Miten ISP tunnistaa liikkuvat tilaajat?

svallup

Asun kerrostaloasunnossa.

Kuinka Intenet-palveluntarjoajani (eräs itäsuomalainen puhelinyhtiö) osaa jäljittää juuri minulta tulevat yhteydet? Olen käsittänyt, että reitittimeni saa dynaamisen IP-osoitteen palveluntarjoalta, mutta eroaako reitittimeni lähettämä DHCP-pyyntö jotenkin naapurin Matin reitittimen lähettämästä pyynnöstä? Mistä palveluntarjoajani neljän kilometrin päässä tietää, kummasta asunnosta puhelinlinjaa pitkin tuleva signaali on peräisin? Vaikka he näkevätkin yhdellä vilkaisulla, että toinen on xx.xxx.32.0 ja toinen xx.xx.49.0, voivatko he silti päätellä, kumpi verkoista on Matti ja kumpi minä?

Nämä vaihtoehdot tulivat ensiksi mieleeni:
- Sain reitittimeni kaupanpäälliseksi palveluntarjoajalta. Onkohan heillä muistissa sen MAC-osoite?.
- Menevätkö minun ja Matin signaalit eri piuhoja pitkin aina palveluntarjoajalle asti?
- Onko jossain taloni kellarissa palveluntarjoajan reititin, joka laskee ja rekisteröi kunkin asunnon lähettämän dataliikenteen erikseen ja on jatkuvasti puhelinyhtiön etäluettavissa?
- Joku muu selitys, mikä?

Kiitoksia.

7

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33sss

Reitittimen/modeemin mäcciosoitteella tunnistavat

• svallup

No niin. Siis tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos vaihdan reititintä tai liityn suoraan kiinni operaattorin verkkoon ilman mitään personal routeria, niin operaattorin on sen jälkeen mahdoton identifioida minua?

• sdfsfs
        svallup kirjoitti:

No niin. Siis tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos vaihdan reititintä tai liityn suoraan kiinni operaattorin verkkoon ilman mitään personal routeria, niin operaattorin on sen jälkeen mahdoton identifioida minua?

Sen jälkeen sinun verkko ei toimi kun vaihtamasi laitteen mäcci ei ole sallittujen listalla

• asdfadf
        svallup kirjoitti:

En ehkä ymmärrä mitä ajat tällä takaa mutta jos haluat ettei operaattori voi seurata mitä latailet niin hanki VPN yhteys jostain ulkomailta. Tällöin operaattori näkee vain paljonko kaistaa kulutat. Se ei kuitenkaan näe mitä lataat tai mistä. Se näkee vain että sinulla on salattu yhteys osoitteeseen jonnekin.

• svallup

Sdfsfs antoikin vastauksen kysymykseeni. Kiitos kuitenkin myös asdfadf:lle.

• öhluiygh

Kyllä ne keskukselta asuntoihin tulevat tilaajajohdotkin on yksilöity joten johdon toisessa päässä operaattori näkee että svallup siellä kotonaan iski kiinni piuhaan toisen modeemin, ts. tämä vaihtoehto on oikein mikäli kysessä on normaali ADSL-yhteys:

"Menevätkö minun ja Matin signaalit eri piuhoja pitkin aina palveluntarjoajalle asti?"

• tuohon voisi
        öhluiygh kirjoitti:

Kyllä ne keskukselta asuntoihin tulevat tilaajajohdotkin on yksilöity joten johdon toisessa päässä operaattori näkee että svallup siellä kotonaan iski kiinni piuhaan toisen modeemin, ts. tämä vaihtoehto on oikein mikäli kysessä on normaali ADSL-yhteys:

"Menevätkö minun ja Matin signaalit eri piuhoja pitkin aina palveluntarjoajalle asti?"

lisätä, että yhteydet toimivat samalla periaatteella kuin lankapuhelimetkin. Ei ne naapurin puhelut tulleet kysyjän puhelimeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2735
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      420
      2254
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2156
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      2000
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1769
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1689
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1206
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      1
      1154
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1059
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      977
    Aihe