Morjens! Mulla olis edessä penikkataudin leikkaus, eli ilmeisesti faskiotomia(?) hienommalta nimeltään. Poistetaan kuulemma painetta etummasesta säärilihaksesta, kun on lihaskalvo niin kireä.
Haluaisin kysyä, kun en ole tarkkaa tietoa leikkauksesta saanut, että minkälainen toimenpide on kyseessä. Minkälaiset arvet tulevat olemaan, entä anestesia? Miten on parantumisen laita? Pitääkö kauankin kepeillä loikkia?
Ja toki saa kertoa omakohtaisia kokemuksiaan ko. leikkauksesta sekä siitä parantatumisesta. Auttaisi toodella paljon! :)
Penikkataudin leikkaus
4
376
Vastaukset
- L K T
Toimenpide faskiotomia tarkoittaa lihaskalvon (faskian) avaamista pitkin lihasta, jotta lihaksen turvotuksen aiheuttama kivulias paine helpottaa. Faskiotomian tekemiseen on yhtä monta tapaa kuin on kirurgiakin, mutta tällainen suunniteltu urheilukirurginen faskiotomia tehdään yleensä mahdollisimman pienestä viillosta (max 5 cm) lihaksen keskivaiheilta eli säären ylä- ja keskikolmanneksen kohdalta. Anestesia riippuu leikkaavasta sairaalasta ja siellä työskentelevästä anestesiologista, s.o. joko spinaalipuudutus tai lyhyt nukutus. Toimenpide on päiväkirurginen, eli illaksi kotiin. Paraneminen on yleensä hyvää, mutta vaiva saattaa uusia toisessa paikassa, jos treenaaminen ei vähene. Koko toimenpidettähän ei tarvitse tehdä, jos harjoittelua kevennetään.
Ja lopuksi: kysy nämä asiat lääkäriltä, äläkä usko ylläolevaa totuutena.- leikkaukseen menijä
kiitos kattavasta vastauksestasi! kaipailisin vielä omakohtaisia kokemuksia! :)
- Kinttunen
Itselleni tehtiin faskiotomia viime vuoden syksyllä. Oli kintut kyllä monta viikkoa turvoksissa ja mustelmilla, mutta se on pieni hinta siitä, että kintut ovat näinä päivinä kunnossa!!
- Fascia tibialis
käykää sidekudoshieronnassa tai opetelkaa itse hieromaan sääriänne. Silloin vältyy monesti koko leikkaukselta. ns penikkatauti on vaan merkki siitä, että on treenattu liikaa. Elimistö yrittää kertoa, etteivät lihaskalvot ehdi venyä tarpeeksi. tän vuoksi venyttely olis NIIN tarpeellista. ja tuo poikittaishieronta säären etuosan lihaksille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803