Jyväskylän tanssiopisto vai Cooma Dance Academy?

Dancelover

Moikka!

Olen ensi syksynä muuttamassa Jyväskylään ja olen kovasti yrittänyt etsiä tietoa otsikossa mainituista tanssipaikoista. Aitoja mielipiteitä ja kokemuksia ei kuitenkaan nettisivujen perusteella pysty saamaan. Onko jollain siis omakohtaisia kokemuksia? Plussia ja miinuksia?

Hintatasoltaan taitavat olla aika samaa tasoa. Miten on tanssisalien laita, ovatko ne molemmissa paikoissa yhtä tilavia?

Mitenkäs tanssilajit ja -ryhmät? Tanssiopistolla on ainakin enemmän balettia, mutta sillä ei minun kannalta ole väliä, sillä olen nykytanssin puolelta. Olen noin kaksikymppinen, joten millaisia olisivat ryhmät tämän ikäisen kannalta? Ovatko nuorisopainotteisia vai löytyykö myös aikuisempaa porukkaa?

Opetustason perusteella tanssiopistolle menee ainakin itseltäni plussat maineikkaiden ja koulutettujen opettajien puolesta. Cooman plussat taas muodostuvat siitä, että heillä vaikuttaa olevan enemmän esityksiä. Mutta koskevatko esitykset vain tiettyjä ryhmiä?

Korjatkaa käsitykseni jos olen väärässä! Kiitos:)

14

2515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tanss1

Moi!

Olen treenannut kummassakin, tällä hetkellä enemmän kuitenkin Coomalla. Tanssiopisto on nyky- ja baletti henkinen, Cooma taas enemmän show ja jazz henkinen. Coomalla on korkeampi tekninen taso ja opettajat osaa hommansa paremmin. Mutta tää on siis mun mielipide. Kummassakin voit kokeilla tunnin ilmaiseksi, eli käy koittaan. Tervetuloa Jyväskylään :)

• Tanssija :)

No siis, mun mielestä ainakin toi tanssiopisto on kyll paljon parempi :) ite oon harrastanu siellä jo melkee 7vuotta :))

• mun kokemus

Mitä itse olen huomannut, enemmän tai ainakin isompia esitystapahtumia tuolla Tanssiopistolla on, ja juurikin niin, että yksittäisinä ryhminä vierailevat jossain esiintymässä tai sitten on joitain viikonlopun kestäviä isompia juttuja, joissa on ryhmiä jokaisesta tanssilajista. Että jos esiintyminen kiinnostaa, niin varmasti on jotain! Cooman esitykset ovat nettisivujen mukaan olleet viimeksi 2011... joten hankala sanoa mitään niiden puolesta.

Tanssiopiston nykytanssipuolen ryhmissä on kyllä ikävariaatiota (ja todella inspiroivat opettajat), joten varmasti sopeutuisit sinne nyt ja myöhemminkin.

• cooma1

Coomalla on kaksi esitystä koulutusryhmänäytös päälle (viimeisiin esitys jouluna 2012). Sen lisäksi koulutusryhmät esiintyvät pitkin vuotta erilaisissa tapahtumissa ja keikoilla. Itse olen tanssinut koulutusryhmässä kolme vuotta. Yksi koulutusryhmistä mukana YLEn Pakko tanssia kilpailussa :) Itse en edes harkitsisi vaihtavani Coomalta pois ja suurin syy on ilmapiiri. Coomalle kaikki ovat tervetulleita ja ilmpaiiri on kannustava.

• ihan parhait<3

Coomalla on ehkä joku ryhmä Pakko tanssia -kilpailussa, mutta se mitä coomalta puuttuu tanssiopistoon verrattuna, on Sanaz ja Liisa. :)

• Jaunis

Coomalla on mielestäni liikaa seisoskelua eli tunneilla ei ole kovin hikinen meno. tilaa ei ole paljon eli siellä on kaksi pylvästä keskellä lattiaa joiden välistä ihmiset yrittää nähdä. ihmiset seisoskeli ainakin housetunneilla kun piti mennä ykköset kakkoset ja kolmoset. esitykset oli ihania mutta tässä tanssikoulussa mun kunto ei ainakaan noussut. oliko väärä tuntivalinta, mutta ainakin jollakin ohjaajallla oli niin paljon tunteja että se alotti meijän tunnin aina omalla lounastunnilla.

• tanssija4

Olen itse treenannut Tanssiopistolla seitsemän vuotta ja Coomalla kolme. Oman kokemukseni mukaan tanssikouluilla on erilaiset painotuspisteet eli koulu kannattaa valita ihan sen mukaan missä itse haluaa eniten kehittyä ja mistä tyylistä tykkää. Tanssiopistolla on korkea taso baletissa, nykytanssissa ja katutanssissa, ku taas Cooman vahvuus on ehdottomasti show- ja jazztanssi.
      Esiintymään molemmilla tanssikouluilla pääsee hyvin, jos on koulutusryhmässä, mutta tavallisilla treenitunneilla tehdään opistolla yksi kevätnäytös ja Coomalla joulu- ja kevätnäytös. Treenisaleja Tanssiopistolla on useita ja ne ovat kaikki hyvän kokoisia, kun taas Cooman pääsalissa on usein todella ahdasta. Myös esiintymistilat ovat Tanssiopistolla paljon suuremmat ja paremmat (Kaupunginteatteri, Monitoimitalo, oma sali) verrattuna Cooman pieniin esiintymistiloihin (Huoneteatteri, Yliopiston juhlasali).
      Cooma on tyyliltään Tanssiopistoa paljon nuorekkaampi ja rennompi eli ikäjakauma on hyvin teini-ikäis-painoitteinen. (lasken kaksikymppiset vielä teini-ikäisiksi :D) Aikuisryhmiäkin on, mutta ne ovat useimmiten alkeistasoa. Ensi vuonna Coomalle tulee kuitenkin ensimmäistä kertaa myös aikuisten koulutusryhmä. Tanssiopistolla taas joka tasoisia ryhmiä löytyy jokaiseen ikäluokkaan, onhan koulu myös oppilasmäärältään huomattavasti Coomaa suurempi.
      Kummallakin tanssikoululla on mahdollista treenata monipuolisesti ja tietenkin riippuu ihan opettajasta ja ryhmästä, että minkälainen tunnelma tunnilla on, mutta suosittelisin valitsemaan ihan lajin mukaan.

Toivottavasti oli jotain apua! :)

• tanssiopisto4ever!<3

Ite oon ollu tanssi opistolla semmoset 7 vuotta :) En oo ollu coomalla kertaakaan, mutta uskon että sekin on yhtä kiva!:) Tanssiopistolla on mun mielestä enemmän opettajia mutta tunneista ja lajeista en tiiä. Kannattaa käyä kokeilemassa molempia, et kumpi tuntuu paremmalta. Mut kannatan tanssiopistoa!

• tans

Hei, lähtotietojesi perusteella (n.20 v ja päälaji nykytanssi) suosittelen Tanssiopistoa. Siellä on enemmän aikuisryhmiä ja osaamista nykytanssissa.

• Jayla

Minusta taas Tanssiopiston nykytanssi on "vanhanaikaista", siis ikään kuin historiallista nykytanssia 2000-l alusta/1990-luvun lopusta ainakin useiden esitysten, niin lasten kuin isompienkin, perusteella - tai sitten näissä esityksissä on haluttu tietoisesti palata historiassa taaksepäin...
        Coomalla on erittäin taitavaa, teknistä ja tuoretta nykytanssiosaamista sekä kekseliäitä, monipuolisia koreografioita.
        On varmaan kuitenkin totta, että Tanssiopistolla on enemmän "oikeesti aikuisten" ryhmiä, tosin Coomallakin nykyään aikuisten koulutusryhmä, jos esiintyminen kiinnostaa.

• Tanssija13

Cooma Dancella on huonommat opetussuunnitelmat, cooma on väärinperustettu tanssikoulu, joka huijaa kaiken tanssin perusopetusluvat yms! Ei koko Cooma edes esiinny missään! Ne vaan kerjää rahaa itselleen!!!!! JA SE ON FAKTA! Jyväskylän Tanssiopisto on paaaljoooonnn parempi ja monipuolisempi!

• Coomaan pettynyt

Itsellä jäi coomasta todella paha maku suuhun. Oli tarjouksessa 10 kerran käyntikortit, jotka hommasin itselle ja kaverille joululahjaksi. Sivuilla kuitenkin mainostettiin täysin amatööreille soveltuvia tunteja (näin tanssia harrastamattomana en juuri tiennyt koulujen toimintakuviosta josta tulikin sitten ongelmia). Ensin en saanut korttia ajallaan, mutta ei hätää, laskin että kerkeämme silti käyttää ne. Kun saatiin kortit ensimmäiselle tunnille, selvisi meille että kyseinen (amatööreille soveltuva) ryhmä oli harjoitellut sarjaansa puolisen vuotta, eikä ollut toivoakaan päästä mukaan.

No ei siinä, opettaja yritti kyllä parhaansa mukaan ottaa meitä mukaan. Ihmetytti vain kun mitään kautta tästä ei tullut varoitusta. Yhteyshenkilö, eli ilm. koulun rehtori ei varoitellut sanallakaan vaikka olimme selvästi ensikertalaisia. Kaikki tämäkin on vielä jotenkuten ymmärrettävää

Mutta kun otin asiasta sähköpostilla yhteyttä, niin sain kyllä töykeintä ikinä kohtaamaani palvelua. Ensin viestiini ei tullut mitään vastausta... Sitten kun kortti oli umpeutunut ja lähetin uutta viestiä (kysellen siis mahdollisuudesta vaihtaa kortti seuraavien kurssien alkuun), ilmoitettiin että moka oli täysin omani, ja "kyllä muut saivat korit käytettyä ongelmitta". Ei löytynyt paljoa ymmärrystä meidän suuntaan, vaikka kortin vaihto koululle ei olisi tuonut kyllä mitään taloudellista haittaa.

Toki, osasyy voi olla minulla, kun en erikseen varmistanut että "no pääseehän tänne sitten varmasti aloitteliat mukaan", kun kortteja kerran vielä myytiin. Mutta ehkä olisin toivonut jotain muuta vastausta kun "No maksoit jo, ei kiinnosta meitä" koululta

• Myöskin pettynyt

Vähän samanlaiset kokemukset itsellä Coomasta kuin edellä. Salit ovat hyvin pienet ja tunneilla tosiaan paljon seisoskelua. Ei tainnut kertaakaan hiki tulla. Lisäksi ryhmät ovat isot ja sarjaa tehdessä vaikea nähdä, jos ei ole eturivissä. Esityksiin harjoittelu jäi viime tippaan ja esityksessä itselläni oli ainakin hyvin epävarma olo. Siihen nähden mihin olen aikaisemmin tottunut, olivat puitteet kyllä melko huonot!

Huonointa, mitä kuitenkin Coomalla koin, olivat sen sisäpiirit. Uuden harrastelijan ei todellakaan ole sinne helppo tulla, kun joka tunnilla on omat sisäpiirinsä, jotka harrastavat tanssia 13 tuntia viikossa ja joille tanssi on henki ja elämä. Näihin sisäpiireihin kuuluvat myös valitettavasti opettajat.

Ehkäpä siis mieluummin sitä tanssiopistoa kokeilemaan?

• Mushka

Coomalla näyttää unohtuneen, että kaikki oppilaat maksavat tunneisa saman verran ja toisaalta hinnoittelussa on rahastamisen makua vrt. Tanssiopisto (esim. kilpailuryhmien maksut, esitysten liput jne). Cooman rehtorin kanssa on kuulopuheiden perusteella kaikenlaisia ikäviä episodeja sattunut useammallekin oppilaalle..

Esitystoimintaa on nykyään molemmilla tanssikouluilla "kaduilta kaupunginteatteriin" mutta Cooman toiminta vaikuttaa kilpailupainotteiselta, Tanssiopistolla monipuolisemmin muutakin esitystoimintaa.

Molemmissa taitaa olla hyvät ja huonot puolensa :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4486
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2541
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2374
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1722
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1397
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1267
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe