Olen 24 v. nainen ja miulla on ikävä ongelma, nimittäin sellasia finnintapaisia näppylöitä rintakehässä, niskassa ja kaulassa. Ne eivät kutise, mutta miulla on ärsyttävä tapa raapia niitä ja ne vain punoittavat pahemmin, mutta eivät lähde millään kokonaan pois. Ne ei mielestäni ole finnejä koska niitä ei saa puristettua ja ovat olleet jos vuosia. Kasvoissa on taas sellaisia pieniä finnejä, tai mustapäitä ja niitäkin tulee revittyä. Selässä taas on aika paljon finnejä, tai luulen että ovat niitä ja niitäkin tulee raavittua. Suurin osa näpyistä ovat kuivia ja siksi luultavasti raavinkin niitä kun tuntuu että ne lähtevät siten pois, mutta iho vaan ei tykkää ja ne näpyt tulevat kuitenkin punaisempina takaisin. On luultavasti joku stressireaktio kun raavin, ennen "revin" hiuksia ja nyt raavin näppyjä ja suurin osa raapimisesta sijoittuu yöhön ja en itse aina tajua raapivani.
Olisiko mitään vinkkejä miten saisin näpyt kuriin/pois?
Näpyt rinnassa, niskassa ja kaulassa
1
4977
Vastaukset
- atoopikko
Itse olen saanut apua vastaavanlaiseen "yläkropan akneen" ruokavaliomuutoksilla. Hyviä pointteja löytyy esim. tästä oppaasta: http://www.nujerraakne.fi/Nujerra Akne - Versio 1.4.pdf
Tietyt ruoka-aineet (gluteeniviljojen ja maitotuotteiden lisäksi) itselläni pahentavat selkeästi myös tilannetta, esim. vääränlaiset rasvat/öljyt (esim. transrasvat, rypsiöljy), suklaa, kaakao, manteli, pähkinät, banaani, sitrushedelmät. Ruokapäiväkirjan pitäminen voi auttaa selvittämään, mistä oireilu omalla kohdallasi voisi johtua.
Kannattaa myös tarkistaa onko käytössä kosmetiikkaa, pesuaineita yms, jotka allergisoivat, karsia nämä pois ja vaihtaa hajusteettomiin tuotteisiin.
Osalla ihmisistä on niin herkkä atooppinen iho, että se ärsyyntyy jopa omasta hiestä ja pukkaa hulluna finnejä, mikä on todella kiusallista lämpiminä vuodenaikoina. Tähän en itse ole löytänyt muuta apua, kuin viileä/lämmin (ei kuuma) suihku aina mahdollisimman pian esim. liikunnan jälkeen. Ihoa ei saa altistaa liian voimakkaille pesuaineille, ja pelkkä vesipesukin riittää, jotta ihon oma suojaava rasvakerros ei häviä.
Toivottavasti jostain näistä pointeista olisi apua sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723