Mitä EI kannata sanoa pääsykoehaastattelussa?

hylätty

Mistä asioista kannattaa vaieta tai valehdella amk-haastattelussa, ettei tulisi hylätyksi?

*samanaikainen hakeminen yliopistoon
*aikomus hakea yliopistoon seuraavanakin vuonna
*töissä käyminen
*opintojen rahoitus työnteolla eikä opintolainalla/vanhempien rahoilla
*epäsovinnaiset harrastukset
*oudot henk.koht. preferenssit (mitä lienevätkin)
*alan tulevaisuuden työnäkymät, jos eivät positiiviset
*oma motiivi hakea kyseiseen kouluun/alalle, jos ei positiivinen
*"amk:sta välivuodenviettopaikka"-mentaliteetti
*"yo parempi kuin amk"-mentaliteetti

7

2981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mii

MOi!
      Jos amk olisi sinulle vain välivuoden pito paikka niin miksi edes haet sinne? Keksi mielummin jotain muuta..äläkä turhaan yritä viedä sellaisen paikkaa koulussa joka sinne oikeasti haluaa ja aikoo jopa käydä koulun loppuun. Ja jos olet sillä mielellä hakenut että yo on parempi kuin amk..niin en ihmettele miksi sinut on hylätty. Kuten varmaan olet jo huomannut niin ei sinne amk:oohon pääseminen välttämättä ole aivan helppoa!

• Anni

Yksissä AMK:n pääsykokeissa täytyy käydä, jotta saa työttömyyskorvaukset. Kela vaatii tämän. Vaikka ei tosiaan alalle/kouluun edes halua.

• Samppa

Hmh, oisin kuvitellut, että noi on juuri niitä asioita, joita ne haluavat siellä kuulla. Täytyypi sitten pistää taktiikka uusiksi perkele.

• mimi

Tiedän 102%:n varmuudella, että EI kannata sanoa, että haluaa ammattikorkeaan siksi koska ei halua yliopistotyylistä opiskelua. Nykyään nimittäin amk:t ovat menossa juuri siihen yo-tyyliin.

Tuttuni oli pääsykokeissa opettajan haastattelussa ja sanoi juuri noin. Siihen se opettaja oli vastannut, että "jaa-a, kun meillä täällä amk:ssa tämä opiskelu on kuin yo:ssa". Että silleen :).

Iloinen asenne ja huumorintaju (??) auttavat. Minusta tuntui ainakin aikoinaan, että heitin kokoajan jotain läppää psykologille. Piti varmaan sekopäänä ja päästi kouluun :) :) :).

• Tyttö21

voi käydä näin: entinen "luokkakaverini" oli sanonut pääsykokeissa näin: "En halua tähän kouluun, joten minua on turha valita. Haen toiselle alalle heti kun mahdollista!"

Nyt hän opiskelee toista alaa oltuaan ensin puoli vuotta ensimmäisten valittujen joukossa tällä ei- haluamallaan alalla...

..ja minä puolestaan sanoin aivan päinvastaista pääsykokeessa, en päässyt ensimmäisten joukossa, vaan varasijalta..

Nyt meidän ryhmästä on lähtenyt noin puolet toisiin kouluihin..

eli hienoa valintapsykologit ja muut, hienoa!

• Jenna

Itse olen ainakin sanonut pääsykokeessa että haen samanaikaisesti yliopistoon ja olen päässyt sisään kaikkina kertoina (Huom! kyseessä olivat vielä eri vuodet ja kerroin että olen yrittänyt useasti, jolloin kyllä todennäköisyydenkin olisi pitänyt kasvaa). Toisaalta jos pyrkii lukemaan samaa alaa yliopistoon se osoittaa että on oikeasti kiinnostunut alastaan ja esim. monissa ammattikorkeakouluissa on niin että sitten myöhemmin jos pääsee haluamaansa yliopistoon saatetaan osa kursseista (jopa kahden vuoden opinnot!) korvata yliopistokursseista. :-)

Muuten kyllä kannatan positiivista ilmapiiriä ja hieman jopa huumoria (kohteliasta, tilaisuuteen sopivaa) haastattelussa.

• ---

Eli noista ammattikorkeaopinnoista voi saada korvauksia yliopistotutkintoon siinä tapauksessa, että AMK-tutkinto on valmis. Vajaasta tutkinnosta ei saa mitään hyvitystä, vaikka olisi kaikki opinnot suoritettuna ja pelkkä työharjoittelu kesken. (Tätä varmaan tarkoititkin, mutta halusin vaan tarkentaa)

Tuo systeemi on kyllä ihan typerä tällä hetkellä. Papereita vaille valmis ATK-insinööri joutúisi käymään ATK-peruskurssin mennessään yliopistoon (no tuskin tuollaista tilannetta nyt oikeasti tapahtuu, mutta kuitenkin). Toivottavasti tilanne muuttuu tutkintouudistusten myötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      337
      3308
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      209
      2933
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      59
      2447
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      177
      1520
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      18
      1319
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      1310
    7. 60
      943
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      935
    9. 89
      885
    10. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      20
      834
    Aihe