Olen 24 v. nainen ja miulla on ikävä ongelma, nimittäin sellasia finnintapaisia näppylöitä rintakehässä, niskassa ja kaulassa. Ne eivät kutise, mutta miulla on ärsyttävä tapa raapia niitä ja ne vain punoittavat pahemmin, mutta eivät lähde millään kokonaan pois. Ne ei mielestäni ole finnejä koska niitä ei saa puristettua ja ovat olleet jos vuosia. Kasvoissa on taas sellaisia pieniä finnejä, tai mustapäitä ja niitäkin tulee revittyä. Selässä taas on aika paljon finnejä, tai luulen että ovat niitä ja niitäkin tulee raavittua. Suurin osa näpyistä ovat kuivia ja siksi luultavasti raavinkin niitä kun tuntuu että ne lähtevät siten pois, mutta iho vaan ei tykkää ja ne näpyt tulevat kuitenkin punaisempina takaisin. On luultavasti joku stressireaktio kun raavin, ennen "revin" hiuksia ja nyt raavin näppyjä ja suurin osa raapimisesta sijoittuu yöhön ja en itse aina tajua raapivani.
Olisiko mitään vinkkejä miten saisin näpyt kuriin/pois?
Näpyt rinnassa, niskassa ja kaulassa
1
5146
Vastaukset
- atoopikko
Itse olen saanut apua vastaavanlaiseen "yläkropan akneen" ruokavaliomuutoksilla. Hyviä pointteja löytyy esim. tästä oppaasta: http://www.nujerraakne.fi/Nujerra Akne - Versio 1.4.pdf
Tietyt ruoka-aineet (gluteeniviljojen ja maitotuotteiden lisäksi) itselläni pahentavat selkeästi myös tilannetta, esim. vääränlaiset rasvat/öljyt (esim. transrasvat, rypsiöljy), suklaa, kaakao, manteli, pähkinät, banaani, sitrushedelmät. Ruokapäiväkirjan pitäminen voi auttaa selvittämään, mistä oireilu omalla kohdallasi voisi johtua.
Kannattaa myös tarkistaa onko käytössä kosmetiikkaa, pesuaineita yms, jotka allergisoivat, karsia nämä pois ja vaihtaa hajusteettomiin tuotteisiin.
Osalla ihmisistä on niin herkkä atooppinen iho, että se ärsyyntyy jopa omasta hiestä ja pukkaa hulluna finnejä, mikä on todella kiusallista lämpiminä vuodenaikoina. Tähän en itse ole löytänyt muuta apua, kuin viileä/lämmin (ei kuuma) suihku aina mahdollisimman pian esim. liikunnan jälkeen. Ihoa ei saa altistaa liian voimakkaille pesuaineille, ja pelkkä vesipesukin riittää, jotta ihon oma suojaava rasvakerros ei häviä.
Toivottavasti jostain näistä pointeista olisi apua sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114389
- 803564
Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223441Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843425Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273316- 903034
- 762984
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim672875"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452820Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852599