Opintotuen otto

17v opiskelja

Moro! Olen 17v amiksen ekalla. Olen ottamassa opintolainaa piikin vakuutusmaksuihin ja pyörän kulutus osiin, koska vanhemmilla ei ole tällähetkellä varaa maksaa niitä ja se helpottaa kouluun menoa (matkaa n.20km). Asun siis vielä vanhempien luona. Yritin kattoo tuolta kelan sivuilta vähän lainan summista, mutta en löytänyt (tai sokeisiin silmiin ei pompahtanut mitään oleennaista) joten tiedättekö siis että paljon sitä saa kuukaudessa, ja kuinka kauan siinä menee ennenkuin saa rahat tilille kun on vienyt kelalle vaadittavat lappuset?

Kiitos vastauksistanne etukäteen !

3

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1*6

Riippuu vanhempiesi tuloista. Maksimissaan tuo laina on alaikäisellä 2. asteen opiskelija 160e/kk. Jos kuitenkin vanhempasi tienaavat Kelan mukaan liikaa, niin et saa edes lainaa. Sinun pitää täyttää Kelaan monta lappua ja jos saat puoltavan päätöksen ja menet pankkiin, on sinun saatava alaikäisenä myös vanhempiesi suostumus lainanottamiseen.

• 17v opiskelja

Tänään kävin kelassa täyttämässä hakemuksen, ja pankissa kyselemässä ja hakemassa sen paperin, minne toinen pistää allekirjoituksen et on hyväksynyt lainan ja toinen tulee sitten mukaan lainaa haettaessa. Ja joo kelan tyttö sanoi että saan 160e/kk sen tai sitten könttäsummana mutta en ymmärtänyt mitä se meinas sillä ^^. Jos joku viittis vähän selventää sitä ku sanoivat että sen voi nostaa enemmän kerralla mutta miten ja koska :D

• 5258

Tarkoitti sitä, että voit tehdä pankin kanssa kahdenlaisen sopimuksen: joko laina tulee sinulle kuukausittain tai sitten haet sitä itse erikseen, kun tarvitset. Joka toinen kuukausi tulee nostettavaksi lainaerä ja jos jätät aiempia nostamatta, voit nostaa ne vielä myöhemmin. Eli jos vaikka tammikuusta alkaen olisi voimassaoleva lainantakauspäätös voisi toukokuun alussa nostaa tammi-helmi, maalis-heinäkuun lainaerät kerralla mikäli ei niitä siis ole aiemmin nostanut.

Voit siis nostaa takautuvasti myös ne lainaerät, mitkä olet jättänyt aiemmin nostamatta. Ota kuitenkin huomioon, että et voi saada enää jälkikäteen lainaa kuukausilta, jotka ovat menneet ennen lainantakaushakemusta. Näet sitten Kelan lähettämästä päätöksestä mistä kuukaudesta eteenpäin voit lainaa aikaisintaan nostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      51
      1945
    2. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1588
    3. Sedun opettaja?

Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma
      Seinäjoki
      43
      1175
    4. Suurinta rakkautta

On päästää irti ja antaa toisen mennä. 😎🌹
      Ikävä
      82
      1173
    5. Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"

Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1060
    6. Kumpi ihastui teistä ensin

Sinä vai kaivattusi?
      Ikävä
      56
      1049
    7. Milloin nähdään?

😕💕 Alan olla ihan loppu.
      Ikävä
      48
      1015
    8. Mitä mun pitää tehdä?

Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid
      Ikävä
      40
      968
    9. Keskusta on kovassa nousussa

Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.
      Maailman menoa
      129
      945
    10. Näytät paremmalta kuin koskaan ennen

Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.
      Ikävä
      38
      916
    Aihe