Miten voi saada niin paljon rahaa????

rock rock III

Voiko pitää paikkaansa - ystävätär kehuu saavans melkein kaksi tonnia /kk - hänellä on vuoden vanha lapsi, 2 vuotta vanha ja 10 vuotta vanha -
siis hän hoitaa pienempiä kotona -
hän saa siis jotain kodinhoitotukea whatever ja päälle päätteeksi
lapsilisät kolmesta ?

Asia ei ehkä muuten ottaisin kaaliin, mutta kun tuntuu että hänellä on enemmän rahaa käytössä kuin minulla, joka käyn töissä?
Mikä sen rahan suuruus on, jonka saa kahdesta kotona hoidettavasta?

Minulla ei myöskään ole mitään käsitystä lapsilisistä.

62

2788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskutaitoinen

      Lapsilisä kolmesta lapsesta on 366, 511, jos on yksinhuoltaja.
      Kotihoidontuki kahdesta on noin 450.

      Lakseeko ehkä tulohinsa elatusmaksun (kolmesta suunnilleen 450) ja mahdollisen asumistuen (joka on aina pienempi kuin asumiskulut)?

      Minä en TODELLAKAAN tahtoisi itse yrittää elättää kolmea lasta tuolla summalla.

      • Elatusmaksuhan

        voi olla vaikka tuon 2000€ jos etävanhempi haluaa/pystyy sen maksamaan.
        Aloittaja ei tosin kertonut, että kyseessä olisi yh.


      • Loiselämiselle loppu
        Elatusmaksuhan kirjoitti:

        voi olla vaikka tuon 2000€ jos etävanhempi haluaa/pystyy sen maksamaan.
        Aloittaja ei tosin kertonut, että kyseessä olisi yh.

        Sosiaalietuudet Suomessa näilleelämänluusereille on ihan loistoluokkaa! Päätä vain elää niin että et tee mitään, vain lapsia ja otat kaikki etuudet kotiin. Mielestäni näitä vastuuttomiin olosuhteesiin lapsia tekeviä pitäi RANGAISTA korkeammilla tarhamaksuilla ja vuokrilla niin että yhtiekunnassamme loiseläminen loppuisi!


      • fghjkp
        Loiselämiselle loppu kirjoitti:

        Sosiaalietuudet Suomessa näilleelämänluusereille on ihan loistoluokkaa! Päätä vain elää niin että et tee mitään, vain lapsia ja otat kaikki etuudet kotiin. Mielestäni näitä vastuuttomiin olosuhteesiin lapsia tekeviä pitäi RANGAISTA korkeammilla tarhamaksuilla ja vuokrilla niin että yhtiekunnassamme loiseläminen loppuisi!

        Sinäkö ne ihmiset luokittelisit loisiksi ja ei-loisiksi. Onko rikkailla kaikki hyvin?...


      • Elatusmaksuhan
        Loiselämiselle loppu kirjoitti:

        Sosiaalietuudet Suomessa näilleelämänluusereille on ihan loistoluokkaa! Päätä vain elää niin että et tee mitään, vain lapsia ja otat kaikki etuudet kotiin. Mielestäni näitä vastuuttomiin olosuhteesiin lapsia tekeviä pitäi RANGAISTA korkeammilla tarhamaksuilla ja vuokrilla niin että yhtiekunnassamme loiseläminen loppuisi!

        En ole yh.
        En saa tukia (paitsi lapsilisät).
        En ole "elämänluuseri".
        En ole päättänyt elää tekemättä mitään.
        En "ota kaikkia etuuksia kotiin".
        En ole vastuuton.
        En ole vienyt lapsiani hoitoon.
        En asu vuokralla.

        Vastasin vain, koska esim. oma veljeni maksaa kolmesta lapsesta 1800€ elatusmaksuja. Eikö se ole ihan reiluakin jos isällä on siihen hyvät edellytykset?


    • pläääh

      Nää on aina hauskoja, kun kauhistellaan miten PALJON saa rahaa vaan kotona lusmuamalla (sitähän se lastenhoito kotona on :) )
      kotihoidontuki ei tosiaan montaa satasta ole ja lapsilisäthän tulee kaikille lapsille olipa vanhemmat mitenkä rahakkaita tai ei..
      Ja ihan kuin ne lapset ei sitten kuluttais mitään?!
      Niihinhän ei rahaa kulu lainkaan, se kammottava yleensä äiti (vielä kammottavampaa jos on yh) ne kaikki rahat käyttää itseensä... huoh...

    • fgyhijl

      Kotihoidon tuki on se hänen palkkansa. Muut etuudethan on teillä samat.

      • öäyh

        Ei kotihoidontuki ole palkkaa. Se on sosiaalietuus.


      • ghjklghj
        öäyh kirjoitti:

        Ei kotihoidontuki ole palkkaa. Se on sosiaalietuus.

        Älä saivartele. Se sosiaalietuuskin maksetaan tietystä asiasta eli lapsen hoitamisesta kotona.


      • kolmen äiti
        ghjklghj kirjoitti:

        Älä saivartele. Se sosiaalietuuskin maksetaan tietystä asiasta eli lapsen hoitamisesta kotona.

        Väärin. Kotihoidontuki maksetaan siinä tapauksessa, että järjestää lapsen hoion muutoin kuin kunnallisessa (virallisessa) päivähoidossa. Itse esimerkiksi olen saanut kotihoidontukea, vaikka olin töissä. Ja tuolla tuella maksoin sen vähäisen hoidontarpeen kotiin, joka jäi meidän vanhempien töiden välissä,Kunnallinen olisi tullut liian kalliiksi siinä tilanteessa, sekä olisi ollut lapsillekkin huono ratkaisu.


      • mii801
        kolmen äiti kirjoitti:

        Väärin. Kotihoidontuki maksetaan siinä tapauksessa, että järjestää lapsen hoion muutoin kuin kunnallisessa (virallisessa) päivähoidossa. Itse esimerkiksi olen saanut kotihoidontukea, vaikka olin töissä. Ja tuolla tuella maksoin sen vähäisen hoidontarpeen kotiin, joka jäi meidän vanhempien töiden välissä,Kunnallinen olisi tullut liian kalliiksi siinä tilanteessa, sekä olisi ollut lapsillekkin huono ratkaisu.

        Sun lapsesihan hoidettiin kotona, vaikket itse sitä tehnyt.


    • Voi pitää.

      Itsekin olen kotona ja saan enemmän kuin tuon 2000€/kk nettona.
      Mitään tukia en saa lapsilisien lisäksi.
      Voihan ystäväsi saada osinkoja tai ehkä omistaa jostain firmasta osan ja tehdä sinne jonkun verran kotona töitä.

      • Rajansa kaikella

        Jos ihan totta näin on, niin miksi herannimessä aina valitetaan, että maahanmuuttajat lorvailevat kotona kun yhteiskunta maksaa hirmusummat heille.
        Jpos suomalainen, koulutettu ja terve nuori ihminen lorvailee kotona 2000 euroa/kk, niin siihen pitäisi kyllä todella puuttua.
        Kun ihminen on ollut työelämässä 40 v, niin useimpien eläke on runsaat 1000 euroa/kk, loppuelämän. Sillä he vetelehtivät, maksavat vuokransa, ruokansa, vaatteensa, sairauskulunsa, loppuelämänsä.

        Jos yhteiskunta tosiaan korvaa perheellisille heidän elämisensä tuossa määrin, niin ei ole ihme, että veromme vain kiristyvät. Kohta veronmaksajia on vähemmän kuin sosiaaliturvalla ja eläkkeellä eläjiä, ja silloin on talous lopullisesti kuralla.


      • bmjokh
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Jos ihan totta näin on, niin miksi herannimessä aina valitetaan, että maahanmuuttajat lorvailevat kotona kun yhteiskunta maksaa hirmusummat heille.
        Jpos suomalainen, koulutettu ja terve nuori ihminen lorvailee kotona 2000 euroa/kk, niin siihen pitäisi kyllä todella puuttua.
        Kun ihminen on ollut työelämässä 40 v, niin useimpien eläke on runsaat 1000 euroa/kk, loppuelämän. Sillä he vetelehtivät, maksavat vuokransa, ruokansa, vaatteensa, sairauskulunsa, loppuelämänsä.

        Jos yhteiskunta tosiaan korvaa perheellisille heidän elämisensä tuossa määrin, niin ei ole ihme, että veromme vain kiristyvät. Kohta veronmaksajia on vähemmän kuin sosiaaliturvalla ja eläkkeellä eläjiä, ja silloin on talous lopullisesti kuralla.

        Olen kolmen yh, ja en saa läheskään tuota.


      • Voi pitää
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Jos ihan totta näin on, niin miksi herannimessä aina valitetaan, että maahanmuuttajat lorvailevat kotona kun yhteiskunta maksaa hirmusummat heille.
        Jpos suomalainen, koulutettu ja terve nuori ihminen lorvailee kotona 2000 euroa/kk, niin siihen pitäisi kyllä todella puuttua.
        Kun ihminen on ollut työelämässä 40 v, niin useimpien eläke on runsaat 1000 euroa/kk, loppuelämän. Sillä he vetelehtivät, maksavat vuokransa, ruokansa, vaatteensa, sairauskulunsa, loppuelämänsä.

        Jos yhteiskunta tosiaan korvaa perheellisille heidän elämisensä tuossa määrin, niin ei ole ihme, että veromme vain kiristyvät. Kohta veronmaksajia on vähemmän kuin sosiaaliturvalla ja eläkkeellä eläjiä, ja silloin on talous lopullisesti kuralla.

        Ai mitä se yhteiskunta minulle korvaa??
        Ihan kuule pelkät lapsilisät saan yhteiskunnalta. Aivan kuten kirjoitinkin.

        Missä kohtaa mainitsin, että lorvailen kotona? Totta, että voisin tehdä kotona paljon enemmänkin töitä, mutta tällä hetkellä mennään näin.
        Kommentillani tarkoitin, ettei se "kotona lorvailija" ole aina yhtä kuin tuloton.

        Siinä olen kanssasi todella samaa mieltä, että työnteon pitäisi kannattaa tekijääkin eikä vain yhteiskuntaa.


      • tavis3
        Rajansa kaikella kirjoitti:

        Jos ihan totta näin on, niin miksi herannimessä aina valitetaan, että maahanmuuttajat lorvailevat kotona kun yhteiskunta maksaa hirmusummat heille.
        Jpos suomalainen, koulutettu ja terve nuori ihminen lorvailee kotona 2000 euroa/kk, niin siihen pitäisi kyllä todella puuttua.
        Kun ihminen on ollut työelämässä 40 v, niin useimpien eläke on runsaat 1000 euroa/kk, loppuelämän. Sillä he vetelehtivät, maksavat vuokransa, ruokansa, vaatteensa, sairauskulunsa, loppuelämänsä.

        Jos yhteiskunta tosiaan korvaa perheellisille heidän elämisensä tuossa määrin, niin ei ole ihme, että veromme vain kiristyvät. Kohta veronmaksajia on vähemmän kuin sosiaaliturvalla ja eläkkeellä eläjiä, ja silloin on talous lopullisesti kuralla.

        Kotihoidon tuestakin maksetaan verot!


      • yyty3
        bmjokh kirjoitti:

        Olen kolmen yh, ja en saa läheskään tuota.

        Olen kahden lapsen yh. Jos lasken kaikki tulot yhteen, myös asumistuen ja elari, saan 900e/kk. Siitä maksan kaiken. Asumisen, ruuat, bussikortin, puhelimen, vaatteet, vakuutukset...


      • lapsen etuudet
        yyty3 kirjoitti:

        Olen kahden lapsen yh. Jos lasken kaikki tulot yhteen, myös asumistuen ja elari, saan 900e/kk. Siitä maksan kaiken. Asumisen, ruuat, bussikortin, puhelimen, vaatteet, vakuutukset...

        Asumistuki,lapsilisät,elatusmaksut,kotihoidontukesi tai päivärahasi sekä mahdollinen toimeentulotukesi tekevät ihan varmasti paljon enemmän kuin tuon 900€. Eri asia on jos et ole niitä hakenut.


      • edel.
        lapsen etuudet kirjoitti:

        Asumistuki,lapsilisät,elatusmaksut,kotihoidontukesi tai päivärahasi sekä mahdollinen toimeentulotukesi tekevät ihan varmasti paljon enemmän kuin tuon 900€. Eri asia on jos et ole niitä hakenut.

        En saa kotihoidontukea, koska lapset ovat tarhassa. Olen opiskelija. En saa siis myöskään päivärahaa. Pienet elarit saan, ne ovat mukana summassa jonka mainitsin.


      • edel.
        edel. kirjoitti:

        En saa kotihoidontukea, koska lapset ovat tarhassa. Olen opiskelija. En saa siis myöskään päivärahaa. Pienet elarit saan, ne ovat mukana summassa jonka mainitsin.

        Ja vielä pyöristykset täsmennykseksi:
        Opintotuki n.270e
        Asumistuki n.140e
        Lapsilisät kahdesta n.315e
        Lapsilisä vanhemmasta 130e
        ja nuoremmasta 40e. (Elareista maksan myös pienet tarhamaksut.)

        Kaikki tuloni yhteensä siis 895e/kk


    • tyeryert

      Itselläni on kokemusta sekä kotiäitinä olemisesta että nyt työssäkäyvän äidin roolista. Sain kotiäitinä kotihoidontukea jotain 450e bruttona (ei siis lapsilisiä), mikä oli naurettava korvaus työn raskaudesta: toimistotöissä nyt pääsen paljon helpommalla kuin siellä kotona kahden pienen (lapset synty peräkkäisinä vuosina) kanssa. En ymmärrä kuinka lasten kotihoitoa pidetään "lusmuiluna", pitävätkö samat ihmiset sitten lastenhoitajien ja tarhatätienkin työtä lusmuiluina? Lisäksi esim. päiväkodissa on erikseen siivoajat, kokit, lastenhoitajat, päiväkodinopettajat, vartijat yms. kun taas se kotiäiti tekee ne kaikki YKSIN. Tietysti lastenhoidon (niinkuin työssäkäymisen) voi hoitaa huonostikin jos syöttää lapsille vaan valmisruokaa, ei vahdi, ei leiki, vie muut lapset virikehoitoon, ei siivoa, ei ulkoiluta lapsia jne. mutta hyvin hoidettuna se on rankkaa (vaikka tosin palkitsevaa ja ihanaakin). Jos joku päättää itse hoitaa lapset kotona ja saa siitä rahaa, niin mielestäni se on ok, koska on yleensä lapsille parasta ja kyllä monessa muussa työssä pääsisi paljon helpommalla...tekee aina mieli sanoa näille kadehtijoille, että tulkaapa kokeilemaan itse olemaan 24/7 usean pienen lapsen kanssa kotona.

      • ...........

        Onko se huonoa lastenhoitoa jos ei siivoa??


      • Palkkaakin vielä...

        Pitäisikö siis oman lapsen hoitamisesta maksaa palkkaa? Ei voi verrata lastenhoitajan työtä siihen, kun äiti hoitaa omaa lastaan?

        Miksi valittaa "palkastaan" ja "työnsä" raskaudesta kun itse on niitä lapsia halunnut useamman tehdä ja vielä peräkkäisinä vuosina?

        Kukahan maksas mulle palkkaa siitä, että teen oman kotini siivouksen, pihani lumityöt, haravoinnit ym. Tai hoidan koiraani (onhan niitä koiranhoitajia jotka saa palkkaa?).


      • tyeryert
        Palkkaakin vielä... kirjoitti:

        Pitäisikö siis oman lapsen hoitamisesta maksaa palkkaa? Ei voi verrata lastenhoitajan työtä siihen, kun äiti hoitaa omaa lastaan?

        Miksi valittaa "palkastaan" ja "työnsä" raskaudesta kun itse on niitä lapsia halunnut useamman tehdä ja vielä peräkkäisinä vuosina?

        Kukahan maksas mulle palkkaa siitä, että teen oman kotini siivouksen, pihani lumityöt, haravoinnit ym. Tai hoidan koiraani (onhan niitä koiranhoitajia jotka saa palkkaa?).

        Katsopa vähän mistä tämä keskustelu alkoi, vastasin aloittajan ihmettelyyn "miten voi saada niin paljon rahaa" eli en valittanut, vaan totesin, että on naurettavaa, että täällä jotkut ovat kateellisia jostain kotiäitien tuista, koska se on paljon pienempi kuin esim. työttömyyspäiväraha (ja ne työttömät eivät tee mitään!) ja kahden pienen ja useamman lapsen kotíäitiys ON rankempaa kuin moni muu työ jos sen hoitaa hyvin. Et kyllä ymmärrä mitään, enkä usko sinulla olevan lapsia, suosittelisin sinullekin kotiäitiyttä 24/7 muutaman vuoden ajan. Olen nyt työssäkäyvä äiti ja minulle ei todellakaan (eikä kenellekään muullekaan) tarvitse maksaa palkkaa mistään kotitöistä! Kyse oli LASTENHOIDOSTA.


    • rtfhcn

      Jos nyt oikein ymmärsin, kolmen lapsen yh saa joka tapauksessa reippaasti yli tonnin verran erilaisia tukia, asumistuen maksimimäärällä lähemmäs kaksi tonnia. Ei paha, ottaen huomioon, että kukaan ei valvo, tarjoaako kotiin jäänyt äiti lapsilleen mitään todellista hoitoa, kasvatuksesta puhumattakaan. Voihan sitä istuttaa kakaran aamulla päiväksi tv:n ääreen ja tarjota "ruoaksi" sokerimuroja ja sanoa, että mä teen sitä tärkeää kasvatustyötä täällä kotona (kun ei viitsi edes itselleen tunnustaa, ettei vaan halua mennä töihin tai edes kelpaa yhdellekään työnantajalle).

      • oulu

        Minkä tahansa työn voi tehdä hyvin tai huonosti. Ainakaan sillä yh:lla ei mene aikaa puoisoon.
        Tukien kadehtiminen on lapsellista, koska ne samat tuet on tarjolla muillekin lukuunottamatta yksinhuoltajakorotusta lapsilisässä. Uskon parisuhteessa olevien miesten pistävän rahaa lapseen enemmän kuin esim. minimielarit.
        Yli kolmivuotiaan kanssa ei voi olla kotona ellei lapsi ole vammainen, jolloin voi hakea omaishoidon tukea. Tämän saaminen edellyttää lapsen kaipaavat kokoaikaista apua ollessaan kotona.
        Yli kolmivuotiaan lapse vanhemman täytyy hakeutua töihin, kouluun tai työttömäksi työnhakijaksi. Jos henkilö on hankalasti työllistettävä, hänet pakotetaan kursseille. Jos ei hyväsy, tippuu toimeentulotuelle, jota voi leikata, jopa 40%.
        Tässäpä tosiasioita kadehditusta elämästä...


      • -----------

        Ei se tuki ole mikään palkka siitä, mitä tekee, vaan se on tuki, jonka avulla pyritään takaamaan lapsille ruokaa, asunto ja vanhempi, joka edes yrittää huolehtia jotenkin, ettei tarvitse sijoittaa heitä muualle, koska se vasta kalliiksi tulee. Eikä se tuki mitenkään kokonaisuudessa ole sen yksinhuoltajan rahaa, vaan kyllä siitä suurin osa menee niihin lapsiin liittyviin kuluihin, joten eiköhän työttömän sinkkuna saa enemmän rahaa käteen, eikä tarvitse edes näennäisesti yrittää hoitaa lapsia tai tehdä mitään.


      • Äiti kotona
        oulu kirjoitti:

        Minkä tahansa työn voi tehdä hyvin tai huonosti. Ainakaan sillä yh:lla ei mene aikaa puoisoon.
        Tukien kadehtiminen on lapsellista, koska ne samat tuet on tarjolla muillekin lukuunottamatta yksinhuoltajakorotusta lapsilisässä. Uskon parisuhteessa olevien miesten pistävän rahaa lapseen enemmän kuin esim. minimielarit.
        Yli kolmivuotiaan kanssa ei voi olla kotona ellei lapsi ole vammainen, jolloin voi hakea omaishoidon tukea. Tämän saaminen edellyttää lapsen kaipaavat kokoaikaista apua ollessaan kotona.
        Yli kolmivuotiaan lapse vanhemman täytyy hakeutua töihin, kouluun tai työttömäksi työnhakijaksi. Jos henkilö on hankalasti työllistettävä, hänet pakotetaan kursseille. Jos ei hyväsy, tippuu toimeentulotuelle, jota voi leikata, jopa 40%.
        Tässäpä tosiasioita kadehditusta elämästä...

        "Yli kolmivuotiaan kanssa ei voi olla kotona ellei lapsi ole vammainen, jolloin voi hakea omaishoidon tukea."

        "Yli kolmivuotiaan lapse vanhemman täytyy hakeutua töihin, kouluun tai työttömäksi työnhakijaksi."

        Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa!
        Kotona saat kyllä olla vaikkei olisi lapsiakaan, sitähän ei mikään laki "määrää".
        Tosin jos haet jotain etuutta niin silloin pitää myös tuen hakukriteerien täyttyä.

        Minä olen kotona, vaikka meillä ei ole enää alle 3v lapsia, itseasiassa nuorin menee tänä syksynä kouluun.


      • lähäri-äiti
        Äiti kotona kirjoitti:

        "Yli kolmivuotiaan kanssa ei voi olla kotona ellei lapsi ole vammainen, jolloin voi hakea omaishoidon tukea."

        "Yli kolmivuotiaan lapse vanhemman täytyy hakeutua töihin, kouluun tai työttömäksi työnhakijaksi."

        Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa!
        Kotona saat kyllä olla vaikkei olisi lapsiakaan, sitähän ei mikään laki "määrää".
        Tosin jos haet jotain etuutta niin silloin pitää myös tuen hakukriteerien täyttyä.

        Minä olen kotona, vaikka meillä ei ole enää alle 3v lapsia, itseasiassa nuorin menee tänä syksynä kouluun.

        Siis, jos haluaa rahaa saada...
        Kuka ihme sen yksinhuoltajan elättää?
        Sulla on mies,joka elättää. Harva ex-mies taas maksaa elareita niin paljon, että vois kotirouvaksi jäädä.
        Taidat katsoa asioita väärästä kulmasta


      • Missä yh?
        lähäri-äiti kirjoitti:

        Siis, jos haluaa rahaa saada...
        Kuka ihme sen yksinhuoltajan elättää?
        Sulla on mies,joka elättää. Harva ex-mies taas maksaa elareita niin paljon, että vois kotirouvaksi jäädä.
        Taidat katsoa asioita väärästä kulmasta

        Miksi täällä alettiin puhua yksinhuoltajista?
        Eihän aloittaja puhunut yh:sta.


      • uskk
        Missä yh? kirjoitti:

        Miksi täällä alettiin puhua yksinhuoltajista?
        Eihän aloittaja puhunut yh:sta.

        Oulu vastasi rtfhcn:lle, joka kirjoitti yksinhuoltajista. Vastaus ei siis koskenut aloitusta.


      • Missä yh?
        uskk kirjoitti:

        Oulu vastasi rtfhcn:lle, joka kirjoitti yksinhuoltajista. Vastaus ei siis koskenut aloitusta.

        "lähäri-äiti" vastasi kyllä nikille "Äiti kotona" ja puhui yh:sta.


      • ehkäpä niin
        Missä yh? kirjoitti:

        "lähäri-äiti" vastasi kyllä nikille "Äiti kotona" ja puhui yh:sta.

        Lähäri-äiti halusi huomauttaa, ettei kaikki voi olla kotona miehen tuloilla. Joidenkin pitää tehdä töitä, että voi lapset elättää.


      • Joo mutta
        ehkäpä niin kirjoitti:

        Lähäri-äiti halusi huomauttaa, ettei kaikki voi olla kotona miehen tuloilla. Joidenkin pitää tehdä töitä, että voi lapset elättää.

        "Äiti kotona" oikoi alunperin "oulu"n virheellisiä "tietoja".
        Totta, että yleensä yh joutuu menemään töihin, muttei se kumoa sitä asiaa etteikö kotona voisi olla ilman tukiakin.


      • ehkäpä niin
        Joo mutta kirjoitti:

        "Äiti kotona" oikoi alunperin "oulu"n virheellisiä "tietoja".
        Totta, että yleensä yh joutuu menemään töihin, muttei se kumoa sitä asiaa etteikö kotona voisi olla ilman tukiakin.

        Eihän ne tiedot olleet virheellisiä, koska oulu ja rtfhc puhuivat molemmat yksinhuoltajista. Yksinhuoltajan on tehtävä töitä tai mentävä työkkäriin ym. , että voisi elättää perheensä. Äiti kotona taas antaa miehensä elättää, eikä mene töihin. On ymmärrettävää ettei yhteiskunnan tukijärjestelmä ole hänelle tuttu.


      • Miksi aina
        ehkäpä niin kirjoitti:

        Eihän ne tiedot olleet virheellisiä, koska oulu ja rtfhc puhuivat molemmat yksinhuoltajista. Yksinhuoltajan on tehtävä töitä tai mentävä työkkäriin ym. , että voisi elättää perheensä. Äiti kotona taas antaa miehensä elättää, eikä mene töihin. On ymmärrettävää ettei yhteiskunnan tukijärjestelmä ole hänelle tuttu.

        kuvitellaan, että mies elättää jos vaimo on kotona? Vaimolla voi olla silti tuloja tai huomattava omaisuus.

        "On ymmärrettävää ettei yhteiskunnan tukijärjestelmä ole hänelle tuttu."
        Jos niitä yhteiskunnan tukia ei ole tarvinnut niin tuskin niiden hakukriteereihinkään on tutustunut.

        Ei yksinhuoltajankaan ole pakko mennä töihin kun lapsi täyttää 3v. Mikään laki ei "velvoita töihin".
        Itsekin tunnen nuoria, joilla on jo todella suuri varallisuus eikä vielä olla edes perhettä perustamassa.


      • töissä käyvä
        Miksi aina kirjoitti:

        kuvitellaan, että mies elättää jos vaimo on kotona? Vaimolla voi olla silti tuloja tai huomattava omaisuus.

        "On ymmärrettävää ettei yhteiskunnan tukijärjestelmä ole hänelle tuttu."
        Jos niitä yhteiskunnan tukia ei ole tarvinnut niin tuskin niiden hakukriteereihinkään on tutustunut.

        Ei yksinhuoltajankaan ole pakko mennä töihin kun lapsi täyttää 3v. Mikään laki ei "velvoita töihin".
        Itsekin tunnen nuoria, joilla on jo todella suuri varallisuus eikä vielä olla edes perhettä perustamassa.

        Näitä nuoriahan ei koske tämä keskustelu, kun heillä ei ole lapsia.
        Ökystelijät voivat elää miehen rahoilla tai perityllä omaisuudella, muiden on ihan itse hankittava se raha.


      • OyPerheAb
        ehkäpä niin kirjoitti:

        Lähäri-äiti halusi huomauttaa, ettei kaikki voi olla kotona miehen tuloilla. Joidenkin pitää tehdä töitä, että voi lapset elättää.

        Huomaan kyllä, että ketju on vanha, mutta pakko kommentoida.

        Mitkä ihmeen "miehen" tulot?
        Jos perhe on päättänyt, että toinen vanhemmista on kotona niin kyllä silloin sen työssäkäyvän tilipussi on "perheen tuloja".
        Itse olin vuosia kotona ilman kotihoidontukea, tai muitakaan tukia, enkä kyllä olisi suostunut elämään "muiden rahoilla". Ihan niillä miehen tienaamilla, yhteisillä rahoilla siis, elettiin.


    • mother11

      Lapsilisiä ja kotihoidontukea pitäisi korottaa reilusti.Myös kuntalisää.Kotiäidit(ja koti-isät) tekevät ensiarvoisen tärkeää ja korvaamatonta työtä jota ei juurikaan arvosteta.Ja on paljon halvempaakin kuin kunnallinen päivähoito.Lapset esim.sairastelevat paljon vähemmän ollessaan kotihoidossa.Itse olin 15v kotona 4 lapsen kanssa.

      • ...------.,

        Taitaa kyllä olla niin, että kun kaikki kokonaisvaikutukset otetaan huomioon, niin kotihoidontuella lasten hoitaminen ei ole yhteiskunnalle halvin vaihtoehto.


      • mother11
        ...------., kirjoitti:

        Taitaa kyllä olla niin, että kun kaikki kokonaisvaikutukset otetaan huomioon, niin kotihoidontuella lasten hoitaminen ei ole yhteiskunnalle halvin vaihtoehto.

        Päivähoidossa kallein kokopäivähoitomaksu on 254e.Esim.Espoossa todelliset kustannukset v.2010 lasta kohden 1176e/kk.Päivähoidon kokonaiskustannukset nousevat,asiakasmäärät kasvavat sekä kokopäiväisessä hoidossa olevien lasten osuus kasvaa.Jos lapset hoidettaisiin kotona he eivät sairastuisi niin usein flunssaan eikä korvatulehduskierteeseen.Vaikka lapset saavat hyvää hoitoa päiväkodeissa,kannattaisi sinunkin käydä katsomassa räkäisiä,aivastelevia ja tukkoisia pieniä(10kk-3v)lapsia päiväkodissa.Vanhemmat vievät sairaat lapset hoitoon kun ei itse voi/halua/pysty olemaan pois töistä.


      • gyhfg
        mother11 kirjoitti:

        Päivähoidossa kallein kokopäivähoitomaksu on 254e.Esim.Espoossa todelliset kustannukset v.2010 lasta kohden 1176e/kk.Päivähoidon kokonaiskustannukset nousevat,asiakasmäärät kasvavat sekä kokopäiväisessä hoidossa olevien lasten osuus kasvaa.Jos lapset hoidettaisiin kotona he eivät sairastuisi niin usein flunssaan eikä korvatulehduskierteeseen.Vaikka lapset saavat hyvää hoitoa päiväkodeissa,kannattaisi sinunkin käydä katsomassa räkäisiä,aivastelevia ja tukkoisia pieniä(10kk-3v)lapsia päiväkodissa.Vanhemmat vievät sairaat lapset hoitoon kun ei itse voi/halua/pysty olemaan pois töistä.

        Kyllä meitin tarhassa maksu on ainakin 298e/kk. Joten 254 ei ole kallein.


    • olen yhden lapsen yh ja "elän" tuilla saadaan 800 e kuussa yhteensä meille se on riittäny ihan hyvin välillä tuntuu että työssäkäyvillä kavereilla ei ole ikinä rahaa ja laskuja niillä on hirveesti ,no ittellä ei ookku puhelin ja netti

    • money,money,money

      kukaan ei huomatakseni ole nostanut esille äitoyspäivärahaa..
      ja hänellä on yksi vuotias lapsi. Ehkä ne ovat olleet siellä vaikuttamassa.

      Ja äitiyspäivärahahan lasketaan tulojen mukaan...itse aikoinaan heti opiskelujen jälkeen äippälomalle sain muistaakseni n. 350 euroa kuussa lapsilisän. HURRAA!
      Isä kävi töissä ja n. 1700 euron kuukausituloilla ei ainakaan meille tipputunut asumistukea.
      Joten ei sitä nyt varsinaisesti päässyt rellestämään rahoilla:)
      Olin kotona vajaa vuoden ja lapsen laitoin heti hoitoon,kun osasi kävellä jne..pienenä kuin mikä. Mutta ainakin minun oli vaan pakko lähteä töihin rahan takia!
      Oli se muutenkin ihan kivaa päästä töihin ja tuskin tulen nytkään paljoa pitempään kotona olemaan.

      Ny olen jäämässä toiselle äitiyslomalle ja äiitiyspäiväraha nousee jonnekkin lähelle 3000 euroa/kuukausi (brutto).
      olen yrittäjä ja maksanut sen mukaan YEL-vakuutusta, joten kiva kerrankin saada jostain jotain sellaista hyötyä, että ehkä vois oikeasti pärjättäkin!Koska maksanut olen ja PALJON!!

      Erot vaan on suuret...olen toki tyytväinen nykytilanteeseeni,mutta kyllä minä aidosti kauhistelen miksi äidit niin kovasti eriarvoisetetaan??

      Vaipat ym..maksaa just yhtä paljon olist sitten rikas tai köyhä ja sanomattakin on selvä, ettei tuolla n.500 eurolla kuukausi pitkälle pötkitä..

      Jos kotona ei saisi roikkua loputtomiin. Olisin valmis vaikka tasavertaiseen äitoysrahaan..kaikille yhtäpaljon..vaikka yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että niin maksaa kuin petaa.
      (omasta mielestäni äitienkin tulee lähteä töihin inhimillisen ajan kuluessa lapsen tulosta) ihan vaikka jo sen takia, että asiaa ei voi mielestäni ihan suoraan laske niin ,että hoito maksaa näin ja näin paljon. Ei kannata..ylipäätänsä tukien kautta ei kannata laske tehdäkkö töitä vai ei..

      Kotona olo ei helpota töihin pääsysä. Kotiäiti ei siinä mielessä ole mikään ammatti! Vaikka "työllistääkin" monesti kellon ympäri..
      Sitä ei voi rahassa mitata kuinka arvokasta ON KÄYDÄ TÖISSÄ!!! Niin itsensä kuin yhteiskunnan kannalta...
      Tiedän useita tapuksia, että kotiäitinä niinkauan kuin laki sallii ja sitten hupsis..kukaan ei enää huoli töihin!!??

      Mikäli tuo saadaan kuriin ja "turhat työnpakoilijat" saataisiin aisoihin. En suuttuisi vaikka se muutettaisiin niin, että minä saan 1500 ja muut saman. Tosin silloin en toki suostu yel vakuutustakaan maksamaan. Ihan yhtälailla olisi kiva yrittäjänä saada sairaloma rahaa jne...mutta eihän yrittäjät sairastu:D

      Jokainen tavallaan,mutta yrittäkää ajatella myös työelämästä poissaolon pidempi- aikais vaikutuksia..

      Ja mitä tulee aloittajaan..puheet on puheita (vaatii jo todella kovat tulot päästä tuollaiseen..)
      Onko se brutto/netto summa??
      Onko mahdollisesti vähän ylöspäin pyöräytetty??

      MUTTA ennenkaikkea..tämä suomalainen kateus..onko sinulta pois jos hänellä on asiat keskivertoa paremmin??
      Olisko sinulla enemmän rahaa jos hänellä olisi vähemmän??
      En usko:)

      hyvää pääsiäistä kaikille!

    • 2000€ tarvitaa monta

      Kunka joku voi olla niin ettei tiedä yhteiskunnan perus asioita?

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument

      Yksinhuoltajakorotus

      Saat lapsilisään korotusta 48,55 euroa kuukaudessa, jos asut yksin lapsen kanssa. Yksinhuoltajakorotuksen saa, vaikka vanhemmilla olisi yhteishuoltajuus.

      http://www.om.fi/omju20072.htm

      Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

      kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
      lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
      lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
      lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

      kohta 3.3.1.2.: Yleisten elinkustannusten määränä pidetään:
      yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 583 euroa kuukaudessa; ja
      avioliitossa, avioliitonomaisessa suhteessa tai muussa parisuhteessa elävän henkilön osalta 490 euroa kuukaudessa.


      http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/-/view/1842508
      Kaikissa kunnissa sovelletaan samoja toimeentulotuen perusosien euromääriä. Yksin asuvan henkilön perusosan määrä on 477,26 euroa kuukaudessa 1.1.2013 lähtien. Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 524,99 euroa.
      Perusosien määrät eri perheenjäsenten osalta on esitetty oheisessa liitteessä 1. http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=207651&name=DLFE-24304.pdf


      Kun elatusvelvollinen ei maksa kunta maksaa elatustukea joka peritään elatusvelvolliselta:

      Elatustuki 1.1.2013 alkaen

      Täysimääräisen elatustuen määrä on 1.1.2013 lukien 151,85 euroa kuukaudessa lasta kohden.

      • nikkelisentti

        Lapsilisä 3 lasta yksinhuoltaja lisä kolmesta lapsesta on 366, 23 € 145.65 €/kk jos yksinhuoltajana. = 511,88 €/kk
        Elatustuki kun etävanhempi ei maksa
        3x 151,85 euroa kuukaudessa lasta kohden.= 455,55€/kk
        967,43€/kk jos on yksinhuoltaja kolme lasta joten kaukana 2000€/kk

        Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä toimeentulotukea on 524,99€.
        Enempää ei saa, kaikki tulot vähennetään tuosta.
        Vaikka Ilmaisjakelu -303 €/kk jää 221,99 € sille aikuiselle…

        Asumistuki tulee asunnon ja tulojen mukaan, sitä saa samoilla kriteereillä on lapsia tai ei on puolisoa tai ei…
        .


      • Voi hyvänen ...

        "Kunka joku voi olla niin ettei tiedä yhteiskunnan perus asioita?"

        Miksi pitäisi tietää sellaisista tuista, joita ei tarvitse/saa?

        Minullakin on lapsia enkä todellakaan tiedä yhtäkkiä sanoa summaa, että paljonko se on kuukaudessa. Ja silloinkin tulee karkea arvio.


    • kateus sielun syöpä

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument

      * Perheen kokoon lasketaan mukaan enintään 4 henkilöä: 2 aikuista ja enintään 2 alle kouluikäistä lasta. Lasta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa, ei huomioida perheen henkilömäärässä.

      Hoitolisä maksetaan täysimääräisenä, jos perheen kuukausitulot eivät ylitä perheen koon mukaan määräytyvää tulorajaa. Tulorajan ylittävä tulo vähentää hoitolisän täyttä määrää perheen koon mukaan määräytyvällä prosenttiosuudella tulorajan ylittävästä tulosta.

      Hoitorahaa maksetaan jokaisesta tukeen oikeutetusta lapsesta erikseen. Hoitoraha on

      yhdestä alle 3-vuotiaasta 336,67 e/kk

      muista perheen alle 3-vuotiaista lapsista kustakin 100,79 e/kk

      yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 64,77 e/kk kustakin.


      Hoitolisään vaikuttavat perheen koko ja bruttotulot.
      Hoitolisä on enintään 180,17 e/kk.
      Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta. Laske laskurilla, paljonko tukea saat.
      Perheen koko(henkilöä)*
      Tulot, joillasaa täyden hoitolisän
      1 160 e/kk 1 430 e/kk 1 430 e/kk
      Vähennys-prosentti
      11,5 9,4 7,9
      Tulot, joilla ei saa hoitolisää
      2 726,66 e/kk 3346,65 e/kk 3980,57e/kk

    • jos ei omista mitään

      Kotiäitinä saa ihan kivasti, jos ei ole omaisuutta. Mutta itse en voi jäädä kotiäidiksi koska minulla on osakkeita, jotka minun pitäisi ensin syödä suihini. En kuitenkaan aio syödä osakkeita koska ne ovat turvana lapsilleni. Yksinhuoltajakorotuksetkin minulta otettiin pois kun menin naimisiin työttömän miehen kanssa, koska nyt minulla on elättäjä :)).

    • Jokota

      Itse olen hoitovapaalla Espoossa, saan kotihoidontuki kuntalisä 555e joitain senttejä. Siitä verot veks ja lapsilisä päälle, niin tulot on kuussa 485e 104e = 589e.

      Ja eihän sillä rahalla pk-seudulla tee mitään, onneksi on mies elättämässä :)

    • yhäippä

      Yhden lapsen yh.. Summat on noin summia, eli 1-5€ heittävät..
      Kotihoidontuki 336€ -vero 20% =noin.270€
      Hoitolisä 180€
      Kunta lisä 120€
      Lapsilisä 150€
      Elatustuki 150€
      Asumistuki 380€
      =1250€/kk
      Jos lapsia olisi kolme ja asuisin edelleen yksin lasten kanssa saisin tuon lisäksi lapsilisät kahdesta muustakin ja elatustuet joka nostaisi etuudet melkein 2000€ Kuntalisä on paikkakunta kohtainen ja joissain paikoissa isompi kuin toisissa ja vielä tuo elatustuen määrä (jos isä maksaa niin katsotaan tuloista/sovittavissa) voi vaihdella paljonkin..

      • yugfj

        Ja paljos yhäipällä menot stte.. Ei maha paljoa jäädä sullakaa kätee ku asumiskustannukset ja lapsen tarvike (vaipat, ruuat,vaatteet yms) oot maksanu :D


      • vaihteleevaihtelee

        Kuntalisää ei jokapaikassa saa,hoitolisästä en ole kuullutkaan.
        On ne menotkin sitten sitä luokkaa monilapsisessa perheessä ettei ne muista lapsista saatavat lapsilisät ja elatusmaksut minnekään säästötilille ylimääräisenä jää..


      • yhäippä
        vaihteleevaihtelee kirjoitti:

        Kuntalisää ei jokapaikassa saa,hoitolisästä en ole kuullutkaan.
        On ne menotkin sitten sitä luokkaa monilapsisessa perheessä ettei ne muista lapsista saatavat lapsilisät ja elatusmaksut minnekään säästötilille ylimääräisenä jää..

        Niinhän se menee ettei sitä kuntalisääkää kaikkialla ole.. Sekin tuo epätasa-arvoa äideille! :/

        Hoitolisää saa kun hoitaa itse lasta kotonaan, haetaan kelalta samalla hakemuksella jolla haetaan kotihoidon tuki. Tarvitsee laittaa vain rasti yhteen ruutuun. Kyseistä lisää ei saa jos tekee töitä tai on muuta tuloa.

        Ja tosiaankaan tuosta ei asumismenojen ja lapsen menojen jälkeen jää itselle ruokaan sen enempää kuin aikoinaan opiskelijana eli säästöjä ei kerry kuin kymppi kuussa :D Harmi sinänsä koska olen sitämieltä että se raha tulee säästää lapsen tulevaisuutta varten ja siihen tarvisi paljon enempi..


    • whatever

      whatever

    • ...------.,

      Ennatän vastata nimimerkille mother11 vasta nyt ja laitan kirjoitukseni tänne ketjun loppuun jossa se on helposti löydettäväissä ja lisäkommentoitavissa. Kirjoitit, että lasten hoitaminen kotihoidontuella tulee paljon halvemmaksi kuin kunnallisessa päivähoidossa ja minä epäilin sitä vahvasti.

      Kirjoitit myös, että Espoossa lapsen hoitaminen kunnallisessa päivähoidossa maksaa 1176 e/kk. Jäin vähän miettimään sitä, että minkä ikäisen lapsen? Alle 3-vuotiaan hoitohan tulee maksamaan kunnalle noin 400 e enemmän kuussa kuin yli 3-vuotiaan ja lisäksi erityislapsen hoito on vielä vähän eri hintaista.

      Mutta mennään vaikka sinne Espooseen ja ajatellaan, että on kaksi vuotias lapsi. Jos hoitaa lastaan kotona saa lakisääteisen kotihoidontuen 336 e/kk ja Espoo-lisää 218 e/kk eli yhteensä 554 e/kk. Veroprosentti on 20 eli 110 e/kk, joten todellinen tuki yhteiskunnalta on 444 e/kk. Tämän jälkeen erotusta päivähoitokustannuksiin tulee (1176-444) 732 e/kk. Jos molemmat vanhemmat ovat nk. normaalipalkkaisessa työssä, niin vanhempien osuus on helposti tuo ylin eli 254, joten nyt erotusta jää (732-254) 478 e/kk. Kun kotona lasta hoitanut vanhempi palaa työhön, niin hän yleensä maksaa (usein enemmänkin) jo pelkässä palkkatuloverotuksessaan tuon summan.

      Lisäksi työhön palanneella vanhemmalla on enemmän rahaa kulutukseen ja näin hän maksaa enemmän välillisiä veroja, kuten mm. arvonverolisää. Lisääntynyt kysyntä lisää työpaikkoja -> lisää tuloveroja sekä kulutusta että arvonlisäveroja ->lisää työpaikkoja->lisää tuloveroja sekä kulutusta että arvonlisäveroja-> kumuloituvaa taloudellista etua yhteiskunnalle.

      Päivähoidossa oleva lapsi on osaltaa myös luomassa työpaikkoja, kuten hoitohenkilökunnalle, siistijöille, toimistotyöntekijöille, huoltohenkilökunnalle ym. Taas tuloverot kasvavat ja kulutus ja arvolisäverot.

      Toivottavasti olen osannut selkeästi ja yksinkertaisesti selittää, että miksi (vaikka niin näennäisesti näyttäisikin) lapsen hoitaminen kotihoidon tuella ei ole välttämättä yhteiskunnan kannalta kokonaisuuden huomioon ottaen halvin ratkaisu vaan usein kalliimpi.

      • hintalappu kaikkeen?

        Lapselle se on paljon parempi.


      • werty

        Kotiäidin entisen työnkin tekee joku, siellä työpaikalla.


      • ---------------

        Joo, näin se menee yhden lapsen kohdalla. Ja siihen vielä voisi lisätä sen, että kun äiti ei ole esimerkiksi kolmea vuotta poissa työelämästä, niin hän saattaa pysyä siinä paremmin mukana. Mutta tilanteita on hyvinkin monia.

        Jos vaikka on kolme alle kouluikäistä lasta, niin sitä kotihoidontukea ei juuri enempää saa kuin yhdestä, mutta hoitokustannukset tulevat huomattavan paljon kalliimmiksi yhteiskunnalle. Kaikilla vanhemmilla ei myöskään ole töitä, joten ilman kotihoidontukea he saavat suurempaa työttömyyspäivärahaa ja kenties vieläpä vievät lapset hoitoon "varmuuden vuoksi", jos vaikka työllistyvät yllättäen tai joutuvat kurssille tai työhaastatteluihin keskellä päivää. Lisäksi moni nainen tekee erittäin pienipalkkaista työtä, jolloin niitä päivähoitomaksuja ei ehkä tarvitse maksaa juurikaan tai yhtään, eikä veroakaan paljoa kerry.

        Sitä en sitten tiedä, että meneekö kokonaistilanne plussan vai miinuksen puolelle, jos verrataan vaikka siihen tilanteeseen, että KAIKKI naiset joutuisivat joko hoitamaan lapsensa kotona tai vaihtoehtoisesti viemään lapsensa hoitoon. Nyt kuitenkin usein kotiin jää juuri monilapsiset ja pienipalkkaiset äidit, kouluttautuneet ja parempipalkkaiset menevät usein nopeammin töihin.

        Mielestäni olisi kaikkien kannalta järkevää tukea monilapsisia, kouluttamattomia äitejä, että he voisivat hoitaa lapsensa kotona, eivätkä ainakaan veisi heitä hoitoon siksi, että ovat työttöminä ja saavat hoidon ilmaiseksi (verrattuna siihen, että saisivat pienen summan rahaa siitä, että hoitaisivat lapset itse kotona). Mutta... sehän on epäreilua parempipalkkaisia kohtaan, joten eihän sellainen käy.


    • sukupuutto

      älkäämmö siis tehkö lapsia

    • Työntekijä

      Olen työssäkäyvä 55v nainen. Muistan vielä miten paljon lapsetkuluttavat.Todella pienillä rahoilla kotona yh äidit hoitavat lapsia. Arvokasta työtä, sillä lapsille on parempi olla pienenä kotona. Todellakin suomslaiset ovat kateellista kansaa.

      • vieraannutettu

        Tarkoitit siis: Olen työssäkäyvä 55v nainen.
        Muistan vielä miten paljon lapset kuluttavat. Todella suurilla rahoilla kotona lapsia tarkoitushakuisesti vieraannuttavat sosiaalitoimen-/ "lastensuojelun-" tarkoityshakuiset "yh- äidit" hoitavat lapsia. Ei arvokasta työtä, sillä lapsille on parempi olla pienenä oman isänsä kanssa, ilman "äidin- ja viranomaisten" tarkoitushakuista vieraannuttamista, manipulaatiota, vainoa- mista omasta isästään- ja suvustaan perättömin selvityksin, lausumin mm. tuomioistuimessa lapsen olosuhteista Todellakin vieraannuttaja "äidit- ja viranoimaiset" ovat kateellista kansaa lapsista lapsen omalle isälle.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe