Mitä mieltä opiskelun perään muutosta? KYSYMYKSIÄ

_maailmanmatkaaja_

Haaveilen muuttavani luultavasti tätini luokse jatko-opiskelupaikan perässä, ihan siis parinsadan kilometrin päähän kodistani rannikolle. Paikkakunta on mielestäni turvallinen ja viihtyisä, ja pidän tädistäni kovasti (olemme olleet ulkomaillakin kahdestaan). Kaipaan omaa tilaa enemmän, olen asunut koko ikäni kuin lukkojen takana, keskellä ei mitään. Kirjaimellisesti metsässä. Elämässäni ei ole ollut paljoakaan draamaa, kaverienvaihdoksia ym. koska syrjäinen paikka asua ei houkuttele ketään käymään. On ollut aikaa miettiä tulevaa, mitä haluaisin tehdä jne... Olen monien aikuisten mielestä paljon kypsempi kuin kukaan heidän tuntema ikäiseni.

No, ajattelinkin kysellä vähän muiden mielipiteitä ja kokemuksia (:

1. Kärsitkö koti-ikävästä?
2. Jos kyllä niin missä vaiheessa pääsit yli?
3. Kuinka kauas muutit?
4. Kuinka usein pidit yhteyttä perheeseesi ja näit heitä?
5. Asuitko sukulaisen luona, solukämpässä vai kuinka?
6. Oliko paikkakunta tuttu, vain vähän tuttu vai täysin vieras?
7, Miten maksoit laskut / osuutesi laskuista?
8. Minkä ikäinen olit?
9. Teitkö sivutöitä (jos kyllä niin mitä)?
10. Kävivätkö rahat ikinä tiukoille?
11. Oliko paikkaan helppo sopeutua?
12. Jäitkö kaipaamaan kavereitasi vanhalta kotipaikkakunnaltasi?

Ja jos joku haluaa vielä lisätä jotakin olennaista, joka liittyy itseensä tai neuvoksi minulle niin olisi hauska kuulla (:

3

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _maailmanmatkaaja_

      Ai niin, lisäänpäs vielä tuohon. Tälläkin hetkellä maksan itse kaiken mitä haluan, vesi ja ruoka tulee talon puolesta mutta kaiken muun hankin itse suhteellisen huonolla kerhonohjaajan palkalla (SRK), olen siis ihan kouluttautunut varhaisnuorisotyön ohjaaja, niin pitäisi kai auttaa työn saamisessa? Kuitenkin ihmisten kanssa teen siinä töitä, kuulemma vaikuttaa enemmän tuollainen kuin kakan lapioija kesähommana jollain tallilla. Olen myös säästäväinen ja tarkka rahasta, pidän kirjaa pienistäkin rahatilanteiden muuttumisista, varmaan sekin auttaa?

    • ögh

      mä ite olin vasta 15 ku muutin ihan toiselle puolelle suomea, paikkaan missä en ollu ikinä ees käynyt ja mistä en todellakaan tuntenu ketään. sanon vaa että jos sulla on mahollisuuus lähtee sinne mihin ootkaan menossa, niin lähe oikeesti kokeilee! ainahan sieltä pääsee pois. se jää muuten harmittaa. ja mä tekisin tän millon vaan uudestaan, ja se on ollu mun tähänastisen elämän paras päätös :)

      1. Kärsitkö koti-ikävästä?
      - enpä pahemmin. parin ekan viikon jälkeen tuli vähän sellanen että huhhuh oonko ollu sekasi päästäni, mut sit autto ku kävi muutaman ekan kuukauden aikana pari kertaa kotonaki. nyt en oo käyny joulun jälkee ollenkaa kotona ja vähän kauhistuttaa että 7 viikkoo enää ja sitten pitäis muuttaa sinne takasin.

      2. Jos kyllä niin missä vaiheessa pääsit yli?
      - sanotaanko niin että pahin vaihe (joka sekää ei ollu mikää iso juttu, tajus vaan että ei enää koskaa tuu saamaa niitä tuttuja hetkiä mitä kotona oli) ni oli siinä parin kuukauden kohalla. sillon alko tajuumaan ettei asukkaa enää kotona ja se yksin asumisen hohto oli jo tasottunu.

      3. Kuinka kauas muutit?
      - melkei 900km

      4. Kuinka usein pidit yhteyttä perheeseesi ja näit heitä?
      - muutin siis elokuun alussa, ja ekan kerran kävin kotona jo elokuun lopulla, sitten kävin taas syyskuun lopulla kotona ja sitten lokakuun lopulla olikin jo syysloma ja jouluksi menin kanssa kotiin. uudeksi vuodeksi tulin jo takasin tänne ja seuraavan kerran meen kotiin sitte ku koulu loppuu. äitiä oon nähny suunnillee kerran kuussa ja iskää vähän harvemmin noin kerran parissa kuussa.

      5. Asuitko sukulaisen luona, solukämpässä vai kuinka?
      - noo itseasiassa koulun asuntolassa ja nyt työpaikan tarjoomassa kimppakämpässä.

      6. Oliko paikkakunta tuttu, vain vähän tuttu vai täysin vieras?¨
      - täysin vieras, en ollu koskaa ees käynykkää täällä

      7, Miten maksoit laskut / osuutesi laskuista?
      - mulla on asuminen ilmasta

      8. Minkä ikäinen olit?
      - 15 muuttaessa, mut täytin myöhemmi syksyllä kuiteki 16

      9. Teitkö sivutöitä (jos kyllä niin mitä)?
      - en paitsi mitä harjotteluista on saanu jäädä palkalliselle

      10. Kävivätkö rahat ikinä tiukoille?
      - välillä mut ei mitenkää pahasti ku mä kuiteki saan vielä lapsilisätki :D:D

      11. Oliko paikkaan helppo sopeutua?
      - joo, täällä on paljon muitaki muualta tulleita. tietty ku oli noin kaukana ni kaikki ihmisten tavat oli tosi erilaisii ku mihi oli tottunu

      12. Jäitkö kaipaamaan kavereitasi vanhalta kotipaikkakunnaltasi?
      - no en sillee :DD oon tykänny olla täällä nii paljon. mut ootan kyllä kesää ja sitä että näkee taas niitäkin kavereita :)

    • uutta kohti

      Nyt en kyllä oikein ymmärrä sinua. Siis haluat ammatin ja siihen valmistava jatko-opiskelupaikkakin on valmiina ja asuntokin on tiedossa.
      Muuta ihmeessä koska sinun tulevaisuudestasihan tässä on kyse. Niin kauan kun on nuori ja terve ja intoa riittää asiat järjestyvät.
      Jos saisit opintolainaa tai -tukea niin sekin auttaisi aluksi. Kun olet siellä paikanpäällä voit alkaa katselemaan niitä sivutöitä pikkuhiljaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe