Vauvan vointi

Vihreävesi

Hei!

Synnytyksestäni on jo tovi aikaa mutta lueskelin äsken siihen liittyviä papereita ja huomasin että vauvan pisteet ovat olleet huonot eli hän sai 5,7,9 pisteet...

Mitä se oikein käytännössä tarkoittaa tuo vain viisi pistettä, onko ollut hapenpuutetta jne??? Minulle kukaan ei mtn asiasta sanonut...muistan vain että vauva kävi jossain vähän virkoamassa mutta tuotiin pian takaisin...

Kalvot puhkaistiin sairaalassa ja vesi oli vaaleanvihreää mutta sanottiin ettei syytä huoleen...

Mietityttää vain kun vauvan motorinen kehitys ollut vähän hidasta niin onko synnytyksen yhteydessä voinut tulla joku vaurio...:(

3

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääääiiiitttiii

      Vihreä lapsivesi tarkoittaa että vauva kakannnut lapsiveteen. Ei yleensä vaarallista tai aiheuta ongelmia. Mutta jos synnytys pitkittyy tuosta "vihreän veden menosta" muistaakseni yli 12 h pituiseksi, on suositeltavaa aloittaa äidille antibiootit tulehduksen ehkäisemiseksi.

      Mulla tuosta meni aikaa 11,5 h ja kyselin antibiooteista, ei laitettu ja tytölle jouduttiin aloittamaan sitten seuraavana päivänä antibiootit. Tällä kertaa olen tarkempi ja vaadin paremmin seuraamaan.

      Mutta ei tuon lapsiveden pitäisi kehitykseen vaikuttaa.

    • 1+1

      Vihreä vesi tarkoittaa sitä, että sikiö on jossain vaiheessa ollut ahdinkotilassa ja ulostanut lapsiveteen. Ja se mitä se ahdinkotila sitten mahd. on saanut aikaiseksi, se on sitten jokaisen kohdalla yksilöllistä.

      Ap: jos ja kun asia sinua painaa niin varaa vauvalle aika, tässä tapauksessa lasten neurologi lienee se paras osoite. Tai ainakin pediatri

    • .............

      Sä voit kysyä asiaa neuvolassa tai ihan soittaa sinne synnärille ja kysyä. Osaavat varmaan neuvoa paremmin.

      Ja muista, että motorinen kehitys on toooooosi erilaista eri vauvoilla. Ne kuukaudet on ihan tuskaisia odottaa, jos muut oppivat ja oma vauva ei, mutta vaihtelut ovat suht suuria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe