Canon EOS 6D + Tamron 18-270 ?

harrastelijakuv

Oon vuosia kuvannut Olympus E-510:llä ja olen mielistinyt kameraan. Mukava käyttää ja sopivan objektiivin kanssa soveltuu arkikäyttöön hyvin, ainoa miinus on huono kuvanlaatu hämäräkuvauksessa eli kohinalta vaikea välttyä...

No nyt ajattelin ottaa harppauksen eteenpäin ja ostaa digijärkkärin jolla pärjää (toivottavasti) vaikeissakin kuvausolosuhteissa ja saa laadukkaita kuvia ilman että täytyy poistella kohinoita ja muokata kuvanlaatua. Canonin EOS 6D voisi olla hyvä vaihtoehto?

Nyt runkoa saa jo alle kahdentonnin, halvimmillaan 1600 - 1800 euron välillä, esimerkiksi Scandinavian Photossa näyttäisi olevan 1779 e.

Ja siihen Tamronin 18 - 270 objektiivi, niin pärjää kaikissa olosuhteissa ihmis- ja maisemakuvaukseen, myöhemmin vois hankkia makroa ja muuta mutta tuo olisi hyvä paketti alkuun...

Mulla ei vaan ole minkäänlaista kokemusta Canonista... "Vanhaan hyvään aikaan" eli vanhan ajan järkkäreissä käytin pääasiassa Nikonia. Digijärkkäreistä mulla on hyvin vähän kokemusta...

Canonin miinuspuoli näyttäisi olevan koko/paino mutta se ei ole ratkaiseva ongelma, jos kuvat on hyvänlaatuisia ja perusohjelmat on hyvät. Pixelit (20,2 MP) ainakin riittää.

Kokemuksia Canon EOS 6D:stä ja/tai Tamronin 18 - 270 objektiivista? Onko ehdotuksia vaihtoehdoksi tälle? KIITOS vinkeistä.!!!

8

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastelijakuv

      Objektiivin osalta perehdyin nyt asiaan sen verran ettei ole sopiva tuohon Canonin malliin... Muuten kokemuksia Canon EOS 6D:n käytöstä ja toimivuudesta? :)

    • exvallu

      Osta 6D ja siihen kittiputki EF 24-105/4 L IS.
      Ei kannata hukata kameran hyviä ominaisuuksia huonolla objektiivilla, 24-105 on kompromissi kun tahtoo mahdollisimman suuren polttovälialueen kattaa peruszoomilla.

    • Canonisti minäkin

      6D 1.4 50 mm on hyvä lähtökohta. Kohtuullista runkoa ei kannata pilata suttuzoomeilla.

      • Zuttu muttu juttu

        Taas tuollainen "suttuzoomi" kommentti jonka kannattaa jättää omaan arvoonsa.

        EF 24-105/4 L IS on kuitenkin "L series" lasi joten se kertoo kyllä jotakin kyseisestä putkesta.

        Sitten voisi yhtä hyvin sanoa että "EF 50mm f/1.0L USM" on ainoa jonka kannattaa hankiia (jos jostain sattuisi löytämään). Kaikki alle 1.0 on suttusia.


      • Canonisti minäkin
        Zuttu muttu juttu kirjoitti:

        Taas tuollainen "suttuzoomi" kommentti jonka kannattaa jättää omaan arvoonsa.

        EF 24-105/4 L IS on kuitenkin "L series" lasi joten se kertoo kyllä jotakin kyseisestä putkesta.

        Sitten voisi yhtä hyvin sanoa että "EF 50mm f/1.0L USM" on ainoa jonka kannattaa hankiia (jos jostain sattuisi löytämään). Kaikki alle 1.0 on suttusia.

        Tuo f/1.0 50 mm on erikoisobjektiivi, jonka piirto ja vääristymät eivät ole kovin hyviä. F/1.4 versio on edullisin objektiivi, jolla oikeasti saa irti tuosta rungosta ja sen ominaisuuksista. Jos tuollainen zooooooomi riittää, niin miksi yleensä ostaa täyskennoisen, croppi riittää.

        Tuon kaveriksi 70-200 ja joku hyvä laajakulma, niin setti on järkevä. Myös f/1.4 35 mm ja f/1.8 85 mm on harkinnan arvoinen parivaljakko. Tuo parempi kolmevitonen vain on kohtuu arvokas.


    • Osta kitti

      Rajala myy 6D kittiä, jossa on 24-70/2.8 ja 70-200/2.8 hintaan 6349€. :)

    • harrastelijakuv

      Kiitos vastauksista! Olen päätynyt hankkimaan 600D:n, joka on Anttilan tarjouksessa 499,90. Siihen olisi sopinut tuo Tamronin 18 - 270, jota huusin eilen Huutonetissä, mutta joku korotti hintaa viisi minuuttia ennen sulkeutumista ja sai objektiivin, kun en silloin ollut netin äärellä.

      Hintaa objektiiville tuli 300 ja se oli mielestäni hyvä ostos huutajalle jos objektiivi on uudenveroisessa kunnossa niin kuin myyjä mainosti.

      Kyseinen objektiivi on laajasta polttovälialueestaan huolimatta saanut hyvät arvostelut, joten ei pitäisi olla suttu vaan hyvä perusobjektiivi harrastajalle, joka ei kaipaakaan ammattimaista tai taidekuvatasoa. No, se objektiivi meni sivu suun mutta kyllähän näitä tulee...

      Nimimerkille "osta kitti" kiitoksia vinkistä, mutta kuusi tonnia on mun lompakolle liikaa. Canon 600D saa tässä vaiheessa riittää, ja Olympus E-510:n säilytän kakkoskamerana.

      6D:ssä kun hinta vähän laskee se voisi olla ok hankinta parilla hyvällä objektiivilla varustettuna, vaikka tuo Rajalan myymä paketti. Kun saan rahaa säästöön ja hinnat vähän putoaa.

      • Kolmella kakkulalla

        Kuten ilmeisesti olet jo muualta havainnut, on tuon Tamronin 18–270-millisen superzoomin tyyppimerkinnässä Di II. Tamronilla pelkkä Di viittaa pienikennoisille järkkäreille optimoituihin objektiiveihin ja Di II ei täyskennoisiin edes sovellu vaan piirtoympyrä riittää vain APS-C-kokoon saakka.

        Tamronin ammattilaissarjan tunnuskirjaimet ovat SP.

        Minulla on Nikon D7000 -runkoon 18–200-millinen Nikkor VR. Havittelin jokapaikanhöylää, joka venyy tarvittaessa melkomoiseksi teleksikin. Ja vaikka tällä Nikkorilla on enemmän hintaa ja valovoimaa, paremmat testitulokset ja maltillisempi polttovälikerroin kuin tuolla super-Tamronilla, ei sen piirto telepäässä mitään huippua edusta (eikä voikaan edustaa). Taipuu moneksi, mutta on sittenkin vain kohtalaisen käyttökelpoinen turistilasi!

        Alan taipua kiinteäpolttovälisten suuntaan, varsinkin telejutuissa. Hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen 35-millinen Nikkor f/1.8 laukustani tietysti jo löytyykin, mutta 200–300 millin alueelle on haku päällä ja 105-millinen makrokin (Micro Nikkor) kiinnostaisi kovasti mm. VR-ominaisuutensa ansiosta. Laajakanttikuvat otan 10–24-millisellä Nikkor-zoomilla. Kaikki tähänastinen lasitavarani on DX-tasoa eli pikkukennokauraa.

        Täyskennoisilla saavat puolestani kuvata ne, joiden takatasku pullottaa muutamaa tonnia paksumpana. Valokuvaus ei ole ainoa harrastukseni ja rahanmenon kohteeni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe