Kiinnostaisi tuo sosiaalipolitiikka ja ensi keväänä olisi tarkoitus pyrkiä yliopistoon sitä lukemaan.
Opiskelen nyt työn ohella siis avoimessa yliopistossa appron sosiaalipolitiikassa. Hyvältä sikäli näyttää, sillä olen lukenut (kuukaudessa) jo lähes puolet kurssimateriaalista ennen kuin opetus on alkanutkaan. Mukaan lukien viime kevään pääsykoekirjan Matkalla nykyaikaan.
Olisiko jollain kokemusta, onko opiskelu avoimessa parantanut pääsykokeessa suoriutumista?
Avoimen väylästä sen verran, että ilmeisesti pitäisi 35 ov:ta olla suoritettuna väh. hyvällä menestyksellä, jotta pääsisi yliopistoon sisään. B- oppimäärä sosiaalipolitiikassa on 27 ov. Mitenköhän puuttuvan määrän voi saada kasaan?
Vuosia sitten kirjoitin äidinkielestä sekä reaalista laudaturit melko pienellä vaivalla (en lukenut yhtään kirjoituksiin, mutta olin "seurannut aikaani"). Ennustaako menestys ko aineissa menestystä yliopisto-opinnoissa?
Kuinka paljon pääsykokeessa painotetaan ulkoaopettelua/analyyttisiä valmiuksia?
Entä työllistyminen?
Sosiaalipolitiikan opinnot - onnistunko?
1
494
Vastaukset
- wermu
Hei! Minä opiskelen sosiaalipolitiikkaa, joten ajattelin yrittää kertoa joitain mielipiteitäni. Itsekin luin avoimessa muutamia kursseja ennen yliopistoon pyrkimistä. En katso, että opinnoista olisi ollut juurikaan hyötyä itse pääsykokeessa, mutta toki opinnoista sai käsitystä siitä, minkälaisesta aineesta on kyse, ja joitain yleisiä ajatuksia koko aineesta. Tuo mainitsemasi 35 opintoviikkoa on c-oppimäärä, mutta sitähän ei välttämättä ole avoimen puolella lainkaan tarjolla. Itse en tuosta avoimen väylästä tiedä sen tarkemmin.
Yo-kirjoitusten arvosanoilla ei uskoakseni ole juurikaan merkitystä siihen, miten hyvin yliopistossa pärjäät. Yliopisto-opinnoissa pärjää kyllä, jos pääsykokeista selviää ja on valmis tekemään jonkin verran töitä opintojensa suhteen.
Silloin kun itse pyrin, pääsykoe mittasi lähinnä pääsykoekirjojen (ulkoa)osaamista. Nykyään ainakin Helsingissä on käytössä aineistokoe, joka luonnollisesti edellyttää erilaisia valmiuksia. Itse pääsykoetta kannattaakin harjoitella. Edellisten vuosien pääsykokeista kannattaa katsoa tehtävätyyppejä (essee, monivalinta, aineisto, määrittely tms.) ja harjoitella niihin vastaamista. Ja kirja(t) on osattava todella hyvin.
Tsemppiä pyrkimiseen! Kyllä tämä opiskelu on hurjan mielenkiintoista ja miellyttävää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11546Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras911460Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221031Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva192901Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2777- 105774
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42731Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29730- 7694
- 60683