Onko yksinäisen elämällä tarkoitusta?

--------------------

Tuli tässä eräänä tyhjänpäiväisenä ajatuksena mieleeni, että mikä tarkoitus yksinäisen elämällä on? Tottahan se on, että ihminen yleensä kaipaa niitä asioita joista on pulaa: köyhät rahaa, nälkäiset ruokaa, lapsettomat lapsia ja yksinäiset ystäviä tai kumppania, yleensä sekä että.

Mikä sitten on mun elämän tarkoitus kun olen yksinäinen? Säästää omaisuudesta siivu jollekin joka ei musta välitä? Paskat, mieluummin vaikka poltan itseni seteleistä kyhätyssä nuotiossa.

Käyn töissä jotta voin jatkaa ankeaa, tyhjää elämääni taas huomiseen. Lähden töihin tyhjästä kodista, palaan tyhjään kotiin. Puhelin soi jos joku roskakauppias sattuu soittamaan.

Mulla on ikää vasta 27, joten elämää on jonkun teorian mukaan jäljellä lähes kaksi kolmannesta. Mitä ihmettä mä sen aikana tekisin? En näe ulospääsyä tästä ankeudesta. Lapsia en erityisemmin kaipaa, pitkälti varmasti siksi ettei ole takana ensimmäistä parisuhdettakaan. Voisihan ne olla kivoja, omat lapset, mutta mun tilanteessa se tuntuu mahdottomalta.

Yleinen ajattelutapa lienee, että työtä tehdään elämään varten, ihan niin kuin kouluja käydään elämää varten. Mulla, ehkä jollain muullakin yksinäisellä, se työ on ainut elämä. Ei ole mitään muuta. Sekin lienee fakta, että jos kuolisin nyt, työpaikka olisi ainut joka mun poissaolosta huolta kantaisi. Jos siitä jotain positiivista hakee, se tapahtuisi todennäköisesti melko pian, en ehtisi muumioitua.

Vähän niin kuin tossa pääsiäis-aiheisessa ketjussa joku kirjoitti, sanomattakin on selvää että lomat ei mulle suurta juhlaa ole. Jos pitäisin kuukauden putkeen vuosilomia, varmaan menisin niin huonoon kuntoon että hädin tuskin voisin palata töihin. Joko ryyppäisin, nukkuisin tai masentuisin niin totaallisesti ettei paluuta olisi. En ole tainnut koskaan pitää kuukautta lomaa putkeen, lyhyitä pätkiä vaan. Viikkokin on pitkä aika mulle.

79

3188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfdsfsfsf

      No, oletko sitten yrittänyt hakea seuraa?

    • a18plus6

      Eihän elämän tarkoitus nyt yleensäkään ole sen suureellisempi kuin saada jälkeläisiä ja elämän jatkaminen.

      Meillä ihmisillä on lajina etuna isot aivomme ja niiden mahdollistama (teoreettinen) valinnan vapaus. Me yksinäiset(kin) voimme siis valita, miten elämämme käytämme. Voimme käyttää sen yksinäisyyden murehtimiseen, voimme yrittää etsiä niitä ystäviä ja puolisoa, joiden puutteen niin karvaasti saamme tuntea. Mutta, ollakseni brutaalin rehellinen, en usko, että jos on "välttynyt" seurustelulta/ystäviltä melkein kolmekymppiseksi asti, että todennäköisyydet olisivat kovin suotuisat sen puolesta, että seuraa koskaan löytäisikään.

      Tosin, ei silti syytä vaipua epätoivoon. Elämä tarjoaa paljon muutakin kuin puolison etsimistä. Yksinäisyys on myös vapautta, vapautta toteuttaa itseään, vapautta tehdä elämästään sellainen, millaisen haluaa. Neuvotteluja tai kompromisseja ei tarvitse tehdä. Kannattaakin tehdä "välttämättömyydestä hyve", ja löytää yksinäisyydestä ne asiat, jotka siinä ovat hyviä. Esimerkiksi juuri vapaus ja itsenäisyys.

      Surkuttelu ja voivottelu ei johda mihinkään muuhun kuin surkeuteen ja voivotukseen, niin se vain on. Ei ole mitään valkoista prinssiä, tai kultahiuksista prinsessaa, joka meidät pelastaisi. Vain me itse voimme tehdä elämästämme mielekkään.

      • Yxxinäinen

        >>Eihän elämän tarkoitus nyt yleensäkään ole sen suureellisempi kuin saada jälkeläisiä ja elämän jatkaminen.>>

        En haluaisi takertua liikaa tähän, mutta tuo ei kyllä ole elämän tarkoitus millään mittapuulla. Jotta ihminen on voinut säilyä on selviytymisen kannalta sopivimpen yksilöiden pitänyt lisääntyä. Joidenkin ihmisten on täytynyt tällöin jättää lisääntymättä.

        Puolison löytäminen ei kyllä tuo elämään onnea. Tai kyllä se onnea voituoda, muttajos elämältä puuttuu tarkoitus, niin yhtä tarkoituksettomalta se tuntuu myös alkuhuuman jälkeen parisuhteessakin. Yksinäisenä tätyy usein potkia itseään perseelle, jotta tulisi tehtyä asioita. Yksin on kuitenkin ihan hauskaa olla esim elokuvissa, huvipuistoissa, näyttelyissä, museoissa, urheilutapahtumissa jne. Välillä tulee melkein tippa linssiin kun ajattelee sitä, että on aina yksin kaikkialla, eikä siinäkään mitään vikaa, onpahan ainakin tunteet jäljellä.


      • a18plus6
        Yxxinäinen kirjoitti:

        >>Eihän elämän tarkoitus nyt yleensäkään ole sen suureellisempi kuin saada jälkeläisiä ja elämän jatkaminen.>>

        En haluaisi takertua liikaa tähän, mutta tuo ei kyllä ole elämän tarkoitus millään mittapuulla. Jotta ihminen on voinut säilyä on selviytymisen kannalta sopivimpen yksilöiden pitänyt lisääntyä. Joidenkin ihmisten on täytynyt tällöin jättää lisääntymättä.

        Puolison löytäminen ei kyllä tuo elämään onnea. Tai kyllä se onnea voituoda, muttajos elämältä puuttuu tarkoitus, niin yhtä tarkoituksettomalta se tuntuu myös alkuhuuman jälkeen parisuhteessakin. Yksinäisenä tätyy usein potkia itseään perseelle, jotta tulisi tehtyä asioita. Yksin on kuitenkin ihan hauskaa olla esim elokuvissa, huvipuistoissa, näyttelyissä, museoissa, urheilutapahtumissa jne. Välillä tulee melkein tippa linssiin kun ajattelee sitä, että on aina yksin kaikkialla, eikä siinäkään mitään vikaa, onpahan ainakin tunteet jäljellä.

        Tarkoitan, että elämän kannalta niin ihmisen, kuin minkä tahansa muunkin lajin, ainoa tarkoitus on jatkaa elämää. Elämän jatkamisen biologiseen tarpeeseen perustuu niin moni asia jopa meidän arkipäiväisessä elämässämme, että sitä on käytettävässä olevassa tilassa edes turha lähteä purkamaan. Koska meillä lajina on isommat aivot kuin millään muulla lajilla (kokoon suhteutettuna), ja sitä kautta suuremmat henkiset voimavarat, olemme voineet kehitellä erilaisia teorioita elämän tarkoitukselle. Mutta niin, vain ja ainoastaan elämän jatkaminen on elämän tarkoitus.

        Tietenkin puolison löytäminen tuo onnea elämään - siitä pitää huolen jo "rakkaushormonikin", oksitosiini. Kun näemme rakkaamme, vereemme erittyy endorfiineja jotka saavat aikaan sen hyvän olon, mitä jotkut hakevat pillereistä, jotkut pullosta. Ei se muuten ole vain mainosmiesten keksintö että elämä on parasta huumetta ;)

        Yksin voi olla hauskaa, en minä sitä sanoa. Silloin on välttämättömyydestä tehty hyve, jollainhan tämä elämän suo on rämmittävä läpi Grande Finaleen asti. Ihminen on kuitenkin sosiaalinen laumaeläin, joten on selvää että yksinäisenä elämä ei kertakaikkiaan voi olla yhtä "hyvää" kuin nk. normaalitapauksella. Sad but true.


      • Yxxinäinen
        a18plus6 kirjoitti:

        Tarkoitan, että elämän kannalta niin ihmisen, kuin minkä tahansa muunkin lajin, ainoa tarkoitus on jatkaa elämää. Elämän jatkamisen biologiseen tarpeeseen perustuu niin moni asia jopa meidän arkipäiväisessä elämässämme, että sitä on käytettävässä olevassa tilassa edes turha lähteä purkamaan. Koska meillä lajina on isommat aivot kuin millään muulla lajilla (kokoon suhteutettuna), ja sitä kautta suuremmat henkiset voimavarat, olemme voineet kehitellä erilaisia teorioita elämän tarkoitukselle. Mutta niin, vain ja ainoastaan elämän jatkaminen on elämän tarkoitus.

        Tietenkin puolison löytäminen tuo onnea elämään - siitä pitää huolen jo "rakkaushormonikin", oksitosiini. Kun näemme rakkaamme, vereemme erittyy endorfiineja jotka saavat aikaan sen hyvän olon, mitä jotkut hakevat pillereistä, jotkut pullosta. Ei se muuten ole vain mainosmiesten keksintö että elämä on parasta huumetta ;)

        Yksin voi olla hauskaa, en minä sitä sanoa. Silloin on välttämättömyydestä tehty hyve, jollainhan tämä elämän suo on rämmittävä läpi Grande Finaleen asti. Ihminen on kuitenkin sosiaalinen laumaeläin, joten on selvää että yksinäisenä elämä ei kertakaikkiaan voi olla yhtä "hyvää" kuin nk. normaalitapauksella. Sad but true.

        Länsimaissa on hirveästi ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Heilläkin on seksuaaliset halut, muttei välttämättä halua lisääntyä. Mikä näiden ihmisten tarkoitus on? Monissa käyhien maiden perheissä lapsia on suuri määrä, johtuen ehkäisyn puutteesta ja siitä että kun mitään eläkettä ei ole, niin tarvitaan paljon (lapsia pitää tehdä paljon suuren lapsikuolleisuuden takia) jälkeläisiä pitämään itsestä huolta sitten vanhana.

        Mun mielestä ihmisellä ei ole mitään tarkoitusta, vaan se pitää itse keksiä. Me vain synnymme tänne, eikä meiltä kysytä haluammeko edes olla olemassa. Pelkkä olemassaolo ja lisääntyminen ei voi olla tarkoitus, koska meidän olemassaolomme ei ole mikään välttämättömyys. Seksuaalisuus ja lisääntymisvietti on tietysti edellytyksenä itse lisääntymiselle, mutta on niitä muitakin ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä elämän jatkumisen kannalta. Ei siinä ole mitään vikaa jos joku ilmoittaa, että elämän tarkoitus on 42. Jollekin se voi olla. Itseäni elämän tarkoituksettomuus häiritsee todella paljon, mutta ehkä joku päivä keksin sille jonkun "tarkoituksen".


      • oikean huomaa kyllä
        Yxxinäinen kirjoitti:

        Länsimaissa on hirveästi ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Heilläkin on seksuaaliset halut, muttei välttämättä halua lisääntyä. Mikä näiden ihmisten tarkoitus on? Monissa käyhien maiden perheissä lapsia on suuri määrä, johtuen ehkäisyn puutteesta ja siitä että kun mitään eläkettä ei ole, niin tarvitaan paljon (lapsia pitää tehdä paljon suuren lapsikuolleisuuden takia) jälkeläisiä pitämään itsestä huolta sitten vanhana.

        Mun mielestä ihmisellä ei ole mitään tarkoitusta, vaan se pitää itse keksiä. Me vain synnymme tänne, eikä meiltä kysytä haluammeko edes olla olemassa. Pelkkä olemassaolo ja lisääntyminen ei voi olla tarkoitus, koska meidän olemassaolomme ei ole mikään välttämättömyys. Seksuaalisuus ja lisääntymisvietti on tietysti edellytyksenä itse lisääntymiselle, mutta on niitä muitakin ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä elämän jatkumisen kannalta. Ei siinä ole mitään vikaa jos joku ilmoittaa, että elämän tarkoitus on 42. Jollekin se voi olla. Itseäni elämän tarkoituksettomuus häiritsee todella paljon, mutta ehkä joku päivä keksin sille jonkun "tarkoituksen".

        Ei elämällä ole varsinaista tarkoitusta, muuta kuin että sitä on joka puolella. Kasvit, eläimet, hyönteiset, mikrobit.

        Tarkoituksenmukaiseksi elämä tulee kun tekee jotakin jossa aika kuluu kuin siiivillä ja vietää aikaansa ihmisten kanssa joista pitää. Vastakohtana on työ tai tekeminen josta ei pidä, ja viettää aikaa ihmisten kanssa joidenka kanssa ei ole mitään muuta yhteistä kuin riidat.


      • a18plus6
        Yxxinäinen kirjoitti:

        Länsimaissa on hirveästi ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Heilläkin on seksuaaliset halut, muttei välttämättä halua lisääntyä. Mikä näiden ihmisten tarkoitus on? Monissa käyhien maiden perheissä lapsia on suuri määrä, johtuen ehkäisyn puutteesta ja siitä että kun mitään eläkettä ei ole, niin tarvitaan paljon (lapsia pitää tehdä paljon suuren lapsikuolleisuuden takia) jälkeläisiä pitämään itsestä huolta sitten vanhana.

        Mun mielestä ihmisellä ei ole mitään tarkoitusta, vaan se pitää itse keksiä. Me vain synnymme tänne, eikä meiltä kysytä haluammeko edes olla olemassa. Pelkkä olemassaolo ja lisääntyminen ei voi olla tarkoitus, koska meidän olemassaolomme ei ole mikään välttämättömyys. Seksuaalisuus ja lisääntymisvietti on tietysti edellytyksenä itse lisääntymiselle, mutta on niitä muitakin ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä elämän jatkumisen kannalta. Ei siinä ole mitään vikaa jos joku ilmoittaa, että elämän tarkoitus on 42. Jollekin se voi olla. Itseäni elämän tarkoituksettomuus häiritsee todella paljon, mutta ehkä joku päivä keksin sille jonkun "tarkoituksen".

        Sama se noidenkin ihmisten, jotka eivät halua lisääntyä, tarkoitus on elämän kannalta kuin niidenkin, jotka haluavat lisääntyä. Me, suurten aivojemme tuoman itsetietoisuuden ja korkean älykkyytemme ansiosta, voimme valita, hankimmeko lapsia vaiko emme. Tässä ei pidä sotkea sitä, mikä ihmisen mielestä on elämän tarkoitus, ja mikä elämän kannalta on tämän kaiken tarkoitus.

        Onko olemassaolomme välttämättömyys? Tämä onkin suurempi kysymys. Koska olemme täällä, ja olemme tulleet tänne täysin luonnollisten prosessien valmistamina (poissuljen siis uskonnolliset näkemykset), voidaan väittää, että kyllä, olemassaolomme tosiaan on välttämättömyys. Miksi? Jaa-a. Ehkä meidän lajimme tarkoituksena onkin levittää elämää ympäri maailmankaikkeutta?

        Mikä minun elämäni tarkoitus on? Lapsia en tule koskaan saamaan, joten se siitä vaihtoehdosta. Yhdessä vaiheessa ajattelin, että tarkoitukseni on hankkia mahdollisimman paljon tietoa, ja opettaa sitten jälkeläisiäni elämään hyvää elämää, mutta se nyt jääkin mahdottomuudeksi. Tietoa minä tosin edelleen haluan hankkia. Ehkä veljeni saa vielä lapsia, ja voin ryhtyä kummisedäksi, kuka tietää. Toiseksi, kehitän erilaisia tietokoneohjelmia auttamaan ihmisiä arkipäivän touhuissa. En tietenkään mitään erityisen hienoja, olen vain yksi ihminen, enkä paljoon pysty. Mutta jätän sitten edes sen pienenkin palan itsestäni maailmalle. Kolmanneksi, koska en itse tarvitse paljoa rahaa, lahjoitan sitä tieteen edistämiselle.

        Mielestäni ihminen voikin päättää käyttää elämänsä hyvän tulevaisuuden rakentamiseen jälkipolville, vaikkemme itse lapsia koskaan saisikaan.


    • Sattuman sanelemaa

      Samaa olen miettinyt minäkin. Aliarvostetaanko yksinäistä? Täytyy todeta, että yksinäistä joka ei edes yritä hakea seuraa, pidetään kummajaisena. Luonnottomana tapauksena. Epäonnistuneenakin. Eihän kenenkään "saisi" olla yksin. Ei kai se olekaan pysyvä elämäntilanne? Uskon, että minä löydän vielä kumppanin. Uskon myös kohtalon voimaan. Vain siten voi mielestäni rakentua pysyvämpi ihmissuhde. Väkisin yrittäminen kostautuu yleensä väärän tyyppiseen valintaan. Pelkkä seksisuhde ei suoranaisesti kiinnosta enää tällä iällä. Seksi kyllä kiinnostaa, mutta mieluiten sen kohtalon saneleman ihmisen kanssa. Se, jos mikä on kiinnostavaa. Suhde voi vähitellen kehkeytyä jopa niin kutsutuksi rakkaudeksi. Pysyväksi ystävyydeksi kumminkin. Yksinäisyys ei ole sairaus. Se on voimavara.

    • happy cowboy, alone

      On. Yksinäisen elämällä o n tarkoitus. Yksinäisyys e i sitäpaitsi ole pysyvä olotila.
      Tulet saamaan vastavuoroisuutta elämääsi.
      Voi olla yksin yksin, voi olla yhtä yksinäinen seurassa. Yksinäisyys ei ole rangaistus eikä eikä kohtalo.
      Elämän tarkoitus ei ole esimerkiksi löytää vaimo/mies/tyttöystävä/poikaystävä.
      Elämän tarkoitus voi olla esimerkiksi elää omanlainen mahdollisimman hyvä elämä niissä olosuhteissa joissa kulloinkin elää.
      Kaikilla olosuhteet vaihtelevat koko elämän ajan.
      Pidän yksineläviä fiksuina. En aliarvosta heitä. Tyhmää on olla jonkun pöljän kanssa vain siksi ettei "olisi yksin".
      Yksinäisyyden tunteesta ei pidä ottaa alemmuudentunnetta. Sehän olisi ihan "hullua".
      Ole ylpeä persoonallisuudestasi !

    • --------------

      Kiitos, paitsi siitä että annoit toivoa paremmasta myös siitä että lyttää vaan pikemminkin päinvastoin. Ei mun elämä muutu noista sanoista mutta olihan tossa mielenkiintoinen, optimistinen näkökulma.

      Aika vaikea kuvitella että sitä muutosta enää koskaan tulisi, mutta toisaalta eipähän kukaan voi väittää ettenkö mä pärjäis. Olenhan pärjännyt tähänkin asti. Ja todennäköisesti joudun pärjäämään jatkossakin. Itsenäisyyttä huippuunsa viritettynä...

      • EnkäSanoJuu

        Olen 39-vuotias, ollut 15-vuotta parisuhteessa mutta edelleen täysin yksinäinen. Enkä näe ratkaisua elämääni. Paraikaa tipahdin sinne kuoppaan missä haaveillaan kuolemasta, mutta täältäkin on taas kivuttava ylös, siihen arkeen joka tuntuu edes siedettävältä. Mutta täysin vailla merkitystä.

        Takana rankka traumalapsuus. Rakkaus on jossain ulkona, aina minusta.


    • Ei tarkoitusta

      Ensinnäkin, elämällä ei ole tarkoitusta. Miksi ihmeessä olisi? En minä ainakaan koe eläväni jonkin tietyn asian vuoksi tai tehdäkseni jotain. En minä ole elossa sen vuoksi että perustaisin perheen tai tekisin töitä. Elän koska elän, ei mitään muuta. Sen vuoksi mun ei tarvitse hakea mitään merkitystä millekään.

    • nainen4

      Minulle yksinäisyys tuo sen tunteen että olen arvoton. Sitä peilaa itseään muiden ihmisten kautta. Ystävät ja kumppani antavat sen kokemuksen että olet hyväksytty, arvokas, elossa.. Yksinäisellä jäävät nämä elintärkeät kokemukset saamatta. Joten yksinäisenä eläminen on vaikea tie.

      • LottaÄrVilseISkogen

        Sama täällä. Muut ihmiset puhuvat mielellään me-muodossa, puolison kanssa tehdyistä matkoista, lasten saavutuksista ja heidän siipoistaan, lastenlapsien tekemisistä, kun yksinäinen puhuu itsestään, omista ajatuksistaan tai mielipiteistään hän on itseensä käpertynyt ja omahyväinen. Ei ypöyksinäinen voi keskustella me-muodossa. Yksinäistä ei oteta todesta. Yksinäinen on ihan oikeasti vähempiarvoinen kun normi-ihmiset. Yksinäisen ajatus on vajaa, koska hän itsekään ei ole täysi, vaan puolikas jostain määritellystä normista. Yksinäisellä ei ole elämäntarkoituksen kokemusta, koska hän on puolikas ja vain täydellinen voi päästä elämäntarkoitukseen sisälle eli jatkamaan saamaansa perintöä.


    • Sinkku ja nainen

      Yksineläjän vapaus on usein hämmentävä asia. Sitä on niin hirmuinen määrä, ettei tiedä mitä sillä tekisi tai minne pyrkisi elämässään. Mikäli elämäntarkoitusta ei ole tai sitä ei ole löytänyt, saattaa ahdistaa. Asiaa eivät auta ympäristön paineet.

      En tiedä mikä olisi sinulle paras ratkaisu, mutta omalla kohdalla on auttanut itsensä rehellinen kuunteleminen. Hiljalleen selviää mistä pitää tai kaipaa. Ja joskus en saa vastausta mikä on tarkoitus elämässäni. Luultavaa on, ettei elämääni kuulu lapset tai kumppani ja ystävien määrä on hyvin rajallinen.

      Kun myönsin, mikä elämässä mätti, niin sen jälkeen olen pyrkinyt muuttamaan asiaa paremmaksi. Tai vastauksien puutteessa olen pyrkinyt välttämään asioita, jotka vahingoittavat minua. Katselen ympärilleni yritän olla liiaksi määräämättä, mikä on elämän tarkoitus. Sen avulla olen kokenut paljon asioita, joita en osannut kuvitellakkaan. Annoin tavallaan elämälle mahdollisuuden näyttää, mitä sillä on näytettävää ja koettavaa.

      Voimia sinulle ja muille kirjoittajille. Olen itse selvemmillä vesillä, mutta en ole unohtanut miltä tuntuu kokea olevansa arvoton ja vailla päämäärää.

    • Röskääjäröbötti

      El piip! Elämällä piip! 15tarkoitusta piip!

    • ikuisesti yksin.

      Työvoimatoimiston täti kysyi et onko mulla mitään tavotteita elämässä. Saada töitä ja muuta. Selitin sille että olen ollut yksinäinen koko elämäni, ei ystäviä eikä rakkautta. Paska töitäkin olen tehnyt jo niin paljon ilmaiseksi että että tuskin elän 50 vuotiaaksi mihin ei ole kuin 10 vuotta enään. Mun elämällä ei ole tarkoitusta todellakaan kun joudun sen yksin elämään, ei ole tavotteita eikä mikään kiinnosta. Töitä mä en jaksa tehdä. Kerroin että joka päivä toivon että joku ajaa yli autolla ettei tarttis elää yksin tätä turhaa elämää.

    • Loppuisi jo

      Mikä tarkoitus? Olemassaolomme on korkeintaan sattumaa, osa kosmista sykliä. Jos sitä on joku vimmatun pakko yrittää pukea sanoiksi, niin Kaurismäki teki sen jo taannoin: "Elämän tarkoitus on hankkia ihmistä ja luontoa kunnioittava henkinen moraali ja sen jälkeen noudattaa sitä".

    • uftguhijp

      Jokaisen elämällä on tarkoitus. Joku viisas on sanonut, että "älä kysy mitä elämällä on sinulle annettavana, kysy mitä sinulla on annettavana sille". Yksinäinenkin voi tehdä elämästään todella merkittävän, esimerkiksi Äiti Teresa ja monet muut ovat jättäneet pysyvän jäljen niiden ihmisten elämään, joita ovat auttaneet.

    • älä soita 112

      En minä odota enään muuta kuin kuolemaa. Ei huvita tehdä töitä ilmaiseksi jollekkin ps.ka firmalle koska työkkäri käskee. Naisetkin on niin hel.vetin nirsoja.

    • taivaselämää

      On se tovotonta jos ihminen kokeem että ainut elämäntarkotus on vai lisääntyä ja lähettää geenejään eteenpäin.
      On se hyvä, että on saanut löytää Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen ja iankaikkisen suunnitelman Jumalan yhteydessä. Ei ole tyhää ja turhaa elää vaikka ei jätä jälkeensä perillisiä eikä ole edes puolisoa.

    • "Joo, en minä ainakaan tiedä mitä tää elämä on.
      Täällä vaan juostaan jonkun perässä, jota kukaan ei oikein pysty sanomaan mitä se on.
      Ja loppujen lopuksi käteen ei jää mitään. Tyhjää.

      Sen vois sanoa Väiskin vanhalla lausella että "tukka putkella kuolemaa pakoon" tai niinkuin Eino Leino ilmaisi saman asian "toivoton taistelu taivaan valtoja vastaan".

      Vexi Salmi (Rentun Ruusu, 2000)

    • nautivain

      Onko kenenkään elämällä tarkoitusta? Vaikka olisi kuinka paljon kavereita, kumppaneita, lapsia... Ei se tarkoitus siitä selvemmäksi muutu.

    • Yksinkertaisest'i

      Elämän tarkoitus on murheen karkoitus oli yksin, kaksin tai minkä kokoisessa ryhmässä tahansa.

    • --------------------

      Helppo vastata. Ei ole. Jos ei voi saavuttaa niitä asioita/sitä asiaa jota elämältä eniten haluaa niin elämä on turhaa. No voisihan se elämän tarkoitus tosiaan olla murheen karkoitus kun sitä yrittää kuitenkin tehdä elämästään edes jokseenkin siedettävää.

      • Siis karkoita murhe

        Elämä on siitä metka juttu, että se antaa juuri sitä, mitä sinä tarvitset. Suuren toiveen tai haaveen toteutumiseen voi vain mennä niin kauan aikaa, että sen ehtii jopa unohtaa välillä. Ja se voi toteutua toisella tavalla, muita teitä, kuin oli itse ajatellut.

        Siksi on sangen typerää asennoitua noin; turhaa, jos ei saa / saavuta. Sinä saat kaiken, mitä haluat, mutta et tuolla tyylillä. Elämässä tehdään ja mennään eteen päin, ei jäädä paikoilleen valittamaan ja odottamaan, että joku ihme pudottaisi jutut syliisi.

        Elämä on matka, jonka aikana on tarkoitus oppia jotain ja kasvattaa sisintään, henkeä, jotta sieltä ei pääsisi ulkoilmaan noin pienisieluisia ajatuksia. Kasvun myötä löytyvät myös ne tavat, joilla pääset haluamiesi asioitten lähelle ja luo.


    • Keissa

      On ollut jälleen ihan kiva päivä. Kyllä tämäkin päivä on antanut paljon ja eihän ole kahta samanlaista päivää: ei vaikka kuinka olisi yskin ja kotosalla. Aiankin ajatukset ovat joka päivä hieman erilaisia.

    • jumalaarmahtaaminäen

      tämähän on hyvä ketju kuvaa hyvin tätä maailman onnellisinta maata

    • Mietiskelijäinen

      Aina tuore aihe...

      Elämän tarkoitus on hankkia elämälleen tarkoitus.

      Kannattaa yrittää elää hetkessä niin paljon kuin mahdollista - keskittyä kunnolla siihen, mitä on tekemässä tai vain olemiseen, ja tehdä siitä hetkestä niin hyvä kuin mahdollista, mutta ei polkemalla kenenkään toisen elämää, vaan tekemällä hyvää itselleen ja toisillekin. Siis samalle viivalle kaikkien tarpeet ja oikeudet. Turha on alkaa uhrautumaan liikaa toisten eteen, vaikka heitä auttaakin.

      Lapsia ei kaikkien kannattaisi hankkia. Maailmassa on jo niin paljon kärsiviä lapsia, joilla ei ole kotia, että olisipa adoptointi suositumpaa kuin ns. omien lasten hankinta.

      Jos minulta olisi kysytty, haluatko syntyä tähän maailman, olisin todellakin sanonut ei, en halua - sen verran raskas taival on takana, eikä ainakaan vielä toivonkipinöitä näy tulevaisuudenkaan suhteen.

      Olen tyhmyyksissäni nuorena itsekin halunnut ja hankkinut lapsia, jotka ovat ihania, enkä heitä pois antaisi, mutta hekin ovat jo joutuneet kärsimään liian paljon kaikkea ikävää. Nykymaailmassa lapsen ja nuoren elämä on haasteellista ja vanhempienkin, eikä voi aina lapsiaan auttaa, vaikka kuinka yrittäisi - ei voi mennä esim. kouluun jokä välitunti valvomaan, ettei se iso ja ilkeä lapsi käy lapsen kimppuun tms, kun jotkut opettajat eivät hoida hommiaan. Voi vain yrittää vahvistaa lasta kotona ja toivoa, ettei toisten ihmisten ilkeys jätä heihin kovin pahoja jälkiä...

      Voimia ja iloa kaikille! :)

    • mnmnhnnhnm

      Onpa tämä hyvä ketju. Toivottavasti jatkuu...

    • Voihan elämälleen tehdä tarkoituksen vaikkapa auttamalla muita ihmisiä tai jotain vastaavaa. Mitään palkkiotahan siitä ei saa mutta ei tarvitsekkaan saada kunhan itse tuntee tehneensä jotain hyvää

      • Siinäpä kysymys

        Itsekin ajattelen näin. Pidin myös tuosta vastauksesta yllä, jossa viitattiin sanontaan: "älä kysy mitä elämällä on sinulle annettavana, kysy mitä sinulla on annettavana sille".

        Minusta vain yksi asia on selvää elämän tarkoituksessa; yksin itseämme varten sitä ei eletä. Lapset ja hyväntekeväisyys, tai vaikka työnteko ovat tällaisia syitä. Miksei kaveritkin ole osa elämän tarkoitusta. Jos oikein tarkkoina ollaan, elämä voi olla täysin tarkoituksetonta vain, jos me ei ikinä mitenkään suoraan tai välillisesti vaikuteta keneenkään tai mihinkään.

        Itse sain hiukan hyvää mieltä ja merkitystäkin elämälleni nyt jouluna, kun vein vähäosaisille lahjoja. Aika pieni juttu, "laiha lohtu", mutta tuntui hyvältä. Haaveilen lottovoitosta, ja kun riittävästi voitan, teen hyväntekeväisyyttä omassa firmassa, omalla porukalla, omalla tontilla, omissa tiloissa, toteutan omia ideoita. Palkkaa ei tarvisi edes saada. Heh, kai sitä nyt haaveilla saa ;) Olisi kiva auttaa niitä, joille elämä ei ole jakanut parhaita kortteja. Nyt vielä elän aika lailla itselleni kuitenkin, kun koitan saada tän kämpän maksettua ja vähän taloudellista turvaa näinkin hommattua itselleni.

        Ai niin, onhan mulla koirakin. Koditon oli, vaan ei oo enää :) Koira on oikeasti tuonut paljon tarkoitusta mun elämään, koska siitä ja sen tarpeista on huolehdittava, joka päivä.

        Ps. harkitkaa hyväntekeväisyyttä, esim. tukihenkilönä lapselle tai nuorelle oleminen voisi antaa valtavan paljon, se olisi todella merkityksellistä tekemistä.


    • asrgertheth

      Maapallolla ei ole yhtään ihmistä vain painolastina ,vaan kaikki ovat kulkemassa omaa polkuaan, oppiakseen.

    • soulacybin

      merkitys on niin kuin simpukan kuori, ulkoa kaunis mutta sisältä tyhjä. ja kun sitä kuuntelee, kuulee itsensä.

    • Ex-ateisti

      Mietippä kun tässä maailmassa korostetaan sitä miten pitää olla rikas, suosittu, seksikäs, shoppailla jatkuvasti tuotteita jota ei edes tarvitse (bisnesmiehet tykkää) ja jos tuo ei onnistu niin sitten vaikka feikkaa kulissielämää esim. instagrammissa. No jostain syystä ihmiset on tänä päivänä masentuneempia kuin koskaan, jopa nekin joilla tuntuu olevan jo "kaikkea" sellaista, mitä tämä maailma rakastaa. No onneksi on olemassa valo. Nimittäin Jeesus Kristus. Kokeile ihmeessä Jeesusta, et menetä mitään ja angtikin voi helpottaa kun fokus siirtyy henkisiin asioihin eikä materialistisiin. Plussaa myös se että opit tuntemaan todellisen rakkauden jne. :)

    • Anonyymi

      Aikansa voi itselleen valehdella, mutta totuus on, että jos ei kumppania löydy, on elämä tarkoituksetonta ja turhaa.

    • Anonyymi

      On, se vain on kauempana normaalista. Rennosti eteenpäin.

    • Ei ole mitään tarkoitusta.

      • Anonyymi

        Prinssi sullahan oli se alakoululainen ystävänä.Mitä hänelle tapahtui?Saitko yliannotuksen hevosista ja poneista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Prinssi sullahan oli se alakoululainen ystävänä.Mitä hänelle tapahtui?Saitko yliannotuksen hevosista ja poneista?

        Sehän ilmoitti päivällä minulle, ettei aio tänne enää kirjoitella, kun olen vanha ja hän vasta lapsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Prinssi sullahan oli se alakoululainen ystävänä.Mitä hänelle tapahtui?Saitko yliannotuksen hevosista ja poneista?

        Muutenkin olen saanut tänään kuulla olevani pelkkä ällötys. Joten paskaa päivää ja iltaa minulle ja loppu elämääkin.


      • Prinssi_J kirjoitti:

        Muutenkin olen saanut tänään kuulla olevani pelkkä ällötys. Joten paskaa päivää ja iltaa minulle ja loppu elämääkin.

        Olen pelkkää paskaa.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Olen pelkkää paskaa.

        miten sun lapsiystävä voi tollaista sanoa.Tehän olitte ystäviä.Eikä iän pitänyt merkata ystävyydessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        miten sun lapsiystävä voi tollaista sanoa.Tehän olitte ystäviä.Eikä iän pitänyt merkata ystävyydessä.

        Anonyymi
        2023-02-23 12:23:03
        UUSI



        Minun pitää lopettaa tämä kirjoittelu. Olet vanha mies ja minä olen vasta lapsi. En enää tule tänne kirjoittamaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        miten sun lapsiystävä voi tollaista sanoa.Tehän olitte ystäviä.Eikä iän pitänyt merkata ystävyydessä.

        Tämmöisiä on tytöt ja naiset. Ne tekee asioita hetken mielijohteesta.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Tämmöisiä on tytöt ja naiset. Ne tekee asioita hetken mielijohteesta.

        Niin onhan se kamalaa että max 12 vuotias tyttö ei halua kirjoitella keski-ikäisen miehen kanssa. Onhan se nyt ihmeellistä että lapsi hylkää vieraan miehen.Miten hän sellaista voi edes ajatella että lapsi hylkää sinut nuorekkaan ,piirretyistä tykkäävän aikuisen miehen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin onhan se kamalaa että max 12 vuotias tyttö ei halua kirjoitella keski-ikäisen miehen kanssa. Onhan se nyt ihmeellistä että lapsi hylkää vieraan miehen.Miten hän sellaista voi edes ajatella että lapsi hylkää sinut nuorekkaan ,piirretyistä tykkäävän aikuisen miehen.

        Ime sinäkin isäs munaa.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Ime sinäkin isäs munaa.

        En valitettavasti voi imeä maatuneen ruumiin munaa.Hautaa ei voida avata sen takia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En valitettavasti voi imeä maatuneen ruumiin munaa.Hautaa ei voida avata sen takia.

        Sitten voit etsiä sellaisen jota voit imeskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En valitettavasti voi imeä maatuneen ruumiin munaa.Hautaa ei voida avata sen takia.

        Prinssillä oli poikia niin hän voi mennä imee heitä kun ovat vielä elossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prinssillä oli poikia niin hän voi mennä imee heitä kun ovat vielä elossa.

        Sairasta porukkaa olette.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Ime sinäkin isäs munaa.

        Olen ymmärtänyt että suomessa on hautarauha.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt että suomessa on hautarauha.

        Minua ei kiinnosta sinun kanssa inttää täällä. Sinulla ei ole minulle mitään järkevää sanottavaa. Ainoastaa vittuilua harrastat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta porukkaa olette.

        Prinssi J on vihainen kun nuori tyttö ei halunnut jatkaa kirjoittelua vanhemman miehen kanssa. Prinssi olisi halunnut tietää poneista enemmän ja nyt hän ei voi kirjoitella niistä kellekkään ja piirretyistä joita tykkää katsella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Prinssi J on vihainen kun nuori tyttö ei halunnut jatkaa kirjoittelua vanhemman miehen kanssa. Prinssi olisi halunnut tietää poneista enemmän ja nyt hän ei voi kirjoitella niistä kellekkään ja piirretyistä joita tykkää katsella.

        Semmoista se on. minun kanssa ei halua jutella kukaan. Kukaan ei rakasta ja kukaan ei kaipaa missään. Tapan itseni vielä joku päivä. se on varma,.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Semmoista se on. minun kanssa ei halua jutella kukaan. Kukaan ei rakasta ja kukaan ei kaipaa missään. Tapan itseni vielä joku päivä. se on varma,.

        Mutta tyttöhän laittoi kivoja emojia sulle ja toivotti joka päivä hyvää huomenta ja yötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tyttöhän laittoi kivoja emojia sulle ja toivotti joka päivä hyvää huomenta ja yötä.

        Ei toivottele enää kukaan.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Ei toivottele enää kukaan.

        Mene tuonne Nuoret palstalle etsii tyttöjä joilla ei ole murrosikä alkanut.Jos siellä olis tyttö joka haluaa kirjoitella aikuisen miehen kanssa joka tykkää käydä laskemassa pulkalla mäkeä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mene tuonne Nuoret palstalle etsii tyttöjä joilla ei ole murrosikä alkanut.Jos siellä olis tyttö joka haluaa kirjoitella aikuisen miehen kanssa joka tykkää käydä laskemassa pulkalla mäkeä.

        Haluat edelleen vaan veetuilla.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Haluat edelleen vaan veetuilla.

        No siellä törmäät nuoriin koska itse olet sanonut että lapset on fiksumpia kuin täysi-ikäiset niin mene sinne missä nuoret ja lapset liikkuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No siellä törmäät nuoriin koska itse olet sanonut että lapset on fiksumpia kuin täysi-ikäiset niin mene sinne missä nuoret ja lapset liikkuu.

        Minä en ole mikään pedofiili kuitenkaan...


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Minä en ole mikään pedofiili kuitenkaan...

        Mutta mähän vaan neuvoin missä nuoret kirjoittelee.Johan sä juttelit tyttö jiin kanssa ja hän oli alakoululainen.Joten eikö tyttöjen sielunelämä enää kiinnosta kun susta aikuiset naiset on ryppysiä,kulahtaneita ja lihavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mähän vaan neuvoin missä nuoret kirjoittelee.Johan sä juttelit tyttö jiin kanssa ja hän oli alakoululainen.Joten eikö tyttöjen sielunelämä enää kiinnosta kun susta aikuiset naiset on ryppysiä,kulahtaneita ja lihavia.

        Miltä muuten tuntuu kun lapsi sanoi prinssi jiitä vanhaks mieheksi? varmaan ottaa egon päälle kun itse pitää itseään nuorekkaana ja nuori tyttö vanhaksi mieheksi.Ottaa varmasti lujille kun lapsi sanoo noin.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Anonyymi
        2023-02-23 12:23:03
        UUSI



        Minun pitää lopettaa tämä kirjoittelu. Olet vanha mies ja minä olen vasta lapsi. En enää tule tänne kirjoittamaan

        Mist sä tiedät et J kirjotti tuon? Ja se ällötys ei ollu sulle ku sille anolle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mist sä tiedät et J kirjotti tuon? Ja se ällötys ei ollu sulle ku sille anolle.

        En minä sitä voi tietää, mutta se oli hyvin samalla tavalla kirjoitettu kuin j kirjoittaa... Ja olin jo riittävän masentunut siitä ällötykseksi haukkumisesta. Ja kelle anolle se sitten oli, minun ketjussa? Se poistui sieltä, niin en nähnyt mihin kohtaan se oli kirjoitettu ja kelle osoitettu. Näen siitä vain ilmoituksen joka tulee, kun on rekattuna tänne. Oletin sen olevan minulle, koska siinä luki, että "lopeta stalkkaaminen ällötys".


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        En minä sitä voi tietää, mutta se oli hyvin samalla tavalla kirjoitettu kuin j kirjoittaa... Ja olin jo riittävän masentunut siitä ällötykseksi haukkumisesta. Ja kelle anolle se sitten oli, minun ketjussa? Se poistui sieltä, niin en nähnyt mihin kohtaan se oli kirjoitettu ja kelle osoitettu. Näen siitä vain ilmoituksen joka tulee, kun on rekattuna tänne. Oletin sen olevan minulle, koska siinä luki, että "lopeta stalkkaaminen ällötys".

        Huomasitko?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko?

        Huomasin nyt... Vastasinkin siihen. Kiitos kun kerroit.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Huomasin nyt... Vastasinkin siihen. Kiitos kun kerroit.

        Piristy :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Piristy :)

        Yritän. :)


    • Anonyymi
    • Ei minua ole olemassakaan... Olen varjo vain. En merkitse kenellekään yhtään mitään.

      • Anonyymi

        on tullut prinssi j selväksi.Vali vali kun ei kelpaa kellekkään vali vali


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on tullut prinssi j selväksi.Vali vali kun ei kelpaa kellekkään vali vali

        Kyl se kelpaa, mutku sille ei kelpaa kukaan lähelle oman tasonen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyl se kelpaa, mutku sille ei kelpaa kukaan lähelle oman tasonen.

        Sinä et tiedä minun tasosta pätkän vertaa.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Sinä et tiedä minun tasosta pätkän vertaa.

        Sen perusteella mitä olet kertonu. Kylhän ihan ikäseltäs näytät ja sillain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen perusteella mitä olet kertonu. Kylhän ihan ikäseltäs näytät ja sillain.

        Sen perusteella mitä olen kertonut?? Enpä ole itseäni kuvaillut juuri millään täällä.


      • Anonyymi
        Prinssi_J kirjoitti:

        Sen perusteella mitä olen kertonut?? Enpä ole itseäni kuvaillut juuri millään täällä.

        Olet aika paljon kertonut.


      • Anonyymi

        Olet addiktoitunut itsesääliin. Tuo on yksi kuluttavimpia tiloja, joihin ihminen voi huomaamattaan itsensä työntää.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe