humala+kärpäset

elli

Minulla on kuistin molemmin puolin humalan alut, toisessa on käpyjä ja siinä pörrää koko ajan kärpäsiä, eli onko kävyt syy? Saako kärpäset jotenki pois?

10

3022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikki

      Heissan! Jouduin samasta syystä hävittämään humalan terassin vierestä pari vuotta sitten. Alkukesästä kaikki meni hyvin mutta loppukesää kohden mentäessä kärpäsiä alkoi olla kokoajan enemmän ja enemmän. Lähemmin lehdistöä tutkiessani huomasin niiden olevan täynnä kirvoja, oletko huomannut samaa? Ajattelin kirvojen houkuttelevan niitä mutta en ole asiasta aivan varma.

      • elli

        Tarkistin asian ja kirvoja on,kokeilen 10 % mäntysuopaliuosta. Takapihalla sama kasvi, ei kirvoja, ei kärpäsiä, voi olla että ne tosiaan vaikuttaa asiaan.


    • kärpänen

      tunnetusti ympärilleen kärpäsiä. Kirvat eivät ole tietääkseni syynä vaan ilmeisesti kasvin tuoksu ja kukat (kävyt). Kaunis kasvi, mutta ei sovi ulko-oven läheisyyteen, missä liikutaan paljon.

      • elli

        "emokasvi" josta siirsin on takapihalla eikä siellä ole ollut samaa ongelmaa. Takapihan kasvissa ei ole kirvoja, mutta edessä olevissa on, ajattelin kokeilla 10% mäntysuopaliuosta, katsotaan miten käy.


      • sari
        elli kirjoitti:

        "emokasvi" josta siirsin on takapihalla eikä siellä ole ollut samaa ongelmaa. Takapihan kasvissa ei ole kirvoja, mutta edessä olevissa on, ajattelin kokeilla 10% mäntysuopaliuosta, katsotaan miten käy.

        Onko humalasi nyt liian paahteisella ja kuivalla paikalla ? Takapihasi taisi olla sille juuri oikea kasvupaikka, jos siellä eivät kirvat sitä vaivanneet.
        Vie se takaisin takapihalle ja tuo eteen jokin toinen köynnös, vaikkapa alppi-tai kiinankärhö,kiinanlaikkuköynnös,japaninkelasköynnös tai sitten villiviini, nuo ainakin tykkää auringosta ja kasvavat nopeaan ja tuuheaksi ja kauniiksi,eivätkä ole vaikeita kasvatettavia.


      • saakos kysyä?
        sari kirjoitti:

        Onko humalasi nyt liian paahteisella ja kuivalla paikalla ? Takapihasi taisi olla sille juuri oikea kasvupaikka, jos siellä eivät kirvat sitä vaivanneet.
        Vie se takaisin takapihalle ja tuo eteen jokin toinen köynnös, vaikkapa alppi-tai kiinankärhö,kiinanlaikkuköynnös,japaninkelasköynnös tai sitten villiviini, nuo ainakin tykkää auringosta ja kasvavat nopeaan ja tuuheaksi ja kauniiksi,eivätkä ole vaikeita kasvatettavia.

        haluaisin etupihan puolelle jonkin monivuotisen köynnöksen, mutta maa on kivijalan vieressä melkein pelkkää soraa (kai rakennusmääräysten johdosta). etsin siihen kuolanpionia, mutten mistään löytänyt. minulla on paljon villiviinin taimia, miten pitäisi menetellä istutuksen suhteen? en kai uskalla sitä soraakaan pois kaivaa...?


      • sari
        saakos kysyä? kirjoitti:

        haluaisin etupihan puolelle jonkin monivuotisen köynnöksen, mutta maa on kivijalan vieressä melkein pelkkää soraa (kai rakennusmääräysten johdosta). etsin siihen kuolanpionia, mutten mistään löytänyt. minulla on paljon villiviinin taimia, miten pitäisi menetellä istutuksen suhteen? en kai uskalla sitä soraakaan pois kaivaa...?

        Saa kysyä...istuta ne villiviinin alut kauemmaksi siitä kivijalasta ja sorasta.Kaiva kuoppa ja laitat hyvää multaa, kun taimet ovat kasvaneet pidemmiksi, kiinnitä jokin lanka tai keppi jota myöden ne menevät sinne seinälle.
        Ei kuolanpionikaan pelkässä sorassa kasva,hyvään multaa sekin pitää istuttaa.


      • sorikko
        sari kirjoitti:

        Saa kysyä...istuta ne villiviinin alut kauemmaksi siitä kivijalasta ja sorasta.Kaiva kuoppa ja laitat hyvää multaa, kun taimet ovat kasvaneet pidemmiksi, kiinnitä jokin lanka tai keppi jota myöden ne menevät sinne seinälle.
        Ei kuolanpionikaan pelkässä sorassa kasva,hyvään multaa sekin pitää istuttaa.

        kannattaisiko istuttaa nyt syksyllä, vaiko vasta keväällä? uudet alut ovat tuolla syyskukkien takana, joten niitä on vähän vaikea sieltä lähteä kaivelemaan tuhoamatta muuta kasvillisuutta. olen nähnyt kuolanpioneja erään talon kivijalan vieressä, sellaista soraa näytti olevan kasvualusta, mutta mistäs tietää, miten paljon siellä multaa alla. kuitenkin on sellainen vähään tyytyväinen kasvi, jos kerran kuolan niemimaallakin kasvaa... ;)


      • sari
        sorikko kirjoitti:

        kannattaisiko istuttaa nyt syksyllä, vaiko vasta keväällä? uudet alut ovat tuolla syyskukkien takana, joten niitä on vähän vaikea sieltä lähteä kaivelemaan tuhoamatta muuta kasvillisuutta. olen nähnyt kuolanpioneja erään talon kivijalan vieressä, sellaista soraa näytti olevan kasvualusta, mutta mistäs tietää, miten paljon siellä multaa alla. kuitenkin on sellainen vähään tyytyväinen kasvi, jos kerran kuolan niemimaallakin kasvaa... ;)

        Voit tietysti istuttaa vasta keväällä, anna olla talvi piilossa siellä kukkien takana ja keväällä laitat maahan.
        Joo, kyllä kuolanpioni laihemmassa maassa kasvaa kuin jalopionit, mutta ei nyt sentään aivan hiekassa, kyllä multaakin pitää olla ;-)


    • Anonyymi00010

      Kärpänen voi tulla humalaan.

      Omat kotikärpäseni pörräävät himassani umpitunnelissa ja tekevät kaikenlaisia kieppejä ja kamikaze juttuja.

      Klaus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      191
      1980
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      123
      1081
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      785
    5. 58
      776
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      690
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      512
    Aihe