Hei! Tilanteeni on siis seuraavanlainen. Alotin syksyllä 2012 toisen asteen opiskelut ja hain Kelan ammatillista kuntoutusta ja kuntoutusrahaa opintojen ajaksi. Kela hylkäsi tämän tuolloin. Sen jälkeen jouduin turvautumaan opintotukeeen ja hakemaan sitä. Se minulle myönnettiin. Tammikuussa 2013 hain sitten uudelleen Kelan ammatillista kuntoutusta ja kuntoutusrahaa. Viime viikolla sitten 3 kuukauden odottelun jälkeen Kela hyväksyi tuon kuntoutushakemuksen ja myönsi myös kuntoutusrahan 1.1.2013 alkaen. Olen kuitenkin siis saanut tuota opintotukea joka kuukausi ja se nyt siis lakkautettiin 1.1.2013 alkaen, koska tuo kuntoutusraha minulle myönnettiin ja niitä ei voi saada samanaikaisesti. Kela maksaa tililleni 3.4.2013 tuon 3 kuukauden kuntoutusrahan kerralla (oli n. 1000e verojen jälkeen), mutta joudun maksamaan Kelalle takaisin tuon liikaa maksetun opintotuen. Minullahan meneekin sitten tuo koko kuntoutusraha tuohon opintotuen takaisinperintään jos joudun maksamaan nämä neljän kuukauden opintotuet takaisin Kelalle? Takaisinperittävä summa taisi olla n, 1700e. Olisiko minun sitten pitänyt olla nämä 4 kuukautta vailla minkäänlaista tukea kun odottelin Kelan päätöstä? Millä olisin silloin tullut toimeen? Sosiaalitoimisto tuskin olisi hyväksynyt moista, koska olin kuitenkin oikeutettu opintotukeen. Olen siis joka kuukausi saanut myös toimeentulotukea, koska tuo opintotuki ei ole riittänyt vuokraan ja elämiseen. Mikä ratkaisuksi, ettei tilanteeni ajaudu kestämättömäksi niin taloudellisesti kuin henkisestikkin?
Opintotuen takaisinperinnästä ja kuntoutusrahasta
4
2863
Vastaukset
- Petu...
Noinhan se taitaa laki mennä, että ei kun valitusta kehiin ja armoa anomaan.
KELA toki jossain vaiheessa sitten kyselee, että miten maksat velkasi takaisin jolloin voit sopia, että perivät vaikka asumistuesta 50€/kk kunnes velka on maksettu, ja tuolta osin sossu ei sitten saa ottaa asumistukea tulona huomioon. - aktiv kapitaal
Mites se meneekään jos ITSE menee SOPIMAAN velan lyhentämisestä asumistuesta?
Olen kehoittanut muita kieltäytymään takaisinmaksusta rahattonuuden vuoksi.
Kela tekee kyllä itse ratkaisunsa takaisinperinnästä.
Näin ei ainakaan tule ongelmia todellisten tulojen kanssa, kun perustelet hakemukseesi asian riittävän selvästi.
Ovatpa yrittäneet näissä takaisinperinnöissä ainakin yhtä asiakasta koijata raskaalla kädellä...
Luultavasti suurta joukkoa muitakin. - sosulle "pataan"
Ei pidä tehdä minkäänlaista sopimusta Kelan kanssa noista takaisinperinnöistä ja valitus kannattaa aina tehdä koska liian usein noihin takaisinperintöihin liittyy laittomuuksia. Valitus kannattaa tehdä vaikka keksityillä perusteilla koska takasinperintää ei voi aloittaa ennen kun siitä on lainvoimainen päätös. Päätöksen saaminen vakuutusoikeudesta voi kestää 2-3 vuotta, korko ei tuosta takaisinperittävästä summasta juokse sinä aikana.
Muistaakseni tuo takaisinperintä voidaan tehdä vain samasta etuudesta josta se johtuu. Eli kuntoutusrahasta ei saa periä takasin opintotukea ilman asiakkaan suostumusta. Kela yrittää saada tuota suostumusta lähettämällä kyslelyn jossa on liian vähän vaihtoehtoja. Multa kysyivät aikoinaan asumistuen takaisin perinnästä joka johtui Kelan töppäyksestä sitä koska ja miten aion maksaa ja siinä taisi olla parikin eri vaihtoehtoa. Mulle ei kelvannut kumpikaan vaan viivasin ne yli ja kirjoitin siihen lappuun EN MAKSA. Valitin takasinperinnästä ensin johonkin muutoksenhalulautakuntaan ja sitten vakuutusoikeuteen joka puolitti perittävän summan. Aikaa tuohon meni n. 3 vuotta jonka jälkeen kinusin vielä maksuaikaa muutaman kuukauden jonka myös sain. - sossulle "pataan"
Tuossa vielä linkki Kelan "salasiin" [kyykytys]ohjeisiin.
"Kelan etuuksien menettelyohjeet
Alla olevassa luettelossa on ohjeet, joita Kelassa käytetään apuna etuuksien ratkaisutyössä ja neuvonnassa. Ohjeet on ensisijaisesti tarkoitettu Kelan sisäiseen käyttöön."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130605090020MH?OpenDocument
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/0584685EBA28931CC2257B020025B6E5/$file/takaisinperinta_20130128.pdf
Sivu 16
"Kuittaaminen voidaan
ilman asiakkaan suostumusta kohdistaa etuuteen, josta liikamaksu on syntynyt ja
siihen rinnastettavaan etuuteen. Näissä tapauksissa asiakasta kuullaan liikamaksun
kuittaamisesta (hallintolaki 34 §). Asiakkaan suostumuksella liikamaksu voidaan kuitata
myös muusta asiakkaalle maksettavasta etuudesta."
Sivu 22
"Jos Kela maksaa etuudensaajalle jotain etuutta, Kela voi kuitata liikamaksun vähitellen
tästä etuudesta. Kuittaaminen edellyttää etuudensaajan kuulemista tai hänen
antamaansa kirjallista suostumusta. Jos liikamaksun perintään halutaan käyttää myös
etuuden takautuvat korotukset, myös siitä on sovittava etuudensaajan kanssa kuulemalla
häntä tai pyytämällä suostumus."
Sivu 26
"Kuittaaminen asiakkaan suostumuksella
Muusta kuin samasta tai rinnasteisesta etuudesta liikamaksu voidaan kuitata vain,
jos etuudensaaja/hänen edustajansa on antanut siihen suostumuksen. Suostumus
voidaan antaa kirjallisesti tai suullisesti. Suullinen suostumus tulee kirjata Oiwaan
kirjaa yhteydenotto-toiminnolla. Asiakkaalle tulee suullisen suostumuksen yhteydessä
lähettää kirje. Kirjeessä kerrotaan mihin asiakas on suullisesti suostunut ja miten
kuittaus toteutetaan. Jos asiakkaan suostumus on Kelassa kirjattu/ymmärretty väärin,
niin asiakkaan yhteydenoton perusteella kuittaamistapaa voidaan muuttaa tai kuittaus
voidaan peruuttaa."
Sivu 28
"Päätöksen täytäntöönpano
Takaisinperintää koskeva päätös voidaan panna täytäntöön heti, kun se on tullut
lainvoimaiseksi. Myös etuuspäätöksen, johon perittävä liikamaksu perustuu, on
tällöin oltava lainvoimainen. Jos etuuspäätös ei vielä ole lainvoimainen ja kyse
on YHTE-järjestelmässä käsitellyn etuuden takaisinperinnästä, käsittelijän tulee
estää lainvoimaisen perintäpäätöksen ohjelmallinen täytäntöönpano rekisteröimällä
takaisinperintäasiaan seurantatieto. Takaisinperintäpäätös pannaan täytäntöön heti, kun
etuuspäätös on saanut lainvoiman.
Takaisinperintäpäätöksen voi panna täytäntöön ennen etuuspäätöksen tai
perintäpäätöksen lainvoimaiseksi tuloa vain asiakkaan kirjallisella suostumuksella"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693