Moi!
Tietääkö joku, voidaanko mausteallergioita (erityisesti pippurikasvit) todeta RAST-kokeella eli veren seerumista määritettävällä testillä? Netistä löytyy tietoa RAST-kokeesta aika harvakseltaan... Pric-testi ei kai ole niin luotettava eikä edes turvallinen, sillä siinähän tavallaan altistetaan allergiaa aiheuttavalle aineelle, siksi RAST-testi kiinnostaisi. Ovatko tulokset luotettavia? Kiitos!:)
Mausteallergia ja RAST
4
1026
Vastaukset
- Allerginen
Enpä ole kuullutkaan RAST-testeistä, mutta sen verran voin sanoa, ettei tuo Prick-testi ole yhtään vaaralllinen, siinä ainetta menee ihoon vain ihan vähäinen määrä. Mausteallergiat itsellänikin todettiin, ovat kyllä pitäneet paikkansa.
En usko että mitään allergiatestiä voidaan pitää 100% luotettavana... tai näin mulle sanottiin testeissä pari vuotta sitten. Itellä esiintyy aika lailla kausittaisia oireita eri aineista silloin tällöin (joskus tulee tosi pahat oireet - joskus ei mitään), onneksi Prick-testeillä on pystytty kartoittamaan aiheuttajat aika hyvin että pystyy välttelemään niitä.
Mutta siis mitään 100% luotettavaa testiä tuskin on olemassa.. kun ihmisilläkin vaihtelee oireiden ilmeneminen niin paljon.
Kerro ihmeessä tuosta RAST-testistä lisää?- Allerginen
Kyllä Googlesta ainakin löytyy paljonkin tuloksia, jos laittaa hakusanaksi RAST ja kieleksi suomen.
"RAST-Tutkimusta käytetään:
- kun ihokokeita ei voida tehdä esim. pitkän matkan, potilaan lääkityksen tai ihon kunnon takia
- anamneesin tukena spesifisen allergiadiagnoosin vahvistamiseksi."
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10495&char=a
"RAST-tutkimuksessa käytetään verikokeita
Joskus pistelytestit eivät onnistu esimerkiksi lapsen iän tai pahoin tulehtuneen ihon takia. Tällöin voidaan apuna käyttää ns. RAST-tutkimusta, jossa verikokein selvitetään allergioita hyvin monille siitepölyille ja ruoka-aineille. Verikokeiden avulla tutkitaan myös ampiais- ja mehiläismyrkkyallergioita sekä määrättyjä lääkeaineallergioita."
http://www.pulssi.fi/p242.htm
Noissa oli ihan hyvää (perus)tietoa:
http://www.kandidaattikustannus.fi/TF/ch15/ch15_01.html
http://www.mdd.fi/Pages/allergia_artikkeli.html
kuten myös näissä:
http://www.allergia.com/
http://www.nicehouse.fi/terveys/laakari/ravinto.htm
Mutta tuosta vielä sen verran, että olikohan se sitten juuri RAST-testi, josta itseltäni testattiin keliakia ottamalla verikokeet (9 isoa putkiloa verta)? Taisipa olla... parhaiten varmasti asia selviää jos otat suoraan yhteyttä johonkin testejä tekevään paikkaan ja kysäiset. - Hotty
Allerginen kirjoitti:
Kyllä Googlesta ainakin löytyy paljonkin tuloksia, jos laittaa hakusanaksi RAST ja kieleksi suomen.
"RAST-Tutkimusta käytetään:
- kun ihokokeita ei voida tehdä esim. pitkän matkan, potilaan lääkityksen tai ihon kunnon takia
- anamneesin tukena spesifisen allergiadiagnoosin vahvistamiseksi."
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10495&char=a
"RAST-tutkimuksessa käytetään verikokeita
Joskus pistelytestit eivät onnistu esimerkiksi lapsen iän tai pahoin tulehtuneen ihon takia. Tällöin voidaan apuna käyttää ns. RAST-tutkimusta, jossa verikokein selvitetään allergioita hyvin monille siitepölyille ja ruoka-aineille. Verikokeiden avulla tutkitaan myös ampiais- ja mehiläismyrkkyallergioita sekä määrättyjä lääkeaineallergioita."
http://www.pulssi.fi/p242.htm
Noissa oli ihan hyvää (perus)tietoa:
http://www.kandidaattikustannus.fi/TF/ch15/ch15_01.html
http://www.mdd.fi/Pages/allergia_artikkeli.html
kuten myös näissä:
http://www.allergia.com/
http://www.nicehouse.fi/terveys/laakari/ravinto.htm
Mutta tuosta vielä sen verran, että olikohan se sitten juuri RAST-testi, josta itseltäni testattiin keliakia ottamalla verikokeet (9 isoa putkiloa verta)? Taisipa olla... parhaiten varmasti asia selviää jos otat suoraan yhteyttä johonkin testejä tekevään paikkaan ja kysäiset.Kiitos, Allerginen!:) Linkeistä löytyi kivasti infoa. Minulla on selviä mausteallergian oireita, ja olisi kiva käydä testeissä. Soitin yksityiselle lääkäriasemalle, jossa Prick-testin maustesarja maksaisi 78 euroa plus lääkärin vastaanottomaksu eli yli 100 egeä yhteensä - aika hurja hinta! RAST-testin hinnasta ei osattu sanoa, mutta liikkunee samoissa lukemissa. Terveyskeskuksessa testauttaminen kävis tietty edullisemmaksi, jos vaan jaksaa jonottaa ensin pari viikkoa:) Se on aivan totta, että itse sitä loppujen lopuksi on paras allergioidensa asiantuntija - oireiden tarkkailu ja "oma testaus" on kai ne parhaat keinot allergioiden toteamiseksi. Silti "virallinen" tietokin ois kiva...
- Hanna
Verestä otettavalla testillä voi tietääkseni testata hyvin tarkasti lähes kaikki ruoka-aineet.Toki jotain tuntumaa pitäisi olla mitä testataan ettei testin laajuus mene ihan mahdottomuuksiin. Meillä (lapsilta)on testattu esim. kaikki pähkinälajit eriteltyinä.Tulos on erittäin tarkka ,viitealueella 0-100 näkyy myös allergian voimakkuus.Olemme menneet terveyskeskus lääkärin lähetteellä keskussairaalan allergiapolille ja saaneet erittäin asiantuntevaa palvelua.Eräs kommentti on jäänyt mieleen,hoitaja totesi pric testiä tehdessään että "ei ymmärrä miksi näitä edes tehdään koska allergia jää tällä menetelmällä hyvin usein toteamatta".Pric testien lisäksi on aina otettu myös veritestit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 76969
- 119724
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81715Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm62697- 42681
- 90608
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante111563- 41525
- 41498
- 72473