Pitkää ikää

Huh huh

Miten on niin vastenmielistä ajatella vanhuutta, jos joutuu toisten avun varaan omaan kotiinsa? Mikään ei pelitä!
Nurkat pölyyntyvät ja likaantuvat, vessa on likainen, lakanat vaihdetaan, jos joku sattuu vaihtamaan, pyykki pestään, jos pestään, tummat ja vaaleat sekaisin ja värit haalistuvan ja valkoiset harmaantuvat, uusia vaatteita ei hanki kukaan ja kuljet epämääräisissä risoissa.
Syöt, mitä sattuu kauppapalvelu tuomaan, tai ruoka-automaatti valmistamaan. Ruokaa joutuu heittämään paljon pois, kun ei maistu valmiit ja ruokahalu on muutenkin huono, eikä lämmitetty valmisateria mustassa muovirasiassa paljon houkuttele.
Makaat sängyssäsi kipuinesi ja tuijotat kattoon ja odotat! Odotat, että joku tulee tai kuolema korjaa.
Se on niin kauhea skenaario tulevaisuudesta, että sitä en halua kokea.

215

1924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pistä pelittämään

      Tooota, minkähän ikäinen mahdat olla. Meirän muori täytti tässä talven aikana 78 vuotta. Asuu yksin ja hoitaa kaikki huusholskahommat itse, ikkunanpesuja ja mattopyykkejä myöten. Ei ole koskaan likaista, pölyistä eikä mitenkään muutenkaan kurjan oloista.

      Hän valmistaa ruokansa itse ja pyrkii syömään joka päivä terveellisesti hyvää ja oikeaa ruokaa, vaikkei aina niin maistuisikaan. Ulkoilu, lenkkeily, salilla käynti, liikunta ... kuuluvat päiväohjelmaansa, ja ne kaikki lisännevät myös ruokahalua ja -tarvetta.

      Niin kauan kun on elävien kirjoissa, ei kannata maata vuoteella muuta kuin yöllä, kun nukkuu. Kipuihin kannattaa hakea, etsiä ja ottaa selvää, millä niistä voisi päästä eroon. Nykypäivänä ei enää ajatella niin, että "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat", vaan kivut koetetaan hoitaa, jotta ne eivät rajoita elämää ja toimintakykyä.

      Kuh ihminen on juuri niin vanha kuin hänen ajatuksensa ovat, niin sinä kuulostat vanhalta jo nyt. Koetapa vaihtaa asenne, niin ehkä kaikki muukin muuttuu ja tulevaisuuskin alkaa näyttämään joltain muulta. Sehän on kuitenkin sinusta itsestäsi kiinni, sekä nykyisyys että tulevaisuus.

      • köyhät kyykkyyn

        Minun monisairaan äidin elämä on juuri sellaista kuin avaaja kuvailee. Ellei hänellä olisi edes minua selkävaivaista, olisi vielä pahemmin. Sinä kirjoitat terveestä, pärjäävästä vanhuksesta, se on aivan eri asia.


      • Tarkistapa omasi
        köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Minun monisairaan äidin elämä on juuri sellaista kuin avaaja kuvailee. Ellei hänellä olisi edes minua selkävaivaista, olisi vielä pahemmin. Sinä kirjoitat terveestä, pärjäävästä vanhuksesta, se on aivan eri asia.

        Mitä tekemistä köyhyydellä on tämän asian kanssa? Paitsi tietysti sillä lailla, jos korvain väliss' on köyhää. Esim. me emme ole rikkaita, mutta osaamme syödä oikein ja muutkin elämäntavat ovat kondiksessa.


      • oma kehusi haisee

        Sinun äitisi on vielä terve,joten hyvä elvistellä. Mutta 78 on jo siinä mielessä hauras ikä että huomenna voi jo kaikki olla toisin esim. äidillesi voi tulla jokin iäkkäille tyypillinen sairaskohtaus esim. aivoverenrvuoto tai tukos, joka halvaannuttaa kokonaan tai osittain, jolloin äitisi ei pärjää enää yksin kotonaan.

        Oma äitin sarastui 91-vuotiaana, siihen asti pärjäsi täysin ilman apuja osakkeessaan, mutta sitte kun sairatsui, joutui vuodessa pysyvään laitoshoitoon. Joten yli 90-vuotiaaseen verrattuna äitisi onkin vielä nuori...::))


      • Vai sinunko hajusi
        oma kehusi haisee kirjoitti:

        Sinun äitisi on vielä terve,joten hyvä elvistellä. Mutta 78 on jo siinä mielessä hauras ikä että huomenna voi jo kaikki olla toisin esim. äidillesi voi tulla jokin iäkkäille tyypillinen sairaskohtaus esim. aivoverenrvuoto tai tukos, joka halvaannuttaa kokonaan tai osittain, jolloin äitisi ei pärjää enää yksin kotonaan.

        Oma äitin sarastui 91-vuotiaana, siihen asti pärjäsi täysin ilman apuja osakkeessaan, mutta sitte kun sairatsui, joutui vuodessa pysyvään laitoshoitoon. Joten yli 90-vuotiaaseen verrattuna äitisi onkin vielä nuori...::))

        Mikähän mahtaa olla pointtisi? Sairauskohtaus voi tulla ihan minkä ikäiselle tahansa. Kukaan ei ole siltä suojattu, eivät edes he, jotka tietävät ja osaavat elää oikeilla tavoilla. Vai onko tämä uutta tietoa sinulle?


      • hevata

        Turva vertailla ikää,toiset sairaita toiset jo kylmiä.Olkaa onnellisia,mutta ei ilkeilemällä ja kehumalla,kukaan ei tidä huomispäivää. Ystäväni 60v kova laulamaan kiersi ystävien luona pienissä pippeloissa laulamassa ,tosi seura ihminen..Hoita huushollinsa,sai lapset maailmaan ,kaikki työssä.Eräs aamu ei hahmottanut pukemista ,ei voi lukea,siis ajan viettet katosi.. Mies käytti useat lääkärit -vaihtoivat monet silmälasitkin-välillä arvelivat sen olevan paniikki tautia.

        Vuosi meni rahaa paloi "vihdoin Aisfemerin tauti,autettavien joukkoon,kotona jatkuvasti hoitaja oltava -pärjää ei muuten. Rahakaan ei auta..moiset hinkumiset omaisuuteen kerääminen on turhaa näytelmää,mukaan et saa, ALASTI TULIT ALASTI LÄHDET.. HETANmietteet.


      • Kirjoititko minun

        äidistäni. Hän on juuri tuollainen ja samanikäinenkin vielä. Ajaa autoa ja leipoo työläitä karjalanpiirakoita (nam) tutuilleen tilauksesta joka viikko. Iskias tosin vähän vaivasi mutta nyt näyttää jo paremmalta, pian siis takaisin kuntosalille. Hänelle ovat sattuneet hyvät geenit äitinsä puolelta ja sukulaiset elävät näköjään järjestään yli 90 vuotiaiksi. Mukava visio itsellenikin mikäli toteutuu. Isän puolelta sama juttu vaikka hän kuolikin jo alle 80-vuotiaana koska ei halunnut hoidattaa sepelvaltimotautiaan. Muut sisaruksensa elivät myös yli 90-vuotiaiksi. Itselläni ei kuusikymppisenä ole vielä mitään oireita mistään mutta eihän sitä elämässä koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Hyvältä kuitenkin näyttää toistaiseksi, myös omien terveiden elintapojen ansiosta.


      • asdfghj5

        Voi ihanan ihana "optimisti", katsotko maailmaa nyt ruusunpunaisten lasien läpi? Missä realismi? Kuinka moni vanhus todella PYSTYY tuollaiseen kaikista hoitokeinoista huolimatta ? Ja kuinka monella on rahaa asua pientä kerrostalo asuntoa suuremmassa asunnossa tai valmistaa itse ruokansa? Mieti nyt hyvä ihminen työttöminä ja kotiäiteinä olleita vanhuksia. Kaikki ei ole supervanhuksia. Herää sisi todellisuuteen ja YMMÄRRÄ että Suomen vanhustilanne on KUSESSA.


      • äölkjds
        asdfghj5 kirjoitti:

        Voi ihanan ihana "optimisti", katsotko maailmaa nyt ruusunpunaisten lasien läpi? Missä realismi? Kuinka moni vanhus todella PYSTYY tuollaiseen kaikista hoitokeinoista huolimatta ? Ja kuinka monella on rahaa asua pientä kerrostalo asuntoa suuremmassa asunnossa tai valmistaa itse ruokansa? Mieti nyt hyvä ihminen työttöminä ja kotiäiteinä olleita vanhuksia. Kaikki ei ole supervanhuksia. Herää sisi todellisuuteen ja YMMÄRRÄ että Suomen vanhustilanne on KUSESSA.

        Nuorten - ja muidenkin - ei pitäisi puhua vanhuksista vanhusten suilla, kun eivät voi vielä edes aavistaa, mitä se todellinen vanheneminen on. Tekisi mieli tehdä vaikka mitä töitä, mutta kun tulee siitä kipeäksi. Kävelystäkin monet tulevat kipeiksi, vaikka olisi kiva kävellä ja kävellä sekä siten kuluttaa sitä aikaa. Mutta onneksi - paistaa se päivä risukasaankin. Ainakin itse tunnen, että minun elämäni on minun aivoissani ja muissa aistimuksissani. Sekin lohduttaa että jokaikisestä - joka ei kuole nuorena - tulee aikanaan vanha. Miettikää silloin, mitä tuli sanotuksi.


      • Suomalaiset
        asdfghj5 kirjoitti:

        Voi ihanan ihana "optimisti", katsotko maailmaa nyt ruusunpunaisten lasien läpi? Missä realismi? Kuinka moni vanhus todella PYSTYY tuollaiseen kaikista hoitokeinoista huolimatta ? Ja kuinka monella on rahaa asua pientä kerrostalo asuntoa suuremmassa asunnossa tai valmistaa itse ruokansa? Mieti nyt hyvä ihminen työttöminä ja kotiäiteinä olleita vanhuksia. Kaikki ei ole supervanhuksia. Herää sisi todellisuuteen ja YMMÄRRÄ että Suomen vanhustilanne on KUSESSA.

        Jos "Suomen vanhustilanne on KUSESSA", niin mietipä, kuka siihen on syyllinen. Vain ja ainoastaan.


      • karina3
        köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Minun monisairaan äidin elämä on juuri sellaista kuin avaaja kuvailee. Ellei hänellä olisi edes minua selkävaivaista, olisi vielä pahemmin. Sinä kirjoitat terveestä, pärjäävästä vanhuksesta, se on aivan eri asia.

        Ainoastaan ennen vaaleja keskustapuolueen kuntapamput tuovat tervehdyskortin.ja toivottavat pitkää ikää.
        Kommunisti taas tulee kolkuttamaan, kop kop, onko mummeli / vaari jo äänestänyt,Jos ette ole, niin kuntamme kokoomus kyllä teidät äänestyspaikalle hoitelee, entäs sitten demari, no...... ei mittää.


      • Sama Linja
        Tarkistapa omasi kirjoitti:

        Mitä tekemistä köyhyydellä on tämän asian kanssa? Paitsi tietysti sillä lailla, jos korvain väliss' on köyhää. Esim. me emme ole rikkaita, mutta osaamme syödä oikein ja muutkin elämäntavat ovat kondiksessa.

        Riistäjät ovat aina vainonneet heikompia saadakseen haluamansa, eikä hyödyttömät kuulu narsistien kulttuuriin.
        Ihme, ettei vanhuksia laiteta jo joukkohautoihin murhattuina - tuottamattomina!
        Edes Hitlerinkin aikakautena, jota jotkut "pintakyllästetyt" pitävät ainoana tapauksena Maailmassa.
        Heikoimpia on käytetty Thaimaassakin orjina nykypäivään asti ja juuri näiden -eläintäkin arvottomampien - seksi-orjien, tuli syödä ainoastaan ILMAISTA ruokaa - eli ötököitä. Tänään ollaan EHKÄ nostettu nämä Kidnapatut orjat jopa sian tasolle - pääasiahan orjakaupassa, bisneksessä, on että tuotosta tulee mahd. suuri - uhreista välittämättä.


      • Minun äitini
        oma kehusi haisee kirjoitti:

        Sinun äitisi on vielä terve,joten hyvä elvistellä. Mutta 78 on jo siinä mielessä hauras ikä että huomenna voi jo kaikki olla toisin esim. äidillesi voi tulla jokin iäkkäille tyypillinen sairaskohtaus esim. aivoverenrvuoto tai tukos, joka halvaannuttaa kokonaan tai osittain, jolloin äitisi ei pärjää enää yksin kotonaan.

        Oma äitin sarastui 91-vuotiaana, siihen asti pärjäsi täysin ilman apuja osakkeessaan, mutta sitte kun sairatsui, joutui vuodessa pysyvään laitoshoitoon. Joten yli 90-vuotiaaseen verrattuna äitisi onkin vielä nuori...::))

        on myös 78 ja on vielä täysillä mukana elämässä. Asuu tietenkin omassa asunnossa ja pitää huolta talossa asuvista vanhuksista. Ajaa autoa, käy lenkillä ja kuntosalilla. Tekee ruokaa ja erityisesti Karjalanpiirakoita myös muille "tilauksesta" kerran-pari viikossa. Äitini on täysin terve lukuunottamatta muutama vuosi sitten vaihdettua niveltä jonka alunpitäen loukkasi jo pari vuosikymmentä sitten. On tehnyt ikänsä maatalouden töitä joten ihan helpolla ei ole koskaan selvinnyt. Jos olen saanut edes osan noista geeneistä niin hyvältä näyttää.


      • Pistä pelittämään, ei tunnu tietävän vanhuudesta paljon.
        Kas kun se ei olekkaan ikä, mikä saa ihmisen olemaan pelittämättä.
        Vaan se on ihmisen kunnosta kokonaan kiinni onko mahdollisuus pelittää vai ei.
        Että on ihmisellä minkälainen asenne tahansa niin se ei auta, jos ihminen on huonokuntoinen. Minä tiedän sen, koska minä olen huonokuntoinen.
        On aivan turha neuvoa ihmisiä pysyttelemään pois vuoteesta, sillä elämä vuoteessa vietettynä ei ole muistakaan ihmisistä niin mukavaa, että vuoteessa maattaisiin mukavuudenhalusta.
        Ja mitä kipuihin tulee minä tiedän myöskin sen, ettei kipuja edes pyritä hoitamaan.
        Olen näet kuusivuotta sitten pyytänyt apua siihen, että tutkittaisiin, voitaisiko minua vaivaavia kipuja vielä jollakin tavoin lievittää. Kun tuohon pyyntööni ei suostunut paikallinen terveyskeskus lääkäri, pyysin apua Terveydenhoidon Oikeusturvakeskuskselta, ja vaikka tuo Oikeusturvakeskuksen avunpyyntöni lopulta, useamman valituslaitoksen kautta kulkeutui eduskunnan oikeusapumiehelle niin, pyytämääni avunpyyntöön ei suostuttu.
        Ja mitä tuohon "kärsi, kärsi kirkkaamman kruunun saat", asiaan tulee niin, tänä aikakautena tuo hokema on todempi, kun mitä se on ollut koskaan.
        Kun mitä muuta se on, kun hoitolaitoksissa ei ole olemassa henkilökuntaa siten, että siellä olisi mahdollisuus hoitaa hoidossaolevia ihmisiä hyvin. Eikö hoitolaitosten tapa kiduttaa nälkään, janoon ulosteissaan vuoteissaan makaavat ihmiset kuoliaaksi ole juuri tuota periaatteellista, "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat", toimintaa?
        jatuksin ei vanhusten, eikä nuorempienkaan hoitosurkeus miksikään muutu, kun aina on olemassa teidän kaltaisianne ihmisiä, jotka luulevat muiden ihmisten olevan liikkumatta, ulkoilematta ja toimimatta itse sen vuoksi, että heistä nuo kaikki on vastenmielistä. Ehdotan, että kokeilette kuinka mukavaa on vain olla ja maata vuoteesa vaikka vain puolivuotta niin, takaan ettette tuon puolenvuoden jälkeen enää ikinä luule tuollaisen elämän olevan jostakin toisesta ihmisestä kivaa.

        Olen muutaman vuorokauden ajan ollut myös väliaikaisesti vanhustenhoitolaitoksessa, että tiedän minkälaista ihmisen on vanhustenhoitolaitoksessa olla. Se oli sellainen kokemus, jota en toiste haluaisi kokea, kuolema on parempi vaihtoehto, ikävä kyllä Suomessa ei päättäjillä ole sen vertaa inhimillisyyttä, että armokuolemat olisivat sallittuja.


      • Liike on lääke
        riittakerttuli kirjoitti:

        Pistä pelittämään, ei tunnu tietävän vanhuudesta paljon.
        Kas kun se ei olekkaan ikä, mikä saa ihmisen olemaan pelittämättä.
        Vaan se on ihmisen kunnosta kokonaan kiinni onko mahdollisuus pelittää vai ei.
        Että on ihmisellä minkälainen asenne tahansa niin se ei auta, jos ihminen on huonokuntoinen. Minä tiedän sen, koska minä olen huonokuntoinen.
        On aivan turha neuvoa ihmisiä pysyttelemään pois vuoteesta, sillä elämä vuoteessa vietettynä ei ole muistakaan ihmisistä niin mukavaa, että vuoteessa maattaisiin mukavuudenhalusta.
        Ja mitä kipuihin tulee minä tiedän myöskin sen, ettei kipuja edes pyritä hoitamaan.
        Olen näet kuusivuotta sitten pyytänyt apua siihen, että tutkittaisiin, voitaisiko minua vaivaavia kipuja vielä jollakin tavoin lievittää. Kun tuohon pyyntööni ei suostunut paikallinen terveyskeskus lääkäri, pyysin apua Terveydenhoidon Oikeusturvakeskuskselta, ja vaikka tuo Oikeusturvakeskuksen avunpyyntöni lopulta, useamman valituslaitoksen kautta kulkeutui eduskunnan oikeusapumiehelle niin, pyytämääni avunpyyntöön ei suostuttu.
        Ja mitä tuohon "kärsi, kärsi kirkkaamman kruunun saat", asiaan tulee niin, tänä aikakautena tuo hokema on todempi, kun mitä se on ollut koskaan.
        Kun mitä muuta se on, kun hoitolaitoksissa ei ole olemassa henkilökuntaa siten, että siellä olisi mahdollisuus hoitaa hoidossaolevia ihmisiä hyvin. Eikö hoitolaitosten tapa kiduttaa nälkään, janoon ulosteissaan vuoteissaan makaavat ihmiset kuoliaaksi ole juuri tuota periaatteellista, "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat", toimintaa?
        jatuksin ei vanhusten, eikä nuorempienkaan hoitosurkeus miksikään muutu, kun aina on olemassa teidän kaltaisianne ihmisiä, jotka luulevat muiden ihmisten olevan liikkumatta, ulkoilematta ja toimimatta itse sen vuoksi, että heistä nuo kaikki on vastenmielistä. Ehdotan, että kokeilette kuinka mukavaa on vain olla ja maata vuoteesa vaikka vain puolivuotta niin, takaan ettette tuon puolenvuoden jälkeen enää ikinä luule tuollaisen elämän olevan jostakin toisesta ihmisestä kivaa.

        Olen muutaman vuorokauden ajan ollut myös väliaikaisesti vanhustenhoitolaitoksessa, että tiedän minkälaista ihmisen on vanhustenhoitolaitoksessa olla. Se oli sellainen kokemus, jota en toiste haluaisi kokea, kuolema on parempi vaihtoehto, ikävä kyllä Suomessa ei päättäjillä ole sen vertaa inhimillisyyttä, että armokuolemat olisivat sallittuja.

        Sanoisinpa, että tiedän siitä melkein kaiken, vain omakohtainen kokemus uupuu. Joten älä jämähdä, etsi vaihtoehtoja ja toisenlaisia tapoja ajatella, niin kyllä se siitä ...


      • Sivusta seurannut
        Vai sinunko hajusi kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla pointtisi? Sairauskohtaus voi tulla ihan minkä ikäiselle tahansa. Kukaan ei ole siltä suojattu, eivät edes he, jotka tietävät ja osaavat elää oikeilla tavoilla. Vai onko tämä uutta tietoa sinulle?

        Pointti on varmaan siinä, että et voi tietää vaikka äitisi murtaisi lonkkanssa salilla huomenna ja jäisi sängynpohjalle loppuelämäkseen.
        "Niin kauan kun on elävien kirjoissa, ei kannata maata vuoteella muuta kuin yöllä, kun nukkuu."


      • muutos on luonnollis
        köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Minun monisairaan äidin elämä on juuri sellaista kuin avaaja kuvailee. Ellei hänellä olisi edes minua selkävaivaista, olisi vielä pahemmin. Sinä kirjoitat terveestä, pärjäävästä vanhuksesta, se on aivan eri asia.

        Näin on. Hänen äitinsä on onnekas. Suurin osa ihmisistä ei ikäänny ilman pakon edessä sopeutumista, esim terveyden ja fysiikan asettamiin rajoituksiin. Nivelvaivat, nivelrikko ja reumakin, ovat joka toisen vaiva. Paljon nuoremmatkin kärsivät jo nivelvaivoista ja toimintakyvyn rajoitteista. On kolmikymppisiä, joilla on tekonivel polvessa tai lonkassa.

        Ihminen sopeutuu. Ei esiisti kotikaan ole kuin erilaista kuin puhdas koti. Ei se tarkoita kärsimystä, että asiat muuttuvat. Voihan sekin olla kärsimystä, että ihmisellä on pakko olla tip top pölytön koti.


      • nuori, jota kolottaa
        äölkjds kirjoitti:

        Nuorten - ja muidenkin - ei pitäisi puhua vanhuksista vanhusten suilla, kun eivät voi vielä edes aavistaa, mitä se todellinen vanheneminen on. Tekisi mieli tehdä vaikka mitä töitä, mutta kun tulee siitä kipeäksi. Kävelystäkin monet tulevat kipeiksi, vaikka olisi kiva kävellä ja kävellä sekä siten kuluttaa sitä aikaa. Mutta onneksi - paistaa se päivä risukasaankin. Ainakin itse tunnen, että minun elämäni on minun aivoissani ja muissa aistimuksissani. Sekin lohduttaa että jokaikisestä - joka ei kuole nuorena - tulee aikanaan vanha. Miettikää silloin, mitä tuli sanotuksi.

        Vaivoja ja sairauksia voi olla jo nuorilla. Haluaisi tehdä, ei kykene, on kipuja eikä jaksa. Elämä vain on sellaista. Tasan eivät mene onnen lahjat. Loppujen lopuksi ikä ei määrittele ongelmia. Jo lapsilla ja nuorilla elämä voi olla vaikeaa ja kärsimystä. Ei se vanhuus ole poikkeus.


      • Sisulla ja tahrolla
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Pointti on varmaan siinä, että et voi tietää vaikka äitisi murtaisi lonkkanssa salilla huomenna ja jäisi sängynpohjalle loppuelämäkseen.
        "Niin kauan kun on elävien kirjoissa, ei kannata maata vuoteella muuta kuin yöllä, kun nukkuu."

        No aika pahasti pittää lonkkansa murtaa, että loppuelämä petin pohjalla kuluu. Kyllä lonkkapotilaista käveleviä tulee, joskin pitkän prosessin jälkeen.


      • Liike on lääke
        nuori, jota kolottaa kirjoitti:

        Vaivoja ja sairauksia voi olla jo nuorilla. Haluaisi tehdä, ei kykene, on kipuja eikä jaksa. Elämä vain on sellaista. Tasan eivät mene onnen lahjat. Loppujen lopuksi ikä ei määrittele ongelmia. Jo lapsilla ja nuorilla elämä voi olla vaikeaa ja kärsimystä. Ei se vanhuus ole poikkeus.

        Ihminen, joka haluaa tehdä jotain, tekee, kykeneminen on tekosyy, sillä kaikkeen kykenee, mitä tahtoo riittävästi. Ehkä joskus täytyy tehdä kipujen määrittelemissä rajoissa, niiden ehdoilla. Mutta ehdottomasti onnellisempaa on tehdä ja toimia kuin jäädä tekemään pitkästä edessä olevasta elämästään "kärsimystä".

        Oletko varma, että kolotus ei johdu paikalleen jämähtämisestä? Kehoitan etsimään itselle sopivia liikuntamuotoja, jotta liikkeelle lähtee raajojen lisäksi myös ajatus. Nuoren vaiva ja sairaus kuulostaa tekosyyltä eikä omalla tahtotilalla ole juurikaan tekemistä onnenkantamoisen kanssa.


      • Halpiseukko
        Kirjoititko minun kirjoitti:

        äidistäni. Hän on juuri tuollainen ja samanikäinenkin vielä. Ajaa autoa ja leipoo työläitä karjalanpiirakoita (nam) tutuilleen tilauksesta joka viikko. Iskias tosin vähän vaivasi mutta nyt näyttää jo paremmalta, pian siis takaisin kuntosalille. Hänelle ovat sattuneet hyvät geenit äitinsä puolelta ja sukulaiset elävät näköjään järjestään yli 90 vuotiaiksi. Mukava visio itsellenikin mikäli toteutuu. Isän puolelta sama juttu vaikka hän kuolikin jo alle 80-vuotiaana koska ei halunnut hoidattaa sepelvaltimotautiaan. Muut sisaruksensa elivät myös yli 90-vuotiaiksi. Itselläni ei kuusikymppisenä ole vielä mitään oireita mistään mutta eihän sitä elämässä koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Hyvältä kuitenkin näyttää toistaiseksi, myös omien terveiden elintapojen ansiosta.

        :) kuule, odota vaan, tulee ne ikälisät sinullekin! Polvivaiva tuli pari vuotta sitten. Pärjään vielä ilman jatkuvaa kipulääkitystä. Lihakset on jotenkin, no, epätarkat. Tulee pudoteltua tavaroita hosuessa.
        Ei vanhuus peloita, kun on turva Jumalassa! Hän tietää tarpeeni ja ottaa ajallaan ja tavallaan pois. Päivistään ei kukaan tiedä, onko paljon vai vähän tai terveenä vai vuoteen omana. Itse otan päiväni vastaan sellaisina, kuin ne annetaan. Pyrin kyllä ohjailemaan juttuja jonkin verran, mutta suuri päättäjä on viime kädessä ratkaisijana.
        Anoppi on 86v ja huonokuntoinen, mutta sitkeää lajia. Yrittää hoitaa kotinsa siivoojan avustuksella. Tekee ruuankin.
        Eiköhän me saada apua, jotta kotona selvittäisiin. Tulee halvemmaksi.


      • -----
        Liike on lääke kirjoitti:

        Ihminen, joka haluaa tehdä jotain, tekee, kykeneminen on tekosyy, sillä kaikkeen kykenee, mitä tahtoo riittävästi. Ehkä joskus täytyy tehdä kipujen määrittelemissä rajoissa, niiden ehdoilla. Mutta ehdottomasti onnellisempaa on tehdä ja toimia kuin jäädä tekemään pitkästä edessä olevasta elämästään "kärsimystä".

        Oletko varma, että kolotus ei johdu paikalleen jämähtämisestä? Kehoitan etsimään itselle sopivia liikuntamuotoja, jotta liikkeelle lähtee raajojen lisäksi myös ajatus. Nuoren vaiva ja sairaus kuulostaa tekosyyltä eikä omalla tahtotilalla ole juurikaan tekemistä onnenkantamoisen kanssa.

        En usko että "liike on lääke" kaikille.
        Minulla on paha nivelrikko polvissa, kaularangassa ja selässä on myös vikaa.
        Teen usein enemmän kuin rahkeet antaisivat myöden, sitten en voi nukkua kipujen takia.
        Olen ollut juuri sitä sorttia joka tekee vaikka väkisin, kivuista huolimatta, nykyisin on ollut pakko hiljentää. Olen heti 69 vuotias.


      • S o p i v a s t i
        ----- kirjoitti:

        En usko että "liike on lääke" kaikille.
        Minulla on paha nivelrikko polvissa, kaularangassa ja selässä on myös vikaa.
        Teen usein enemmän kuin rahkeet antaisivat myöden, sitten en voi nukkua kipujen takia.
        Olen ollut juuri sitä sorttia joka tekee vaikka väkisin, kivuista huolimatta, nykyisin on ollut pakko hiljentää. Olen heti 69 vuotias.

        Usko vaan, kyllä se niin on. Jos on tuollaisia vaivoja / sairauksia ja jää paikoilleen, niin ikäisesi ei tarvitse kuin viikon, pari, kun petin pohjalta ei enää pääse ylös.

        Mutta liike ei tietenkään tarkoita sitä, että rehkii liikaa ja väkisin. Kivut otetaan luonnollisesti huomioon ja vaikkapa ammattilaisen, fysioterapeutin tms. kanssa etsitään ja haetaan sellaisia liike- ja liikuntamuotoja, jotka sopivat sinulle eivätkä lisää kipuja yms. vähemmän mukavia asioita.


      • Ehkä perit maan

        Se on juuri kun hän on teidän muori,minä puhun taas yleisesti.Ole onnellinen että muorisi on viellä toimiva niin minäkin olen hänen puolestaan.Kaikkea ei voi henkilökohtaistaa koska meitä on niin paljon,kai ymmärrät?


      • Kuinka kehtaatte?
        riittakerttuli kirjoitti:

        Pistä pelittämään, ei tunnu tietävän vanhuudesta paljon.
        Kas kun se ei olekkaan ikä, mikä saa ihmisen olemaan pelittämättä.
        Vaan se on ihmisen kunnosta kokonaan kiinni onko mahdollisuus pelittää vai ei.
        Että on ihmisellä minkälainen asenne tahansa niin se ei auta, jos ihminen on huonokuntoinen. Minä tiedän sen, koska minä olen huonokuntoinen.
        On aivan turha neuvoa ihmisiä pysyttelemään pois vuoteesta, sillä elämä vuoteessa vietettynä ei ole muistakaan ihmisistä niin mukavaa, että vuoteessa maattaisiin mukavuudenhalusta.
        Ja mitä kipuihin tulee minä tiedän myöskin sen, ettei kipuja edes pyritä hoitamaan.
        Olen näet kuusivuotta sitten pyytänyt apua siihen, että tutkittaisiin, voitaisiko minua vaivaavia kipuja vielä jollakin tavoin lievittää. Kun tuohon pyyntööni ei suostunut paikallinen terveyskeskus lääkäri, pyysin apua Terveydenhoidon Oikeusturvakeskuskselta, ja vaikka tuo Oikeusturvakeskuksen avunpyyntöni lopulta, useamman valituslaitoksen kautta kulkeutui eduskunnan oikeusapumiehelle niin, pyytämääni avunpyyntöön ei suostuttu.
        Ja mitä tuohon "kärsi, kärsi kirkkaamman kruunun saat", asiaan tulee niin, tänä aikakautena tuo hokema on todempi, kun mitä se on ollut koskaan.
        Kun mitä muuta se on, kun hoitolaitoksissa ei ole olemassa henkilökuntaa siten, että siellä olisi mahdollisuus hoitaa hoidossaolevia ihmisiä hyvin. Eikö hoitolaitosten tapa kiduttaa nälkään, janoon ulosteissaan vuoteissaan makaavat ihmiset kuoliaaksi ole juuri tuota periaatteellista, "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat", toimintaa?
        jatuksin ei vanhusten, eikä nuorempienkaan hoitosurkeus miksikään muutu, kun aina on olemassa teidän kaltaisianne ihmisiä, jotka luulevat muiden ihmisten olevan liikkumatta, ulkoilematta ja toimimatta itse sen vuoksi, että heistä nuo kaikki on vastenmielistä. Ehdotan, että kokeilette kuinka mukavaa on vain olla ja maata vuoteesa vaikka vain puolivuotta niin, takaan ettette tuon puolenvuoden jälkeen enää ikinä luule tuollaisen elämän olevan jostakin toisesta ihmisestä kivaa.

        Olen muutaman vuorokauden ajan ollut myös väliaikaisesti vanhustenhoitolaitoksessa, että tiedän minkälaista ihmisen on vanhustenhoitolaitoksessa olla. Se oli sellainen kokemus, jota en toiste haluaisi kokea, kuolema on parempi vaihtoehto, ikävä kyllä Suomessa ei päättäjillä ole sen vertaa inhimillisyyttä, että armokuolemat olisivat sallittuja.

        Sana vanhuus on panettelua koska olemme erillaisia,ketkä vanhksiksi leimaavat lähimmäisiään ovat vähän puutteellisia jostain he eivät huomaa kuinka nopeaan ovat itse vanhuksia.NS vanhuksia tungetaan niukan leivän pöytiin milloin mihinkin koteihin hoitokoteihin palvelukoteihin ja mihinkinkoteihin? Mitä koteja nämä ihmisille ovat? Ei kai omassa kodissaan asu ventovieraita ihmisiä kymmensiä yksilöitä.Asia on hämäystänämä laitos kodit asukkaille jotta heidät saadaan kotisanalla luulemaan paiokkoja oman kotinsa kaltaisiksi.Eikö pelkkä avohuollon laitoksen nimi riittäisi ilman mitään hämäystä?


      • hevati

        Jokainen on yksilö ,toiset sairaanpia,toiset terveempiä....
        Ihmiset joutuvat lokeroitaviksi,koska joku eläkkeelle 40v--toiset työtä tekevät 70v---joten ei missään tapauksessa voi samaistaa.


      • laihitunut
        asdfghj5 kirjoitti:

        Voi ihanan ihana "optimisti", katsotko maailmaa nyt ruusunpunaisten lasien läpi? Missä realismi? Kuinka moni vanhus todella PYSTYY tuollaiseen kaikista hoitokeinoista huolimatta ? Ja kuinka monella on rahaa asua pientä kerrostalo asuntoa suuremmassa asunnossa tai valmistaa itse ruokansa? Mieti nyt hyvä ihminen työttöminä ja kotiäiteinä olleita vanhuksia. Kaikki ei ole supervanhuksia. Herää sisi todellisuuteen ja YMMÄRRÄ että Suomen vanhustilanne on KUSESSA.

        Olen ajatellut säästää sellaisi lääkkeitä -pikkuhiljaa,joilla saan päiväni lopetettua,jos vielä ei yht äkkiä järki mene.


    • Huh huh

      Kirjoitukseni on kauhuskenaario vanhuudesta ja vanhustenhoidosta ja realismia tästä päivästä ja vanhuudesta ja vanhustenhoidosta.

      Sellaista elämää päivästä toiseen seuraavana ei voi, kun kauhulla ajatella. Ei siinä asenne auta! Ei positiivinen, eikä negatiivinen!

      Itse en sellaista elämää ole koskaan aikonutkaan viettää, eikä sellaista toivo vihamiehelleenkään, mutta sellaista vaan sattuu. Kuka mistäkin syystä irrottaa otteensa elämästä ja jää ikäänkuin itsensä vangiksi, eikä osaa enää ulos. Joskus suorastaan raivostuttaa moinen käytös, kun mikään ei kiinnosta. Eikä se riipu koulutuksesta, yhteiskunnallisesta asemasta, rahasta tai harrastuksista. Siellä makaa paskassa keskellä niin herra, kun duunarikin. Vanhuus ei vaan kaikille sovi!

    • Asennekysymys

      Asennejutuissa ei voikaan mitään kenellekään muulle kuin itselleen. Ja sitten, jos oma asenne on kohillaan, voi yrittää näyttää esimerkkiä muille. Ihan turha toitottaa kauhuskenaarioita muitten puolesta, kun millekään muulle ei voi mitään kuin itselleen - toivottavasti edes ...

      • asenne ei auta liikk

        Kun ihminen ei pääse liikkumaan, se e ole asenteesta kiinni.
        Tykkääkö nimim: "asenne kysymys" itse vuoteessa makaamisesta niin paljon, ettei liiku? Koska olettaa vanhusten olevan omasta halustaan/asenteestaan liikkumatta?
        Eikö tälle nimimerkille ole koskaan tullut mieleen, mikä on syynä siihen, kun Suomessa jokatoinen päivä joku vanhus tekee itsemurhan?


      • Liike on lääke
        asenne ei auta liikk kirjoitti:

        Kun ihminen ei pääse liikkumaan, se e ole asenteesta kiinni.
        Tykkääkö nimim: "asenne kysymys" itse vuoteessa makaamisesta niin paljon, ettei liiku? Koska olettaa vanhusten olevan omasta halustaan/asenteestaan liikkumatta?
        Eikö tälle nimimerkille ole koskaan tullut mieleen, mikä on syynä siihen, kun Suomessa jokatoinen päivä joku vanhus tekee itsemurhan?

        Pötyä. Melkein aina, useimmiten, se on kiinni juuri siitä, että ihminen ei ole tajunnut liikkumisen merkitystä ja menettänyt sen takia tuki- ja liikuntaelintensä terveyden. Sitten maataan petissä loppuelämä evää liikauttamatta, vaikka vuodepotilaskin voisi tehdä paljon kaikenlaisia liikkeitä.

        Voihan se liikkumattomuus tietysti itsareihinkin vaikuttaa. Liikkumaton immeinen kun ei paljon pysty ja kykene mielenpuoltaankaan liikuttauttelemaan vaan on aika usein ahtaiden ajatustensa ja jämähtäneiden, luutuneiden käsitystensä orja.


      • ----
        Liike on lääke kirjoitti:

        Pötyä. Melkein aina, useimmiten, se on kiinni juuri siitä, että ihminen ei ole tajunnut liikkumisen merkitystä ja menettänyt sen takia tuki- ja liikuntaelintensä terveyden. Sitten maataan petissä loppuelämä evää liikauttamatta, vaikka vuodepotilaskin voisi tehdä paljon kaikenlaisia liikkeitä.

        Voihan se liikkumattomuus tietysti itsareihinkin vaikuttaa. Liikkumaton immeinen kun ei paljon pysty ja kykene mielenpuoltaankaan liikuttauttelemaan vaan on aika usein ahtaiden ajatustensa ja jämähtäneiden, luutuneiden käsitystensä orja.

        Olen liikkunut aina, makaan sängyssä vain yöllä.
        Silti on pakko alkaa hiljentämään, kivut vievät järjen jos pusken vastoin sitä mitä elimistö vaatii.
        Ei liike ole aina lääke, et osaa asettua sellaisen asemaan jolla on sairauksia jotka pahenevat rasituksesta.
        Hyvin paljon liikkuneilla on enemmän vaivoja nivelissä kuin itseään säästäneillä.


    • Valmistaudu ajoissa

      Ehkä on paras alkaa kerätä tarpeeksi isoa lääkevarastoa kasaan... että sitten pääsee pois halutessaan.

      • maatuska3

        Olen myös samoin ajatellut tehdä,jos vaan kerkeän..


    • xyzb

      Eiköhän tämä maan mainio hallituksemme kohta siunaa eutanasia pillerin käyttöönoton. Sillähän homma hoituu ja perikunnat pääsevät jaolle. Onhan Katainen jo pari vuotta puhunut, että hyvinvointiyhteiskuntaan ei ole varaa yms. Vanhojen sairaiden ja vammaisten tuista karsitaan, rikkaille jaetaan avokätisesti. Hyvä kokoomus ja kumppanit!

    • lopetuspiikki

      Toivottavasti tulee ikäihmisille lopetuspiikki, sitten kun ei enää kulje eikä lusikka mene suuhun eikä omaiset auta niin lopetuspiikki

    • Armoa ja ajatusta

      Toivon mukaan eutanasia tulee voimaan edes joskus. Sitä ennen kaikkien tonttujen tulisi tiedostaa, mitä se tarkoittaa ja missä tilanteissa sitä käytetään - vain ja ainoastaan. Siinä sitä on viisaammilla työmaata.

      • tonttu toimemi

        tontut kuulolla korvatunturilla.palaamme asiaan aattoiltana 24.12.13


      • Miksi holhotaan?

        Siinä sitä onkin hyvä kysymys, miksi eutanasiaa ei Suomessa, sitä haluaville sallita?
        Kun eutanasia olisi kunniallisempi tapa kuolla oman tahdon kukaan, kun mitä itsemurha on ja jos eutanasia olisi sallittu, siitä tulisi ihan varmasti kaikkien tuntuvin säästö tälle valtakunnalle, kun säästöjen vuioksihan tässä maassa paitsi ihmistenhoito niin, kaikki muukin toiminta, aina liikkuvaa poliisia myöten on rappiotilassa.
        Että olisiko hallituksen, joka ei eutnasiaa sitä haluaville huonokuntoisille ihmisille salli, jonkin näytön vuoksi kieltettävä ihmisiltä kunniallinen armokuolema, vai saako hallituksessa olevat jonkinlaista sadistista nautintoa siitä tietämyksestä, kun kansalaiset heidän toimiensa ansiosta joutuvat ennen kuolemaansa kokemaan mahdoollisimman kärsimystäyteisen kiduttavan olotilan, jota ei elämäksi voi nimittää?


    • JJKL

      NIIIINKKÖ

      • laiska Jussi.

        Olette oikeassa kerätään lääkkeet varalta,pääsee omin avuin ,jos mahdollista pois.
        Nyt on nähnyt kauheta kärsimyksiä,joten en haluasi kitua reuna sängyssä


    • Keissa

      Tätini 86-vuotias. Tänääkin oli kova huiske päällä kun oli siivoomassa asuntoaan: matot ulkona, (kevyitä kylläkin), petivvaatteet myös. Paistaa vielä pullaa ja karjalanpiirakoita ja laittaa ruokaa. Haravoi suvun hautoja ja kastelee siellä kesällä kukkia. Mikä liuta hänellä on jälleen koristekukkasten taimia ja niitä pian istuttelee ulos ja jakaa ystävilleen. Käy ja tekee pieniä palveluksia muutamille ysävilleen. Käy seurakunnan tilaisuuksissa.
      On selttänyt muutama vuosi sitten rintasyvövän ja saa siihen vielä hormonihoitoa ja käy kerran vuodessa kontrollissa.
      Sitähän tämä tervästätikin toivoo, että Jumala ottaisi sitten äkkiä pois, "saappaat" jalassa. Nukahtaisi kuin sisarensa (äitini) nukkuessa yövuoteellaan.

    • Tätä mieltä

      Aivan samaa mieltä aloittajan kanssa, vanhuus on perseestä. Parempi kuolla suhteellisen nuorena kuin elää vanhaksi mutta viettää viimeiset vuodet vaipoissa odottaen kuolemaa. Itsarin teen kun alkaa näyttää siltä että elämä on eletty. Äkkiloppu paras loppu.

    • Äläs hättäile

      Miksi arvelet, että ikä ja likaisuus kuuluvat yhteen?
      Vanhemmat ihmiset ovat oppineet pitämään asiansa järjestyksessä ja huolehtivat puhtaudesta.
      Olen 80-vuotias, mutta takuulla en nuku likaisissa lakanoissa, eivätkä vaatteeni ole risoja. Miksi olisivat?
      Nuoret repivät farkkunsa riekaleiksi, mutta ikäihmiset haluavat olla mukavissa vaatteissa, joiden pitää kestää pesua ja kulutusta.
      Ei eläkkeillä juhlita.
      Kauhukertomukset hylätyistä vanhuksista eivät ole kovin yleisiä. Eläkeläinen voi maksaa siivoojan, hänellä voi käydä kotisairaanhoitaja 2 kertaa päivässä, hän voi tilata valmiin ruuan. Harva niin yksin on, ettei kukaan käy.

      • Nurseera

        "Harva niin yksin on, ettei kukaan käy".
        Miten perustelet edellä mainitun lauseen? Olen työskennellyt vanhusten kanssa kohta 10 vuotta ja voin kertoa, että todella yksinäisiä on ja paljon. Onko se minkäänlainen lohtu, jos kotipalvelutyöntekijä käy 10 minuuttia päivässä? Minkäänlaisesta sosisaalisesta kanssakäymisestähän tässä ei ole kyse.

        Eläkeläinen todellakin voi maksaa itse palveluista, siivoojasta jne. Miksi silti kokemukseni mukaan suurin osa joutuu venyttämään pennejään, eikä heillä ole tasan varaa palkata yhtään ketään?

        Uskokoon, ken tahtoo, mutta vanhukset TODELLAKIN KÄRSIVÄT yksinäisyydestä nykyajan Suomessa!


      • Asenteesta kiiii
        Nurseera kirjoitti:

        "Harva niin yksin on, ettei kukaan käy".
        Miten perustelet edellä mainitun lauseen? Olen työskennellyt vanhusten kanssa kohta 10 vuotta ja voin kertoa, että todella yksinäisiä on ja paljon. Onko se minkäänlainen lohtu, jos kotipalvelutyöntekijä käy 10 minuuttia päivässä? Minkäänlaisesta sosisaalisesta kanssakäymisestähän tässä ei ole kyse.

        Eläkeläinen todellakin voi maksaa itse palveluista, siivoojasta jne. Miksi silti kokemukseni mukaan suurin osa joutuu venyttämään pennejään, eikä heillä ole tasan varaa palkata yhtään ketään?

        Uskokoon, ken tahtoo, mutta vanhukset TODELLAKIN KÄRSIVÄT yksinäisyydestä nykyajan Suomessa!

        Mutta jos vanha, elämänsä elänyt, enemmän tai vähemmän itsellinen ihminen haluaa ja tahtoo olla yksin, niin minkä sille kuka mahtaa. Ja miksi pitäisi mahtaa? Yksinäisyys(kin) on ihan oma valinta, sillä seuraa kyllä löytyy, jos tahtoa, halua, vireyttä ja virkistyksen kaipuuta on.


    • Huh huh

      Miellyttävästi ja mukavasti kirjoitettu kuvaus siitä, miten pitää olla. Noinhan se oikein olisikin, mutta päivästä toiseen vanhuuden surkeutta seuraavana unohtuu tuo positiivinen puoli.

      Yhä enenevässä määrin "uusavuttomien" vanhusten määrä lisääntyy. Sellaisten, jotka eivät ehkä koskaan ole osanneet asioitaan hoitaa. Ovat syrjäytyneet jo varhaisessa vaiheessa elämässään. Eivät ole osanneet hoitaa itseään, ihmissuhteitaan, kotiaan, raha-asioitaan ym. Kaikki se kaatuu yhteiskunnan niskaan, kun ilmoitus avuntarpeesta tulee tietoon. Siinä vaiheessa sitten enää vaan yritetään korjata, mitä korjattavissa on. Eikä se ole paljon! Ei yhteiskunta voi kenenkään elämää alusta asti rakentaa tai kenenkään puolesta elää.

      Se on kiva katsella palvelutalojen päivätansseihin kiiruhtavia hyväkuntoisia ja kauniisti pukeutuneita ikäihmisiä. Samaan aikaan makaa samanikäisiä ihmisiä likaisissa kodeissaan likaisina, pimeässä odottaen valmisruoka-annostaan. Ero elämänmakuiseen elämään on niin raastava, ettei sitä halua edes ajatella. Silmät kiinni täytyy vaan mennä, että jaksaa!

      • Haaveile onnesta

        Toivotaan sitten, ettei sinusta koskaan tule vanhusta, jos meinaat maata likaisissa lakanoissa pimeässä valmisruokaa odotellen.
        Päivätanssit eivät myöskään taida olla ihan jokaisen eläkeläisen mielenvirkistys, ja kaikeksi onneksi ei kirkonpoenkkikään.

        Ihmiset saavat olla samanlaisia kuin nuorempinakin ilman syyllistämistä. Jos on ikänsä ollut toimelias, osaa kyllä vanhanakin huolehtia asiansa, vaikka voimat eivät riittäisikään. Järkevä ihminen huolehtii asiansa eikä makaa likaisissa lakanoissa. Mutta jos ikänsä kaiken on vain turvautunut toisten apuun, sossuun ja leipäjonoihin, niin totta kai voimien uupuessa taidot omaan elämiseen ovat hukassa.

        Ennen PITI vanhan olla sellainen ja tällainen, hiukset pitkin päätä, vaatteet kaulasta varpaisiin peittävät, piti olla avuton ja huolehdittava, hyvänen aika, ihan kohta 70 vuotias.
        Nyt 90-vuotiaatkin elävät voimakasta elämää ja huolehtibvat itse omat asiansa. Eläkkeet riittävät, monella on auto vileä ikivanhanakin.


      • Viesti muuten ok

        mutta eivät valmisruoka-annokset huonoja ole, päinvastoin. Muuten olen kanssasi samaa mieltä.


      • Miksi on makuaisti?
        Viesti muuten ok kirjoitti:

        mutta eivät valmisruoka-annokset huonoja ole, päinvastoin. Muuten olen kanssasi samaa mieltä.

        Teollista mössöä ilman makua ja ravintoaineita. Mutta tunnen ruokaongelmaisia, mikään ei saa maistua miltään ja kaikki on hyvää, kun ei vaan maistu miltään.


    • Lusiina

      Mielenkiinto heräsi:

      Mitä "päivätansseihin kiiruhtaiat hyväkuntoisia ja kauniisti pukeutuneet ikäihmiset"
      tekevät palvelutaloissa. Eivätkö sen kuntoiset voi asua omissa kodeissaan?

      • Huh huh

        Päivätoimintaa palvelutalojen palvelukeskuksissa, joihin voi hankkia palvelukeskuskortin ja osallistua keskusten järjestämiin päivätoimintoihin. Käydä syömässä, kampaajalla, jalkahoidossa, tanssimassa ja missä milloinkin. Kannattaa ottaa mahdollisuudesta ajoissa selvää!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Päivätoimintaa palvelutalojen palvelukeskuksissa, joihin voi hankkia palvelukeskuskortin ja osallistua keskusten järjestämiin päivätoimintoihin. Käydä syömässä, kampaajalla, jalkahoidossa, tanssimassa ja missä milloinkin. Kannattaa ottaa mahdollisuudesta ajoissa selvää!

        Ahas, taisin ymmärtää väärin. Luulin ja et palvelutaloissa asuvat ikäihmiset kiiruhtavat päivätansseihin, sorry. Eli tarkoititkin ikäihmisiä jotka tulevat kotoa palvelukeskusten päivätansseihin?


      • Lusiina
        Lusiina kirjoitti:

        Ahas, taisin ymmärtää väärin. Luulin ja et palvelutaloissa asuvat ikäihmiset kiiruhtavat päivätansseihin, sorry. Eli tarkoititkin ikäihmisiä jotka tulevat kotoa palvelukeskusten päivätansseihin?

        Minulla on sellainen käsitys et vanhemmat ikäpolvet suurin osa ovat osanneet hoitaa asinasa. Olisin enemmänkin huolissani tästä nuoresta uusavuttomasta sukuplvesta joiden syrjäytyminen varhaisessa vaiheessa tänä päivänä on tosiasia. He jos mitkä tulevat yhteiskunnalle kalliiksi.


      • cba 3

        olet oikeassa , tarvittavat palvelut kotiin kohtuuhintaan .


      • Huh huh
        cba 3 kirjoitti:

        olet oikeassa , tarvittavat palvelut kotiin kohtuuhintaan .

        Mitä palveluja kotiin haluat kohtuuhintaan?


    • Huh huh

      Tai ne entisaikojen uusavuttomat nukkuivat pois ajoissa, eivätkä lääkityksen avulla eläneet niin pitkään, kun nykyisin. Diaknoosit ja niihin lääkkeet saa jokainen, vaikka ei muuten kykenisikään elämään ja asioitaan hoitamaan. Jäävät yhteiskunnan hartioille, kun pitää lääkkeet antaa, vaippa vaihtaa ja ruoka lämmittää. Eivät halua kodeissaan yksinään kaiken aikaansaamansa sotkun keskellä asua.

    • Asenne ratkaisee

      Miksi ja miten vanhuus olisi vastenmielistä, jos terveyttä, toimintakykyä ja oikeaa asennetta riittää ikävuosista huolimatta?

      "Joka sanoo, että nuoruus on kypsää ikää onnellisempi, väittää, että näköala tornin juurelta on parempi kuin sen huipulta." (W.L. Phelps)

    • Tiedot taidot asenne

      "Meidän kulttuurissamme kaikista itsestään toteutuvista ennustuksista luultavasti vaarallisin on se omaksuma, että ikääntyminen merkitsee rappeutumista ja huonoa terveyttä." (M. Ferguson)

    • tyytyväinen73

      Eivät kaikki todella ehdi maata vanhanakaan päivisin, minunkin veljeni vielä peltoja viljelee, ja metsätöissä raivaussahalla perkaa, ikää 77 tänävuonna täyttää, sanoin että jätä nuoremmille, mutta kun sanoi että pitää liikkua ja touhuta että pysyy kunnossa, on kuulemma hänen harrastuksensa, ja kuntosalinsa, melko ketterä kaveri vielä traktorin pukille nousemaan. Laittaa ruokansa ja pullat ja täytekakut nimipäivilleen leipoo, sellainen jokapaikan tekijä, kun vielä hoksottimet kunnossa.
      Itsekkin olen sitä mieltä että mielekäs tekeminen ja liikunta ja hyvä ruoka ja ihmissuhteet kun on niin ei tarvitse vanhuutta murehtia.

      Sen olen huomannut itsekkin, että jos liikunta vaikka kuntosali jää pitempään pois, kyllä alkaa selkä ym.oireilla, jotenka vanhana pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja liikkeelle, samoin paino pitää normaalilukemissa.

    • remuram

      Kyllä se elämä on mennyttä silloin kun näkö, kuulo, muisti ja liikuntakyky on mennyt.
      Sitä on täysin avuton ja toisten armoilla.

      Joskus herää ajatus, mikä on ihmisarvoista elämää...

      • Lusiina

        Kuinka suuri osa vanhuksista tänä päivänä makaa avuttomana ja toisten armoilla laitoksissa?


      • Menkää mihin haluatte
        Lusiina kirjoitti:

        Kuinka suuri osa vanhuksista tänä päivänä makaa avuttomana ja toisten armoilla laitoksissa?

        Joskus oli lehdissä suurista määristä vanhuksien ennennaikaisista kuolemista omankäden kautta?On hyvä piirre kun ihminen menee iloisena sinisilmäisenä köyteen riippumaan? Turhaa teitä on tosin varoittaa?


    • no panic

      Kannattaa elää ihan vaan tässä hetkessä eikä luoda kauhukuvia tulevasta. Tietoista läsnäoloa kannattaa opetella esim. mindfullnessin avulla.

      Jospa käy niin onnekkaasti, että kuolee pois ennen kamalaa vanhuutta. Sitten on pelännyt ihan turhaan.

      Hoitotahto kannattaa tehdä kun sen kohta saa sinne Kanta.fi palveluun. Täällä malleja lääkäreiden hoitotahdoista, niin osaa kertoa asiat niin, että lääkäritkin sen ymmärtää.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00809

    • Kolkkoja laitoksia

      Vanhukset ovat arvokkaita ja he tietävät paljon historiaa ja eri asioita. Mutta heitä ei osata avostaa riittävästi meillä Suomessa. Muissa kulttuureissa heitä arvostetaan ihan eritavalla.

      Hoitolaitokset eivät välitä heistä. Raha kelpaa ja kalliit yks.palvelutalot rahastavat heillä. Henkilökuntaa vähän ja kyllä tosiaan vanhusa saa olla yksin laitoksissa.
      Muutama hoitaja vuorossa, joka tkee vain sen tarpeellisen hänelle jos sitäkään.

      Isot menee rikki, makuuhaavoja ja asentohoitoja jos on laisinkaan. Kiertäkää ja katselkaa näitä vanhustenhoitolaitoksia niin tiedätte mitä on vuoteessa makaaminen heillä.

      Kyllä hoitolaitokset on todella ankeita, kolkkoja ja kurjia paikkoja, joss aihminen jää todellakin yksin. Vaikka toisin luullaan ja mainostetaan.

      Jos on on läheisä he käyvät usein ulkoiluttamass, syöttämässä, juottamassa ja hoitavat heidän asioitaan. Ei hoitajat tätä tee.

      Hoitolaitoksiin paljon lisää henkilöstöä, osaamista, kehittämistä ja hyvää osaavaa johtamista.

      Miksi laitosten pitää olla ankeita ja ahdistavia, kolkkoja paikkoja. Puhutaan hyvästä hoidosta, mutta ei se pidä paikkaansa meillä Suomessa.

      Vanhus on yksin, kärsii ja voi huonosti hoitolaitoksissa.

      Toivottvasti aikanaa pääsee "suorilta jaloiltaan" eikä tarvitse kärsiä ja kitua.

      • Hylkytavaraa?

        Lukekaapa nuorten äitien palstoja! He vaativat omilta äideiltään ja anopeiltaan lastenhoitoapua uhaten, että jos ei apua nyt tule, niin ikäöloppuna ne muorit saavat maata hylättyinä hoitolaitoksissa, koska lapsenlapset maksavat heille potut pottuina.

        Eli toisin sanoen: lapsilla ei ole velvollisuutta hoitaa vanhempieaan, vaan lapsenlapset sen tekevät, jos tuntevat velvollisuudekseen auttaa nyt, kun ovat vanhuksilta saaneet hoivaa vaippaiässä.


    • Lusiina

      "Hoitolaitoksiin paljon lisää henkilöstöä, osaamista, kehittämistä ja hyvää osaavaa johtamista. "

      Ei taida näinä säästämisen aikoina olla mahdollista enää, sanovat. Nyt jo palkkoihin menee "liikaa" rahaa. Jos jotain kehitetään niin sitä, millä saadaan lisää säästöjä aikaiseksi.

    • Pakko hyväksyä

      Vanhuus voi olla kauhistuttavaa tai sitten ei. Totta kai vaikka 20 vuotta alzheimerin taudin kynsissä on jo ajatuksenakin hirvittävä. Ja mikä taakka se onkaan sitten perheellesi jota rakastat! Sairaana ja rappeutuvana vanheneminen on kurjaa, eikä mikään vie sitä pois.

      Mutta vanhuus voi olla myös mukava jos pysyy pääosin terveenä. Eläkkeellä on aikaa tehdä asioita, eikä stressaava työelämä enää jatku. Silloin voi nauttia asioista mille ei ennen ollut aikaa.

      Oli miten oli, meidän on vaan hyväksyttävä vanheneminen. Se tulee jokaiselle meistä eikä sitä estävää lääkettä tai hoitoa ole olemassa. Tärkeintä on se, että miten vanhuuteen suhtautuu. Liian monet käyvät epätoivoista kamppailua sitä vastaan, eivät suostu hyväksymään korkeaa ikää ja sen tuomia asioita. Mutta hekin vanhenevat, olivat kuinka "ikinuoria" tahansa.

      Vanhuus on vain suuri ja vääjäämätön muutos. Muutokset pitää oppia hyväksymään, olivat ne ikäviä tai eivät. Ei voi ajatella että kaikki jatkuu loputtomiin samanlaisena. Minun mielestäni joka paikassa painotetaan liikaa nuoruuden ihanuutta. Mitä hyvää on takertua katoavaan asiaan? Siinähän vaan tekee haittaa itselleen ja muille. Et voi palata vanhuudesta nuoruuteen, et millään. Miksi sitten yrittää sitä?

      • Älä jämähdä

        Hyvin harva, jos kukaan, potee Alzheimeria kahtakymmentä vuotta. Keskimääräinen aika alusta loppuun saattaisi olla ehkä noin kymmenen vuotta. Jos sairastuu tähän tautiin nuorena, sitten meno on nopeampaa.

        "Ikinuori" ei tarkoita sitä, että ihminen ei ymmärtäisi, että vanhenee koko ajan ja vuosia tulee lisää. Se tarkoittaa sitä, että mieli ei vanhene yhtä kyytiä kromppaisen kropan kanssa. Ja kun ei anna mielensä vanheta, ei vanhene koskaan, koska ikä on mielentila, ei numero. Mieli voi mennä eteen päin ja elää ajassa, vaikka ruumis ei enää niin ehtisikään.

        "Joka sanoo, että nuoruus on kypsää ikää onnellisempi, väittää, että näköala tornin juurelta on parempi kuin sen huipulta." (W.L. Phelps) Miksi siis kukaan halajaisi takaisin nuoruuteen - paitsi pöpi.


    • Huh huh

      On se vaan edelleenkin epämiellyttävä ajatus olla vanha, kotinsa vanki, lääketokkurassa ja toisten avun varassa. Ei mahdu laitokseen, eikä kuole, vaikka toivoo muutosta, mitä hyvänsä.

      Kukaan ei jaksa sitä jatkuvaa valitusta ja vinkumista kuunnella. Kipuja siellä ja kipuja täällä. Kipulääkkeitä menee enemmän, kun kukaan normaali ihminen niitä sietäisi. Lääkitään yksinäisyydestä johtuvaa kipua, joka yksinäisyydessä kotona vaan lisääntyy.

      Yhä vaan lisääntyy kotiin tarvittavien palveluiden määrä. Yhä sekaisemmaksi menee selvitä jatkuvasti muuttuvien ulkoistettujen palveluiden viidakossa. Yhä vähemmän on henkilökuntaa vastaamaan avuntarpeeseen ja yhä lyhyemmäksi jää asiakasta kohti käytetty aika. Omaisilta odotetaan yhä enemmän osallistumista arjen pyörittämiseen, eivätkä he halua tai ehdi tai viitsi aikaansa toisen kodin siivoamiseen, kaupassa käyntiin tai pesuihin käyttää. Tai omaisia ei edes ole.

      Me toivommekin kaikki, jos ei nyt ihan nuoruuden "ihanuutta", mutta toimintakykyistä ja tervettä vanhuutta, että selviäisimme ominemme emmekä rasittaisi omaisia tai yhteiskuntaa liioilla vaatimuksillamme ja vielä bonuksena nauttisimme vielä elämästämme. Helpompaa itselle ja muille!

      • Lusiina

        Mitäs jos jokainen alkaisi ottaa enemmän itse vastuuta siitä että se toimintakykyinen ja mahdollisimman terve vanhuus voisi olla todellisuutta?Päätös siitä pitää tehdä jo varhain.


    • Huh huh

      Niin, mutta kun se on se lapseksi jälleen systeemi. Toisilla on niin mahdoton äidin tarve, johon yhteiskunnalta odotetaan apua. Yhtäkkiä normaalista suihkuun menosta tulee extremelaji ja alkaa uskomaton ko. toiminnon vastustaminen. Siinä sitten henkilökunta houkuttelee ja komentaa ja asiakas pitää päänsä, eikä pesulle lähde. Selitä siinä sitten "vanhalle ja viisaalle" pesemisen välttämättömyydestä ja aikuisena käyttäytymisestä. Kyllä oikeasti vähän puuduttaa!

      • Lusiina

        Tuossa tauti on jo edenny pitkälle, myöhäistä enää vaikuttaa. Tai sitten on aina ollut hieman puutteita hygienianhoidossa :).


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        Tuossa tauti on jo edenny pitkälle, myöhäistä enää vaikuttaa. Tai sitten on aina ollut hieman puutteita hygienianhoidossa :).

        Työnä puuduttavaa kuitenkin! Tuntuu niin jonninjoutavalta!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Työnä puuduttavaa kuitenkin! Tuntuu niin jonninjoutavalta!

        No näinhän se on joksus pienten lastenkin kanssa, kiukuttelvat ja sanovat vastaan, mitäs siinä tilanteessa tehdään, annetaanko olla pesutta :)?


    • Huh huh

      Varhaiskasvatus ja myöhäiskasvatus ovat kuitenkin hiukan eri asioita ja tuottavat kuitenkin eri tuloksia!

      • Lusiina

        Juu mut jos on kyse pesulle menosta, kyllä turhauttaa molemmat kiukuttelijat ja pesut on tehtävä kun kummatkaan ei siihen itse kykene. Ja molemmat on huolehdittava ansaitsemallaan arvokkuudella, olit sitten elämäsi alun taapertaja tai elämän ehtoota viettävä vanhus.Mitä vanhusten hyvä hoito mielestäsi "tuottaa"?


    • TYri.Gintonic

      On. Kokoomuksen mielestä.

    • kiessus sentään

      Kokoomus ja keskusta yhdessä edellinen porvarihallituksen aikana tyhjensivät julkisen puolen laitoksissa hoidettavana olleet vanhukset kotihoitoon toisen huonokuntoisen vanhuksen kontolle. Nyt kukaan ei tiedä sitä, miten karmeata kohtelua tuo hoitoa vaativa kotonaan saa. Hei, ei ketään kiinnosta!

      On jopa tapahtunut ikäihmisten surmia, ukko surmaa akan ja päinvastoin ja tämähän voi olla jäävuoren huippua. Edellisellä viikolla mediasta sai lukea, että ikääntynyt naispuolinen vanhus saa syytteet murhasta, kun ei pyytänyt ajoissa puolisovanhukselleen kesäpaikalla apua ja hän menehtyi. Siis tämäkin nainen halusi päästä eroon vaivaisesta hoidettavasta puolisostaan ja tällä kikkakonstilla.

      Alsheimerin tautia sairastavat vanhukset ovat jopa väkivaltaisia käytökseltään ja ovat todella kauheita hoidettavia vallankin naispuolisille puolisoille kotona. Tietysti mitä enemmän näitä vanhuksia poistuu keskuudestamme sehän on ainakin kokoomuksen ja keskustan nykypolitiikkojen mielestä plussa-asia. Kokoomus on ollut hyvin halukas hintalaputtamaan näitä ihmisiä ainakin Helsingissä.

      • Puolujärj alas heti

        Vaikka mua ärsyttää äärettömästi tapa lykätä joka paikkaan poliittisen puolueet, niiin joo-o, kyllä sinä olet osittain oikeassa:

        Niin kauan kuin päätöksiä ja asioita hoidetaan politikoinnilla, poliittisten puolueitten ideologiapotaskalla kääntäen ja vääntäen kuka ja kenen on paras, niin kauan ei koskaan tule minkäänlaista oikeaa ja hyvää tulosta mistään, ei yhdestäkään yhteiskunnan asiasta ja aiheesta, esim. vanhustenhuollosta.

        Kompromissit, joita päätökset välttämättä ovat, kun päättäjät eivät ikinä pääse yksimielisyyteen mistään, eivät ole hyviä päätöksiä, jotka olisi ajateltu viisaasti, järjellisesti ja oikein loppuun asti. Kompromissit ovat myönnytyksiä, sopimuksia ja riidan ratkaisuja niin, että puolueet voivat olla tyytyväisiä ja siloitella kuvaansa, ei päätöksiä, joilla taattaisiin hyvä ja oikea tulos esim. vanhuksille.

        Siksi puoluepolitiikka on sieltä ja syvältä. Miksi sillä kuitenkin hoidetaan tärkeitä yhteiskunnallisia asioita? Politiikot pyöreään pehmeään huoneeseen paasaamaan potaskoitaan ja tilalle viisaita ja järjellisiä ihimisiä, jotka hoitavat asiat asioina ilman minkäänlaista poliittista liturgiaa.


    • turha elämä

      On aivan kamalaa tämä vanhuus.
      Pian täytän 80 vuotta. En koskaan ole halunnut elää näin vanhaksi.
      Olen ollut kohtalaisen terve koko ikäni, mutta viime kuukauden aikana on tullut kummallinen kipu vasempaan sääreen johon koskee aika ajoin kovastikin.

      Elämä on ollut traagista ja onnellisuus olematonta. Nyt olen varautunut kuolemaan ja haluan pois täältä.

      • Lusiina

        Onkos Teillä ketään läheisiä? Pitäiskö tuon säärikivun takia käydä lääkärissä? Saisitte ainakin arvion kivun aiheuttajasta ja mahdollisen hoidon siihen. Jos traagisen elämän jälkeen on nyt vuoro niille onnellisille ajoille :)?


    • jaahas?!?

      No tuntuu Suomi24:n tietotekniikkanörteille olevan vanhukset vastenmielinen asia. Surettaa sellainen moraalittomuus, kun niiden huijauslinkkien kautta joudun aina näihin asiattomimpiin ketjuihin. Onneksi ainakin mun suvussa vanhuksista välitetään: jos ne olisi Suomen terveydenhuollon kotihoidon varassa, niin kuolleitahan ne jo olisi. Maksut = veromaksu kotihoidosta silti samaa luokkaa kuin niilläkin, joilla on kauppa-avut lähihoitureista ja muuta.

      Mulla ei ole mitään muuta vaatimusta, kuin se, että se yksikin entinen vastenmielinen koulukiusaaja jolla varmaan ei edes ole mitään koulutusta vanhustenhuoltoon oikeasti tai jos onkin ei takuulla edes ammattikorkeakoulutason sellaista, voi olla irvistelemättä minulle, jos normaalissa sosiaalisessa mielessä morjestan häntä kadulla: en tervehtisi mitään isoäitini hoitajaa mistään muusta syystä, mutta kun tyyppiä on pakon edessä joutunut näkemään oman isoäitinsä olohuoneessa, niin normaali sosiaalisuus olisi ihan ok. Itse ainakin inhoan ja pelkään "hoitajiksi koulutettuja" (tai sellaisiksi väitettyjä) tyyppejä, jotka alkaa valittaa dementikon omaisille, että sormet meinaa jäädä oven väliin, jos vanhus ei halua heitä kotiinsa, koska jokainen vanhustenhuoltoon koulutettu tajuaa, että ei siinä ole hänen hyvinvoinnistaan ja kivasta arjen small-talk-läpästä kyse, jos hän ei saa sitä kohtelua työssään jossakin vanhuksilta mitä haluaa tai mitä saa vapaa-ajallaan jutellessaan ihan kiva joo, vaan kyse on sen palkanmaksajavanhuksen hyvinvoinnista, mitä tulee _kunnallisen lähihoitajatyön työn hoitamiseen kunnolla_ ja palkan maksajana on _KUNTA_ lähihoitajille. Sukulaiseni ei ole valittaneet, mutta minä valitan, etä miksi kaikkein idiooteimmat jotka ei minnekään ihmissuhdetyötön edes koulukiusaajataustansa perusteella välttämättä sopisi, niin miksi KAIKKI juuri sellaiset ne tungetaan "lähihoitajiksi".

      On toki hyviäkin lähihoitajia ja oikeasti sydämellään vanhustyötä tekeviä. Itse ainakin aina ja koko sukuni kehuu yhtä ihmistä, joka todella tuntuu ajattelevan muutenkin kuin numerolappuna tai kuolemaa odottavana yhtäkin läheistäni, joka ei vuosiin ole pystynyt edes puhumaan ja maannut laitoksessa vuosia. Se on ihailtavaa, miten joku osaa ajatella hoitotyön rankkuudesta huolimatta, että ihminen on ihminen aina, oli sitten vanha tai raihnainenkin. Samassa laitoksessa taitaa olla valitettavasti myös niitä, jotka juurikaan kai eivät käy edes katsomassa omaisiaan.

      Itse olen ainakin vanhemmilleni sanonut,että mulle ei tartte jättää perintöä, vaan määrätkööt he, että kaikki raha mitä on siten, että voin ajaa heidän etuaan jos he joskus joutuvat tilanteeseen, missä eivät voisi itse päättää asioistaan. Hyvin moni vanhus on silti terävä viimeisiin päiviinsä asti, ja moni elää elämän, missä ei koskaan joudu laitokseen tai edes kärsi mistään muistihommeleista tai mistään.

    • Valitettavasti

      Pidetään siitä kiinni!

    • Eki Toki

      Ksikki tiietenkin vanhenevat koko ajan.

      Vabhuus ja kivuliaisuus eivät ole sama asia.

      Muistihärötkin ovat eri asia. Ne johtuvat sairauksista. Ssairauksia voi ja on lupa yrittää parantaa.

      Dementia-diagnoosi on jäämässä pois käytöstä.

      Vielä yksi asia: vanhoillakin on sukunimi.

    • Kahden kerroksen väk

      Nuorison pitäis nähdä yks sota ja oppia säästäväistä , mutta kekseliästä ja säästäväistä elämää. Ei niin kuin Katainen, että jos veromarkat ei riitä, haetaan seinästä.
      Kas kun eläkesysteemikin tuli vasta joskus 60-luvulla. Ne sitä ennen syntyneet on pistäneet tämän Suomen toimimaan ja pihistäneet ja raataneet sodat ja korvaukset.
      Nyt saavat tonnin eläkettä kuussa, joku poikkeus tuplat, mutta nämä nykykataiset vetävät välistä ja ovat ihan sfääreissä. Tuntevatko enää edes hevosta, joka oli taxi aikoinaan, kun Suomessa ei ollut vielä autoja kovin.

      Hoito nykyään rahasta kii. Yksityinen paikka maksaa 4-5 tonnia ja kunnallispaikka eläkkeesi, mutta on poliittinen hoitopaikka ja laatu sen mukainen, jos sen sattuu saamaan. Siksi ne alkaa puhua eutanasiasta, että nuorisolle ei tulisi liikaa paineita tästä veteraanijoukosta, jotka petanneet tämän hyvinvoinnin. Toiset vain ruvenneet ulosmittaamaan saataviaan ja menee muidenkin tienestit vahingossa omiin masseihin. Osan eläkepäivät kuluvat paratiiseissa.

      Kangasalakin tuottaa valmisateriat Turusta, lähiruokaa. Saarioinen vie turkuun, äitien tekemää. Kunnaisät ovat valppaina, kannattais antaa niille ilmaseks. Kuolaa ne kummiskin.
      Kyllä se vanhus toimeen tulis jos terveys piisais ja joku kävis auttelemassa. Lapset katsomassa. Eläke pitäis olla minimipalkka, että toimeentulis.
      Vois käyttää sitä kotitalousvähennystä ja ostaa apuvoimia, kuten Kataisen hallitus järkännyt.

    • Ei automaatti

      No jos vähänkään minusta riippuu niin ei ikinä mitään ruoka-automaatteja. Täysin väärä ajatus vanhustenhoidossa siinä pohjalla. Merkillistä käärmeenajoa pyssynpiippuun koko systeemi ja ruoka-automaatit...

      Kuolema tulee kaikille mutta ruoka-automaateille ensin! Ihmisiä on niin paljon että vanhuksetkin saadaan hoidettua, se pitää vain ymmärtää mitä se pitää sisällään.

    • Huh huh

      Tämän päivän vanhustenhoidon sisältö on nopeasti ymmärretty! Pääpaino on kotiin annettavat palvelut ja ensisijaisena lääkehoito, sitten ravitsemus ja viimeisenä liikunta.

      Lääkitys hoidetaan apteekin annosjakeluna, pillerit pussiin periaatteella ja kelakorvattavuuden mukaan, jos ja kun muutoksia lääkityksen tulee, niin se on oma prossensisa, koska annosjakelu toimii kahden viikon välein. Jos tänään määrätään joku pilleri lisää tai joku pois, eikä satu juuri sopivaan rakoon apteekin annosjakelun kanssa, niin sitten odotetaan seuraavaa sopivaa pussituspäivää tai käydään päivittäin antamassa se yksi pilleri asiakkaalle, jos ei asiakas siitä yksi selviydy. Tietysti on sitten erikseen verenohennuslääkitys, jota viikon välein kokeella mitataan ja viikon välein uutta annosta jaetaan. Yhden pillerin tai jopa puolikkaan antaminen lisää käynnin asiakkaalle päivittäin.

      Kauppakassin toimittaa kilpailuttamalla mahdollisimman halvalla saatu toimittaja ja joka myös vaihtuu tasaisin väliajoin. Kauppalista tehdään "asiakkaan kanssa yhdessä", mikä useimmiten tarkoittaa kauppatilauksen tekemistä entisen tilauksen mukaan, koska työntekijä tekee tilauksen netin kautta toimistolla. Ei asiakkailla ole tietokoneita, joilla voisivat kauppatilauksen tehdä. Saatikka, että huononäköinen tai muistamaton edes osaisi koko toimintoa suorittaa. Siinä on työntekijälläkin tekemistä muuttuvien ohjelmistojen maailmassa ja asiakkaan mieltymyksien toteuttamisessa.

      Itse ruokailusta selviäminen on oma lukunsa ruoka-automaattien, jaettavien valmisruoka-annosten ja valmisruokien maailmassa. Suuri osa kotona asuvista tarvitsee jonkinlaista ohjaamista, seurantaa tai ruuan lämmittämistä.

      Liikkumissopimus tehdään jokaiselle asiakkaalle ymmärsi hän sitä tai ei tai toteuttaako asiakas sovittua sopimusta ja liikkuu ja hoitaa omia arkiasioitaan sopimuksen mukaan.

      Kaikkea tätä työntekijän odotetaan seuraavan ja huomioivan ja koneelle asiakkaan tietokantaan jatkuvasti kirjaavan, että saadaan tutkittavaa materiaalia mahdollisimman kattavasti näiden kolmen pääluokan alalta.

      Yhteiskunta vastaa vanhustenhoidossa näiden kolmen, lääkityksen, ravitsemuksen ja liikkumisen pohjalta. Kaikesta muusta kotona asuva vastaa itse. Toki apua saa, mutta on ulkoistettua ja itse tai omaisten avulla hankittua.

      Sopii vaan miettiä, mitä toimintoja kotona on ja kuka kaiken hoitaa?

      • Lusiina

        Halvempaa kuitenkin on hoitaa kotiin kuin laitokseen sanovat viisaat talousoppineet ;)


      • varsin vaan
        Lusiina kirjoitti:

        Halvempaa kuitenkin on hoitaa kotiin kuin laitokseen sanovat viisaat talousoppineet ;)

        Ihmettelenpä vaan, miten helvetissä kotona hoidetaan sellaiset vanhukset, jotka ovat sairaalassa/vanhainkodissa täysin autettavia ja auttajia tarvitaan kääntelyyn/kuivituksiin kaksi ja pesuihin kolme?

        Miksi näitä päättävät juuri sellaiset joilla ei ole mitään kokemusta hoitotyöstä?


      • Lusiina
        varsin vaan kirjoitti:

        Ihmettelenpä vaan, miten helvetissä kotona hoidetaan sellaiset vanhukset, jotka ovat sairaalassa/vanhainkodissa täysin autettavia ja auttajia tarvitaan kääntelyyn/kuivituksiin kaksi ja pesuihin kolme?

        Miksi näitä päättävät juuri sellaiset joilla ei ole mitään kokemusta hoitotyöstä?

        Kaipa näitä suunnitelmia tehdään joidenkin tilastojen pohjilta.
        Teoreettinen tavoite onkin jotta yli 90% vanhuksista hoidettaisiin kotiin. Nämä loput sitten olisivat näitä kahden-kolmen autettavia.Kuitenkin nytkin monissa kunnissa laitospaikoihin jonottaa kotona ja akuuttihoitolaioksissa kymmeniä vanhuksia, jotka eivät kuuluisi kotiin.

        Pitäisikö kotihoitoa vahvistaa jos laitoshoitoa puretaan, maalaisjärjellä ajateltu yhtälö. Nyt kotihoidon palveluita on päinvastoin vain supistettu tai ei ainakaan lisätty.


      • Kompa vai kompastus
        Lusiina kirjoitti:

        Kaipa näitä suunnitelmia tehdään joidenkin tilastojen pohjilta.
        Teoreettinen tavoite onkin jotta yli 90% vanhuksista hoidettaisiin kotiin. Nämä loput sitten olisivat näitä kahden-kolmen autettavia.Kuitenkin nytkin monissa kunnissa laitospaikoihin jonottaa kotona ja akuuttihoitolaioksissa kymmeniä vanhuksia, jotka eivät kuuluisi kotiin.

        Pitäisikö kotihoitoa vahvistaa jos laitoshoitoa puretaan, maalaisjärjellä ajateltu yhtälö. Nyt kotihoidon palveluita on päinvastoin vain supistettu tai ei ainakaan lisätty.

        Mitenkäs sellainen yhtälö toimii, että laitospaikkoja vähennetään, kun vanhusten osuus lisääntyy koko ajan. Ja niin kuin itsekin mainitset, niin kotona, kuin myös ms. väärällä paikalla, jonottaa piiitkä odottajien joukko.

        Omasta mielestäni molempia em. alueita tulisi vahvistaa, jotta aihetta olisi minkään laista mahista tulevaisuudessa hallita.


      • Lusiina
        Kompa vai kompastus kirjoitti:

        Mitenkäs sellainen yhtälö toimii, että laitospaikkoja vähennetään, kun vanhusten osuus lisääntyy koko ajan. Ja niin kuin itsekin mainitset, niin kotona, kuin myös ms. väärällä paikalla, jonottaa piiitkä odottajien joukko.

        Omasta mielestäni molempia em. alueita tulisi vahvistaa, jotta aihetta olisi minkään laista mahista tulevaisuudessa hallita.

        No niinhän se maalaisjärjellä ajatellen tulisi toimia. En tiedä mistä nämä "fiksut" suunnitelmat joitka eivät kohtaa todelloisuuden kanssa, oikein sikiävät? Siis teoria ja käytäntö eivät kohtaa.


      • Tyhjyydestä
        Lusiina kirjoitti:

        No niinhän se maalaisjärjellä ajatellen tulisi toimia. En tiedä mistä nämä "fiksut" suunnitelmat joitka eivät kohtaa todelloisuuden kanssa, oikein sikiävät? Siis teoria ja käytäntö eivät kohtaa.

        Ai et vai? Meidän päättäjämme ovat sokeita, tyhmiä ja tyhjiä naru-ukkoja ja -akkoja, jotka pomppivat niin kuin markkinatalous pompottaa. Oikeasta, realistisesta, jokapäiväisestä arjesta ja kaikesta siihen liittyvästä täällä 'ruohon juurella' eivät tiedä eivätkä tajua - eivätkä haluakaan.


      • Lusiina
        Tyhjyydestä kirjoitti:

        Ai et vai? Meidän päättäjämme ovat sokeita, tyhmiä ja tyhjiä naru-ukkoja ja -akkoja, jotka pomppivat niin kuin markkinatalous pompottaa. Oikeasta, realistisesta, jokapäiväisestä arjesta ja kaikesta siihen liittyvästä täällä 'ruohon juurella' eivät tiedä eivätkä tajua - eivätkä haluakaan.

        Kyllä he omasta arjestaan tietävät, mutta se taitaa olla aika kaukana vanhan, sairaan ja köyhän heidän omaisensa arjesta :).

        Lisäksi kun kaikki vanhuksia hoitavat toimivat erillään ja kukin kuokkii säästeliäästi omaa sarkaansa, ei hyvä heilu.


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        Kyllä he omasta arjestaan tietävät, mutta se taitaa olla aika kaukana vanhan, sairaan ja köyhän heidän omaisensa arjesta :).

        Lisäksi kun kaikki vanhuksia hoitavat toimivat erillään ja kukin kuokkii säästeliäästi omaa sarkaansa, ei hyvä heilu.

        Mikä on se "hyvä", kun ei Suomen vanhuksilla ole mitään hätää! Ei ole mitää järkeä puhua loppumattomasta työntekijöiden lisäämisestä tai tietämättömyydestä ns. vanhustenhoidossa, kun homma ei vaadi mitään erikoisia taitoja. Työnä ei vaan ole niin mediaseksikästä!

        Kodeissa hoidettavien vanhusten pitää jo aikanaan järjestää itse olonsa sellaisiksi, että kotihoito on mahdollista. Hankkia tarvittavia ja asianmukaisia välineitä ja toimia niin, että kotona voi asua.

        Nykyisin on luvattoman paljon asuntoja, joissa hoitotyötä on melko mahdoton hyvin hoitaa. On paljon tarpeetonta vanhaa, likaista tavaraa ja asunnot "alkuperäisessä" kunnossa. Liian pieniä ja puutteellisia kylpyhuoneita. Ei vaipparoskiksia, eikä likapyykille tilaa.

        Hoitotyötä pitää olla mahdollisuus muutenkin toteuttaa, kun ainoastaan henkilökuntaa lisäämällä, joka ei ole edes mahdollista!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Mikä on se "hyvä", kun ei Suomen vanhuksilla ole mitään hätää! Ei ole mitää järkeä puhua loppumattomasta työntekijöiden lisäämisestä tai tietämättömyydestä ns. vanhustenhoidossa, kun homma ei vaadi mitään erikoisia taitoja. Työnä ei vaan ole niin mediaseksikästä!

        Kodeissa hoidettavien vanhusten pitää jo aikanaan järjestää itse olonsa sellaisiksi, että kotihoito on mahdollista. Hankkia tarvittavia ja asianmukaisia välineitä ja toimia niin, että kotona voi asua.

        Nykyisin on luvattoman paljon asuntoja, joissa hoitotyötä on melko mahdoton hyvin hoitaa. On paljon tarpeetonta vanhaa, likaista tavaraa ja asunnot "alkuperäisessä" kunnossa. Liian pieniä ja puutteellisia kylpyhuoneita. Ei vaipparoskiksia, eikä likapyykille tilaa.

        Hoitotyötä pitää olla mahdollisuus muutenkin toteuttaa, kun ainoastaan henkilökuntaa lisäämällä, joka ei ole edes mahdollista!

        Peräänkuulutankin eri toimijoiden yhteistyötä vanhustyön suunnittelusta toteutukseen. Tämä sisältää myös ennakoimisen, yhtesiskuntasuunnittelun ja neuvolatoiminnan.


      • Järjestelmä uusiksi
        Huh huh kirjoitti:

        Mikä on se "hyvä", kun ei Suomen vanhuksilla ole mitään hätää! Ei ole mitää järkeä puhua loppumattomasta työntekijöiden lisäämisestä tai tietämättömyydestä ns. vanhustenhoidossa, kun homma ei vaadi mitään erikoisia taitoja. Työnä ei vaan ole niin mediaseksikästä!

        Kodeissa hoidettavien vanhusten pitää jo aikanaan järjestää itse olonsa sellaisiksi, että kotihoito on mahdollista. Hankkia tarvittavia ja asianmukaisia välineitä ja toimia niin, että kotona voi asua.

        Nykyisin on luvattoman paljon asuntoja, joissa hoitotyötä on melko mahdoton hyvin hoitaa. On paljon tarpeetonta vanhaa, likaista tavaraa ja asunnot "alkuperäisessä" kunnossa. Liian pieniä ja puutteellisia kylpyhuoneita. Ei vaipparoskiksia, eikä likapyykille tilaa.

        Hoitotyötä pitää olla mahdollisuus muutenkin toteuttaa, kun ainoastaan henkilökuntaa lisäämällä, joka ei ole edes mahdollista!

        Jep, juuri siksihän se ei ole mahdollista, kun sitä hokevien ymmärtämättömien joukko on niin suuri. Se olisi vallankin mahdollista, jos yhteiskunnan keräämät varat jaettaisiin tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Nyt arvo- ja arvostusjärjestys on päin pershettä.


    • Huh huh

      Jos palvelut tuotetaan mahdollisimman halvalla ja asiakas maksaa tarpeeksi itse! Mitä se sitten tarkoittaakaan noin käytännössä!

      • Lusiina

        Mikä summa asiakkaalle on tarpeeksi?


    • invis auttaa

      Tärkeää on, että jokaisella ihmisellä, myös jokaisella vanhenevalla ihmisellä on olemassa turvarinki ihmisistä, jotka voivat auttaa joko itse tai auttaa saamaan apua ja hoivaa. Perhe ja omaiset ovat ensisijaisia auttajia. Kuinka usein itse tapaat oman sukusi vanhusta, vanhuksia.

    • ei vielä vanha

      Vaikka ulkokuori vanhenee, niin silti jokainen sisimmässään on se sama ihminen, joka oli silloinkin nuorena. Aika, joka on nuoruuden ja vanhuuden välillä, on todella lyhyt. Ennenkuin huomaakaan, niin aika on vierähtänyt merkillisellä tavalla, vaikka aivan äsken olit lapsi.

      Tottakai jokainen tahtoisi olla terve lopun elämäänsä. Se on iän tuoma haittapuoli, ettei liikuntakyky ja itsenäinen toimeentulo ole kaikille mahdollista. Vanhuksia olisi kunnioiterttava nykyistä enemmän. He, jotka nyt syyllistyvät vanhusten halveksuntaan, ovat pian todennäköisesti samassa tilanteessa. Kuten aikaisemmin jo mainitsin, aika on todella lyhyt, joten jo omaa itseäänkin ajatellen olisi päätökset tehtävä hyvän vanhuuden turvaamiseksi jokaiselle.

      • Sama mutta eri

        No toivottavasti ei kuitenkaan ihan se sama ihminen. Toivottavasti iän ja elämän aikana on jotain kasvamista ja kehittymistä tapahtunut hengessä ja mielen puolella.

        Liikunta- ja muukin toimeen tuleminen on paljolti kiinni siitä, miten on elämänsä aikana terveyspuolensa asiat osannut hoitaa. Siksi kannattaa osata ja tietää, koska millään ei ole niin paljon vaikutusta olotilaan, kuntoon, vireyteen ... jotka ovat ainut tapa turvata fyysinen vanhuutensa.


    • ei vielä vanha

      Enpä tarkoittanutkaan sitä, etteikö vanhus olisi kasvanut ja kehittynyt elämänsä aikana. Tottakai, ainakin useimmat. Tunnen monta vanhusta ja tiedän, kuinka heillä ulkokuoresta huolimatta sykkii rinnassa nuori sydän toiveineen, aivan kuten nuoremmillakin. Sitä tarkoitin. Kumma vain, kuinka vanhat ihmiset halutaan pyyhkiä pois silmistä, aivan kuin heitä ei olisi olemassakaan.

      Monet vanhukset ovat eläneet ilman tietoa todellisesta terveydenhoidosta. Tietoa ei ole ollut saatavilla, kuten nykyisin on. Siksi heitä ei tule syyllistää elämäntavoista, sillä syy ei ole heissä, vaan siellä, missä on "opastettu terveelliseen elämään".

    • 45 v. Tarzan

      On jokaisen oma asia, miten hyvin pitää itsestään huolta. Nykymaailmassa itsensä hoitaminen on ensiarvoisen tärkeää. Se on tärkeämpää kuin rahan tahkoaminen ja lifestyleissä kiinnipysyminen.

      Nykyään ihminen ei aina malta nukkua, vaan ollaan myöhään tietokoneilla, tai TV:n ääressä, tai korttiporukoissa, tai viihteellä arkisinkin. Elvyttävän iltaunen saanti jää vähäiseksi. Ruoka, mitä syödään on suurelta osin teollista moskaa, eikä kovinkaan moni ihminen ole tietoinen siitä, miten niukassa on vitamiinien, kivennäisten jne saaminen. Monikaan ei tiedä verenpaineensa tilannetta, tai alttiuttaan sairastua valtimonkovettumatautiin. Eikä alttiuttaan moniin muihinkaan vahnusten sairauksiin.

      Meillä on kiire elää. Me hamstrataan ympärillemme statusesineitä, jotta sosiaalinen asemamme olisi tyydyttävä. Me tehdään itsemme riippuvaisiksi kaupallisista voimista, joiden ainoat tarkoitukset on paitsi tyydyttää tarpeemme, myös manipuloida meidät ostoksiin, joita emme edes tarvitse. Puhutaan "piilevien tarpeiden" herättämisestä.

      Sanomattakin on selvää, että emme huolehdi itsestämme tarpeeksi, vaan elintapamme kuormittaa meitä, kunnes iän karttuessa kroppamme ei enää jaksa taistella vastaan. Ts. teemme tyhmyyttämme tulevan vanhuusaikamme itsellemme vaikeaksi vaiheeksi. Kun tiedämme millaisia vanhukset on... sairaita, raihnaisia, vastenmielisiä, rumia jne. niin siitä elinvaiheesta tulee meille fobia.

      Lisäksi koemme vanhuusiän vastenmieliseksi, koska siinä ei ole mitään hohtoa enää. Statusasiat, sosiaalinen laatu jne on asioita jotka me koemme menettävämme kun lähestytään 50 vuotispäiviämme. Kaikki sen jälkeen on tunkkaista, junttimaista, hohdotonta, sairasta ja kivuliasta.

      Jos haluat elää hyvän elämän, pitäisi siellä pienessä päässä tajuta, että "se on sen ajan murhe" tulee sattumaan omaan nilkkaan. Jos haluat elää hyvän elämän, niin pitäisi kokea elämä yhtenä kokonaisuutena, ei eri jaksoina. Jos haluat olla vanhuksenakin pirteä, harrastaa, pitää hauskaa jne. niin elä elämäsi sen mukaan, että pysyt terveenä hamaan hautaan asti.

      Miettikää esim. monia Hollywood-staroja ja entisiä urheilijoita, jotka on yli 60 v. Edelleen terveitä, pirteitä, nuorekkaita, trendikkäitä ja meneviä. Vaikka heidän elämänsä voi olla turhakkeiden täyttämää, heistä moni pitää itsestään huolta, osaa rentoutua ja tietää positiivisuuden merkityksen. Tosin me täällä peräpohjolassa olemme niin taipuvaisia masennukseen ja luovuttamiseen, ja lisäksi saatamme haikailla koko ikämme asioita, joita meillä ei ole mahdollisuutta saada, että näin itse pilaamme mahdollisuutemme.

      Lähes kaikki suomalaiset vanhukset muistuttaa meitä omasta kuolevaisuudestamme, ja kuinka elämä on ikäänkuin eletty kun saavutamme sen tietyn rajapyykin. Että loppu on vain kitumista ja kuoleman odottamista.

      Lähes jokainen länsimaista kulttuuria ihannoiva nuori rakentaa itselleen kapean elämän "käyttöliittymän", josta hän näkee elämää hyvin suppeasti. Tämä tekee meistä suomalaisista keskimäärin keskitasoa pahempia idiootteja, jotka suotta hakkaa päätään betoniseinään. Pointti on se, että elä elämäsi järkevästi, säästäväisesti ja opettele tyytymään vähempään. Älä elä elämääsi itse elämän kustannuksella. Hoida itseäsi.

      Onnellisia eläkepäiviä;)

      • Twelve points

        Wau, hienoa! Totta kyllä kaikki, mutta miten ihmeessä mahdollista, kun ihmiset ovat nykyään hyvin koulutettuja, sivistyneitä ja ties mitä. Tai ainakin pitävät itseään sellaisina. Silti perusasioista ei ole harmaata hajuaistia.


    • http://www.youtube.c

      Nykymaailmassa pitää viihdyttää itseään vanhana.
      Katsokaa YouTubesta kanava:
      http://www.youtube.com/user/TheLUJAFILMS


      Tosi hyviä videoita ja kuulemma lisää tulee.

      Kiitos kaikille, jotka katsovat niitä!

    • tavallaan on

      inhottavaa jos ei halua kuolla. myös tietämättömyys tulevista ongelmista "halvaannuttaa" mieltä. pitäis olla ok,mutta ikä ja elämä on kuin taikuutta.
      eikö jo löydy "myrkkyä",jonka avulla kuolemattomuus on takuu.

    • Täällä kaikki väärin

      Taivasten Valtakuntakin on Lasten Kaltainen.Kuolema sairaudet ja vanhuus liittyvät taas paholaiseen.

      • sairaudet, vanhuus ja kuolema liittyvät elämään.


    • pappa.

      Fysioterapeuttini sanoi että nuorten selkävaivat,kivut (huono ryhti)ovat lisääntyneet hälyyttävästi johtuen tietokoneen tuijottamisesta tuntitolkulla vailla mitään liikuntaa ja oikeita sosiaalisia suhteita.

      Hoitakaa hyvät nuoret kuntoanne,syökää kunnon ruokaa ja vaalikaa suhteita sillä niitä on vaikea ja kalllis tapa saada takaisin.

      • Pappa on oikeassa :)


    • Ei vanhaksi

      Miksi pitäisi muka elää niin vanhaksi, miksi se on joku "saavutus" ja hieno asia elää mahdollisimman vanhaksi? Itse päätän elämäni, kun parhaat päivät on eletty.

      • oiuytrfghjklpoiuy

        Helppo sanoa noin, mutta kun se tilanne on joku kaunis päivä edessäsi, ei sinusta ole siihen. Todennäköisesti et päätä päiviäsi itse, vaan yrität roikkua elämässä kuten ennenkin.


    • Usko huviksesi

      Kun ihminen on terve ja toimintakykyinen, niin joka ikä on hyvä ikä ja parhaat päivät paranevat paranemistaan sitä mukaa, kun ikää kertyy. Joten et päätä, vaikka mitä nyt puliset.

    • haluan olla 64

      Vanhus ei ole vastenmielinen aia. Sensijaan henkilökunnan keskeinenilmapiiri on

    • waler

      Tää on paska maa elää vanhaksi nykyään,jos ei ole varakkutta.

      Ja kokoomus hallitukselle vanhukset ei merkkaa mitään.
      sen on lisääntyvä ongjelma,josta on heti päästävä eroon.

      • Kyllä Suomi on vielä lintukoto elää vanhaksi. Kannataisi tutustua vanhustenhoidon tilaan suomen rajojen ulkopuolella.


    • Toivottavasti 987654

      Niinpä!
      Jos yhteiskunta kunnioittaisi vanhuksia, niin eli juuri IHMISET, eli me kaikki, voisi skenaario olla...
      Hyvä hoitokoti, missä on riittävästi asiantuntevaa henkilökuntaa, kauniisti sisustettu ja mukavat sekä turvalliset olot, ettei tarvitse pelätä, vaikka muisti vähän pätkisikin.
      Kukkia pöydällä, aina joku sukulainen, ystävä tai muu muistaja käymässä silloin tällöin, aika usein. Juttelemassa ja pelaamassa vaikka kortti peliä.
      Myös hengen ravintoa, koska hyvinvointiin sijoitettaisiin, koska sitä pidettäisiin tärkeänä, olisi palkattuja musiikkituokioiden vetäjiä ja kuvaamataitoa, välillä pieniä konsertteja: hoitaahan taidealan ihmiset nytkin sen homman saamatta itse mitään... Mutta olisi reilumpaa, jos olisi oikeasti kuntouttavaa toimintaa.
      Pyykit pestäisiin, ja huollettaisiin, aina olisi hyväntuoksuiset vaatteet päällä ja toisaalta, kivuista huolehdittaisiin niin että voit asua, saada hoitoa, voida hyvin.

      Jos siis hyvinvointiin haluttaisiin sijoittaa ja ihmisen koko elämää arvostettaisiin, vanhuus olisi skenaario siitä, miten arvokkaasti saa elää loppuaikansa, ja miten arvokkaista vanhuksista pidettäisiin hyvää huolta. Ei siksi, että he enää tuottaisivat mitään, vaan koska he ovat tehtävänsä hoitaneet jo, oli se ollut sitten mikä vaan, pieni, suuri, mitä vaan.

      Ai niin... Mutta sehän maksaa. Ja mulla on niin kiire kun mä olen niin tärkee, etten mä kerkee mitään mummoja kattoon. Ja se taide on sitä turhaa ja kallista skeidaa, rämpytelkööt kitaraa siellä ne muut turhat ihmiset. Hoitajatkin maksaa, vaipat imee kusen, ei niitä tartte koko ajan vaihtaa. Kipulääkkeistähän voi jäädä riippuvaiseksi, 80-vuotiaana se on varmaan helvetin tärkeetä.
      Ja ennenkaikkea: kaikki maksaa, maksaa ja maksaa ja pitäs tuottaa, kun minä, minä, minä olen niin helvetin tärkee, kiireinen ja vanhukset ei ole enää edes nuoria ja kauniita. Joo, siis ei...

      Että mietikkää ihan itse. Jokainen, just sinä aloittaja myös, on vastuussa siitä, mitkä arvot tässä yhteiskunnassa on, ja on ihan turha inistä jos ei itse tee mitään. Sen vanhuuden sinä saat, mitä itse lapsille opetat ja ihan tasan semmoiset on arvot, kun miksi ne rakennetaan. Kaikki yhdessä. Joten, miettikää kaksi kertaa. Haluatteko tuottaa rahaa vai hyvinvointia ja kummasta karsitaan, jos on pakko.

      • Hyvä kirjoitus.

        Tuossa ensimmäisessä kappaleessa kuvasit ihanteellisen vanhustenhoitopaikan. Onko missään enää tuollaista muuta kuin teorioissa siitä, mitä laadukkaan vanhustenhoidon kuuluisi olla? Nykypäivän tilanne on kaukana tuosta (riippunee tosin paikoista, toisissa kauempana kuin toisissa). Ja nyt siitä vajaasta pitää vielä vähentää ja säästää euroja.

        Surullista.


    • kituva ihminen

      Siinä se pointti, ARVOISTA ON KYSYMYS VANHUSTENHOIDOSSA. Miten paljon kulutettiin aikaa ja vaivaa erilaisissa työryhmissä, että saatiin aikaiseksi tuo torsoksi jo nimetty vanhusten hoitopalvelulaki? Miten melkein päästään repi hiuksiaan tuo ministerikaksikko, kun noista hoitajakiintiöistä käytiin vääntöä? Kyllä tähän hoitajakiintiösoppan osallistui ahekerasti myös eliittimediammekin ja saivat tahtonsa läpi. Ainakaan hoitohenkilökuntaan latioksissamme ei tule parannusta ja tokko muuhunkaan hoitoon.

      Yleensä, kun politiikot touhuavat kauan, niin torsoa tuppaa syntymään ja niitä porsaan mentäviä reikiä. Suomessa ei ole kaikilla vanhuksilla hyvät oltavat, vallankaan niillä jotka eivät ole rikkaita ja omista mitään. Tuuliajolla ovat ja juuri tätä porukkaa siivotaan nyt ahkerasti, kun ei hoideta julkisissa terveyskeskuksissamme heidän sairauksiaan. Tämä on tepsivä keino, syöpä tappaa nopeasti.

      Miksi nuo terveyskeskukset eivät jaa sellaisia pillereitä pärstäkertoimen mukaan, joilla henki lähtee nopeasti, kuin kiduttaen pitkissä jonoissa? Kovin julmantuntuiseksi ovat muuttuneet nuo lääkärinaikojen eioonmyyjät, sillä heidän käsissäänhän sitä Suomessa monen köyhän henki on. Nyt ei Suomen pojat ole olleet sotimassa, niin kyllähän niitä pitää sitten vähentää "luonnonmukaisin" konstein, kun sinne sauna taaksekkaan ei nykypäivänä voi noita yhteiskunnan riesoja viedä.

    • vierailija9

      Joillekin vanheneminen tietää ”onnettomia päiviä”, joista voi vain sanoa: ”Minulla ei ole niistä mitään iloa.” (Saarnaaja 12:1.) Vanhuuden tuomat ongelmat eivät ole uusia, koska kolmetuhatta vuotta vanha laulu kertoo: "Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä, tai kahdeksankymmentä, jos voimamme kestää. Ja kaikki niiden meno on vain turhuutta ja vaivaa, ne kiitävät ohitse, ja me lennämme pois."
      ”Älä heitä minua pois vanhuuden aikana, älä jätä minua, kun voimani ehtyy”, rukoili kuningas Daavid (Psalmit 71:9). Samanlaisia tunteita on nykyäänkin iäkkäillä, kun he pelkäävät, ettei heillä ole toisten silmissä enää mitään virkaa. Olemme unohtaneet, että "harmaapäisyys on kauneuden kruunu" (Sananlaskut 16:31). Jumala kuitenkin arvostaa vanhuksia ja on antanut meille myös neuvon: ”Sinun on otettava vanhus huomioon.” (3. Mooseksen kirja 19:32.) Kaikilla ei ole lapsia tai sukulaisia pitämässä heille seuraa ja auttamassa, mutta miten lohdullista onkaan, että jokainen meistä voi halutessaan vaikeuksiensa keskellä turvautua parhaimpaan tukeen, "hellän armon Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala, joka lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme". (2 Korinttilaisille 1:3,4)

    • porvarit on piruja

      Kyllä nousi karvat pystyyn, kun postilaatikkoon oli tiputettu lehti nimeltä ARVOKAS VANHUUS. Kukakohan tuon lehden oli laatinut ja tuo lehti ei kohdannut minua. Omasta mielestäni lehden nimi pitäisi olla IRVOKAS VANHUUS.

      Irvokas vanhuus, koska Suomessa porvareilla on ollut hallituksissamme salkkuenemmistöt vuosikymmenet ja köyhien ja vähempiosaisten vanhuksiemme asiat ovat maailman heikoimmalla tasolla.

      Ennen vanhaan oli näille köyhille ja vähempiosaisille vanhainkodit, joissa noita ihmisiä hoidettiin ihmisinä ei bisnesmielessä. Nythän vanhuksilta laskutetaan jokainen irrallinen sentti, joka toimenpiteestä mihin tarvitaan hoitajan kättä. Takapuolen pyyhkimisestäkin erikseen kaiketi pitää maksaa. Vanhuksien laskuttamisella ei ole rajoja ja heikompien ja sairaiden asema on huonompi, kuin villieläimillä.

      Maaseudullakin eläimien hoitajille maksetaan 5000 euroa per tila sen takia, että kohtelisivat ja kunnioittaisivat eläimiään. Tuossa voimaan tulevassa vanhusten hoitopalvelulaissakaan ei ole tilaa sanoille vanhan ihmisen kunnioitus ja kohtelu. Voi olla, että vanhuksiemme asema vain pahenee entisestään. Näinhän yleensä ollut näiden lakien kanssa, kun niitä aletaan soveltaa käytäntöön.

    • Ei kiinnosta!

      Ei se vanhuus, vaan ne asiat mitä se tuo mukanaan! Rapistuva kunto, dementia ja muut yhtä kivat jutut... Näin kun Alzheimer vei mennessään pari isovanhempaa, kohta on omakin isä varmaan samasta syystä sekaisin... Ja joskus sitten tulee varmaan munkin vuoro, kun on sellaiset geenit mitä on.

      Ja jos kattelee että mihin suuntaan tämän maan vanhustenhuoltoa ollaan viemässä, niin eipä kiinnostaisi paljoa vanheta. Yhteiskunta dumppaa vanhukset johonkin suttuiseen "hoitokotiin", missä väsyneet hoitajat pumppaa ihmiset vaan täyteen lääkkeitä jotta ei täytyisi muuten hoitaa. Sitten sitä makaa kolme päivää samoissa, paskaisissa vaipoissa. Kiitos tästä kuuluu kaikille tämän maan puolueille!

      Tai toinen vaihtoehto on se, että jää oman perheen hoivattavaksi, mutta sitä en halua omalla kohdallani tehdä. En halua kuormittaa läheisteni elämää sillä tavoin. Se olisi kauheaa enkä kestäisi sitä yhtään tiedostavassa tilassa.

      Joten toivottavasti kuolen ennen kuin täytän 70. Siinä iässä vanhoilla sukulaisilla alkoi yleensä dementia ym. Mielummin lyhyt ja terve elämä kuin pitkä ja sairas!

      • Katsotaanpa

        Sun täytyy olla ihan teini :))))))


      • Ei kiinnosta!
        Katsotaanpa kirjoitti:

        Sun täytyy olla ihan teini :))))))

        Teini? No en nyt niin kuvaisi itseäni. No tosin dementoitunut mummo pitää minua varmaan teininä (tosin joskus luulee pojakseen/veljekseen)...

        Mutta en vaan hirveällä innolla odota eläkepäiviä! Enkä tajua niitä jotka odottavat sitä kun on vanha, sairas ja toisten avun varassa.


      • Katsotaanpa
        Ei kiinnosta! kirjoitti:

        Teini? No en nyt niin kuvaisi itseäni. No tosin dementoitunut mummo pitää minua varmaan teininä (tosin joskus luulee pojakseen/veljekseen)...

        Mutta en vaan hirveällä innolla odota eläkepäiviä! Enkä tajua niitä jotka odottavat sitä kun on vanha, sairas ja toisten avun varassa.

        Sinä kuvaat vahustenhoidon tilaa suomessa näin:

        "väsyneet hoitajat pumppaa ihmiset vaan täyteen lääkkeitä jotta ei täytyisi muuten hoitaa. Sitten sitä makaa kolme päivää samoissa, paskaisissa vaipoissa. "

        Tuo tekee sinusta mitään aikuisten vastuullisuudesta ymmärtämättömän teinin joka huutelee puskista maailmantuskaansa :). Kyllä sinä vielä aikuistut ja helpottaa. TSEMPPIÄ


      • Ei kiinnosta!
        Katsotaanpa kirjoitti:

        Sinä kuvaat vahustenhoidon tilaa suomessa näin:

        "väsyneet hoitajat pumppaa ihmiset vaan täyteen lääkkeitä jotta ei täytyisi muuten hoitaa. Sitten sitä makaa kolme päivää samoissa, paskaisissa vaipoissa. "

        Tuo tekee sinusta mitään aikuisten vastuullisuudesta ymmärtämättömän teinin joka huutelee puskista maailmantuskaansa :). Kyllä sinä vielä aikuistut ja helpottaa. TSEMPPIÄ

        Miten niin? Kyseessä on todellinen asia. Tiedän sen koska tunnen ihmisiä jotka ovat olleet hoitokodeissa olleet töissä. Ja onhan tv:stäkin tullut dokumentteja aiheesta. Tässä maassa ei saa kunnollista vanhustenhoitoa. Se on fakta. Vanhustenhoidon tila on vähintään puutteellinen ja sille meneviä rahoja leikataan aina vaan.

        Mutta kaltaisillesi ihmisille taitaa olla jotenkin tärkeämpää se että kaikki pysyy vaan hiljaa ja hymy suulla vaikka väkisin, eikä ikävistä asioista pidä puhua.

        Sun kannattaisi oikeasti katsella vähän ympärillesi ja nähdä että miten asiat oikeasti ovat.


      • Katsotaanpa
        Ei kiinnosta! kirjoitti:

        Miten niin? Kyseessä on todellinen asia. Tiedän sen koska tunnen ihmisiä jotka ovat olleet hoitokodeissa olleet töissä. Ja onhan tv:stäkin tullut dokumentteja aiheesta. Tässä maassa ei saa kunnollista vanhustenhoitoa. Se on fakta. Vanhustenhoidon tila on vähintään puutteellinen ja sille meneviä rahoja leikataan aina vaan.

        Mutta kaltaisillesi ihmisille taitaa olla jotenkin tärkeämpää se että kaikki pysyy vaan hiljaa ja hymy suulla vaikka väkisin, eikä ikävistä asioista pidä puhua.

        Sun kannattaisi oikeasti katsella vähän ympärillesi ja nähdä että miten asiat oikeasti ovat.

        No vanhustenhoidon tilassa on toki paljon parantamista mutta tuo heitto

        "väsyneet hoitajat pumppaa ihmiset vaan täyteen lääkkeitä jotta ei täytyisi muuten hoitaa. Sitten sitä makaa kolme päivää samoissa, paskaisissa vaipoissa. "

        on niin tuulesta temmattua ja lapsellista höpötystä että siitä teiniarvio.Tietenkin jossain voi olla isojakin puutteita, mutta pientä asiallisuutta kehiin pliis.Siis ikävistä asioista tulee ja pitää puhua mutta höpötykset sikseen.


    • Koomikko K. Ovimikko

      Politiikassa tarvitaan ns. sivistynyttä anarkiaa, jota harjoittaa vahvat nimet. Vanha tyyli, jossa isommat päättää ja pienemmät nöyrästi kumartaa, on jo aikansa elänyttä. Vaikka esim. Persut ja Viherpiipertäjät aiheuttaa välillä naurunpurskahduksia, on näissä ryhmissä kuitenkin sitä tervettä kapinahenkeä mitä tarvitaan asettumaan moraaliköyhiä rahanhamstraajia vastaan. Kun moraali on löyhtynyt, niin on helppoa luovia harmaalla alueella. Jos esim. vanhukset kärsii, niin vastaukset on jo ennaltakäsin mietitty.

      Nykysuomessa vanhukset, työttömät, tuoreet äidit, sairaat, vammaiset jne on este sille kovaa työtä vaatineelle rahavirralle. Tämä ryhmä nimittäin on todella kallis ja tuskainen kepulikokoomuslaisille elitisteille. Ainoastaan ansaittua rahaa ja pääoman karttumista arvostetaan, mutta maksettua rahaa yritetään pienentää. Tietyistä syistä arvostan jopa vähän yksinkertaisiakin vastaanpanijoita ja kapinallisia eduskunnassa ja muissa päättävissä elimissä. Niitä me tarvitaan lisää. Perusjätkiä joilla on rivikansalaisen kokemusta ja aitoa välittämistä. Aito ihminen osaa miettiä minkälainen yhtälö on moninkertaistuva työtaakka, kallistuvat hinnat, kustannusten leikkaukset ja perässä laahaavat palkat. Kepulikokoomuselitistit sulkee tällaiselta silmänsä. Tämä on juuri heidän aikaansaama ilmiö, jota ei juurikaan vastuteta käytännön toimilla. Kotinurkissa kirotaan, mutta ei ole munaa nousta barrikaadeille.

      Tervetuloa taantuvaan suomeen, josta romahduksen jälkeen rakennetaan jäljellejääneiden varakkaiden turvin rikkaiden paratiisi.

      • Juu, tämän vuoksi tulee joskus mieleen jotta olikohan tähän maailmaan viisasta tehdä lapsia.


      • orjana yksin
        lusiina_ kirjoitti:

        Juu, tämän vuoksi tulee joskus mieleen jotta olikohan tähän maailmaan viisasta tehdä lapsia.

        vauva jo sanakin huumaava,hurmaava.vauva

        Elämästä hitaasti ja varmasti poistumassa vauva sittenkin upein aikaansaannos.


      • Oma moka

        "... perässä laahaavat palkat." - Ihmisillä ei ole koskaan, milloinkaan ollut niin paljon rahaa käytössään kuin nykypäivänä. Kun sitä on, mutta sitä ei osaa käyttää, niin moka on oma, ei poliitikkojen eikä yhteiskunnan eikä kenenkään muunkaan.

        Tiedätkö, mitä tarkoittaa "suu säkkiä myöten"? Siinä olet vallan oikiassa, että Suomi taantuu, mutta syynä ovat laillasi ajattelevat, jotka rahanhimossaan eivät näe omia toimiaan vaan syy on aina jossakin muualla, kun oman pussin pohja paistaa tyhjyyttään.

        Yhteiskuntaopin tunnilta päähän poksahtanutta: mikä on yhteiskunta? - Ihmiset, me kaikki.


    • KUOLLAAN NÄLKÄÄN

      Valtiovarainministeriö julkaisi perjantaina poikkeuksellisen suorasanaisen arvonlisäveron suurremonttia pohtineen raportin. Sen ytimenä on perustella, miksi alv voisi olla järkevää yhtenäistää Suomessa 22 prosentiksi, mikä poistaisi muun muassa ruokaa, lääkkeitä, kirjoja, ravintola- ja majoituspalveluja sekä sanoma- ja aikakauslehtiä koskevan erityiskohtelun.

      Jos alv-prosentti pantaisiin kaikille tuotteille ja palveluille 22 prosenttiin, nousisi monien tuotteiden hinta reippaasti. Nykyisin alv-prosentti on pääasiassa 24, mutta esimerkiksi lääkkeille se on 10 ja ruualle 14. Käytännössä näiden tuotteiden hinnat nousisivat viivasuoralla matematiikalla ja ilman muita tukimalleja 8 – 12 prosenttia.

    • Hyvää Tahtoa

      Vanhuushan ei ole sairaus, joten siinä ei ole mitään pelättävää, sairauttahan kaikki pelkäävät ikään katsomatta. Jokainen joskus sairastuu joten ollaan onnellisia niin kauan kuin saadaan olla ja elää terveinä!..
      Sairaudenkin voi kestää hyvin taikka huonosti, pitäkäämme huolta toisistamme silloin kun toinen sairastuu. On niin paljon mitä voi sairaan eteen tehdä vaikka ei olisikaan kovin läheinen, pieni ele ilahduttaa ja antaa toivoa. Onko meistä tullut näin kylmiä ja ilkeitä milloin?

      Minun äitini,anoppinikaan edes ei kyllä vietä päivääkään odottamassa yksin kuolemaa, aion huolehtia itse ja vaikka jätän työni. Senverran minua on autettu että vanhusta/sairasta en milloinkaan yksin jätä. En halua myöskään itse syrjäytyä, siinä syy. Minun on näytettävä esimerkkiä lapselleni tässäkin..

    • themanwithagoldengun

      Kyllähän tuo jonkin verran pelottaa että entä jos vanhana tulee odottamaan sellainen tulevaisuus että joutuisi pärjäämään surkean pienillä eläkkeillä,
      dementoitumaan hitaasti mutta varmasti, saamaan ties mitä sairauksia, elämään tietäen että valtaosa elämästä on jo ohitse ja että nyt on kaikki tehty ja takanapäin ja elämä eletty eikä edessäpäin ole enää mitään ja rampautumaan vähitellen.

      Ja että joutuisi lopulta johonkin hoitokotiin pyörätuoliin syömään sitä huonoa laitosmuonaa ja tällä tavoin hitaasti mutta varmasti häviämään elämän kamppailun niin että ensiksi menee toinen korva, sitten toinen käsi, sitten toinen silmä, sitten puolet hampaista, sitten toinen jalka, sitten toinen käsi, sitten toinen jalka ja sitten lopulta muu keho hautaan.

      No, toivottavasti tuollainen vanhuus ei odota minua.

    • Risikko rusikoi

      Tämä vanhusogelmahan yksinkeraisesti ratkeaisi, jos yksinkertaisesti annettaisiin vanhuksille sellainen pilleri, jolla hän itse vapauttaisi itsensä ja säästäisi sen pienen eläkkeensä eläkeyhtiöiden pomojen ja ökyrikkaiden hassattavaksi? Kokoomuksen entinen politiikko ja Helsingissä vaikuttava Paula Kokkonen on puhunut paljon vanhuksien hintalaputtamisesta, tulevat kuulema kalliikiksi hoitaa yhteiskunnan varoilla. Siksipä tuo kokoomus on tapellut hampaat irvessä noita hoitajakiintiöitä vastaan ja saanutkin tahtonsa läpi. Nykyinen peruspalveluministeri Susanna Huovinenkin on tylysti ilmoittanut, että tällä askelmerkillä mennään. Laitoksemme tyhjentyvät vanhuksista entisestään, kun kunnat ovat täysin haluttomia satsaamaan vanhusten hoitoon. Kotihoitoonhan vanhuksia työnnetään, huonokuntoisia ja muistisairaita toisen iäkkään vanhuksen kontolle. Voi taivas tätä Suomea, porvareiden ajatusmaailmaan ei mahdu sana vanhus.

      • Lyhytnäköisiä uunoja

        Poliittisen päättäjämme, ja kaikki muutkin pomot, ajattelutavasta ja puolueesta huolimatta ovat myös niiin tyhmiä, että eivät tajua tulevansa itsekin jonain päivänä vanhoiksi ja sairaiksi. Eikä siihen mene edes kovin kauan aikaa.


    • Kaikkein hulluinta Suomessa onkin se, kun neuvotaan miten eläen elää pidempään, kun kuitenkin vanhusvastaisuus on maailman huippua.
      Että mitenkää ei voi ymmärtää, miksi ihmisten tulisi pyrkiä elämään iäkkäiksi, kun iäkkäiden ihmisten elämä pyritään kaikintavoin tekemään niin vaikeuaksi, kun osataan?
      Ihmisellä iällä ei ole olemassa mitään merkitystä, vain terveydellä on merkitystä.
      Että on se ja sama, minkä ikäinen ihminen on, kun jos ihminen on niin terve, että kykenee huolehtimaan itse itsestään. Vika, vamma, eikä sairaus kysy, minkä ikäinen olet, saako sinuun tulla.
      Mutta kun Suomessa iäkäs ihminen sairastaa, ihmiseen ja tämän sairauteen suhtaudutaan toisin, kun jos ihminen on nuori. Toiset lääkärit sanovat suoraan ikä ihmisille, teitä ei hoideta. Tällälailla voi sanoa, koska ihmisillä ei lääkärinvastaanotolla ole mukanaan äänentoistolaitteita, lääkärit kun eivät koskaan myönnä miten röyhkeitä ja avunannon vastaisia he todellisuudessa ovat, ja lääkärien röyhkeän epäasiallisen työskentelytavan mahdollistaa se, kun lääkärit ovat tietoisia sitä, että potilalla kun ei ole äänentoistolaitteilla, eikä videoilla todistaa kertomaansa, lääkärin sanaa pidetään sokeasti totuutena.
      Ja jos joku väittää toisin siinä, ettei Suomi ole rasistisesti vanhusvastainen, koittaa muistaa, että maamme hallitus, on vuosikymmenien ajan vanhustenhoitoa alas ajaessaan, vakuutellut kansalla ikäihmisten huonon hoidon syynä olevan LAIN PUUTE. Siitä huolimatta, että maassamme on perusturvalaki, joka, sikäli jos ja kun tuota lakia nuodatettaisiin käytännössä, tuo laki takaisi "jokaiselle Suomen kansalaiselle hyvän hoidon ja hoivan" Tuossa laissa ei ole ollut, eikä ole eritelty hoito ja hoivaan oikeutettuja kansalaisia iän mukaan. Ja niin perusteellisesti maamme hallitus on onnistunut vanhusvastaisuudessaan, ettei kansalaiset ole ryhtyneet vaatimaan vanhuksille perusturvalakimme mukaan heille kuuluvia, kansalaisoikeuksia. Mikä on täysin käsittämätöntä käyttäytymistä kansalaisten taholta, koska kyse on kansalaisten omista, laillisista oikeuksista?
      Kaikkein kummallisinta asiassa kuitenkin on se, ettei ihmiselle anneta mahdollisuutta niin halutessaan kuolla, kuolinavun turvin? Että ei voi olla ihmettelemättä, miksi vanhusten huonolla hoidolla on valtakunnallinen lupa kiduttaa ihmiset kuoliaaksi, mutta, ihmisten ei sallita kuolla, kun tämä sitä haluaa?

    • 1018

      Oman elämänsä päätäminen ei ole rikos. Ei edes vanhuksille. Täytyy vaan keksiä kullekin sopiva tapa.

      • yksi ratkaisu

        Juurikin niin. En tajua miksi asiaa kauhistellaan niin paljon. Jos joku on niin tuskissaan ettei todella näe mitään mieltä jatkaa, niin miksei hänen päätöstään kunnioiteta? Onko ihmisen pakko elää muiden vuoksi?


    • Ikäikävä

      Opettele hyvä ihminen hoitamaan asumuksesi, ettet joudu elämään tuollaisessa pesässä kun perheesi katoaa ympäriltäsi.

      Itse ole 80-vuotias, eikä minulla ole käynyt siivooja kuin joitakin kertoja, koska saan itse siivotuksi paljon paremmin itse.
      Varmaan sinunlaisesi ihmiset ovat antaneet siivoojan työtä tekevien ymmärtää, että vanhukset eivät käsitä mitään ja ovat täysin avuttomia, joten heiltä voi lypsää siivouspalkkion tekemättä mitään.

      Harva joutuu makaamaan seljällänsä kattoon tuijotellen. Nyt voi katsoa teeveetä, napsutella iPodia ja kuunnella musiikkia.

      Olet ajastasi jäljessä.

    • Jontukka3
      • Sinunkinko?

        Jos näin on, niin näin ajattelevan arvomaailma on päin pershettä ja syvältä suolesta.


    • Ihana vanhuus

      Vain numeroita...Huonompikuntoinenkin saa nauttia elämästään, kun kunnioitus, arvostus, huolenpito, sosiaalinen elämä, osallisuuden tunne yms pysyvät. Suomessa ihmiset poistetaan kartalta keski-iän jälkeen, tehottomina aikaisemminkin.

      Onnellinen vanhuus on hyvää hoitoa ja mahdollisuutta tuntea itsensä tärkeäksi osaksi yhteiskuntaa.

      Meillä vanhuus on "kuolemantuomio" , vanhus on arvoton ja varmasti näin ollen kärsii osastaan!

      Miksi? Me nuoremmat saisimme katsoa itseämme peiliin. Juoksemme rahan perässä tavoitellen olematonta, vääjäämättä kohti vanhuutta...

    • 20+18

      Aloitusviestistä saa vaikutelman, ettei kirjoittaja ole vielä lähelläkään vanhuutta... tulee varmasti aika pitkäksi kurjaa kohtaloaan odotellessa. Entäs vammaiset, heistä jotkut joutuvat elämään kuvaamaasi elämää jo nuoruudesta lähtien? Tai maahanmuuttajat, tai työttömät? Hekin voivat joutua 'oman onnensa nojaan', elämään millaisissa oloissa sattuu, eikä ruokakaan todennäköisesti ole yhtä "hohdokasta" kuin perusmaijalla tai -matilla.

      Vanhukset eivät ole ainoita, joiden elämä voi olla kuvaamallasi tavalla erittäin kurjaa. Ratkaiseva tekijä heidän oman (pääosin optimistisen) elämänasenteensa lisäksi heidän elämänlaadun kannalta ovat ihmiset heidän ympärillään. Sinäkin, ketjun aloittaja, Huh huh. Tiedän tämän, koska työskentelen itse vanhusten parissa, ja olen useasti huomannut, kuinka pienilläkin asioilla heidän elämästään voi tehdä paljon parempaa ja ihmisarvoisempaa: koputa oveen ja ilmoita kuka olet ennen kuin rynnit sisään. Kysyt, haluatko, että vanhukselle luetaan lehti, vai haluaako hän lukea sen itse. Tee pieni käsien hieronta. Liukuhihnatoimintaa voi välttää jo sillä, että muiden toimien ohessa pitää yllä aitoa, kiinnostunutta keskustelua. Vakuuta vanhukselle, että hänen tarpeillaan on merkitystä. Jos et pysty niitä täyttämään, totea sekin rehdisti ääneen ja pahoittele tilannetta. Arvosta hänen elämänkokemustaan.

      Saatat jopa huomata itsekin nauttivasi vanhemman sukupolven seurasta.

    • Huh huh

      Lopetin työt vanhustenhoidossa just sen ikuisen saman löpinän, samojen sotkujen ja ikuisen ravaamiseen takia. Vanhukset sinänsä ovat ihan kelpo ihmisiä, mutta siihen ympärille on tullut niin paljon mahdotonta puuhaa, että katsoin parhaimmaksi jättää koko duunin.

      Käytyäni vanhalla duunipaikallani totesin, ettei itsestäni nykyisenlaiseen vanhustyöhön ole. Yhä vähemmäksi käy vakituinen henkilökunta ja vaihtuvia keikkalaisia on yhä enemmän. Ei kukaan ota enää vastuuta mistään, kunhan päivän jossain ravaavat. Surullista, että duuni pilataan huonolla suunnittelulla!

      • Lusiina

        Rahaa ohjaa suunnittelua. Siinä rinnalla teoreetikot tekevät omia ruusunpunaisia suunnitelmiaan vanhusten hyvästä hoidosta ja yhteiskuntasuunnittelusta sen pohjalta Ö-mappeihin ja opinnäytetöihin. Tosi on kuitenkin että nämä kaksi linjaa toimivat irrallaan toisistaan ja eivät kohtaa koskaan.


    • liian pessimististä

      Sitten kantsii elää terveesti, niin ei tule moista tulevaisuutta. Joko saat dementian, ettet edes tuollaisia pohdi tai sydänkohtauksen ja kuolet niille sijoillesi ilman sen suurempia kärsimyksiä. Kaikista pahinta on menettää liikuntakykynsä, mutta kyetä ajattelemaan. Fyysisen kunnon ylläpito on nro. 1, jos haluaa välttyä aloittajan kaltaiselta skenaariolta.

      Sitten on tietysti sekin toive, että lääketiede ehtii tarpeeksi pitkälle. Nyt pari- ja kolmekymppiset voivat odottaa lääketieteeltä paljon; siellä on tälläkin hetkellä tutkimusta, joka koskee vanhenemiseen liittyviä prosesseja. Yhden sellaisen tutkimuksen mukaan tarvitaan vain yhden geenin "vaimentaminen", niin vanhuuteen kuuluva lihasten rappeutuminen loppuu.

      Siinä voivat sitten seitsemänkymppisetkin jolkotella, nostella ja kumarrella menemään kuin kolmekymppiset. Ei tarvitse pelätä likaisia vessoja eikä pölyisiä nurkkia. Pääsee ihmistenilmoille juttelemaan ja puhumaan.

    • Sairaus ei ikää kysy

      Onhan yhteiskunnassamme selvästi nähtävänä haluttomuus elää vanhaksi.
      Huumausaineiden käyttörunsaus on selvää näyttöä, kansalaisten haluttomuudesta elää vanhaksi.
      Niin ja tuo "Pistä pelittämään", kun on sitä mieltä, että se on itsestä kii, jos voi vanhana huonosti. kyllähän sitä voi noinkin ajatella, kun voisihan sitä huonovointinen ikäihminen lopettaa vaikka syömisen, mikä olisi hyvä keino välttää ainakin pidempiaikainen pahoinvoipaisuus.
      Jos taas tuo nimimerkki, tarkoitti, että itse voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa sillä, että jois ja kun ihminen itse aktiivissesti pyrkii korjaamaan yhteiskunnan epäkohtia niin, että sen kautta välttyis pahoinvoipaisuudelta niin, kun kansalaisten eduskunnalle luovutetut; Ihmisarvoisen vanhuuden puolesta ja vanhustenhoidon puolesta, lukuisten kansalaisten allekirjoituksilla varustetuilla arseilla ei ole ollut minkäänlaista merkitystä niin, ainoa keino vaikuttaa itse Suomalaisiin päättäjiin, taitaisi olla joukkoitsemurha tapahtumaan osallistuminen eduskunnan edustalla?
      Tuiollakaan itsenäisellä yrityksellä olisi tuskin muutoin päättäjimme mitään vaikutusta, paitsi että he voisivat esittää ulkomaita hämätäkseen, jonkin näyttävän näytteen halustaan valvoa, sitä, että perusturvalakimme mukainen ihmistenhoito vast'edes toteutuu tässä maassa?
      Niin, kyllähän itse voi vaikuttaa omaan pahoinvoipaisuuteen hyvin paljn sellainen ihminen, jolla on rahaa palkata kodinhoitaja, tilata lääkäri ja sairaanhoitaja, kuntiouttaja, hieroja terapeutti ja seuralainen aina kun niitä tuntuu tarvitsevan, mutta ei pitäisi sittenkään yleistää sitä, että pahoinvoipaisuuden voi välttää, jos niin tahtoio.
      Sitäpaitsi sairaus ei ole iästä riippuvainen, että mikäli huonokuntoinen ihminen saa jonkun tuntemaan tämän vanhukseksi, noin huonokuntoisiin ihmisiin asennoituva on pöljä.
      .

      • Kaikki itestä kiii

        Yksinkertaista, niin helpottaa ja pysyt kauemmin terveenä ja hyväkuntoisena.


      • Näin on!
        Kaikki itestä kiii kirjoitti:

        Yksinkertaista, niin helpottaa ja pysyt kauemmin terveenä ja hyväkuntoisena.

        "Kaikki itsestä kii", Siinä sitä taas yksi terve henkilö luulee, että sairaus kysyy, saako sinuun tulla. Tuon typerämpää ajattelutapaa ei maailmassa ole.
        Kas kun on olemassa sellasiakin ihmisiä, jotka eivät koskaan elämänsä aikana ole terveitä.
        Turha tuollaisesti ajattelevalle henkilölle on kertoa, mutta kerrompa kuitenkin;
        sairaus ja kuolema ovat niitä, jotka eivät kysy, oletko hyväkuntoinen, letko nuori, onko sinulle aikaa sairastua, tai onko sinulla aikaa kuolla
        Että terveys, se ei ole itsestään selvä asia siitä huolimatta, elää ihminen omasta mielestään miten tervellistä oikeaoppista elämää tahansa.


      • Kaikki itestä kiii kirjoitti:

        Yksinkertaista, niin helpottaa ja pysyt kauemmin terveenä ja hyväkuntoisena.

        Niinhän se on, Kaikki itsestä kiii.
        Että kun, jos ihminen esim. ihan itse menee sellaiseen paikkaan missä on jokunen pikkunen hytynen, ja kun yksi noista pikkuisista hyttysistä sitten ihmisen sitä huomaamatta istahtaa tuon hyttystensekaan menneen ihmisen korvanlehdelle verta imemään, ja jättää siinä samallakertaa ihmiseen pikku-pikku viruksen, joka johtaa siihen, että tuo ihminen jonkun ajan kuluttua, hyttyseltä saamansa viruksen ansiosta halvaantuu, eihän tuo ihminen, joka meni paikkaan missä hyttysillä oli mahdollisuus häneen viirus istuttaa, voi syyttää halvaantumisestaan ketään muuta, kun itseään.


      • Ei h-i !
        riittakerttuli kirjoitti:

        Niinhän se on, Kaikki itsestä kiii.
        Että kun, jos ihminen esim. ihan itse menee sellaiseen paikkaan missä on jokunen pikkunen hytynen, ja kun yksi noista pikkuisista hyttysistä sitten ihmisen sitä huomaamatta istahtaa tuon hyttystensekaan menneen ihmisen korvanlehdelle verta imemään, ja jättää siinä samallakertaa ihmiseen pikku-pikku viruksen, joka johtaa siihen, että tuo ihminen jonkun ajan kuluttua, hyttyseltä saamansa viruksen ansiosta halvaantuu, eihän tuo ihminen, joka meni paikkaan missä hyttysillä oli mahdollisuus häneen viirus istuttaa, voi syyttää halvaantumisestaan ketään muuta, kun itseään.

        Woi hyvää päivää sentään. Kunhan se ihminen nyt ensin hokaisi, että sen sokeri- ja rasva-arvot, ja moni muukin juttu, ovat kiinni siitä, mitä se suustaan alas mättää. Olisi 2.-tyypin diabetesta ja korkeita kolesteroliarvoja paljon vähemmän ja lääkkeitäkin tarvittaisiin erittäin paljon vähemmän. Em. sairaudet kun johtuvat no. vääristä elämäntavoista ja ns. elintasosta, rasvaa ja sokeria on riittämiin saatavilla.

        Perusjutut kondikseen, lähellä olevat, itseä koskevat, mietitään hyttysiä vasta sitten.


    • Huh huh

      Sairaus ei todellakaan ikää kysy ja voit vaikka vammautua ns. kutsumustyötä tehdessäsi niin kuin ohjelmassa "Hoitajat vailla vakuutusturvaa." Vammaisena sinun odotetaan kuitenkin jatkavan työtä, eikä vammaasi oikein tunnusteta "sairaan vanhuksen aiheuttamaksi".

      Naisten tekemää hoitotyötä ei tunnusteta tapaturma-alttiiksi työksi, eikä siitä kukaan korvaisi mitään. Työpaikalla sinnittelet ja yrität jotenkin selvitä, vaikka tiedät ettet oikein työhön enää pysty. Korvaavaa työtä on vaikea löytää ja kuitenkin töitä täytyy tehdä. Eläkkeelle ei pääse ja velat täytyy maksaa ja syödäkin jotain.

      Vanhaksi eläminen jatkuvasti kivuliaana ja särkylääkkeitä syövänä ei todellakaan houkuttele. Töitä vielä muutaman vuoden tekevänä voin sanoa, että alkaa olla aika tasaraha, eikä pitkä ikä rampana innosta.

      Ettei se sairaus todellakaan ikää kysy!

    • .................

      Ei vanhuus ole vastenmielinen asia, kaikkihan me joskus vanhetaan. Kotihoidon laatu riippuu ihan täysin siitä, mistä se vanhukselle ostetaan.

    • Luvattu apu?

      Niin, missä viipyy kotiapu. Pois on siivoojat , kotiavustajat eivät siivoa, eivät pese pyykkiä. Ruoka tuodaan , mutta ei auteta vanhusta syömään. Ruoka saattaa olla homehtuneena jääkaapissa jne. Tuttu näky, kun käymme katsomassa tuttavaa.
      Autamme itse käydessämme, mutta asumme satojen km päässä.
      Sotaveteraanimme saisivat apua, sotaveteraaniliiton kauttakin, mutta eivät itse osaa hakea ja kunta ei näköjään tule avuksi ko asioissa, jos ei osaa pyytää.
      Eikös kuntien pitäisi tehdä tarvekartoitus kaikille kunnan vanhuksille. Miksi ei toimi.?

      • Huh huh

        Toimii, mutta ei toimi!

        Hoito- ja palvelusuunnitelmat tehdään ja ne pidetään ajantasalla ja kirjataan aina asiakaskäynnillä tapahtuneet asiat ja kaikki toimii. Asiakkaalle on tilattu ateriapalvelu, kauppapalvelu, siivous ja pesulapalvelu. Miten jokainen siivunsa hoitaa, niin sitä ei oikein tiedä kukaan, koska toinen ei ehdi toisen työtä valvomaan.

        Työntekijöitä on koko ajan vähemmän suhteessa hoidettaviin! Työt hoidetaan ulkoistetusti ja keikkatyönä.

        Hyvinhän teidän tuttavanne asiat ovat, kun hänen luonaan te käytte ja omalta osaltanne asioita hoidatte. Niinhän sen pitää ollakin! Ajatelkaa niitä, joilla ei tuttavia tai omaisia ole!


      • Lusiina

        Kartoituskaan ei takaa palveluiden saatavuutta.


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        Kartoituskaan ei takaa palveluiden saatavuutta.

        Kartoitus tehdäänkin siitä, miten ihminen itse kykenee asiansa hoitamaan ja ohjataan tilaamaan kaupasta ruokaa ja kotiinsa siivousta. Tuetaan ja kannustetaan omatoimisuuteen.

        Ihan sellasta perusjuttua kotona asumiseen. Jokainen pärjää sitten niillä eväillä, miten on elämässään yleensäkin oppinut pärjäämään. Toiset paremmin ja toiset huonommin!

        Jokainen kantaa vastuun omasta elämästään!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Kartoitus tehdäänkin siitä, miten ihminen itse kykenee asiansa hoitamaan ja ohjataan tilaamaan kaupasta ruokaa ja kotiinsa siivousta. Tuetaan ja kannustetaan omatoimisuuteen.

        Ihan sellasta perusjuttua kotona asumiseen. Jokainen pärjää sitten niillä eväillä, miten on elämässään yleensäkin oppinut pärjäämään. Toiset paremmin ja toiset huonommin!

        Jokainen kantaa vastuun omasta elämästään!

        "Jokainen kantaa vastuun omasta elämästään!"

        Vanhukset, joiden toimintakyky alkaa laskea, eivät kanna. Siksihän tarvekartoitus on keksitty, että tarkistetaan toimintakyky ennen kuin ongelmat ja avuntarve alkaa kasautua. Ohajttaisiin hyvissä ajoin palveluiden piiriin. Ja että nämä yksinäisetkään, joilla ei ole ketään,
        eivät tippuisi kyydistä.


      • Lusiina

        Peli alkaa olla kotona olemisen suhteen aika menetetty jos vanhus ei ymmärrä itse syödä ja asuu yksin. Kunto menee kyllä äkkiä huonoksi, laihtuu ja kuivuu. Sitten kun löytyy lattialta makaamasta, kotihoito tai kuka nyt vaan löytääkään toimittaa sairaalaan ja siellä sitten tehdään nämä avuntarpeenarvioinnit ja aletaan miettiä oikeaa asumismuotoa.


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        Peli alkaa olla kotona olemisen suhteen aika menetetty jos vanhus ei ymmärrä itse syödä ja asuu yksin. Kunto menee kyllä äkkiä huonoksi, laihtuu ja kuivuu. Sitten kun löytyy lattialta makaamasta, kotihoito tai kuka nyt vaan löytääkään toimittaa sairaalaan ja siellä sitten tehdään nämä avuntarpeenarvioinnit ja aletaan miettiä oikeaa asumismuotoa.

        Just näin molemmat tekstit! Mutta ihminen on edelleenkin vastuussa itsestään! Yhteiskunnan instanssit eivät enää korjaa sitä, jos ihminen on elämänsä sössinyt. Jos ihminen ei ole koskaan osannut järjestää elämäänsä, että jotenkin sujuisi, niin ei yhteiskunta sitä "hyvää vanhustenhoitoa" enää aikaiseksi saa.

        Tarvekartoitus tehdään lähtökohdista, että mitä on tehtävissä ihmisen itsensä kannalta. Ei tarvekartoitus ole mikään apuautomaatti, että nyt järjestetään tyypin asiat kuntoon, kun siinä joudutaan suohon, jota ei kukaan selvitä.

        Ei ole ketään, joka sitä ruokaa tai juomaa sinne suuhun lappaa, jos ei enää itseltä onnistu. Tilanne vaan todetaan ja toimitaan sen mukaan. Ei ole välttämättä laitokseen lähdön syy, ettei enää onnistu. Lattialta jos löytyy, niin nesteytyksessä käy sairaalassa ja kotiin taas tulee.

        Sellasta se on ihmisen elämä! Kuka kituu enemmän ja kuka vähemmän! Kuka nauttii elämästään enemmän ja kuka vähemmän! Niinhän se vaan on, eikä kukaan tiedä, että miten itsen kohdalla tulee käymään ennemmin tai myöhemmin.

        Kannattaa vaan järjestää asiansa, tai ainakin yrittää järjestää, että jotenkin selviää oli tilanne mikä hyvänsä.

        Ihmisten kodeissa kun on joutunut käymään muutaman vuosikymmenen aikana, niin kyllä sen elämästä selviämiseen näkee ensisilmäyksellä. Turha on enää suuria yhteiskunnan yrittää, jos ihminen itse on luovuttanut. Joskus joku ambulanssikuski on asiakkaalle sanonut, jota on tullut hakemaan, että olisit voinut vähän siivota täällä, kun ei lattialta tyhjää kohtaa löydy kaiken paskan keskeltä. Kauppapalvelun nuorelle, joka on tottunut ottamaan kengät pois, pitää sanoa, että näissä kodeissa pidetään kengät jalassa. Mutta eletään elämää vaan niillä eväillä mitkä on annettu, niin sujuu sopuisasti!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Just näin molemmat tekstit! Mutta ihminen on edelleenkin vastuussa itsestään! Yhteiskunnan instanssit eivät enää korjaa sitä, jos ihminen on elämänsä sössinyt. Jos ihminen ei ole koskaan osannut järjestää elämäänsä, että jotenkin sujuisi, niin ei yhteiskunta sitä "hyvää vanhustenhoitoa" enää aikaiseksi saa.

        Tarvekartoitus tehdään lähtökohdista, että mitä on tehtävissä ihmisen itsensä kannalta. Ei tarvekartoitus ole mikään apuautomaatti, että nyt järjestetään tyypin asiat kuntoon, kun siinä joudutaan suohon, jota ei kukaan selvitä.

        Ei ole ketään, joka sitä ruokaa tai juomaa sinne suuhun lappaa, jos ei enää itseltä onnistu. Tilanne vaan todetaan ja toimitaan sen mukaan. Ei ole välttämättä laitokseen lähdön syy, ettei enää onnistu. Lattialta jos löytyy, niin nesteytyksessä käy sairaalassa ja kotiin taas tulee.

        Sellasta se on ihmisen elämä! Kuka kituu enemmän ja kuka vähemmän! Kuka nauttii elämästään enemmän ja kuka vähemmän! Niinhän se vaan on, eikä kukaan tiedä, että miten itsen kohdalla tulee käymään ennemmin tai myöhemmin.

        Kannattaa vaan järjestää asiansa, tai ainakin yrittää järjestää, että jotenkin selviää oli tilanne mikä hyvänsä.

        Ihmisten kodeissa kun on joutunut käymään muutaman vuosikymmenen aikana, niin kyllä sen elämästä selviämiseen näkee ensisilmäyksellä. Turha on enää suuria yhteiskunnan yrittää, jos ihminen itse on luovuttanut. Joskus joku ambulanssikuski on asiakkaalle sanonut, jota on tullut hakemaan, että olisit voinut vähän siivota täällä, kun ei lattialta tyhjää kohtaa löydy kaiken paskan keskeltä. Kauppapalvelun nuorelle, joka on tottunut ottamaan kengät pois, pitää sanoa, että näissä kodeissa pidetään kengät jalassa. Mutta eletään elämää vaan niillä eväillä mitkä on annettu, niin sujuu sopuisasti!

        Kovaa tekstiä, missä empatia, myötäeläminen ja lämpimällä ymmärryksellä suhtautuminen, jos olet toisten kodeissa kiertänyt. Jokainen elää tyylillään, kun menet toisten kotiin, olet siellä vieras vaikka kengät jalassa joutuisitkin kulkemaan.

        Sellainen ihminen ei ole vastuussa itsestään joka ei siihen enää kykene. Vaikka kuinka hyvin olisit hoitanut muutoin elämäsi mutta et ole osannut varautua toimintakyvyn laskuun riittävän ajoissa, kun on myöhäistä ja paukut ei enää riitä niin sitten ei riitä. Aika voimakkaasti ilmaistu: kun on elämäsnä sössinyt.

        Tarvekartoitus tehdään sekä ihmisen oman toiminnan että avun tarpeen kartoittamisen takia. Osataan täsmäohjata tarvitsemiensa palveluiden piiriin ja myös siihen omatoimisuuteenkin. .Siinä mielessä tarvekartoitus on se apuautomaatti :). Siis jos se toimisi, vaan ei vielä ainakaan taida toimia.

        " Ei ole välttämättä laitokseen lähdön syy, ettei enää onnistu. Lattialta jos löytyy, niin nesteytyksessä käy sairaalassa ja kotiin taas tulee."

        Ai ei vai? Näitähän on akuuttihoidon osastot pullollaan, kun eivät syö eisätkä juo, kyllä se on silloin nykykäsityksen mukaan sairaalahoidon paikka. Jos ei tippaa muualle saada nii laitetaan jalkaan. Pääasia ettei kuivu.Jo ei laitoksessakaan suostu syömään eikä juomaan, kyllä silloin mietitään mikä on jatkohoitopaikka.


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        Kovaa tekstiä, missä empatia, myötäeläminen ja lämpimällä ymmärryksellä suhtautuminen, jos olet toisten kodeissa kiertänyt. Jokainen elää tyylillään, kun menet toisten kotiin, olet siellä vieras vaikka kengät jalassa joutuisitkin kulkemaan.

        Sellainen ihminen ei ole vastuussa itsestään joka ei siihen enää kykene. Vaikka kuinka hyvin olisit hoitanut muutoin elämäsi mutta et ole osannut varautua toimintakyvyn laskuun riittävän ajoissa, kun on myöhäistä ja paukut ei enää riitä niin sitten ei riitä. Aika voimakkaasti ilmaistu: kun on elämäsnä sössinyt.

        Tarvekartoitus tehdään sekä ihmisen oman toiminnan että avun tarpeen kartoittamisen takia. Osataan täsmäohjata tarvitsemiensa palveluiden piiriin ja myös siihen omatoimisuuteenkin. .Siinä mielessä tarvekartoitus on se apuautomaatti :). Siis jos se toimisi, vaan ei vielä ainakaan taida toimia.

        " Ei ole välttämättä laitokseen lähdön syy, ettei enää onnistu. Lattialta jos löytyy, niin nesteytyksessä käy sairaalassa ja kotiin taas tulee."

        Ai ei vai? Näitähän on akuuttihoidon osastot pullollaan, kun eivät syö eisätkä juo, kyllä se on silloin nykykäsityksen mukaan sairaalahoidon paikka. Jos ei tippaa muualle saada nii laitetaan jalkaan. Pääasia ettei kuivu.Jo ei laitoksessakaan suostu syömään eikä juomaan, kyllä silloin mietitään mikä on jatkohoitopaikka.

        Tää on mukavaa kirjoittelua, kun on kovaa tekstiä, eikä löydy sen enempää empatiaa, myötäelämistä, kun lämmintä ymmärrystäkään! Kyllä sillä tyylilläänkin elämisellä on rajansa, kun kuitenkin oletetaan, että sen tyylin pitää olla hoitopaikka ja kärpäset lentää ja pissa ja kakka haisee. Täytyy olla kuule aika "hyvä hoitaja", että kestää!

        Vuosikymmenien aikana olen tavannut enemmän ja vähemmän kaltaisellasi tavalla ajattelevaa, mutta eivät ikävä kyllä jaksa työtä tehdä kuvaamillasi asenteilla. Tulevat duuniin hoivaviettiä puhkuen ja hyvää hoitoa järjestäen. Aikansa puhkuvat ja sitten väsyvät ja lähtevät pois ja useimmiten jättävät aikaansaamansa sotkut jälkeensä. Asiakkaat jäävät kaipaamaan "hyviä hoitajia" jotka "kaiken tekivät" ja taas tulevat "hoitajat, jotka vaativat asiakkaan itse tekemään", "huonot hoitajat".

        Nesteytykseen sairaalaan on vanhukset lähetetty iät ajat ja voidaan sitä paikkaa miettiä, mutta suurin osa lähetetään kuitenkin kotiin. Kesäisin etenkin kuumista kodeista, syömättöminä ja juomattomina, paljon vaatteita päälleen pukemina kuivuvat nopeastikin. Ei ole kysymys "huonosta" tai "hyvästä hoidosta", vaan ihan realismista!

        Tarvitsen itsekin vähän väliä siihen realiteettiin ja jätin vanhustyön toivottavasti lopullisesti taakseni. Joku raja se on kaikilla ja jos näkee tilanteen mahdottomaksi, niin ei ole muuta mahdollisuutta, kun luovuttaa! Enkä ole ainoa! Enkä toivota hyvää jatkoa, niille jotka jatkavat. Toivon parempaa suunnittelua työhön!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Tää on mukavaa kirjoittelua, kun on kovaa tekstiä, eikä löydy sen enempää empatiaa, myötäelämistä, kun lämmintä ymmärrystäkään! Kyllä sillä tyylilläänkin elämisellä on rajansa, kun kuitenkin oletetaan, että sen tyylin pitää olla hoitopaikka ja kärpäset lentää ja pissa ja kakka haisee. Täytyy olla kuule aika "hyvä hoitaja", että kestää!

        Vuosikymmenien aikana olen tavannut enemmän ja vähemmän kaltaisellasi tavalla ajattelevaa, mutta eivät ikävä kyllä jaksa työtä tehdä kuvaamillasi asenteilla. Tulevat duuniin hoivaviettiä puhkuen ja hyvää hoitoa järjestäen. Aikansa puhkuvat ja sitten väsyvät ja lähtevät pois ja useimmiten jättävät aikaansaamansa sotkut jälkeensä. Asiakkaat jäävät kaipaamaan "hyviä hoitajia" jotka "kaiken tekivät" ja taas tulevat "hoitajat, jotka vaativat asiakkaan itse tekemään", "huonot hoitajat".

        Nesteytykseen sairaalaan on vanhukset lähetetty iät ajat ja voidaan sitä paikkaa miettiä, mutta suurin osa lähetetään kuitenkin kotiin. Kesäisin etenkin kuumista kodeista, syömättöminä ja juomattomina, paljon vaatteita päälleen pukemina kuivuvat nopeastikin. Ei ole kysymys "huonosta" tai "hyvästä hoidosta", vaan ihan realismista!

        Tarvitsen itsekin vähän väliä siihen realiteettiin ja jätin vanhustyön toivottavasti lopullisesti taakseni. Joku raja se on kaikilla ja jos näkee tilanteen mahdottomaksi, niin ei ole muuta mahdollisuutta, kun luovuttaa! Enkä ole ainoa! Enkä toivota hyvää jatkoa, niille jotka jatkavat. Toivon parempaa suunnittelua työhön!

        "Täytyy olla kuule aika "hyvä hoitaja", että kestää!"

        Niinpä, samaa mieltä ;). Hoitotyön tulee lähteä sydämmestä jotta jaksaa ja näkee syy-seuraus -suhteet ja inhimillisyys säilyy kohtaamisissa.

        Tuo "tyyli" onkin aika veikeä ilmaisu. Se tyyli mikä sopii sinulle ei ehkä sovi toiselle ja onko sinun tyylisi ainoa oikea ja kelvollinen, tai minun. Ehkä kuitenkin jokaisella meillä lenee vielä se oikeus päättää omasta elämästään, mikä on se hyvä. Silti sinua ei suljeta kokonaan apujen ulkopuolelle.

        "mutta suurin osa lähetetään kuitenkin kotiin."
        Akuuttihoito ei ole oikea paikka miettiä potilaan asumismuotoa vaan se kuuluu tehdä avopuolella vanhuksen itsensä tai jos hän ei enää siihen yksin kykene, omaisten tai kotihoidon välityksellä.Tehdä tarvittavat toimintakykymittaukset ja hakemukset, Niillä mennään. Vanhuksen hyvä hoito on myös sitä että toimintakykymittaukset tehdään hänen ollessa mahdollisimman hyvässä kunnossa ja sitä hän todellakaan ei ole kuivuneena ja esimerkiski virtsatieinfektion sekaannuttamana sairaalassa.Siinä realismia riittämiin.

        "Toivon parempaa suunnittelua työhön!"
        Sitähän minnäi.


      • Niin järkyttäväää!
        Lusiina kirjoitti:

        "Jokainen kantaa vastuun omasta elämästään!"

        Vanhukset, joiden toimintakyky alkaa laskea, eivät kanna. Siksihän tarvekartoitus on keksitty, että tarkistetaan toimintakyky ennen kuin ongelmat ja avuntarve alkaa kasautua. Ohajttaisiin hyvissä ajoin palveluiden piiriin. Ja että nämä yksinäisetkään, joilla ei ole ketään,
        eivät tippuisi kyydistä.

        Todellisessa elämässä sellaista, kun tarvekartoitus ei oikeasti ole olemassa, tai sellaisella kartoituksella ei ole merkitystä.
        Keksitty on sekin, että kaikin keinoin pyritään pitämään vanhukset omissa kodeissaan, mikä ihan oikeasti Suomessa tarkoitta sitä, että tehdään kaikki, jotta vanhukset heitteille omiin koteihinsa jätettyinä kuolisivat mahdollisimman nopeasti pois yhteiskuntaa rasittamasta.
        Kotihoito ja tarvekartoitus on juur' samanlaista silmälumeeksi tarkoitettua höpinää, kun on vanhustenhoitolakikin. Millään näistä ei ole minkäänlaista apua vanhusten hoidossa.
        Kun Suomessa yli 90 vuotias huonokuntoinen ihminen laitetaan kotiin niin, tuo "keksitty tarvekartoitus" hänen osallaan tarkoittaa sitä, että sairaanhoitaja käy vaihtamassa jonkin kanuulin kerran päivässä ja se kotiapu mitä tuo vanhus saa, se on siinä kaikki. Ennen sairaalasta kotiin pääsyä vanhukselta on tivaamalla tivattu, "eikö teillä ole ketään omaista", ja kun lopulta on uskottu vanhuksen sanomaa, ettei hänellä todellakaan yhtäkään omaista ole, tuolla tiedolla ei ole ollut mitään merkitystä.
        Että tälläiset tapaukset saa ihmettelemään sitä, että ne sairaanhoitajat, jotka tietävät lähettäessään huonokuntoisen ihmisen hoitolaitoksesta kotiin, missä tällä ei ole olemassa mitään mahdollisuutta saada kotona asumisensa tueksi minkäänlaista muuta sairaanhoitoapua, kun tuon kanuulinlaitto, miten he pystyvät tekemään tälläistä? Tuleeko noille sairaan hoitolaitoksesta kotiuttaville koskaan mieleen, että myös heille itselleen tälläinen kotona heitteillä asuminen on mahdollista?
        Ihmistenhoito se on todella Suomessa epäinhimmillistä. Että sellaista ajattelua, että hyvissä ajoin ohjataan palvelujen piiriin, sellaista ei todellisuudessa ole olemassa.Johan sen luulisi jokaisen tietävän, että eihän minkäänlainen, minkään kartoituksen mukainen hoito, voi olla Suomessa mahdollista, koska rahaa ei ihmistenhoitoavarten anneta niin paljon käyttöön, että mahdollistuisi se, että jonkin sääntöjen, kartoitussen, tai lakien mukainen ihmistenhoito voisi oikeasti olla mahdollista.


      • täsmäkohde
        Niin järkyttäväää! kirjoitti:

        Todellisessa elämässä sellaista, kun tarvekartoitus ei oikeasti ole olemassa, tai sellaisella kartoituksella ei ole merkitystä.
        Keksitty on sekin, että kaikin keinoin pyritään pitämään vanhukset omissa kodeissaan, mikä ihan oikeasti Suomessa tarkoitta sitä, että tehdään kaikki, jotta vanhukset heitteille omiin koteihinsa jätettyinä kuolisivat mahdollisimman nopeasti pois yhteiskuntaa rasittamasta.
        Kotihoito ja tarvekartoitus on juur' samanlaista silmälumeeksi tarkoitettua höpinää, kun on vanhustenhoitolakikin. Millään näistä ei ole minkäänlaista apua vanhusten hoidossa.
        Kun Suomessa yli 90 vuotias huonokuntoinen ihminen laitetaan kotiin niin, tuo "keksitty tarvekartoitus" hänen osallaan tarkoittaa sitä, että sairaanhoitaja käy vaihtamassa jonkin kanuulin kerran päivässä ja se kotiapu mitä tuo vanhus saa, se on siinä kaikki. Ennen sairaalasta kotiin pääsyä vanhukselta on tivaamalla tivattu, "eikö teillä ole ketään omaista", ja kun lopulta on uskottu vanhuksen sanomaa, ettei hänellä todellakaan yhtäkään omaista ole, tuolla tiedolla ei ole ollut mitään merkitystä.
        Että tälläiset tapaukset saa ihmettelemään sitä, että ne sairaanhoitajat, jotka tietävät lähettäessään huonokuntoisen ihmisen hoitolaitoksesta kotiin, missä tällä ei ole olemassa mitään mahdollisuutta saada kotona asumisensa tueksi minkäänlaista muuta sairaanhoitoapua, kun tuon kanuulinlaitto, miten he pystyvät tekemään tälläistä? Tuleeko noille sairaan hoitolaitoksesta kotiuttaville koskaan mieleen, että myös heille itselleen tälläinen kotona heitteillä asuminen on mahdollista?
        Ihmistenhoito se on todella Suomessa epäinhimmillistä. Että sellaista ajattelua, että hyvissä ajoin ohjataan palvelujen piiriin, sellaista ei todellisuudessa ole olemassa.Johan sen luulisi jokaisen tietävän, että eihän minkäänlainen, minkään kartoituksen mukainen hoito, voi olla Suomessa mahdollista, koska rahaa ei ihmistenhoitoavarten anneta niin paljon käyttöön, että mahdollistuisi se, että jonkin sääntöjen, kartoitussen, tai lakien mukainen ihmistenhoito voisi oikeasti olla mahdollista.

        Tiedoksi: kotiutuspäätöksen tekee lääkäri. Jos kotiutus ongelmineen kipataan taas hoitajien niskaan, niin kohta ei todella ole niitä hoitajiakaan töissä.
        Kannattaisiko ottaa yhteyttä vaaleissa äänesi saaneeseen edustajaan; asiat kannattaa viedä päättäjätasolle. Resursseista kun ei vastaa yksittäinen hoitaja (eikä lääkärikään).


      • 1. lapset 2. iäkkäät
        Niin järkyttäväää! kirjoitti:

        Todellisessa elämässä sellaista, kun tarvekartoitus ei oikeasti ole olemassa, tai sellaisella kartoituksella ei ole merkitystä.
        Keksitty on sekin, että kaikin keinoin pyritään pitämään vanhukset omissa kodeissaan, mikä ihan oikeasti Suomessa tarkoitta sitä, että tehdään kaikki, jotta vanhukset heitteille omiin koteihinsa jätettyinä kuolisivat mahdollisimman nopeasti pois yhteiskuntaa rasittamasta.
        Kotihoito ja tarvekartoitus on juur' samanlaista silmälumeeksi tarkoitettua höpinää, kun on vanhustenhoitolakikin. Millään näistä ei ole minkäänlaista apua vanhusten hoidossa.
        Kun Suomessa yli 90 vuotias huonokuntoinen ihminen laitetaan kotiin niin, tuo "keksitty tarvekartoitus" hänen osallaan tarkoittaa sitä, että sairaanhoitaja käy vaihtamassa jonkin kanuulin kerran päivässä ja se kotiapu mitä tuo vanhus saa, se on siinä kaikki. Ennen sairaalasta kotiin pääsyä vanhukselta on tivaamalla tivattu, "eikö teillä ole ketään omaista", ja kun lopulta on uskottu vanhuksen sanomaa, ettei hänellä todellakaan yhtäkään omaista ole, tuolla tiedolla ei ole ollut mitään merkitystä.
        Että tälläiset tapaukset saa ihmettelemään sitä, että ne sairaanhoitajat, jotka tietävät lähettäessään huonokuntoisen ihmisen hoitolaitoksesta kotiin, missä tällä ei ole olemassa mitään mahdollisuutta saada kotona asumisensa tueksi minkäänlaista muuta sairaanhoitoapua, kun tuon kanuulinlaitto, miten he pystyvät tekemään tälläistä? Tuleeko noille sairaan hoitolaitoksesta kotiuttaville koskaan mieleen, että myös heille itselleen tälläinen kotona heitteillä asuminen on mahdollista?
        Ihmistenhoito se on todella Suomessa epäinhimmillistä. Että sellaista ajattelua, että hyvissä ajoin ohjataan palvelujen piiriin, sellaista ei todellisuudessa ole olemassa.Johan sen luulisi jokaisen tietävän, että eihän minkäänlainen, minkään kartoituksen mukainen hoito, voi olla Suomessa mahdollista, koska rahaa ei ihmistenhoitoavarten anneta niin paljon käyttöön, että mahdollistuisi se, että jonkin sääntöjen, kartoitussen, tai lakien mukainen ihmistenhoito voisi oikeasti olla mahdollista.

        Tämä on kyllä valitettavasti osittain totta. Sairaaloista ja terkkareista kotiutetaan potilaita, joilla ei ihan aikuisten oikeasti ole mitään mahdollisuuksia kotona yksin pärjätä. Ja ihminen on yksin, vaikka asunnossa käväisisi kääntymässä ympäri kuinka monta hoitajaa sun muuta 'kaitsijaa' päivässä.

        Tässä aiheessa mättää kunnolla sekä sanat säästö että arvostus ja arvoasetelmat. Mihin meidän veromarkkamme kerätään, ketä hyödyttämään? Itse en tahtoisi enkä haluaisi antaa puolta palanutta puupenniäkään (senttiä) yhteenkään sotaleikkiin enkä minkäänlaisen virkamieskoneiston ylläpitoon.


      • velka on ja pysyy
        Niin järkyttäväää! kirjoitti:

        Todellisessa elämässä sellaista, kun tarvekartoitus ei oikeasti ole olemassa, tai sellaisella kartoituksella ei ole merkitystä.
        Keksitty on sekin, että kaikin keinoin pyritään pitämään vanhukset omissa kodeissaan, mikä ihan oikeasti Suomessa tarkoitta sitä, että tehdään kaikki, jotta vanhukset heitteille omiin koteihinsa jätettyinä kuolisivat mahdollisimman nopeasti pois yhteiskuntaa rasittamasta.
        Kotihoito ja tarvekartoitus on juur' samanlaista silmälumeeksi tarkoitettua höpinää, kun on vanhustenhoitolakikin. Millään näistä ei ole minkäänlaista apua vanhusten hoidossa.
        Kun Suomessa yli 90 vuotias huonokuntoinen ihminen laitetaan kotiin niin, tuo "keksitty tarvekartoitus" hänen osallaan tarkoittaa sitä, että sairaanhoitaja käy vaihtamassa jonkin kanuulin kerran päivässä ja se kotiapu mitä tuo vanhus saa, se on siinä kaikki. Ennen sairaalasta kotiin pääsyä vanhukselta on tivaamalla tivattu, "eikö teillä ole ketään omaista", ja kun lopulta on uskottu vanhuksen sanomaa, ettei hänellä todellakaan yhtäkään omaista ole, tuolla tiedolla ei ole ollut mitään merkitystä.
        Että tälläiset tapaukset saa ihmettelemään sitä, että ne sairaanhoitajat, jotka tietävät lähettäessään huonokuntoisen ihmisen hoitolaitoksesta kotiin, missä tällä ei ole olemassa mitään mahdollisuutta saada kotona asumisensa tueksi minkäänlaista muuta sairaanhoitoapua, kun tuon kanuulinlaitto, miten he pystyvät tekemään tälläistä? Tuleeko noille sairaan hoitolaitoksesta kotiuttaville koskaan mieleen, että myös heille itselleen tälläinen kotona heitteillä asuminen on mahdollista?
        Ihmistenhoito se on todella Suomessa epäinhimmillistä. Että sellaista ajattelua, että hyvissä ajoin ohjataan palvelujen piiriin, sellaista ei todellisuudessa ole olemassa.Johan sen luulisi jokaisen tietävän, että eihän minkäänlainen, minkään kartoituksen mukainen hoito, voi olla Suomessa mahdollista, koska rahaa ei ihmistenhoitoavarten anneta niin paljon käyttöön, että mahdollistuisi se, että jonkin sääntöjen, kartoitussen, tai lakien mukainen ihmistenhoito voisi oikeasti olla mahdollista.

        omaisia ei omaisia missä omaisia ei omaisia missä omaisia ei omaisia missä omaisia ei omaisia, vanhus seurakunta uskontokunta - alkakee teologit ja filosofit ja verokirjaesiintymät, myös mailmanpolitiikan polttopisteesssä


    • ei suvaita

      Niin on se vaan niin vastenmielistä ajatella vanhuutta, kun esim. kaupoissakin ollaan niin vanhusvastaisia, että niissä kaikissa osoitetaan vanhuksille kuinka vähän heidän asiakkuudestaan välitetään.
      Kun esim. punnitusta vaaoilla on täysin mahdoton suorittaa omatoimisesti, että mikäli vanhus haluaa saada punnituksi haluamansa tuotteet, hänen täytyy odotella vaa-an luona avuksen, avuliasta toista sellaista asiakasta, jolla on haukan näkökyky.
      Ja kauppojen sisustuksessa ei ole istuimin haluttu mahdollistaa sitä, että vanhukset lepotaukoja pitämällä jaksaisivat kaupoissa asioida.
      Ja kun palvelua ei ole, ei ole mitään mahdollisuutta saada ostetuksi niitä tuotteita, jotka ovat hyllyrivistöissä lattiatasolla.
      Se olisi suuri ihme, jos joku kauppa mainostaisi, meidän palvelumme on vanhusystävällinen.

    • Onko tietoo?

      Tietääkö joku, onko olemassa joku asia tässä yhteiskunnassa, missä ei olisi havaittavissa vanhusvastaisuutta? Minä en tiedä.
      Ja ihmettelen kovasti, kun kansalisia pyritään opettelemaan elämään niin sanotua tervettä elämään, jotta eläisi mahdollisimman kauan? Kun kuitenkin koko yhteiskunta tekee kaikkensa, jotta vanhoilla ihmisillä olisi mahdollisimman vaikea elää, että kun näin on, ei voi kun ihmetellä, mitä itua on edess' pyrkiä elämään vanhaksi?
      Koko ajan kerrotaan yhteiskunnan pyrkivän siihen, että vanhukset asuisivat kotonaan mahdollisimman kauan ja kuitenkin koko ajan tehdään kaikki mahdollinen, jotta vanhusten olisi mahdollisimman vaikeeta asua kodeissaan ja vaikea viettää päivät hoitolaitoksissa.
      Olisikohan vanhusvastaisuuteen syynä se, kun tässä maassa ei ole olemassa ihmistensuojeluyhdistystä? Eli ei ketään, jota huolestuttaisi vanhusten pahoinvoipaisuus yhtä paljon, kun turkistarhaeläinten huonovoipaisuus?

      • Ei väliä ihmisellä

        Ei ihmisillä ole nykyisessä maailmassa väliä sen jälkeen kun eivät voi olla enää "resursseja" työnantajille... Ainoa millä on merkitystä on se, että voiko tehdä työtä. Jos ei, niin sitten näyttää Kokoomus-Suomi vaan keskaria ja hylkää kuolemaan kotiinsa. Ja sitten idiootit äänestää vuodesta toiseen saman porukan valtaan ja ihmettelee että miksi tehdään huonoja päätöksiä.


    • Monet saa apua

      Tuo kuulostaa ihan eräältä tuntemani 50-vuotiaan aikamiespojan elämältä. Tosin hän ei makaa sängyssä. Hän varmaan juuri tarvitsisi sitä ulkopuolista apua, koska nuo kaikki asiat mitä mainitsit ei hoidu häneltä itseltään.

      Minä hommaan äidilleni uusia vaatteita, siivoamme siskoni kanssa. Vaihdamme petivaatteet tai kotihoito vaihtaa. Siivoojakin joskus kävi.
      Valmisruokia annamme, koska emme viitsi enää kokata, kun ei nekään ruoat maistuneet, on kovin nirso ruokien suhteen. Miksi nähdä vaivaa. Käyn kuitenkin töissä ja on lapsia jne. Ja monet nuoretkin syö valmisruokia?

      Sehän riippuu miten pysyy fyysisesti kunnossa ja onko muistisairautta tai masennusta tms. miten pärjää yksikseen. Toiset pärjää hyvin vielä yli 90 -vuotiainakin. Mutta on eri asia tosiaan, jos on terve. Oma äitini on dementoitunut ja ei pysty tekemään tavallisia askareita tai lähtemään yksin kaupoille tms. Ei muista aina edes vessassa käydä.

      • Monet saa apua

        Sen verran vielä, että äitini kodissa on nyt siistimpää kun silloin kun hän itse siivoili (jos siivosi) nuorempana. Äitini ei ole ollut mikään siisteysintoilija.


      • Lusiina

        50-vuotiasta ei vielä lueta vanhukseksi joten hän ei myöskään saa palveluita, mitkä on ikäihmisille tarkoitettu.


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        50-vuotiasta ei vielä lueta vanhukseksi joten hän ei myöskään saa palveluita, mitkä on ikäihmisille tarkoitettu.

        Vanhus, toipilasapu ja pitkäaikaissairaus kuuluvat saman tarvekartoituksen piiriin ja sama kotihoidon henkilöstö hoitaa vaikka alle viiskymppistä, jos se tarvekartoituksessa tarpeen todetaan. Alkoholismikin on sairaus, eikä sairas välttämättä ole edes viiskymppinen.


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Vanhus, toipilasapu ja pitkäaikaissairaus kuuluvat saman tarvekartoituksen piiriin ja sama kotihoidon henkilöstö hoitaa vaikka alle viiskymppistä, jos se tarvekartoituksessa tarpeen todetaan. Alkoholismikin on sairaus, eikä sairas välttämättä ole edes viiskymppinen.

        En jaksa uskoa että kovinkaan montaa alkoholismista kärsivää passataan kotiin. Alkoholisimi kun luetaan itsehankituksi sairaudeksi. Katkaisuhoidon (deliriumin estoon diapam kyllästys kunnes nukkuu ja b-vitamiinia lihakseen kolme vuorokautta, monipuolinen ruoka monta kertaa päivässä, vaatteiden pesu jälkeen vaan potku pyllyyn, lupaukset juomattomuudesta ja eiku ulkoruokintaan vaan. Väliin ei tiedä mihin kotiutuetaan kun ei ole edes kotia.Esimerkiksi monissa kunnissa alle 65-vuotiaat eivät pääse vanhainkoteihin, esteenä on liian alhainen ikä.

        Eri asia on muutoin pitkäaikaisairaat ja toipilaat, heidän hoitosuunnitelmissaan mukana kuitenkin myös erikoissairaanhoito.


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        En jaksa uskoa että kovinkaan montaa alkoholismista kärsivää passataan kotiin. Alkoholisimi kun luetaan itsehankituksi sairaudeksi. Katkaisuhoidon (deliriumin estoon diapam kyllästys kunnes nukkuu ja b-vitamiinia lihakseen kolme vuorokautta, monipuolinen ruoka monta kertaa päivässä, vaatteiden pesu jälkeen vaan potku pyllyyn, lupaukset juomattomuudesta ja eiku ulkoruokintaan vaan. Väliin ei tiedä mihin kotiutuetaan kun ei ole edes kotia.Esimerkiksi monissa kunnissa alle 65-vuotiaat eivät pääse vanhainkoteihin, esteenä on liian alhainen ikä.

        Eri asia on muutoin pitkäaikaisairaat ja toipilaat, heidän hoitosuunnitelmissaan mukana kuitenkin myös erikoissairaanhoito.

        Yhä useammin on diaknoosina alkoholismi ja siitä aiheutuvat sairaudet ja kun ei muualle pääse niin kotiutetaan vaikka minkälaiseen luukkuun ja kotihoito hoitaa.

        Se vaan ei näissä vanhuskeskusteluissa tule oikein esille, että kotihoidossa on yhä enemmän mihinkään muuhun hoitomuotoon pääsemättömiä asiakkaita, myös vanhuksia. Tarpeeksi hankala tai sotkuinen ei ole minkään hoitomuodon suosikki. Sairaalasta voidaan potkasta ulos, mutta ei "kodista".

        Ei sairauksia jaotella itse- tai toisten aiheuttamiin! Se on vaan se tarve ja siihen se syy ja seuraus ja lämpö ja inhimillisyys ja empaattisuus, mihin aikasemmin vetosit. Koko lässytyssetti! Vaikka sen mitenpäin tahansa kääntää!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Yhä useammin on diaknoosina alkoholismi ja siitä aiheutuvat sairaudet ja kun ei muualle pääse niin kotiutetaan vaikka minkälaiseen luukkuun ja kotihoito hoitaa.

        Se vaan ei näissä vanhuskeskusteluissa tule oikein esille, että kotihoidossa on yhä enemmän mihinkään muuhun hoitomuotoon pääsemättömiä asiakkaita, myös vanhuksia. Tarpeeksi hankala tai sotkuinen ei ole minkään hoitomuodon suosikki. Sairaalasta voidaan potkasta ulos, mutta ei "kodista".

        Ei sairauksia jaotella itse- tai toisten aiheuttamiin! Se on vaan se tarve ja siihen se syy ja seuraus ja lämpö ja inhimillisyys ja empaattisuus, mihin aikasemmin vetosit. Koko lässytyssetti! Vaikka sen mitenpäin tahansa kääntää!

        Kukaan ei viinaa kurkusta sinulle väkisin kaada=itseaiheutettu alunperin.

        "Koko lässytyssetti!"

        Sinun taisi todella korkea aika lähteä työstäsi :). Mutta kaikkea hyvää jatkoon. Varmasti urheasti urallasi suoriuduit.


      • Huh huh
        Lusiina kirjoitti:

        Kukaan ei viinaa kurkusta sinulle väkisin kaada=itseaiheutettu alunperin.

        "Koko lässytyssetti!"

        Sinun taisi todella korkea aika lähteä työstäsi :). Mutta kaikkea hyvää jatkoon. Varmasti urheasti urallasi suoriuduit.

        Mihin nyt hävisi se lämpö ja empaattisuus? Koskeeko se vaan tiettyjä ihmisryhmiä? Sairaaloista heitetään ulos "kotihoitoon" heti, kun lääkitys puree. "Kotihoito hoitaa"! Oli juoppo tai vanha, pärjää tai ei!

        Ja kiito, kiitos toivotuksista! Tuleva työni on vielä hämärän peitossa, enkä tiedä mitä tuleman pitää. Tuli kuitenkin rikosrekisteriote lasten kanssa työskentelyyn. Enkä ainakaan rikollinen ole, jos jotain positiivista pitää löytää!

        Kaikkea hyvää itsellesikin ja aurinkoista kesää!


      • Lusiina
        Huh huh kirjoitti:

        Mihin nyt hävisi se lämpö ja empaattisuus? Koskeeko se vaan tiettyjä ihmisryhmiä? Sairaaloista heitetään ulos "kotihoitoon" heti, kun lääkitys puree. "Kotihoito hoitaa"! Oli juoppo tai vanha, pärjää tai ei!

        Ja kiito, kiitos toivotuksista! Tuleva työni on vielä hämärän peitossa, enkä tiedä mitä tuleman pitää. Tuli kuitenkin rikosrekisteriote lasten kanssa työskentelyyn. Enkä ainakaan rikollinen ole, jos jotain positiivista pitää löytää!

        Kaikkea hyvää itsellesikin ja aurinkoista kesää!

        Tämä vielä:
        Ei lämpö ja empaattisuus mihinkään hävinnyt. koin vaan että kaikki on jo sanottu :).


    • yksi loinen

      28.6-13 Kotimaan uutisista se taas kerran nähtiin, kuinka kauhean vastenmiellinen vanhuus tässä maassa on.
      Kun ikäihmisten palvelut yksikön päälikkö Harriet Finne huomauttaa, että ennen kuin vanhuspalvelulain sisällöstä oli päätetty niin, osalla kuntien budjeteissa ole varattu rahaa vanhuspalvelulle.
      Mikä jälleen kerran todistanee sitä, että Suomi on ulkoistanut perusturva, ym. lakiensa ulkopuolelle iäkkäät kansalaisensa.
      Milloin tulee se päivä, kun Suomalaiset kansalaiset huomaavat tämän, heitä itseään kohtan suunnatun epäoikeudenmukaisuuden?
      Milloin kansa alkaa vaatia kansallisia oikeuksia kaikenikäisille kansalaisilleen?
      Miten kansa on saatu näin aivopestyä, ettei kansa välitä tippaakaan siitä, miten heitä tullaan vanhuudessaan kohtelemaan?

    • kellä vastuu?

      Sehän tässä mättää, kun vanhus ei halua apua, näin on usein sillä eivät halua maksaa mistään.
      Tuo on totta, et vanhus löytyy kotoa usein huonossa kunnossa, ollut syömättä ja juomatta.
      Omaisia ei voi syyttää, jos asuu kaukana, kuka voi valvoa ja puhelimessa ei saa selvää, mikä oikea tilanne.

      • kaikilla on vastuu

        Nimimerkki, kellä on vastuu. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että nuo kotontaan nälkäisenä ja janoisena löydetyt vanhukset, olisivat jättäneet juomisen ja syömisen tarkoituksella kuolla?
        Kun tuskin siitä on tilastoja olemassa, kuinka moni vanhus haluaisi kuolla?
        Ja tuskin yksikään vanhus haluttomuuttaan maksaa, elää kotonaan kärsien palvelujen puutteesta, kyllä muut vanhukset, paitsi he, joilla elämä on jo niin toivotonta, ettei halua ole muuhun kun kuolemaan, hyvin mielellään palveluista maksaisi, jos heillä olisi olemassa rahaa millä maksaa. Miten on kun ette ollenkan ymmärtäisi, että vanhustenhoidosta ei valittamista olisikaan olemassa, jos rahaa olisi niin paljon, että vanhukset hoidettaisiin tässä Suomenmaassa siten kun perusturvalakimme mukaan jokainen Suomen kansalainen tulisi hoitaa?.
        Mistä oletta saaneet käsityksen, että vanhusten huonoon hoitoon on syynä vanhusten nuukuus?
        Ja ettekö ole huomioinut, että huonoon vanhustenhoitoon on syynä EU tukiaiset, joihin kaikki Suomalaisilta kerätyt verorahan hupenevat niin, että sen vuoksi Suomessa, ihmistenhoidon lisäksi ei toimi hyvin mikään muukaan? Miksi luulette, tässä massa kansalaisia kiusattavan sillä, että vähennetään ihan kaikkia palveluja?
        Että jos kysytte, kellä vastuu, tarkoituksella niin, ajatelkaapa, eikö vastuuta tulisi perätä Suomen hallitukselta?
        Mutta mitä vanhustenhoitoon tulee vastuu on tässä maassa myös niin, vanhusten omaisilta, kun kaikelta muultakin kansalaisilta siinä mielesä, etä kansalaisten tulisi jo omia etujaankin valvoessaan vaatia hallitusta pitämään huolen siitä, että maassamme toimitaan käytännössä vastuullisesti, maassa voimassaolevien lakien määräämällä tavalla myös iäkkäiden ihmisten hoidossa.


    • Tosi hyvä pointti' kaikilla on vastuu.
      Kun on kun kansalaiset eivät olisi ollenkaan huomanneet sitä, että hallitus on valehdellut, kun on väittänyt, että Suomessa hyvän vanhustenhoidon toteuttamiseksi tarvitaan uusi laki. Kansa kun on ollut kun pässilauma ja ei ole ilmaissut hallitukselle vaatimustaan siitä, että hallituksen tulisi valvoa sitä, että maassa voimassaolevia lakeja käytännössä nuodatetaan, jos ei muussa niin ihmistenhoidossa, jos ei muun vuoksi niin sen vuoksi, koska Suomi on sitoutunut noudattamaan kansainvälisiä ihmisoikeuksia.

    • olis' hyvä saadfa ti

      Sunnuntaina 7.7-13 helsingin Sanomat uutisoi, että pakkokeinojen määrä vähenee psykiatrisessa hoidossa.
      Nyt toivoisi sitten, että pakkokeinojen käyttö vähenisi myöskin niisä vanhustenhoitolaitoksissa, joissa Intervallihoidossa olevat huonokuntoiset vanhukset pakoitetaan omatoimisuuteen sillä että pyritään auttamaan kaikissa toimissa mahdollisimman vähän. Mikä on järjenvastaista toimintaa ja mitä toimintatapaa vanhustenhoitolaitoksessa ei voi käsittää miksikään muuksi, kun hoidettavana olevien vanhusten kiusaamiseksi.
      Mikä on ihan varmasti päättäjien syytä, nämä kun ovat keksineet, että vanhusten toimintakyky pitkittyy sillä, kun vanhukset pakoitetaan toimimaan itse.
      Että hyväkuntoiset päättäjät taas kerran syyllistävät vanhukset toimintahaluttomiksi.
      Sitä vaan en ymmärrä, miten päättäjistä omatoiminnallisuus tuntuu niin vastenmieliseltä, että he luulevat omatoimisuuden olevan epämieluista vanhuksille?
      Kun Huh huh nimimerkki ei halua kokea kauhu skenaariota niin, voisiko hän kertoa, mistä hän saa myrkkyä, tai aseen, millä välttää tuon kauhu kokemuksen?

      • vanhus lapsi ihana

        rehellisest mukaellen mailmanhallinto, siinä näyttää itseään vastaan kääntyvän, missä ei ole älyä ymmärrystä viisautta koulutukselle ei sijaa asiassa, mutta rahaa ja mitataan rahallisesti, pakkokeinot pois ja urheilullinen mahdollisuus, vapaus tuntemuksena hoitokeinoksi ja kohteliaisuus käytännössä yksityisyys, suuntautua selvää sanomaa siinä missä on uskontokunnat, ei poliittinen pelehdintä laskelmaportaineen yllä enempää kuin hallitusti pahan teossa, siis, pahantekijät rautoihin vanhusten ja lasten hoidosta ...


    • Apteekista apu

      Ei siihen mitään myrkkyä/aseita tarvita. Melko tavallisilla (jopa käsikaupan) lääkkeillä saa kyllä hengen pois.

      • Apteekista apu" Voi olla, että jokunen siitä vanhojen ihmisten ryhmästä, joiden tiedtään tekevät itsemurhan Suomessa joka toinen päivä, tekeekin itsemurhan apteekista vapaasti saatavilla tuotteilla, mutta kyllä tuo tapa on paitsi epävarma, niin myöskin hyvin tuskainen.
        Että sitä toivoisi, ettei kuoleminen muodostuisi vanhukselle pitkäaikaisekei kidutukseksi, vaan että vanhukselle sallittaisin edes ihmistä kunnioittava armokuolema.


      • Uni ei ole sama kuin
        riittakerttuli kirjoitti:

        Apteekista apu" Voi olla, että jokunen siitä vanhojen ihmisten ryhmästä, joiden tiedtään tekevät itsemurhan Suomessa joka toinen päivä, tekeekin itsemurhan apteekista vapaasti saatavilla tuotteilla, mutta kyllä tuo tapa on paitsi epävarma, niin myöskin hyvin tuskainen.
        Että sitä toivoisi, ettei kuoleminen muodostuisi vanhukselle pitkäaikaisekei kidutukseksi, vaan että vanhukselle sallittaisin edes ihmistä kunnioittava armokuolema.

        Miten niin tuskainen. Maksan hiipuminen lääkkeistä esim. ei tuota mitään kipuja, ainoastaan vaivuttaa uneen. Monilla vanhuksilla on erittäin vahvoja unilääkkeitä, joita voi halutessaan kerätä kerta-annokseksi.


      • laskekaa??+??

        Se on otettava selville mikä on tappava annos .jos nukahtamislääkettä ottaa yhden sijasta kaksi tablettia ei sillä mikään henki lähde


    • vanhus rasismia

      Ajatelkaas' kuinka syvälle pesiytynyt vanhusvastaisuus Suomessa on, kun yksi ainutkaan jörjestö ei ole huomioinut sitä, että aina kun vanhustenhoitoasioista on jotain hyvää julkisuudessa kerrottu, joka kerta on kehuttu sitä, kuinka paljon joku hoitolaitos, kunta tai joku muu on saanut säästetyksi rahaa.
      Koskaan missään yhteydessä ei ole kehuttu sitä, että jossakin laitoksessa, tai hoitomuodoissa vanhusten hoitio olisi joltakin osin saatu paremmaksi .
      Että ihmistenhoidossa Suomessa tärkeintä on säästöt, ei ihmistenhoito.

    • Huh huh

      Kyllä ne rahat riittää, kun lopetetaan turha koulutus, turha tietotekniikka, turha tutkiminen, tehtäis työstä mielekkäämpää, että saadaan työntekijöitäkin! Yksinkertaisia simppeleitä tekoja, mutta eivät toteudu ja tässä mennään. Ei ole rahaa, eikä työntekijöitä!

      • No jos kysyt vapaaehtoisia siihen, kenen järkestämä koulutus on turhaa, mikä' tietotekinnikka on turhaa, mitkä tutkimukset turhia, et varmasti löydä heitä.

        Tietotekniikkaa, tutkimusta on hyvä olla mutta ne vois tänäänkin enemmän palvella sitä käytännnön työtä jotta siitä saataisiin mielekkäämpää. Nykyisin kun teoria ja käytäntö ei näissäkään asioissa kohtaa. Niissä lähdetään latvasta tyveen, kun tilanteen tänään pitäisi olla realistisesti et tyvestä latvaan. Todettaisiin oleva tilanne, resliteetit eikä lähdettäisi liikkeelle niistä ruusunpunaisista teorioista, jotka eivät pidä käytännössä paikkaansa eikä ole edes mahdollisia.Ja työn tekijöitä otettaisiin mukaaan tähän työhön.


    • vanhuus ei huijari

      orjuuttamisen ja orjien valtakaudelta periytyy isoin lasku länsimaille ja merirosvo valtioille, vanhuksiin olisi kiinnitettävä huomioita enemmän, vanhukset oikeastaan kysymyksin omaa "siunaus" elää keskuudessa, totuusarvo niin mainittu, ei se ole kuitattu niin, jotta valtion talous liitovaltiokokoon ... , eikä niin jotta menneet alueet uhoa ja tuhoa olisi yksin ihmisen vastuulla, se koneisto saisi kääntyä sen koneiston käyttäjän niskoille, mutta mitä vanhukset toivoisivatkaan kuin heidän unelmansa ja menneisyytensä ja Jumalan Kunnia olisi esillä, sen täytyy olla ... elkee alakako alkaa myrkkyjä ehtikee sovintoo ja siten elekeee unohtako lopettoo ehtikee rauhaa elekeee alkako pahoille tavoille, elekee uskokokkaan jotta vahuudessa nuoruudessa olisi ylvästellä Herraa vastaan, ei ole neuvoa Herraa vastaan

    • kituuttaja

      Niin, " Huh huh" ja tuon kauhean skenaarion joku luulee olevan kivaa. Kun niin moni syyllistää sellasen ihmisen liikunta, ulkoilu ja omatoimintahaluttomaksi, että hyvin harvat ihmiset ymmärtävät, etti huonokuntoisena kodeissaan vankina olevat haluttomuuttaan sisätiloissa pysyttele. Että se on sitten per*****listä, miten ihmiset voivat olla niin tyhmiä.
      Että otsake "pitkää ikää" sitä harva kansalainen Suomessa enää toivoo, paljon parempi on kun rellestää sen verran, että kuolee viimeistään heti eläkkeellepäästyään. Ettei sitä voi kun ihmetellä, miksi aina hössötetään terveellisistä elämäntavoista ja terveysruuista, kun kaikkein kauheinta mitä ihmiselle Suomenmaassa voi sattua, on elää vanhuusiälle. Varsinkin kun tietää, ettei armahtavaa kuolemanpilleriä ole mahdollista saada, vaan on pakko kuolla kitumalla.

      • "kun rellestää sen verran, että kuolee viimeistään heti eläkkeellepäästyään."

        Elämän pituuden säätämine ei toistaisekis ole vielä ihmisen vallassa. Jos kaksi ihmistä rellestää samalla tavalla, toinen voi elkää pitempään tai vaikka se joka ei rellestä, vi kuolla aiemmin.

        Kannattaa muuttaa pois Suomesta jos täällä on niin kurjaa. kyllä niitäki maita löytyy joissa elinikäennuste on paljon matalampi kuin Suomessa. joten tervemenoa :)!


    • muutos tulossa

      No toi tulee aivan varmasti muuttumaan tulevaisuudessa. Siis tuo että niitä pillereitä jossakin vaiheessa kyllä aletaan jakamaan tarvitseville. Näinhän jo toimitaan useissa Euroopan maissa, miksei sitten täällä.

    • toivon2

      Siihen täytyisi myös meidän päättäjien oppia ajattelemaan, että saisi pillerin joka lähettää tuskat pois ja ihminen saisi nukkua ikiuneen ,kun aika on täysi

    • kaikki vanhenee

      eiköhän niiden kaikenlaisten pillerien avulla kotona pystytäkkin asumaan pitkään, näin se on..

    • Makeilua osaatte

      Kuolema kuten vanhuus ja sairauskin ovat paholaisen keksintöä,koska ei Jumala ole luonnut meitä sellaisiksi vaan ikuisesti nuoreksi ja terveeksi paratiisiin.Kun srk siunaa vankeja kirkossa voi siihenkin keksiä mitätahansa soopaa mutta lukekaa Raamatusta mihin kaikki viittaa.Kirkon penkeilläkään ei ole kielletty käyttämästä Jumalan päähänne luomaa järkeä.

      • vttt

        Tiedoksi vain, että Raamattu on satua alusta loppuun. Nykyään on oikeaakin tietoa saatavilla. Ei tarvitse tuhatvuotisia satuja totena pitää.


    • Olkaa edes rehelliset

      Vanhukset ovat koko ikänsä syntiä koonneet,lapset ovat paljon iloisempia ja herkempiä koska heillä ei ole viellä sellaista synnintaakkaa.Jos valehtelemalla pärjäisittekin täällä maanpinnalla,pelkäätte kuitenkin tulevaa.

    • SisarHarmaavalkoinen

      Olen työskennellyt vanhainkodissa, kotihoidossa, vuodeosastolla ja muistisairaiden osastolla. Kaikissa näissä vanhukset jakautuvat kahden ääripään välille: toiset sopeutuvat ja elävät voimavarojensa mukaan mahdollisimman täyttä, hyvää elämää kun taas toiset laitostuvat, veltostuvat, masentuvat ja kuihtuvat.

      Itse pidän tärkeänä vanhusten asianmukaista hoitoa ja kohtelua ja hoitoalalla pitäisikin lisätä huomattavasti hoitajia per vuoro. Kiire, stressi ja rikkoutuva selkä ovat kaikki vanhustenhoitajan arkipäivää, eivätkä joskus kiukkuiset omaiset ja agressiiviset potilaat auta asiaa. Hoitajan jaksaminen on potilaankin edun mukaista. Liian kauan hoitajia on ajateltu nunnamaisiksi laupeudensisariksi, joiden hyvinvoinnista ja selkänahasta voi repiä viimeisetkin rippeet. Tämä on väärin.

      Omaisten rooli on myös huomattava. Joskus tuntuu että monet omaiset unohtavat, että paras lopputulos vanhuksen hyvinvoinnin kannalta on omaisten ja hoitajien välinen yhteistyö, eikä se että omaiset syynäävät ja haukkuvat hoitajia. Lisäksi peräänkuulutan välittäviä, sovussa olevia omaisia osallistumaan enemmän vanhuksen elämään. Asia on toinen, mikäli välit ovat huonot tai on sukuriitoja tms. Lähtökohtaisesti en tuomitse sitä, ettei omainen jaksa käydä katsomassa vanhusta, mutta tutun omaisen seura on kuitenkin aina tärkeää vanhuksille. Hoitajan jutustelu auttaa sekin, mutta toista se on kun oma rakas sukulainen/ystävä tulee tervehtimään.

      Itse olen nuoresta iästäni huolimatta miettinyt aika paljon sitä, mitä haluan omalta vanhuudeltani. Toivon tietenkin että olisin mahdollisimman terve ja toimintakykyinen pitkään, mutta sitten kun voimat ehtyvät ja paha sairastelu alkaa niin haluan kuolla. En halua laitokseen ainakaan pitkäksi aikaa. Pahin skenaario olisi että minua pidettäisiin hengissä silloinkin kun en enää jaksa syödä, kakata, pissata tai puhua: siis yleisesti elää.

      • vanhuksen kohtalo!

        Toivon mukaan teitä käytännön työn ammattilaisia kuultaisiin kun päättäjät suunnittelevat vanhustenhoitoa ja huoltoa. Varmaan meilla itsekullakin on toiveita millainen olisi ihannehoitopaikka tai yhteisö.

        Inhimillisessä tekijässä oli ajankohtainen aihe. Muistisairaus ja miten se vaikuttaa läheisiin ja omaisiin. Muistisairaus voi tulla alle 60v, kuten yhdelle ohjelman naisen äidille oli tullut. Vakava asia.

        Itseäni järkytti hoitajan äidin kohtalo, jossa muistisairas vanhus pääsi pakkasella ulos hoitopaikasta ja kulki pitkin kylänraittia ilman ulkovaatteita, eikä kukaan puuttunut??
        Aivan järkyttävää. Olemmeko niin välinpitämättömiä,ettemme puutu kun näemme pakkasella kulkevan vanhuksen ilman talvivaatteita?

        Katsokaa areenasta jos jäi katsomatta. Meillä on paljon opittavaa jotta emme olisi niin itsekeskeisiä ja välinpitämättömiä , ettei meitä liikuta lähimmäisen kohtalo. Ko vanhuksen kohtalo oli opettavin asia koko ohjelmassa ja siitä pitää oppia.

        http://areena.yle.fi/tv/2030514


      • Huh huh
        vanhuksen kohtalo! kirjoitti:

        Toivon mukaan teitä käytännön työn ammattilaisia kuultaisiin kun päättäjät suunnittelevat vanhustenhoitoa ja huoltoa. Varmaan meilla itsekullakin on toiveita millainen olisi ihannehoitopaikka tai yhteisö.

        Inhimillisessä tekijässä oli ajankohtainen aihe. Muistisairaus ja miten se vaikuttaa läheisiin ja omaisiin. Muistisairaus voi tulla alle 60v, kuten yhdelle ohjelman naisen äidille oli tullut. Vakava asia.

        Itseäni järkytti hoitajan äidin kohtalo, jossa muistisairas vanhus pääsi pakkasella ulos hoitopaikasta ja kulki pitkin kylänraittia ilman ulkovaatteita, eikä kukaan puuttunut??
        Aivan järkyttävää. Olemmeko niin välinpitämättömiä,ettemme puutu kun näemme pakkasella kulkevan vanhuksen ilman talvivaatteita?

        Katsokaa areenasta jos jäi katsomatta. Meillä on paljon opittavaa jotta emme olisi niin itsekeskeisiä ja välinpitämättömiä , ettei meitä liikuta lähimmäisen kohtalo. Ko vanhuksen kohtalo oli opettavin asia koko ohjelmassa ja siitä pitää oppia.

        http://areena.yle.fi/tv/2030514

        Voi voi, onhan niitä kuollut pakkaseenkin, kun kodistaan ovat ulos lähteneet! Kuka ihme kaikkeen voi puuttua?


      • Näkijän on puututtav
        Huh huh kirjoitti:

        Voi voi, onhan niitä kuollut pakkaseenkin, kun kodistaan ovat ulos lähteneet! Kuka ihme kaikkeen voi puuttua?

        Meinaatko tosissasi, että et puutu asiaan, jos näet iäkkään, tai kenet tahansa, puolialasti pakkasessa?


      • jalkapanta avuksi?
        Näkijän on puututtav kirjoitti:

        Meinaatko tosissasi, että et puutu asiaan, jos näet iäkkään, tai kenet tahansa, puolialasti pakkasessa?

        Aivan. Pitää ihmetellä miten jotkut voivta suhtautua kylmästi. Entä jos oma omainen olisi vähissä vaatteissa tien päällä? Voi olla lapsi tai vanhus, tai siltä väliltä jos mieli sekoaa? Laitoksissa oleville muistamattomille vanhuksille pitäisi laittaa sellanen jäljityslaite, josta näkee missä on. Eikö niitä jalkapantoja tai sen muunnelmia voisi laittaa muistisairaille? Jalkapannat ovat avovankeudessä lusiville ja valvojta näkee missä ko valvottava liikkuu.


      • Huh huh
        jalkapanta avuksi? kirjoitti:

        Aivan. Pitää ihmetellä miten jotkut voivta suhtautua kylmästi. Entä jos oma omainen olisi vähissä vaatteissa tien päällä? Voi olla lapsi tai vanhus, tai siltä väliltä jos mieli sekoaa? Laitoksissa oleville muistamattomille vanhuksille pitäisi laittaa sellanen jäljityslaite, josta näkee missä on. Eikö niitä jalkapantoja tai sen muunnelmia voisi laittaa muistisairaille? Jalkapannat ovat avovankeudessä lusiville ja valvojta näkee missä ko valvottava liikkuu.

        Just niin! Puolialasti voi ulkoilla kuka tahansa ja vanhusten kotihoidon lisääntyessä vanhusten puolialaston ulkoilu lisääntyy entisestään. Miten suhtautua kylmästi? Suhtautuminen on realistista! Jokainen puuttuu siihen tilanteen mukaan ja toimittaa henkilön sisätiloihin. Just eilen paimensin yhden puolialastoman himaansa.

        Oma omaiseni karkasi lukitsemattomasta hoitopaikastaan muutaman kerran ja sieltä aina soitettiin, että taas on karannut ja vastasin, että tsemppiä etsintöihin. Oli laitos sen verran kaukana, etten itse olisi etsintöihin päässyt. Aina kuitenkin löysivät ja laitokseen palauttivat, vaikka omaiseni sitä kuulemma kovasti vastusti mm. maahan makaamaan heittäytyen. Sai sitten vihdoinkin paikan lukitusta laitoksesta.

        Onhan sitä kaikenlaisia hilavitkuttimia kulunvalvontaan kehitetty, mutta mikään tietämäni tai käyttämäni ei ole toivotulla tavalla toiminut. Muistisairas on uskomattoman ovela ja kekseliäs mitätöimään laitteen toivotun vaikutuksen.


    • epäuskottavia

      Vanhat ovat rumia, naurettavia, ulkona kaikesta. Heidän kotinsa ovat likaisia.

      • Menes hoitoon

        Heh, hyvä provo.


    • Vain Orvokki

      Vanhuus ei ole silloin kauhea jos mistään päin ei kolota ja
      kykenee vielä itsenäisesti tulemaan toimeen ilman toisten apua.
      Mutta kärsimyksistä suurin on täydellinen toimintakyvyttömyys.

    • turvaan Jumalaan

      Tietenkin moni toivoo elävänä pitkään, terveenä ja kuolevansa sitten saappaat jalassa ilman kuolinkellojen ennakkosointuja.
      Mielestäni pitää elää niin että on valmis joka päviä kuolemaan: oltava välit sujut Luojan ja läheisten kanssa.
      Olen ihminen, jolla ei ole käytännössä paljon omaisia. Siskotkin ikääntyvät rintatrinnan ja heillä on omat perheensä. En kanna murheita ja huolta ankeasta yksinäisestä vanhuudesta jossain laitoksessa. Luotan, että niin kuin on päviäni, on myös voimani.
      Yritän kantaa vastuun huolehtimalla terveydestäni ja apua tarvitsevista kun vielä voimia on. Eiköhän itsellenikin Korkein järjestä sitten hoivan viime hetkiin, mikäli sitä sitten tarvitsen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2319
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1579
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1505
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      1329
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1199
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      934
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      880
    8. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      301
      854
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      825
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      71
      761
    Aihe