Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

NIKONILLA KUVAAMINEN

NikonGirl

Moikka

Mie ostin Nikon d5100 kameran ja nyt oon ruvennu kahtomaan, kun muut kuvailee panoramaa yms. Onko se mahdollista tuolla mun kameralla? Oon koittanu katella ohjekirjasesta mutta en oo mtn löytäny. Joten jos joku fiksu osais tän kertoo, ni ois tosi jees :D

Kiitoksia.

5

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nella neuvola

      Panoramaa voi kuvata millä kameralla tahansa.
      Osa kameroista osaa yhdistää kuvat automaattisesti.
      Osa ei.
      Kuvankäsittelyohjelmalla homma hoituu koneella jos kamerasi ei ole automaattinen tässä kohdin.
      Gimp on ilmainen kuvankäsitteöyohjelma.
      Lisäksi on panoramaohjelmia joilla homma käy ihan ok.
      Jalusta on hyvä apu jos haluaa tehdä asiat hyvin

    • Ei tule suoraan NikonGirl mutta ohjelmallisesti kyllä. Itse olen ajoittain ottanut noita vapaalla kädellä kuvaten joskin se ei ole paras tapa koska kuvat eivät ole samasta paikasta otettuja. Siihen löytyy netistä ohjeita ja ohjelmia ainakin koekäyttöön ja jos tykkää niin yleensä ne saa muutamalla kympillä.

      Tässä on ainakin yksi panoraama Nikonin järkkärin kuvista:

      https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/KesamatkaPohjoiseen2010#5501501932400377490

      Siinä näkyvät autot ovat samaa autoa joka kuvaussession aikana sivuutti minut selkäpuolelta. Kuva on pohjois Norjasta.

      Tässä toinen Lago Transimenolta Italiasta

      https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/EuroopanKiertoa2009AroundEurope2009#5340570937739105842

      Molemmat kuvat on koottu 4 - 5 kuvasta kokeiluohjelmalla jonka nimeä en nyt muista. Järvikuvassa on ainakin yksi virhe juuri tuon vapaalla kädellä kuvaamisen vuoksi. Kääntyväpäiseltä jalustalta saa parhaat panoraamat jos vielä pystyy sovittamaan kääntöpisteen sopivaksi. Kuvien pitää mennä toistensa päälle ehkä 30% jolloin ohjelma osaa varsin hyvin korjailla tilannetta.

      • raama pano

        Niin kuin jo varmaan tiedätkin, panoraamassa pitää asetukset olla manuaaliset, koska autoasetukset heittää mitä sattuu milloinkin kun siirrät kameraa. Kuvat pitää ottaa myös aika nopeasti, että esim. pilvet jne liikkuvat kohteen sattuvat kohilleen eivätkä kerkiä liikkua paljon. Kuvien pitää mennä n. 20% päällekäin. Moni kuvaa panoraamaa myös kamera pystysuunnassa ja silloin n. 7-10 kuvaa.


    • NikonGirl

      - Okey :D Kiitoksia. Näillä mie pärjäänkin jo.

    • Elä kehtoo vehtoo

      Miksi tyytyisit "kahtomaan" muiden kuvailemisia? Mene rohkeasti vain sinne panodraaman ääreen katsomaan ja kuvaamaan sitä – tai vielä mieluummin osallistumaan siihen aktiivisesti itse!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe