Mikä on auton merkki ? Museoauto?

Olen ollut 3 vuotiaana vuonna 1961 auton kyydissä, pitkän matkan Vaasasta Rovaniemelle. Ouluun asti oli hyvää tietä, sitten alkasi päällystämätön tie. Muistan kuskin että ajoi lujaa ja kehui autoaan, muistan varmasti että auto oli tsekkiläinen luksusauto ja siinä oli vankel- moottori. Auto erosi muista vankel-moottorillaan.
-Mikä on auton merkki ? Onko tietoa ?

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/toini


Yst. t. Jari Laurila

22

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sportage1

      Tuo kuvassa oleva auto on Tatra ja ei siinä mitään wankel moottoria ollut, noissa kaikissa oli käsittääkseni V8 ilmajäähdytteinen moottori.
      Wankel moottori oli muistaakseni ensimmäisenä NSU:n valmistaman RO80 mallin keulalla. http://www.ajovalo.net/Historia/nsu_ro80.htm
      Aikanaan oli myös yksi pieni perämoottori wankel koneella, en muista oliko sekin NSU merkkinen, ilmeisesti.

      • gs birotor

        Olet oikeassa merkissä tuon wankelin kanssa, mutta malli olisi pitänyt olla nimeltään wankel spider.
        Tuon wankel sotkun takia NSU kaatui VW:n syliin.

        Ps. nimimerkkini on myös wankel autosta otettu.


      • gs birotor kirjoitti:

        Olet oikeassa merkissä tuon wankelin kanssa, mutta malli olisi pitänyt olla nimeltään wankel spider.
        Tuon wankel sotkun takia NSU kaatui VW:n syliin.

        Ps. nimimerkkini on myös wankel autosta otettu.

        Hei !

        Muistan poikasena 1950-1960 luvun autoja paljon. Piirtelimme niistä kojelautoja pahviin ja pahvin kiinnitimme polkupyörän ohjaustankoon ja pyykkipojalla pahvinen pröpöttäjä moottorin ääniksi. Monien autojen kojelaudat jäivät mieleen ja autot tietysti.

        Autot olivat persoonallisia yksilöitä.

        Muistan pikku auton nimeltä NSU Prince hyvin.

        Tuo linkin vankel moottorinen alettiin valmistamaan 1967 ja olen matkani tehnyt 1961 joten ei sovi kuvaan.

        Mutta vankel moottorin olen joskus myöhemmin sotkenut sitten assosioaatioissani kun vankel erikoisuuden kanssa tulin tekemisiin muualla yhdistin sen automatkaan 1961 että moottorissa oli jotakin erikoista matkalla, mutta pitää tyytyä V-8 että kyse olikin siitä.
        Muistikuviini sopii Tatran muodot hyvin., Omakotitalojen tonteille tehtiin paljon hyvin kapeita kevyitä "talleja" johon auto juuri ja juuri mahtui.

        Minun isäni olivat ajoneuvomiehiä tosissaan 20 h/vrk - ja kuuluisia sellaisia suomessa olivatkin.
        Kuvaan kesällä tekosiaan lisää;, katso; http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html

        yst. t. Jari Laurila


      • gs birotor
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !

        Muistan poikasena 1950-1960 luvun autoja paljon. Piirtelimme niistä kojelautoja pahviin ja pahvin kiinnitimme polkupyörän ohjaustankoon ja pyykkipojalla pahvinen pröpöttäjä moottorin ääniksi. Monien autojen kojelaudat jäivät mieleen ja autot tietysti.

        Autot olivat persoonallisia yksilöitä.

        Muistan pikku auton nimeltä NSU Prince hyvin.

        Tuo linkin vankel moottorinen alettiin valmistamaan 1967 ja olen matkani tehnyt 1961 joten ei sovi kuvaan.

        Mutta vankel moottorin olen joskus myöhemmin sotkenut sitten assosioaatioissani kun vankel erikoisuuden kanssa tulin tekemisiin muualla yhdistin sen automatkaan 1961 että moottorissa oli jotakin erikoista matkalla, mutta pitää tyytyä V-8 että kyse olikin siitä.
        Muistikuviini sopii Tatran muodot hyvin., Omakotitalojen tonteille tehtiin paljon hyvin kapeita kevyitä "talleja" johon auto juuri ja juuri mahtui.

        Minun isäni olivat ajoneuvomiehiä tosissaan 20 h/vrk - ja kuuluisia sellaisia suomessa olivatkin.
        Kuvaan kesällä tekosiaan lisää;, katso; http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html

        yst. t. Jari Laurila

        Ensimmäistäkään wankel moottorista autoa ei ole ollut tuolloin myytävänä, kun olet tuon matkan tehnyt.


      • gs birotor kirjoitti:

        Ensimmäistäkään wankel moottorista autoa ei ole ollut tuolloin myytävänä, kun olet tuon matkan tehnyt.

        Hep:)

        Asia on minulle selvinnyt nyt.

        Tässä on tapahtunut tällä tavalla:

        - Olin vasta kolme vuotias matkalla Vaasasta Rovaniemelle, mutta minulle jäi siitä muistikuvia useitakin koska se oli niin paljon tuttipullosta poikkeava juttu.
        Kuski koko matkan kaahasi lujaa että kaikki paskat housuissa ja koko matkan kuski kehui auton moottoria ja siinä jotakin speciaalia oli.

        Kun sitten olin myöhemmin koulussa niin jossakin vaiheessa tuli moottireihin pinnallisesti perehtymistä ja kerrottiin sitten vankel moottorista, ja minä tein siinä johtopäätöksen että Eero Saaren auton moottori oli varmasti juuri sellainen koska siinä jotakin poikkeavaa oli.

        Nyt sitten on selvinnyt että kyllä asia on ollut niin että kuskin moottori oli V-8, ei vankel, ja tuon Tatran auton takapään minä muistan hyvin koska se oli minun hoitopaikka lapsena ja istuin Helmi tädin sylissä syömässä pullamössöä, soosiperunaa taikka Helmi puuroa kun isäntä tuli kotiin ja laittoi autonsa talliin.

        Hän oli ylpeä autostaan joka oli Tsekkiläinen huippuauto ja sillä mentiin V-8 moottorilla eikä meinattu vaan mennä ja moottori oli tavallisuudesta poikkeava ja kuskin autokehu jäi 3 vuotiaan pojankin muistiin.

        yst. t. jari


      • jnjnjnjnjne
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !

        Muistan poikasena 1950-1960 luvun autoja paljon. Piirtelimme niistä kojelautoja pahviin ja pahvin kiinnitimme polkupyörän ohjaustankoon ja pyykkipojalla pahvinen pröpöttäjä moottorin ääniksi. Monien autojen kojelaudat jäivät mieleen ja autot tietysti.

        Autot olivat persoonallisia yksilöitä.

        Muistan pikku auton nimeltä NSU Prince hyvin.

        Tuo linkin vankel moottorinen alettiin valmistamaan 1967 ja olen matkani tehnyt 1961 joten ei sovi kuvaan.

        Mutta vankel moottorin olen joskus myöhemmin sotkenut sitten assosioaatioissani kun vankel erikoisuuden kanssa tulin tekemisiin muualla yhdistin sen automatkaan 1961 että moottorissa oli jotakin erikoista matkalla, mutta pitää tyytyä V-8 että kyse olikin siitä.
        Muistikuviini sopii Tatran muodot hyvin., Omakotitalojen tonteille tehtiin paljon hyvin kapeita kevyitä "talleja" johon auto juuri ja juuri mahtui.

        Minun isäni olivat ajoneuvomiehiä tosissaan 20 h/vrk - ja kuuluisia sellaisia suomessa olivatkin.
        Kuvaan kesällä tekosiaan lisää;, katso; http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html

        yst. t. Jari Laurila

        NSU Prinz, ei Prince.


    • Hep:)

      Kiitos, yritän oikein pinnistää muistiani ja olenkin jo löytänyt Tatran nk. täällä näkyy;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/toini

      On 100% varmaa että kuski kehui auton moottoriaan kuin hullu kuuta nousevaa,
      mutta olin vasta 3- vuotias.
      Selvisi minullekin että V-8 Tatrassa oli, ja olen auton kuvan liittänyt tähän sivun alkuun; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/toini

      Asia varmistuisi jos saisin tietää onko NSU auton valmistusvuodet vasta silloin kun suluissa lähettämäsi lnkin kuvissa mainitaan? Siinä NSU linkissä.

      Vuosi kun olen ollut auton kyydissä oli 1961. Silloin ei tuota kuvan NSU autoa ollut olemassakaan vielä missään jos vuosiluvut valmistukseen siellä viittaavat.

      yst. t. Jari

    • mikä tarina, huhuu

      Juu kyllä kolmevuotis varmasti muistaa ja ymmärtää wankelmoottorin merkityksen ja olemuksen vuonna 61 kyydistä.

      • ihmeiden aika...

        ..ei ole ohi.
        Eräskin työteliäs ja itsensa likoon pannut yksityisyrittäjä ahkeruuttaan ja menestymistä korostaakseen kehui elättäneensä itsensä 3 vuotiaasta lähtien metsätöillä ennen yrittäjäksi ryhtymistään.


      • Kiitos !

        Kyllä muistia pitää hiukan pinnistää, mutta olen saattanut sitten sekoittaa muistikuvani wankel moottoriin myöhemmin, ja selitykseksi kelpaa kyllä että V-8 moottori oli, sillä kolme vuotiaan muistiin jää hyvin jos istuu auton kyydissä 550 km matkan josta
        Oulusta lähtien hiekkatietä ja kuski koko ajan kehuu autoaan ja varsinkin auton moorrori aja ajaa niin lujaa että aina jotkut kehottavat rajoittamaan nopeutta ja ovat peloissaan.

        Muistan hyvin 3 vuotiaana myös Suomen ainoan matkustajakone lento-onnettomuuden kun DC-3 tipahti metsään linnutietä vajaa 15 km metsään siitä missä asuimmme.
        Putkiradiosta sitä kuunneltiin ja päiviteltiin uutisista.

        Hyvin on Finnairin koneet pysyneet ilmassa. Tuo oli ainoa onnettomuus matkustajakoneille Suomessa. DC-3 on aika pieni matkustajakone ja vajaa 25 ihmistä kuoli. Kapteeni uuden vuoden juhlien jälkeen hiukan valvonut.

        Kyllä 3- vuotiaan mieleen jää tuollaisia kun oikein kummallista tapahtuu siis konkreettisesti jotakin tuttipullosta poikkeavaa.

        yst. t., Jari Laurila


    • muistinero

      Vittu, ei kukaan muista mitä on kolmevuotiaana touhunnut, ei varsinkaan
      jotain auton merkkiä.........
      Hei HALOO::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

      • Hei !

        Minä olen sitten poikkeus.

        Ei kai sitten jokainen sälli mene 3 vuotiaana Tatralla 550 km matkaa pohjoissuomeen josta puolet hiekkatietä ja kuski kaahaa hullun lailla ja kehuu autonsa moottoria koko matkan.

        Ja harvan kodin lähelle 10 km päähän metsään tippuu Finnairin matkustajakone Suomessa.

        Johtuisikohan se näistä ko. asioista ettei ole sattunut kohdalle 3- vuotiaana.

        yst,. t. jari



      • Ei niinkään ihme

        Tottakai muistaa. Minäkin muistan hyvin 50-luvulta sukulaismiehen "ryppypeppurellun" ja naapurin uuden Skodan. Tietysti myös taksi Popedat, joilla olen myös matkustanut. Nuo ovat niitä aivan ensimmäisiä muistoja, joita yleensäkään muistan. Paljon ennen kouluun menoa. Silloin auot eivät olleet samalla tavalla jokapäiväisiä ja yleisiä kuin nykyisin.


      • Ei niinkään ihme kirjoitti:

        Tottakai muistaa. Minäkin muistan hyvin 50-luvulta sukulaismiehen "ryppypeppurellun" ja naapurin uuden Skodan. Tietysti myös taksi Popedat, joilla olen myös matkustanut. Nuo ovat niitä aivan ensimmäisiä muistoja, joita yleensäkään muistan. Paljon ennen kouluun menoa. Silloin auot eivät olleet samalla tavalla jokapäiväisiä ja yleisiä kuin nykyisin.

        Hep:)

        Joo, muistan hyvin ne Skodat, ensin sellainen limppumalli, ja sitten sellainen jossa oli terävemmän kulmat, Ryppyp. Rellu on muistissa ja Popeda kyllä sekin, Popeda oli lämpimän auton maineessa. Kyllä niillä kovasti ajeltiin.

        Ne oli niitä autoja jotka tulivat T-Fordin yms jäljeen, Minun aikanani ei T-Ford tyyppisiä autoja näkynyt enää.

        Ennen T-Fordeja oli hevoskärryt ja niiden hevoskärryjen historiaa löydät täältä;
        http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html

        Kuvaan ja kerron lisää jo ensi syksynä siellä.

        Sivun lopussa on kuvassa ensimmäinen auto jolla olen itse ajanut heti kun jalkani ylettyivät polkimille.

        yst. t. Jari


      • jnjnjnjnjnjne
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hep:)

        Joo, muistan hyvin ne Skodat, ensin sellainen limppumalli, ja sitten sellainen jossa oli terävemmän kulmat, Ryppyp. Rellu on muistissa ja Popeda kyllä sekin, Popeda oli lämpimän auton maineessa. Kyllä niillä kovasti ajeltiin.

        Ne oli niitä autoja jotka tulivat T-Fordin yms jäljeen, Minun aikanani ei T-Ford tyyppisiä autoja näkynyt enää.

        Ennen T-Fordeja oli hevoskärryt ja niiden hevoskärryjen historiaa löydät täältä;
        http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html

        Kuvaan ja kerron lisää jo ensi syksynä siellä.

        Sivun lopussa on kuvassa ensimmäinen auto jolla olen itse ajanut heti kun jalkani ylettyivät polkimille.

        yst. t. Jari

        Automerkki on Pobeda, bändi on Popeda.


      • jnjnjnjnjnjne
        jnjnjnjnjnjne kirjoitti:

        Automerkki on Pobeda, bändi on Popeda.

        Tai oikeastaan auton merkki on GAZ ja malli M20, lisänimeltään Pobeda.


    • Varokaa Jaria

      Eiköhän tämä Jari Laurila tyrkytä aivan jotain muuta kun autoasiaa!

      • Hei !

        Monenlaista on tyrkyllä kuule vaikka kuinka paljon.

        Minä olen esittänyt kysymyksen täällä jonka halusin selvittää, ja asia selvisi.

        Olen taustalla esittänyt miksi minua kiinnostaa auton merkki jolla matkustin 3 vuotiaana, en tiennyt auton nimeä. Asia selvisi.

        Täällä riittääå satoja palstoja. Minun ei varmasti tarvitse tulla kotisivujani tänne tyrkyttämään, on monenlaisia paljon parempia vaihtoehtoja niiden tyrkyttämiseen.

        Voit siis nukkua yösi rauhassa,

        yst, t. jari laurila


      • K28
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !

        Monenlaista on tyrkyllä kuule vaikka kuinka paljon.

        Minä olen esittänyt kysymyksen täällä jonka halusin selvittää, ja asia selvisi.

        Olen taustalla esittänyt miksi minua kiinnostaa auton merkki jolla matkustin 3 vuotiaana, en tiennyt auton nimeä. Asia selvisi.

        Täällä riittääå satoja palstoja. Minun ei varmasti tarvitse tulla kotisivujani tänne tyrkyttämään, on monenlaisia paljon parempia vaihtoehtoja niiden tyrkyttämiseen.

        Voit siis nukkua yösi rauhassa,

        yst, t. jari laurila

        Minusta auto näytti Skodalta, ilmaotto ritilä taka lokasuojassa ja keulakin muistutti aika paljon sen ajan mallia. Valokuva pikkasen valehtelee tekee siitä matalamman näköisen mitä luulemani Skodan malli oli.Tatra viittais jonnekkin Romanian vuoristoon ja muistaakseni olisi joku Tatra automerkki muttei Tsekkiläinen. Maansiirto auto?


      • K28
        K28 kirjoitti:

        Minusta auto näytti Skodalta, ilmaotto ritilä taka lokasuojassa ja keulakin muistutti aika paljon sen ajan mallia. Valokuva pikkasen valehtelee tekee siitä matalamman näköisen mitä luulemani Skodan malli oli.Tatra viittais jonnekkin Romanian vuoristoon ja muistaakseni olisi joku Tatra automerkki muttei Tsekkiläinen. Maansiirto auto?

        Anteeksi Tatra on Tsekkiläinen auto.


      • K28 kirjoitti:

        Minusta auto näytti Skodalta, ilmaotto ritilä taka lokasuojassa ja keulakin muistutti aika paljon sen ajan mallia. Valokuva pikkasen valehtelee tekee siitä matalamman näköisen mitä luulemani Skodan malli oli.Tatra viittais jonnekkin Romanian vuoristoon ja muistaakseni olisi joku Tatra automerkki muttei Tsekkiläinen. Maansiirto auto?

        Huomenta

        Kyllä se selvisi. Autosta on kuva tämän sivun alussa missä kerron ko. matkasta.

        Muistan lapsena auton perän kun isäntä laittoi sitä talliin saatoin istua pöydän ääressä keittiössä. Olin lapsena hoitopaikassa. Kyllä minulla on varma muistikuva auton perästä kun sain vihiä millä nimellä autoa etsin ja moottorista muistin että jotakin tosi erikoista siinä oli kun kuski sitä koko 550 km kehui. Moottori V-8.

        Näin 3- vuotiaan muistikuvan arvoitus kysymys auton merkistä on varmuudella selvinnyt.

        Auto oli Tatra. -Pitääpä automuseossa kun käyn katsoa jos on sellainen jossakin.

        yst. t. Jari Laurila


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      956
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe