Kyselisin teidän muiden kokemuksia asiasta. Eli kävittekö töissä lasten saannin välissä vai saiko toinen lapsi alkunsa mammalomalla/hoitovapaan aikana? Olitko ennen esikoistasi määräaikaisessa työssä vai oliko vakinainen työpaikka?
Esikoiseni on nyt 9kk ja olen alkanut haaveilla pikkukakkosesta. Vanhempainvapaa on juuri loppumassa ja jään nyt hoitovapaalle. Töihin olisi tarkoitus palata vuoden 2014 toukokuussa. Minulla on vakituinen työpaikka. Sain vakipaikan työpaikastani juuri ennen mammalomalle jäämistä. Sitä ennen kerkesin olla kyseisessä työpaikassa 1,5 vuotta. Minulla on nyt jo kauhean syyllinen olo, kun en ole töissä hoitamassa virkaani. Toisaalta olen sitä mieltä, että lapset ovat vain kerran pieniä ja kun kerran taloudellinen tilanne sen sallii, niin haluan hoitaa lastani vielä kotona. En halua, että lapseni ensimmäiset sanat kuulee päiväkodin hoitotäti. Tämä on nyt vähän kaksipiippuinen juttu :( Jokaisella on tietysti oikeus perustaa perhe milloin haluaa ja tehdä kaikki lapset putkeen tai mahdollisimman erikseen. Miten kukin nyt haluaa. Ehkä olen liikaa työnantajaan päin, kun ajattelen sitä, miten poissaoloni vaikeuttaa asioita työpaikallani. Tällä hetkellä koen perheen perustamisen ja lapsen/lapsien hoitamisen kotona tärkeämmäksi, mutta jotenkin tuo työ sekoittaa ajatuksiani! Onko siis väärin, jos teen toisen lapsen heti perään ja palaan työelämään vasta 2-3 vuoden kuluttua?
Kertokaa kokemuksianne!
Toinen lapsi vai töihin?
21
3628
Vastaukset
- :):):):)
Teet just niinku hyvältä tuntuu, ei tuohon valitettavasti kukaan voi sulle ohjeita antaa. :) Sun elämä on sun elämä ja työnantaja ei tule ojentamaan mitalia siitä, että ajattelit heitä perhesuunnitteluasi tehdessä. Itse taas halusin käydä välissä töissä, koska tiesin että kynnykseni palata työelämään kasvaisi, jos olisin usean vuoden putkeen poissa. Niinku itsekin sanoit - asia on kaksipiippuinen. Teit niin tai näin, tee juuri itsesi kannalta oikein. Ja teet joka tapauksessa jonkun mielestä väärin. ;)
- Miten tekisin?
kiitos näkemyksestäsi! Ja en siis ole neuvoa niinkään kysymässä,vaan haluan kuulla muiden kokemuksia asiasta. Olen kylläkin ammatissa,jossa kynnys palata töihin kasvaa ja sekin tässä mietityttää.Mitalia en ole keneltäkään vailla.
- :):):):)
Miten tekisin? kirjoitti:
kiitos näkemyksestäsi! Ja en siis ole neuvoa niinkään kysymässä,vaan haluan kuulla muiden kokemuksia asiasta. Olen kylläkin ammatissa,jossa kynnys palata töihin kasvaa ja sekin tässä mietityttää.Mitalia en ole keneltäkään vailla.
No, tuo mitali oli sarkasmia. Kyselit, että onko väärin työnantajaa kohtaan ja mä halusin kärjistää. Voishan sitä ajatella niinkin, että työnantajalle olisi helpompi, että olet putkeen poissa ja sitten keskityt työhön? Jos asiaa ihan tarkkaan pohtii, ei ole hyvää aikaa saada lasta, joten pitäisikö sekin jättää väliin.. Tiedän, että et hae tätä tällä keskustelulla ja taas kärjistän.
Kun pointti on se, että älä anna syyllisyyden tai velvollisuudentunnon ajaa oman hyväsi edelle. Oli se sitten kumpi ratkaisu vaan! :)
Mulla tuohon kynnykseen liittyy myös se, että äitiyden lisäksi olen myös ylpeydellä identiteetiltäni alani ammattilainen. Eli väheksymättä elämäni ihaninta asiaa, saan myös hyvää mieltä työstäni, enkä halunnut kadottaa sitä. Näin ajattelin, en sitten tiedä olisiko tuo mihinkään kadonnut, vaikka olisinkin saanut lapseni putkeen.
Tsemppiä pohdintaan! :) - Miten tekisin?
:):):):) kirjoitti:
No, tuo mitali oli sarkasmia. Kyselit, että onko väärin työnantajaa kohtaan ja mä halusin kärjistää. Voishan sitä ajatella niinkin, että työnantajalle olisi helpompi, että olet putkeen poissa ja sitten keskityt työhön? Jos asiaa ihan tarkkaan pohtii, ei ole hyvää aikaa saada lasta, joten pitäisikö sekin jättää väliin.. Tiedän, että et hae tätä tällä keskustelulla ja taas kärjistän.
Kun pointti on se, että älä anna syyllisyyden tai velvollisuudentunnon ajaa oman hyväsi edelle. Oli se sitten kumpi ratkaisu vaan! :)
Mulla tuohon kynnykseen liittyy myös se, että äitiyden lisäksi olen myös ylpeydellä identiteetiltäni alani ammattilainen. Eli väheksymättä elämäni ihaninta asiaa, saan myös hyvää mieltä työstäni, enkä halunnut kadottaa sitä. Näin ajattelin, en sitten tiedä olisiko tuo mihinkään kadonnut, vaikka olisinkin saanut lapseni putkeen.
Tsemppiä pohdintaan! :)Kiitos selvennyksestä ja anteeksi että ymmärsin ajatuksesi hieman väärin :)Tekstiä on joskus hankala tulkita.. Luulenpa,että tässä asiassa pitää tehdä juuri niin kuin neuvoit eli ajatella itseään :)
- äiti + isi + 3 lasta
Olen tehnyt 3 lasta reilun viiden vuoden sisään ja ollut joka äitiysloman välissä töissä (ekan ja tokan välillä olin töissä yli 2 vuotta ja toisen ja kolmannen välillä 1½ vuotta). Tämä oli meidän perheelle hyvä tapa, jota ei ole tarvinnut koskaan myöhemminkään katua. Tämä tyyli sopi meille.
- hghj
Hetkinen... Siis minkä ikäisiä lapset ovat olleet, kun ovat menneet hoitoon? Vai onko isä jäänyt hoitovapaalle?
- teryet
Itse tein lapset "perä jälkeen" eli olin putkeen kotona 3,5 vuotta ja nyt olen ollut töissä 9kk. Lapsilla on ikäeroa 1,5v ja työssäni ei olisi työn kannalta ollut mitään järkeä olla töissä 3kk, koska olen yliopistolla töissä (opetusta ja tutkimusta) ja esim. tutkimusprojektit ovat niin pitkiä, että on vaan hallaa työlle, jos alottaa uuden projektin ja sit jää taas pois...päätettiin miehen kanssa, että joko tehdään reilusti pidempi ikäero (4-5v) tai sitten aivan peräjälkeen. Meidän alalla olen poikkeus, en tiedä ketään joka olisi ollut näin pitkään kotona, mutta hyvin minut palkattiin takas (vaikka olin määräaikaisena ollut), enkä minä mihinkään "tippunut" kotona ollessani. Toki koin välillä syyllisyyttä kotiäitiydestä, mutta en olisi yksinkertaisesti voinut vieä lapsia yhtään aiemmin päivähoitoon...itse asiassa olisin ollut vielä 6kk enemmän kotona jos olisi ollut vakityöpaikka odottamassa! Lapset aloittivat osa-aikaisesti pphoidossa 1v9kk ja 3,5 vuotiaina. En ole katunut yhtään kotonaoloa, nyt arvostan sitä vielä enemmän. En usko, että olis työnantajankaan kannalta olis ollut hyvä että olisin mennyt liian aikaisin töihin, molemmat lapset valvotti ja työn tulos ei olis ollut hyvä...tuskin olisin pystynyt edes tekemään univajeelta mitään tutkimusta!
- Juuhpuuh
Itse olen hoitovapaalla ensimmäisen lapseni kanssa, joka on 8kk vanha. Olen vakituisessa työsuhteessa isolla työnantajalla naisvaltaisella alalla. Jäin äitiyslomalle osastolta, jossa oli todella huono ilmapiiri enkä viihtynyt vaan töihin meno oli aika pakkopullaa. Olenkin siis päättänyt tehdä lapsilukuni täyteen ennenkuin palaan töihin, enkä siis todellakaan samalle osastolle josko edes samalle työnantajalle.
En näe ristiriitaa siinä, että tekisin tässä 2-4 lasta ja saisin jokaisesta työnantajalta lomarahoina ja henkilöstörahastorahoina n. 5000e/lapsi. Olisin siis kotona 5-9 vuotta arviolta. Tämän jälkeen mahdollisesti vaihtaisin työnantajaa mikäli kivaa uutta paikkaa ei minulle työnantajaltani löydy. Kyllähän nuo suuryrityksetkin jemmaa rahojaan verottajalta Cayman-saarille ja joka firma pelaa omaan pussiin. Miksei siis saisi yksittäinen työntekijäkin pelata omaan pussiinsa? Työnantajallanihan on osakkeenomistajien edun mukaisesti ollut yt-neuvottelut liki joka vuosi ja koen, että olen ns. turvassa kun en näytä naamaani töissä.- :):):):)
Ootko tosissasi vai herättämässä tunteita? Hyviä pointteja joka tapauksessa! Se on aika surullista, että lasten saaminen ajaa naisia pähkäilemään näitä moraalijuttuja ja lojaaliutta työnantajaa kohtaan, koska sitähän sen ei pitäisi olla.
Ymmärrän kyllä, että esim. yhden työntekijän työllistävälle yrittäjälle äitiysloma (pahimmassa tapauksessa äitiysloman sijaisenkin äitiysloma) voi olla tosi iso juttu. Mutta sen ei pitäisi kaatua myöskään työntekijän niskaan.
Ja jos oikeasti teet lapsesi, koska et halua mennä töihin, niin kannattaisi tosiaan miettiä uudelleen tuota työkuvioita... - Miten tekisin?
Sen verran voin kertoa itsestäni, että työskentelen myöskin naisvaltaisella alalla eli hoitoalalla. Vakipaikka minullakin kiireisellä vuodeosastolla. Työporukka on aivan ihana ja sitä ikävöinkin kovasti, mutta jestas sentään, sitä jatkuvaa kiirettä ei ole ikävä! Ja tällä alallahan palkka ei todellakaan vastaa työn raskautta ja vaativuutta, että eipä tuo ehkä niin hirveää olisi, jos sitävähän omaan pussiin pelaisikin ;)
Ja siis olen kuullut montakin tapausta, jossa hoitoalalla työskentelevät tekevät lapsia ihan jo sekin takia, että pääsevät pidemmäksi aikaa pois töistä. Itse en tämän syyn takia ole lastani tehnyt, mutta pakko myöntää, että en yhtään ihmettele, miksi jotkut näin toimivatkin. - mek
Kun olet noin kauan kotona lapsia hoitamassa niin ammattitaitosi ja koulutuksesi ovta auttamatta vanhemtuneita ja kun menet töihin niin voi olla lopputili odottamassa koska äityslomalaista ei voi irtisanoa mutta kun tulee päiväksikin töihin niin sitten voi ja sinulla taitaa olla isopalkkainen mies jos viittii elättää sinua kun kotoan oleilet lapsien kanssa. Onneksi vain yksi lapsi minulla ja naisellani ja hänkin jo 18v eikä paljon tartte enää hirveesti huolehtia ja voidaan naseni kanssa touhuta kahdentaan vaikka mitä juttuja eikä joka reissuun tarvitse ottaa lasta mukaan. Eläkkeesikin on iaka huono kun noin kauaan pois työelämästä ja kyllä se työnantaja sinut muistaa vaikka et töissä olekkaan ja sitten se totuus paljastuu kun töihin palaat.
- isäkin haluaa
Mene töihin ja anna miehesi olla hoitovapaalla.
- Juuhpuuh
Itse olen miehelleni suorastaan tyrkyttänyt vanhempainvapaata ja hoitovapaata jotta voisi olla lapsen kanssa ja minä menisin töihin. Taloudellisesti täysin epäkannattavaa koska mies tienaa paljon enemmän, mutta oppisipa hoitamaan vauvaa ilman äidin ohjeita ja selustatukea.
Siis mies ei tähän suostu, pitää vain isäkuukauden ja isävapaa menikin jo. Isäkuukauden aikana on tarkoitus rakentaa taloa.
- mietis ny
Työnantaja on velvollinen kouluttumaan työntekijäänsä tehtävien tasalle. Tai sanotaan näin päin että työntekijä on velvollinen kouluttamaan tietoaan.
Joten ihan paskapuhetta mek-nimimerkiltä potkuista. Kyllä se työsuojelun piiriin menee jos työntekijä palaa äitiyslomalta ja saa potkut sen johdista ettei ole tehtävien tasalla. Kyllä kuule 3 v. (jos sen maximin on kotona) asiat muuttuu. Ei kai kukaan odota että hoitovapaalla pitää ammattitaitoa yllä.
Itsekin hoitoalalla ja kun palasin hoitovapaalta,odotti minua liuta koulutuksia. Ja hyvä näin. Pääsin taas mukaan hommaan ja sain päivittää tietojani. Nyt tuntuu kun en oliskaan koskaan ollut pois. Minä olen ollut 10v kotiäitinä, syksyllä toivon mukaan pääsen kouluun ja uuteen työhön käsiksi. 5 lasta on tullut tehtyä enkä ole ollut välillä työelämässä. En pelkää ettenkö saisi töitä.
- fisutt
Palasin töihin heti vanhempainvapaan päätyttyä molempien lasten kohdalla. Tosin olen tehnyt lasten syntymän jälkeen töitä iltaisin ja viikonloppuisin lasten ollessa kotona isän kanssa. Pää ei kestäisi olla kotona koko aikaa ja tulotkin on kotihoidontuen kanssa melko hyvät. Vielä olisi tarkoitus kerran jäädä äitiyslomalle ja olla vuoden verran pois töistä.
- mietityttää
kannattaa toki lisää lapsia tehdä kun pää ei kestä..En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miten jonkun pää ei kestä omia lapsia.
- Että näin
mietityttää kirjoitti:
kannattaa toki lisää lapsia tehdä kun pää ei kestä..En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miten jonkun pää ei kestä omia lapsia.
Kyllä vanhemmatkin kaipaavat välillä lapsistaan vapaata ja aikuisempaa seuraa.
Tuohan on vähän sama,kuin jos naimisiin mennessä joutuisit kaiken aikasi viettämään puolisosi kanssa..ihan vain koska olet kerran itse halunnut naimisiin mennä. Eihän toki silloinkaan sää pää hajota siihen mieheen/vaimoon?!
Itse ainakin tein hoitovapaalla aina välillä pari tuntia töitä ja kyllä kummasti taas jaksoi kotona paremmin. - fisutt
mietityttää kirjoitti:
Enpä sanonut missään etteikö pää kestäisi lapsia. "Pää ei kestäisi olla kotona koko aikaa", huomaatko? En oikeastaan harrasta mitään ja muutenkin lapset on aina mukana jos jossain käyn. Tekee hyvää käydä jossain itsekseenkin ja nähdä muita ihmisiä.
- niin ettei
sitä omaa aikaa löydy muuta kuin lapset hoitoon laittamalla..Ja onhan se eri tehdä välillä pari tuntia töitä kuin mennä 8 h töihin.Ihmetyttää ettei monikaan edes osittaista hoitovapaata käytä hyväksi,siinähän se pää tuulettuisi muttei hoitopäivät olisi liian pitkiä.
- Miten tekisin?
Kertokaahan vielä lisää kokemuksia, miten teidät on otettu töissä vastaan pitkän hoitovapaan jälkeen, jos olette esim. tehneet kaksi mukeloa "putkeen" ja olleet siksi useamman vuoden kotona lapsia hoitamassa. Itseäni mietityttää se, että minuakin työtoverit pitävät varmaan laiskana, kun olen kotona hoitamassa lasta enkä kuskaamassa mummoja vessaan heidän apunaan :D Eihän tämmöisiä edes pitäisi ajatella, mutta väkisinkin tällaiset ajatukset pyörii mielessä. Onko työt muuttuneet paljon, oliko paljon koulutuksia ja miten työnteko lähti rullamaan?
Olen paljon pohtinut sitä, että tekisin sen "tappelukaverin" nyt tähän perään ja tullut siihen tulokseen, että taidanpa tehdäkin! :D Ukkokullan kanssa ollaan asiaa pohdittu ja varmaankin kesällä aletaan yrittämään. Esikoista yritettiin vuosi, joten vähän pelottaa että miten käy...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603475Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242819Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541897- 731132
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101111Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2001059Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27889Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104874- 45869