Minulla on kuistin molemmin puolin humalan alut, toisessa on käpyjä ja siinä pörrää koko ajan kärpäsiä, eli onko kävyt syy? Saako kärpäset jotenki pois?
humala+kärpäset
elli
103024
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- KORPIGYMI KONKURSIIN!Miten tämä kaikentietävä jumppatyttö saa kaikki puulaakinsa konkurssiin? Kovaa meteliä piti ja Kuusamoa myöten kävi hämmentämässä, mutta lähtöpassit antoi Kuusamolaiset. Tyhjät tynnyrit kolisoo..sanottiin ennen vanhaan.…
- Harmittaa vain todetaEttä elämä on ajanut meidän ohi. Se on totuus. Me oltaisiin oltu hyvä pari nuorempana, mutta ei enää. Olen liian vanha. Naiselta.
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
Vastaukset 10
Vanhimmat
Heissan! Jouduin samasta syystä hävittämään humalan terassin vierestä pari vuotta sitten. Alkukesästä kaikki meni hyvin mutta loppukesää kohden mentäessä kärpäsiä alkoi olla kokoajan enemmän ja enemmän. Lähemmin lehdistöä tutkiessani huomasin niiden olevan täynnä kirvoja, oletko huomannut samaa? Ajattelin kirvojen houkuttelevan niitä mutta en ole asiasta aivan varma.
Tarkistin asian ja kirvoja on,kokeilen 10 % mäntysuopaliuosta. Takapihalla sama kasvi, ei kirvoja, ei kärpäsiä, voi olla että ne tosiaan vaikuttaa asiaan.
tunnetusti ympärilleen kärpäsiä. Kirvat eivät ole tietääkseni syynä vaan ilmeisesti kasvin tuoksu ja kukat (kävyt). Kaunis kasvi, mutta ei sovi ulko-oven läheisyyteen, missä liikutaan paljon.
"emokasvi" josta siirsin on takapihalla eikä siellä ole ollut samaa ongelmaa. Takapihan kasvissa ei ole kirvoja, mutta edessä olevissa on, ajattelin kokeilla 10% mäntysuopaliuosta, katsotaan miten käy.
Onko humalasi nyt liian paahteisella ja kuivalla paikalla ? Takapihasi taisi olla sille juuri oikea kasvupaikka, jos siellä eivät kirvat sitä vaivanneet.
Vie se takaisin takapihalle ja tuo eteen jokin toinen köynnös, vaikkapa alppi-tai kiinankärhö,kiinanlaikkuköynnös,japaninkelasköynnös tai sitten villiviini, nuo ainakin tykkää auringosta ja kasvavat nopeaan ja tuuheaksi ja kauniiksi,eivätkä ole vaikeita kasvatettavia.
haluaisin etupihan puolelle jonkin monivuotisen köynnöksen, mutta maa on kivijalan vieressä melkein pelkkää soraa (kai rakennusmääräysten johdosta). etsin siihen kuolanpionia, mutten mistään löytänyt. minulla on paljon villiviinin taimia, miten pitäisi menetellä istutuksen suhteen? en kai uskalla sitä soraakaan pois kaivaa...?
Saa kysyä...istuta ne villiviinin alut kauemmaksi siitä kivijalasta ja sorasta.Kaiva kuoppa ja laitat hyvää multaa, kun taimet ovat kasvaneet pidemmiksi, kiinnitä jokin lanka tai keppi jota myöden ne menevät sinne seinälle.
Ei kuolanpionikaan pelkässä sorassa kasva,hyvään multaa sekin pitää istuttaa.
kannattaisiko istuttaa nyt syksyllä, vaiko vasta keväällä? uudet alut ovat tuolla syyskukkien takana, joten niitä on vähän vaikea sieltä lähteä kaivelemaan tuhoamatta muuta kasvillisuutta. olen nähnyt kuolanpioneja erään talon kivijalan vieressä, sellaista soraa näytti olevan kasvualusta, mutta mistäs tietää, miten paljon siellä multaa alla. kuitenkin on sellainen vähään tyytyväinen kasvi, jos kerran kuolan niemimaallakin kasvaa... ;)
Voit tietysti istuttaa vasta keväällä, anna olla talvi piilossa siellä kukkien takana ja keväällä laitat maahan.
Joo, kyllä kuolanpioni laihemmassa maassa kasvaa kuin jalopionit, mutta ei nyt sentään aivan hiekassa, kyllä multaakin pitää olla ;-)
Kärpänen voi tulla humalaan.
Omat kotikärpäseni pörräävät himassani umpitunnelissa ja tekevät kaikenlaisia kieppejä ja kamikaze juttuja.
Klaus