Voiko liukuvoiteen käytöstä aiheutua keskenmeno?

itse aiheutettuko?

Mua on jo kauan askarruttanu tää asia. Eli mulla on ollut 2 spontaania keskenmenoa puolen vuoden sisällä (molemmat noin rv 8) ja niitä ennen yks synnytys ja poika nyt 1v 2kk. Imetyksen jälkeen on paikat ollu niin kuivat että ollaan jouduttu käyttämään KY-jelly liukkaria, joka on siis vesipohjainen ja apteekissa myytävää. Ennen pojan syntymää ei käytetty mitään. Eli molemmissa keskenmenneissä raskauksissa ollaan sitä käytetty. Näistä liukuvoiteiden vaarallisuudesta on vaan niin ristiriitasta tietoa. Mullle sanottiin apteekissa kun kävin liukkarin ostamassa että on turvallista käyttää ja niin on vakuutellut gynekologitkin. Siinä purkin kyljessäkin sanotaan että ei sisällä spermisidejä. Mutta netissä taas on ihan toista tietoa. Löysin yhen englanninkielisen sivuston missä ei suositeltu missään nimessä vesipohjasia liukkareita jos toiveessa on raskaus, koska niiden sisältämä glyseriini voi jopa pahimmassa tapauksessa muuttaa siittiöiden dna:ta ja estää niiden kulkua. Yks lääkäri naureskeli mulle kun selitin tätä ja kommentoi vaan että " et sä millään geelillä pysty siittiöiden dna:ta muuttaa" Vau.fissäkin on artikkeli liukuvoiteista ja siellä ne on teilattu ihan totaalisesti vauvantekopuuhissa. Siellä sanottiin että nimenomaan toi KY-jelly olis pahimmasta päästä. Lopetettiin sen käyttö kuitenkin varmuuden vuoksi sen viimesimmän km:n jälkeen ja nyt ollaan vaihdettu vauvaöljyyn. Mutta tää asia vaivaa mua niin paljon! onko se mahdollista että ne keskenmenot aiheutu jotenkin siitä liukkarista?! Jos ne jotenkin esti sen alkion kehitystä kun mulla molemmissa keskenmenoissa on kasvu pysähtynyt jo aiemmin ja sitten tullu spontaanisti pois. Onko teillä tietoa/kokemusta asiasta?

15

3006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei parempaa tietoa

      Ei varmaan ole kellään parempaa tietoa. Netissä tosiaan sanotaan, että siittiöt voivat kärsiä ja niiden Dna voi kärsiä, joten luulisin, että tämä tarkoittaa sitä, että raskautuminen vaikeutuu ja mahdollisesti vaikuttaa kehittyvään sikiöön kuten pelkäät sen vaikuttavan. Mutta loppujen lopuksi et voi tietää, miksi sikiöt kuolivat.

      http://www.sharedjourney.com/affect-of-lubricants-on-sperm.html

    • Anteeksi, en ymmärrä

      Mitä, jos odottelisit, että esikoisesi on noin 2-2,5-vuotias ennenkuin alat suunnittelemaan toista raskautta? Otat nyt ehkäisyn käyttöön, niin ei tarvitse vaivata päätä keskenmenoilla. Lapsesi on vasta 1,2 kk vanha ja sinulla on ollut 6kk:n sisällä 2 keskenmenoa. What? Fysikkasi ei ole vielä valmis uuteen raskauteen - siitä johtuu keskenmenot ja kuivuuskin. Luonto on joskus viisas, kun ihminen ei sitä itse ole.

      • ei tarvitse ymmärt

        Ei tarvitse ymmärtää toisten valintoja. Aloittaja ei esim kertonut uskonnollista näkemystänsä. Kaikki ihmiset tässä maailmassa eivät hyväksy ehkäisyä. Itse olen kristitty ja olen suostunut käyttämään vain kondomia. Kristillinen kirkko ei kuitenkaan suosittele edes kondomin käyttöä avioliitossa (eikä seksisuhteita lainkaan avioliiton ulkopuolella).
        Aloittaja ei kysynyt ehkäisyneuvoja...


      • v<gdf

        Mä en jotenkin voi ymmärtää, että joku ihminen rupeaa oheistamaan täysin ventovierasta ihmistä näin herkässä asiassa.
        Pahoitteluni AP moisesta kommentista.
        Itsellänikin 3 x Km ja tiedän, että sitä pohtii kaikki mahdollisuudet, että onko itse jotenkin aiheuttanut keskenmenon. Se kuuluu siihen suruprosessiin. Minusta sinun ei kannttaisi asiaa pähkäillä, koska varmaa vastausta et voi saada. Et vain enää käytä ko. liukuvoidetta. Asiaa pohtimalle ei asia miksikään muutu. KM mikä Km

        T. Kohtalotoveri


      • itse aiheutettuko?
        v<gdf kirjoitti:

        Mä en jotenkin voi ymmärtää, että joku ihminen rupeaa oheistamaan täysin ventovierasta ihmistä näin herkässä asiassa.
        Pahoitteluni AP moisesta kommentista.
        Itsellänikin 3 x Km ja tiedän, että sitä pohtii kaikki mahdollisuudet, että onko itse jotenkin aiheuttanut keskenmenon. Se kuuluu siihen suruprosessiin. Minusta sinun ei kannttaisi asiaa pähkäillä, koska varmaa vastausta et voi saada. Et vain enää käytä ko. liukuvoidetta. Asiaa pohtimalle ei asia miksikään muutu. KM mikä Km

        T. Kohtalotoveri

        Tiedän, että en saa tätä ajattelemalla koskaan menetettyjä vauvojani takaisin. Enkä millään muullakaan. Jotenkin se nyt tuntuu vaan helpommalta ajatella että siinä oli syy, jotta voi ajatella että mahdollinen seuraava raskaus nyt onnistuisi kun se hemmetin liukuvoide ei ole enää käytössä. Osanottoni sinulle menetyksistäsi. Kyllä ne meidän pienet enkelit kattoo meitä jossain tuolla pilvenreunalla..


    • itse aiheutettuko?

      Korjaan näin alkuun väärinkäsitystä: eli lapseni ei ole 1,2 kk vaan 1 VUOTTA ja 2 KK niinkuin kirjoitin alussa joten puoleen vuoteen mahtuu hyvinkin 2 keskenmenoa. Oon ihan perus ev. lut. ja ehkäisyä oon käyttäny varmaan viis vuotta putkeen, jonka jälkeen tuli lasten hankinnan aika. Mutta niinkuin edellinen kirjoittaja totesikin, en kysele täällä ehkäisyneuvoja. Mutta siis palatakseni tähän varsinaiseen aiheeseen. nimimerkki "ei parempaa tietoa" ,luin molemmat linkittämäsi artikkelit. Tuon englanninkielisen olen ennenkin lukenut, mutta arveluttaa vähän sen todenmukaisuus. Se mikä tässä kummastuttaa, on että kaikki tiedot liukuvoiteiden haitallisuudesta spermalle on peräisin jostain amerikkalaisesta sivustosta, mutta Suomessa taas ei allekirjoiteta tätä. Kysyin edellisen keskenmenoni jälkeen kokeneelta naistentautien erikoislääkäriltä tätä asiaa ja mainitsin myös noista amerikkalaisista tutkimuksista ym. niin hän totesi vain ettei ole ikinä kuullut että liukuvoide voisi jotenkin olla haitallista siittiöille. Hän suhtautui myös skeptisesti tutkimuksiin ja totesi vain että "nehän nyt Amerikassa tutkivat sitä sun tätä..." Tuntuu että kyllähän neuvoloissa ym. kiellettäisiin liukuvoiteiden käyttö raskautta suunniteltaessa jos tiedettäisiin että se jotenkin haitallista olisi. Voiskohan olla niin että sitä ei oo vaan tutkittu vielä tarpeeks.

      • ................

        Kyllä 8kk on silti liian lyhyt aika hankkiutumaan jo uudelleen raskaaksi. Kroppasi ilmoitti ettei se kestä.


      • itse aiheutettuko?
        ................ kirjoitti:

        Kyllä 8kk on silti liian lyhyt aika hankkiutumaan jo uudelleen raskaaksi. Kroppasi ilmoitti ettei se kestä.

        No joo oon mä sitäkin miettiny että alotettiinko liian varhain. Mutta onhan niitä paljon naisia joiden lapsilla on vaan se tasan vuosi ikäeroa. Esimerkiks mun miehen ja sen isosiskon ikäero on 1 vuosi ja 1 kuukausi, ja ihan normaalisti oli menny raskaus. Ja mulle sanoi yks gynekologi Jyväskylästä (kun varmistin riittääkö varmasti että oottaa yhet menkat keskenmenon jälkeen) että jos munasolu hedelmöittyy, niin naisen elimistö on aina silloin "palautunut" ja täten valmis raskauteen. Eli siis se raskaus ei alkais jos kroppa ei ois palautunut.


      • Hiljaa hyvä tulee
        itse aiheutettuko? kirjoitti:

        No joo oon mä sitäkin miettiny että alotettiinko liian varhain. Mutta onhan niitä paljon naisia joiden lapsilla on vaan se tasan vuosi ikäeroa. Esimerkiks mun miehen ja sen isosiskon ikäero on 1 vuosi ja 1 kuukausi, ja ihan normaalisti oli menny raskaus. Ja mulle sanoi yks gynekologi Jyväskylästä (kun varmistin riittääkö varmasti että oottaa yhet menkat keskenmenon jälkeen) että jos munasolu hedelmöittyy, niin naisen elimistö on aina silloin "palautunut" ja täten valmis raskauteen. Eli siis se raskaus ei alkais jos kroppa ei ois palautunut.

        No, ei se ihan noinkaan mene, kun mitä gynekologisi on sinulle sanonut. Minusta on vaikea uskoa, että keskenmenot johtuisivat vain siitä, että sikiö on epäkelpo jatkamaan kehitystä. Kyllä loogiselta tuntuisi, että jos sikiön elinympäristö ei ole kunnossa, luonto lopettaa raskauden alkuunsa.
        Minulle on kerrottu, että optimaalinen ikäero sisaruksille on 3 vuotta. Itselläni on lapsia sekä kolmen, että kahden vuoden ikäerolla, mutta lasten kehityksen kannalta en ole huomannut eroa. Ainoastaan raskaus 3:n vuoden ikäerolla oli ns. optimaalisemman oloinen, kuin lyhyemmällä ikäerolla, jolloin oma vointi ei ollut yhtä hyvä raskauden aikana.


      • ei ole totta
        Hiljaa hyvä tulee kirjoitti:

        No, ei se ihan noinkaan mene, kun mitä gynekologisi on sinulle sanonut. Minusta on vaikea uskoa, että keskenmenot johtuisivat vain siitä, että sikiö on epäkelpo jatkamaan kehitystä. Kyllä loogiselta tuntuisi, että jos sikiön elinympäristö ei ole kunnossa, luonto lopettaa raskauden alkuunsa.
        Minulle on kerrottu, että optimaalinen ikäero sisaruksille on 3 vuotta. Itselläni on lapsia sekä kolmen, että kahden vuoden ikäerolla, mutta lasten kehityksen kannalta en ole huomannut eroa. Ainoastaan raskaus 3:n vuoden ikäerolla oli ns. optimaalisemman oloinen, kuin lyhyemmällä ikäerolla, jolloin oma vointi ei ollut yhtä hyvä raskauden aikana.

        Kuka sinulle on tuollaisen ajan kertonut? Minun lapseni 3 v ja alkanut raskaus aivan kauhea. Se menikin sitten kesken. Johtuiko siis keskenmeno siitä, että kohtu ei ollut vielä valmis? Ja kaikkea kanssa. Edellisen keskenmenon jälkeen minulla kesti 6 viikkoa ja olin raskaana ja raskaus sujui hyvin eli raskaus alkoi heti kun edellisen raskauden hormonitaso laski. Usein on juuri niin, että keskenmenon jälkeen tai raskauden jälkeen hedelmöitys onnistuu helpoiten ja kohtu on vastaanottavaisin. Mitä edellä kirjoitit, tuntuu ehkä loogiselta, mutta ei ole totta.


      • Tottapa hyvinkin
        ei ole totta kirjoitti:

        Kuka sinulle on tuollaisen ajan kertonut? Minun lapseni 3 v ja alkanut raskaus aivan kauhea. Se menikin sitten kesken. Johtuiko siis keskenmeno siitä, että kohtu ei ollut vielä valmis? Ja kaikkea kanssa. Edellisen keskenmenon jälkeen minulla kesti 6 viikkoa ja olin raskaana ja raskaus sujui hyvin eli raskaus alkoi heti kun edellisen raskauden hormonitaso laski. Usein on juuri niin, että keskenmenon jälkeen tai raskauden jälkeen hedelmöitys onnistuu helpoiten ja kohtu on vastaanottavaisin. Mitä edellä kirjoitit, tuntuu ehkä loogiselta, mutta ei ole totta.

        Naistentautien erikoislääkäri tämän on kertonut. Täydellinen toipunminen edellisestä raskaudesta tarkoittaa myös sitä, että imetyksestä on kulunut riittävästi aikaa ja naisen hormonitoiminta on palautunut ennalleen.

        Ei nainen ole kuin lypsylehmä, jonka tarkoitus on "poikia" noin kerran 1½ vuodessa, jotta maidontuotanto pysyy jatkuvana. Raskaus ja imetys verottavat naisen elimistöä. Johan sen kertoo sekin, että enemmän kuin 4 lasta synnyttäneillä naisilla eliniän odotus on lyhyempi, kuin niillä naisilla, joilla on 2-3 lasta.

        Se että olet saanut keskenmenoja voi johtua kymmenistä syistä, ei pelkästään siitä että alkio on epäkelpo - esim. istukan paikka ei ole optimaalinen tai istukka on epäkelpo. Eikä loppuun asti mennyt raskaus ja imetys ole sama kuin alkuvaiheessa tullut keskenmeno, joka ei ole vielä verottanut äidin elimistön varastoja.

        Liian pienellä ikäerolla ei tulee todennäköisemmin ongelmia lapsen kehityksessä, kuin tuolla optimaalisella 3 vuoden ikäerolla. Jollette halua uskoa, niin jatkakaa vain leikkiä syntymättömien lastenne terveydellä.

        Miksi naiset eivät halua nauttia vauvan ensimmäisistä vuosista "yksi kerralaan"? Mitä järkeä on tehdä lapsia vuoden tai puolentoista välein ja elää hieman "usvassa" ihanien lastensa vauva-aika? Jotkut voivat sanoa, että eivät he ole olleet väsyneitä, mutta minä sanon, että "aika kultaa muistot" tai he parhaillaan elävät siinä "usvassa" ja ovat jääviä arvioimaan tilannetta tai he ovat olleet jo niin väsyneitä, etteivät enää muista. :D

        Kun tapaatte seuraavan kerran kehitysvammaisen, autistisen tai lievistäkin oppimisvaikeuksista "kärsivän" lapsen, kysykääpä onko hänellä alle kahden vuoden ikäerolla vanhempi sisarus. Tehkääpä sitten omaa pientä tilastoanne, niin tulette huomaamaan tiettyjä yhdenmukaisuuksia. Tietenkin on myös niitä, joilla ei mitään ongelmia ole, mutta he ovatkin onnekkaita ja heillä on muut asiaan vaikuttavat seikat loksahtaneet optimaalisesti kohdalleen.


    • itse aiheutettuko?
      • tuskin vertaistukea

        Yleensä hedelmällisessä iässä olevat naiset eivät tarvitse liukkareita. Ne ovat lähinnä vaihdevuosi-ikäislle tarkoitettuja. Tosin estrogeenivoiteet pitävät mummoillakin limakalvot kunnossa. :D


    • parastaennnen

      ainakin durex 2 in 1 oli meillä kuukausia iian vanhaa ja raskaaksi ei enää tultu. vaikka sanoivat ettei mitään vaikutusta niin kyllä se kipuja aiheutti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe