Kevarin hankinta

tietämätön

Onko "noloa" tai järkeä hankkia kevaria 18 -vuotiaana? vai kannattaako ajaa suoraan isompaan peliin tarkoitettu kortti? Olen nyt 17 -vuotias tyttö ja haluaisin kovin moottoripyörän mutta uskon että minun kannattaisi ensin hankkia autokortti, koska se on tärkeämpi ja myös haluaisin oppia ajamaan vaihteiden kanssa moitteettomasti liikenteessä jolloin isommalla pyörällä se suijuisi varmasti huomattavasti helpommin, joten kevarikortin ajattelin hankkia ensi vuonna ja autokortin tänä vuonna kun täytän 18. Ja vielä sellaista, että onko siitä jotain hyötyä kevarikorttia hankkiessa jos on ajokortin jo ajanut? eli siis lähteekö teoriatunteja tms.
Kiitos paljon vastauksista! (:

18

3202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 51523v2v53

      Järkeä siinä ainakaan ei ole, koska enää A1 kortti ei muutu automaattiseti a1 kortiksi 18v täyttäessäsi. Eli joudut käymään a1 korttiin lisää teoriaa ja ajotunteja. Aja suosiolla se autokortti ja sitten moottoripyöräkortti ja unohda se kevarikortti.

      • Kevät tulee

        Tarkoitako A2:ta? Kun sehän menee niin, että A1 -> A2 -> A

        Mutta aloittajalle suosittelen, että hommaa vaan suoraan A2-kortti. Suora lainaus Trafin sivuilta:

        A1-luokka
        Moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm3, enimmäisteho 11 kW, teho/painosuhde enintään 0,1 kW/kg ja  kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden enimmäisteho on 15 kW, sekä invalidimoottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

        Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 16 vuotta.

        A2-luokka
        Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi.

        Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 18 vuotta.


      • Keemmumies

        Jos meinaa A1 korttia niin kun sen on suorittanut pitää ajaa 2 vuotta ennen kuin saa mennä suorittamaan A2 korttia ja siitä taas 2 vuotta ennen kuin A korttia.


      • tietämätönap
        Kevät tulee kirjoitti:

        Tarkoitako A2:ta? Kun sehän menee niin, että A1 -> A2 -> A

        Mutta aloittajalle suosittelen, että hommaa vaan suoraan A2-kortti. Suora lainaus Trafin sivuilta:

        A1-luokka
        Moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm3, enimmäisteho 11 kW, teho/painosuhde enintään 0,1 kW/kg ja  kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden enimmäisteho on 15 kW, sekä invalidimoottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

        Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 16 vuotta.

        A2-luokka
        Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi.

        Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 18 vuotta.

        Kiitos vastauksesta! Minkä kokoisella pyörällä ajotunnit yms ajetaan jos ajaa A2 kortin? Täällä mun paikkakunnalla on kuulemma 600cc vaikka enhän saisi ajaa kuin 250cc, joten mietin että miten tuo on mahdollista...Eihän siinä ole järkeä, vai onko :D


      • Kevät tulee
        tietämätönap kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Minkä kokoisella pyörällä ajotunnit yms ajetaan jos ajaa A2 kortin? Täällä mun paikkakunnalla on kuulemma 600cc vaikka enhän saisi ajaa kuin 250cc, joten mietin että miten tuo on mahdollista...Eihän siinä ole järkeä, vai onko :D

        Kannattaa ottaa selvää sun paikkakunnan autokoulujen kalustosta. Ja sehän voi olla, että koulu käyttää kuristettua pyörää. Sinänsä noita kuutioita ei kannata aivan orjallisesti tuijottaa: esim. Honda toi tänä vuonna markkinoille 500-kuutioisen CBR:n, joka on A2-tehoinen, mutta kyllähän nuo tehot tuppaa kasvamaan kuutioiden mukana.


      • Kawasjaattori
        Keemmumies kirjoitti:

        Jos meinaa A1 korttia niin kun sen on suorittanut pitää ajaa 2 vuotta ennen kuin saa mennä suorittamaan A2 korttia ja siitä taas 2 vuotta ennen kuin A korttia.

        Ymmärtäisin, että A2-kortin saa suorittaa suoraan ilman A1 vaihetta, kun on täyttänyt 18 v. Kun haluaa korottaa A1:n A2:ksi, niin siihen tarvitaan kaksi vuotta aikaa väliin, mutta erillistä ajokoetta ei tarvita. Riittää, kun käy opetuksessa autokoulussa 7 tuntia, ja toimittaa sen jälkeen dokumentit saadusta opetuksesta hakemuksen mukana poliisille. (Ks. liikennevirasto Trafin sivut)

        Uusien tehosääntöjen mukaan A2 kortilla saa ajaa enintään 35kw moottoripyörää. Kuristaa A2 pyöräksi voi enintään 70kw tehoisen. 35kw-pyörän tulee painaa vähintään 175 kiloa (0,2kg/kw), jotta se olisi A2 kortilla ajettavissa.

        Veikkaan, että tulevaisuudessa monelle uudelle motoristille tuo A2 luokka tulee riittämään. Ajokortiuudistuksessa, kun ajokorttien hankinnasta on tullut varsinainen autokoulujen rahastusautomaatti, niin mootoripyörä- kuin autokorttienkin osalta. Vai mitä sanotte A1 kortin korottaminen A2:ksi erään autokoulun hinnaston mukaan 650€!!! Sama hinta sitten kun A2:ta korottaa A1:ksi. Miksi meidän motoristien etujärjestö Smoto ei tee mitään?


    • mummu3

      Ainut järkevä pyörä on piikkinen, kevyt,edullinen,halpa pitää,pärjää talvellakin mulla ikää 56 vuotta enkä häpee ajaa pikkupyörällä.

      • Kawasjaattori

        No mitäpä tuosta häpeemään. Kun viime keväänä pääsin moottoripyörän selkään vaikean leikkaukseni jälkeen, ensimmäinen reissuni motskarilla oli ajo alunperin tytölleni ostetulla Suzuki GZ125 kevarilla motoristikirkkoon 40 km:n päähän. Kaverit hyväntahtoisesti naureskelivat, koska pyörä muistutti ison miehen alla kovasti Honda Monkey mopolta, mutta onnittelivat sitten, että olin päässyt liikkeelle.

        Kevareissakin on isokokoisia pyöriä, joita ei yht 'äkkiä kevareiksi uskoisi, esim. Honda Varadero. Ongelmia syntyy helposti kuitenkin sitten, jos tarve on pysyä muiden matkassa esim. kimppa-ajossa. Tehot, kun eivät tahdo kevarissa riittää muiden mukana pysymiseen.


    • 21v52v6515v

      No minä häpeen sitte sinunki puolesta.

    • KhylTuoKannattaa

      Kyllä kai tuo A1/piikki/kemmu/125cc ihan järkevä on kun ei vie bensaa paljoa ja jos täys tehosen ostat niin kyllä se vähän tomerammankin kokosen ihmisen alla sen tasasen 95-100 menee suoralla. Toki tuo on ongelmallista muiden perässä pysyminen jos porukalla ajaa ja muilla tehokkaammat. Ja maailmalla suurin osa päivittäisessä käytössä olevista pyöristä on 90-135cc
      Intiassa on herot,jixxerit yamahat suosittuja 105-135cc ja idässä muutenkin käytetään työhln 4t pikkupyöriä hyviä esimerkkejä
      honda cup/c 90-110cc ja honda cg ja yamaha liberot ja muut. Tuo honda cup on muuten mmailman valmistetuin moottoripyörä ja toimii hondan vaakamoottorilla johon löytyy osia mistä maailman kolkasta vaan (sama kun monkeyssa mutta c on myös variaattorimallina) tuota moottoria ei ole isommissa pyörissä. (Isoimmat 250cc mutta ei lohkon pultit pienempien kaa samalla kohtaa). Itse vasta 17. Ajoin kevarikortin heti kun 16. En hommaa väli-A/A2/pikku-a korttia enkä välttättä autoakaan heti 18v mutta saattaa olla että kun 24v niinA kortin hommaan mikäli rahallinen ja ajallinen tilanne tällöin sen sallii.

      2t kevari kuluttaa enemmän kuin 4t mutta siitä saa enemmän tehoja kuutio tilavuutta nähden irti eli yleensä kuristetumpia. Tästä syystä myöa vääntöä enemmän kuin 4t. 4t taas kulutuksensa puolesta matkaajoon parempi ja yleensä miellyttävämmät äänet kui 2t. 2t jaksaa vääntää isommallakin vaihteella... 4t on vähän laiska. Itse kuitenkin suosin 4t pääsee mukavasti paikasta a->b jos ei tarvi kisata muiden kaa kellä kulkee koviten tai kuka keulii parhaiten niin 4t.
      Vähän off topic mutta hävetkää muut minun puolestani.

    • pappamopoilija

      250 on ihan ok kokoluokka. Kulkee sen mitä suomessa saa ajaa, vakuutukset halvempia kun 125 ja kulutus tosi pientä noin 3l/100. Itse päädyin semmoiseen vaikka iso A löytyykin.

    • skootterilla

      Skootterimallisella kevarilla kehtaa ajelle ketä tahansa 18-81 vuotias. Jostain syystä vain 16-17 vuotiaat pitsanaamat eivät kehtaa. Ilmeisesti eivät kehtaa näyttää naamaansa avokypärästä.
      Sinällään aika outoa että Suomessa skootterit ovat suosittuja mopoina, mutta suorastaan harvinaisia isommalla rekisterilaatalla. Muualla maailmassa nimenomaan skootterimalliset kevarit ovat niintä kaikkein suosituimpia kevareita. Tietysti Suomen sääolot aiheuttavat sen, että varsinkin suurin osa tytöistä siirtyy moposkootterista autoon, eikä hanki koskaan mitään moottoripyörää. Mutta se, että skoottereita pidetään noloina ajopeleinä tällä foorumilla, kertoo lähinnä siitä, että kuva skoottereista ajopeleinä on saatu aika pienistä ympyröistä ja koskaan todelliseen maailmanmenoon tutustumatta.

    • juhuuhuu

      homojen kulkuneuvo, siinä se. En kehtais mokomalla häristimellä ajella, sama kuin apupyörät fillaris, sellanen pukumiehen homokamulelu.. YÄKS!

      • joopajooniinpäniin

        sanoi pitsanaama


      • hihihihooooh

        Varmaan siinä kelepaa pitsaa naamariinsa tunkee, samalla kun homottelee.. tulitko heti pentuna kaapista, vai vasta tuon SKOOTTERIN hommattuasi? hhehähähäehehhe.


    • KhylTuoKannattaa

      Tytöt,tytöt tso tso tso... Jättäkää nuo vinkumiset naisten iltaan. Kyllä minulle ainakin joku 125 vespa kelpais tai muu classisen näkönen skopa.... Mutta noihin uusiin kiinalaisiin muovi katteilla oleviin en ole ihan niin syttynyt. Pää asia on kuitenkin se että pääsee ajamaan ja että ei vie paljon bensaa ja pienet vakuutukset. Antaa paljon vapautta varsinkin nuorelle joka asuu esim kauempana muista kavereista.

      Ja joku puhu että 250 ok koska halvat vakuutukset ja näin... Juu 250 ihan ok pääsee huvin sen 100-120 mitä suimessa maksimi rajotukset...
      Vakuutukset kuitenkin kevarissa paljon pienemmät jos kortti ollut kauan. (Kortti juuri saatu=kallis. Kortti 3v=halvempi vakuutus) koska juuri kortin saanut nuori on toden näköisempi kolaroimaan joten liikenne vakuutuskin korkeampi. Mielestäni 250-300cc on ihan hyvä koska kulkee juuri sopivasti ja ei ole hirmu kalliita. Tuollanen 600-1200cc urheilupyörä on ehkä vähän yliampuva ja epäköytännöllinen koska korkea vakuutus ja ylläpito kulut. Tosin jos rahaa on sellanen ostaa niin toden näkösesti on myös ylläpitää. Itsekkin varmasti ostasin jos rahamiehiä olisin :D

      • KhylTuoKannattaa

        Älkää vetäkö herneitä nenään tuosta. Ekasta lauseesta. Ne jotka ei tajunnu niin se oli vitsi ja sen oli tarkoitus naurattaa.


      • tiaine

        Juu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe