Kestovaipoista

Elaine

Heips kaikille jotka käytätte kestovaippoja!

Minulla on raskaus vasta suunnitteilla ja alulle laitettuna(jos on), ja tässä mietiskelin tätä kestovaippa juttua, kun en niistä tiedä oikeastaan mitään...

Lähinnä kysymyksenä on se, että olen nähnyt sellaisia kankaisia ihan tavallisen vaipan mallisia vaippoja, nämäkö niitä kestoja ovat? Tuleeko sen sisään jotain muuta? Onko vastasyntyneen ja kävelyikäisen kestovaipat ajatukseltaan samanlaisia? Pestäänkö koko vaippa koneessa, vai vaan se mahdollinen lisäosa sieltä sisältä?

Olisi mukava käyttää tällaista ekologisempaa vaihtoehtoa, kertokaa nyt joku ihan kaupunkikielellä minulle kun en tiedä..

Kiitokset=)

5

935

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4 vuoden kokemuksella

Hei!

Olemme juuri kesällä päässeet vaippa rumbasta pojat 4 v ja 2,5 v.

Tiedän olevan niitä kertakäyttövaipan näköisiä, joita käytetään sellaisenaan. Niiden hankinta hinta on aika korkea (yli 20 € kappale ja niitä tarvitaan vähintään kaksi tusinaa). Niiden kuivatus vaatii kuivausrummun tai muuten tehokkaan kuivatus systeemin.

Kuivaksi opettelu vaiheessa on olemassa olemassa housuvaippoja eli pikkuhousujen kaltaiset, jossa on imutehoa.

Minun kokemukseni ovat Vekkuli housuista ja Ruskovillan harsoista. http://personal.inet.fi/muoti/vekkuset/vekkuli.html
      http://www.ruskovilla.fi/
      Alussa riittää noin neljät vaippahousut ja 2 tusinaa harsoja. Alussa (ennen kiinteää ruokaa) taittelen harsot Ruskovillan taitteluohjeen mukaan eli S-kokoiset vaippahousut käy pieneksi parissa viikossa. Vaippahousuja ei kannata pestä kuin kakka vaurion jälkeen, jotta niiden kosteuden pitävyys säilyy mahd. pitkään vesi huuhtelu riittää. Alussa vaippapyykkiä sai pestä joka toinen päivä, mutta myöhemmin kaksi kertaa viikossa. Harsot kuivuu nopeasti. Minulla oli vaipoille 20 l kannellinen saavi, johon lorautin aina tilkan etikkaa (estää hajuhaittoja ja pehmentää harsoja, huuteluaine on kielletty, sillä se vie imutehon). Ruskovillaa käytin, koska sen harsot ovat paksuimpia mitä markkinoilla olen nähnyt.

Harsot kestivät kaksi käyttäjää, mutta vaippahousut sai ostaa uudelle käyttäjälle uudet. Ensimmäinen oppi 1 v 9 kk päiväkuivaksi (ei viihtynyt märissä housuissa) ja 2,5 v yökuivaksi. Nuorempi 2,5 v kerrasta kokonaan kuivaksi. Kertakäyttövaippojen käyttäjät oppivat usein vasta kolmevuotiaana kuiviksi (ei tietenkään kaikki). Ja yökuivaksi oppiminen on hormooneista kiinni.

Minä käytin aina kestovaippoja. Monet käyttävät vain kotona ja päivällä. Kerran olimme lomamatkalla ja käytimme kertakäyttövaippoja. Kaksi vuotias marisi, että sattuu, kun ei ollut tottunut.

Suosittelen, että ainakin kokeilet, jos olet paljon kotona ja on hyvät kuivatustilat.

Vekkulit tulevat halvimmiksi hankkia ja helpoin kuivata. Moni, joka on kokeillut useita vaihtoehtoja on lopulta päätynyt Vekkuliin.

Että näin ja surffaa lisää.

• tsuppudui

Pitää nyt kommentoida, että neljässä vuodessa vaipat ovat menneet hirmuisesti eteenpäin, valinnanvaraa tosiaan riittää muutakin kuin Vekkulit ja harsot... Hankintahintakaan ei yleensä ole kuin 10-20 euroa, eikä niitä todellakaan tarvitse ihan kahta tusinaa, vähemmälläkin pärjää hyvin! Ja hyvin usein unohdetaan käytettyjen kestovaippojen jälleenmyyntihinta, eli esim. 15 eurolla ostamasi vaipan saat hyvin todennäköisesti myytyä vielä 10 eurolla, riippuen tietenkin vaipan kunnosta ja merkistä. Jos haluaa säästää vielä enemmän (mutta kuitenkin käyttää ns. kalliimpia valmisvaippoja), niin toki niitä saa myös ostettua käytettynä, jolloin käyttökustannukset jäävät todella alhaisiksi! Itse en jaksa taitella harsoja, joten taskuvaipat ovat olleet se paras systeemi: vaipan taskuun sujautetaan imu ja vaippa vaan lapselle päälle neppareilla tai tarroilla. Esim. monien suosimat Fuzzi Bunzit ovat juuri näitä taskuvaippoja, kuivuvat hirmunopeasti ja ovat helppoja käyttää.

• Utelias

Asuessani Yhdysvalloissa, pidin lapsellamme kestovaippoja. Ne olivat vähän paksumpia kuin suomalaiset sideharsovaipat ja ne laitettiin sellaisten villaisten vaippahousujen sisään, jossa ne pysyivät hyvin. Ne vaippahousut olivat aika kalliita (japanilaisia), mutta niitä ei tarvinnut montaa paria, tietysti piti hankkia isompaa kokoa, kun vauva kasvoi.

Ainut asia, joka minua näin jälkikäteen mietityttää on se, että meille suositeltiin liottamaan likaiset vaipat ämpärissä saippuavedessä yön yli, ennen kuin ne pestäisiin koneessa seuraavana päivänä. En tiedä oliko tämän liottamisen syytä, mutta vaipat alkoivat hajota hyvin pian, ja niitä sai olla ostamassa aika usein.

• odottaja

Hei!

Kestovaipoista löytyy nyt aika hyvin tietoa äskettäin avatuilla, ei kaupallisilla kestovaippasivuilla:

http://www.kestovaippainfo.kopteri.net

Jos haluat, voit käydä myös sivustolla

http://groups.yahoo.com/group/kestovaippapiiri/

Tuolla sivustolla on mm. keskustelua kestovaipoista, linkkejä eri kestovaippojen myyjien sivustoille, paljon kestovaippojen käyttäjiä jne. Kuvia löytyy myös.

Mikäli olet käsityöihminen ja haluaisin mahdollisesti tehdä itse kestovaippoja, tutustuhan sivustoon

http://groups.yahoo.com//group/tsi-kestot

Sieltä saat paljon vinkkejä vaippojen tekoon, joitakin nettikaavoja on saatavilla ja linkkejä ulkomaisille sivustoille, joista vaippakaavoja myös löytyy. Sivustolla on myös keskustelufoorumi, jossa käyttäjät voivat vaihtaa kokemuksiaan ja vinkkejä ompeluun. Sivuilta löytyy myös suuri kuvagalleria, jossa on runsaasti kuvia itsetehdyistä vaipoista.

Eli yhteenvetona: valinnan varaa löytyy ja kannattaa tutustua rauhassa. Kestovaipat ovat suhteellisen arvokkaita uutena ostettuina, (10-20e kpl)mutta pitkässä juoksussa tulevat edullisiksi. Teet minkä päätöksen tahansa noiden kestojen/kertisten suhteen, niin ainakin kannattaa kokeilla kestoilua. Se kun ei maksa juuri mitään jos käyttää äitiyspakkauksessa tulevia harsoja. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      179
      2688
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      164
      2519
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2197
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      61
      2073
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      3
      1739
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1444
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      205
      1428
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      225
      1163
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1138
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      370
      1073
    Aihe