernet-piuhalla kytkimeen, jotta laite näkyy sisäverkossa muille laitteille. Modermilaitteessasi on varmasti myös sisäänrakennettu reititin ja kytkin, joten siis juuri näin, kytket siihen "modeemiin" :)

      Raid1 tarkoittaa sitä, että NAS-laitteessa on esimerkiksi kaksi kiintolevyä, joissa on kummassakin sama identtinen data. Siten esim. 4TB:n laitteessa onkin tallennustilaa 2TB, sillä kaikki data on tallennettu sekä kovalevy 1:lle että 2:lle. Tämä tarkoittaa sitä, että jos levy 1 hajoaa, kaikki data on levyllä 2 tallessa eikä dataa katoa.

      Kannattaa kuitenkin varmistaa data useammalla kuin yhdellä NAS-laitteella. Kuten sanoin, mulla on 2 Buffalon palvelinta. Toinen on "pääpalvelin", joka näkyy tietokoneille. Tämä pääpalvelin varmuuskopioi datan automaattisesti toiselle Buffalolle kerran viikossa. Buffaloissa on tosiaan tämä automaattinen varmuuskopiointiominaisuus.

      Mitä tarkoitat sillä, että tiedostoihin pääsee modeemista - sitä, että pääset nihin netin kautta? Tällöin reitittimessä (eli siinä modeemilaitteessa) tulee avata portti NAS-laitteesi IP-osoitteeseen, ja tehdä tarvittavat Web Access -asetukset NAS-laitteella.

      Toivottavasti tästä oli hieman apua :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe