Eikö Jumalaa voi nähdä?

Vaisnava

Moni ihminen ei pysty uskomaan siihen, mitä ei näe. Uskomme vain omia aistejamme tulematta ajatelleeksi, että jokaisella eliöllä on erilaiset silmät ja korvat jne. ja että monella eläimelläkin on aisteja, joita meillä ei ole. Lepakko on omalla tavallaan paljon kehittyneempi kuin ihminen.

Tänä aamuna mielessäni rupesi pyörimään Gitan kohta, jossa Arjuna pyytää saada nähdä Krishnan jumalaisessa hahmossaan eikä ihmishahmossa, jossa on tottunut Hänet näkemään. Arjuna sanoo Gitan 11. luvussa:

"Jos luulet että minä pystyn näkemään sen, oi Herra ja Joogan valtias, näytä silloin minulle katoamaton itsesi!"

Krishna kehottaa Arjunaa katsomaan, mutta huomauttaa:

"Et kuitenkaan mitenkään pysty näkemään Minua näillä omilla silmilläsi. Minä annan sinulle jumalaiset silmät."

Tässä voi nähdä käytännöllistä symboliikkaa. Vasta kun Jumala antaa meille jumalaiset silmät, pystymme näkemään Hänet muussa kuin ihmishahmossa. Keskittykäämme siis ihmisiin! Auttakaamme ja palvelkaamme muita, nähkäämme Jumala jokaisen vastaantulijan sydämessä. Krishna on meissä jokaisessa :)

9

429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bhaga

Miksi pitaisi palvella ihmisia, kun voimme palvella Jumalaa ja Jumalaa palvelemalla palvella samalla kaikkia muita elavia olentoja, jotka ovat Jumalan pienen pienia osasia?

Jumalan voi toki nahda myos aineellisilla silmilla, jos vain katsoo Herran alttarihahmon suuntaan. :D

Hare Krishna!

• Vaisnava

Jumalaa voi palvella muun muassa palvelemalla ihmisiä uhrina Hänelle :) Vai onko sinusta tärkeämpää pukea ja pestä Herran alttarihahmoa kuin auttaa kärsiviä ihmisiä?

• Bhaga
        Vaisnava kirjoitti:

Jumalaa voi palvella muun muassa palvelemalla ihmisiä uhrina Hänelle :) Vai onko sinusta tärkeämpää pukea ja pestä Herran alttarihahmoa kuin auttaa kärsiviä ihmisiä?

Tuo on juuri Gandhin daritra-narayana eli koyha-jumala filosofiaa. Itse en sita ota oikein vakavasti. Herran alttarihahmoa on toki tarkeaa palvella, koska veedat opettavat niin. Koyhille voi sitten jakaa Krishnan alttarihahmolle uhrattua ruokaa. Nain kaikki tulevat tyytyvaisiksi. Nuo kaksi kun eivat sulje toisiaan pois. Ihmisten karsimys johtuu karmasta, joka taas johtuu syntisista teoista. karman mukainen karsimys tulee joka tapauksessa. On siis tarkeaa muuttaa ihmisten karma omistamalla heidat palvelemaan Jumalaa. Silloin kaikki aineellisetkin tarpeet tulevat itsestaan taytetyiksi.

Hare Krishna!

• päämääränä

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Tarkoitat siis, koska päämäärään ei kuitenkaan pääse, on tyydyttävä puolitiehen.

• devotee

Kannattaa myös huomata sellainen seikka, että "ihmisenkaltainen hahmo" on eri asia kuin "ihmishahmo" eli kun Krishna näyttäytyy ihmisenkaltaisessa hahmossaan tarkoittaa se sitä että vaikka hän näyttääkin ihmiseltä fyysisesti, niin silti häntä ei tule pitää tavallisena ihmisenä vaan Jumalana.

Ja toisekseen, onko sillä väliä vaikka emme pystykkään aineellisillä silmillämme näkemään Jumalan yliaistillista muotoa, ei se kuitenkaan tee Jumalaa yhtään sen huonommaksi. Emmehän pysty silmillämme näkemään esim suomesta afrikkaan, mutta silti afrikka on siellä, emmekä pysty pimeässä näkemään edes muutaman metrin päähän ja siltikin kaikki asiat ovat siinä nenämme edessä! Ja nuo ovat sentään vielä aineellisia asioita.
      Joten ei kannata pitää niitä silmiään ja aistejaan korkeimpana totuutena. ;)

• elvis

sinä vaisnava jaksat yhä vaan kirjoittaa näistä asioista, uudelleen ja uudelleen.
      Ihmettelen mikä on motiivisi. Toistoa alkaa olla jo kiusallisessa määrin

• Vaisnava

...sinä jaksat lukea, mikä sitten lieneekään sinun motiivisi :) Eikö olisi hyödyllisempää kertoa, mistä hindulaisuuteen liittyvästä haluaisit keskustella, kuin nurista puheenaiheista?

Minä puhun puhumistani Bhagavad Gitasta, koska juuri Gita on muuttanut minun elämäni.

• EclipsE

hieman asian vierestä, mitä mieltä olet siitä että krishna kehoitti taistelemaan sukulaisiaan vastaan, ja intian sovinistina piti 16 000 vaimoa, eikä tyytynyt mihin tahansa kantturoihin?
      Haluaisitko nähdä tuollaisen jumalan, ja eikö nuo resonanssit osoita että kyseessä on vain suuntaviitta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2132
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1785
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1278
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      950
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      855
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      762
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      708
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      706
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe