Ms ja masennus/mielialan muuttuminen?

ääähmieli

Miten moni on huomannut, että ms on aiheuttanut mielialaongelmia tmv? Itse olen huomannut että viime vuosien aikana on tapahtunut jotakin päässä, olen edelleen iloinen ihminen ulospäin, mutta ajatukseni ovat muuttuneet. Siis olen alkanut pelkäämään elämää jotenkin, en näe elämässä suoraan sanottuna mitään järkeä. Aamut ovat pahimpia, silloin saatttaa olla jopa ranteet auki fiilis. Elämäni on muutoin ihan kivaa, joten en ymmärrä mistä nämä negatiiviset ja pelottavat ajatukset kumpuavat. En näe mitään syytä miksi elämässä pitäisi saavuttaa jotain, kun kuolee kuitenkin. Olen alkanut pelkäämään järjettömän paljon, että joku läheiseni kuolee. Pelkään rakastumistakin. Itse asiassa aika samaan aikaan suhteeni päättyi kun ms todettiin. Mutta olen luullut päässeeni elämässä eteenpäin. Mutta niin, voisiko tämä elämänilon puuttuminen ja negatiivinen elämänasenne johtua ms-taudista ja sen muutoksista aivoihin? Tai kenties interferoni lääkityksestä? Mikä avuksi? Pitäisi kai vaihtaa lääkkeet. Mutta haluaisin lopettaa tämän pelkäämisen ja ahdistelun, pelottaa että kohta pääni pimahtaa lopullisesti ja sekoan.

4

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimia

      Hei. Tunnistan kyllä mielialasi omakseni. Ms-tauti diagnoosin sain vuonna 2006 ja oireet alkoivat vuonna 2004. Tuolloin 2004 tunsin elämän joskus rankaksi mutta en muista ainakaan ajatelleeni kuolemaa ja pääasiassa ajatukseni elämästä olivat positiiviset. Vuonna 2006 sairastuin masennukseen ja sen jälkeen olen käyttänyt masennuslääkkeitä. Lääkkeet eivät ole kuitenkaan vieneet juuri tuota ajatusta pois mielestä eli mitä mieltä tässä missään on kun kuitenkin kuolee. Ja kaiken kärsimyksen niin ihmisten , eläinten kuin luonnonkin otan kovin raskaasti. On vaikea nähdä hyvää elämässä. Nyt minulla on ollut katko masennuslääkkeissä lapsen saannin vuoksi. En enää ajattele omaa kuolemaa sillä tavalla että miksi tässä nyt eletään koska tiedän että lapseni tarvitsee minua mutta huomaan että lääkkeitten lopettamisen jälkeen itsehillintä on ollut koetuksella eli saatan saada hepulin pienemmästäkin asiasta. Olen tämän vuoksi ajatellut jatkaa lääkitystä. Mielessäni on kyllä ajatus että lapseni on ainut asia mikä pitää minut täällä, jos hänelle sattuisi jotain niin minun elämäni olisi sitten siinä. Eli uskon kyllä vahvasti että ms-tauti vaikuttaa kovasti mielialaan. Hae ihmeessä apua ennen kuin on liian myöhäistä, lääkkeet auttavat pahimpaan mutta tärkeinpänä pidän keskusteluapua ammatti-ihmisen kanssa.

    • Yhdessä eteenpäin?

      Omaishoitajan ominaisuudessa voin allekirjoittaa kaiken tuon. "Hupaisaa"? siinä on se, että hoidettavan hoitajakin on aika-ajoin lievästi sanottuna aika lujilla?

      Joku tosin kestää arjen ongelmat paremmin kuin toinen ja toisaalta yksikään arjen ongelma ei ole tasavertaisesti vertailukelpoinen?

      Sairauden moni-ilmeisyys pitää kyllä huolen siitä, että jokaisessa MS-perheessä ongelmia on enemmän ja loppupeleissä vieläkin enemmän.

      Tosin meillä omaishoitajillakin kipukynnys on omalla tasollaan. Sen, minkä toinen kestää, on toiselle lähes "kuoleman kysymys".

      Ikävää teille sairastuneille ja meille omaishoitajille on se, että olemme "sitoutuneet" ylläpitämään yhteisen EU-alueen ongelmamaita, jotka tahoillaan nielevät omia veroeurojamme omiin tarpeisiinsa, vaikka meillä olisi riittävästi ongelmia ratkaistavaksi ihan omiemmekin keskuudessa.

      Oheisella Aamulehden linkillä ei ole tarkoitus luoda sellaista henkeä, että ainoa mahdollisuus selviytyä ongelmistamme on "ajautua tuntemattomasta syystä vastaantulijoiden kaistalle. Poliisi tutkii tapahtunutta."

      http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194791974365/artikkeli/kuolonkolari 9-tiella henkiloauto ajautui tukkirekan keulaan.html

    • sar 5

      hei
      minulla saman laisia tuntemuksia. tuntuu että sekoan joku päivä.näkö heikentynyt, kamalan ahdistunut en nuku öisin. en näe mitään loa elämässä yritän väkisin hymyillä kun olen ihmisten kanssa tekemisissä. olenkin ruvennut karttamaan hmisiä viihdyn itsekseni. minulla on lapsia 8v nuorin mutta en jaksa rakastaa lapsiani. odotan pääsyä neurologille.

    • Ullavalainen

      Jättäkää omaan arvoonsa Yhdessä eteenpäin" -tyypin teksti ja linkki. Tyyppihän yrittää provosoida ajamaan rekan eteen. Sairasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe