Ansiosidonnaisen määrä suurin piirtein

aloitteleva ope

Heips,

mitenköhän paljon minulle on odotettavissa ansiosidonnaista päivärahaa kesän ajalta, kun olen ollut lukuvuoden 2012-2013 ajan opettajan töissä, joissa olen tienannut bruttona n. 2700 euroa kuukaudessa. Onko kenelläkään heittää jotakin määrää? Onko 1/2 bruttopalkasta ala- vai yläkanttiin arvioitu? Tiedän, että on olemassa joitakin laskureita, mutta tämä humanistikieltenope kammoaa moisia ja kysyy siksi apua kokeneemmilta kollegoilta. :)

Kiitos ja kumarrus!

10

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkandi

Laskuri näyttää noin ansiosidonnaista noin 72 euroa/arkipäivä antamillasi tuloilla. Kuukaudessa arkipäiviä on keskimäärin 21,5, joten kuukausitasolla voit odottaa noin 1550 euron pottia bruttona, 20% verolla käteen jäisi sitten 1240 euroa. Mikäli sinulla sattuu olemaan lapsia, päivärahan suuruus nousee hiukkasen.

• aloitteleva ope

Kiitos tuhannesti, matkandi!

• erkostapäiväävääävää

tarkennusta. lomakorvaus lasketaan karenssiksi, eli ensimmäisen kerran rahaa saat sitten joskus kesäkuun lopussa. sen jälkeen saat korotettua ansiosidonnaista muistaakseni 20päivää. katso erkon sivuilta. mutta siis, käytännössä kesäkuulta et saa juuri mitään, heinäkuun kokonaan ja elokuulta riippuen, miten työsi jatkuu...

• aloittelva ope vielä

Hmm, saanko tuota lomakorvausta ollenkaan, kun olen ollut kahdella eri työnantajalla: toisella työnantajalla syyslukukauden ja toisella nyt kevätlukukauden. Palkka kuitenkin koko ajan n. 2700 euroa bruttona.

• aloitteleva ope

Työssäoloehto täyttyy!

• matkandi

Aloitteleva ope: Lomapäiväkorvaus lasketaan työnantajakohtaisesti. Jos olet lukuvuotta lyhyemmän ajan töissä, muut kuin pyhäpäiviksi osuvat lomat vähennetään lomapäiväkorvauksesta. Täyden vähentämättömän lomapäiväkorvauksen saat vain silloin, jos olet samalla työnantajalla koko lukuvuoden (esim. 13.8.2012-31.5.2013).

Syksyllä sinulle kertyi luultavasti lomapäiväkorvausta 8-10 päiväpalkan verran, josta vähennettiin syysloma (2-5 päivää). Lopputilin kera sait varmaan jonkun verran "ylimääräisiä hiluja" eli juuri mainitun lomapäiväkorvauksen. Nyt kevätlukukaudella lomapäiväkorvausta kertyy taas noin kymmenen päiväpalkan verran, mutta kun siitä vähennetään hiihtoloman osuus, voit odottaa saavasi viiden päiväpalkan verran lomapäiväkorvausta lopputilissäsi.

• ihmettelijö

Onkohan trololol1:n linkissä vanhentunutta tietoa?

Linkissä sanotaan seuraavaa:

"Työttömyyskassan jäsenelle maksetaan ansiosidonnaista päivärahaa, mikäli tämä on ollut kassan jäsen välittömästi työttömyyttä edeltäneiden kymmenen kuukauden ajan, maksanut jäsenmaksunsa ja täyttää työssäoloehdon.

Jos jäsen ei ole saanut ansio- tai peruspäivärajaa 1.1.1997 tai sen jälkeen, on työssäoloehdon pituus 43 viikkoa (alkuehto). Jos jäsenelle taas on maksettu ansio- tai peruspäivärajaa 1.1.1997 tai sen jälkeen, on työssäoloehdon pituus 34 viikkoa (paluuehto)."

Kuitenkaan opettajien työttömyyskassan sivuilla ei sanotan mitään kymmenestä kuukaudesta, vaan vain 34 viikosta (työssäoloehdon pituus)...?

• toinen ihmettelijä

Minä(kin) olen ollut siinä uskossa, että kun liityin työttömyyskassaan elokuun 2012 puolessavälissä ja jään työttömäksi kesäkuun 2013 alussa (koko tuon väliajan olen töissä open sijaisena), niin olen kesän ajalta oikeutettu ansiosidonnaiseen, vaikka olen ollut kassan jäsen "vain" 9,5 kk. Help mii siis, onko tosiaan vanhentunut tuon linkin tieto? Toki soittelen työttömyyskassaan heti huomenna varmistaakseni asian, mutta nyt kassa ei ole auki... Ja alkaa pelottaa: enkö saakaan ansiosidonnaista kesän työttömyyden ajalta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      175
      2066
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      85
      1499
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1414
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      12
      1182
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      40
      1066
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1003
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      42
      918
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      97
      865
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      825
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      785
    Aihe