Minulla on kahdeksanmetrinen puoliliukuva vene jossa on perinteinen kahdella vaijerilla toimiva vaijeriohjaus peräsimelle. Autopilotin virkaa hoiti vanha (ja huono) sportpilot, sellainen ruoriakseliin kiinnittyvä malli ilman mitään gyroja. Speksien mukainen maksimiuppouma oli kaksi tonnia, mikä saattaa minun veneelläni ylittyä helposti tonnilla. En tiedä hajosiko se vanhuuttaan vai oliko veneen koolla tekemistä asian kanssa.
Nykyajan vastine tuolle olisi Raymarine SPX-5R jossa on kaikki gyrot ja muut hienoudet mitä havittelen mutta maksimidesplasementti on edelleen sen pari tonnia. Helppo asennus ja kohtuullinen hinta mutta pelkään että sekin antautuu lopulta ylikuormitukseen.
Hydrauliohjaukseen saisi ainakin hienoja autopilotteja, esimerkiksi Garminin GHP 10. Onko mielestänne mitään järkeä vaihtaa toimiva ja toivottavasti pomminvarma vaijeriohjaus hydrauliseen? Rahaa kuluu pelkkään ohjaukseen ilman pilottia varmaan lähemmäs 1000e. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta hydrauliikasta veneen ohjailussa, onko sellainen oikeasti paljon parempi ajaa kuin vaijeri?
Vaihtoehto B olisi tietenkin pilotti "lineaarisella työntövarrella" joka ohjailee peräsintä, esimerkiksi Raymarine SPX-10. Hintaa tulisi kaksi ja puoli tonnia eli vähemmän kuin GHP10 ja hydrauliohjaus maksaa yhteensä ja ainut muutos veneeseen olisi työyksikön kiinnitys, yksi pää kvadranttiin ja toinen lasikuituun. Toisaalta hydrauliohjauksen sylinterin asennuskaan ei ole sen kummallisempi homma.
Summia katsellessa tulee tietenkin mieleen että ilman autopilottia voisi maksaa itselleen ihan kohtuullista tuntipalkkaa ohjailusta mutta minusta kompassiin tuijottelu ja ruoriin sidottuna olo pidemmillä avomerisiirtymillä on niin tylsää puuhaa että satsaan mielelläni varusteisiin.
Hydrauliohjaus autopilotin takia
4
2183
Vastaukset
- Bellallaaa
Mulla on samanlaisessa veneessä http://www.ls-france.com/ls/uk/ttp-fr.php#26hbcar valmistajan nesteohjaus, jossa on tunkki nr2200051 ja pumppu nr 2200948 , jonka asensin -10, pilottina Raymarine SPX-10, ST 6002 ohjausyksiköllä(vanhempi), pyörimis suunnan vaihtavalla hydraulimoottorilla. Gepsinä Furuno GP-32. Asennus oli helppo, ohjauspumppu on tietenkin ruoripyörän takana, suunnanvaihtopumppu on ohjauspumpun vieressä, jolloin pärjää lyhyillä letkuilla, kaikki letkut ovat kunnollista 3/8" kumi/metalli hydrauliletkua, ei mitään muoviletkua. Systeemi toimii todella hyvin, käytän sitä aina, jopa varttimailin matkalla, korjaukset teen asteen kerrallaan. Pilotti on sikäli hyvä, että se pysyy n. 50m leveällä kaistalla, huonoa siinä on se, ettei sillä voi ajaa koko GPS reittiä alusta loppuun. Olenkin päätynyt siihen että ajan pisteen kerrallaan, n. 100m ennen WPT:tä muutan pilotin kompassiajolle, syötän seuraavan pisteen, käännän esim 3x 10 ast ja kun keula on suht oikeassa suunnassa , laitan Track- ajon päälle. Olen tyytyväinen pilotin käyttäjä, sumussa korvaamaton apu, jonka hyötyjä pilotiton veneilijä voi vain kuvitella
- ilmaa jatkuvasti
Mitä ne kunnon letkut maksoi? ja mistä kannattaisi ostaa? Itselläni on muoviletkut ja hermot menee kun ne vuotaa vuorotellen jokapaikasta .. joku seastar tai baystar merkkinen ohjaus pilotilla.Jälkiviisaana olisi pitänyt jo alunperin ostaa kunnon letkut,mutta onpahan mallit valmiina..
- Bellallaaa
ilmaa jatkuvasti kirjoitti:
Mitä ne kunnon letkut maksoi? ja mistä kannattaisi ostaa? Itselläni on muoviletkut ja hermot menee kun ne vuotaa vuorotellen jokapaikasta .. joku seastar tai baystar merkkinen ohjaus pilotilla.Jälkiviisaana olisi pitänyt jo alunperin ostaa kunnon letkut,mutta onpahan mallit valmiina..
En muista hintaa, mutta paikkakuntani hydrauliikka firmasta ne ostin, esim. http://www.salhydro.fi/fi/hydrauliikkaletkut . Kannattaa järkeillä kulmaliittimien suunta ja vanhoista letkuista saa pituuden. Googlaa
- hoopokooot
Laita ns sähköinen ruuvipumppu.Halvempi ja varmempi ja tarkempi.Voit käskeä sitä melkein millätahansa autopilotilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574