Vertaistukea keskeytyneeseen keskenmenoon

anniinanniin

Tuntuu että on asian kanssa niin yksin. EIiole ketään kuka ymmärtäisi tunteei tai kokemani. Kaikki lohduttelee että onneksi olemme nuoria. Se ei hirveästi auta. Olen menettänyt lapseni. Samoin mieheni. Esikoisemme. Halutun ja kauan odotetun rakkauslapsen joka toi onnea ja iloa elämäämme, jokaiseen hetkeen kun oli oli olemassa. Ja suunnnatonta surua ja ahdistusta kun meni pois. Pieni enkelilapsi.
Nyt en tiedä kuka olen. Äiti pienelle enkelille. Iloitsin sinusta, rakastin sinua. Tunsin tuskan kun menetin sinut. SYnnytin sinut ja näin sinut. Pieni nyrkin kokoinen lapseni. Pienen pieni joka ei jaksanutkaan eteenpäin. En saanut haudata sinua. Antaa sinulle nimeä. Mitä vastaan ihmisille jotka kysyvät onko minulla lapsia. On esikoiseni, pieni enkelini, mitä vastaan heille jotka sanovat että eikö olisi aika jo hankkia lapsia, tai aiotaanko hankkia lapsia.
Luulin että silloin kun lasta ei alkanut kuulua, oli tarpeeksi ahdistavaa ja vaikeaa vastata noihin kysymyksiin. Saati sitten nyt..
Niin pitkään kaikki on hyvin. Kunnes olen yksin. Hetkikin riittää. Ahistus ja kyyneleet tulevat. Paha olo ja muistutus mitä olen menettänyt. Ja mitä en saakkaan.
Olen koittanut järkeistää tätä vaikka kuinka päässäni. Ei se olisi selvinnyt tulevaisuudessa, parempi nyt kuin myöhemmin, se olisi ollut vaikeasti vammainen ja ainakin tiedämme että raskaus on mahdollinen. Ja niin edelleen. Silti ne on vain sanoja. Ei mitään mikä lohduttaisi. Mikään mikä veisi pahan olon pois ja ahdistuksen. Lapseni on kuollut.
Läheisilleni voin puhua asiasta, mutta en osaa silti kertoa miltä minusta tuntuu. Miten paljon oikeesti sattuu. Että minulle hän oli todellinen. Ja on aina.
Kuulin keskeytyneestä keskenmenosta viikolla 11 3, 11 5 tehtiin sairaalassa lääkkellinen tyhjennys, kaiken piti mennä muka hyvin. Mutta puolitoista viikkoa sen jälkeen aloin vuotaa rajusti. Todella rajusti. Menimme sairaalaan jossa saimme kuulla että valitettavasti kaikki ei ole tullut ulos ja kaavinta on edessä.
Taas päivä saraalassa ja iltapäivällä leikkaussaliin..
Juuri kuin olimme päässeet takaisin elämään kiinni. Nauttineet hetken. Ja heti meitä muistutetaan. Ihan kuin ei olisi lupaa onneen ja iloon.

15

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä koen näin

      Kyllä meitä on jotka olemme kokeneet saman. Itse kaksi kertaa. Ei kukaan minua ole lohduttanut. Jatkoimme vaan elämää mieheni kanssa. Ensimmäistä keskenmenoa en voi kovin surra, koska ilman sitä minulla ei olisi nykyistä tytärtäni, joka tuli keskenmenneen "tilalle". Tämä toinen keskenmeno taas korjasi avioliittoni. Raskauteni oli todella vaikea ja olimme lähes eropisteessä, kun voin niin huonosti. Kun raskaus keskeytyi, niin yhtäkkiä tajusin, kuinka paljon rakastan miestäni. Raskaana ollessani en nähnyt kuinka onnelliset olemmekaan yhdessä, ja ehkä uusi raskaus ei tuo sitä pahaa oloa tullessaan, minkä keskeytynyt raskaus toi. Ehkä olen kääntänyt menetyksen surun rakkaudeksi mieheeni, en tiedä, mutta keskenmenon jälkeen on tuntunut, että rakastan miestäni niin paljon, että sydän lähes halkeaa. Minusta on ihanaa ajatella, että voimme yrittää uudelleen ja että sillä kertaa kaikki menee paremmin.

    • enkelivauvojen äiti

      Osanottoni molemmille. Täällä kirjoittelee myöskin kahden enkelivauvan äiti. Ei surua pysty oikein kuvailla sanoin, se on jotain niin järkyttävää ja sanatonta, riistävää. Ainut lohtu meille oli että tämä ei ole lopullista. Ja aika.. se on ainut asia mikä itselläni on edes hieman lohduttanut. Sitä ei todellakaan pidä enää mitään itsestäänselvyytenä kun käy tällaiset helvetit läpi. Ei ymmärrä miksi tällaista pitää tapahtua!!

    • hfrg

      Olen myös kokenut keskenmenon ja pidän itseäni kuolleen lapsen äitinä. Aika muokkaa surua ja menetystä mutta kulkee mukana.

    • ....

      Itse sain tietää olevani raskaana ennen joulua ja olin todella yllättynyt mutta iloinen. Tilasin ajan varhaisultraan katsomaan että kaikki on hyvin... Siellä ei todellakaan ollut kaikki hyvin, alkion kehitys oli pysähtynyt vkolle 6 vaikka viikkoja olisi pitänyt olla jo 9... Shokki oli aikamoinen, mutta eipä se kaipaus koskaa lähde pois... vieläkin miettiin että elokuussa olisin sen synnyttänyt :(

      Uutta lasta yritetään, mutta eipä ole vielä tärpännyt, pelko on koko ajan läsnä, jospa en koskaan saa itselle lasta? Jos tulen raskaaksi, tuleeko taas keskenmeno?
      Ikääkin on jo kohta 32 ...

      Nämä ovat vaikeita asioita...

      • olet vielä nuori

        Jos olet 32 v niin ikää sinulla ei ole "jo" 32, vaan "vasta" 32. Minä olen 42 ja keskenmeno ja vielä toiveita on.


    • anniinanniin

      Keskenmenostani on jo aikaa. Enää ei joka päivä itketä. Eikä asia ole enää niin mielessä. Mutta silti tulee hetkiä jolloin ei vain jaksa. Äitienpäivä oli vaikea. Aika ennen sitä ja silloin. Mikä minä olen? On minulla lapsi, pienokaiseni. Mutta en osaa nimetä häntä. Enkä ole oikein äitikään.
      Läheiseni ajattelevat asian olevan jo ohi. Että eteenpäin mennän. Ja että aina on toivoa. He eivät tajua. Jokainen hetki jolloin tiedostan, ettei minulla ole lastani ahdistaa. Ja ettei lapsia vain tehdä. Ei se niin mene.
      Oikein kettuillakseen eilen alkoivat taas kuukautiset. Voi sitä pettymyksen määrää. Olin jo haaveillut että entä jos. Olo oli ollut outo ja huonovointinen. Mutta ei. Ja verta tulee niiiiin paljon. Ja kivut on kovat. Eikä siis ole kyseessä ensimmäiset kuukautiset keskenmenon jälkeen.
      Silloin kuin kirjoitin ensimmäistä viestiä, en ollut kokenun vielä kaikkea.
      N. 2vk tyhjennyksestä elimistö muuttui jo normaaliksi. Kohtu pieneni ja verenvuoto lakkasi. Olo oli hyvä. Kunnes yhtäkkiä alkoi verenvuoto kuin hanasta, kesti n.5min ja loppui. Seuraavana päivänä sama, mutta runsaampana (vaatteet ja vessan lattia sinne päästessäni oli veressä) ja sisältäni tuli nyrkin kokoinen hyytymä. Samantien sairaalaan ja siellä tutkimuksiin. "valitettavasti kaikki ei ole tullut ulos". Seuraavana päivänä kaavinta.
      Että jos oli kaiken kaikkiaan surullinen ja vastoinkäymisiä oleva matka, niin ne vaan jatkuin. Kaavinta oli ollut vaikea suorintaa ja tavaraa olikin ollut enemmän kuin arveltu jne.
      Ennen tuota olin jo hetkeksi päässyt takaisin arkeen. Sen jälkeen tuntui että asiasta taas rankaistiin. Potkittiin päähän, etten vaan pääse unohtamaan mitä on tapahtunut.
      Olen iloinen jokainen kerta kun ystäväni ja läheiset kertoo että heillä odotetaan. Mutta samalla tulee myös se haikeus ja kaipuu. Se ahdistus..

    • Kaihomieli

      Ei kukaan voi suruasi pois ottaa - eikä kukaan löydä sanoja jotka surun pois veisi.
      Itselläni on kuitenkin niin läheiset ystävät, perhe, puoliso, sisarukset, vanhemmat, jotka jaksavat kuunnella.
      Uskon kuitenkin itse vahvasti siihen, että aika parantaa.
      Olen ostanut kukkia kotiin ja todennut itselleni kun tuo viimeinen kukka kukkii on suru taas hieman pienempi.
      Näin minuutit vaihtuvat tunteihin, tunnit päiviin ja päivät viikkoihin.
      Kuukauden päästä pystyn olemaan jo päivän yksin ilman kyyneleitä.
      Tai näin ainakin haluan uskoa.

      Ja mitä siihen ikään tulee, niin on sitä itselläkin jo 32 vuotta.
      Ja ensimmäistä - "toista" ihmettä odotellaan.
      Jospa sen nyytin jo silloin voisi saada.

      Voimia ja jaksamisia!

      • itkettää

        Viikko sitten tiistaina piti olla ihan normaali neuvolaköynti raskausviikoilla 16 5. Sykettä ei löytynytkään, ei myöskään keskussairaalassa kahden lääkärin varmistamana. Ultrassa näkyi vain eloton sikiö, joka vastasi viikkoja 13 3. Parin päivän päästä lääkkeellinen kohdun tyhjäys ja siihen päälle vielä kaavinta kun istukka ei irronnutkaan. Huomenna tulee siis viikko tästä. Ja tätä surun määrää ei todella voi kuvatakaan, vaikka minulla jo ennestään on kaksi tervettä lasta. 17 viikkoa kannoin pientä vauvaa sisälläni. Nyt hän on enkelinä jossain.. tai oikeasti formaliiniin säilöttynä jossain odottamassa ruumiinavausta :(


    • lapsetonta ei ym

      Aloittaja, Olen kokenut jutakuinkin täysin saman kuin sinä. Olin menehtyä hoitovirheeseen, kun kohdun lääkkeellinen tyhjennys tehtiin rutiinilla. Periaatteella kaikki on samanlaisia ja nää on niin yleisiä. Olen niin pahoillani puolestanne.

      • känken

        Tämä kirjoitus on niin totta.

        Jokainen suree eritavalla. Itseäni on suunnattomasti ärsyttänyt se, että ystäväni ei millään ymmärrä miten voin "vieläkin" käydä läpi keskenmenoa joka tapahtui jo viime syksynä. Minulle sattui siinä samalla kaikkea muutakin kurjaa kuten luiden murtumista ym. Koko syksy meni käydessä läpi tapaturmaa joka minulle tapahtui, nyt vasta keväällä olen läpikäynyt keskenmenoa. Tässä samalla kuulin ystäväni odottavan kolmatta lastaan. Sanoin suoraan, että yritän parhaani mutta en lupaa vetää mitään fanfaareja koska en vain pysty siihen. Olen häneltä saanut kuulla kuinka olen surkea ystävä kun en iloitse hänen puolestaan. Omat voimat eivät yksinkertaisesti riitä nyt siihen. On ilmeisesti vaan nyt vaikea nähdä asioita minun, lapsettoman, kannalta.


    • kaijak

      Tiedän tunteet ihan kuin itse ois kirjoittanut, tässä toivottavasti kappale josta voit saada voimaa...

      kaija kappale:
      jos sua ei ois ollut
      niin olisin keksinyt sut
      ois susta samanlainen tullut
      mitään en ois muuttanut
      ohikulkijat luulee
      minun seinille puhuvan
      tyhjyyteen he sanovan mun kuulee
      sua aina rakastan
      tahdon susta kiinni pitää
      vaikken sua oikeasti "koskaan" nää
      en tahdo irtikään päästää
      taas ilmestyt vierellein
      on pakko itseään säästää
      sen velkaa sulle jäin
      olet joka ikinen yön ääni
      kukkamerestä poimin sut
      oot valona mun tiellä
      silloin kun on vaikeaa
      hullummaksi olisin tullut vielä
      jos sua ei ois ollutkaan
      hiljaisuutena öissä
      ääriviivoissa pihakoivun
      saanhan susta kiinni pitää
      vaikken sua oikeesti "koskaan" nää

      kiitos
      kun olit totta hetken
      nyt mun täytyy tästä jatkaa
      vierelläni teet loppuretken
      vaikka se ois kuvitelmaa...

    • Mie vaan

      Lue Anniinanniin kirjat: syntymätön ja ei kenenkään äiti -varaa nessuja ja päätä selviytyä ja taistella. Minä olen puolen vuoden jälkeen selvinnyt pääosin surusta, enkä aio luovuttaa ennen 40 tai 42, nyt ikää 32 ja yritystä takana yli kolme vuotta, yksi keskenmeno. Lapseton nyt, mutta ei toivottavasti loppu elämää. Olin myös itse yhdellä palstalla jossa ei lapsettomia tai surevia tajuttu ollenka. On totta mitä täällä tuolla lapseton palstalla lukee: Lapseton on "onnellisempi" periaatteessa, koska niin paljon on vanhempia ja varsinkin äitejä jotka ovat loppuun palaneet siihen oman täydellisen äidin rooliinsa. Harva äiti ja vanhempi osaa tai jaksaa pitää niitä lapsi katraita kurissa vaan monessa perheessa lapset määräävät mikä tahdin. Ihan vain sen takia, että vanhemmat eivät jaksa pitää kuria eivätkä pysty myöntämään omia heikkouksia lasten kasvatuksessa. Moni lapsellinen tuntuu näillä kaiken maailman monilla palstoilla pitävän itseään täydellisinä ja lapsiaan oikeutettuina olemaan kauhu kakaroita esim. ADHD tai masennus diagnoosin varjolla. Siinä suhteessa olen samaa mieltä, että lapseton on onnellisempi vaikka haaveileekin kokoajan lapsesta. Onneksi itsellä on aikaa opetella muiden virheistä välttämään omissa lapsissa ne kasvatusvirheet. Olen siis lapseton joka rakastaa kuunnella lapsiperheiden arjesta juttuja ja hakea niihin sitten kirjoista ja opetusvideoista ratkaisuja, jotta itse voisi äidiksi tullessaan edes osan virheistä välttää ja tehdä arjesta onnellisemman. Jos en koskaan saa tulla äidiksi ei lukeminen ja opiskelu ole mielestäni ajan hukkaa koska aina voi auttaa niitä omilla vinkeillä jotka pystyvät neuvoja vastaanottamaan.

      • Hei keskenmenon kokeneet,

        Luin kirjoituksenne herkistyen itse muistelemaan omaa tietäni äidiksi ja kokemiani keskenmenoja. Muistan, miten meitäkin lohdutettiin, että olette nuoria ja ehditte vielä vanhemmiksi. Muistan, miten se ei lohduttanut siinä tilanteessa tipan vertaa vaan ennemminkin loukkasi. Olimmehan ehtineet jo laskea, milloin nämä pikkuisemme syntyvät, milloin jään äitiyslomalle ja miettineet jo nimetkin heille.

        Pappina päätin, etten salaisi kokemiani keskenmenoja, enkä niistä saatua elämänkokemustani. Moni kanssani asiasta keskustellut onkin sanonut, että heitä on jo lohduttanut se, että papillekin tapahtuu keskenmenoja. Monet ajattelevat, että keskenmenot johtuisivat jostakin synnistä tms. Omalla kohdallamme syitä ei saatu tietää koskaan. Kahta perättäistä ei vielä tutkita.

        Keskenmenon kipeyden hoiti ainoastaan lapsen synnyttäminen. Mutta ei niitä siltikään koskaan unohtanut.

        Nykyään voi siunata keskenmenneen raskauden seurauksena syntyneen pienen ihmisen taimenkin. Monia tämä lohduttaa, kun on paikka, jossa käydä suremassa lastaan, jota ei saanut syliinsä. Monilla hautausmailla on myös ns. Tyhjän sylin hautapaikkoja, joissa voi käydä muistelemassa eri tavoin menehtyneitä pikkuisiaan, joilla ei välttämättä ole hautapaikkaa (keskenmenot, abortoidut, kuolleena syntyneet ym).

        Rohkaisisin myös käymään surua läpi ammattiauttajan kautta.
        Voimia ja siunausta kaikille. Erityisesti teille rohkeutta, jotka toivotte omaa lasta!
        Suljen haaveenne rukouksiini.

        t. Maarit-pappi


    • saija

      Ajattelin ettei minulle voi käydä näin jo neljä raskautta takana ja neljä ihanaa lasta. aikaisemmissa raskauksissa ei ikinä mitään ongelmia niinkun ei tässäkään. menin neuvolaan perjantaina rv 15 4 ja sydän ääniä ei kuulunut käskivät maanantaina uudelleen et jos saatais kuulumaa mutta ei viikkoja oli 16. sain lähteä suoraan ultraan mikä on toisella paikkakunnalla siellä todettiin että vauvan kasvu on lakannut rv 14. siitä sitten soitto tyksiin ja sain ajan seuraavaan perjantaihin.eli jouduin odottamaan viikon tietäen että vatsassani on kuollut lapsi ja joudun synnyttämään sen.No perjantai tuli ja olin aivan sekaisin ja peloissani et se sattuu samalla lailla kun synnytys. aamulla sain kaksi buranaa kun menin ja verta otettiin 12 putkea ,kanyylin laittoon tarvittiin kolme hoitajaa kun kukaan ei suonia löytäny. olo oli jo valmiiksi kun neulatyynyllä.aikaisempi synnytys käynnistetty pillereillä ja kesti 1h45min niin sanoivat et tämäkin on äkkiä ohi. pillerit ei kerjennyt edes kaikki sulamaan kun tunsin pikku nipistyksen ja sit plums. siällä se oli housuissani pieni kämmenen kokoinen enkeli poika. olin päättänyt etten halua nähdä mut nyt oli pakon edessä sekin tehtävä .mikä oli ihan hyvä tuli jotenkin vähän parempi olo. vauva näytti pieneltä nukelta. kokemuksena oli hirvittävä mitä en toivo pahimmalle vihamiehellekään.

    • anniinanniin

      Kiitos kovasti viesteistänne. En ole aikoihin enää täällä käynyt, siirryin n. puoli vuotta sitten tuonne lapsettomien palstalle ja löysin sieltä kovan kohtalon kokeneen vertaistuen. Mutta kiitos kovasti sanoistanne. Keskenmenostani on yli vuosi ja en ole raskaana. Aktiivisesti on yritetty ja tutkimuksissa ravattu, mutta ei niin ei. Raivostuttaa lääkärit kun jauhaavat että "et sinä ole lapseton, olet ollut raskaana" jooo-oo. Ja yksi lääkäri ihan totesi että "sinulla on käynyt tuuri kun sait keskenmenon" ja sit ne jauhaa et tutkitaan ja kun mitään ei löydy niin sit pitää odottaa. Aina joku hoitaja saa soittaa ja selvittää asioita kun lääkärit vaihtuu kokoajan. Nyt ollaan päätetty ettei enää jakseta. Vaihdetaan kohta paikkakuntaa ja hakeudutaan siellä uudelleen hoitoon.
      Mutta niin. Laskettuna päivänä oli vaikeaa. Oli todella vaikeaa. Vuosi siitä päivästä kun lääkäri ei löytänyt sydänääniä, oli vaikeaa. "Synnytyspäivän" vuosipäivänä oli vaikeaa. Itkua jota kukaan ei ymmärrä, riipaisevaa kipua ja kaipuuta. Minulla oli jotain.
      Edelleen pohdin, mitä vastaan niille ihmisille jotka kysyyvät onko minulla lasta? Tuntuu kuin kaikki jotka tiesivät tilanteesta olisivat jo unohtaneet mitä menetin. Tottakai mieleen pulpahtaa asioita, miten kaikki olisi nyt. Enää onneksi harvemmin.
      Ja tietenkin jokainen kuukausi ja menkkojen alkaminen on pettymys. Koitan ajatella että asioilla on tapana järjestyä ja kaikella on syynsä. En ole vielä löytänyt syitä tälle tapahtumalle. Tänä vuonna 5 läheistäni on saanut perheenlisäystä. Olen onnellinen heidän puolestaan, ei se ole minulta pois. Silti on se kaipuu ja haikeus.
      Toivoisin ettei kukaan joutuisi kokemaan tällaista, ei kukaan. Ei koskaan. Ja toivon että vielä joskus saan kokea sen onnen uudelleen joka minulla jo oli. Muistan niin sen aamun kun tein testin, salassa mieheltäni ettei hän pettyisi jos se olisikin negatiivinen. Ja sitten tulikin kaksi punaista viivaa. Kävelin mieheni luokse ja herätin hänet, itkin ja sanoin että Kulta, minä olen raskaana. Toistelin sitä kokoajan. Hän vain sulki minut syliinsä ja itki onnesta. Enkelilapsemme poismenon vuosipäivänä, sytytimme kynttilät kaikessaa hiljaisuudessa, olimme sylikkäin ja itkimme.
      Elämä antaa ja elämä ottaa- Onneksi se oli totta edes hetken.
      Kiitos Kaijan kappaleesta, tunsin sen jo aikaisemmin mutta nyt se sai uutta merkitystä. Elämä on jatkunut, vaikka jaloilleen nouseminen kestikin kauan. Onneksi minulla on ihana mies joka on nostanut jaloille ja seisonut rinnalle. Nyt opettelemme elämää vähän eri tavalla, ehkä tämäkin tuo uusia mahdollisuuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe