Suunnitelmissa on ensimmäisen järkkärin osto. Olen pitkään katsellut Nikon d5100:aa ja sen ostoon ollut kallistumassa. Pari päivää sitten tuttu kuitenkin tarjosi omaa erittäin vähäisessä käytössä ollutta Nikon d60:a minulle.
Hintaero tuossa olis valtava, tuo d60 irtoais melkein ilmaiseksi. Mietin kuitenkin että onhan tuo d5100 parempi ja toisaalta hyvä kamera maksaa itsensä takaisin. Toisaalta olisi varaa panostaa parempaan objektiiviin näin heti alusta alkaen, jos ottaisin tuon halvemman rungon, mikä sitten taas vaikuttaisi olennaisesti kuvien laatuun.
Tuossa 60:ssä ei myöskään takuuta enää ole, mutta tunnen myyjän hyvin ja luotan että kamera on hyvässä kunnossa.
Kuinka suuri ero siis näiden kahden kuvanlaadulla siis on, jos ostan kunnon objektiivit? Kannattaisiko siis ottaa halvempi vai panostaa kuitenkin kalliimpaan?
Kumpi näistä?
3
114
Vastaukset
Jos minulta kysyt niin D5100 on parempi ratkaisu. Siinä on sen iästä huolimatta nykyajan ominaisuuksia monessa suhteessa.
DxO markin arvostelu: D5100/D60 erottelu 16M/10M, värierottelu 23,5bit/22,5bit, dynaaminen alue 13,6Evs/11,4Evs, max ISO ilman suurta kohinaa 1183/562.
Lisäksi D5100 sisältää HDR kuvauksen sekä videointimahdollisuuden ynnä muuta kivaa.
Kyllä D60:lläkin saa kuvia mutta tekniikaltaan D5100 on pari sukupolvea edellä.- ...
"Kyllä D60:lläkin saa kuvia mutta tekniikaltaan D5100 on pari sukupolvea edellä."
Ja tuolla on merkitystä vain jos eron näkee lopullisesta kuvasta. Tässä en tarkoita näytölle suurennetun kuvan tiiraamista, vaan todellisen tulostetun kuvan vertailemista.
- jhjhaf
Kaikillahan kuvia saa, mutta D60 on nikonin yksinkertaisista yksinkertaisin ja vielä vanha.
Jos todella aikoo kuvata, eikä vain "jouluna ja juhannuksena" ja haluaa laajentaa systeemiä myöhemmin on D5100 paljon parempi. Se on myös pidempään "moderni" ja hyvä sellaiselle, jolla ei ole vanhoja objektiiveja rasitteena.
Se vaatii uudenmalliset objektiivit. Objektiiveissa nimittäin pitää olla sisäinen tarkennusmoottori. Sama koskee D60:tä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211881
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1481837Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1691410Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771385- 1531353
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065