TÄYDELLISET VANHEMMAT :)

tarhantäti 1

Olen päiväkodissa töissä ja ajoittain saamme vanhemmilta jos jonkinlaista palautetta joko suoraan tai valitettavasti jostain ns.puskaradion kautta :(
Milloin lapsella ei ole kaikki ne vaatteet päällä mitkä hän on itse lapselle aamulla neuvonut jo kotona, tai nenää ei ole pyyhitty riittävästi tai iltapäiväulkoilu on jäänyt liian lyhyeksi kurahousukelin aikana yms.... Mitä ihmettä teidän vanhempien päässä liikkuu jos oletatte meidän henkilökunnan olevan vielä ajatustenlukioita!!! niitä toiveita TÄYTYY sanoa henkilökunnalle eikä täällä palstalla vikistä joka asiasta jota ei ole hoitopäivän aikana näkemässä!! Aurinkoista kevättä kaikille ja erityiset kiitokset meille päiväkotihenkilökunnalle kun jaksamme päivästä toiseen kaiken sen aliarvoimisenkin jälkeen ottaa lapset ja vanhemmat hymyillen vastaan joka päivä :)

9

552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtyetrytr

      Siksi, että varsinkin pphoidossa (yhden hoitajan vastuulla on kaikki) vanhemmat eivät halua suututtaa / loukata hoitajaa. Itse olen ollut tyytyväinen pphoitoon kokonaisuudessaan, mutta tässä talvella oli yhdessä vaiheessa niin, että lapsilla oli usein puutteellisesti puettu päälle (vaatteet miten sattuu), onneksi lapsilla ei ollut kylmä, mutta kuitenkin itseäni ärsytti asia aika paljon (ymmärrän, että päiväkodissa ei ole aikaa välttämättä, mutta tämä oli siis pphoidossa)...harkitsin pitkään uskallanko sanoa asiasta kunnes pari kertaa tein niin, että itse korjasin lasten vaatteet hyvin päälle hoitajan edessä (en sanonut mitään) ja ilmeisesti hoitaja otti tästä vaarin tai oli sattumaa, mutta enää ei ole ollut tuota ongelmaa. Ei kukaan ole täydellinen, mutta on vaikea olla sanomatta jos jostakin asiasta on eri mieltä, koska ei halua loukata (yleensähän ne hoitajat loukkaantuvat jos heidän työtä arvostellaan ja vanhemmat saattavat jopa pelätä, että sitten heidän lapsiaan hoidetaan entistä huonommin).

    • suoraapuhettavaan

      Tuo se vasta ärsyttävää onkin, että ruvetaan hoitajan edessä korjailemaan vaatetuksia tai lapselle puhutaan moittivasti vaatetuksesta tai muusta tarpeeksi kovalla äänellä, tarkoituksena, että hoitaja kuulee moitteet ja ottaisi opikseen. Miksi ei vaan voi ihan suoraan puhua asiasta hoitajan kanssa. Enemmän tuo tuollainen "hienovarainen" toiminta tulehduttaa välejä kuin suoraan puhuminen. Se on hoitajaltakin ammatillisuutta, että osaa ottaa palautetta vastaan työstään ja vaatii tietysti myös vanhemmalta taitoa, että osaa esittää palautteensa hyvin, ei haukkuen eikä missään nimessä lapsen kuullen.

      • mutta kun

        kaikki hoitajat eivät ole sellaisia että osaavat palautteen ottaa vastaan..


      • rtyetrytr

        Oikeasti, väitätkö muka, että hoitaja ei loukkaantuisi jos sanoisin suoraan, että on pukenut huonosti? Tämä oli ainoa epäkohta hoidossa yhdessä vaiheessa ja välit olivat hyvät hoitajaan, en halunnut loukata häntä! Mutta miksi tein niin? Oli ihan naurettavaa, että en voinut korjata lasten vaatteita hänen edessä, vaan vasta kotona....alkoi tuntua ihan naurettavalta, sehän on sama kuin hyväksyisi huonon hoidon! Joten pari kertaa kylmästi korjasin lasten hatut ja kaulurit ja vetoketjut päälle kun menimme autoon. Kyllä siinä saa helposti inhottavan maineen jos rupeaa suoraan valittamaan...varsinkin kun halusin pitää hyvät välit hoitajaan!


      • Suoraan vaan

        Voisiko suoraa puhetta arvostaja hoitajakin sanoa vanhemmalla sitten suoraan, että vanhemman käytös ärsyttää ja toivotte, että pukemisesta ym. sanottaisiin suoraan teille?
        Se


    • Vikisijä

      Ensin valitat, että saatte jos jonkun näköistä palautetta ja sitten toivot, että toiveet esitetään henkilökunnalle? Eli saako toiveita esittää lainkaan vai saako esittää, jos vaan esittää suoraan teille eikä vikise täällä?

      Kyllä minä laitan saman tien vetskarin kiinni oli hoitaja siinä lähettyvillä tai ei. En mene nurkan taakse piiloon sitä laittamaan tai anna lapsen kulkea haalari auki kotiin saakka. Tai käyn sisällä laittamassa kuravaatteet, enkä vie lasta kotiin ensiksi, jos matkalla on lätäköitä joissa ehtii kastua... En kuitenkaan toitota kovaan ääneen, että taasko sulla on vetskari auki tms.

      Rukkasia en ala laittamaan uusiksi jos lapsi on ehtinyt jo ulos saakka vaikka ärsyttääkin että kaksi vuotiaalla on rukkaset aina kuin vauvalla eli peukalo ei ole paikallaan. Eihän niillä saa mistään kiinni? Mitä sillä peukalo osalla sitten tekee edes rukkasissa? Itse kyllä saan sen sinne helposti, rukkasissa on pukemista helpottava vetskarikin. On kyllä rukkasia joita ei saa millään päälle, mutta sellaiset olen heittänyt jorpakkoon.

      Ja käyn vaihtamassa kakkavaipan ennen kotiinlähtöä, jos lapsi on vielä sisävaatteissa.

      Lapsilla on samat vaatteet 15 asteen pakkasella ja 0-kelillä eli vaatteita ei vähennetä. Yks kerta plussakelillä olivat kyllä jättäneet villahaalarin pois, kun olivat huomanneet, että lapsilla on hiki. Olen sitä kummastellut itsekseni, mutta en ole siihen puuttunut.
      Enkä ole aiemmin täälläkään vikissyt, mutta tulipa nyt purkauduttua. Ja pikkujuttuja nuo ovat moneen muuhun asiaan verrattuna.

      Muutoin ei ole mitään valittamista, hoitajat on oikein mukavia. Enkä itsekään aina välttämättä osaa pukea lapsea oikein kelin mukaan.

      • rtyetrytr

        niin nämä ovat juuri niitä asioita, että mihin kannattaa puuttua ja milloin kannattaa valittaa jostakin asiasta, itsekin aina pähkäilen. Toisaalta, onhan se hassua että jos "pikkuasian" takia lapset ovat hikisinä ulkona ja haluaisi lapsilleen parasta. Sitä en vaan ymmärrä, että miten se voi olla niin vaikeaa se pukeminen hyvin, tuntuu että esim. neppareiden kiinnilaittaminen on ihan viitsimisestä kiinni tai se, että hattu ei tule silmille :-(. Ratkaisin asian niin, että ostin lapsille niin superhelpot hatut, että a) varmasti eivät ikinä mene silmille, b) suojaavat myös kaulan ja c) pysyvät päässä :-) ja jonka esikoinen osaa laittaa itse päälle ainakin.


    • suoraapuhettavaan

      Tottakai saa laittaa vetskaria ja hattua paremmin, ajattelin , että oli alettu jotain sukkia tai muuta laittaa uudelleen. Ja tottakai pitää myös hoitajan sanoa vanhemmalle, että pitää sanoa suoraan, jos jotain vaatetuksessa on pielessä. Itse ainakin hoidonaloituksessa ja vielä vasukeskustelussa sanon vanhemmalle, että sanottehan suoraan, jos on ollu liika/liian vähän päällä. Lapset kun eivät aina sano, onko kylmä tai kuuma. Iltapäivällä on hyvinkin eri sää kuin aamulla ja on hyvä, jos sanotaan, seuraavana aamuna onko kotiin mennessä ollut kylmät sormet tai varpaat tai sitten hiki päässä. Näin on seuraavalla kerralla helpompi pukea lapselle päälle. Ajatuksia kun ei voi lukea. Joku haluaa lapselle kaikki mahdolliset vaatteet päälle on keli mikä tahansa, toisella taas ei ole koskaan mitään välivaatetta mukana. Joku haluaa kuravaatteet heti kun vaan on kosteaa ja joku toinen ei välitä vaikka haalari olisikin hiukan likainen tai märkä. Myös tuollaisilla keleillä, kun ei oikein tiedä laittaako kuravaatteet vai ei, niin itse sanon lapsen vanhemmalle hakutilanteessa, ettei nyt laitettu kurahousuja, kun ei näyttänyt niin märältä, mutta sanotko huomenna jos on menny läpi vaatteista. Kyllä niitä yrittää aina siellä pihalla seuraillakin, mutta aina ei kaikilta huomaa, jos on kastunut sisältäkin vaatteet.
      Ja mielestäni ei ole loukkaavaa, jos joku vanhempi sanoo, että kiinnitättekö vähän enemmän/paremmin huomiota lapsen vaatetukseen. Meillä ainakin lapset harjoittelevat itse pukemista ja joskus saattaa jäädä huomaamatta paljaat nilkat tai muuta pientä. Jos siitä nätisti sanoo vanhempi, niin seuraavalla kerralla muistaa paremmin tarkistaa asian. Saattahan se työntekijää harmittaa, kun sanotaa, kun parhaansa kaikki tekee, mutta hei ei me kukaan olla koneita. Tarvitseehan työntekijänkin välillä sanoa vanhemmille, että jotain puuttuu tai ettei olla taaskaan palautettu sitä tai tätä kaavaketta. Mutta asioista on vaan puhuttava, lapsen etuahan molemmat haluavat.

    • Sen pituinen se

      Itse hoitajana huomasin, että lapsilla oli tässä talvella sellaiset lakit jotka miltei heti pukemisen jälkeen rempsahtivat paikoiltaan lasten touhutessa. Korjailin niitä monta kertaa kunnes huomasin että aivan turhaan, kuitenkin lakit suojasivat hyvin korvia ja päätä. Hakiessaan äiti lähes joka päivä korjaili lakkien asentoa vihjailu tyyppisesti. Tajusin yskän ja sanoin että lakit eivät pysy vaikka korjailen niitä usein. Siihen loppui se vihjailu ja lakit ovat olleet niinkuin ovat olleet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27890
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17807
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      354
      9341
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4183
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3781
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      32
      1925
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1177
    Aihe