Isompi hiihtelijä täällä. Kysymys onkin jo otsikossa mutta jos tarkennan kysymystä niin mietin ensimmäisten luistelusuksieni pituutta. Jos ja kun tiputan 25 kg niin toimiiko samat sukset vielä kunnolla?
Itse asiaa pähkäiltyäni en ymmärrä miksi paino vaikuttaisi luistelusuksen pituuteen koska pitoaluetta ei ole. Perinteisen suksissa ymmärrän toki sen merkityksen ja olen sen käytännössä nähnytkin.
Lisäksi olen kuullut että aloittelevalle lyhyempi suksi olisi helpompi. Jos pitää valita vauhdin ja helppouden välillä niin tässä tapauksessa valitsisin helppouden.
Vaikuttaako paino oikeasti luistelusuksen pituuteen?
3
482
Vastaukset
- ssooppii
Painealueet muuttuvat, ne lyhentyvät. Sukset eivät ole samat enää allasi. Voi olla että luisto heikkenee. Kärkiosa voi alkaa jarruttaa tai ylämäkiominaisuudet muuttuvat.
Nykykielellä sanottuna suksesta tulee haastavampi.
Lyhyt suksi on helpompi käsitellä, varsinkin ylämäessä, jossa on paljon irtolunta, sekä käännöksissä. Mutta yleensä kannattaa antaa painealuiden ratkaista suksen valinta luistelusuksessa, ei pituudella ole niin väliä.- luistavatsukset
Vaikuttaa. Jos tarpeeksi painoa ei lyhyemmistä löydy riittävän jäykkää suksea. 25kg muutoksen jälkeen uudet sukset. Tai jo 10kg.
- Täysipainoinen
Pääsääntöisesti yli 80 kg hiihtäjälle ei löydy riittävän jäykkiä suksia, eli hiihdettäessä vakaita, jolloin sukset menevät suoraan, eikä rupea kiemurtelemaan, kuin yli 190 cm luikkareista, tosin ei aina niistäkään, ellei valinta osu nappiin.
Kyllähän nuo 60-70 kg:set rimpulat hiihtelevät noilla 180cm suksilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207