Mille alalle yliopistoon luonteeltaan hiljaisen kannattaisi hakea? Pärjään lukiossa hyvin, luen pitkää matikkaa jne. Pidän eniten matematiikasta ja yhteiskuntaopista, mutta kaikki aineet menee.
Mikä opiskeluala hiljaiselle?
28
2136
Vastaukset
- hiljainen teekkari
Teknillinen tai luonnontieteellinen ala, saa aika pitkälti tehhä omassa rauhassa hommia. Pitkä matikka avaakin aika hyvin ovia näille suuntautumisaloille. Fysiikkaa kannattaisi varmaan ottaa, ehkä myös kemiaa ja biologiaa
- 9999999999999
psykologia, jos olet hiljaisuudesta ja hyvä kuuntelija ja ihmiset kiinnostaa.
- 1313
Ryhdy ekonomistiksi. Sitten saat olla tekemisissä matematiikan ja yhteiskunnan kanssa.
- 123124124
Tekniikan alat, tietojenkäsittelytiede, puhdas/teoreettinen matematiikka/fysiikka/kemia, biologia tai sitten ihmistä tutkivat tieteet, kuten se psykologia. Filosofia, jos olet työelämän ja oman hyödyllisyytesi kannalta uhkarohkea (koska filosofian opeista löytyy kovin vähän käytännöllistä tai formaalia tietoa, esim. se puhdas matematiikka on tähän paljon parempi vaihtoehto pääaineeksi ja esim. filsaa sitten sivuaineena).
En lähtisi humanistisille yhteiskunta-aloille, paitsi jos ne kiinnostavat yli kaiken muun, koska erityisesti matematiikka (kuten myös osaltaan tekniikka ja luonnontieteet) avaavat kyllä yhteiskuntaankin merkittäviä, realistisia ja testattuja näkökulmia ja esim. matematiikka ja tilastotiede tarjoavat yhteiskunnan tutkimiseenkin välineet.
Aika paljon kyllä valinta riippuu siitä, miten pääsi toimii eli oletko enemmän teoreetikko/loogikko vai kiinnostaako käytännön rakentelu, vai oletko vain kiinnostunut jostain tietystä aihealueesta. Kas kun, jos lähtee opiskelemaan sellaista, johon ei vain syystä tai toisesta taivu tai joka ei kiinnosta riittävästi, niin ei hyvää seuraa.
Kauppatieteilijät ovat käsitykseni mukaan melko ekstroverttiä porukkaa. Ja sitähän heidän käytännön työtkin pitkälti vaativat. Numeroiden pyörittelyyn kun on ihan toiset alat, mutta kaupantekoon, bisnekseen, yritysjohtamiseen ja myymiseen/markkinointiin jne. taas ei.- M_ego
"En lähtisi humanistisille yhteiskunta-aloille, paitsi jos ne kiinnostavat yli kaiken muun, koska erityisesti matematiikka avaavat kyllä yhteiskuntaankin merkittäviä, realistisia ja testattuja näkökulmia ja esim. matematiikka ja tilastotiede tarjoavat yhteiskunnan tutkimiseenkin välineet."
Olenko minä ainut, jonka mielestä tuossa tekstissä ei ole kieliopillisesta näkökulmasta yhtään mitään järkeä? En halua viilata pilkkua, mutta minulta meni ihan oikeasti ohi, mitä yrität sanoa.
PS Yllä mainittu taloustiede taitaa olla aloittajalle kaikkein paras vaihtoehto, koska taloustiede on periaatteessa yhdistelmä aloitusviestissä mainituista aiheista, matematiikasta ja yhteiskuntaopista.
- emo8
Ryhdy prostutoiduksi. Saa hommat hoidettua paremmin kun toinen ei kälätä.
- sd90g7
kaupallinen ala olis kyllä hyvä jos matikka ja yhtis kinostailee mutta kun kuten joku jo sanoi niin sopii paremmin ekstroverteille
siispä luonnontieteet varmaan aika hyvä - tom_af_finland
Suosittelen teatteria taikka laulamista. Pääset turhasta hiljaisuudesta eroon.
- Onnea matkaan
Mene alalle, jossa riittää osata hommat eikä tarvitse kilpailla tai muuten pitää melua itsestä. Unohda yrittäminen ja talous, ihmiskeskeiset alat, tutkijan ura ja taide. Vältä sellaista, missä menestystä ja huippuyksilöitä palvotaan. Esiintymistä (esim. opettajan työ) ei tarvitse pelätä, kun se on jokapäiväistä eikä kilpailua. Insinööritieteet, soveltavat luonnontieteet, tietojenkäsittelyoppi, laki ja kirjanpito ovat aloja, joissa asiat osaavaa tarvitaan aina. Hämmästyt vielä, miten hyvin sinut hyväksytään omana itsenäsi yliopistossa ja työpaikalla.
- 2+15
Yliopistolla on kova kilpailu ja paljon besserwissereitä, siihen kannattaa henkisesti varautua.
- metalhead777
Luonnontieteet on oikea valinta
- yks maisteri
Miksihän niin useat nostavat luonnontieteet tässä keskustelussa esiin. Aika monethan päätyvät kuitenkin opettajiksi, harvat tutkijoiksi ja vielä harvemmat sellaisiksi tutkijoiksi, joiden ei tarvitse olla kenenkään kanssa tekemisissä.
- asdagsdgsg
yks maisteri kirjoitti:
Miksihän niin useat nostavat luonnontieteet tässä keskustelussa esiin. Aika monethan päätyvät kuitenkin opettajiksi, harvat tutkijoiksi ja vielä harvemmat sellaisiksi tutkijoiksi, joiden ei tarvitse olla kenenkään kanssa tekemisissä.
Olen introvertti ja koen, että luonnontieteet ja erityisesti matematiikka ovat aihealueita, joista on mielekkäämpää ja luonteelleni luonnollisempaa keskustella, koska näissä aineissa, etenkään matematiikassa, ei ole juurikaan varaa tulkinnanvaraisuudelle tai "bullshitille", joka ei tarkoita mitään. Asiat ovat niinkuin ne ovat ja ne ovat kaikille yhteisiä. Mielestäni tämä asioiden yhtenäisyys luo turvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Lisäksi introverttiydestä on suurta hyötyä asioiden opiskelussa, koska on tavallaan luonnollista keskittyä pitkiäkin aikoja erilaisten asioiden omaksumiseen ja pohdiskeluun, ilman ulkoisia ärsykkeitä. - d0987dg
asdagsdgsg kirjoitti:
Olen introvertti ja koen, että luonnontieteet ja erityisesti matematiikka ovat aihealueita, joista on mielekkäämpää ja luonteelleni luonnollisempaa keskustella, koska näissä aineissa, etenkään matematiikassa, ei ole juurikaan varaa tulkinnanvaraisuudelle tai "bullshitille", joka ei tarkoita mitään. Asiat ovat niinkuin ne ovat ja ne ovat kaikille yhteisiä. Mielestäni tämä asioiden yhtenäisyys luo turvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Lisäksi introverttiydestä on suurta hyötyä asioiden opiskelussa, koska on tavallaan luonnollista keskittyä pitkiäkin aikoja erilaisten asioiden omaksumiseen ja pohdiskeluun, ilman ulkoisia ärsykkeitä.sama homma täällä
ja luonnontieteitä lukemalla työllistyy hyvin kaiken maailman asiantuntijatehtäviin, ei kaikista tule tutkijoita tai opettajia. fyysikko voi toimia samanlaisissa tehtävissä paljolti kuin DI - Yks maisteri
d0987dg kirjoitti:
sama homma täällä
ja luonnontieteitä lukemalla työllistyy hyvin kaiken maailman asiantuntijatehtäviin, ei kaikista tule tutkijoita tai opettajia. fyysikko voi toimia samanlaisissa tehtävissä paljolti kuin DIOlen opiskellut luonnontieteitä -sen kummemmin erittelemättä alaa - ja ainakin yksityisellä puolella työskennellessä sisäänpäinsuuntautuneisuudesta on vain haittaa.
- sd0g987
Yks maisteri kirjoitti:
Olen opiskellut luonnontieteitä -sen kummemmin erittelemättä alaa - ja ainakin yksityisellä puolella työskennellessä sisäänpäinsuuntautuneisuudesta on vain haittaa.
eiköhän sekin ole työpaikasta ja työtehtävistä kiinni...
ja jälleen kerran, lienee kaikesta huolimatta vähemmän haittaa kuin vaikkapa sosiaalialalla tai myyntityössä
vaikka puhunetkin vaan paskaa
- dhhytryry
Psykologia sopii hiljaiselle ihmisille, jos on kuitenkin ihmisistä kiinnostunut ja yhteistyökykyinen. Matematiikkaa tarvitaan psykalla. Lääkärinä voi tehdä uran tutkijana, mutta siinä työssä oikeati joutuu esiintymään, toimimaan tutkimusryhmissä ja jonkin verran verkostoitumaankin. Lääkiksen opiskeluaika voi olla raskas hyvin hiljaiselle, kun pitää olla potilaiden kanssa tekemisissä.
- 11+4
Jos matikka luistaa edes kohtuullisesti, on hieman hiljaisempi ja rauhallisempi luonna eikä ajoittain hieman yksipuolinen työnkuva haittaa, niin itse ainakin suosittelisin laskentatointa pääaineeksi. Kirjanpitäjän ja "controllerin" hommia on aina tarjolla ja palkatkin ovat erittäin hyvät ja työssä pärjää vaikkei olisikaan niitä kaikkein ylisosiaalisimpia ja puheliaimpia ihmisiä.
- rapakettu
Edellä olevaan mainioon keskusteluun viitaten kannattaisi tosiaan harkita vaikkapa tilastotieteen tai taloustieteen opintoja.
Jos yhteiskuntaoppi kerran maistuu, kehotan miettimään myös oikeustiedettä. Alalla on aika paljon erilaisia korkean asiantuntijuuden valmistelevia tehtäviä, joissa hiljaisempikin luonne pärjää. Oikiksessa on tietty joukko juuri näitä itsestään meteliä pitämättömiä ihmisiä, joista suurin osa päätyy valtiolle turvattuihin ja sangen hyvin palkattuihin töihin. - mölytoosa x
Varmaan sille alalle, joka kiinnostaa.
- uskomatonta--
Minä suosittelisin sinulle jotain alaa, jossa et voisi olla hiljaa. Haastaisit itsesi ja kohtaisit pelkosi. Kuulostaa todella surulliselta, että haluat taata voivasi olla hiljaa ja välttää kontakteja, etkai todella tahdo tuuduttautua siihen? Haasta itsesi, opi uutta ja kehity.
- introvertti123
kaikki ihmiset eivät ole ekstroverttejä. ei ole välttämättä kyse mistään pelosta, omalla kohdallani ainakaan. yltiösosiaalisuus ei vaan ole kaikkien juttu, eikä tarvitse ollakaan
joka kolmas ihminen on introvertti eikä sitä tarvitse yrittää muuttaa koska ei se siitä miksikään muutu - ventroirtti
introvertti123 kirjoitti:
kaikki ihmiset eivät ole ekstroverttejä. ei ole välttämättä kyse mistään pelosta, omalla kohdallani ainakaan. yltiösosiaalisuus ei vaan ole kaikkien juttu, eikä tarvitse ollakaan
joka kolmas ihminen on introvertti eikä sitä tarvitse yrittää muuttaa koska ei se siitä miksikään muutuPerusluonnetta pystyy aikuisiällä kai muuttamaan aika vähän.
Olen itse introvertti, mutta olen tehnyt jokusen vuoden työtä, jossa ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa, ja koen kyllä muuttuneeni ainakin opitun roolini puolesta sosiaalisemmaksi. Mutta yhtä kaikki, veri vetää voimakkaasti itsenäiseen introvertttyöhön, ja suunnittelen sellaiseen kouluttautumistakin.
- Sitoudu matikkaan
Jos olet kiinnostunut matematiikasta ja sinulla on siihen lahjoja, niin nykyisen työllisyystilanteen aikana koeta valita jokin sellainen oppiaine, joka sivuaa matemaattista lahjakkuutta, kuten luonnontieteet.
Hiljaisuudesta tulee nimittän yhteiskuntatieteiden opiskelun jälkeen rasite, sillä alalla on todella kehno työllisyys. Joutuisit "myymään" osaamistasi työnantajille, koska kyeiseltä alalta ei valmistu mihinkään varsinaiseen ammattiin. - tutkintox2
Mun vastaus on, että koeta hankkia itseluottamusta. Sitä saa elämän edetessä, mutta voit vauhdittaa itseluottamuksen karttumista omilla teoillasi -tee asioita, joita pelkäät/jännität.
Mene kavereiden mukana uusiin paikkoihin ja tutustu uusiin ihmisiin. Jos kavereita ei ole paljoa, niin muista että lääkäriltäkin saa apua. Esimerkiksi jännityksen oireisiin (hikoilu, käsien ja äänen tärinä, sydämen jyskytys) on helpottavaa lääkitystä, mikä ei kuitenkaan ole millään tavalla huumaavaa tai riippuvuutta aiheuttavaa.
Itse olen tehnyt ensimmäisen tutkintoni luonnontieteellisellä alalla, mutta "oikeiden", pidempikestoisten töiden puuttuessa vaihdoin alaa. Nyt olen asiakaspalvelutyössä. Itse aikoinani hain opiskelemaan biokemiaa (=eka tutkintoni) mm. siksi, että pelkäsin sosiaalisia kontakteja. Omasta mielestäni nykyinen työni asiakaspalvelussa ns. tavallisten ihmisten kanssa on helpompaa kuin työni tutkimuspuolella aikaisemmassa ammatissani. Tutkijat toki tekevät paljon itsenäistä ja itsekseen työtä, mutta toisaalta on oltava valmius esittää työnsä tuloksia ja tulokset esitetään luonnollisestikin englannin kielellä, koska monet tutkimusryhmät ovat kansainvälisiä ja niissä on myös ulkomaalaisia jäseniä. Itse koin aikoinaan tuollaiset tilanteet varsin haastavina, koska itse työ oli haasteellista (vaikeaa) ja siihen päälle sitten vielä asioiden läpikäynti alan asiantuntijoiden kanssa, jotka olivat auktoriteettejä (ja usein vielä englanniksi).
Tee asiat kuten parhaaksi näet, kukaan ei voi antaa valmiita vastauksia. Muistutan kuitenkin, että jokunen välivuosi töissä (ns. hanttihommissa) ei välttämättä ole huono juttu. Työelämän onnistumisista saa itseluottamusta ja negatiivisista kokemuksista oppii aina (myös jotain itsestään). Ainakin monet luonnontieteellisten alojen hommat on sellaisia, että niiihin täytyy itse itsensä markkinoida. Se voi olla aika stressaavaa hiljaisemmalle tyypille, koska työpaikat on niin kiven alla, että kilpailukin on kovaa. Tosin, jos olet luonnontieteellisissä aineissa kovin lahjakas ja opit helposti, niin sitten ongelmaa ei ole. Lahjakkaat saavat aina töitä, mutta kaikki eivät ole keskimääräistä lahjakkaampia, vaikka fiksuja ja ahkeria ovatkin.
Lisäksi alalla kuin alalla on aina helpompi päästä töihin, jos on edes jotain työkokemusta, myös työkokemus jostain muusta kuin kyseisestä alasta on eduksi. Itse aikoinaan pelkäsin turhan paljon välivuosia opinnoissa. Osaltaan tämä johtui siitä, että lukioaikoina minua neuvoneet henkilöt olivat niitä, jotka eivät ihan tainneet ymmärtää, että nykyisin homma ei pelaa niin, että akateeminen tutkinto=varma työpaikka. Asia ei nimittäin todellakaan ole niin.- tutkintox2
BTW, en huomannut noita välikommenttejasi, että et niinkään ole ujo vaan et vaan jaksa peen jauhantaa. En jaksa minäkään, mutta jonkin verran on vaan pakko jaksaa, jos haluaa, että muut pitää normaalina ihmisenä. Työpaikoilla täytyy siis jonkin verran tsempata, mutta pikkuhiljaa työkaverit oppii, että toi on vaan tollanen vähemmän puhuva tyyppi. Kyllä sen työkaverit tajuaa, ihmisiähän nekin on.
- udknt
sinä olet vaan pohjimmiltasi ujo, kun siitä pääsit yli niin sosiaalinen puolesi pääsi esiin, eli olet ujo ekstrovertti
vaikka kuinka on itsetunto kohdallaan ja näin, niin jos on introvertti niin ihmisten kanssa toimiminen ei välttämättä vaan todellakaan kiinnosta. joten älä tule sanomaan introvertille että kohentaisi itsetuntoa, siitä ei varmastikaan ole tässä nyt kyse - tutkintox2
udknt kirjoitti:
sinä olet vaan pohjimmiltasi ujo, kun siitä pääsit yli niin sosiaalinen puolesi pääsi esiin, eli olet ujo ekstrovertti
vaikka kuinka on itsetunto kohdallaan ja näin, niin jos on introvertti niin ihmisten kanssa toimiminen ei välttämättä vaan todellakaan kiinnosta. joten älä tule sanomaan introvertille että kohentaisi itsetuntoa, siitä ei varmastikaan ole tässä nyt kyseJos on valmis antamaan noin napakan kommentin niin kaiketikin sen voi tehdä ihan omalla nimellä?
Luitko myöhemmän kommenttini? Joten älä itse viitsi satuilla, jos ei parempaa tekemistä ole. Kirjoitin vastauksen hyvässä hengessä ja aina (VITTU AINA!) joku näillä palstoilla silti vaan päätään aukoo.
Aika monet (kaikki mun tuntemat) hiljaiset on ujoja. Asia kannattaa hyväksyä tai tehdä sille jotain. Kuten jo kirjoitinkin, niin jos kyse on tosiaan vain siitä, ettei ole puhelias niin kyllä sitä tulee työssä kuin työssä muiden kanssa toimeen.
Lue ens kerralla kommentit ennenkuin "vastaat".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818