Vanha valopetrooli

seitti1

Moi! Veneeseeni jäi syksyllä melkein täysi 5l kanisteri Crystal -valopetroolia lämmitintä varten. Ajattelin lämmitellä venettä huomenissa, mutta uskaltaako tuota muutaman kuukauden pakkasessa seissyttä petroolia käyttää vai voiko lämmitin ottaa siitä nokkiinsa? Tapahtuuko valopetroolissa esim. parafiini erottumista?

14

7063

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öldjflkjds

Valopetrolissa asia oli ongelma, Crystal tjms merkkisessä teollisuusliuottimessa jota myydään lämmitinkäyttöön valopetrolin nimellä sitä ei ole. Kun kuitenkin haluat varmistella, niin loraus isopropanolia tankin sekaan liuottaa mahdolliset parafiinikiteet.

• ei pulmaa

Ei siinä mitään ongelmaa ole! Omassa veneessäni sekä hella että lämmitys toimivat petrolilla ja niiden yhteinen säiliö on 80 litraa. Tankillinen riittää yleensä kolmeksi vuodeksi, joten en tyhjennä talvisin eikä mitään toimintahäiriötä ole koskaan ollut. Tankkiin olen kaatanut eri merkkisiä valopetroleita, toiset värjättyjä toiset ei.

• pooiik8uo

Onhan se säiliöissä 40 asteen pakkasissa ja kuljetusautoissakin. Kaikesta ne ottaa ongelmaa!

• valopetrolisti2

Voiko vanhat petroolit polttaa dieselissä,onko koneelle vaarallista.

• seitti1

No hyvinhän se lämmitin pelitti ja pumppu naksutti vanhoillakin aineilla. Muistan aiemmin lukeneeni että valopetrooli menisi piloille, eikä vanhaa tavaraa pitäisi polttaa muualla kuin lyhdyssä. Aiempina vuosina olen näin tehnytkin mutta viime syksynä piti hankkia uusi pytty ainetta viimeiselle reissulle ja sitä jäi sitten niin paljon.

• Jos se on suljettu pytty, eihän se siinä miksikään mene. Jos se on lämppärin omassa pytyssä, jossa on ilmaputki, pakkas ja lauhojen kelien välillä tuppaa hengittelemään vettä sekaansa ja menettää ominaisuutensa ja varman päälle pelatessa kannattaa vaihtaa.

Uudet biodieselit on sitten asia erikseen ja tuossa juuri Eberspächerin huoltokursseilla ollessa viitisentoista huoltomiestä kaikki totesi olleen niiden kanssa ongelmia.

Olen aina vetänyt veneen tankit täyteen syksyllä. Nyt alan muuttamaan käytäntöä. Jos aikaisemmin on ollut pientä leväongelmaa isoissa tankeissa, on se uusien kamojen kanssa entistä rajumpaa.

Ongelma koskee tässä tapauksissa lähinnä lämppäreitä, jotka ottavat polttoaineensa veneen päätankista. Näissä on yleensä ohuet nousuputket, ja ei suodatinta ollenkaan tai pieni filtteri, joka on heti tukossa.

• Suodatin väliin

Eikös tuohon voisi laittaa jonkun halvan suodattimen väliin, vaikka CAV296 klooni, ne on lähes ilmaisia.

• V-allas
        Suodatin väliin kirjoitti:

Eikös tuohon voisi laittaa jonkun halvan suodattimen väliin, vaikka CAV296 klooni, ne on lähes ilmaisia.

"Parafiini" tukkii sen pytyssä oleva suodattimen, joten väliin on turaha laittaa suodattimia.

• Suodatin väliin kirjoitti:

Tuollaisen ison suodattimen kuten esim. CAV296:n laittaminen imupuolelle tuottaa näissä annostelevilla sykepumpuilla varustetuissa lämppäreissa sen ongelman että pumpulta menee kohtalainen iäisyys pumpata ilmat pois suotimesta. Ainakin eka käynnistyksessä ja ehkä myöhemminkin. Nämä uudet lämppärit eivät välttämättä edes pumppaa niin kauan ilman käynnistymistä. Lisäksi nämä ovat mäntäpumppuja joissa polttoaine suorittaa voitelun, ts. kuivakäynti vähemmän toivottavaa.

• Teppo Onnellinen

Loraus etanolia aamukahviin ja venettä lämmittämään.
      Ei ne nyt niin helposti hajoa lämmittimet.

• Jonsse

Lämmititkö? Itse hajoitin polttoainepumpun (Wallas 2400) juuri tuolla vanhalla valopetroolilla! Tai ainakin oletus on , et siitä hajosi!
      Pumppu maksoi 170€.

• Pelimies kurusta

Ei tapahdu, voit lämmitellä rauhassa.

• 1ooooooooooooooooooo

Itselläni on wallas 2400 ? Mulla on ollut esso blue kanisteri varmaan yli 10 vuotta kesät talvet veneessä ja joka kevät olen käyttänyt sitä noin tunnin toteakseni että lämmintä tulee. Vielä ei veneessä ole ollut niin kylmää tai kosteaa että lämppäriä olisi täytynyt käyttää Näyttäisi siltä että valopetrooli kestää vuosia käyttökelpoisena.PS. on vielä 5 lirtan vara-astia varalla

• Anonyymi00012

Ipaa on hyvä laittaa vanhoinin valopetrooliin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      95
      1551
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      47
      1043
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      15
      906
    4. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      40
      848
    5. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      82
      768
    6. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      93
      746
    7. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      17
      737
    8. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      728
    9. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      16
      715
    10. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      27
      697
    11. 68
      682
    12. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      61
      681
    13. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      674
    14. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      97
      651
    15. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      56
      595
    16. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      46
      579
    17. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      576
    18. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      565
    19. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      535
    20. Oliko virhe palkata näykkelis johtoon?

Kunnan asiat sekaisin eikä mikään homma toimi. Ilmeisesti samaa sekoilua muillekin suunnille. Johtaja asuu itse muualla
      Lappajärvi
      149
      534
    Aihe