yksinäinen mummo

makkssmmak

kylläpä on raskasta tämä juhla-aika, lapsenlapsista ei kuulu mitään eikä liioin kenestäkään muustakaan, yksin päivästä toiseen kotona vain nukkua ja katsoa välillä telkkaria, tylsänä ja surullisena, huolesta sekaisin....ei jaksa kirjottaa enempää, mitäpä millään on väliä

31

2298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasan ei käy onnen l

      Minulla on menossa vasta ensimmäinen pääsiäisen lomapäivä, kun ei tarvitse mennä kylään sisaruksilleni, eikä meille tule ketään sukulaisia kylään. Nautin olostani täysin siemauksin. Ei häiritse kyläilyt lenkkeilyä ja voin tehdä rauhassa ristikoita.

      • haiset pahalle.

        olisit ollut hiljaa ellei muuta tehtävää ole kuin mitätöidä tosia.

        Katso varovasti peiliisi siellä on vastassa peilisalin kummajainen joka saa ilonsa muiden ivaamisesta.


      • tasan ei käy onnen l
        haiset pahalle. kirjoitti:

        olisit ollut hiljaa ellei muuta tehtävää ole kuin mitätöidä tosia.

        Katso varovasti peiliisi siellä on vastassa peilisalin kummajainen joka saa ilonsa muiden ivaamisesta.

        Kiitos vaan. Kyllä näin lenkin jälkeen vähän hiki haiseekin. En käy peilisalissa jumpalla, vaan tykkään ihan vain liikkua luonnossa.

        Kyllä avaaja saa katsoa peiliin, jos höperöityy yksin neljän seinän sisällä, eikä mene katsomaan sukulaisiaan. Kun pitää välit kunnossa esimerkiksi omiin sisaruksiinsa, on aina kyläpaikkoja ja vieraita käy myös itselläkin, silloin kun lasten perheellä on muuta ohjelmaa.

        ps. Elää voi muutenkin kuin lasten ja lastenlasten kautta.


      • Trolli-mummo
        haiset pahalle. kirjoitti:

        olisit ollut hiljaa ellei muuta tehtävää ole kuin mitätöidä tosia.

        Katso varovasti peiliisi siellä on vastassa peilisalin kummajainen joka saa ilonsa muiden ivaamisesta.

        Kylläpä on raskasta voi voi tämä juhla-aika, lapsenlapsista ei kuulu mitään voi voi voi eikä liioin kenestäkään muustakaanai ai ai ja voi voi, yksin päivästä toiseen kotona vain nukkua voi ja vielä vähän voi voi voi ja katsoa välillä telkkaria ai ai ai kun on tylsää, voi voi, tylsänä ja surullisena voi voi voi ja huolesta on pää niin sekaisin, niin sekaisi ei auta pillerit ei lääkeet....ei jaksa kirjottaa enempää ai ai ai, mitäpä millään on väliä... kun piehtaroin tässä itsesäälissäni voi voi voi...

        Ja joku hölmö luuli, että tämä avaus oli totta :D :D :D


      • mummo myös
        Trolli-mummo kirjoitti:

        Kylläpä on raskasta voi voi tämä juhla-aika, lapsenlapsista ei kuulu mitään voi voi voi eikä liioin kenestäkään muustakaanai ai ai ja voi voi, yksin päivästä toiseen kotona vain nukkua voi ja vielä vähän voi voi voi ja katsoa välillä telkkaria ai ai ai kun on tylsää, voi voi, tylsänä ja surullisena voi voi voi ja huolesta on pää niin sekaisin, niin sekaisi ei auta pillerit ei lääkeet....ei jaksa kirjottaa enempää ai ai ai, mitäpä millään on väliä... kun piehtaroin tässä itsesäälissäni voi voi voi...

        Ja joku hölmö luuli, että tämä avaus oli totta :D :D :D

        Olet suusta paha.


    • rilla-milla

      Voimia sinulle , välillä on aikoja , jolloin on vaikea jaksaa arkea , pyhiä ja yksinäisyyttä , jos sinulla on vielä huolta jota et voi jakaa ... ajattelen sinua lämpimästi sinä lähimmäinen .

      Onko parempi taas kun arki alkaa , toivottavasta kevään tulo piristää vähitellen ja huolesi helpottaa .
      Nykyään on liikaa ihmisillä menoja , ei ehditä pysähtyä kysymään , mitä kellekin oikeasti kuuluu , toivon sinulla parempaa jaksamista ja olotilaa . Lämpimin ajatuksin .

      • Trolli-mummo

        Kylläpä on raskasta voi voi tämä juhla-aika, lapsenlapsista ei kuulu mitään voi voi voi eikä liioin kenestäkään muustakaanai ai ai ja voi voi, yksin päivästä toiseen kotona vain nukkua voi ja vielä vähän voi voi voi ja katsoa välillä telkkaria ai ai ai kun on tylsää, voi voi, tylsänä ja surullisena voi voi voi ja huolesta on pää niin sekaisin, niin sekaisi ei auta pillerit ei lääkeet....ei jaksa kirjottaa enempää ai ai ai, mitäpä millään on väliä... kun piehtaroin tässä itsesäälissäni voi voi voi...

        Ja joku hölmö luuli, että tämä avaus oli totta :D :D :D


    • makkssmmak

      Kylläpä on raskasta voi voi tämä juhla-aika, lapsenlapsista ei kuulu mitään voi voi voi eikä liioin kenestäkään muustakaanai ai ai ja voi voi, yksin päivästä toiseen kotona vain nukkua voi ja vielä vähän voi voi voi ja katsoa välillä telkkaria ai ai ai kun on tylsää, voi voi, tylsänä ja surullisena voi voi voi ja huolesta on pää niin sekaisin, niin sekaisi ei auta pillerit ei lääkeet....ei jaksa kirjottaa enempää ai ai ai, mitäpä millään on väliä... kun piehtaroin tässä itsesäälissäni voi voi voi...

      Ja joku hölmö luuli, että tämä avaus oli totta :D :D :D

    • Ivailijoille

      Te ivailijat, toivon että saatte kokea joskus ivanne hinnan.

      • ivailija

        Toivo sinä vain muille pahaa, mutta minä toivon, että avaaja ottaa itseään niskasta kiinni ja lähtee sieltä tv:n ääreltä liikkeelle.


    • olet ollut nuorimyös

      itse se pitää keksiä ohjelmaa, eikä syyllistää omia lapsia ja lapsenlapsia, heillä on oma elämä ja saakin olla..

    • iltamuori

      Niin, tuttua puhetta tuo aloittajan juttu. Jos minä jäisin vain lasteni varaan sosiaalisissa suhteissa, meillä ei ikinä kävisi ketään. Lapsilla on omat perheensä, johon minä mummo en kuulu. Tytär laittaa joskus (syntymäpäivä ja äitienpäivä) lahjan,. vaikka paras lahja olisi, jos hän itse tulisi käymään. Poika tuo äitienpäivän jälkeen joku päivä kukan, siitä olen iloinen, kun itse piipahtaa., kovalla kiireellä. Äitienpäivää hän viettää oman puolisonsa ja lasten ja puolison vanhempien kanssa. On vain pitänyt tottua tämmöiseen elämään. Onneksi minulla on ystäviä ja tuttavia ja olen aktiivinen osallistuja kulttuuririentoihin. Joulustressihän se tulee seuraavaksi, mutta meillä on joululahjojen antaminen aikuisten kesken lopetettu ja erittäin hyvin olen oppinut joulun pyhätkin olemaan joko matkoilla tai sitten yksin lueskellen ja seurakunnan tilaisuuksiin osallistuen. Aikani minäkin asioita murehdin, vaan niinpä olen ottanut lusikan kauniiseen käteeni ja hyväksymällä sen mitä en voi muuttaa..

      • Niisku-10

        Meillä on myös anoppi/ mummo todella yksinäinen. Mutta tässä tapauksessa mummon pitäisi ihan itse katsoa peiliin ja miettiä, minkälainen ihminen hän oikeastaan on. Lapset ja lapsenlapset eivät ole saaneet osakseen mitään muuta kuin pelkkää arvostelua ja piikittelyä. Kaksi vanhinta lastenlasta eivät enää edes pidä yhteyttä mummoon, koska siinä ei ole mitään järkeä. Mummo ei yksinkertaisesti osaa olla puuttumatta jokaiseen asiaan. Hänen mielipiteensä on myös ainut oikea maailmassa. Miksi hän tekee näin? Kun tulee vanhaksi, naksahtaako siellä päässä jotakn, kun pitää olla läheisilleen niin ilkeä?


    • lopettakaa narinat

      Ei kaikki yksinasuvat mummot ole yksinäisiä, ja jos on niin, kyllä seuraa löytyy. Miksi pitää syyllistää omia lapsia ja lapsenlapsia, heillä on oma elämä.

      Vanhemmiten on mukavaakin olla omissa oloissaa, ei aina jaksa.Ei kukaan jaksa kuunnella jatkuvasti omaa elämäänsä valittavaa vanhaa ihmistä.

      • Hyvien lasten äiti

        Totta, ettei kukaan jaksa jatkuvasti kuunnella ainaista valittajaa - riippumatta siitä, onko hän vanha vai nuori. Valittaminen saattaa kuitenkin olla ihan ok, kunhan se ei jää päälle. Jos mummoa kolottaa ja särkee, on ymmärrettävää, että sen haluaa kertoa jollekulle. Ehkä häneltä ei puoleen vuoteen ole kukaan kysynyt, mitä hänelle kuuluu.

        Lähimmilleen haluaa kertoa myös vaikeuksista. Mutta ehdottomasti ainainen valittaminen on kamalaa. Eihän kenenkään elämän tärkein (ainoa?) asia voi olla, että on kurjaa. Jos on, sitä on kyllä mahdollista ITSE muuttaa. Eivät sen enempää lapset kuin muutkaan sukulaiset ole vastuussa mummon viihdyttämisestä.

        Itse näen asian niin, että olen kasvattanut lapseni hyvin, kun he nyt kybällä panostavat omiin perheisiinsä, töihinsä ja opiskeluihinsa. Niin se pitää ollakin. Toisinaan soitellaan ja kysellään ja kerrotaan kuulumisia. Aina tilaisuuden tullen myös vierailemme toistemme luona, mutta välillä voi mennä pitkäkin aika.

        Jokainen on vastuussa omasta olemisestaan. Ikävä kyllä, on olemassa ihmisiä, jotka valittavat aina - oli aihetta tai ei, yleensä ei. On myös olemassa ihmisiä, jotka näkevät synkässäkin pilvessä hopeareunuksen ja näyttävät sen muillekin.


    • mielen muutos

      Juuri tuollaiselta se tuntuu, yksinolo ja eläkkeelläolo lasten muutettua muualle.
      Elämänlaatua on kuitenkin, ettei tarvitse olla vastuussa muiden hyvinvoinnista, ruuanlaitosta, pyykinpesusta yms, sitä arjentyötä ei olisi enää jaksanut yhtään enempää. Nyt ne lapset tekee sitä itsensä väsyksiin univelkaisina ja muutenkin velkaisina.
      Ne ei ehdi käydä mummon luona, kun niillä on kova kiire, biologinen kello tikittää ja niiden pitäis ehtiä tehdä kaikki elämän tyhmyydet, turhat toimet ja teot.
      Jos mummo lähtee etsimään seuraa ikäisistään, niin ei mielenkiintoista seuraa taida löytyäkään, mieluummin sittenkin yksin, tv:stäkin löytyy enemmän sisältöä.

      • tasan ei käy onnen l

        Onneksi tällä mummolla on mielenkiintoiset sisarukset, joita on aina mukava tavata. Yhteistä puhuttavaa riittää. :)
        Kyläpaikkoja löytyy myös nuoremmasta sukupolvesta, kuten kummilasten perheet.

        Onko kaikki nykymummot ainoita lapsia vai minne te olette sukulaisenne hukanneet?

        TV.tä en todellakaan viitsi katsoa. Siitä ei juuri sisältöä elämään saa.


      • mielen muutos
        tasan ei käy onnen l kirjoitti:

        Onneksi tällä mummolla on mielenkiintoiset sisarukset, joita on aina mukava tavata. Yhteistä puhuttavaa riittää. :)
        Kyläpaikkoja löytyy myös nuoremmasta sukupolvesta, kuten kummilasten perheet.

        Onko kaikki nykymummot ainoita lapsia vai minne te olette sukulaisenne hukanneet?

        TV.tä en todellakaan viitsi katsoa. Siitä ei juuri sisältöä elämään saa.

        Sisarukset on voineet saada toisistaan tarpeekseen jo lapsuudessa, tai ikäerot on suuret, tai ovat hyvin erilaisia, eikä mielenkiinnot kohtaa, tai elävät eri olosuhteissa, tai asuvat kaukana, tai eivät ole elossa, tai niiden puoliso vielä elää, joten niillä on riittävästi tekemistä keskenään. Ei ole mikään automaatti, että sisarukset haluaa (vanhoinakaan) olla toistensa seurassa.


    • Liina Anniina

      Onko oikein lyödä jo kertaalleen yksinäisyydellä lyötyä? Jo täällä saa "oma vikasi ja olet ansainnut jne... ja miksi jäät sohvalle valittamaan jne"
      Ensinnäkin joku voi olla niin raihnainen ja vammautunut, ettei pysty liikkumaan riennoissa, että siltä osin kontaktin mahdollisuudet vähenevät.
      Joku voi olla arka ja herkkä luonteeltaan, ettei uskalla etsiä uusia ystäviä.

      Ei niitä ystäviä aina niin ole tarjollakaan, jos ikätoveritkin ovat yhtä huonossa kunnossa. Ei 70 ikäinen lähde bilettämään, jossain seurakunnissa on kerhoja, okei, mutta ei sieltä enää niin sydänystäviä juhlapyhien seuraksi saa.

      Kyllä se vastuu on meillä nuoremmilla! Vaan mitä kuuntelen, niin aika väheksyvää suhtautumista vanhat saavat. On kuin pakkopullaa kerran vuodessa mummon luona käynti.
      Elämä on niin hektistä, ja perinteet ja sukumenneisyys ei merkkaa mitään nuoremmille.
      Se on pelkkää kuluttamista ja rihkaman haalimista ja hilupilttuu harrastuksissa juoksemista.
      Etä kivempaa hengata zumbassa ja ostaa harrastepolle, jota harjata ja ruokkia ja ratsastaa kuin käydä vanhaa mummoaan tervehtimässä. Perheen koirakin saa hellyyttä enemmän kuin vanhat, sairaat isoäidit.

      Nyt vielä sitten könitetään, jos joku uskaa purnata yksinäisyydestään.
      Minua hävettäisi, jos äiti-vainajani olisi elossa ja olisin lähes hylännyt silkkaa nuoruuden ylpeyttäni. Muistakaa, että jokainen käynti yksinäisen mummon luona voi olla se viimeinen. Haudan luona on turha itkeä krotoliilin kyyneleitä, jos mummi tai vaari unohdettuna ja yksinäisenä joutui lähtemään,
      Mikään ei voi olla julmempaa kuin vanhan ihmisen hylkääminen. Ei mummon tarvitse olla täydellinen, epätäydellisen ihmisen luona voi käydä.

      • Kiitos!

        Viisaita sanoja taas Liina Anniinalta. Kiitos!


      • ...

        Raihnaisuus voi olla myös asenteesta kiinni. 70 ikäinen ei ole vielä vanha! Kun itse olen tuon ikäinen, joudun ehkä olemaan vielä työelämässä, jos eläkeikää nostetaan koko ajan samaan tahtiin, kuin viimeaikoina on tehty!

        Mummoni on 85 eikä hänkään ole vielä jäänyt neljän seinän sisään tv:tä tuijottamaan. Tiedän, että mummolla on välillä koviakin kipuja. Hänellä sisaruksetkin asuvat kaukana, mutta hänellä on ystäväpiiri, eikä kaipaa lapsia ja lapsenlapsia joka viikonloppu luoksensa. Päinvastoin, kun soitamme että voimmeko tulla, hän on yleensä jossakin muualla kuin kotona. :)


    • 5lasta+4lapsenlasta

      Samanlaista on minunkin elämä. Aina yksin. Kukaan ei ota yhteyttä.

      • Yksi viidestä

        Jos yksi viidestä lapsesta vierailisi vanhempiensa luona kerran kuukaudessa, niin yhden lapsista pitäisi käydä vanhempiaan tapaamassa vain noin kaksi kertaa vuodessa. Sen verran aikaa luulisi kaikilta löytyvän. Tapaamiseenhan voisi yhdistää käynnin kylpylässä, laivalla, tapahtumissa. Vaihtelua isovanhemmillekin.


    • Hylätty mummo

      Ymmärrän. Sama tilanne. Haluaisin vain nukkua, nukkua, nukkua. Ja unohtaa.

      • Anonyymi

        Haluaisitko tulla minulle äidiksi?


    • otan osaa

      Todella noloa ja julmaa, että täällä ruvetaan pilkkaamaan ihmistä, joka valittaa yksinäisyyttä. Yksinäisyys on todella yleinen ongelma kaikenikäisille, ja iän lisääntyessä tulee yleisemmäksi. Vuosien kuluessa ystävät ja omaiset vain häviävät, muuttavat, kuolevat. Ihmiset muuttuvat ajan myösä, eikä ystävyydet jatkukaan. Vanhempana on vaikeampi löytää uusia ystäviä, kun kukin on niin kiinni omissa aikatauluissaan. Ongelma on siis oikea, eikä johdu raihnaudesta tai tyhmyydestä. Omaisilta odotetaan tietysti eniten, kun sukulaisuus kuitenkin pysyy.

      Kaikille ei ole helppoa "ottaa itseä niskasta" ja ruveta aktiiviseksi. Jos ei ole kovin rohkea, on vaikea mennä toisten joukkoon ja tehdä alotteita. Jos on masentunut, alkuun pääsy on vielä vaikeampaa. Se ei auta ketään, jos toinen alkaa kehuskella, kuinka hyvin osaa itse elämänsä järjestää.

      On kuitenkin mahdollista nähdä elämässä positiivisia asioita, vaikka onkin yksin. Monenlaista voi harrastaa, monista asioista voi nauttia. Jutella voi vaikka kaupan kassan kanssa, tai todella myös etsiä uusia ystäviä. Sukulaisia voi kutsua kylään, lasten luo tarjoutua käymään. Voi myös kertoa avoimesti, kuinka yksin on ja toivoo tapaamisia. Ehkä voisit puhua jollekin lapsistasi, ja hän puhuisi muille ja tekisitte jonkun sopimuksen, että luonasi käytäisiin?

    • ei saa yleistää

      ei kaikki vanhana halua koko ajan seuraa, yksin olo ei tarkoita et tuntis olonsa yksinäiseksi...

    • Vaihtoehtoja

      En taida tuntea ketään ikäihmistä, joka ei huolehtisi jostakusta muusta tai tekisi vapaehtoistyötä. Eikä kukaan valita yksinäisyyttään.

      Voimien mukaan vaikka muita auttamaan, silloin oma yksinäisyys unohtuu.Vaikkei heti ystäviä löytyisikään, niin tuttuja kuitenkin.

      Jollei pysty tai halua vapaaehtoistyöhön, voi mennä vaikka johonkin tapaamiseen, kirkon tai eläkeläisyhdistyksen tms.

    • Nimimerkki9

      Koen että ihmissuhteet ovat kahden kauppa. Jos lapsella on läheiset, toista kunnioittavat välit vanhempiin, ne ovat aikuisenakin. Ja jos vanhemmat viittaavat kintaalla lapselle viimeistään kun lapsi muuttaa pois kotoa, miksi lapsi haluaisi kiikuttaa omia lapsiaan näytille isovanhemmille, hänen suhteensa välinpitämättömille, puolivieraille ihmisille?

      Toinen syy: lapsiperheen arki on kiireistä. Isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsia eikä auttaa mitenkään, mutta mielestäni on turha valittaa jos vanhemmat sanovat ettei löydy jaksamista kyläillä kovin usein.

      Jaksamista kyläilyyn alkaa ehkä löytyä kun lapset kasvavat niin että puhuvat ja syövät itse ja voi palkata ulkopuolista lastenhoitoapua vaikka 1-2 kertaa kk:ssa. Ainakaan meillä ei ole ystävien kautta lastenhoitorinkiä. Heillä isovanhemmat hoitavat innokkaasti, eivät kaipaa apua enkä kehtaa yksipuolisesti omia lapsia sinne tuupata. Loput ovat lapsettomia eivätkä lapset kiinnosta tuon taivaallista. Joten puolison kanssa hoidetaan lapset 24/7, joka päivä, vuodet ympäriinsä. Nautin tästä ajasta kovasti. Mutta... suoraan sanoen en haluaisi kuunnella kiireisen arjen päälle omien vanhempien jatkuvaa valitusta siitä kuinka rankkaa elämä on, ja siitä että minun kuuluisi huomioida ja hyysätä heitä, työikäisiä ja -kykyisiä isovanhepia siihen päälle.

      Eli kolmas syy: kun näette, puhutteko lapsillenne positiivisia asioita vai kaadatteko vain murheet päälle, ette ole kiinnostuneet lastenne ja lastenlastenne elämästä tai arvosteletteko kasvatustyyliä tai vaaditteko jatkuvasti kaikenlaisia asioita?

      Ihmiset eivät useinkaan ole välinpitämättömiä pahasta tahdosta tai ilman minkäänlaista syytä tai menneitä tapahtumia. Toivon silti että aloittajan tilanne paranee ja saisitte asiat järjestykseen.

    • Anonyymi

      Haluatko tulla minulle äidiksi ja minun lapselle mummoksi?

      • Anonyymi

        Minäkin ihmettelen, että jos toinen tuntee itsensä yksinäiseksi, niin heti ruvetaan ivaamaan ja syyttelemään.

        Otan todella osaa sinä aloittajamummo!

        Tässä tuumin, että jospa kertoisit avoimesti lapsillesi, että toivoisit heiltä enemmän huomiota?
        Voihan olla että he eivät vain ole tulleet ajatelleeksi?

        Yritä, ehkäpä asia paranee.

        Voisit ehkä ruveta varamummoksi?
        Kysy vaikka seurakunnasta tai lastenneuvolasta.
        Kerro että olet ihan tavallinen mummo, voitha pyytää suositukset, vaikka omilta lapsiltasi.
        Ovat usein epäluuloisia tuntemattomia kohtaan.

        Tai entä jos rupeisit jollekin pakolaisperheelle kummiksi?

        Ite tässä mietin sitä vaihtoehtoa.
        Punainen Risti saattaisi tietää.

        Sano että et halua liikaa, mutta joskus silloin tällöin auttaisit.
        Ja vaikka ulkona puistossa, saattaahan olla että olet itse varuillasi.
        Tai sitten menet vapaaehtoiseksi johonkin punaisen ristin tai muun vastaavan tooimipisteeseen.
        Saat sieltä muitakin tuttuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe