Antifouling

Blakesantifouling

Tarkoitus on vetää pari kerrosta Blakes Cruising anti-fouling maalia pohjaan. Vanha anti-fouling ilmeisesti Bilteman "jotain vastaavaa".
Pohja on pesty vene-shampoolla syksyllä.

Onko syytä / hyödyttääkö:
a) tehdä rasvanpoisto decreaserilla, esim Hempel
b) Hioa, sen verran että vanha pinta tulee vähän karkeammaksi, esim 120 vesihionta epäkeskokoneella.

Suurin osa varmaankin vetää suoraan uuden maalin vanhan päälle, mutta onko tällaisesta "hienostelusta" käytännön hyötyä.

22

5624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a) ei kannata. Rasvanpoistoliuotin liuottaa myös vanhan maalin. Sen sijaan huolellinen pesu harjan ja tarvittaessa pesuaineen kanssa.
      b) kannattaa, mutta ehkäpä vielä karkeammalla, esim 80 paperilla.
      Hionnan jälkeen vielä huuhtelu reilulla vedellä.

    • FF 27 Charlotta

      En kyllä sähkökoneella alkaisi vesihiontaa tekemään. Vaiko onko sulla paineilma käytössä? Jatkovarsi ja päähän sellainen nivelletty hiomapaperin pidike. Menee tuolla aika nopeasti yhden kerran hionta.

      • vesihiisi2

        Miten epäkeskokoneella onnistuu vesihionta, jos vaan ensin kastelee letkulla pohjan ja heti perään alkaa hiomaan. Vai onko se hyvin nopeasti kuivahiontaa kuitenkin? Ei ole tullut koskaan kokeiltua.
        Onko muuta ongelmaa kuin tuo sähköiskun vaara, joka jo sinänsä on tietysti varteenotettava?


    • plake cruisailee

      Olen parina keväänä vetänyt huonosti pestyyn pintaan uuden kerroksen ja hyvin on pelittänyt. Monta vuotta ei varmaan samalla tavalla voine tehdä tai aikahan tuon näyttää.
      Uppoumarunkoisessa kitkahävikki ei kovin ratkaisevaa ole. Levä yms. on pysynyt siedettävänä.

      • 6+18

        Ei tarvitse hioa. Eikä tarvitse pestä pesuaineilla, painepesurilla kyllä, heti ylösnoston jälkeen. Keväällä sitten skraban kanssa käy läpi ja rapsii pois jos on irtoavaa maalia.

        Blakes pintaan, pysyy kyllä. Seuraavana kautena sama homma, mutta Blakes ohennettuna jolloin maalin menekki jää puoleen, maalikerroksen paksuuntuminen jää alle puoleen. Kaikki eivät maalaa joka kevät, minä maalaan mutta ei mitään tarvetta ole käyttää täyspaksua maalia. Hyvin pelaa ohennettuna, ehkä pelkkä painepesu tai kevyt hionta aktivoisi riittävästi edellisen vuoden maalia, mutta maalaan silti. 32 ft paattiin menee noin yksi purkki ohennettua (n. 25 euroa) ja aikaa pari-kolme tuntia, joten jatkan kuten olen tehnyt jo vuosikausia. Siistimmän näköinen kun pintaan on vedetty uutta väriä, hienomman näköinen nosturin nokassa ;)

        No, saa tietysti hioa jos ei ole muuta tekemistä mutta onhan tuo antifoulingin pöllyttely aika epämiellyttävää hommaa.


      • edgyy
        6+18 kirjoitti:

        Ei tarvitse hioa. Eikä tarvitse pestä pesuaineilla, painepesurilla kyllä, heti ylösnoston jälkeen. Keväällä sitten skraban kanssa käy läpi ja rapsii pois jos on irtoavaa maalia.

        Blakes pintaan, pysyy kyllä. Seuraavana kautena sama homma, mutta Blakes ohennettuna jolloin maalin menekki jää puoleen, maalikerroksen paksuuntuminen jää alle puoleen. Kaikki eivät maalaa joka kevät, minä maalaan mutta ei mitään tarvetta ole käyttää täyspaksua maalia. Hyvin pelaa ohennettuna, ehkä pelkkä painepesu tai kevyt hionta aktivoisi riittävästi edellisen vuoden maalia, mutta maalaan silti. 32 ft paattiin menee noin yksi purkki ohennettua (n. 25 euroa) ja aikaa pari-kolme tuntia, joten jatkan kuten olen tehnyt jo vuosikausia. Siistimmän näköinen kun pintaan on vedetty uutta väriä, hienomman näköinen nosturin nokassa ;)

        No, saa tietysti hioa jos ei ole muuta tekemistä mutta onhan tuo antifoulingin pöllyttely aika epämiellyttävää hommaa.

        Liukuvassa veneessä 2-3 kerroksinen Blakes Cruising toimii hyvin 3 kesää, sitten märkähionta ja uusi (ohennettu) kerros.


    • plake cruisailee

      Millä aineella ohennatte?

      • dfgyh

        Muistaakseni tinneri ( Biltema)


      • tbku

        Sama ohenne kuin Millelle. Muistaakseni ohennin 808.


    • että näin,

      Kuluvia pohjamaaleja on turha maalata joka vuosi, ja vielä turhempaa ohentaa. Pari kerrosta raakana pohjaa, niin sillä pärjää puolen kymmentävuotta tekemättä mitään. Korkeintaan paikkamaalausta kölin ja peräsimen etureunaan.

      • ertty

        Kysymys koski Blakes Cruising maalia, joka on kova. Pehmeän maalin kerrokset voi maalata eri sävyillä, jolloin kulumisen näkee.


      • 19+7
        ertty kirjoitti:

        Kysymys koski Blakes Cruising maalia, joka on kova. Pehmeän maalin kerrokset voi maalata eri sävyillä, jolloin kulumisen näkee.

        No eihän se Blakes kovin kova ole?

        Minulla on ollut se käsitys että kovat antifoulingit maalataan muutaman vuoden välein, ja pehmeät joka vuosi. Tai kova alle ja pehmeää vuosittain.

        Sinänsä pikku juttu tuo maalaus, mukavampi katsella siistin näköistä veneen pohjaa vesillelaskussa. Paria kerrosta ohentamatonta myrkkyä en kyllä ymmärrä, edes uudelle pohjalle tai primerin päälle. Blakesin (ja aikoinaan Bilteman ennen aikaa kun hyvät maalit kiellettiin) kohdalla yksi raakana ja sen jälkeen ohennettuna. Ihan sama mitä muut suosittelevat, mutta omalla kohdalla ja niillä vesillä joissa seilaan tuo resepti toimii. Veneen kotisatama Suomenlahdella ja liikkuu kuukauden (juhannuksesta elokuun alkupuolelle) Pohjois-Itämeren eri laidoilla


    • Sailor_2_

      Blakes on 'puolikova'.
      Kyllä sekin kuluu, eli erivärisiä maalikerroksia kannattaa käyttää.
      Toimii kuten pehmeät myrkyt: uutta kerrosta maalia ei tarvitse laittaa, jos myrkkyä on pohjassa ennestään.

      Erinomainen maali!

    • åpoåpo

      Maalitehtaat ovat saaneet hyvin huijattua ihmiset vetämään uudet myrkyt joka vuosi pohjaan. Ja suosituksena vielä pari kerrosta..

      Lopputuloksenahan on vain kerrospaksuuden kasvaminen ja maalien irtoaminen hyvässä tapauksessa kunnon levyinä.

      Itse olen vuosin ajan käyttänyt halvimpia myrkkyjä (Blakesia ja viime vuosina Biltemaa) ja hyvin on toiminut. Syksyllä huolellinen painepesu. Keväällä hionta 80:llä paperilla. Viime vuosina olen tehnyt puolikuivan hionnan eli kastellut ensiksi pinnan. Sen jälkeen Claes Ohllsonilta ostetulla näppärällä, hieman pientä silitysrautaa muistutavalla sähköisellä hiomakoneella kevyt hionta. Varmuuden vuoksi myös hengityssuoja päällä.

      Hionnan jälkeen pesu puhtaalla vedellä ja kuivaus. Sen jälkeen Biltema/Blakes ohennettu puoleen esim. Bilteman halvalla ohenteella ja jatkovartisella telalla yksi kerros pohjaan. Kriittisimpiin paikkoihin vielä pensselillä tuplakerros ja se on siinä

      Maalia 30-jalkaisen pohjaan on tällä metodila mennyt noin 1-1.5. litraa. Hyvin on toiminut näissä täkäläisissä murtovesissä. Ainoat näkit ovat olleet jossain peräsimen koloissa, mihin maalia ei ole saanut työnnettyä.

      • Joakim_

        Mitä järkeä on käyttää sähköhiomakonetta myrkkymaalin hiontaan? Sehän on pehmeää (vaikka olisi "kovaakin") ja hionta onnistuu helposti ja pölyttömästi käsin vesihiomapaperilla. Laadukas ja sopivan karhea paperi, hyvä kastelu (paperi ei saa mennä tukkoon!) ja maalarin varrellinen hiomapaperipidike niin homma sujuu taatusti nopeammin kuin millään koneella. Eri juttu sitten kun pitää poistaa primereita tai saada ehdottomasti kaikki myrkyt pois.

        Itse olen hionut kovia myrkkymaaleja 120-150 paperilla ennen maalausta. Sillä saa helposti pois "kaiken" eli myrkkymaalia ei kerry paksuksi lohkeilevaksi kerrokseksi pohjaan. Hionta kestää ehkä hiukan kauemmin kuin saman pohjan maalaus telalla.


    • Sailor_2_

      Eikä edes tuollaista 'aktivointia' keväällä tarvita. Vene menee veteen toukokuun alussa ja näkit yrittävät tarttua heinä-elokuun vaihteessa. Siihen mennessä maali on kyllä aktivoitunut itsekseen, jos veneellä liikutaan normaalisti.

    • maalasitkojo?

      Maalasitko Blakesia (puolikova) jo Bilteman foulingin (pehmeä) päälle? Kiinnostaisi tietää toimiko vai alkoiko kuplimaan, tietty syksyllä kai vasta näkee maalit pysyikö pohjassa vai riiteliväkö keskenään. Itte meinasin vähän samaa, ihmettelen mitä vetää bilteman päälle kun Hempelin taulukko sanoo ettei mikää toimisi sen kanssa yhteen.
      Syksyllä kun pohja (edellisen omistajan maalama) oli kaameassa parrassa, joskin onneksi näkkiä ei ollut lainkaan, maalin tai kylmien vesien johdosta(??).

      • Antifouling

        Joo, maalattu on. Tein ensin käsin pintahionnan pesun ja sen jälken 2 * Blakes. Ei tähän mennessä mitään ongelmaa. Tarttui hyvin jne. Syksyhän sen totuuden sitten näyttää...


    • Tiedä häntä

      Samoin, onko joku pistäny toista maalia pilteman pehmeän sinkkipohjaisen päälle? Rantakaupassa sanottiin että Hempelin mille toimisi tuon päälle, mutta toisaalla taas viesti oli epäselvempi.

      • koittanut

        Ei ongelmaa. Toimii. Pilipali paskaa (Tää uusi).


    • myrkkykerrokset

      Onko kukaan laittanut Hard Racingin päälle Blakesiä? Noiden punaiset sävyt eroavat varmaan toisistaan sen verran että näkee koska Blakesiä tarvitaan laittaa lisää päälle.

    • Anonyymi

      Hard racing ei ainakaan Helsingin ympäristössä toimi kunnolla. Vene menee veteen yleensä vapun tienoilla ja pohja on heinäkuun alkupuolella aivan töhnässä.

      Elokuun puolivälissä se kannattaa pestä (yksi nosto ja takaisin alas maksaa 250e) näkin estämiseksi. Silti lokakuun puolivälissä pohja on taas liejun peitossa.

      Tämä siis tummansinisellä Hard racingilla.
      Huvittavasti jätin viime kesäksi maalaamatta eikä pohja paskaantunut yhtään sen pahemmin vaikka purjehduspäiviä oli selvästi edelliskesää vähemmän.

      Seurassa on pehmeiden maalien käyttö kielletty, joten kovat ovat ainoa vaihtoehto (kunnes saan joskus kaupungin paikan).
      Perinteinen Hempelin Classic ainakin pitää pohjan täysin puhtaana koko kesän niin pitkään kuin sitä pohjassa piisaa.

      On vieraslajien leviämisen kannalta parempi, ettei niitä toukkia kuskaile veneen pohjassa pitkin satamia ja lahtia....
      Tottakai myrkkyjen kertyminen eliöihin (ja lopulta ihmisiin) on ongelma. Mutta pohjan pesettäminen on ihan saatanan kallista ja itse ei sukeltamalla onnistu.
      Kaivarin ja Hangon pikapesukoneita en ole vielä kokeillut, satanen pesusta ei tietysti ole paha hinta jos sen pari kertaa kesässä tekee?

      Mutta toimivatko nuo purjeveneissä niin, että maksaa vaivan?

      Kellään kokemusta pohjan "pikapesusta"?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe