Kaverilla bulimia, miten voin auttaa

auttakaa mua :(

Mun kaveri kertoi mulle tänään ett se on alkanu oksentelee ruuan jälkeen ja ett sil on joku bulimia/syömishäiriön alku. Se kuulemma tarkkailee joka ruuasta kalorimäärät ja haluais laihtuu. Moon tosi huolissani siitä ja haluisin auttaa, mut lupasin etten kerro kenellekkään tästä!! (kukaan muu siis ei tiiä paitsi mä) Niin mit voisin tehdä täs tilanteessa? Tarviin oikeesti apuu. :c

7

993

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • friendd

Ole vaan ystävä, kehut kauniiksi tarpeeks usein jne. Olet rento ja hauska hänen seurassaan niin että hälläkin on hyvä olla ja ei mieti ruokajuttuja.

• olekaverisitukena

Lupasit ettet kerro kenellekään. Sitähän se sairaus haluaa. Hän haluaa velloa sairaudessaan salaa muilta, koska ei tajua kuinka vakavasta ongelmasta on kyse. Ylipuhu hänet hakemaan apua tai mene itse hakemaan hännelle apua. Mitä pidempään sairastaa, sitä vaikeampi siitä on parantua. Kaikki luulee pystyvänsä lopettamaan kun ne haluavat ja tajuavatkin sitten etteivät he enää pystykkään hallitsemaan mitään.... En itsekkään halunnut että kukaan saa tietää sen takia koska häpesin ja rehellisesti sanottuna halusin laihtua rauhassa. Mitä siitä seurasi: monen vuoden hoidot einkä vieläkään ole kuivilla. Kiittäisin sitä tuhannesti, joka olisi estänyt mua. Avannut silmänsä ja hankkinut mulle apua aikasemmin. Silloin olisisn ollut vihainen, mutta jälkeenpäin olisin kiittänyt. Se on sairaus joka saattaa suuttua, ei sun ystäväs. Sun ystäväs haluaa sun olevan sen tukena, mut sairaus yrittää viedä sen. Sairaus vie nopeammin kuin uskotkaan. Kohta ystäväsi rupeaa etääntymään muista ja sairasmaailma vie kaikki hänen huomionsa ja energiansa. Vihaan tällaisia syömishäiriötä enemmän kuin mitään enkä toivoisi sitä kenellekkään!!

• oitypt

Lupasit ettet kerro kenellekään. Sitähän se sairaus haluaa. Hän haluaa velloa sairaudessaan salaa muilta, koska ei tajua kuinka vakavasta ongelmasta on kyse. Ylipuhu hänet hakemaan apua tai mene itse hakemaan hännelle apua. Mitä pidempään sairastaa, sitä vaikeampi siitä on parantua. Kaikki luulee pystyvänsä lopettamaan kun ne haluavat ja tajuavatkin sitten etteivät he enää pystykkään hallitsemaan mitään.... En itsekkään halunnut että kukaan saa tietää sen takia koska häpesin ja rehellisesti sanottuna halusin laihtua rauhassa. Mitä siitä seurasi: monen vuoden hoidot einkä vieläkään ole kuivilla. Kiittäisin sitä tuhannesti, joka olisi estänyt mua. Avannut silmänsä ja hankkinut mulle apua aikasemmin. Silloin olisisn ollut vihainen, mutta jälkeenpäin olisin kiittänyt. Se on sairaus joka saattaa suuttua, ei sun ystäväs. Sun ystäväs haluaa sun olevan sen tukena, mut sairaus yrittää viedä sen. Sairaus vie nopeammin kuin uskotkaan. Kohta ystäväsi rupeaa etääntymään muista ja sairasmaailma vie kaikki hänen huomionsa ja energiansa. Vihaan tällaisia syömishäiriötä enemmän kuin mitään enkä toivoisi sitä kenellekkään!!

• terv.kroonikko

Syömishäiriöt ovat aina vaarallisia ja hoitamattomina on vaara kroonistua. Mitä aikasemmin apua haetaan sitä parempi. Älä missään nimessä anna asian vain olla. Yritä toki olla ymmärtäväinen ja kuunnella huolia, mutta melkein aina ammattiapu on välttämätöntä.

• Anonyymi

Kerro hänen vanhemmille, terveydenhoitaja

• Anonyymi

aloitus on 13 vuotta vanha. aloittaja on voinut jo muuttaa yksin asumaan. ja on todennäköisesti jo aikuinen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

aloitus on 13 vuotta vanha. aloittaja on voinut jo muuttaa yksin asumaan. ja on todennäköisesti jo aikuinen

sori siis 10 vuotta vanha

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      832
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      790
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      620
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      605
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      595
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      532
    9. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    10. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    Aihe