MITEN TEILLÄ?

"USKO MENEE"

Sain MS epäilyn syksyllä ja nyt vain odotellaan vuosi, että onkos niitä oireita ollut. Lääkäri sanoi olevansa 80 % varma, mutta ei kuitenkaan halua antaa minulle diagnoosia vielä. Tässä on menty nyt "omalla lomalla" syksystä lähtien, sillä en halua born out diagnoosia papereihini.
Mulla oli näköhermon tulehdus ja samoin tulehdus selkäytimessä. Lisäksi minulla on tunnottomuutta, voimattomuutta, "järjen juoksun" heikkenemista, kipua jne.. Sain myös läheteen fysioterapiaan, jossa käyn jumppaamassa viikottain.

Pahimpana itse koen nämä voimattomuuden tunteet. Mieli tekee tehdä, muttakun ei jaksa. Ja jos teen jotain, väsyn tosi helposti. Tappelen koko ajan väsymystä vastaan. SItten nukunkin 10 tunnin yöunia, kun nukahdan illalla istualleen sohvalle.

Miten teillä muilla menee nämä voimattomuuden tunteet? Onko ne koko ajan, vai voiko välissä olla esim. viikko ihan hyvää aikaa?

Oletteko te syöneet C- D, ja magnesiumlisiä, ja olette, niin kuinka paljon. Ja koetteko te, että niistä on apua?

Itselläni on 3 melko pientä lasta, ja pitäisi jaksaa heidänkin kanssaan, mutta tämä voimattonuus... ARG ;)


Samoin nämä helkutin kirjoitusvirheet, ihan kuin aivot ei toimisi kunnolla. Olen tämän tekstinkin lukenut läpi monta kertaa, ja koko ajan löytyy virheitä.

4

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ms_2009

      Toteamiseen on monta eri vaihetta. Plakit magneettikuvassa, oireet, plakkien uusuituminen, valkosolut selkäydin näytteessä, igg indeksi selkäydin näytteessä esim. Kaikki ei ilmeisesti vielä täyty jos on "80% varma"?

      Tsemiä. D vitamiini auttaa noista todistetusti eniten. Ja kannattaa syödä vaikka vähintään 50mg päivässä ja mittauttaa taso.

      Jos diagnoosi tulee niin beta infernori on hyvä aloituslääke joka toivottavasti vähän oireisiin auttaa. Itsellä helpottaa niinkin yksinkertainen asia kuin viileä ilma siellä missä viettää aikaa.

    • alkuperäinen1

      Joo, lääkärin mukaan tulehdusarvo ei ollut ihan tarpeeksi korkea. En sitten tiedä vaihteleeko sekin, jos on huono vaihe päällä. Minulla oli nimittäin jakso jo paljon paremmalla puolella, ennenkun lääkäri edes suostui punktion ottamaan. Hoki koko ajan että burn out. Vasta silmälääkärin lausunto nystagmuksesta herätti neurologin.

      Mun lähtötasoa ei ole mitattu vieläkään. En tiedä, jos pitäis käydä muualla lääkärissa...

      • ms_2009

        Niin en tiedä mitä tulehdusarvoa tarkoitat. Igg indeksi ja valkosolujen määrä on ne merkkaavat PLUS oligoklonaaliset bandit ja MRI kuvat. (ja oireet tietty)

        .. eli ei minusta ole mitään yhtä tulehdusarvoa jota mittaamalla MS on tai ei ole.


      • alkuperä.
        ms_2009 kirjoitti:

        Niin en tiedä mitä tulehdusarvoa tarkoitat. Igg indeksi ja valkosolujen määrä on ne merkkaavat PLUS oligoklonaaliset bandit ja MRI kuvat. (ja oireet tietty)

        .. eli ei minusta ole mitään yhtä tulehdusarvoa jota mittaamalla MS on tai ei ole.

        Lääkäri ei ikinä kertonut, enkä osannut kysyä- Labrat sain kotiin, mutta erittely puuttui :( Lääkrillä tuli ilmeisesti kielitaito vastaan, sillä meillä oli eri äidinkieli :(

        Oireethan mulla on kaikki, niinkuin lääkärikin sanoi.
        Mietin vain tosiaan tuota, että onko muilla tuon väsymyksen kanssa niin, että se saattaa mennä välillä pois? Onko siis toivoa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe