DSGn ja Audin S-tronicin erot

Turo on Helkama

Tästä voi päätellä miksi toinen kestää ja toinen ei:

Tyyppi 0AM (DQ200)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 250 Nm
kuiva kaksoiskytkin, valmistaja LuK (valmistajan oma tuotenimi XSG)
vaihteiston ja tasauspyörästön öljytilavuus 1,7 litraa
mekatroniikkayksikössä oma hydrauliöljykierto suodattimella; tilavuus 1,1 litraa
sähkökäyttöinen hydrauliöljypumppu harjattomalla tasavirtamoottorilla, käy vain tarvittaessa
öljypumpun käynnistyspaine 40 bar, pysähtymispaine 60 bar
ei öljyn eikä suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän
paino n. 70 kg

Tyyppi 0B5 (DL501)
7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 550 Nm
märkä kaksoiskytkin
vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa
kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa
paino n. 142 kg
nelivetoisille pitkittäismoottorisille autoille
vain Audin mallistossa

40

2026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo selvis

      Skeida Taavi 1.8:n maksimivääntö on toi 250 Nm.
      Ei ihme ettei kestä.

      • 130cab

        Tuossa 1.8 mallissa on vääntöä jouduttu rajoittamaan juuri tuon vaihdelaatikon keston takia.


      • Oyutta
        130cab kirjoitti:

        Tuossa 1.8 mallissa on vääntöä jouduttu rajoittamaan juuri tuon vaihdelaatikon keston takia.

        Ilmankos sitten paukkuu ja porsii. Oisko niin, ettei kestä kaljupäisillä hemmoilla juuri siitä syystä, kun ovat lastuttaneet rakkineitaan :)


    • hattu pään mukaan

      130cab29.3.2013 11:25

      "Tuossa 1.8 mallissa on vääntöä jouduttu rajoittamaan juuri tuon vaihdelaatikon keston takia."

      No just niin. Miksi sitten Skoda Octavia 2.0 TDI 150 hv mallissa on
      6-vaihteinen DQ 250 (Borg Warner) jonka suurin väätömomentti on
      350 Nm ja 2.0 150 hv TDI moottorin maksimi vääntömomentti on 320 Nm.

      • 130cab

        Sen takia kun tuo 7-vaihteinen laatikko ei kestä tuollaista vääntöä.
        Hanki tuon moottorin vääntökäyrä jostain, niin varmastikkin huomaat siinä väänön rajoitetun, kun tuo 250nm esinntyy 1250-5000kierrosten välillä.


    • VagDSG

      Audilla on nuo molemmat DSG:t S-tronic nimellä eri malleissa käytössä. Tuo 7 v kuivalevyinen pienempien bensamoottoreiden kanssa.

      VAG konsernilla on noiden lisäksi myös alunperin BorgWarnerin suunnittelema 6 v DSG öljykylpyisillä kytkinlevyillä ja sen max. vääntömomentin kesto on 350Nm.

    • kurjaa laatua

      Onko nää kuivat 7-vaihteiset niitä, mitkä laukeilivat oikein urakalla Tukholman Passat merkkisissä takseissa niin, että jo takuuaikana vaihdettiin 1- 3 kpl per auto. Maahantuoja keskeytti myynninkin.

      • 130cab

        Laita todistetta peliin tuosta asiasta.
        Sen verran voin vihjata, että ongelmia oli touranin kaasu versiolla DSG:n kanssa.


      • 5+7

      • 130cab

      • ckz
        130cab kirjoitti:

        Muistin väärin ,että olisi ollut kyseessä touran, mutta sen taas oikein, että vain KAASU mallilla on tuo ongelma kuten linkissä kerrotaan.

        Erikoista on se, että sam tekniikka kestää merkin toisessa mallissa, kuten myös linkistä selviää.

        heh heh...tokkopa muistit väärin vaan yritit ettei joku kaiva asiaa esiin.

        En ymmärrä näitä skodisteja mikä niille on tuulut kun mitään vikaa eivät autostaan myönnä.
        Historiaa kun muistelee niin ko. merkki on ollut vikoja täynnä koko historian ajan.


      • 130cab
        ckz kirjoitti:

        heh heh...tokkopa muistit väärin vaan yritit ettei joku kaiva asiaa esiin.

        En ymmärrä näitä skodisteja mikä niille on tuulut kun mitään vikaa eivät autostaan myönnä.
        Historiaa kun muistelee niin ko. merkki on ollut vikoja täynnä koko historian ajan.

        Lukutaito suomalainen hyve?
        Eli lue viestini ylempää jossa sanoin:"ongelmia oli touranin kaasu versiolla DSG:n kanssa"
        Nyt sitten voit kertoa miten mukamas kiistin asian?
        Vinkiksi voin vielä sanoa, etten edes omista VW-konsernin autoa.(viimeeksi sellainen oli 6v sitten) enkä myöskään ole hankkimassa sellaista, mutta pyrin pysymään asialinjalla.

        Viatonta auto ei ole olemassa.


      • mokatronic
        130cab kirjoitti:

        Lukutaito suomalainen hyve?
        Eli lue viestini ylempää jossa sanoin:"ongelmia oli touranin kaasu versiolla DSG:n kanssa"
        Nyt sitten voit kertoa miten mukamas kiistin asian?
        Vinkiksi voin vielä sanoa, etten edes omista VW-konsernin autoa.(viimeeksi sellainen oli 6v sitten) enkä myöskään ole hankkimassa sellaista, mutta pyrin pysymään asialinjalla.

        Viatonta auto ei ole olemassa.

        Nimenomaan taksit ajaa kaasulla, kun se on paljon halvempaa pitkällä juoksulla. Mutta miten se rikkoutuva vaihdelaatikko haistaa, että polttomoottorissa käytetään kaasua bensan sijaan. Onko ärhäkästä ?
        Tosiasiassa se pieni 7-v. DSG ei vain kestä jatkuvaa kaupunkiliikennettä, mutta sitähän VW ei voi myöntää.


    • Lähtökoht. PROVO

      Tarkoitushakuisesti rinnastettu DSG:n kevyin vaihtoehto ja raskain vaihtoehto (pitikittäiskonelle) . On niitä muitakin toteutuksia, pistä äijä tänne vaan kaikki mallit nähtäville kun sulla näköjään on pääsy tietoihin.

    • Fiksu autoilija

      Onko siis näin: Skeida on paperilla saman veroinen kuin Golf tai Audi,mutta todellisuudessa tekniikka on heppoisempaa. A4n 1.8 moottorin tehot ovat samat kuin 1.4 Skeidamoottorin. Selvää on kumpi kestää. Golf on myös painavampi kuin Taavi, mikä selittyy länsiauton järeämmällä tekniikalla.

      • 130cab

        Ainakin octaviassa on selkeästi paremmat kantavuus lukemat kuin golffissa.
        Konsernilla on monia eri tehoisia versiota samoista moottoreista ja esim jenkeissä on tuosta 1,8 moottorista otettu 250hv


      • höpön höpön

        Nämä päättelyt ovat nyrjähteneiden aivojen aikaansaanoksia eivätkä pidä paikkaansa.


      • Turo on Helkama
        130cab kirjoitti:

        Ainakin octaviassa on selkeästi paremmat kantavuus lukemat kuin golffissa.
        Konsernilla on monia eri tehoisia versiota samoista moottoreista ja esim jenkeissä on tuosta 1,8 moottorista otettu 250hv

        Auton kantavuus riippuu monista asioita. Jenkkimarkkinoille tarkoitettujen autojen kantavuus on alhaisempi, koska siellä ajo-ominaisuudet eivät saa muuttua vaikka auto on täyteen kuormattu. Itäautoilla tällaisesta ei tarvitse välittää.


      • 130cab
        Turo on Helkama kirjoitti:

        Auton kantavuus riippuu monista asioita. Jenkkimarkkinoille tarkoitettujen autojen kantavuus on alhaisempi, koska siellä ajo-ominaisuudet eivät saa muuttua vaikka auto on täyteen kuormattu. Itäautoilla tällaisesta ei tarvitse välittää.

        Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseellasi?


      • turvaton Skeida
        130cab kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseellasi?

        Skeida ei läpäise USAn turvamääräyksiä ja sen turvallisuudesta voidaan tinkiä.
        Euroopassa ja Kiinassa ei kuormatun auton käytökselle ajossa kiinnitetä kovin paljoa huomiota.

        Esimerkiksi Chrysler 300C V8n omamassa 1910 kg ja kantavuus 370 kg.
        Mersun C sarjan sekä Volvon V70 painot ovat noin 1,5 T ja molempien kantavuus on noin 500 kg.
        Audi A3 painaa noin 1200 kg ja kantavuus vajaat 500 kg.
        Ylläolevia myydään Usassa.

        Skeida on ihan jotain muuta:
        Taavi 3 painaa alle 1200 kg ja kantavuus on yli 700 kg.
        Skeidaa ei myydä rapakon takana.


      • kaalimaan Skeida
        turvaton Skeida kirjoitti:

        Skeida ei läpäise USAn turvamääräyksiä ja sen turvallisuudesta voidaan tinkiä.
        Euroopassa ja Kiinassa ei kuormatun auton käytökselle ajossa kiinnitetä kovin paljoa huomiota.

        Esimerkiksi Chrysler 300C V8n omamassa 1910 kg ja kantavuus 370 kg.
        Mersun C sarjan sekä Volvon V70 painot ovat noin 1,5 T ja molempien kantavuus on noin 500 kg.
        Audi A3 painaa noin 1200 kg ja kantavuus vajaat 500 kg.
        Ylläolevia myydään Usassa.

        Skeida on ihan jotain muuta:
        Taavi 3 painaa alle 1200 kg ja kantavuus on yli 700 kg.
        Skeidaa ei myydä rapakon takana.

        Pitäähän ne kaalit saada kolhoositorille, siksi Skeidassa on kantavuutta.


      • 130cab
        turvaton Skeida kirjoitti:

        Skeida ei läpäise USAn turvamääräyksiä ja sen turvallisuudesta voidaan tinkiä.
        Euroopassa ja Kiinassa ei kuormatun auton käytökselle ajossa kiinnitetä kovin paljoa huomiota.

        Esimerkiksi Chrysler 300C V8n omamassa 1910 kg ja kantavuus 370 kg.
        Mersun C sarjan sekä Volvon V70 painot ovat noin 1,5 T ja molempien kantavuus on noin 500 kg.
        Audi A3 painaa noin 1200 kg ja kantavuus vajaat 500 kg.
        Ylläolevia myydään Usassa.

        Skeida on ihan jotain muuta:
        Taavi 3 painaa alle 1200 kg ja kantavuus on yli 700 kg.
        Skeidaa ei myydä rapakon takana.

        Laita nyt ne faktat esiin, jossa tulee selkeästi ilmi ettei skoda läpäise USA:n turvamääräyksiä.
        Kuinka paljon ne voisivat olla huonompia, jos vertaat noiden mallien EUROncap tuloksia keksenään?

        http://www.euroncap.com/results/skoda/octavia/512.aspx

        http://www.euroncap.com/results/audi/a3/480.aspx
        Tietenkin USA:n testit ovat hiukan erilaisia ja moni eurooppalainen auto on todettu huoniksi niissä testeissä ja taitaa volvo olla ainoa hyväksyttyin testiarvoin selvinnyt merkki.
        Tuossa esim mersun c-sarjan testitulos ja ei ole kovinkaan hyvä.
        http://www.iihs.org/ratings/rating.aspx?id=1680&seriesid=464

        Mistä ihmeestä olet saanut tuollaista päähäsi ettei mukamas muualla kiinitetä kuormatun auton ominaisuuksiin huomiota?
        Erot voivat esim johtua pelkästä lainsäädännöstä? Vai onko sinulla jotain jotain konkreettisempaa laittaa esille asiasta?

        Eikös olekkin hauska auto tuo 300c kun ei edes voi 4perus jenkkiä laittaa sisään kun painorajat paukkuu ylitse...


      • kaalimaan Skeida
        130cab kirjoitti:

        Laita nyt ne faktat esiin, jossa tulee selkeästi ilmi ettei skoda läpäise USA:n turvamääräyksiä.
        Kuinka paljon ne voisivat olla huonompia, jos vertaat noiden mallien EUROncap tuloksia keksenään?

        http://www.euroncap.com/results/skoda/octavia/512.aspx

        http://www.euroncap.com/results/audi/a3/480.aspx
        Tietenkin USA:n testit ovat hiukan erilaisia ja moni eurooppalainen auto on todettu huoniksi niissä testeissä ja taitaa volvo olla ainoa hyväksyttyin testiarvoin selvinnyt merkki.
        Tuossa esim mersun c-sarjan testitulos ja ei ole kovinkaan hyvä.
        http://www.iihs.org/ratings/rating.aspx?id=1680&seriesid=464

        Mistä ihmeestä olet saanut tuollaista päähäsi ettei mukamas muualla kiinitetä kuormatun auton ominaisuuksiin huomiota?
        Erot voivat esim johtua pelkästä lainsäädännöstä? Vai onko sinulla jotain jotain konkreettisempaa laittaa esille asiasta?

        Eikös olekkin hauska auto tuo 300c kun ei edes voi 4perus jenkkiä laittaa sisään kun painorajat paukkuu ylitse...

        Käännetään asia toisinpäin: mikä Skeidan malli on läpäissyt jenkkien turvatestit? Ei yksikään.

        Jos itäauto Taaviin saa lastata 60 % sen omasta painosta ja samanpainoiseen sisarmalli A3:een 40% niin eipä itäeurooppalaisia nuo ajo-ominaisuudet kuormattuna paljoa kiinnosta.


      • Skoda rulez
        kaalimaan Skeida kirjoitti:

        Käännetään asia toisinpäin: mikä Skeidan malli on läpäissyt jenkkien turvatestit? Ei yksikään.

        Jos itäauto Taaviin saa lastata 60 % sen omasta painosta ja samanpainoiseen sisarmalli A3:een 40% niin eipä itäeurooppalaisia nuo ajo-ominaisuudet kuormattuna paljoa kiinnosta.

        Heh heh mitä potaskaa.

        Perskarva-turo kirjoittaa: "mikä Skeidan malli on läpäissyt jenkkien turvatestit? Ei yksikään."

        No heh heh. Miten Skoda olisi voinut tulla hylätyksi jossain jenkkien turvatestissä, kun se ei ole sellaiseen koskaan osallistunutkaan? En hetkeäkään epäile, etteikö se pääsisi läpi turvatesteistä, mutta kun Skoda ei vaan ole halunnut edes lähteä Amerikan markkinoille, niin sillä ei ole ollut tarvetta millekkään jenkkien turvatestille. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Miksi pitää samasta asiasta provoilla kerta toisensa jälkeen?

        On siinä muuten pojulla taas melkoinen aivopieru, jos Octaviaan saa lastata 60 % sen omasta painosta ja Audi A3:een vain 40 %, niin sehän todistaa juurikin sitä, että Skoda on tukevampi koska sen kantavuus on isompi, ja Audi on rimpula koska sen kori ja jousitus ei salli yhtä paljon kuormitusta.


      • kaalimaan Skeida
        Skoda rulez kirjoitti:

        Heh heh mitä potaskaa.

        Perskarva-turo kirjoittaa: "mikä Skeidan malli on läpäissyt jenkkien turvatestit? Ei yksikään."

        No heh heh. Miten Skoda olisi voinut tulla hylätyksi jossain jenkkien turvatestissä, kun se ei ole sellaiseen koskaan osallistunutkaan? En hetkeäkään epäile, etteikö se pääsisi läpi turvatesteistä, mutta kun Skoda ei vaan ole halunnut edes lähteä Amerikan markkinoille, niin sillä ei ole ollut tarvetta millekkään jenkkien turvatestille. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Miksi pitää samasta asiasta provoilla kerta toisensa jälkeen?

        On siinä muuten pojulla taas melkoinen aivopieru, jos Octaviaan saa lastata 60 % sen omasta painosta ja Audi A3:een vain 40 %, niin sehän todistaa juurikin sitä, että Skoda on tukevampi koska sen kantavuus on isompi, ja Audi on rimpula koska sen kori ja jousitus ei salli yhtä paljon kuormitusta.

        Joo - toi todistaa sen, että Skeida on tarkoitettu kaalinkuljetukseen.

        Audi taas on loistava henkilöauto, jonka erinomaiset ajo-ominaisuudet kruunaa erillisjousitus takanakin. Skeidassa on vanhanaikainen jäykkä taka-akseli.
        Täyteen lastattuna A3 on vielä erinomainen ajaa. Skeida menee perä alhaalla ja nokka ylhäällä, mutta sinnehän sai lastata 700 kg.

        Ainakin tunnetun valmistajan iskunvaimentimet maksavan Audiin kaksi kertaa enemmän kuin Taaviskeidaan.


      • Kate kohdallaan
        kaalimaan Skeida kirjoitti:

        Joo - toi todistaa sen, että Skeida on tarkoitettu kaalinkuljetukseen.

        Audi taas on loistava henkilöauto, jonka erinomaiset ajo-ominaisuudet kruunaa erillisjousitus takanakin. Skeidassa on vanhanaikainen jäykkä taka-akseli.
        Täyteen lastattuna A3 on vielä erinomainen ajaa. Skeida menee perä alhaalla ja nokka ylhäällä, mutta sinnehän sai lastata 700 kg.

        Ainakin tunnetun valmistajan iskunvaimentimet maksavan Audiin kaksi kertaa enemmän kuin Taaviskeidaan.

        "iskunvaimentimet maksavan Audiin kaksi kertaa enemmän kuin Taaviskeidaan. "

        Sehän on vain sitä normaalia premium-auton hintakerrointa, samasta iskarista joutuu lasipalatsin marmoritiskillä maksamaan tuplahinnan. Hankkimalla Skodan pääsee tästä rokottamisesta eroon. Heh heh.


      • kumma juttu
        Kate kohdallaan kirjoitti:

        "iskunvaimentimet maksavan Audiin kaksi kertaa enemmän kuin Taaviskeidaan. "

        Sehän on vain sitä normaalia premium-auton hintakerrointa, samasta iskarista joutuu lasipalatsin marmoritiskillä maksamaan tuplahinnan. Hankkimalla Skodan pääsee tästä rokottamisesta eroon. Heh heh.

        Ainakin Monroen mallistossa Audi A3:n takaiskari maksaa nettikaupassa 60 € ja Skodan Ocun 35 €. Siis samalta myyjältä.
        Mutta Ocussa on jäykkä taka-akseli ja Audissa erillisjousitus.

        Ocun 700 kg kantavuus on aika hurja: 5 matkustajaa = 375 kg ja peräkonttiin 325 kg = 9 sementtisäkkiä. On siinä jouset pohjassa.


      • A3 2010
        kumma juttu kirjoitti:

        Ainakin Monroen mallistossa Audi A3:n takaiskari maksaa nettikaupassa 60 € ja Skodan Ocun 35 €. Siis samalta myyjältä.
        Mutta Ocussa on jäykkä taka-akseli ja Audissa erillisjousitus.

        Ocun 700 kg kantavuus on aika hurja: 5 matkustajaa = 375 kg ja peräkonttiin 325 kg = 9 sementtisäkkiä. On siinä jouset pohjassa.

        No on niissä jarruissakin eroja - mun A3:ssa on 345 mm jarrulevyt ja Ocussa 256 mm. Molemmat pysähtyy ihan varmasti tavallisessa ajossa.


      • 130cab
        kumma juttu kirjoitti:

        Ainakin Monroen mallistossa Audi A3:n takaiskari maksaa nettikaupassa 60 € ja Skodan Ocun 35 €. Siis samalta myyjältä.
        Mutta Ocussa on jäykkä taka-akseli ja Audissa erillisjousitus.

        Ocun 700 kg kantavuus on aika hurja: 5 matkustajaa = 375 kg ja peräkonttiin 325 kg = 9 sementtisäkkiä. On siinä jouset pohjassa.

        Nopeasti on tullut hinnat uusiin malleihin.
        Mitenkäs on asiat, jos audi a3 on 1,2 tsi koneela varustettu?


      • kaikkee kans
        130cab kirjoitti:

        Nopeasti on tullut hinnat uusiin malleihin.
        Mitenkäs on asiat, jos audi a3 on 1,2 tsi koneela varustettu?

        Ei sellasta ole.


      • 130cab
        kaikkee kans kirjoitti:

        Ei sellasta ole.

        Kyllä on, tutustu aiheeseen niin olet viisaampi...


      • onks oikeesti väliä?
        130cab kirjoitti:

        Kyllä on, tutustu aiheeseen niin olet viisaampi...

        Viisauden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, mutta kun Audi ei käytä TSI moottoreita nykyjään.


      • 130cab
        onks oikeesti väliä? kirjoitti:

        Viisauden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, mutta kun Audi ei käytä TSI moottoreita nykyjään.

        Jäi f-kirjain välistä, piti olla audi A3 1.2 TFSI, eli siinähän on myös tuo yhdystuki takana.


      • tao tao
        höpön höpön kirjoitti:

        Nämä päättelyt ovat nyrjähteneiden aivojen aikaansaanoksia eivätkä pidä paikkaansa.

        Kiinassakin laukesi 400.000 dsg laatikkoa, voi sitä romukasaa.


      • DSG:tä järeämpi
        tao tao kirjoitti:

        Kiinassakin laukesi 400.000 dsg laatikkoa, voi sitä romukasaa.

        Onneks on S-tronic.


      • Älähmöhlöä
        kumma juttu kirjoitti:

        Ainakin Monroen mallistossa Audi A3:n takaiskari maksaa nettikaupassa 60 € ja Skodan Ocun 35 €. Siis samalta myyjältä.
        Mutta Ocussa on jäykkä taka-akseli ja Audissa erillisjousitus.

        Ocun 700 kg kantavuus on aika hurja: 5 matkustajaa = 375 kg ja peräkonttiin 325 kg = 9 sementtisäkkiä. On siinä jouset pohjassa.

        Miten niin on jouset pohjassa??? Jos on luvattu kantavuutta, niin totta kai se on otettu jousituksessa huomioon. Audi on rimpula jos ei siihen pysty laittamaan kuormaa.


      • Jetson Stetson
        DSG:tä järeämpi kirjoitti:

        Onneks on S-tronic.

        >S-tronic on ihan sama vaihteisto eri nimellä.


      • jäykkä taka-akseli
        Älähmöhlöä kirjoitti:

        Miten niin on jouset pohjassa??? Jos on luvattu kantavuutta, niin totta kai se on otettu jousituksessa huomioon. Audi on rimpula jos ei siihen pysty laittamaan kuormaa.

        Joo, niin se pitää olla. Jouset pitää olla jäykät että kaalia saa kuskattua kolhoosipellolle.

        Ei ajo-ominaisuuksilla ole mitään väliä kuhan autoon saa lastattua tavaraa.
        Lattarauta on paras takajousi.


      • S-tronic Quattro
        Jetson Stetson kirjoitti:

        >S-tronic on ihan sama vaihteisto eri nimellä.

        Älä unta nää! S-Tronic DQ250 on Borg - Warnerin tekemä ja DSG DQ200 LuK:n lisenssilaatikko.

        Arvaa kummassa on yli 7 litraa öljyä, suodattimen sun muut ? Siinä toisessa ei ole suodatinta ja öljyä alle 3 litraa.


      • kaalimaan Skeida
        S-tronic Quattro kirjoitti:

        Älä unta nää! S-Tronic DQ250 on Borg - Warnerin tekemä ja DSG DQ200 LuK:n lisenssilaatikko.

        Arvaa kummassa on yli 7 litraa öljyä, suodattimen sun muut ? Siinä toisessa ei ole suodatinta ja öljyä alle 3 litraa.

        DQ 200 on se Skeidan ongelmalaatikko.
        Audilla inssit taitaa olla ammattitaitoisempia kuin Skeidalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe