Lukio loppuun Englannissa/Skotlannissa?

Juni95

Eli siis olen opiskellut nyt IB:llä kaksi vuotta ja luulenpa, että lopetan tähän, koska en varmaan pääse kokeista läpi :<
Ajattelin suorittaa lukion loppuun Englannissa, tai Skotlannissa... Onko kenelläkään mitään kokemuksia? :)

4

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fksmflsdmflskmf

Kaikista helpoimmalla pääset, kun käyt aloitetun koulutuksen suosiolla loppuun, näin et hukkaa aikaa etkä joudu paperisotaan. Kaikenlaiset koulunvaihdot vaativat papereita ja vievät aikaa ja myös rahaakin. Saatat myös joutua pahimmassa tapauksessa alemmalle vuosikurssille ja näin heität jo opiskellut vuodet hukkaan.

"En varmaan pääse kokeistä läpi" tarkoittaa sitä, että olet jo mielessäsi päättänyt, ettet läpäise kokeita. Mitä jos päättäisitkin, että läpäiset ne kokeet? Olosi on varmasti parempi, kun päätät tehdä toisin ja opiskella kokeita varten, etkä juokse karkuun haasteita, joita elämässä tulee varmasti vastaan useita kertoja. Samanlaisia kokeita on nimittäin edessä myös jatkokoulutuksissa.

• Juni95

Tuo "en varmaan pääse kokeista läpi"- juttuhan johtuu siitä, että n. 4 viikon opiskelun jälkeen minulla _Oli_ne kokeet, jotka ovat lähes yliopistotasoiset. Sinänsä olen todella motivoitunut opiskelija, ja iseasiassa pidän opiskelusta jne, mutta nämä kokeet ovat minulle vaan liian vaativia. Luokkakaverini vertasi, että meidän kokeet ovat ns "lukion kokeet amiskalaiselle"...jos ymmärrät mitä tarkoitan. Tiedän, että helpoiten pääsee jatkamalla opiskelua Suomessa. Toisaalta olen menossa kuitenkin Skotlantiin yliopistoon, sillä parhaat kaverini opiskelevat siellä. Tämä lukioon meno sinne - idea perustuu siihen, että siellä saisin GCSE kokeet tehtyä, jotka tietysti "helpottaisivat" jatko-opiskelussa. Tietysti Suomestakin pääsee ainakin melko hyvin Britteihin opiskelemaan.

• Londoni

Komppaan ylläolevaa tekstiä. Hyvä lukio täällä voi olla jotain 20tonnia vuodessa (huonommista en tiedä) plus miksi luulisit kokeista selviytyvän vieraassa maassa paremmin kuin Suomessa? Se että kokeet on englanniksi ei helpota asiaa vaikka olisitkin ollut IB lukiossa tähän saakka. Toisaalta vaikka Suomi mollaakin muiden maiden opetusta esim. Englannin niin voin sanoa että kilpailu on täällä kovaa ja ei todellakaan mitään helppoa varsinkin parempitasoisissa kouluissa.

Mieti mistä se syy johtuu minkä vuoksi luulet ettet pääse kokeista läpi, mene puhumaan opolle tms. ennen kuin olet todella pulassa. Muistan aikoinani ottaneeni pitkän kemian, fysiikan ja matikan lukiossa ja vedin ihan pohjamutaa (5-6) vaikka yläasteella numerot olivatkin 8-10luokkaa. Kun huomasin että ei se onnistu niin vaihdoin kurssit lyhyeen matikkaan (josta selvisin juuri ja juuri) ja sitten psykologiaan ja biologiaan. Kirjoitin OK paperit ja lähdin sitten ulkomaille. Olen opiskellut täällä siitä lähtien ja väittelen tohtoriksi piakkoin. Neuvo on siis että "stick with it". Kyllä ne Suomen kokeet ja ylppärit vielä menee. Löydä sellaiset aiheet mitkä kiinnostavat jos ei mikään kiinnosta niin sitten lopeta tai pakota itsesi. Eihän siihen reaaliinkaan tarvitse kuin yksi aine lukea.

• Londoni

Siis olet vasta ylä-asteella? Korjaan sen verran että GCSE kokeet ovat ylä-asteelle täällä ja sitten on A-levels (mikä vastaa meidän lukiota).

Ovatko vanhempasi muuttamassa kanssasi vai yksinkö meinasit lähteä? En tiedä tulisiko täällä siitä ongelmaa jos et asu vanhempiesi kanssa (ellet mene jonnekin sisäoppilaitokseen). Ainakin käytännön ongelmia siitä seuraa vuokrauksen, laskujen yms kanssa.

Kuten mainitsin kaverisi saattavat sanoa että kokeet ovat helppoja, mutta siihen en hirmuisesti luottaisi. Tietysti kouluntaso määrää paljon ja jos lähdet huonotasoiseen kouluun niin siitä on vaikea lähteä yliopistoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe