Eli joo tiedän mikä minä olen kieltämään että lenkkeilijät ei saa vapaasti juoksennella, mutta mulla on metsästyskoira ja ottaa saalistus asennon ku ihminen juoksee edestä tai takaa ja hyökkää sitten ohi juoksevaa kohti. Tiedän joo kouluta koirasi ettei hyöki, olen koiran vasta saanut, joten koulutus menossa!
Ymmärrän että koirattomat ihmiset ei ehkä ymmärrä että jotku koirat näkee ohi juoksevat saaliinaan. Hieman voisitte hidastaa vauhtia kun juoksette ohi. No ongelma tulee yleiseksi mitä lähemmäs mennää kesää ja lenkkeilijät täyttää tiet. Mutta sit ku tulee näitäkin jotka koirien kanssa juoksee lenkkejä ni silloinhan mun koira vasta innostuukin, onneksi koirani tuli takas vaikka lähtiki juoksevan miehen ja koiran perään (koirani on iso, vaikea hallita)
Ja tiedän vika on minussa , pitää kouluttaa koira, mutta tosiaan niiku sanoin ni koira tullut vasta mulle. Mutta toivon että ihmiset katsois vähä jos koiria vastassa ni ei juostas, kiitos.
Älkää pliis juosko koirien ohi!
64
540
Vastaukset
- gfghghjjhg
:) Ei ole minulle koskaan tullut mieleen että komentaisin ympäristöäni.
Ja omaan metsästysviettisen eikä se ryntää muiden perään. Tutun koira rynni kaiken perään ja sain sen koulutettavaksi oli viikon minulla ja ei rynninyt enään. Mutta en kyllä muita komentanut että ei saa juosta, kierrä pyörälläsi kauempaa etc..Ne otin sopivana haasteena kouluttaa koiraa..ilman niitä koira ei olisi oppinut mitä halusin siltä.- Olisit nyt ihmeessä
pyytänyt aloittajalta että saisit kouluttaa hänenkin koiraansa kun noin etevä olet.
- gfghghjjhg
Olisit nyt ihmeessä kirjoitti:
pyytänyt aloittajalta että saisit kouluttaa hänenkin koiraansa kun noin etevä olet.
Tuskin sentään olen sentään ainoa koirankouluttaja ;) Ai niin ja kiitos kehuista olen tyytyväinen miten sain koiran koulutettua ja niin on sen omistajakin.
Ihan ilmaiseksi en kyllä kenenkään koiraa kouluta ja tuskin kukaan. Viikko hoidossa koulutuksessa ei ihan ilmaista kun ole kuluiltaan.
Ja aloittaja vasta aloitti kouluttamisen vaikka hiukan huteralla pohjalla on jos alkaa ympäristöä määrittelemään. - Et varmaan ole
gfghghjjhg kirjoitti:
Tuskin sentään olen sentään ainoa koirankouluttaja ;) Ai niin ja kiitos kehuista olen tyytyväinen miten sain koiran koulutettua ja niin on sen omistajakin.
Ihan ilmaiseksi en kyllä kenenkään koiraa kouluta ja tuskin kukaan. Viikko hoidossa koulutuksessa ei ihan ilmaista kun ole kuluiltaan.
Ja aloittaja vasta aloitti kouluttamisen vaikka hiukan huteralla pohjalla on jos alkaa ympäristöä määrittelemään.mutta oletpa ainoa, joka tänne tulee vittuilemaan ja pätemään. Vai onko tuo jokin uusi, muodikas markkinointikikka hankenilta asiakashankintaan?
- gfghghjjhg
Et varmaan ole kirjoitti:
mutta oletpa ainoa, joka tänne tulee vittuilemaan ja pätemään. Vai onko tuo jokin uusi, muodikas markkinointikikka hankenilta asiakashankintaan?
Onko se pätemistä/vittuilua että sanoo että kun koulutti tuttunsa koiran niin ei olettanut että muuttaa koiraa vaan ihan vain kouluttaa koiran hyväksymään ympäristössä olevat ärsykkeet.
Kylläpä surkea elämä sulla kun luulet kaiken olevan vittuilua etkä kestä onnistumisia muilta.
Opettele itsekin koiran koulutusta niin ei tarvi ainakaan siitä sinun kokea alemmuutta. - MILAN CEASAR
joukossamme on KOIRA-KUISKAAJA
- itsekkäitä ihmisiä
Älkää myöskään hyvät ihmiset syökö karkkia julkisilla paikoilla. Olen dietillä ja saatan saada itku-potku-raivarit mikäli tulette mussuttamaan herkkuja eteeni.
Mutta tää on niin tätä, ihmiset on niin itsekkäitä. Ajatellaan vaan omaa napaa, eikä mietitä yhtään miten oma toiminta vaikuttaa muihin.
Olet oikeassa, vika on aina ihmisessä, mikäli koira käyttäytyy arvaamattomasti. Tässä tapauksessa vika on siin lenkkeilijöissä.
Woima olkoon kanssasi.- kikkelitonttu
voimia sinullekin ystäväni!
- asiaaloitus
Miust sen on kiva, jos lenkkeilijät on huomaavaisia...ei pakko oo ja en voi sitä vaatia, mut ilahduttavaa se on...
- panu883
En olekkaan ketään VAATINUT mihinkään, vaan pyytänyt YMMÄRRYSTÄ, mutta toivon että tämäkin hyökkimis ongelma on pian ohi mun koiralla. Ja joo se on hyvä että tulee ärsykkeitä, niitä tarvitaankin että opitaan.
Eli itsekkäitä ihmisiä -nikille, tarkoituksesi oli olla ilkeä ja loukkaava, ja hieman suurentelit asiaa, niiku aloituksessani sanoin mikä minä olen vaatimaan... en mikään! Itselläni kyllä tosin välähtää ainakin jos huomaan koiran/koiria, etten juokse ainakaan niiden läheltä. osaaan hidastaa, MUTTA EI , EN EDELLEENKÄÄN VAADI MUITA TEKEMÄÄN SAMOIN ;)- itsekkäitä ihmisiä
Miksi hyvä ihminen huudat?
Lääkitys, lääkitys, lääkitys ja luetun ymmärtäminen. - epäitsekäs
itsekkäitä ihmisiä kirjoitti:
Miksi hyvä ihminen huudat?
Lääkitys, lääkitys, lääkitys ja luetun ymmärtäminen.sitä se sinäkin kaipaat ja huutaminen on että kirjoitetaan alati caps lock päällä. tuo on vaan sanojen lihavointia yksinkertaisille :D että ne osaisi onkia tietyt sanat lauseista :)
- itsekkäitä ihmisiä
epäitsekäs kirjoitti:
sitä se sinäkin kaipaat ja huutaminen on että kirjoitetaan alati caps lock päällä. tuo on vaan sanojen lihavointia yksinkertaisille :D että ne osaisi onkia tietyt sanat lauseista :)
Lihavointi ja isolla kirjaimilla kirjoittaminen eivät ole synonyymejä.
Ketkä ne? Yksinkertaisetko? Pitääkö tilastasi olla huolissaan? - :DDDDDDDDDDDDDDDD
Lihavointi ja isolla kirjaimilla kirjoittaminen eivät ole synonyymejä.
Ketkä ne? Yksinkertaisetko? Pitääkö tilastasi olla huolissaan?miksi huolehdit toisten asioista, sillä pistää ittesä vaan haudan alle liian aikasin :D ja todellakin vaikutat yksinkertaiselta ihmiseltä, täällä tuskin ollaan äidinkielen tunnilla :D mä lähen töihin nyt iltavuoroon, jää sinä sossupummi tänne riehuu , säästä seuraavat toimeentulotukes lääkkeisiin ,suosittelen
- itsekkäitä ihmisiä
:DDDDDDDDDDDDDDDD kirjoitti:
miksi huolehdit toisten asioista, sillä pistää ittesä vaan haudan alle liian aikasin :D ja todellakin vaikutat yksinkertaiselta ihmiseltä, täällä tuskin ollaan äidinkielen tunnilla :D mä lähen töihin nyt iltavuoroon, jää sinä sossupummi tänne riehuu , säästä seuraavat toimeentulotukes lääkkeisiin ,suosittelen
Pata kattilaa soimaa :)
Älä noin menetä malttia kirjoituksistani, "sillä pistää ittesä vaan haudan alle liian aikasin".
Yksinkertaisuus on usein kaunista, sinun kielenkäyttösi ei.
Täällä ei olla äidinkielentunnilla ei, joidenkin tosin ei olisi pahitteeksi sellaisella käydä.
Sossupummin ei tarvitse käyttää toimeentulotukeaan lääkkeisiin, sillä sossu korvaa ne erikseen. Toivoisinkin, että sinunkin lääkkeesi korvaisi "joku". - No niin,
Pata kattilaa soimaa :)
Älä noin menetä malttia kirjoituksistani, "sillä pistää ittesä vaan haudan alle liian aikasin".
Yksinkertaisuus on usein kaunista, sinun kielenkäyttösi ei.
Täällä ei olla äidinkielentunnilla ei, joidenkin tosin ei olisi pahitteeksi sellaisella käydä.
Sossupummin ei tarvitse käyttää toimeentulotukeaan lääkkeisiin, sillä sossu korvaa ne erikseen. Toivoisinkin, että sinunkin lääkkeesi korvaisi "joku".Olet siis ammattipummi kun tiedät että toimeentulotuen perusosaa ei tarvitse käyttää lääkkeisiin vaan ovat erikseen korvattavia? Pitihän se arvata ;D
- itsekkäitä ihmisiä
No niin, kirjoitti:
Olet siis ammattipummi kun tiedät että toimeentulotuen perusosaa ei tarvitse käyttää lääkkeisiin vaan ovat erikseen korvattavia? Pitihän se arvata ;D
Voi hyvinkin olla.
Mutta entä sinä? Aukottoman logiikkasi mukaan kuulut myös tähän ryhmään, eikö?
- vastasin trolliin
Osta pehmustettu kuonopanta koulutuksen ajaksi. Sen kanssa on helpompi hallita isoakin koiraa. Nimittäin et voi vaikuttaa muiden ihmisten tekemisiin, ainoa mihin voit vaikuttaa on sinä itse ja koirasi. Hyvää kevättä!
- hauskat lenkit
Näinhän se on, että emme voi toisia määräillä, kuitenkin sympatiat aloittajalle. Isoja koiria minäkin taluttelen, ja on syntynyt tilanteita, että juoksija pölähtää ihan nurkan takaa niin, että pelästymme kaikki. Silloin on koirat rähisseet ja varmaan toiset ajatelleet että mitähän petoja tuokin täällä ihmisten ilmoilla kuljettelee, vaikka kysymys on vaan säikähdyksestä. Ajoissa havaittu juoksija ei aiheuta minkäänlaista reaktiota.
Aloittajalle: tämä juoksija-asia voisi olla sellainen, että korjaantuisi siedättämällä. Ystävä avuksi ja harjoittelemaan! - näkyvyys
Ite varmaan juoksisin vielä kovempaa ohi, jos koira meinaa hypätä minun puolelle tietä!
Ja tosiaan.. miten juoksija voi tietää, että juuri tämän koiran kohdalla pitäisi hiljentää, kun muut koirat voi ohittaa normaalisti?
Mutta ehkäpä lenkkeily kannattaisi aloittaa alueelta, jossa sinulla on hyvä näkyvyys joka suuntaan, ja pääset myös vähän kauemmas juoksijoista?:) - 16+14
etpä sinä voi yksittäisiä ihmisiä alkaa päsmäröimään että "älä juokse, turre ei tykkää!"
ja vaikka jotkut hidastaisivatkin kohdallanne, et tule sitä vauhtia pääsemään koirasi ongelmista eroon. koira pitää kouluttaa kohtaamalla ongelma. ei se muuten opi syy-seuraus suhdetta.
kaikille ei toisiaan koiria kuuluisi myydä...- snakun isäntä
Olipa typerä kommentti!
Juoksijan perustietämykseen tulisi kuulua sen, että aivan (minkä tahansa) koiran vierestä ei kannata juosta. - Jotkut noista
snakun isäntä kirjoitti:
Olipa typerä kommentti!
Juoksijan perustietämykseen tulisi kuulua sen, että aivan (minkä tahansa) koiran vierestä ei kannata juosta.karaajista on varmaan laitoslapsia ja heillä ei ole ollut äitiä joka olisi opettanut tämän perusasian ;)
- 4+9
snakun isäntä kirjoitti:
Olipa typerä kommentti!
Juoksijan perustietämykseen tulisi kuulua sen, että aivan (minkä tahansa) koiran vierestä ei kannata juosta.olipa typerä kommentti. vaan eipä kuulu. vaan koiran omistajien perustietämykseen kuuluu se että ihmistenilmoilla koiran tulisi olla hallinnassa.
- snakun isäntä
4+9 kirjoitti:
olipa typerä kommentti. vaan eipä kuulu. vaan koiran omistajien perustietämykseen kuuluu se että ihmistenilmoilla koiran tulisi olla hallinnassa.
Höpöä höpön päälle!
- 5+19
snakun isäntä kirjoitti:
Höpöä höpön päälle!
oi. haittoiko noin kovasti, kun olin oikeassa?
- uusi sana?
Jotkut noista kirjoitti:
karaajista on varmaan laitoslapsia ja heillä ei ole ollut äitiä joka olisi opettanut tämän perusasian ;)
Mikä on karaaja?
- Ei ole
uusi sana? kirjoitti:
Mikä on karaaja?
Se on juoksija. Tulee sanasta karata eli juosta poispäin, karkuun.
- mikä murre?
Ei ole kirjoitti:
Se on juoksija. Tulee sanasta karata eli juosta poispäin, karkuun.
Missä päin näin sanotaan?
- naamaruvelle
joo kannattaa olla varovainen ainakaa ku mun läheltä juoksee, mulla 2 uros ja narttu akita...ei tykkää yhtää sit mistää hillujista ja juoksijoista! et omalla vastuulla ainaki meidät ohitatte!
- vihainen ei hyvä
Miksi kehuskella vihaisilla koirillaan? Tänään juurikin satuttiin ohittamaan akita, ja oli kyllä vihasen näkönen! Ei juostu ohi, eikä menty ihan vierestä. 3-4m oli väliä. Kyllä niitten koirien pitäisi osata normaalilla tiellä kulkea aiheuttamatta vaaratilanteita.
- lompsa tyhjänä
Kyllähän on niin, että jos kuljette yleisiä teitä ja polkuja, sinun koirasi jos puree vähänkin toista ihmistä, on syyllinen. Vastuu on ihan sinun, sinun ja sinä olet maksumiehenä. Akitat on onneksi myös helppo tunnistaa, jotta poliisit sut löytää jos pakoon kirmaatte porukalla. Sinun on kuljetettava koiriasi kytkettynä niin, ettei heistä ole häiriötä muille tiellä liikkujille, vaikka hieman läheltä menisivätkin.
- Koiranpito kurssille
Onneksi nämä valopää omistajat ovat vain säälittävän pieni vähemmistö. Suurin osa koirankusettajista osaa kuitenkin käyttäytyä ja jopa hallitsevat koiransa.
- pölkky omistaja
Kyllä hyvänen aika ihmiset saa juosta. Sun koulutus on nyt ihan nyrjähtänyt ajatuksen juoksultaan.
Koira ei saa hyökkiä juokseviin ihmisiin. Ei saa polkupyöräileviin. Ei saa juoksevien lasten perään.
Sun koira ei saa olla irti. Se ei todellakaan saa olla irti, ennenkuin tällaiset tavalliset asiat on ymmärretty ja selkäytimeen isketty.
Sun ei todellakaan pidä pitää tätä koiraa, vaan nopsaan pois, ennenkuin on purtu "saalista", joka voi olla peloissaan pakoon juokseva lapsi. Ihmiset saa tanssia, tai vaikka hyppiä pupuhyppyjä ja sun on koirasi pidettävä hallinnassa.
Ja minulla on koira. Sellainen, jonka opetuksessa on ollut haastetta varsinkin isokokoisten uroskoirien suhteen, mutta
ihmiset on opittu jättämään rauhaan, kulki he ohi tai kohti miten oudosti tahansa. - Vedän sua blättyyn
Kuule minulla on kolmea isoa koiraa ja en todellakaan käske tai varottele muita ihmisiä olemaan juoksematta ohi.
Jos akitan omistaja uhoaa omalla vastuulla ohi juoksemisesta niin kyllä se muuten niin on, että jos koirasi käy juosija päälle olipa hihnassa tai ei niin viulut maksat sinä, sinä olet koiristasi vastuussa. Tämmösten asennevammasten takia ois hyvä kyllä joku koira-ajokortti tai pällitesti olla, että oisi edes mahdollista hankkia koiraa...
Hei akitojen omistaja vedä ittes kiikkuun ja koiras myös, kouluta koirasi tai älä vie niitä ihmisten ilmoille, kyllä oikeanlaisen koulutuksen saaneet koirat sietää ihmisjuoksija ja monet kyllä sietää koirajuoksijatkin, meillä ainakin.
Äläkä jauha sitten akita on vaikee jne. paskaa se on lässyrotu verrattuna joihinkin, mutta jukuripäinen kyllä. - naamaruvelle
mä mitää maksele, ku sepä onki siinä ettei kukaa juoksentele meidän ohi, kyllä akita on hieno koira, kyllä niin ihmiset ku koirat kunnioittaa ja elää pelossa ku minä niitten kanssa kävelen, ja kuinkas muutenkaa ku nenä pystyssä :DSddddddddddddddddddd
- rupi ja konna
Kyllä makselet jos kiinni jäät.
Mun koira on niin ääliö ettei kunnioita toisia. Ei edes Akitoja.
Vaikka sitä on purtukin (joku iso pullterrieri). Siitähä se äityi vaan.
Jos sun Akita puree mun koiraani, maksat varmasti.
Mun koira on kiiinni ja väistetään koko ajan muita. Jos siitä huolimatta joku puree, niin räyh. Vaikka mun koirani huutaisi pää punaisena ärsytystä.
- JepJep
Juoksijat ihan fine, hiihtäjät taas ei... sohii sauvoilla tahalteen päin koiraa ja örisee jotain epämääräistä. Mikä siinä hiihtämisessä oikein on, kun siitä kansaa menee talvisin sekaisin ja kaikki hyvät lenkkeilymaastot muutetaan hiihtoladuiksi??
....tulispa jo kesä....- Fiuh_fiuh
....tulispa jo kesä....
Niinpä, saadaan lisäriesaksi nuo skeittarit ja rullastelijat. Niistä meidän rekkukin tykkää ;D - raivostuttaa...
Fiuh_fiuh kirjoitti:
....tulispa jo kesä....
Niinpä, saadaan lisäriesaksi nuo skeittarit ja rullastelijat. Niistä meidän rekkukin tykkää ;DAinoa riesa olette kyllä te koirinenne joka paikassa, ja mitä tuo JepJep valittaa. Jos kävelet ladulla, niin sinua kuuluisi hutkia sauvalla.
- Tiedän joo
raivostuttaa... kirjoitti:
Ainoa riesa olette kyllä te koirinenne joka paikassa, ja mitä tuo JepJep valittaa. Jos kävelet ladulla, niin sinua kuuluisi hutkia sauvalla.
Te kaikki hiihtäjät, karaajat, skeittarit, ja rullastelijat ootte kyllä sellasia fasisteja ja itteenne täynnä, että hitlerin aatukin kalpenee joidenkin teistä rinnalla. Onneksi teissäkin on poikkeustapauksia joukossanne.
- raivostuttaa...
Tiedän joo kirjoitti:
Te kaikki hiihtäjät, karaajat, skeittarit, ja rullastelijat ootte kyllä sellasia fasisteja ja itteenne täynnä, että hitlerin aatukin kalpenee joidenkin teistä rinnalla. Onneksi teissäkin on poikkeustapauksia joukossanne.
Olenkin aina miettinyt, ovatko koiranomistajat jo syntyjään tyhmiä, vai alkaako älyllinen taantuminen vasta koiran hankinnan jälkeen. Ei se järjenjuoksu ainakaan parane missään vaiheessa.
Siis nyt on aiheena toisten ihmisten kouluttaminen, kun rakkia ei pysty kouluttamaan, silti se on pitänyt ottaa. Nyt siis emme saa juosta milloin ja missä haluamme, ja sekin on tullut esiin että kun koira omistajineen tulee vastaan, niin on pakko katsella jonnekin muualle kuin edes vahingossa koiraan, kun se rassukka voi tulkita sen hyökkäysaikeeksi.
Puhumattakaan siitä että kohtaustilanteessa kävelytiellä koiraton vastaantulija joutuu tekemään ihmeellisiä loikkia ja väistämiskommervenkkeja, kun koira ei oikein ole varma kumman pientareen kusiläikkiin haluaisi kuononsa tunkea. Omistaja ei komenna, ei väistä, se on vastaantulijan ongelma mennä vaikka ojan kautta.
Huoh, kyllä olisi sillä kuululla kirveellä töitä. Ja paljon! - hullua sakkia
raivostuttaa... kirjoitti:
Olenkin aina miettinyt, ovatko koiranomistajat jo syntyjään tyhmiä, vai alkaako älyllinen taantuminen vasta koiran hankinnan jälkeen. Ei se järjenjuoksu ainakaan parane missään vaiheessa.
Siis nyt on aiheena toisten ihmisten kouluttaminen, kun rakkia ei pysty kouluttamaan, silti se on pitänyt ottaa. Nyt siis emme saa juosta milloin ja missä haluamme, ja sekin on tullut esiin että kun koira omistajineen tulee vastaan, niin on pakko katsella jonnekin muualle kuin edes vahingossa koiraan, kun se rassukka voi tulkita sen hyökkäysaikeeksi.
Puhumattakaan siitä että kohtaustilanteessa kävelytiellä koiraton vastaantulija joutuu tekemään ihmeellisiä loikkia ja väistämiskommervenkkeja, kun koira ei oikein ole varma kumman pientareen kusiläikkiin haluaisi kuononsa tunkea. Omistaja ei komenna, ei väistä, se on vastaantulijan ongelma mennä vaikka ojan kautta.
Huoh, kyllä olisi sillä kuululla kirveellä töitä. Ja paljon!Kuule raivostunut, osa meistä on ihan syntyjään tyhmiä, koira ei aiheuta älyllistä taantumaa. Tätä keskustelua seuratessa saa ikävä kyllä sen käsityksen, että suurin osa koiran omistajista on taantunut älyllisesti lemmikkinsä tasolle.
Muutenkin tuntuu olevan koirien "tosi harrastajat" jokseenkin hukassa. Niin kuin kirjoititkin, odottavat muiden huomioivan heidän harrastuksensa kaikkialla ja kaikissa tilanteissa. Muiden tulisi valppaana vahtia omaa käytöstään, koska Pirkko saattaa tulla koska tahansa mielenvikaisen/huonosti koulutetun Luffensa kassa kulman takaa.
Kirveelle olisi töitä ja saunan takana vielä tilaakin. - snakun isäntä
hullua sakkia kirjoitti:
Kuule raivostunut, osa meistä on ihan syntyjään tyhmiä, koira ei aiheuta älyllistä taantumaa. Tätä keskustelua seuratessa saa ikävä kyllä sen käsityksen, että suurin osa koiran omistajista on taantunut älyllisesti lemmikkinsä tasolle.
Muutenkin tuntuu olevan koirien "tosi harrastajat" jokseenkin hukassa. Niin kuin kirjoititkin, odottavat muiden huomioivan heidän harrastuksensa kaikkialla ja kaikissa tilanteissa. Muiden tulisi valppaana vahtia omaa käytöstään, koska Pirkko saattaa tulla koska tahansa mielenvikaisen/huonosti koulutetun Luffensa kassa kulman takaa.
Kirveelle olisi töitä ja saunan takana vielä tilaakin.Aloittakaa itsestänne, sinä ja edellinen pölvästi, niin maailma on jo paljon parempi.
- snakun isäntä huom
snakun isäntä kirjoitti:
Aloittakaa itsestänne, sinä ja edellinen pölvästi, niin maailma on jo paljon parempi.
maailma olisi, ei maailma on
Vai yrititkö sanoa, että koska olemme, niin maailma on parempi?
- Lait määrävät näin
Tieliikennelaki 3.4.1981/267
46 §
Kotieläimen varominen ja eläinten kuljettaminen tiellä
Ajoneuvon kuljettajan on lähestyessään tiellä olevaa hevosta, karjaa tai vastaavia kotieläimiä noudatettava tarpeellista varovaisuutta ja käytettävä riittävän alhaista nopeutta.
Eläimet, joita kuljetetaan tiellä, on pidettävä kytkettyinä tai niitä on vartioitava siten, etteivät ne aiheuta vaaraa tai kohtuutonta haittaa liikenteelle. Ratsastajan ja eläimen kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajaa koskevia säännöksiä.
.
Järjestyslaki 27.6.2003/612
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
.
Metsästyslaki 28.6.1993/615
8 LUKU
Koiran pitäminen
51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus
Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:
1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;
2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;
3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;
4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä
5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.
Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.
53 §
Koiran pitäminen toisen alueella
Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.
Maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus poistaa alueelta 1 momentin vastaisesti siellä oleva koira tai ottaa se talteen. Jos koiran avulla metsästettäessä ajo tai haukku poikkeaa vieraalle alueelle, alueen omistajan tai metsästysoikeuden haltijan on kuitenkin annettava ajon tai haukun jatkua häiriintymättä puolen tunnin ajan. Jollei koiran omistaja tämän ajan kuluessa hae koiraa pois, alueen omistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus keskeyttää ajo tai haukku sekä poistaa alueelta koira tai ottaa se talteen.
Edellä 1 momentissa sanottu ei koske 51 §:n 2 momentin 3 ja 4 kohdassa tarkoitettuja tapauksia. - aloittajalle
Joo, niinhän se on ettet todellakaan voi alkaa rajoittamaan ihmisten juoksemista...ne jotka koirasi ohi juoksentelee ei ehkä myöskään ole täällä lukemassa toivettasi. Oikeasti sulla on vain kaksi vaihtoehtoa...joko opetat koirasi sietämään juoksioita niin että eivät koita perään, tai luopua koirasta ja ottaa sellanen pienempi koira joita jaksat pitää hihnassa kiinni vaikka vetäisi. Äläkä hyvä ihminen missään tapauksessa pidä koiraasi vapaana. Mä en pitäisi muutenkaan metsästysviettistä koiraa vapaana, koska voi milloin vain lähteä jonkun hajun perässä ja jäädä vaikka auton alle.
Koirapuistossa voi olla vapaana turvallisesti.
Fiksua toki on jos ihmiset itse ymmärtäisivät kävellä koiran ohi, koska monet koirat pyrkivät juoksevan ihmisen perään. Itse kyllä aina kävelen koirien ohi, ja sanon aina lastenlapsillekin ulkona jos tulee koira vastaan että nätisti kävellen ohi eikä mitään juoksemista ja riehumista.- panu883
Kuka sanoi että olen edes pitänyt vapaana koiraa, koirani on metsästyskoira ja se saa luvan kanssa olla vapaana metsästyksessä, mutta ei todellakaan ,en pidä vapaana taajamassa, aina kiinni! Ja illalla ja aamulla nyt käytii ja tuli porukkaa juosten vastaan, en tiedä mikä koiralle meni mutta ei hyökkiny yhtää :)
Oikeesti olen tosi yllättyny, ehkä se kun ehdin ajoissa reagoida ennen koiraa että joku tulee ja nyppäsin hieman hihnasta ja sanon ei. Eli tässä harjotellaan vielä, mutta nyt tiedän takstiikan joka toimii :) Eli näillä mennään, oikee suunta. Taitaa olla mulla kyllä nyt fiksu koira, koska en tod ole kokenu koira ihminen, mutta maalaisjärjellä pääsee näköjään tuloksiin.
Ei tarvitse olla `koirakuiskaaja`niinku täällä jotku lesoili että viikossa oli koira ku unelma, taisin pistää vielä paremmaksi:) Tästä meillä alkaa hyvä arki koiran kanssa tutustuen jne... eikä kukaan ole seppä syntyessään, niinhän se menee :) mukavat kevään jatkot, keskustelu on osaltani ohi. minä kiitään ja kuittaan. - Mettäri
panu883 kirjoitti:
Kuka sanoi että olen edes pitänyt vapaana koiraa, koirani on metsästyskoira ja se saa luvan kanssa olla vapaana metsästyksessä, mutta ei todellakaan ,en pidä vapaana taajamassa, aina kiinni! Ja illalla ja aamulla nyt käytii ja tuli porukkaa juosten vastaan, en tiedä mikä koiralle meni mutta ei hyökkiny yhtää :)
Oikeesti olen tosi yllättyny, ehkä se kun ehdin ajoissa reagoida ennen koiraa että joku tulee ja nyppäsin hieman hihnasta ja sanon ei. Eli tässä harjotellaan vielä, mutta nyt tiedän takstiikan joka toimii :) Eli näillä mennään, oikee suunta. Taitaa olla mulla kyllä nyt fiksu koira, koska en tod ole kokenu koira ihminen, mutta maalaisjärjellä pääsee näköjään tuloksiin.
Ei tarvitse olla `koirakuiskaaja`niinku täällä jotku lesoili että viikossa oli koira ku unelma, taisin pistää vielä paremmaksi:) Tästä meillä alkaa hyvä arki koiran kanssa tutustuen jne... eikä kukaan ole seppä syntyessään, niinhän se menee :) mukavat kevään jatkot, keskustelu on osaltani ohi. minä kiitään ja kuittaan.Aloittaja helpota edukkaasti elämääsi ja hanki koulutusvaiheen ajaksi tämä: http://www.petnap.fi/trixie-kuonoremmi-kokoa-p-501.html
Tekemistä lenkille muuta kuin lenkkeilijät ja energia purkua: http://www.petnap.fi/ezydog-reppu-koiralle-p-554.html , laita vaikka täydet vesipullot reppuun niin koiralla on työtä ja muuta ajateltavaa ;)
Katso myös ruokavalio koska oma keräsi virtaa viljapitoisista ruuista ja rauhottui kun vaihdoin viljattomaan ruokavalioon. Kaupasta saa esim. hau hau tai lihalle kokonaan.
Omistaja saattaa myös itsekin koiran kehittyessä alkaa juoksemaan ja puratte yhdessä energiaa. Vyö vyötäisille ja koiralle vetoon soveltuvat valjaat -> menoksi!
- bla
Voi jessus sentään. Lenkkeilijöiltä olisi oikeasti ihan kohteliasta olla juoksematta koirien ohi (varsinkin läheltä ja takaapäin), kuten autoilijoilta olisi kohteliasta hidastaa ohittaessaan ratsastajan. Minäkin kohteliaisuuttani väistän maastopyöräilijöitä koirani kanssa polulta sivuun, koska tiedän että se on minulle helpompaa.
Tietysti ihanne olisi jos kaikki kouluttaisivat koiransa täydellisesti, mutta on niissä koirissakin eroja, riippumatta onko ne metsästysviettisiä vai mitä puudeleita... On heikkohermoisia jne jne. Mutta se nyt vaan on tämän maailman meininki nykyään, kaikki on "sinun oma asiasi, minä teen just niinkun tykkään". Yhtään ei anneta vahingossakaan tilaa eikä jousteta mistään, koska "minulla on oikeus".- deremith
Mutta se nyt vaan on tämän maailman meininki nykyään, kaikki on "sinun oma asiasi, minä teen just niinkun tykkään". Yhtään ei anneta vahingossakaan tilaa eikä jousteta mistään, koska "minulla on oikeus".
En voisi enempää olla samaa mieltä! Tuossa kiteytyy kaikki oleellinen. Lähtökohta on aina se, että MINUN ei ole pakko, MINULLA on oikeus. Teen omia oikeuksiani korostaakseni vaikka vaan piruuttaan vastakarvaan. Maailman individualismi, oman pään & 'aitouden' (=saat olla niin tahditon ja kettumainen kuin vain haluat - "mä oon mikä oon, en teeskentele, sanon mitä haluan, olen siis 'aito'-antaa oikeutuksen kaikelle sikailulle) korostaminen on osittain ihan jees, mutta näiden yksilöiden kohdalla voisin oikeasti olla kiinnostunut vaihtoehdosta muuttaa Marsiin.. (ja ei kannata vaivautua sinä, joka ajattelit kirjoittaa: no muuta sinne vtun marssiis ja lakkaa urputtamasta - näetkö? Säästin änkkäämisen vaivan sinulta? ;)
- Johan pomppasi !!!
Voi juma lauta , etten paremmin sano!
Kyllä kuule sum on ensisijaisesti ihmisten eikä koirien.
Tästä voit vetää ihan itse ohtopäätökset, mitä mieltä olen puheenvuorostasi.
Painu metsään rakkiesi kanssa, niin ei tarvitse pelätä juoksijoita.
Minä juoksen just silloin kun huvittaa ja sinä et koirinesi määrää, milloin juoksen saat mssä! - Lenkillä
Itse lenkkeilen tällä hetkellä tuolla koiranläjien keskellä, koska on parempi juosta pientareella kuin asfaltilla. Pururadoilla on vielä hiihtoladut, eikä sinne ole juoksijoilla vielä asiaa. Ihme kyllä meillä tapaa koiranulkoiluttajia kesäaikaan myös pururadalla, vaikka siellä on koirien kieltomerkit!
Mutta asiaan. Koska itse pyrin noudattamaan liikennesääntöjä juostessani taajamassa tulee joskus tilanteita, jossa koiran joutuu ohittamaan läheltä. Kyllä minä tällöin oletan, että koira on omistajansa hallinnassa tilanteessa kuin tilanteessa. Haukku ei haavaa tee, rähähdystä toki säikähtävät kaikki. - Kohteliaisuutta
Mun koira nuorena ryntäili noiden juoksijoiden perään mutta vanhemmiten se on lopettanut sen. Menen itse aina koiran ja juoksijan väliin ja palkitsen hyvästä käytöksestä. Simppeliä. Joskus yllättävissä tilanteissa ja paikoissa saattaa vetää luokse.
Mun puolesta ihmiset saa juosta koirien ohi kunhan ei ihan muutaman sentin etäisyydeltä pyyhkäise. Sellaisiakin on nähty. Ymmärrän että saalistusviettinen koira näkee tuollaisen läheltä menevän, nopean liikkeen haasteena. Ei se tarkoita että koira on vihainen, sillä vaan herää se vaisto. Muita ongelmatilanteita ovat pyörät, skeittarit ja ryntäilevät ja kiljuvat lapset. Tärkein on etäisyys kun niitä kohtaa. Ja jos ei ole mahdollista kiertää voi tietty sanoa että voitteko liikkua ohi hieman kauempaa koska koirani saattaa innostua liikaa liikkeestä. Sitten palkkaus kun toimii oikein. Ja mitä enemmän niitä kohtaa niin sitä enemmän koira tottuu niihin. Autotkin kiinnosti alussa koiraani mutta sitten kun niitä menee ihan kokoaika ohi niin lopulta kiinnostus laantuu ja häviää ja koira turtuu.
Kyllä itse ainakin kun oon juoksulenkillä niin yritän kiertää koiran kauempaa ja hitaammin. Peruskohteliaisuutta ettei mene eläimen iholle varsinkin kun ei tunne koiraa. Mutta nykyään ihmiset ei aina ymmärrä että muitakin on olemassa tyyliin 'pois alta, minä menen nyt!'- Lenkillä
Itse olen kyllä kohtelias, mutta pääsääntöisesti väistelen lastenvaunuja työntäviä ihmisiä, sekä vanhuksia. Koirat eivät ikävä kyllä kuulu tuonne kevyenliikenteen väylille "etuajooikeutettuina".
Jos sinne on aivan pakko koiran kanssa mennä, kun esimerkiksi siirtyy metsäisemmille ulkoilualueille, on koiranomistajan velvollisuus osoittaa kohteliaisuutta muita kevyenliikenteen reittejä käyttäviä kohtaan.
- parszoni
Kannattaisko pitää se koira narussa. Älä muita ihmisiä käske jos et omaa koiraas osaa kouluttaa.
- ihana alotus
Tää on kyllä tän palstan parhaimmistoa ;)
- no jooooooooh
Koira pitää ihmistä "saaliina" ? On ollut ihan oikeasti metsällä käyviä koiria, eivätkä ole lenkkeilijöistä pentuajan jälkeen välittäneet, siis ajaviakin koiria ja tunnen paljon niitä nytkin, yksikään ei lenkkeilijöistä välitä. Eikä nykyinen koirakaan, kun pääsi vauva-ajasta ohi,
- ................
"Mikäli koira jahtaa vieraita ihmisiä; lenkkeilijöitä, pyöräilijöitä ja lapsia on kyse yleensä SAALISVIETIN laukeamisesta."
- juuri näin
................ kirjoitti:
"Mikäli koira jahtaa vieraita ihmisiä; lenkkeilijöitä, pyöräilijöitä ja lapsia on kyse yleensä SAALISVIETIN laukeamisesta."
Tämä näkemys selittänee sen, miksi jotkut eivät kouluta rakkejaan kunnolla. Ajatellaan, että moinen käytös kuuluu koiralle ja ei sitten viitsitä kouluttaa elikoita kunnolla.
- no joooooooh
juuri näin kirjoitti:
Tämä näkemys selittänee sen, miksi jotkut eivät kouluta rakkejaan kunnolla. Ajatellaan, että moinen käytös kuuluu koiralle ja ei sitten viitsitä kouluttaa elikoita kunnolla.
Se tässä pelottaa näin koiranomistajana ja lapsiakin on, samoin naapurustossa asuu paljon lapsia, jotka eivät tiedä eikä voi olettaa, että jonkun koira pitää heitä saaliina. Metsäviettisetkin koirat tajuavat eron ihmisen ja esim. jäniksen välillä, eivät saalista edes koirapuistossa pois päin juoksevia koiria. Eli kyllä, koirat pitää opettaa pennusta asti, että lapset että lenkkeilijät voivat juosta jopa kohti, eivätkä ole saaliita.
Miksi ottaa metsäverinen koira, jos sitä ei viitsitä kouluttaa ihmisten ilmoilla ? Miksi ottaa metsäverinen koira, jos sille ei sallittuja virikkeitä jakseta tehdä, ettei pidä keksiä sitten ihmisten jahtaamisia ? Nykyisen kääpiökoirani paras kaveri on jäniskoira, joka ei saalista koiraani, vaan leikkii sen kanssa esim.juoksevat yhdessä jne.
- voivoi sentään....
Aloituksen täytyy olla provo :D ei kai tosissaan kukaan tuollaisia kirjoittele.
Mutta siltä varalta että oltiin tosissaan, kyllähän siis koira on opetettava siten ettei se välitä mitään jos vierestä juostiin.
Oman paimentavan rotuni kanssa pentuna täytyi asiaa harjoitella moneen kertaan mutta kuten kaikki muutkin asiat, tämäkin opitaan runsaiden toistojen kautta - ja tietysti oikeanlaisella johtajuudella. - älä sinä
juokse ihmisten ohi
- Yue
Itsellänikin on vähän sama ongelma metsästyskoirani kanssa. Kiihtyy varsinkin, jos ohitse juoksee lenkkeilijä koiran kanssa. Koirani käytös johtuu luultavasti osaksi metsästysvietistä ja osaksi siitä, että se on muutenkin epävarma muiden koirien seurassa. Enhän minä siitä tietenkään lenkkeilijää syytä, kun en itse omaa koiraani saa käyttäytymään paremmin. Mutta miusta olisi kuitenkin hyvä huomata, että on epäkohteliasta juosta koiran kanssa suoraan kohti toista koiraa. Koirat eivät normaalisti tee niin, vaan hidastavat ja ohittavat toisensa kiertämällä kauempaa. Vaikka lenkkeilijöillä on täysi oikeus juosta, ei se silti tarkoita, että pitää käyttäytyä tökerösti vain koska voi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872