oisko keliakia?

nuori ja tietämätön

Oon lähes 16-vuotias ja oon nyt ainakin yli kuukauden (tai sillon aloin kiinnittää huomiota) kärsinyt turvotuksesta ja ilmavaivoista. Vaivat ovat joka päiväisiä. Sit lisäksi eilen oli ihan löysällä. Tehtiin kotona semmonen keliakian pikatesti mutta se ei menny niinku piti tai siis ei saatu tarpeeksi verta ja kaikkee mahdollista, joten en tiedä voiko siihen tulokseen luottaa, negatiivista se näytti. Ei voi johtua laktoosista nää oireet koska eka epäilin laktoosi-intoleranssia ja lopetin laktoosin käytön ja en käytä tälläkään hetkellä laktoosillisia tuotteita. Pitäiskö marssia vaan suoraan lääkäriin ja haluta verikokeet ja tähystys?
Oon lukenut myöskin että väsymys voi liittyä keliakiaa, mutta en ole varma olenko väsynyt, tai siis tämä mun väsymys johtuu varmaankin masennuksesta joka vaivannut jonkun 1,5vuotta, välillä vähemmän ja välillä enemmän.
Sit lisäksi jostain luin että keliakiaan voi liittyä myös epäsäännölliset kuukautiset? Pitääkö paikkaansa? Mulla nimittäin ei ole pitkää aikaa tullu sillon millon pitäis, millon liian ajoissa millon taas myöhässä... Mutta täähän tietty voi johtua muustakin.
Suvussani ei kai ole keliakiaa, mutta en ole varma ja onko sillä jotain väliä?
Oon myöskin miettinyt jos tämä olisi vehnäallergiaa, mut luin jostain että se todetaan yleensä pikkulapsena ja mä en nyt kuitenkaan enää mikään pikkuinen oo. Mutta tuskin se sitä mahdollisuutta pois sulkee :D
miten muuten saisin vanhempani ottamaan tän asian tosissaan? Kun niitä ei tunnu kiinnostavan hirveesti. Jatkuvasti valitan ku mahassä kiertää ja pierettää ja puhuttukki mistä voisi johtua mut ne ei sano mulle yhtään mitää mitä mun kannattaa tehdä.

En todellakaan toivo että tää ois keliakia, koska se ois maailmanloppu, haluaisin vain poissulkea tämän vaihtoehdon.

Kiitos niille jotka jaksaa vastata :D

2

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veggierama

      Hei!

      Keliakia ei 20% tapauksista näy verikokeissa, ei edes terveyskeskuksista saatavasta verikokeesta. Oireisiin kuuluu väsymys ja olen lukenut, että masennuskin on linkitetty keliakiaan. Epäsäännölliset kuukautiset saattaa myös olla, nekin on listattu useissa keliakiaa käsittelevissä lähteissä. Todennäköisyydet keliakaan nousee jos suvussa on keliakiaa, mutta eihän välttämättä niitä ole aiemmin diagnosoitu riippuen sen ihmisen aktiivisuudesta ja kuinka hän on tuntenut kehonsa, mistä sen tietää oisko jollain ollut. Minusta sitä ei pitäisi liikaa korostaa.

      Vaikeaa on mun mielestä etenkin silloin, kun oireet eivät ole aivan hirvittävän vaivalloisia. Mulla on vuosia kestänyt keliakia-epäily itsellä. Muutama vuosi sitten yritin saada selvyyttä vatsan turvotukseen ja silloinkin keliakia oli mielessä, mutta vasta nyt alan olla jo todella vakuuttunut, että se on nimenomaan keliakiaa. Tein silloin aiemmin sen pikatestin ja se oli negatiivinen, tämän vuoden puolella ne keliakia-arvot testattiin terveyskeskuksessa ja ne oli negatiiviset. Oireet eivät riittäneet lääkärin mielestä lisätutkimukseen.

      Mun ratkaisuna lääkärissä käynnin jälkeen oli kokeilla gluteenitonta ruokavaliota. Olin sillä kaksi viikkoa ja mun olo oli kuin ihan eri ihmisellä! En ollut enää väsynyt, enkä niin ärtyisä, turvotus helpotti, paino putosi parissa päivässä 1,5 kiloa (ilman mitään "ihmekidutusdieettejä" eli tod.näk. turvotuksen laskiessa painokin tippui), ruokahalu palasi, nälkä tuntui ihan eri tavalla, ilmavaivat ei vaivanneet ja olo oli paljon energisempi.

      Tuossa ratkaisussa on ongelmana se, ettei suolinukka saa tervehtyä liikaa, koska sitten ei saa oikeaa diagnoosia tähystyksessä. Eli pitää olla tarkkana miten ajoittaa sen kokeilun JOS sitä haluaa yrittää. Mulla se oli ainoana vaihtoehtona, koska lääkärille mikään oire ei ollut tarpeeksi vahva ja hän ei kuunnellut puoliakaan oireistani ennen kuin tyrmäsi keliakian "erittäin epätodennäköisenä".

      Kun vaihdoin takaisin "normaaliin ruokavalioon", olo huononi, oireet palasivat ja jotku pahempina kuin ennen. Rasittaa joutua syömään sellaista ruokaa, mikä ei ole itselle hyväksi. Minulle se parikymppiä KELAlta kuussa tulee isoksi rahaksi vuosien mittaan, kun en kauhean vanha vielä ole, joten en aloita jatkuvaa gluteenitonta ruokavaliota ennen diagnoosia. Toivon, että saan seuraavalla lääkärinkäynnillä asiaa eteenpäin.

      Ihan viimeiseksi vielä, että tosi kurjaa ettei vanhempasi ota asiaa tosissaan koska tiedän kuin inhottavaa on ettei kroppa tunnu normaalilta. Tosin minullakin reilusti täysi-ikäisyyden kynnyksen ylittäneenä on sama ongelma lääkärinkin kanssa kun hänestä oireet eivät olleet mitään... Joten se vie aikaa ja energiaa, että saa asiansa perille ja ihmiset tajuaa. Mulle on monet arvuutelleet, että oireet johtuu kasvissyöjänä olemisesta tai liian suolaisesta ruoasta tai ties mistä. Kukaan ei tunne sun kehoa paremmin kuin sinä ja ihmisillä on paljon ennakkoluuloja asioita kohtaan, joten kannattaa pysyä vahvana ja keskittyä siihen miltä itsestä tuntuu ja toivottavasti joskus löytää jotain tukeakin asiaan.

      Mutta keliakia ei ole maailmanloppu, oikeesti! Pitää vaan opetella uusi ruokavalio ja ruokakin saattaa maistua ihan eri tavalla, kun saa vihdoin sellaista ruokaa, mikä antaa hyvän olon. Gluteenin välttäminen pitää vaan opetella. Kyllä se onnistuu ja ajanmittaan helpottuu. Nykyään on kuitenkin hyvää valikoimaa kaupoissa ja netistä löytää hyviä gluteenittomia reseptejä, joten ei kannata pelätä. Kunhan vaan saa itsensä kuntoon.

    • laulaja22

      mene käymään lääkärillä ja älä aloita gluteenitonta ruokavaliota ennen kuin on otettu verikokeet. keliakia vasta aineet katoaa nopeasti verestä. kilpirauhasen ongelmat voi aiheuttaa kuukautis ongelmia. olet kyllä sen verran nuori ettei ihme vaikka ei aina säännölliset olisikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe