ocd:stä

ocdocd

mistä ocd johtuu? onko se synnynnäinen vai jonkun esim. trauman aiheuttama. Jos se on lievä, voiko siitä parantua omin avuin? onko ocd vaarallinen? jos potilas kärsii esim. väkivaltaisista peloista, onko todennäköistä että hän toteuttaa niitä. voiko ocd-ihminen pelkojensa takia joutua esim. psykoosiin tai oikeasti käyttäytyä haluamattaan väkivaltaisesti, mitä hän eniten pelkää? voiko ocd rajoittaa työssäkäyntiä tai johonkin tiettyyn ammattiin pääsemistä? ovatko ocd -ihmiset yleensä empaattisia tai herkkiä? voiko heidän luonteensa muuttua sairauden myötä? voiko potilas olla vaaraksi itselleen tai muille. käsittääkseni hän on yleensä aika tietoinen toimistaan.

Tässä vähän kysymyksiä, toivottavasti joku auttaa jossain asiassa. Haluaisin tietää sairaudesta ja sen vakavuudesta. Epäilen, että itselläni voisi olla kyseinen sairaus. Se ei kuitenkaan ole haitannut elämääni merkittävästi. Pakkoajatukset silloin tällöin pyörivät päässä. Yritän päästä niistä eroon keksimällä niihin järkevän ratkaisun.

3

1562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorelii

hei, mitä olen itse ymmärtänyt niin me ocd ihmiset olemme usein sellaisia jotka ovat hyvin vaativia itsensä suhteen, jotkut pyrkivät täydellisyyteen yms myöskin se että olemme supertunnollisia (kilttejä) on yleistä. Pakko-oireet ei tee ihmisestä vaarallista, toki jos ihminen on muutenkin ilkeä yms voi hän tehdä jotain pahaa, mutta yleensä mitä olen tästä taudita tajunnut on se että ocd ihmiset juuri PELKÄÄVÄT tekevänsä jotain pahaa mutta eivät todellisuudessa ole ollenkaan pahoja vaan super varovaisia ja kilttejä koska juuri pelkäävät satuttavansa jotain:D kuulostaa todella naurettavalta.
      Eräässä tv sarjassa joku psykologi sanoi että juuri sen takia koska olemme kokoajan varovaisia ja tietoisia tekemisistämme meidän käsiin voisi uskoa elämänsä, eli se että on ocd ei tarkoita että tekisi jotain pahaa vaan koska jotain kamalaa ajattelee, päin vastoin, ocd ihminen juuri pelkää satuttavansa muita tms ja ahdistuu ajatuksesta koska kilttinä ihmisenä ei varmasti halua ketään satuttaa, pahat ihmiset eivät ahdistu kamalista ajatuksista, ainoastaan kiltit.

Pakkoajatukset voivat saada jotkut ihmiset aivan toimintakyvyttömiksi, mutta monilla ne eivät kamalasti häiritse päivittäistä elämää, toki voivat estää elämästä ns. normaalia elämää koska kokoajan tuntee syyliisyyttä kamalalista ajatuksista ja peloista. Pakkoajatuksista eroon pääseminen on hankalaa varsinkin jos kieltää ne ajatukset (silloin ne tulevat ahdistamaan vielä enemmän).

Löysin vähänaikaa sitten tälläisen englanninkielisen linkin: http://beyondocd.org/expert-perspectives/articles/ten-things-you-need-to-know-to-overcome-ocd kannattaa lukea läpi, varsinkin tuo kohta että ocdssä pääasiana ovat epäillys ja syyllisyys on totta!

Mutta jos sinulla on ahdistavia ajatuksia suosittelen että et missään nimessä yritä kieltää niitä, silloin ne vasta tulevat ahdistamaan sinua, sano itsellesi vaan että nyt taas päähäni tuli tyhmiä ajatuksia mutta älä anna niille ns. valtaa:) Kaikilla ihmisillä on tyhmiä ajatuksia mutta vaan meidän kaltaisemme niitä alkavat pohtimaan ja pyörittelemään päässään. Niin ja vielä tuohon ovatko ocd -ihmiset empaattisia ja herkkiä, itse ainakin koen olevani välillä liiankin empaattinen ja herkkä, ehkä sekin auttaa tämän taudin olemista.

• ocdocd

kittos paljon!

• Lorelii

ole hyvä:) Vinkkaan vielä itsehoitokirjoista, eli jos vaiva ei ole kovin paha, eikä terapiaan ole omasta mielestä tarvetta mennä niin itsehoitokirjat ovat oikein hyviä, esim kerrasta poikki kirjan voit lainata vaikka kirjastosta. Jos kovin alkaa ahdistamaan terapeutille kun käy juttelemassa voi helpottaa kun kuulee ammattilaisen sanovan että et ole hullu:D Mutta itsehoitokirjat on hyvä vaihtoehto jos haluaa lisätietoa ja apua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe